eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝فابینگ چیست و چگونه رابطه ما با اطرافیان را به هم میزند؟! 🔹اصطلاح فابینگ از ترکیب دو کلمه phone (تلفن) و snubbing (بی محلی کردن) تشکیل شده است و اشاره دارد به زمانی که شما با پاسخ دادن بی موقع به تلفن همراه خود، صحبت شخصی که در کنارتان حضور دارد را قطع می کنید یا به جای توجه کردن به او سرتان توی گوشی است و او احساس می کند که به او بی احترامی کرده اید. 🔸بی محلی به خاطر تلفن همراه (یا فابینگ شریک زندگی) شاخص جدیدی برای روابط مشکل دار است، یعنی در رابطه ای عاشقانه چک کردن گوشی جای باهم صحبت کردن را می گیرد. 🚫نتایج قابل پیش بینی این رفتار عبارتست از افزایش تعارض و کاهش صمیمیت در آینده. 🔅در اینکه چرا ما و رابطه مان از این رفتار آسیب میبینیم، رمز و راز پنهانی وجود ندارد. 🔹وقتی تمام مدت سرتان توی گوشی باشد، مثل این است که به صورت داوطلبانه یکی از این محدودکننده های دیدی که روی چشم اسب می گذارند را برای خودتان گذاشته اید و توی باغ این دنیا نیستید و فقط آن چیزی را می بینید که جلوی صورتتان است که همان گوشی باشد. 📎 ادامه مطلب در سایت موسسه: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/12/1-2/ 🌐 کانال عصرتبیین،‌ عصررسانه 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چند تکنیک ساده برای تشخیص اخبار فیک و جعلی... 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
📝جان‌های کوچک و تیترهای غول‌پیکر 🔸پیش تر، کودکان اغلب کارتون و فیلم های مختص کودکان را تماشا می کردند و زمان پخش خبر تمایل داشتند حتی کانال را عوض کنند یا سراغ بازی بروند. در آن زمان فضای زیست خانواده ها خانه ای با حیاط و حوض و باغچه بود و میشد کودکان را از اخبار منفی دور نگه داشت؛ اما به موازات ظهور ها، شکل و فضای زندگی، آپارتمان نشینی و دور نگه داشتن کودکان از آنچه بزرگترها می دیدند و می شنیدند دشوار شد. 🔹امروزه رسانه های دیجیتال امکان مدیریت و را به حداقل ممکن رسانده اند و کودکان مخاطب فجیع ترین تصاویر خبری در گوشه گوشه جهانند. 🔸از سوی دیگر، مهارت های کودکان و نوجوانان چنان از بزرگسالان پیشی گرفته است که گاهی پیش از ما از اخبار مطلع می شوند و آنها را برای ما ارسال می کنند و از سوی دیگر ضریب نفوذ اینترنت، کاربرد وسیع شبکه های اجتماعی و پدیده موجب شده است تمامی وقایع غم بار از دورافتاده ترین نقاط جهان، با تصاویر واقعی و بعضا فجیع در سراسر جهان منتشر شود.چنین اخباری دروازه بانی نمی شوند و بر اساس سلیقه شخصی تهیه و منتشر می شوند. 🔹امروز کودکان در معرض خواندن، شنیدن و دیدن خشونت بارترین وقایعی هستند که آنها را احاطه کرده و باعث می شوند نا امیدی بر جانشان بنشیند. 🔸اخبار ناگوار، چه از منابع خبری رسمی و چه غیررسمی منتشر شوند، اگر احساسات عمومی را جریحه دار کنند، به شدت در فضای رسانه ای مجازی پیشروی می کنند. 🔹بازنشر تصاویر دل خراش، کارزارها، طوفان های بازنشر، تیترهای غول پیکر در اکسپلور و حاشیه ها... همگی در زمره هایی هستند که فارغ از چارچوب رسانه های رسمی در فضای مجازی شکل می گیرند و پیشروی اخبار به حریم ارتباطات دیجیتال کودک اجتناب ناپذیر است؛ اما این پیشروی به جز عرصه خبر، محصولات سرگرمی را نیز متأثر می سازد. 🔸امروز بسیاری از بازی های محبوب آنلاین نسخه های شبیه سازی شده از جنگها، تعقیب و گریزها و خشونت ورزی هایی است که از اخبار نشئت گرفته است. 🔹اخبار بد، بخصوص اخبار بد مربوط به کودکان، تأثیراتی به مراتب مخرب تر بر روح و جان کودکان می گذارند. کودکانی که زندگی نسبتا آرامی دارند خود را در امنیت حس می کنند و هنگام مشاهدة اخبار ناگوار بروز آن را کمتر برای خود محتمل می دانند، اما به هر حال احساس تأثر، همدردی، خشم، ترس و ناامیدی در آنها شکل می گیرد و با تکرار اخبار مشابه، تشدید می شود. این فرایند می تواند زمینه ساز نا امیدی، اضطراب، افسردگی، وسواس و دیگر اختلالات روانی شود. ☘چه باید کرد؟ 🔹کودکان باید درباره آنچه در جامعه خود و جهان رخ می دهد، بدانند؛ اما برای محافظت از کودکان در برابر عوارض اخبار منفی باید چاره ای اندیشید. مهم تر از هر نهادی و است. 🔸نظام آموزشی باید محتوای مناسب آموزشی تدارک ببیند و کودکان در مسیر فراگیری مهارت های رسانه ای از چگونگی دریافت اخبار صحیح و دلایل و ضرورت های پرهیز از اخبار منفی و فجیع اطلاع یابند. 🔹خانواده ها نیز باید طی دوره های بازآموزی حدود و شیوه های صحیح بهره مندی کودک از اخبار و راهکارهای به حداقل رساندن مواجهه کودک با اخبار دل خراش و خشونت آمیز را فراگیرند./نازیلا علوی 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔎جنگ روایت ها و مدل جریان‌سازی bbc فارسی در ماجرای فوت مهسا امینی 🔸در ایام اربعین که حواس دنیا را به خود جلب کرده بود، اتفاقی ناراحت کننده بهانه ای شد تا جلوه‌های بیشتر این راهپیمایی چندده میلیونی در داخل کشور دچار حواس پرتی شده و و سانسور رسانه‌ای را حداقل در شبکه های اجتماعی منجر شود. 🔹ماجرای مهسا امینی دختری که در مقر پلیس امنیت اخلاقی جهت آموزش و توجیه قانونی حضور یافته بود، و بعد از حادثه متاسفانه فوت شدند، مطابق روال سابق با موج‌سواری و جریان‌سازی رسانه‌های معاند همراه بود. 🔸فارغ از ماهیت ماجرا که دوربین‌های رسمی بخشی از آن را گزارش کردند و ابعاد بیشتر و دقیق‌تر ماجرا برای شفافیت سازی صددرصد، در دست بررسی است، نگاهی داشته باشیم به نوع روایت و خصوصا bbc فارسی از این ماجرا که فرایند روایت سازی توام با تحریف و تشنج را رقم زدند. 1️⃣تولید شک و تردید در روایت رسمی: مشهور و معروف است که روایت اول غالبا در کنترل رسانه ای افکار عمومی موفق است. اما بنگاه خبرپراکنی چون bbc ملتفت است که وقتی پای حکومت و روایت دوربین های مداربسته اش وسط باشد، شروع جنگ روایت ها از شروع می‌شود. بعنوان مثال، به اسم فعال حقوق زنان مصاحبه می کند و از تایید فوت مهسا امینی بعد از بازداشت سخن می‌گوید. 2️⃣هشتگ سازی و ایجاد کمپین های مجازی: هشتگ مهساامینی در توییتر ترند شد. باتوجه به حاکمیت سایبری غرب، و بازنمایی بحرانی از مسائل کشورهای مخالفشان تبدیل به روالی عادی شده و در داخل نیز عده ای در ساحت تصمیم گیر و بخش اعظمی از کاربران مصرف کننده و مخاطب خبر، تحت تاثیر جوسازی‌، فکر و قضاوت کرده و اتخاذ مبنا و اقدام می‌کنند. 3️⃣(سوء)استفاده از سکوهای اعتبار و سلبریتیک سازی فضا: از شخصیت های فوتبالی و بازیگرانی که معمولا تحت تاثیر فضا، استوری و هشتگ و پست میزنند، در جهت و تعمیق ضدروایت خودشان بهره برداری شد.(از علی دایی و کریمی فوتبالی تا هنرمندان درجه چندم و حاشیه سازی چون فرشادجو و زرابراهیمی و...) 4️⃣بازنشر و برجسته سازی شعارهای ساختارشکنانه: تابوشکنی با برجسته کردن"شعار مرگ بر دیکتاتور" و عبارت‌های مشابه و جسارت به بنر حاج‌قاسم توسط افرادی معلوم‌الحال به بهانه "نه به حجاب اجباری" و مخالفت با "گشت ارشاد" نیز از ترفندهای موذیانه ای است که بی‌بی‌سی فارسی همچون روال همیشگی در از آن بهره برده است. 5️⃣تولید شکاف و القای تقابل میان مردم و حاکمیت: مصاحبه با استادسابق علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و تیترزنی موذیانه با عنوان "تقابل نگاه حکومت و مردم" و تیتر دیگری توام با کنایه و توهین با عبارت " اربعین رهبر ایران و عزاداری مردم برای مهسا امینی" در راستای ایجاد و ، پازل دیگری از تکنیک بحران ساز رسانه‌های معاند همچون bbc فارسی محسوب می‌شود. 6️⃣بازنمایی فراگیر از تجمعات کوچک و تعمیم دادن فراخوان‌ها: اینکه موارد و مسائل را اپیدمیک نشان دهند و مصداق را قاعده جا بزنند و قلیل را جمیع قرائت کنند، تکنیک دیگری از جانب رسانه های معاند است که در این حادثه شاهد هستیم. بسمت مشهد و تهران و بزرگنمایی چند تجمع کوچک و کوتاه شاهد بر این مدعاست ولو اینکه همگی از این اتفاقی دردناک ناراحتیم. 7️⃣امنیتی کردن فضا و القای تشنج و ناامنی: در گام‌های پایانی همچون همیشه، فضا را از حالت اعتراض و سوگواری به سمت تشنج و ناامنی و درگیری سوق می‌دهند و چنین بازنمایی می‌شود که پلیس و مردم به فاز زد و خورد رسیده اند و و فوق‌العاده حاکم است. 🔻اینکه شبکه های معاند فرایند و نسخه مشخصی برای بحران‌سازی رسانه ای دارند و سوژه ها را تبدیل به جریان می‌کنند امری شناخته شده و قابل پیش بینی است. اما اینکه چرا ما بعد بیش از چهل‌سال، همچنان با دُز بالای بالا، مستعد جنگ روانی بوده و در معرض جنگ شناختی هستیم بطوریکه علاوه بر افکار عمومی بایستی نگران برخی فرهیختگان و نیز باشیم تا پازل جنگ ترکیبی_رسانه‌ای دشمن را پر نکنند جای تامل و نگرانی دارد والا ترفندهای دشمن آشنای آشناست... ✍️علیرضامحمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی لینک مطلب در سایت: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/29/1-3/ 🌐کانال عصر جدید، عصر رسانه 🆔@andisheengelabi
🔎اربعین، تجلی ضلع سوم قدرت در عصر جدید 🔹هفته گذشته ۲۲شهریورماه ۱۴۰۱، با حضور جمعی از کارشناسان و تحلیگران رسانه مهمان برنامه امواج شبهه که کاری از بودیم و درباره اربعین، مولفه های قدرت جهان تشیع و هراس رسانه‌های معاند صحبت کردیم. 🔸از یک سه ضلعی قدرت سخن راندیم تحت عناوین انرژی، اطلاعات و جمعیت که امروزه این ضلع سوم به عنوان مولفه اساسی در ساختار قدرت تلقی می‌شود. 🔹اینکه ناشی از توان مردم سازی و اجتماع‌آفرینی است که در محتوای دین و گزاره‌ها و نسخه های دینی همچون زیارت اربعین وجود دارد. اینکه بشر مدرن که روزی از مرگ خدا سخن به میان آورد، در حال تجربه عصری است که و معنویت و خدا را بر ذهن و قلبش حس می‌کند. 🔸اینکه اربعین محسوب می‌شود و از آنجایی که ماحصل سه لایه عقاید و مناسک و نمادهای یک مکتب، در اخلاق و سبک زندگی تجلی پیدا می‌کند و اربعین نیز یک سبک طراز و قله اخلاقی است، برای تمدن غرب چالش برانگیز و خطرناک شمرده می‌شود. 🔹 با پنج فاز نفرت از دین، نفرت از حکومت دینی، نفرت از ایران، نفرت از حاکمیت و در نهایت نفرت مردم از مردم کلید می‌خورد. با این عنوان که مردم به چه چیزی و چگونه فکر بکنند و در این راستا که مردم امروز تاریخ نمی‌خوانند بلکه روایت می خوانند، فضای افکار عمومی را پر کرده و فراگیر را می‌رساند. مشروح مباحث این گفتگو در پادکست صوتی دوبخشی تقدیم می شود.👇👇👇👇 لینک مطلب در سایت موسسه: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/31/1-7 🆔@andisheengelabi
radio-goftego-01_06_22-16_00.mp3
14.4M
گفتگو با موضوع مولفه های قدرت جهان تشیع و هراس رسانه‌های معاند 🔹رادیو گفتگو برنامه امواج شبهه، سه شنبه ۲۲شهریور ۱۴۰۱ 🆔@andisheengelabi
radio-goftego-01_06_22-16_30.mp3
14.4M
گفتگو با موضوع مولفه های قدرت جهان تشیع و هراس رسانه‌های معاند 🔹رادیو گفتگو برنامه امواج شبهه، سه شنبه ۲۲شهریور ۱۴۰۱ 🆔@andisheengelabi
1_1702944889.pdf
224K
ده فاز در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و براندازی علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
4_5796366263567519777.pdf
901.5K
🔹تکنیک های در جنگ روایت ها ✍محمدلسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی و فرایند کلان مدیریت بحران 🔹بعد از حادثه فوت تاسف برانگیز خانم مهسا امینی، دومینویی از حوادث در حال رقم خوردن است که شناسایی اضلاع ماجرا را ضروری می نماید. چرا این ماجرا خورده و پرونده حقوقی تبدیل به مساله امنیتی شده است؟ 🔸اینکه گشت ارشاد و نحوه مدیریت و راهبری حجاب و عفاف در کشور چه مکانیسمی باید داشته باشد به حاشیه رفته و یک مساله فرهنگی بدلیل گفتمان داخلی ضعیف و قوی، از فرم فرهنگی اش خارج شده و تسویه حساب های سیاسی و امنیتی به میدان آمده است. 🔹فرایند اغتشاشات اخیر از حادثه ای احساسات برانگیر استارت میخورد. با دروغ و شایعه همراه می شود و در فضای مجازی ضریب می‌خورد. هشتگ سازی و کمپین آفرینی ها به اعتبار و تعمیق منفی ماجرا می انجامد و فراخوان هایی با به اغتشاش و خیابان نوردی و آشوب ختم می‌شود. 🔸اما چرایی ماجرا و فرایند این قصه را چگونه می‌توان صورت بندی کرد؟ حادثه ای که به جنگی ترکیبی بدل شده و از آمریکا و انگلیس و اقلیم کردستان و شبکه های خبری ماهواره‌ای، تغذیه حیاتی می‌کند. 1⃣ اِلیت ها و فضای ذهنی ماجرا: اعتراضاتی که صورت اغتشاش به خود گرفته اند، در ابتدای امر، ضلع ذهنی دارند. الیت ها و روشنفکران سهم بسزایی در شکل گیری ذهنیت های مخالف و شبهه پذیر دارند. 🔹وقتی اندیشمندان و تئوریسین های یک تفکر را به مناظره و مجادله معقول نکشانیم(ولو اینکه قبولشان نداریم و استدلال آنچنانی نداشته باشند و اهل شانتاژ باشند)، بایستی پیامدش را در کف خیابان ها و در لابلای ذهنیت های عمومی درو کنیم که گاهی کار از کار گذشته و بدلیل رسوب یافتگی و ، پذیرش پاسخ به حداقل رسیده و به خشونت نزدیک می‌شود. 2⃣سلبریتی ها و فضای مجازی ماجرا: ضلع دوم ماجرا حکم فراگیری یک ذهنیت و تبدیل شدن آن به فرهنگ و افکار عمومی را دارد. وقتی کتاب ها و الیت ها و کرسی‌های دانشی و منابر بینشی مسموم شد، استارت وایرال شدن مسمومیت در فضای مجازی رقم می‌خورد و سلبریتی ها و بلاگرها، به مهره موثر و بازیگر اصلی این فضا تبدیل می‌شوند. 🔹از این به بعد فلان فوتبالیست یا هنرمند و بازیگر تعیین می‌کنند که چه چیزی یا چه کسی خوب یا بد هستند. از طرفی با توجه به ، bbc و VOA و maonto و...تعیین می کنند که دستور روز چیست و اولویت نخست کشور کدام است؟ 3⃣لمپن ها و فضای میدانی ماجرا: وقتی فضای ذهنی و مجازی با و تسخیر شد، ضلع سوم ماجرا که در انتظار جرقه ای است، با یافتن بهانه ای وارد فاز عملیاتی و میدانی می‌شود. 🔹لمپن ها، قلچماق و اوباش، بازیگران موثر این فاز از فتنه هستند و ذهنیت هایی که به موقع رسوب زدایی نشده و بخشی از افکار عمومی که از و فابینگ رنج می‌برند نیز با اقدامات لیدرهای اراذل همراهی می‌کنند. 🔸مهندس و ماجرا نیز با اتصال محیطی این سه لایه و سیاست گذاری حرفه ای در بستر رسانه ای و با رویکرد جنگ‌شناختی، اهداف سه گانه اختلال ذهنی، گسل اجتماعی و فلج سیستمی را به بهانه و آزادی و حقوق زنان دنبال می‌کند. 🔹 نیز با واکنش بموقع و درست و همزمان در نسبت با هر سه لایه محقق می‌شود. 1⃣گفتگو و مجادله منطقی با لایه اول در رسانه رسمی که آتش ماجرا را زمین ‌های فکری بازگرداند 2⃣اقناع و تبیین و سواد انتقادی رسانه در لایه دوم(بررسی دقیق و سریع متن اتفاق،علل حادثه و نتایج واقعه) که سیاهی لشگر خیابانی را دچار تردید و ریزش کند 3⃣ برخورد قانونی و هوشمندانه با پیوست رسانه ای در لایه سوم که منجر به هزینه مضاف نشود. 🔻قائل به نظریه آشوب و اثر پروانه ای در جامعه شناسی نیستیم ولی وقایع را تک خطی و بسیط هم نمی‌دانیم. ضروری است که را بطور کامل در نظر داشته و نسبت به هر لایه با اشراف محیطی و موثر وارد کارزار شویم تا از جزییات مغفول، آسیب نبینیم و سیستم را به هزینه بیشتر وادار نکرده و به مخاطره نیندازیم که این هیاهو گذراست. ✍علیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin