🔎ده گلوگاه اصلی فرهنگ و تربیت و هویت
۱.صدا و سیما(#تلویزیون بیشتر و رادیو کمتر)
۲.صنعت کتاب و نشر و بالاخص #رُمانهای زرد و فانتزی و فقدان معناگرایی و تعالی
۳.فضای مجازی و #شبکههای_اجتماعی که با ولنگاری موجود، جولانگاه فیک نیوزها شده است.
۴.شبکه نمایش خانگی و #سریالهای_بودارش
۵.موسیقی و کنسرت/اگر موسیقی اصیل حمایت و ترویج نشود به سمت افسرده سازی و فانتزی بازی سوق پیدا میکند
۶.بازیهای رایانهای و شبکههای دوستی شکننده
۷.سینما/اگر مدیریت و راهبری نشود به سمت سیاهنمایی و زردسازی میل میکند
۸.سلبریتی و فرهنگ شهرت/ اگر حواسمان نباشد در حباب اطلاعاتی و تله پژواک غرق میشوند و غرق میکنند.
۹.ورزش و خصوصا صنعت فوتبال که اگر مدیریت نشود سر از فساد و باندبازی و خیالانگیزیهای نوجوان سوز در میآورد.
۱۰.صنعت مد و لباس که در برخی نقاط با شیب تندی به سمت ابتذال حرکت میکند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_Tabyin
🔎چگونه با یک متن یا خبری در رسانه مواجه شویم؟
▫️برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید:
#متن:
هرآنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هرچیزی که بهطور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیرمستقیم و باتأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگهای یک فیلم، مکانها و شخصیتهای آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایههای مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صداها و بازیها، همگی، بخشی از دنیای متناند و ارجاع به آنها و استفاده از آنها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن میگردد.
#زیرمتن:
زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل میگیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق میکند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی دارد و آثاری خلق میکند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط میشوند، نیز، در اساس از جهانبینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفتهاند که به نوبۀ خود بهطور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است.
#فرامتن:
فرامتن به عناصری گفته میشود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبطاند و نشانهها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه میدهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه و آنها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم.
#سواد_خبرخوانی
#سواد_رسانه
🆔@asre_Tabyin
🎯 تیکتاک: پلتفرمی که دنیای نوجوانها را تباه و منفجر کرده است
🔹 چطور شد که نوجوانی #شانزدهساله ناگهان از ریانا و تیلور سوئیفت، پرطرفدارتر شد؟
📍دنیای نوجوانها همیشه تا حدی برای بزرگترها عجیبوغریب بوده است. کلمههای نامفهوم، خندهها و گریههای افراطی، احساساتِ متناقض و فکر و خیالهای فانتزی. اما این سالها، ماجرا سرعت دیوانهکنندهای به خود گرفته است. طوری که انگار نوجوانهای امروزی اساساً ساکنِ دنیای دیگری هستند که بقیه چیزی از آن نمیدانند.
🔺تیکتاک، شبکۀ اجتماعیای که نوجوانها به تسخیر خود درآوردهاند، سیارۀ بیگانهای است که در آن چهارده پانزده سالههای معمولی، از فوقستارههای هالیوودی مشهورترند.
▪︎در تیکتاک چه میگذرد و چطور به اینجا رسیده است؟
🔗 ادامۀ مطلب را اینجا بخوانید.
🆔@asre_Tabyin
🔎 رهبر انقلاب: ما در تبلیغات و کارهای رسانهای ضعیفیم...
📩 پیشرفت کشور ما در شرایط تحریم موجب حیرت ناظران است اما در کار تبلیغات و رسانهای کردن آنها هنوز تبحر لازم را نداریم
🔻 رهبر انقلاب: ما گفتیم که پیشرفت کردیم واقعیت این است؛ از خیلی از پیشرفتها ممکن است آحادی از مردم مطلع نباشند. خب، بله ما در تبلیغات و کارهای رسانهای هم ضعیفیم، این را هم بدانید. در تبلیغات در کارهای رسانهای ما آن تبحر و مهارت لازم را هنوز پیدا نکردهایم یک مقداری ضعیفیم، لذا گفته نمیشود، دیده نمیشود، فهمیده نمیشود.
آنهایی که میروند بازدید میکنند میبینند نمایشگاهها را و بعضی جاها را، مبتهج میشوند. بعضیها به شدت متعجب میشوند خارجیها که میآیند گاهی اوقات اینها را میبرند یک جاهایی را نشانشان میدهند تعجب میکنند میگویند شما در شرایط تحریم به این چیزها دست پیدا کردید؟ ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جنگ_روایتها: این روایت جالب را هم از فروش ایران به چین و روسیه بشنوید!
🔹با سفر مقامات ایرانی به کشور چین دوباره بحث فروش ایران به چین مطرح شده؛ بعنوان یک ایرانی که دغدغهای جز پیشرفت ایران و ایرانی ندارم، توصیه میکنم یکبار برای همیشه این کلیپ را ببینیم تا متوجه شویم علت اینهمه هجمه علیه همکاری ایران با قدرتهای شرقی چیست؟!
🆔@asre_Tabyin
🔎سرقت و مهندسی اجتماعی به سبک تلگرام
📷روایت یک کاربر فضای مجازی از جاسوسی پنهان تلگرام از گوشی خود!
✍با این قسمت از مساله کاری ندارم که اگر این اتفاقات در پلتفرمهای ایرانی رخ دهد، عدهای قیامت بپا میکنند، اما حواسمان باشد که پلتفرمهای خارجی یک #بیزینسمن هستند و از طریق سرقت و فروش اطلاعات، تجارت میکنند.
▫️عربستان هم شانه به شانه سرویس های آمریکایی و اروپایی، از مشتری های پروپاقرص آنهاست. #امنیت و #حریمخصوصی اگر باشد آزادی هم معنی خواهد داشت والا بایستی باج بدهی تا امن بمانی. بلی #شعار گردش آزاد اطلاعات برای این جنتلمن های پشت میزنشین، چیزی جز سرقت و فروش اطلاعات و مهندسی اجتماعی نیست.
▫️در دانش ارتباطات و رسانه، معروف است که میگویند: رسانه تعیین میکند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم. اما نکته اینجاست که این تز با کدام استراتژی به ثمر مینشیند و رسانه چگونه به این قدرت دست پیدا میکند که #دستور_روز و روش تفکر را مشخص کند؟
▫️پاسخ این است که گاهی از مکتب #ماکیاولیسم برای پیاده سازی این طرح و رسیدن به قدرت مهندسی اجتماعی بهره میبرند. هدف وسیله را توجیه میکند و سرقت اطلاعات و تجارت از طریق حریم خصوصی مردم با شعار گردش آزاد اطلاعات هم یک وسیله برای این هدف میتواند باشد.
🆔@asre_Tabyin
🔎"سلام فرمانده" یک نماهنگ ساده یا یک راهکنش فرهنگی_تربیتی؟
🔸روز جمعه۱۲ اسفندماه و پیشاپیش عیدبزرگ نیمهشعبان، سرود و نماهنگ "سلام فرمانده۲" از شبکه ۳ سیما، رونمایی شد. ابوذر روحی و گروه سرود #ماح همراه با حدود ۱۰ هزار کودک و نوجوان دختر و پسر و اجرای ورژن جدیدی از "سلام فرمانده" که چندوقت پیش در مسجدمقدس #جمکران به ضبط نهایی رسید، مهمان خانهها و دلهای دهه نودی ها و هشتادی های ایران از قاب تلویزیون گردید.
🔸اما چرا این نماهنگ را استراتژیک میدانیم و چگونه در خدمت #نسل_سازی_برای_انقلاب_اسلامی قرار گرفته و بار گرانی را از دوش مراکز و ساختارهای عریض و طویل فرهنگی برداشته است؟
▫️اساسا هر باوری برای تبدیل شدن به #فرهنگ و رها شدن از فردیت و پیوستن به اجتماع، به عنصر هنر احتیاج دارد. سیر تطور از جهان ذهنی به جهان عینی به یک زبان مشترک و امر بین الاذهانی نیازمند است.
▫️هنر می تواند اعتقادات یک فیلسوف را امتداد اجتماعی ببخشد و از تنگنا و تنهایی و پیچیدگی برهاند. اساس تربیت هم بر همین سادگی توام با ظرافت و هنرمندی گره خورده است. اینکه بتوانیم غامض ترین گزاره ها را با نظم و نثر ادبی و در قالب شعر و سرود و قصه برای کودکان و نوجوانان، ترجمه و درونی سازی کنیم.
▫️در واقع فیلسوف و اندیشهای موفق است که توان ارتباطی بالاتر و قدرت جمعیت سازی بیشتری داشته باشد. با این توصیف باید اذعان نمود؛ استراتژی درستی است که ارتباط نسل ها را با چاشنی هنر و در فرمت سرود و نماهنگ برقرار نماییم. اما این ماجرای ارتباط نسلی که بصورت "دو امدادی" عمل میکند، چگونه و با چه #راهکنشهایی محقق و مستحکم میشود و در یک کلام، چه باید کرد؟
1⃣خاطرهسازی: اساس کودکی، حول قوه خیال کودکان میچرخد و بیشترین اتفاقات در ذهن و روان کودکان بر اساس رشد و تقویت قوای خیالی رقم میخورد. هرچقدر میزان تولید #خاطرات_مثبت برای این سنین ببشتر باشد، گذشته خوب و محکم و قابل اتکایی برای کودک و نوجوان شکل خواهد گرفت.
2⃣ادبیاتسازی: سرود و نماهنگ علاوه بر اینکه خاطره سازی در بَر دارد و تجربه زیستهی مثبت و جذاب برای کودک و نوجوان خلق میکند، توان تولید ادبیات و #تهنشینکردن_باورها از طریق واژهها و عبارات ساده و شیرین و آهنگین را داراست. تربیت و باورسازی #بدون_اصطکاک_ذهنی و مقاومت روانشناختی و با همراهی تمام قد در این مدل تربیتی را شاهد هستیم.
3⃣قهرمانسازی: از مهمترین فاکتورهای تربیتی، خلق و معرفی ایدهآل و الگوهای ذهنی برای کودک و نوجوان است. اینکه به چه کسی اقتدا کند و رفتارش را بر اساس کدام کاراکتر تنظیم نماید یک مساله محوری در تربیت و نسل سازی است. جزییات رفتاری، نوع پوشش، مدل گفتار و قله زندگی را همین پروتاگونیست و #کاراکتر_قهرمان تعیین میکند. نماهنگ و سرود، توان سامان بخشی به چنین ایدهآلی را در ذهن و روان سنین کودک و نوجوان، داراست.
🔹متصل به بحث مذکور، این روزها اجراهای متنوع و جذابی را از مادحین اهل بیت در کنار کودکان و نوجوان با عنوان نماهنگ و سرود شاهد هستیم که برای #دربرگیری و اتصال بیشتر حال و هوای هیاتی و مذهبی در جامعه، بسیار هم درست و اثرگذار است.
🔹در واقع اگر بخواهیم دایره وسیعتری از مردم را با #زبان_دین، آشنا و همراه کنیم، به تولید فرمت ها و فناوری های متنوع تری بایستی فکر بکنیم. هیات در شکل و نوع جدید، از استندآپ حسینیه معلی تا نماهنگ های فراگیری از این دست، نشان میدهد که دین در ارتباط بیننسلی و سطح اثر اجتماعی، توان بالا و زبان رسایی دارد.
🔹علاوه بر این توصیفات، با رصد رسانه های بیگانه، شاهد تخریب این نماهنگ های مذهبی خصوصا "سلام فرمانده" در شبکه های معلوم الحال بودیم و خواهیم بود. چرا که توان راهبردی ایران اسلامی را در زمین فرهنگ و تربیت، به رخ دنیا کشید و یک شبکه ارتباطی با ادبیات و ریتم مشترک ایجاد نمود و در واقع یک #سرود_بینالمللی را صورت داد.
#سلام_فرمانده
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
🔎مسمومیت مدارس و التهاب ارزی، دو روی سکه جنگ ترکیبی
🔸تمام تلاش رقیب بیگانه در جنگهای فرانو و ترکیبی، در جهت زمین زدن انقلاب در زمین انقلاب رقم میخورد. یک جنگ درون زا و برون گرا و به اصطلاح نامتقارن که ترجمه دیگری از غربزدگی و وطن ستیزی درون جمهوریت است. این بار قصد و استراتژی بیگانه، ایجاد #شبکه_خشم_جمهوریت بخاطر بازار و #نفرت_علیه_اسلامیت با تولید اتهام و برچسبزنی در ماجرای مسمومیت دختران است.
▫️در اغتشاشات اخیر از این فرمول بهره بردند و علیرغم فرسایش زمانی، بخش بسیار معدود و محدودی از #طبقه_بورژوا و اشراف جامعه را با خود همراه دیدند و به تدریج و با جمع شدن لمپنها و برخی فریب خوردگان کم سن و سال کف خیابان، از همراهی آنها نیز ناامید شدند. البته کمی شتابزده دست به کار شده بودند و #دُز_جمهوریتش_پایین_بود و زخم و خراشهایی آفرید ولی همین تعجیل و شتابزدگی و از همه مهمتر، خطای محاسباتی در شناخت ذهن و ذائقه مردم ایران، باعث عقب نشینی و فروکش کردن ماجرا شد.
▫️در واقع نقطه ثقل ماجرا را بحران هویت، منزلت اجتماعی و #سرمایه_نمادین قرار دادند و با دیواردفاعی ایدئولوژیک و اسلامیت و ایرانیت مواجه شدند و بی سر و صدا عقب نشستند. در واقع حجاب را دیوار برلین و نقطه حساس هویتی دیده بودند که ضرب در بحث های قومیتی و مذهبی و اقلیمی، توانش براندازی یا مهار جمهوری اسلامی را بزعم اتاق فکر براندازان، در برداشت.
▫️حال در یک آرایش مجدد و ترمیم تاکتیک چندماه قبل، جهت همراهی طبقه پایبن و متوسط جامعه در راستای #القای_بحران_کارآمدی، دست به دستکاری بازار و التهاب نرخ ارز زدند که البته بی ارتباط با برقراری و تقویت روابط تجاری استراتژیک با چین و روسیه جهت دور زدن یا تضعیف دلار و رسیدن به بازار باثبات بدون دخالت دلار نبود. دوپینگ دلار بدون دلیل خاص اقتصادی و عبور از مرز ۶۰ هزار تومان در کمترین زمان ممکن، حکایت از وجود مهندسی و دستکاری، پشت ماجرای بازار داشت.
▫️لبه دوم بحران کارآمدی و ایجاد استیصال در بازار که جمهوریت را هدف گرفته، تولید التهاب در بحث #هویت و مسائل ایدئولوژیکی است. تلفیق و تضریب التهاب بازار با #اضطراب_ایدئولوژیک که با ماجرای مسمومیت برخی از مدارس دخترانه در قم و تهران و بروجرد، معنادار میشود، دلالتهای فرمولیزه و پنهان قصه را به همراه دارد. اینکه چه جریانی به دنبال چه ماجرایی است با برخی فکت ها قابل رهگیری و مراقبت و تبیین است که اخیرا هم گزارش های جدی مسئولین، از عمدی بودن این حوادث حکایت دارد.
▫️مسمومیت دختران از مدارس قم شروع میشود و تعطیلی مدارس را دنبال میکند تا شکل و صورت یک حادثه فراگیر و سراسری را پیدا کند. #سه_فاکتور 1⃣قم که دلالت مذهبی ماجراست و 2⃣دختران که دلالت جنسیتی قضیه بوده و ادامه قصه های ماههای اخیر است و 3⃣تعطیلی مدارس که دلالت بر فراگیری داستان دارد، کنار همدیگر یک #پازل_خطرناکی را ترتیب میدهند. خصوصا که شیخ اصلاحطلب و روشنفکری مثل فاضل میبدی به موازات روزنامه غربزده شرق و چند کانال سمپاش همسو، گرا و گمانه قمیزه بودن و خوانش دینی از حادثه را طرح و تقویت میکند.
▫️این موارد اگرچه موضوعی امنیتی هستند ولی فرمت و صورت فرهنگی و اقتصادی دارند و ضروری است که مخاطب درگیر با مساله با مسئول مربوطه با زمین حادثه در ارتباط و گزارش دهی مستمر باشند. مراحل شناسایی و مراقبت و پیشگیری ها تا حد ممکن از جانب مقامات مسئول بیان شوند و تحلیل های ممکن نیز توسط تریبونها و مطبوعات نزدیک به مسئولان، تبیین گردد. #استراتژی_پیشگیری_از_بحران در کنار هوشمندی امنیتی و حضور میدانی و دلگرم کننده مدیران ارشد، بیان آرامشبخش و بموقع و تبیین و تحلیلهای باورپذیر و بصیرت زاست نه موضعگیریهای پارادوکسیکال یا زبان نارسا و بیان الکن و از راه دور و صرفا امنیتی.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_Tabyin
🔎تکنیک تکرار شبکهای در مسمومیت پراکنیهای اخیر!
1⃣جوخه ترور: مریم رجوی از مسمومیت سیستماتیک و اراده عامل پشت پرده می گوید و نظام را متهم به هیستری زن ستیزانه میکند.
2⃣بدون شرح: عبدالحمید مولوی این ماجرا را انتقام از خیزش اخیر زنان، توییت میزند و به برحق بودن اغتشاشات اخیر، صحه میگذارد!؟
3⃣برادر شغال بیبیسی: دیلی تلگراف، تیتر مسموم و جهت داری میزند که در ایران، دختران را مسموم میکنند تا مدرسه نروند.
4⃣عمامه به سر لیبرال: فاضل میبدی در روزنامه شرق از رادیکالهای هزارهگرا و شبه طالبانی سخن میراند و ماجرا را منتسب به یک قرائت دینی از زنان در قم میکند.
5⃣ژورنالیست اصلاحطلب: عباس عبدی از نواصولگرایان متحجر نام میبرد و علما را برای اتخاذ موضع در قبال این ماجرای مشکوک، دعوت میکند که البته آقای علوی بروجردی به درخواست ایشان در اتخاذ موضع نامعلوم، لبیک میگوید.
6⃣قهرمانپنبه فراری: علی کریمی هم از قافله عقب نمیماند و به صراحت از مهسای امینی بعدی در تفسیر و تمدید این ماجرا نام میبرد.
7⃣سلبریتی پشیمان: مجری سابق هم با عنوان فضای رعب و وحشت ایجاد شده، استوری میگذارد و خیلی مبهم به وضعیت موجود میتازد و مدعی میشود که عاملان جنایت در امنیت به سر میبرند.(شاید نمیداند!)
🔸مخرج مشترک= #جمهوری_اسلامی متهم است.(کار خودشونه)
▶️برای تعمیق و تبدیل یک گزاره از خبرِ معلّق به باور جهتدار، از تکنیک تکرار شبکهای استفاده میشود. باورپذیری یک موضوع وقتی از چند سکوی مختلف و حتی مستقل از هم مطرح میشود، افزایش مییابد.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔎مسمومیت مدارس و التهاب ارزی، دو روی سکه جنگ ترکیبی 🔸تمام تلاش رقیب بیگانه در جنگهای فرانو و ترکیب
🔎چرا جمهوری اسلامی دچار چالش و اصطکاک ارزی و هویتی میشود؟
🔸از یک لنز ژئوپلیتیک و فراسرزمینی هم میتوان متغیرهای مداخله کنندهای را بعنوان گمانه زنی و گزینهکاوی در التهاب ارزی و موضوع مسمومیت حتی مطرح نمود؛
1⃣مذاکرات برجام بطور موازی در حال انجام است و پای سازمان ملل و کشورهایی از منطقه هم به میان آمده و به هرحال طرفین برای باجگیری یا کسب امتیاز به کارت و پوئنهای مختلفی به عنوان اهرم فشار دست میگذارند.
2⃣ اسرائیل هفته هاست که درگیر تظاهرات و ناآرامی های داخلی است و جهت جبران مآفات یا فرافکنی وضعیت، نیاز به تنفس مصنوعیهای ریز و درشت دارد. از تهدید به حمله هسته ای تا....
3⃣ اروپا در برخی کشورها و شهرهای استراتژیکش مبتلا به وضعیت اجتماعی نامطلوبی شده و از جلیقه زردها در فرانسه تا بحران گاز و غذا در برخی شهرهای آلمان و انگلیس و اعتراضات خیابانی به مسائل اقتصادی، انگیزه ای برای عملیات های ایذایی جهت فرار از فوکوس رسانههای مخالف و شاید پاتکی برای ایجاد موازنه منفی و برابرسازی وضعیت اجتماعی است.
4⃣ روابط تجاری و استراتژیک ایران با چین و روسیه درحال گسترش است و اگر به کاربست و تعمیق برسد، غیر از دلار و بازار، سلطه و هژمونی غرب را برای آینده دچار بحران جدی خواهد کرد. افزایش قدرت ایران هم به عنوان تقاطع هم افزای چین و روسیه، بهیچ وجه خوشایند غرب و آمریکا نبوده و نیست. پس چالش های برون زا در ایران، امری ممکن با درجه احتمال بالاست.
5⃣ موفقیت دولت موجود در زمینه اقتصاد، دلالت های جدی در زمین فرهنگ و اجتماع خواهد داشت. همبستگی اجتماعی در ایران، یعنی بازتولید قدرت نرم و افزایش نظم و امنیت اجتماعی و ارتقاء امید و اعتماد ملی که نقطه ثقل ثبات و پیشرفت مستمر است. پس بقای این دولت از نگاه غرب و عمال غربزدهاش بایستی دچار ابهام و ابتلاء شود و از درون به استیصال بینجامد.
🖋علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎 10 یادداشت در باب جنگ روایتها و جنگ شناختی
1⃣ده فاز #جنگ_روایتها در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و براندازی
2⃣تکنیک های #کنش_رسانهای_موثر در جنگ روایت ها
3⃣ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی
4⃣ماساژ پیام(۱) و تحریف کلام رهبرانقلاب به سبک اینترنشنال سعودی
5⃣عملیات ترور با توسل به رمزگشایی تقابلی و کلیدواژه "کار خودشونه"
6⃣یک بُرد فوتبالی و هشت شکست فرافوتبالی!
7⃣مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی و فرایند کلان مدیریت بحران
8⃣جنگ روایت ها و مدل جریانسازی bbc فارسی در ماجرای فوت مهسا امینی
9⃣آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب نقطهای به آشوب هندسی
🔟براندازی با تکنیک تصویرسازی، مسمومیت خبری و مبتنی بر فراواقعیت
🆔@asre_tabyin
🔎کلیدواژه "کارخودشونه" یا مسمومیت با طعم جنگ شناختی
🔸اساس و محور جنگ شناختی در ساحت افکارعمومی، تعیین، تغییر یا وارونه سازی #درک_مخاطب از واقعیات و مستحدثات و روزمرگیهاست که مهندسی محاسبات هم گفته میشود. اینکه به چه سوژه ای، چگونه فکر بکنیم، به معنای تعیین دستوری یا حساب شدهی منطق و متعلق اندیشه است که امروزه دست ارباب قدرت و رسانه تعریف میشود.
▫️با این مقدمه، همه تعجب می کنیم که چگونه ممکن است برخی در رسانه یا اجتماع به تبع بنگاههای خبری بیگانه بگویند و باور کنند که مساله مسمومیت مدارس در چند شهر، کار خود حکومت است تا سد راه تحصیل دختران شوند؟
▫️هرچند که مهندسی خارجی و پیاده نظام داخلی ماجرا، در صدد ایجاد غبار هستند تا از #التهاب_مصنوعی و دستساز و تفسیرهای معکوس، ماهی مدنظرشان را در سبد سیاسی و اقتصادی، دَشت کنند، اما این تفسیر و رمزگشایی وارونه جای تحلیل و بررسی دارد. چطور ممکن است در جامعه ای که دخترانش هم پا و #برابر پسران در مدرسه و دانشگاه حاضر باشند چنین شبهه ای را مبتلا شود؟
▫️چگونه متصور است کشوری که در ساحت #هیات_علمی و مدرس دانشگاه، فضای رسانه و هنر و ورزش و سینما و تلویزیون، #وزیر و معاون و مشاور و نمایندگی مجلس، بانوان را همردیف مردان پذیرفته، متهم به هیستری زن ستیزانه شود؟
▫️استوارت هال معتقد است فرایند رمزگذاری و رمزگشایی دو فرایند مجزا هستند و الزاماً معنایی که رمزگذار ایجاد کرده با معنایی که مخاطب برداشت میکند یکی نیست. معنا زمانی خلق میشود که مخاطب شروع به تفسیر متن میکند. پس هیچ متنی، قبل از اینکه خوانده شود، واجد معنا نیست و باید رمزگشایی شود.
🔹#سه_حالت برای رمزگشایی یک متن داریم:
1⃣ رمزگشایی تطابقی، مسلط/هژمونیک، که در این رمزگشایی مخاطب با همان خوانش، متن را رمزگشایی میکند.چهارچوب مسلطی که توسط تولیدکننده به متن داده شده است توسط مخاطب پذیرفته میشود.(میان مسئول پیام و مخاطب پیام، هماهنگی حداکثری در فهم پیام وجود دارد)
2⃣ رمزگشایی توافقی که در این نوع رمزگشایی مخاطب چهارچوب ارجاعی ارائهشده از سوی رسانه را میپذیرد، ولی با بخشهایی از روایت همسو نیست. بنابراین آن را با اطلاعاتی از زندگی روزمره، تجربهٔ زیسته، رسانهها و هر منبع دیگر جایگزین میکند.
3⃣ رمزگشایی تقابلی (تضاد)، که در این رمزگشایی چهارچوب ارائه شده را مخاطب نمیپذیرد و چهارچوب ارجاعی دیگر را جایگزین میکند.(میان مسئول پیام و مخاطب پیام، هیچ فهم مشترکی وجود ندارد؛ تقابل حداکثری)
▫️حال وقتی روایت "کارخودشونه" بطور دومینو وار و شبکهای و #پرتکرار از طریق #مطبوعات_زنجیرهای رقیب در داخل و خارج مطرح میشود و مخاطب در ابهام را به وضعیت التهاب و اضطراب میرساند، فرایند رمزگشایی به نوع سوم نزدیک میشود.
▫️یعنی تفسیر وارونه از وقایع که درک معکوس و متضادی را در ذهنیت مخاطب و افکارعمومی رقم میزند. به عبارت ساده تر، شما چیزی میگویید و مخاطب بگونه ای متضاد و خلاف حرف شما برداشت میکند. خیلی خودمانی یعنی درک مخاطب بقدری توسط #بمباران_خبری_شبکهای، آلوده و دستکاری میشود که دیگر باورتان نمیکند و براحتی میگوید و میپذیرد که "کارخودشونه".
🔸در کشوری مثل آمریکا صفحه #توییتر دونالد ترامپ را با ۹۰ میلیون هوادارش، به جرم انتشار اخبار گمراه کننده مسدود میکنند تا اسیر واقعیت موازی و جنگ شناختی نشوند. حتی پلتفرم #تیک_تاک_چینی را غیرقانونی اعلام میکند تا مصونیت افکارعمومیاش را تامین کند.
در همین #ترکیه و ایام زلزله، برخی پلتفرم ها و رسانه ها و افراد حقیقی و حقوقی جریمه میشوند تا اخبار گمراه کننده را تولید یا بازنشر ندهند. همه جای دنیا قانون و پروتکل دارند تا اسیر جنگ شناختی و رمزگشایی های تقابلی نشوند.
🔸هم عرض با مدیریت رسانه و مواجهه قانونی با نفرت پراکنان مجازی، استراتژی گفتگوهای رو در رو و #حضورهای_میدانی دلگرم کننده در خط مقدم و موقعیت التهاب، هم عملیات رسانه ای بیگانه را خنثی میکند و اجازه انتقال مسمومیت از میدان مجازی به #فضای_فرهنگی را نمیدهد و هم رمزگشایی را در نوع اول تطابقی یا حداقل نوع دوم توافقی حفظ و تقویت کرده و حاکمیت را برای عموم جامعه باورپذیرتر از پیش بازنمایی میکند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎سقوط؛ تصویری از امنیت، زندگی و آزادی برای زن ایرانی
▫️مینی سریال #سقوط که در ژانر امنیتی ساخته شده بود در ۹ قسمت از شبکه خانگی فیلیمو پخش شد و دیروز با پخش قسمت آخر، پایان یافت.
▫️ماجرای نجات موصل از چنگال داعش که با همکاری نیروهای امنیتی ایران در کنار ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی به تصویر کشیده شد. البته خط داستانی این سریال، ماجرای زوج جوان سنندجی_آذری است که به عنوان ماه عسل به منطقه تحت اشغال داعش میرسند و دختر ایرانی، زندانی داعش میشود.
▫️نقطه عطف ماجرا، عملیات نجات آیسان ایرانی با بازی الناز ملک توسط افسر ایرانی است. حاشیهاش هم بازی حمیدفرخ نژاد در نقش همین منجی داستان است که البته بعد از ساخت فیلم دست به پشت پا زدن و مهاجرت از وطن زد.
▫️سکانس پایانی سقوط، انگاره نهایی سریال است تا در ذهنیت مخاطب بنشیند. امنیت و خوشی دختران ایران تحت پرچم مقدس ایران و تن و بدنی که برای آزادی و زندگی زن ایرانی به دل خطر زد و فدا شد. صحنه های استرس آفرینی جهت نمایش جاهلیت،خشونت، بدعت و شهوت در میان داعش به تصویر کشیده شد.
▫️شتابزدگی در جریان سریال دیده میشد که برخی جزییات را بلحاظ گرهگشایی ساده و بسیط، دچار اشکال میکرد. پشت صحنه آمریکایی داعش هم فقط در حد یکی دوبار مکالمه مختصر فرمانده داعشی به زبان انگلیسی به تصویر کشیده شد.
▫️مهمترین نقطه ضعف هم بنظرم جایی بود که از زن ایرانی جهت جاسوسی از فرمانده داعشی استفاده میشود که تنها توجیهش بازنمایی شجاعت زن ایرانی است که بنظر میرسد تلقی اشتباهی را رقم میزند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎زاویه دید متفاوت و امروزی به مساله حجاب
▫️نسبت حجاب و #قدرت در جهان امروز چگونه است؟
▫️آیا #حجاب در جهان امروز، یک مساله فرهنگی است یا امنیتی و سیاسی؟
▫️نقش #صنعت_فرهنگ و شیءوارگی و کالاشدگی و #سرگرمی در امر حجاب
▫️سوال جالب یک سیاستمدار فرانسوی از دیپلمات ایرانی!
#استاد_پناهیان
🆔@asre_Tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔎"سلام فرمانده" یک نماهنگ ساده یا یک راهکنش فرهنگی_تربیتی؟ 🔸روز جمعه۱۲ اسفندماه و پیشاپیش عیدبزرگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎سلام فرمانده، نماهنگ ساده یا راهکنش تربیتی_فرهنگی؟
▫️درباره نقش و منزلت ورژن جدید سلام فرمانده در زمین فرهنگ و تربیت و جامعه سازی، اینجا نوشتیم...
🆔@asre_Tabyin
37.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎ضلع سوم؛ توده سازی، چریک سازی یا جماعت سازی؟
▫️تب نماهنگ کودکان و نوجوانان افزایش یافته و یک معنای ضمنی را در طول دلالت های صریح و واضحش به دنبال دارد. نقش این آثار را فارغ از نقدهای تک سایز به فرم و ادبیات و شعرشان، بایستی در مقوله فرد و فرهنگ و جامعه بررسی کرد. اما چطور؟ خیلی کوتاه و تیتروار و در حد نمایه زنی عرض میکنم:
▫️لیبرالیسم، برای تحقق هژمونی و سلطه به تعبیر گرامشی، #توده_سازی میکند و با توسل به هالیوود و سرگرمی و صنعت فرهنگ و شهرت، فردیت ها را گسترش میدهد. مارکسیسم برای تقابل، #چریک_سازی میکند و یاغیگری را در برابر لیبرالیسم افزایش میدهد. چگوارا و فیدل کاسترو نتیجه نگاههای پدافندی و اندیشه انتقادی مارکسیست هاست.
▫️اندیشه دینی برخلاف موذی گریهای لیبرالیستی و فریادهای سلبی مارکسیستی، با اصالت بخشیدن توامان به فرد و فرهنگ، #جماعت_سازی و جامعه سازی میکند. به جای تسخیر فرد یا ضدیت با ساختار، نسخه کنشگری فرد فعال برای جامعه پویا ارائه میدهد. یدالله مع الجماعه برای چنین تفکری قابل صدق است.
▫️در عصری که #اطلاعات و #انرژی دو ضلع سنتی برای قدرت های راست و چپ دنیا تلقی میشود، ضلع سوم #جمعیت را هم باید جدی گرفت. نیروی انسانی پویا و #سرمایه_اجتماعی_فعال و پای کار و اهل فکر، توان جبران خلاهای موجود در بخش انرژی و اطلاعات را دارد.
▫️از این زاویه و به چشم قدرت نوظهور هم می توان سرودها و نماهنگ ها را تحلیل کرد. اصالت تربیت و فرهنگ که تولید قدرت هم میکند و توان چانهزنی را در عرصههای مختلف اجتماعی، سیاسی و امنیتی ارتقا میبخشد.
✍️علیرضا محمدلو
🆔@asre_Tabyin
هدایت شده از فکرت
🔘#یادداشت | #مهدویت
✅ رسانه، اقتصادِ توجه و هک آخرالزمانی
🖋علیرضا محمدلو، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی
▪️رسانههای جریانِ اصلی در آخرالزمان، مأموریت دارند که انسانی کوتوله و منظم در فرمت و تراز نظام لیبرالیسم و برای منافع امپریالیسم را شکل و سامان ببخشند و هرگونه یاغیگری و حرکت برخلاف جریان غرب در این ریلگذاری و مهندسی، محکوم است و با برچسب آنرمال بودن و تروریسم و جا مانده از توسعه، جریمه و تحریم میشود.
▪️مأموریت انگارهسازی، با چاشنی آخرالزمانی و در پارادایم لیبرالیستی صورتبندی میشود. بدین معنا که طوفان، سونامی، ویروس، زامبی و آنتاگونیست(ضدقهرمان) و سایر پاندمیها، عموما با مبدأ و منشأ شرقی و دینی و جهان سومی به تعبیر غربیها رخ میدهد و قهرمانِ ماجرا، یک انسان و کاراکتر غربی و آنگلوساکسون، تعریف میشود.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔎استراتژی انتظار، از اندیشه تا اقدام
🔸انتظار یک امر درونی و انگیزشی فقط نیست که یک استراتژی است. عادت نیست که فرهنگ است. انفعال و ایستایی نیست که حرکت و دینامیک است. مخدر و درجازدن و غر زدن نیست و حتی از دعا کردن صرف هم فاصله قابل ملاحظهای دارد. یک پک جامع از برنامهریزی و اقدام و مراقبت و ریسک پذیری است.
🔸عبور از دغدغه های شخصی و زندگی فردی و ورود بیتعارف به عرصه کنشگری اجتماعی است. نظم نمازهای یومیه، صبر روزه داری و باهوشی شب زندهداری و اعتکاف را باهم دارد. صحنه دوست یابی و دشمن ستیزی، جذب حداکثری و دفع حداقلی است.
🔸با بیتفاوتی و خنثی بودن غریبه است و روزمرگی را سم زندگی میداند. دانایی را برای دانایی نمیخواهد و بینش گرهگشا و توانایی حلمساله را محور علمآموزی قرار میدهد. عدالت خواهی در مکتب انتظار، مسیر آرمان گرایی است و منطق شامل بر تحقق عدالت، حکمرانی مبتنی بر ولایت تعریف میشود.
🔸شبیه آسایشگاه نیست و شباهت کمی به پادگان دارد و بیشتر به باشگاه شبیه است و لذت و سختی و حرکت و هدف توامان قابل درک است. فردگرایی و یاغی گری نیست ولی در ساختار و مارپیچهای سکوت زمان و مکان هم هضم نمیشود. یک بده بستان جدی با جماعت و آمد و شد حساب شده با جامعه است که رشد مرکب فرد و جامعه را هماهنگ پیش میبرد.
🔸نق زدن نیست و حلقه اتصالی از وادی نظر تا صحنه عمل است. همواره بخشی از راه حل است نه بُرشی از صورت مساله. روایت تراژیک و دور از واقعیت نیست و اقدامی دراماتیک و در قلب حادثه است. جاماندن و آرزو کردن نیست بلکه آوانگارد است و اهل تحلیل و پیش بینی.
🔸و بالاخره اینکه دیپلمات و پشت میزنشین حراف و یقه سفید و فیلسوفی برج عاج نشین نیست که انقلابی خوش فکر در میدان است و مسائل ذهنیاش را از عینیت و میدان و برای میدان، کشف و تدارک میبیند و صورتبندی میکند.
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/12/19/1-33/
🆔@asre_Tabyin
✳️ تمدنِ غرب، تمدنی نیازآفرین!
🔻 شهید آوینی از قول روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» این نکته را آورده که: «اقتصادِ آزاد، به شیوهٔ غربی، برای رفع احتیاج بازار نیست بلکه برای ایجاد بازارِ احتیاج است»!
🔸 آوینی میگوید: مصرف بیشتر برای تولید بیشتر، ضرورت حتمی اقتصاد امروز است، چرا که اگر کالاهای تولیدشده مصرف نشوند امکان توسعهٔ تولید، یعنی امکان توسعهٔ اقتصادی، وجود نخواهد داشت. بنابراین، برای تولید بیشتر که ضرورت توسعهٔ اقتصادی است باید مردم را به مصرف هرچه بیشتر ترغیب کرد و بدین علت است که #تبلیغات یکی از ارکان اساسی توسعه به شیوهٔ غربی است.
🔺 روژه گارودی نیز همین مسئله را با بیانی دیگر مورد توجه قرار داده است و میگوید: تبلیغات تجاری، به شیوهٔ غربی، بیش از آن که مایهٔ تباهی طبیعت باشد موجب هلاکت انسان است. تصور این که مردم دنیا حتی برای لحظهای به نیازهای حقیقیِ خویش و الگویی متناسب با حوائج واقعی انسان بازگردند، برای یک اقتصاددان وحشتناکترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اگر حتی برای یک لحظه چنین اتفاقی در دنیا بیفتد و مردم فقط برای یک لحظه، درست به اندازهٔ نیاز واقعی خویش #مصرف کنند، ادامهٔ روند کنونیِ توسعهٔ صنعتی دچار مخاطرات و بحرانهایی خواهد شد که تصور آن بسیار دشوار است.
👤 استاد_اصغر طاهرزاده
📚 از کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۱
🆔@asre_Tabyin