eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
398 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آیندۀ اغتشاش در آینۀ جنگ روایت‌ها 1⃣ فتنۀ اخیر، یکی از مصداق‌های برجستۀ «جنگ روایت‌ها» است و در درون خود، درس‌ها و عبرت‌های فراوانی در این باره دارد. در بازی روایتی، «مسائل غیرمرتبط» و «اجزای ناهمگون» به هم ربط داده می‌شوند و «شبکۀ پیچیده»‌ای از معادلات و مناسبات در میان متغیّرها طرّاحی می‌شود؛ به‌طوری‌که مخاطب از دستیابی به «»، بازمی‌ماند و نمی‌تواند خود و ذهن خود را این «فضای غالب» بیرون بکشد و مستقل و فارغ از جوّ ایجادشده، اندیشه‌ورزی کند. 🔸در این حال، وظیفۀ ما عبارت است از «واسازی روایت»، نه تسلیم‎‌شدن در برابر روایت.به‌بیان‌دیگر، اگر روایت نمی‌سازیم، نباید «روایت‌زده» شویم و در چهارچوب‌ها و قفس‌هایی تنفس کنیم که جریان معارض تولید کرده است. وظیفۀ ما، شکستن همین روایت‌ها و در واقع، کج‌روایت‌هاست. باید «ساختارشکنی ذهنی» کنیم و «گزینه‌های شناختیِ جدید»ی در اختیار قرار بدهیم. 🔸ذهنیّت جمعی، همواره گرسنه است و محتاج تحلیل و تفسیر و روایت. باید برای او در مقابل هر واقعیّت، روایتی را ساخت و آن را توزیع کرد تا شاید در برابر ، تاب بیاورد و مردم را متقاعد سازد. 2⃣ به محض تحقّق واقعیّت، روایت‌هایی بر آن بار می‌شوند و به این ترتیب، جنگ روایت‌ها آغاز می‌گردد و بر اساس مضمون روایت‌ها، جبهه‌بندی صورت می‌گیرد. در این ماجرا، ما «روایت نخست» را از آنِ خود نکردیم و در انتظار نشستیم تا پس از شکل‌گیری روایت اوّل، «مواجهۀ واکنشی» با آن داشته باشیم. 🔸در این مواقع، کار زیادی از رویارویی واکنشی ساخته نیست و خواه‌ناخواه، فرصت‌ها و مزیّت‌هایی که در «مرحلۀ پیشاروایت» در اختیار ماست، از دست می‌روند یا ضعیف و رقیق می‌شوند. 🔸بنابراین مسأله عبارت از سرعت عمل در ساخته‌وپرداخته‌کردن «روایت اوّل». چنین روایتی، محتمل است که «غالب» نیز شود. روشن است که ذهن‌های خالی و آغشته‌نشده به را بهتر و آسان‌تر می‌شود جذب کرد و همراه و همدل نگاه داشت، تا ذهن‌هایی که روایتی در بسترشان نشسته است و با آن انس گرفته‌اند. 3⃣ بازی روایتیِ جبهۀ دشمن، محدود به این مورد نخواهد بود، بلکه ما با «مجموعه»‌ای از کنش‌های روایتی و ضدّروایتی روبرو خواهیم بود که یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و می‌خواهند را بفرسایند و را بزدانید. این یک «خطّ ممّتد» است که متوقف نخواهد شد؛ چراکه دشمن زین‌پس، هیچ اقدامی را بدون «پیوست روایتی» به انجام نخواهد رساند و به‌خوبی دریافته که می‌تواند با ذهن جمعی، بازی کند. 🔸در این صورت، ما باید همواره نگران از دست رفتن «شناخت‌های پیشین» باشیم؛ «ساختارشکنی ذهنی»، به هیچ باوری رحم نمی‌کند و هدفی جز «بی‌ثبات‌سازیِ شناختی» ندارد. ذهن جمعی، دستخوش طوفان‌ها و تلاطم‌های متعدّد خواهد شد و بازی دشمن، به و تفسیرها و درک‌ها تغییر یافته است. 🔸 ازاین‌رو، نباید سرگرم «واقعیّت» و اصلاح آن شد و تصوّر کرد که ساماندهی به واقعیّت، شرط لازم و کافی است. واقعیّت، هرچه که باشد، چه بسامان و چه نابسمان، این «روایت» است که تعیین‌کننده است و نتیجۀ نبرد را مشخص می‌‌کند. «قدرت روایت» بر «قدرت واقعیّت»، پیشی گرفته و روایت به علّت تامّۀ تحوّلات اجتماعی تبدیل شده است. با این حال، ما همچنان این وضع تاریخیِ جدید را جدّی نگرفته و برای آن چاره‌سازی نکرده‌ایم. 4⃣ زمانی بود که با مواجهۀ امنیتی یا حضور مردمی، قصّه‌های تلخ، پایان می‌پذیرفت و فصل تازه آغاز می‌شد، اما اینک، قواعد بازی تغییر کرده است. باید به سراغ «ذهنیّت‌ها» رفت و «شناخت‌ها» و «معرفت‌ها» را دگرگون ساخت. ما هیچ گزینۀ دیگری در اختیار نداریم که بتواند در «بلندمدّت» و به‌طور «ریشه‌ای»، کارساز و راهگشا باشد؛ نه‌فقط ما بلکه این تقدیر کنونیِ همۀ جوامع است. 🔸جهان کنونی، چنین خصوصیّتی دارد و دشمن نیز بر اساس درکی که از این موقعیّت تاریخی یافته است، کنش‌های خویش را صورت‌بندی می‌کند. در این ماجرا نیز تلاش دشمن، معطوف به تثبیت روایتِ نخست خویش است؛ می‌خواهد اثبات کند که داوری ‌ابتدایی‌اش درست بود و هیچ‌یک از «توضیح‌های نظام جمهوری اسلامی»، معتبر و واقعی نیستند. 🔸گفته شد که این ، برخاسته از تعلل ما در ساختن «روایت اوّل» است. حال که چنین شده، باید تمام توان خویش را صرف «گردآوری شواهد عینی» کنیم و «مراجع اجتماعی» را نیز به صحنۀ تأیید و همراهی فرابخوانیم تا این کج‌روایت، شکسته شود. در این جنگ ترکیبی، ما نیز باید «ترکیبی» و «چندلایه» عمل کنیم و متناظر با حملۀ شناختی و تهاجم روایتی، یک «جبهۀ روایت‌گر» بیافرینیم که «در لحظه» و «متقن» بگویند و بنویسند و به این واسطه، زمام و عنان «ذهن جمعی» را در اختیار خویش بگیرند. 🖋دکتر مهدی جمشیدی 🆔@andisheengelabi
🔻جنگ نرم، شناختی، عملیات روانی، جنگ ترکیبی و تبلیغاتی یا هرچه که اسمش را بگذارید، قبل و بعد اغتشاشات جهت ایران، روی یک مانور می‌دهند؛ چه بوده؟ مرور کوتاهی داشته باشیم از جهش رتبه ایران در رنکنینگ جهانی موضوعات استراتژیک. 🔎وضعیت شناسی استراتژیک ایران قبل و بعد انقلاب ✅ فناوری نانو: از رتبه ی۵۸ به ۱۶ رسیدیم. ✅ هوافضا: از ۴۵ به ۱۱ ✅ فیزیک: از ۵۶ به ۱۳ ✅ داروسازی: از ۴۹ به ۱۱ ✅ ثبت اختراع: از ۳۸ به ۷ ✅ علم انرژی: از ۵۵ به ۱۲ ✅ علم انرژی هسته ای: از ۷۷ به ۱۲ ✅ تولید علم: از بالای ۵۰ به ۱۶ ✅ ژنتیک و سلولهای بنیادی :رتبه ی دوم دنیا رو داریم ✅ قدرت هشتم نظامی مستقل دنیا ✅ و... پ.ن؛ فراموش نکنیم که این دستاوردها در شرایط کامل تحریمی و بدون وابستگی و کاملا درون زا به ثمر نشسته است... در عصر رسانه، روایت ها از واقعیت ها سبقت گرفته‌اند و اگر روایت نکنیم، تحریف می‌شویم و محکوم به انزوا و حذف خواهیم بود. 🆔 @andisheengelabi
گزارش راهبردی بررسی اندیشکده ها.pdf
1.19M
*گزارش راهبردی بررسی اندیشکده ها* با موضوع مهسا امینی ▫️اندیشکده‌های انستیتو واشنگتن، بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها و شورای آتلانتیک(خاورمیانه) درباره موضوع مهسا امینی چه تحلیل و راهبردی ارائه کردند؟ ▫️شعار زن، زندگی، آزادی آیا یک اعتراض و مطالبه سراسری بود؟ ▫️آیا ، یک آینده زنانه است؟ ▫️چرا بایدن با این اعتراضات همراهی کرد؟ و.... ✍نکته استراتژیک: اینکه درباره ما چگونه می اندیشد، برای طراحی مواجهه عمیق و راهبردی ما در وضعیت موجود بسیار حائز اهمیت و موثر است. 🆔 @andisheengelabi
سیاست گذاری سلبریتی در ایران.pdf
642.7K
📂سیاستگذاری‌های فرهنگی در مواجهه با فرهنگ سلبریتی در ایران 🖌بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری 🔻لسلی در جمله‌ای کنایه‌آمیز می‌نویسد: «ما ممکن است چیزی درباره تاریخ کشورمان، روانشناسی یا مقیاس‌های اندازه‌گیری ندانیم، اما سلبریتی‌های زمانه خود را می‌شناسیم»(Leslie, 2011, p.xiii). 🔸این جمله بر این واقعیت صحّه می‌گذارد که امروزه «سلبریتی» ها به بخشِ مهم و جدایی‌ناپذیر جهانِ مدرن، تبدیل شده‌اند. به عبارت دیگر، در عصر حاضر، تقریباً تمام عرصه‌های اجتماعی «سلبریتیزه» شده‌اند و از بیلبوردهای تبلیغاتی تا جنبش‌های اجتماعی، از امور سیاسی تا امور خیریه، رویت می‌شود. 🔸این رویت‌پذیری موجب می‌شود که «سلبریتی‌ها» حتی در هنگام اظهارنظر درباره مسئله‌ای که نسبت به آن دانش یا تخصص ندارند، جدی گرفته شوند. در مواقعی که یک سلبریتی تلاش می‌کند از اظهارنظر یا دخالت در امورِ خارج از تخصص خود، اجتناب کند، کنجکاوی بی‌امان مردم و رسانه‌ها، گریبان او را رها نمی‌کند. 🔸همین مسئله، گواهی است بر اینکه سلبریتی‌ها تنها دست‌اندرکاران سلبریتیزه‌شدن جامعه نیستند و حتی می‌توان آن‌ها را نیز در زمره قربانیان وضع موجود، قلمداد کرد. خلاصه گزارش:👇 🌐https://b2n.ir/t50406 🆔 🆔 @asre_tabyin
☑️ *مجموعه یادداشت های سایت مجله ترجمان با موضوع سلبریتی* 📌ابداع سلبریتی: تاریخی متفاوت از عرصۀ عمومی مدرن 🌐tarjomaan.com/barresi_ketab/8671 📌چطور چیزها مشهور، محبوب یا پرطرفدار می‌شود؟ 🌐tarjomaan.com/barresi_ketab/8496/ 📌۱۵۰ سال است می‌خواهیم بدانیم سلبریتی‌ها چطور سلبریتی شدند 🌐tarjomaan.com/barresi_ketab/9476 📌سلبریتی‌ها چه فرقی با آدم‌های مشهور دارند؟ 🌐tarjomaan.com/neveshtar/9537 📌دور نگه‌داشتن سلبریتی‌ها از سیاست یکی از وظایف شهروندی ماست 🌐tarjomaan.com/neveshtar/9220 📌آیا سلبریتی‌شدن نویسندگان ادبی را از اعتبار می‌اندازد؟ 🌐tarjomaan.com/neveshtar/10075 📌سلبریتی‌ها به چه درد می‌خورند؟ 🌐tarjomaan.com/neveshtar/7250 📌کیم کارداشیان: محبوب‌ترین منفور جهان 🌐tarjomaan.com/neveshtar/10033 📌آیا در دنیای آدم‌های مشهور شایسته‌سالاری حکم‌فرماست؟ 🌐tarjomaan.com/neveshtar/9438 📌پرونده: آینشتاین چطور سلبریتی شد؟ 🌐tarjomaan.com/report/9365 📌سلبریتی‌ها چگونه در سیاست پیروز شدند؟ 🌐tarjomaan.com/neveshtar/10187 🔸یازدهمین فصلنامۀ ترجمان با پرونده‌ای دربارۀ «فرهنگ سلبریتی» 🌐tarjomaan.com/news/9436 🆔 🆔 @asre_tabyin
🔎مجموعه نقد فیلم های ایرانی و خارجی کارشده در این کانال 1⃣نقد و بررسی سریال آخرالزمانی (continuum)👇 https://eitaa.com/andisheengelabi/352 2⃣نقد و بررسی سریال استراتژیک (Revolution)👇 https://eitaa.com/andisheengelabi/315 3⃣نقد و بررسی سریال 👇 https://eitaa.com/andisheengelabi/1149 4⃣نقد و بررسی سریال 👇 https://eitaa.com/andisheengelabi/1218 ✍علیرضامحمدلو، مولف و تحلیگر رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎 پسااغتشاشات و ضرورت ترمیم و بازخوانی راهبردی و موثر 🔸شرایط ناآرام و نامتعادل(unbalance) باعث می شود که ضعف‌ها، گسل‌ها و پاشنه‌آشیل ها را شناسایی کنیم و نظم و انسجام مجدد را با قدرت و تامل بیشتری بازسازی و نماییم. 🔸اما در پس این اغتشاشات از نقطه شروع تا فرایند تشدید و مدل مدیریت بحران، نقاط آسیب زایی شناسایی شد که البته . برخی زیاد و برخی کمتر موثر بودند. 🔸برخی ۱.عوامل بودند و برخی ۲.ظواهر، برخی ۳.ساختار بودند و برخی ۴.عامل و برخی نماد و ۵.اسطوره بودند و برخی ۶.خط مشی و از جنس سیاستگذاری. شرح اجمالی این نقاط آسیب جهت ترمیم و بازخوانی ضروری است. 1⃣ زنان که محور جنگ های روانی و شناختی امروز علیه ایران قرار گرفته اند را بایستی از نو شناخت و شناساند. مسائل، حقوق، نقش‌آفرینی ها و حضور اجتماعی شان را درست روایت کرد و دقیق و عادلانه نمود. 2⃣ نوجوانان، مساله هویت و نسل کمترآشنا با مبانی و آرمان های انقلاب که البته بیشتر تحت تاثیر بوم دیجیتال و فضای وب، و z خوانده می‌شوند. از این نسل البته خوانش دقیق تری باید داشت چرا که با کمترین فعالیت فرهنگی، عاشق فرمانده می‌شوند و یک نسخه اعلا از دین، فرهنگ و ارزش های انقلابی را در سطح جهانی تکثیر می‌کنند. 3⃣خواص، اِلیت ها و روشنفکرانی که یا عحولانه و بد موضع گرفتند و یا دیر و با تاخیر، تئوریزه و تحلیل کردند و در انتها نیز جبران مآفات صریح نداشتند که مورد انتقاد دلسوزان نظام هم قرار گرفتند. خواصی که در زمان کاندیداتوری برای مناصب اجرایی و قانونگذاری، گوی سبقت را با هزینه های میلیاردی از رقیبانشان می‌ستانند و بلحاظ تئوریک هم از انقلاب و مسائل و آینده اش، یا و ناامیدکننده ای دارند، یا در ترسیم دقیق و فنی مسائل دچار ضعف و جدی هستند. 4⃣ روایت دیر، ضعیف، خطی و فقدان شبکه روایی با سکوهای هماهنگ، متنوع و توجیه شده و باورپذیر در سطح افکارعمومی که دست را بعنوان جریان اصلی انتقال و تبیین اطلاعات و اخبار می‌بوسد و می‌فشارد. 5⃣ سلبریتی‌ها و شخصیت های مشهور هنری و ورزشی که تحت تاثیر ، تله فضای مجازی و بی‌اطلاعی از واقعیت های موجود، موضعی تنش زا اختیار کردند. این صنف نیز نیازمند توجیه و تغییر رویه جدی و بازخوانی جدی در نقش و جایگاه و محدوده اثرگذاری فرهنگی و قانونی هستند. 6⃣ فضای مجازی رها و مبتذل و مملو از اطلاعات گمراه کننده که محل جولان فیک نیوزها بود و لشگر سایبری که ماموریت براندازی با تصویرسازی مبتنی بر ترندینگ های مهندسی شده را در برنامه داشت. در لایه بنیادین، حمایت از پلتفرم های ایرانی در لایه متوسط و سوادرسانه ای در سطح سوم، از ملزومات مدیریتی این فضاست که در تقریبا در غالب کشورهای موثر جهان، امری جاافتاده است. 7⃣نیروی انتظامی و قانونی که احترام و قدرتش لگدمال شد. کشوری که نیروی امنیتی آن حرمت و اُبهت و اُتوریته کافی نداشته باشد، محکوم به تحمل اغتشاش و ناآرامی‌ها خواهد بود. بایستی قدرت و جایگاه پلیس را از نو بازآفرینی نمود و قدرت را حامی فرهنگ سازی و آموزش در جامعه نهادینه کرد. 8⃣شبکه خانگی و سریال هایی که شاهرگ شناختی جامعه را تهدید کردند و با تصویرسازی و تولید باورهای غلط، بخشی از افکار عمومی را دچار مسمومیت ذهنی و نسبت به کلان روایت های نظام نمودند. 9⃣دانشگاه‌ها هرچند بطور لوکال و جزیی و فقط در برخی از کلان شهرها، از کرسی‌های آزاداندیشی خالی شده بود و بوی عقلانیت و انصاف و شرافت نمی‌داد. 🔟مدارسی که هرچند مهندسی شده، جزیی و با دوپینگ مجازی، در برخی شهرها و مناطق، شلوغ کاری شد و مدیران و معلمانی که در انتقال و درونی سازی دین و انقلاب و دانش ناب، کم گذاشته بودند و ردپای تصویری نامطلوبی را بر جای نهادند. 1⃣1⃣حوزه علمیه بعنوان نهادمقدسی که انتظار می‌رفت، پیشرو در تبیین، تعامل فرهنگی و حمایت از نظام و طرد اغتشاشات باشد که با تاسف در برخی موارد، یا تاخیر در موضع گیری داشت و یا از طرفی شخصیت هایی دیده شد که مرجعیت خودخوانده شان‌ و یا روشنفکری سکولار خود را در تایید و حمایت از نقطه شروع مبهم و مردد اعتراضات هزینه کردند. 2⃣1⃣ مدلسازی اعتراض و نقد مواضع و ساختارهای نظام هم محوری است که بایستی مورد تامل و تبیین و شفافیت قرار بگیرد تا هر تحرکی به اعتراض بدل نشده و هر اعتراضی به اغتشاش و ناآرامی ختم نشود و انتقادات در مسیری سازنده و گویا به گوش نظام برسد. 3⃣1⃣نهادها و سازمان‌های دولتی چون ارشاد و تبلیغات و شورای عالی انقلاب فرهنگی و...نیز بایستی بازخوانی ماموریتی و میدانی داشته باشند که شاید توقع ما از نقش‌آفرینی‌شان حداقل در حد سیاستگذاری و تعیین خط مشی را در موقعیت های بحران‌طور، تنظیم و توجیه نمایند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎پسااغتشاشات و سه لایه محوری برای ترمیم و ارتقا اگر این کلیدواژه های ۱۳ گانه را در ۳ عبارت خلاصه کنیم می شود: 1⃣یقه را بگیرید و پاسخگو کنید و ارتقا بدهید. 2⃣ را تقویت و شفاف کنید. 3⃣ را گویا، راوی و شبکه ای نمایید. 🆔@asre_tabyin
🔎ویکی پدیا وارد می شود/جنگ روایت ها یعنی همین!! 🔻نسل امروز و آینده، و شخصیت های معاصر را از کجا و چه منبعی بایستی شناسایی کند؟ 🔹روایت ماجرا اینگونه می شود که را که بنابه اسناد و مدارک پزشکی و شواهد محلی و دوربین های مداربسته، از پشت بامی سقوط می‌کند، مقتول بدست نیروهای جمهوری اسلامی تاریخ نویسی می‌شود. 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تاکتیک "آستروتورفینگ" یا لشگر ربات‌های ساختگی و جعلی در شبکه‌های اجتماعی ◾️"آستروتورفینگ" : ایجاد یک کمپین یا موجی از ابراز نظر و در ظاهر مردمی اما در واقع ساختگی و است که در مورد یک اتفاق یا یک سیاست از سوی قدرت‌ها برای اثرگذاری بر کشور متخاصم به کار گرفته می‌شود/ 🔸شیوه خنثی کردن آستروتورفینگ: مکث و تخلیه هیجانات اولیه، و تاریخچه و شناسایی منبع و پرسش از چرایی و هدفمندی این کمپین/ایرانیکTV 🆔@asre_tabyin
🔎روزنامه گاردین، در پی موج جدید ناامن سازی، دولت ایران را به قتل نیکا شاکرمی متهم کرد! 🔸اینکه در تیتر روزنامه گاردین نوشته می شود که "دولت ایران، نیکا شاکرمی را کشت"، حکایت روایت سازی و و گرادهی بین المللی است. 🔸موج دیگری از کشته سازی با و پروپاگاندای غربی در حال شکل گیری است که به دلیل عدم همراهی و اقبال مردمی، چه بسا خشونت و هرج و مرج بعنوان صورتبندی اغتشاشات به کار گرفته شود. 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣هوش مصنوعی چگونه ما را شناسایی و می‌کند؟ 2⃣ چیست و چگونه خودمان را ناخودآگاه فیلتر می‌کنیم؟ 3⃣چطور از و تله پژواک خارج شویم؟ 🆔@asre_tabyin
🔎ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی 🔸آنالیز تحرکات اغتشاش گران با پشت صحنه تمام آمریکایی_صهیونیستی و دقت در فرمایشات رهبر انقلاب نشان می‌دهد که ۱.سرویس‌های جاسوسی بیگانه ۲.پوشش رسانه‌ای معاند بینظیر ۳.عوامل منافق داخلی، را به سمت تجزیه ایران تدوین کرده‌اند. ▫️فرایند و چشم انداز کشته سازی های اخیر را مروری داشته باشیم. 1⃣کشته سازی: ضدانقلاب و تجزیه طلبان برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده و بدلیل فقدان پایگاه اجتماعی، نیاز مبرم به جرقه مهیج و تحریک کننده دارند. هرچقدر وضعیت انسجام و پیشرفت جامعه در نقطه مطلوب تری‌ باشد، نیاز به قوی تری است. پس کشته سازی بهترین گزینه برای شروع یک جریان است که لمپن های اجیرشده و در خدمت سرویس های جاسوسی بیگانه، ترتیب این مرحله را می‌دهند. 2⃣روایت سازی: از آنجایی که روایت ها از واقعیت ها سبقت گرفته اند و کشته سازی نیازمند امتداد مجازی است، فاز روایت سازی از طریق بنگاه‌های خبرپراکنی استارت میخورد. bbc ها شروع به دروغ و شایعه سازی و پاره حقیقت گویی می‌کنند و گام ذهنیت سازی را پیش می‌برند. 3⃣هشتگ سازی: روایت کاذب بایستی غالب شود و نیاز به مصرف مخاطب و کنترل توجه دارد. این گام از طریق ربات ها و لشگر سایبری سنتکامی‌ها محقق می‌شود. و مصرف توجه مخاطب از طریق هشتگ سازی، تسخیر مجازی مخاطب را در پی خواهد داشت. بطور کلی هشتگ سازی به زبان اعتراض عصرجدید تبدبل شده است. 4⃣فضا سازی: هشتگ سازی مقدمه ای برای می شود که در نتیجه باعث تولید فضای غالب کاذب شده و توجهات را از فاز مصرف به مرحله باور نزدیکتر می‌کند. در فضاسازی با تکنیک آستروتورفینگ، سعی بر آن است که قشر خاکستری و خاموش را به سمت تقویت دُز اعتراضات بکشاند. 5⃣اسطوره سازی: حال که فضاسازی بخشی از توجهات را جلب نمود و صورتبندی مجازی اعتراضات هم به سرانجام رسید، نیاز به اعتراضات برای عبور از فضای مجازی به سمت فضای عینی و اجتماعی است. آنچه که کاربر و مخاطب را از خانه به خیابان می‌کشاند وقتی است که پای یک نماد و اسطوره در میان باشد. فیلم‌ها و تصاویری متفاوت از مرحوم یا مرحومه جهت قهرمان سازی و تحریک و تعمیق احساسات منفی در همین راستا وایرال می‌شود. 6⃣شعارسازی: در شرایطی که پای نماد و کاریزما هم وسط باشد، برای معنادهی و راهبری اعتراضات در میدان و اینکه تکمیل شود یا دچار خدشه نشده و یک جنبش تمام عیار و ریشه دار شکل بگیرد، شعارها و مضامین رادیکال و وارد صحنه شده و دست لیدرها را در هدایت اعتراضات بازتر می‌کند. 7⃣شبکه سازی: اثربخشی و بقای اعتراضات به هویت اجتماعی و فراگیری آنهاست. و توسعه اعتراضات از طریق شبکه سازی رقم می‌خورد. این شبکه، مامور محلی سازی، استانی کردن و ایجاد تنوع اقلیمی و زبانی اعتراضات در سراسر کشور است که بقا و توسعه جنبش را تامین می‌کند. 8⃣تصویرسازی: وقتی شبکه سازی شکل گرفت، تنوع و تکثر داده ها و مدیاها برای خبرپراکنی بیشتر می‌شود. جنبش و اعتراضات برای باورپذیری بیشتر و ذهنیت سازی عمیق تر نیازمند رفت و برگشت جدی میان فضای مجازی و میدانی است. شبکه خانگی و مستندهای ورزشی در تصویرسازی لیدری می‌کنند و مکمل فضای میدانی‌ می‌شوند. برخی مجریان و مربیان ورزشی هم در همین راستا سیاه‌پوش می شوند و بعضی از ورزشکاران هم برای حفظ فضا و بازتولید تصویر خلق شده، مچ‌بند سیاه می‌بندد. دیالکتیک مجازی و میدانی باعث تصویرسازی نو و نمایش یک بحران اجتماعی خواهد بود که برای همراهی و حمایت و تسخیر کامل افکار عمومی به کار بسته می‌شوند. 9⃣واقعیت سازی: وقتی فضای میدان شلوغ شد و فضای مجازی به تسخیر در آمد و ذهنیت عموم دچار مسمومیت خبری ناشی از تصویرسازی گردید، یک فرامتنی سیطره پیدا می‌کند به نام بحران و شرایط انقلابی. واژه انقلاب با طی چنین فرایند پیچیده ای است که برخی را دچار تردید و ابهام و توهم می‌کند. این وسط، خواننده معلوم الحالی هم می‌گوید که انقلاب اسلامی سقوط کرده و ما الان وسط انقلابیم!! 🔟جریان سازی: با ترکیب فضای مجازی و میدانی و ذهنی مسموم و فرایندی که طی شد، خط خبری و تصویرسازی در بازه زمانی کوتاهی به فاز جریان سازی می رسد که اتصال خبری از روایت سازی تا جریان سازی به آنارشیسم و هرج و مرج و خشونت ختم می‌شود. 🔻افق و چشم انداز این مکانیزم تولید خشونت و آنارشیسم، با چاشنی سازی_ترکیبی(جنسیتی، مذهبی و قومیتی) است. ✍علیرضامحمدلو، تحلیگر و مدرس رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎شگرد رسانه های معاند در تخریب وحدت جهان اسلام ؛ ▫️پخش زنده از اپلیکیشن ایران صدا، یکشنبه(امروز) ۱۷ مهرماه ساعت ۱۶ 🔻مهمانان برنامه: 🔹دکتر حسن صدرایی عارف، کارشناس رسانه و مدیرکل فضای مجازی مجمع جهانی اهل بیت 🔸دکترعلیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🔹مجری: آقای مصطفی صادقی، سردبیر روزنامه جام‌جم 🆔@asre_tabyin
📝چطور شبکه‌های اجتماعی به جنگ افرار تبدیل شدند؟ 🔸بسیاری از پروژه‌هایی که ابتدا به منظور اهدافی نظامی راه‌اندازی شده بودند، بعدها برای کسب درآمد نیز به کار گرفته شدند، از پودر پنیر بگیرید تا جی.پی.اس. اما گویا مسیر برعکس را طی کرده‌اند. 🔹پلتفرم‌هایی که از اساس برای کسب سود طراحی شده‌ بودند، حالا به بخشی جدایی‌ناپذیر از هر اقدام سیاسی و نظامی تبدیل شده‌اند. وضعیتی که به تعبیر نویسندگان کتاب "جنگ لایک‌‌ها" باعث شده است کل جهان به میدان تبدیل شود. 📖کتاب "جنگ لایک: جنگ‌افزار‌شدن شبکه‌های اجتماعی" به واکاوی این پرسش می‌پردازد که شبکه‌های اجتماعی چگونه فرهنگ ما را متحول و قواعد قدیمی سیاست و حتی جنگ را وارونه می‌کنند. 🔸نویسندگان کتاب، پیتر دبلیو. سینگر و امرسون بروکینگ، می‌خواهند نشان دهند که تمایز متعارف بین سرگرمی و سیاست، جنگ و صلح و حتی غیرنظامی و نظامی رفته‌رفته در حال ناپدید شدن است. 🔹نگارندگان ادعا می‌کنند که اکنون شبکه‌های اجتماعی محلی برای است که میلیون‌ها انسان از ده‌ها کشور دنیا بر روی پلتفرم‌های گوناگون برپا می‌کنند. 🔸شبکه‌های اجتماعی روش فکری ما، نحوۀ کسب اطلاعات و چگونگی درک ما از دنیای اطراف‌مان را تغییر می‌دهند و چیزی به‌نام «میدان نبردِ» جهانی ایجاد کرده‌اند که در آن ستاره‌های پاپ مانند تیلور سوئیفت و گروه‌های تروریستی مثل داعش برای بر سر از تاکتیک‌های یکسانی استفاده می‌کنند. برگرفته از سایت ترجمان 🌐کانال عصرجدید،عصررسانه 🆔@asre_tabyin
📝تکنیکهای عملیات روانی/بخش سوم 🔸تفاوت جنگ روانی و اقدامات روانی با عملیات روانی چیست؟ جنگ روانی استفاده طراحی شده از تبلیغات و دیگر اقدامات در زمان جنگ یا وضعیت فوق العاده است به منظور اصلی ، هیجانات، نگرشها و رفتار گروه های دوست، دشمن و بی طرف. به گونه ای که از تحقق اهداف و مقاصد ملی پشتیبانی شود. 🔹اقدامات روانی آن دسته از اقداماتی است که در زمان صلح یا در مناطق خارج از صحنه نظامی فعال جنگ انجام می شد و به منظور تأثیرگذاری بر هیجانات، نگرشها یا رفتار گروههای خارجی طراحی و اجرا می شود؛ به گونه ای که زمینه ساز تحقق مقاصد و خط مشی های دولت باشد. ♦️مهم ترین عبارت اند از: تلویزیون، رادیوها، خبرگزاریها، سایتهای خبری، شبکه های اجتماعی. شیوه های عملیات روانی 🔸در جنگ رسانه ای از شیوه های آشکار و پنهان متفاوتی استفاده میشود. این نوع برخورد رسانه ای، قواعد، مقررات و روشهای خاص خود را دارد. 🔹متخصصان عملیات روانی باید با به کارگیری به موقع و مناسب یک یا ترکیبی از روش های مناسب، آداب و رسوم، عقاید، عادات، سلیقه ها، شرایط ذهنی و فکری حاکم بر مخاطبان و واکنش های احتمالی آنان را مورد مطالعه قرار دهند و پس از آن به انتخاب روش های اجرای آن بپردازند. 🔸در ادامه برخی از شیوه هایی که به صورت آشکار و گسترده در علیه کشورهای رقیب به فراوانی مورداستفاده قرار می گیرد، بررسی می شود. برجسته سازی و بزرگنمایی 🔸ردپای شیوه برجسته سازی را می توان به راحتی در بیشتر طرح های عملیات روانی علیه ایران یافت. امروزه کمتر خبر، پیام، گزارش یا تحلیلی در رسانه های ضد ایرانی پخش می شود که در آن یک یا چند نارسایی اقتصادی، اجتماعی یا امنیتی در ایران برجسته نشده باشد؛ برای مثال وقوع یک تصادف در جاده های شمال بهانه ای برای پخش ساعتها برنامه در زمینه ناکارآمدی دولت در حفظ جان شهروندان شد. 🔹برجسته سازی، شایع ترین روش مورداستفاده رسانه ها است. درباره استفاده رسانه ها از این روش به نقل از کورت لنگ و گلاویز (از پیشگامان فرضیه برجسته سازی رسانه ای) نوشته شده است: توجه را به موضوعات خاص سوق میدهند. آنها از چهره های سیاسی تصاویر عمومی می سازند. آنها همواره موضوعاتی را مطرح می کنند که ناگزیر باید درباره آنها فکر کنند. 🔸براون از دیگر چهره های عملیات روانی مدعی شده است که «عملیات روانی یعنی گزینش برخی از اخبار، اطلاعات و تصاویر و برجسته سازی و تکرار آنها». تکرار 🔹همچنان که از نام تکرار برمی آید، برای زنده نگه داشتن موضوع با تکرار زمان بندی شده، سعی می کنند این موضوع تا زمانی که نیاز هست، زنده بماند. در این روش با تکرار پیام، سعی در القای تصویری معین و جا انداختن پیامی در ذهن مخاطب است. 🔸تکرار از لحاظ روان شناسی در تشکیل عادت بسیار مفید است، به ویژه اگر با دقت همراه باشد. بدون تکرار، تثبیت و تقویت دقیق تر عادت میسر نخواهد شد. 🔹روش تکرار از قواعد خاصی پیروی می کند؛ زیرا فاصله های تکرار فعل نباید چندان دراز باشد که سبب محوشدن آثار قبلی شود و نه چندان کوتاه باشد که ملال انگیز و خسته کننده؛ به عبارت دیگر تکرار مثل ضربه های پیاپی چکش است که سرانجام میخ را به داخل میراند. 🔸لئونارد دوب در راستای توصیف تکرار در عملیات روانی نوشت: «بسیاری از مردم درباره تبلیغ می اندیشند و یا در محراب، عبادت را تکرار می کنند. آنها مشاهده کرده اند که ظاهرا تکرار می تواند معجزه های روان شناسانه ای انجام دهد. البته تکرار در واقع مهم است؛ اما نباید در این اهمیت مبالغه کرد و یا درباره آن به خطا رفت». ادامه دارد... 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
بخشی از صحبت های امروز بنده در رادیو گفتگو ناظر بر اهداف پشت صحنه اغتشاشات اخیر: 🔎دکترین نفرت یا ویروس پنج لایه ای بنام آنفولانزای نیویورکی مقدمتا باید عرض شود که عملیات تجزیه با محوریت ، راهبرد نهایی ماجرای اغتشاشات است و لی‌لی‌پوت سازی و جغرافیای ایران در کنار ایجاد آنارشی در و خدشه و تردید در ، راهبرد پشت صحنه این قصه ظاهرا فرسایشی است. 🔹نکته دوم ماجرا در هماهنگی و امتداد آشوب در سه فضای شناختی، مجازی و میدانی بود که از یکی بر دیگری سرازیر شد و تشدید گردید. 🔸اما پیچیدگی ماجرا و تفاوتش با راهبردهای قبلی و قدیمی در کجاست؟ در گذشته مبتنی بر قومیت یا مذهب به دنبال و ایجاد تفرقه بودند. یعنی یا از طریق زبان و یا از طریق کانال تفکر و عقیده، دوقطبی سازی و بهم زدن انسجام اجتماعی هدف بود. اما یک ضلع سومی مبتنی بر بدن در کنار زبان و عقیده نیز در ماجرای اخیر اضافه شد. یعنی قومیت، مذهب و جنسیت را ما در ماجرای کشته سازی و شایعه سازی در سیستان و بلوچستان و کردستان شاهد بودیم. 🔸مبحث عصبیت به تعبیر ابن خلدون که عامل انسجام جوامع و تمدن هاست، ولو بصورت لوکال و بخشی، امکان توضیح خشونت در حوادث سیستان‌وبلوچستان و کردستان را دارد. وقتی این سه عامل تجمیع می شود و هرسه باهم تحریک و ضرب می‌خورد، و عجیب را رقم خواهد زد که بخشی از آن‌را در حادثه کلاتتری بعد از نماز جمعه شاهد بودیم! 🔻آنفولانزای نیویورکی چیست و چگونه عمل می‌کند؟ 🔸اما سرویس های جاسوسی دشمن چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ اگر در یک جمله یا عبارت بخواهیم بیان کنیم؛ کاشت و برداشت "نفرت". اما چگونه و با چه فرایندی؟ 🔹روز دوم فروردين ماه سال 1386 کميسيون مالي کنگره آمريکا با دعوت از مسئول بخش ايران وزارت امور خارجه آمريکا(معاون اسبق وزير امور خارجه )آقاي (سفیر فعلی آمریکا در چین) در مورد اينکه رفتار آينده آمريکا در برابر ايران چگونه خواهد بود از وي سئوال نمودند که وي در پاسخ به اين سئوال، نسبت به ايران را تشريح نمود. 🔸وي با اذعان به اين که اتحاد و و در صحنه بودن مردم ايران خنثي کننده دکترين هاي سابق ايالات متحده بوده دکترين جديد ايالات متحده را حمله به اين مسئله دانست و تاکيد کرد اين دکترين حاصل کاشته هاي ما در چند سال اخير در ايران بوده و مي بايست هم اکنون از اين امکان که در ايران فراهم آورديم استفاده نمائيم. 🔹لذا راه حل ارائه شده در برابر ايران در قلب مردم ايران توسط نيکلاس برنز در کنگره مطرح گرديد که نام آنفولانزاي نيويورکي به خود گرفت و يك ويروس پنج لايه اي شامل: 1⃣نفرت مردم از مردم:دوقطبی سازی های دست ساز و مهندسی شده در کف خیابان و کوی دانشگاه و...(قضایای اخیر از این جنس بود) 2⃣نفرت مردم از مسئولين: كه در آن با پرداختن به يك پرونده فساد مالي يك شخصيت سياسي ،‌ به قدري يأس و نا اميدي در ميان  مردم ايجاد مي كنند كه همگان بر اين باور شوند كه تمام مسئولين كشور دزد و ناشي اند. 3⃣نفرت مردم از نظام : در اين لايه تلاش بر اين است كه مردم نسبط به نظام بي اعتماد شوند. القای ناکارآمدی و برجسته کردن نقاط ضعف نظام هم در راستای نفرت و ناامیدی از نظام است. 4⃣نفرت مردم از ايران: با طعنه های طنزآلود مهندسی شده علیه ایران و پیشرفت هایش 5⃣نفرت مردم از اسلام: نفرت عليه ايدئولوژي اساسي جمهوري اسلامي ايران كه چندین سال است توسط غرب با جديت در ايران و جهان دنبال مي شود . به عنوان نمونه مي توان به كاريكاتورهايي كه در روزنامه هاي دانماركي و نيويوركي از چهره پيامبر اسلام به نمايش گذاشتند و آتش زدن وقیحانه قرآن اشاره كرد. 🔸از موارد ديگر مي توان به ساخت فيلمهاي ضداسلامي مانند فرار از فتنه، ايجاد چهره هايي مانند القاعده، ايجاد كمپين هايي در غرب موسوم به كمپين هاي امضاء ( پايگاهاي اينترنتي آن فراوان است)  كه در آن متني با چنين مفهوم نوشته شده : ...كه اي مردم جهان ما را به عنوان كسي كه مسلمان است و از كشورهاي پاكستان و عربستان و ايران و افغانستان و عراق و... آمده است نشناسيد و ندانيد بلكه ما را انسان بدانيد و بشناسيد ... و مردمان كشور هاي اسلامي به آنجا رفته و  زير اين طوق بندگي را امضاء مي كنند . و اين يك طرح بسيار خطرناك و آسيب پذير است. ♨️اين استراتژي در موسسه آمریکن اینترپرایز (American Enterprise Institute) توسط نو محافظه كاران در ايالات متحده طراحي و تدوين شده است و آنها بر اين باورند كه اگر اين ويروس پنج لايه در ميان ايرانيان ايجاد شود انسجام و درهم تنيدگي آنان از هم خواهد پاشيد. 🔻در قضایای اخیر، اوج گیری و احیای این دکترین با محور و جنگ اعصاب با رویکرد تولید نفرت و با هدف گسل سازی را شاهد بودیم. 🆔@asre_tabyin
🔻تعمیم، تقلیل و تعجیل؛ مثلث خطای تحلیلی در وقایع اخیر ▫️کشور اخیرا روزهای پرتلاطمی را سپری کرده است و فارغ از وقایع و حوادث و اصل ماجرا، شاهد تحلیل های مختلف از کنشگران رسانه ای و تحلیلگران سیاسی-اجتماعی بوده ایم. بنظر می رسد در بعضی از تحلیل ها حداقل یکی از سه اشتباه «تعمیم»، «تقلیل» و یا «تعجیل» رخ داده است. 1⃣ تعمیم (overgeneralization)؛ خطای شناختیِ تعمیمِ افراطی یکی از خطاهای ادراکی است که در هنگام استدلال می تواند فرایند استدلال و نتیجه گیری را مختل کند. این خطا باعث شده بود برخی از گزاره های تعمیمی مانند «همه ناراضی هستند» یا مانند «کل دهه هشتادی ها از دست رفته اند» و شبیه این ها در میان تحلیل ها دیده شود و حال آنکه اساسا استفاده از کلمه همه یا هر کلمه ای که تعمیم بدون دلیل بدهد در تحلیل غلط است. رهبر معظم ضمن بیانات خود با مجلس خبرگان در شهریور 97 این خطا را اینگونه تبیین می کنند: "امّا اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنونده‌ی انتقاد به تعبیر رایج، بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، این‌جوری نباید انتقاد بکنیم". 2⃣ تقلیل(reducing)؛ این که همه ی علل حوادث این روزهای گذشته و را به عمومی و عملکرد نظام دهیم یک خطای ادراکی دیگر است. هیچ کس نمی تواند منکر بعضی ضعف ها در اداره کشور شود اما مهم ترین بخش ماجرا و علت اصلی وقایع اخیر را باید در این عبارت جستجو کرد: «بنده بصراحت میگویم این برنامه‌ریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند»(بیانات در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح،11/7/1401) 3⃣ تعجیل (acceleration): این خطا نیز یک است بدین معنا که فرد برای تسریع در رسانه ای یا اجتماعی به طور طبیعی همه اطراف قضیه را نمی بیند. مقام معظم رهبری به این خطا هم اشاره کردند: «... ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد...» ✍دکتر احمد اولیایی 🆔@asre_tabyin
💢 قدرت پروپاگاندا در مهندسی افکار با مقایسه ماجرای مهسا(ایرانی) و سارا(آمریکایی) ⭕️ جستجوی گوگلی واژه‌ی mahsa amini بیش از ۴۰میلیون، و sarah everard کمتر از ۲میلیون نتیجه دارد؛ یعنی اولی بیش‌از ۲۰برابر دومی ⭕️ مهسا در کنار یک پلیس زن ایرانی، بطور اتفاقی سکته کرده و در بیمارستان فوت می‌کند؛ سارا بعداز تجاوز پلیس مرد انگلیسی، بطور هولناکی سوزانده و رها می‌شود! ⭕️ فوت یکی، دستمایه‌ی اغتشاشات چندهفته‌ای شده و آشوبگران بدنبال براندازی حتی پلیس بی‌تقصیر را هم آتش می‌زنند؛ در قتل دیگری، پلیس مقصر حتی اعتراضات آرام چندروزه مردمی را برنمی‌تابد و سرکوب مراسم یادبود را حق خود می‌داند!/محمد جوانی پ.ن: به قول معروف، رسانه تعیین می‌کند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم! https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
⭕️ سه راهی سرنوشت‌ساز شبکه‌های اجتماعی خارجی 🔹سؤال عموم مردم این است که فیلتر برخی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی برداشته می‌شود یا خیر؟ 🔹برخی جریانات خاص هم زیان چند هزارمیلیاردی کسب‌وکارهای اینترنتی و و بیرون از مرزها فشار می‌آورند که هرچه زودتر این شبکه‌های اجتماعی خارجی باز شوند. 🔹جریان‌های دیگری نیز با استناد به که ثابت می‌کند شبکه‌های اجتماعی خارجی اثر منفی و حتی مخرب و براندازانه دارند، خواستار تعیین تکلیف این شبکه‌های خارجی هستند و راهکارشان هم فیلتر کردن است. 🔹جریان دیگری نیز با مسدودسازی اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد و روزمره مردم مخالف بوده، اما این مخالفت با فیلترینگ را به معنای موافقت با تداوم فعالیت شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام به شکل گذشته و رهاشده نمی‌دانند. در ادامه به استدلال‌های این جریان می‌پردازم. 🔹ادبیات انتقادی نسبت به شبکه‌های اجتماعی در دنیای مدرن منحصر به ایران نیست./ از سال ۲۰۲۱ قانون‌گذاران سنای آمریکا بررسی به کاربران جوان را آغاز کرده‌اند، این تحقیق و تفحص، پس از آن شروع شد که یک کارمند سابق فیس‌بوک گزارش‌های داخلی این شرکت را به روزنامه وال‌استریت ژورنال ارائه داد و در آن درباره قدرت تأثیرگذاری محصولاتی مانند در تشویق نوجوانان به آزار رسانی به خود، به‌خصوص میان دختران جوان دست به افشاگری زد.دامنه این تحقیقات و انتقادات به سایر شبکه‌های اجتماعی و حوزه‌های امنیتی نیز کشیده شده است. 🔹روبیکا و هر محصول داخلی مشابه اینستاگرام همان عوارض و تبعات را در‌ پی خواهد داشت که اینستاگرام دارد. نمی‌توان بی‌توجه به ذات دنیای شبکه‌ای توقع داشته باشیم بتوانیم یک محیط سالم و ایمن درست کنیم. 🔹اگر قرار باشد با همان معماری ارزشی اینستاگرام و توییتر نمونه‌های داخلی را بسازیم، بازهم مسیر اشتباه گذشته را رفته‌ایم چون طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری توییتر برای طراحی‌شده است یا معماری اینستاگرام بر مبنای خودنمایی و است و بسیاری معتقدند مضرترین شبکه اجتماعی برای گروه سنی نوجوان همین اینستاگرام است.همان نوجوانانی که امروز به بهانه فوت مرحومه مهسا امینی از پشت گوشی‌های موبایل و بازی‌های کامپیوتر بیرون آمدند و به شعارهای فریبنده بیرون از مرزها گوش فرا دادند و تبدیل اعتراض به اغتشاشش را تسهیل کردند. 🔹همان نوجوان و جوانانی که به neet ها معروف شده‌اند؛ نه کار می‌کند، نه درس می‌خواند و نه حرفه‌وفنی می‌آموزد. 🔹 در پیش روی تصمیم گیران است؛ بی‌هیچ توضیحی برای همیشه شبکه‌های اجتماعی خارجی پرکاربرد را ببندند، یا با (مردم و کسب‌وکارها) و همکاری اندیشمندان اجازه ساخت نمونه‌های داخلی مبتنی بر ارزش‌های ملی و درنهایت به آن‌ها داده شود یا اینکه بار دیگر بدون هیچ منطقی این شبکه‌های اجتماعی را رها کنند تا هرروز دیرتر از دیروز شود./ قدس 🌐با کانال عصرجدید، عصررسانه همراه شوید؛ https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎سی‌ان‌ان هم از هشتگ‌سازی رباتیک توییتری شاکی شد! 🔸محمد لسانی، پژوهشگر رسانه: در هفته‌های گذشته حجم بالای ارسال مطالب و به‌خصوص در شبکه اجتماعی توئیتر باعث بهت و حیرت مخاطبان شد، به‌گونه‌ای که برای برخی فقط حس تسلیم و همراهی ایجاد می‌کرد. 🔻رکورد تاریخ توئیتر شکست! 🔹حجم تولید محتوا، هشتگ‌سازی و به‌خصوص فعال شدن ریترها (ریتوئیت‌کننده‌ها) کار را به‌جایی رساند که بنابر ادعای رسانه‌ها از چند جنبه شکسته شد. همه این رکوردشکنی‌ها بر اهمیت مساله افزود که واقعا چه اتفاقی در جریان است؟ 🔻کمپین‌های دستکاری هماهنگ چیست؟ 🔸سی‌ان‌ان مخفف (The Cable News Network) به‌عنوان نخستین شبکه خبری 24 ساعته آمریکا به این ترندینگ گسترده و ، حساس شد و در مطلبی با تیتر «جنگ روایت‌ها درمورد ایران در شبکه‌های اجتماعی»، نقدهای جدی به موجودیت این ترند مطرح کرد و آن را زیرسوال برد. مهم‌ترین نقدی که این شبکه آمریکایی مطرح کرد روی «کمپین دستکاری هماهنگ» (coordinated manipulation campaigns) استوار است. 🔹این کمپین‌ها روی عملیات ازپیش‌تعیین‌شده و سازماندهی‌شده استوار است که یک مادرخرج و سفارش‌دهنده دارد. در این کمپین‌ها کاربران یا به‌طور مشخص ، خود را جای مردم جا می‌زنند و عموما فقط ارسال محتوا و بازنشر با هشتگ انجام می‌دهند و کامنت‌گذاری بسیار پایین و مخاطبان محدودی دارند. برای همین به این نوع کنش در فضای شبکه اجتماعی، «عملیات تاثیر» (INFLUENCE OPERATION) می‌گویند. ✅ادامه گزارش در لینکhttp://fdn.ir/74768 🆔@asre_tabyin