eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
660 عکس
409 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎مدیریت فرهنگی و سه گانه تربیتیِ بومیان عصر دیجیتال 🔹برای تربیت نسل نوجوان چه باید کرد؟ سوالی است که تحت عنوان مدیریت فرهنگی یا کار تربیتی همیشه مطرح بوده و با پخش سریالی همچون یاغی، رنگ و بوی جدی تری هم گرفته است. 🔸جاوید به عنوان یک کودکِ کارِ کُشتی بَلد، به دوبنده‌ی تیم ملی می‌رسد ولی آیا عاقبت تمام کودکان و نوجوانان امروزی که به و نسلZ معروف شده‌اند، به این نقطه مشخص، ختم می‌شود؟ 🔹آنچه که از مجموع تجربه و شریعت و دانش تعلیم و تربیت بدست می‌آید، سه فاکتور اساسی است که بنیان‌های شخصیتی این نسل را شکل‌ می‌دهد و و یاغی را مدیریت می‌کند. 1️⃣ گذشته خوب و خاطرات استراتژیک: سن و سال کودک و نوجوان، اقتضای احساسات بالا و تخیل قوی را دارد. آنچه که عامل انحراف یا هدایت این نسل است، یا منفی است. غالب این تخیلات، تحت عنوان خاطرات، ثبت و ضبط می شوند و بایستی نسبت به شکل‌گیری خاطرات دوران کودکی و نوجوانی، حساسیت و مراقبت ویژه را بکار ببندیم. مدیریت قوای خیال از طریق محیط دوستی سالم و کم‌حاشیه، و ماندگار معنوی و بقول روانشناسان، ساخت طرحواره های مثبت برای کودک و نوجوان با حفظ فاصله از فضای مجازی، اهمیت استراتژیک در تربیت کودک و نوجوان امروزی ایفا می‌کنند. 2️⃣آینده خوب و آرمان‌سازی الهام بخش: اینکه جاوید برای رسیدن به رویای خود، سخت‌ترین شرایط و پرریسک ترین موقعیت ها را می‌پذیرد، یعنی نسل نو بایستی برای ساخت آینده الهام بخش و پیش‌برنده و مثبت، آموزش ببینند. بخشی از توان تربیتی مجموعه های فرهنگی بایستی بسمت رویاپردازی های امیدآفرین و انگیزه بخش، هدایت شود. گیم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای بدلیل سرعت و تراکم بالا، فرصت تخیلات مثبت و آرمان‌های متعالی را سلب کرده اند و قهرمان‌هایی که سریال‌ها و کارتون ها برای کودک و نوجوان تدارک دیده‌اند، مبتلا به ضعف‌های هویتی هستند. 3️⃣ حال خوب با مهارت افزایی و ادب آموزی: بر اساس متون دینی، کودک و نوجوان از سن هفت سالگی بایستی در چارچوب و قواعد مشخصی حرکت کند. قانون پذیری و ادب آموزی، ولنگاری های عصر دیجیتال را مدیریت می‌کنند. از تاکتیک‌های کنترل تخیل و القای ادب برای کودک و نوجوان، است که می تواند ورزشی، معرفتی یا فنی باشد. 🔹این سه فاکتور با محوریت مدیریت خیال، از سنین آغاز تحصیل تا دوران بلوغ، نقشی بنیادی در تربیت استاندارد کودک و نوجوان دارند. مراقب تجربه های دیجیتال کودکان خود باید باشیم و چه بسا دوستی های خوب یا یک مسجد محله انرژیک و فعال یا عضویت در یک گروه ورزشی و کوهنوردی نوجوانان در عین سادگی و بساطت بتوانند، مسیر برای کودک و نوجوان را بدرستی رقم بزنند. 🔸خاطرات، الگوها و آداب، مثلث شکل‌گیری شخصیت هایی هستند که فقر و نداری و اختلاف طبقاتی از طرفی و دیجیتال زدگی و از طرفی دیگر، باعث نمی شود که یاغی شده یا و هویت‌های سرگردان را یدک بکشند. ✍️علیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و فرهنگ لینک خبر در سایت اندیشکده: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/09/%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%d9%88-%d8%b3%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa%db%8c%d9%90-%d8%a8%d9%88%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86/ 🆔@asre_tabyin
در یک کلام: مبتنی بر ۱.تقویت قوه خیال، ۲.ساخت تصویر ذهنی و ۳.تبیین قواعد حرکت؛ 1⃣اردو ببرید، 2⃣الگو بدهید، 3⃣ادب و مهارت بیاموزید...
📝 نظریه استحکام (تاثیر محدود) در رسانه و دانش ارتباطات 🔸این نظریه توسط پل لازارسفلد و برلسون در دهه ۴۰ قرن بیستم ارائه شد. 🔹در این زمان حاکم بود که میگفت رسانه ها تاثیر مطلق بر اذهان عمومی دارند، اما بر اساس نظریه استحکام، پیام قدرت ندارد و فرد به انتخاب خودش پیام را انتخاب میکند. پس مخاطب پویاست و تأثیر پیام های ارتباطی، تقویت عقاید موجود است. 🔸پیام، تغییرات بنیادی ایجاد نمی کند بلکه عقاید و گرایشات را استحکام می بخشد، یعنی تکیه اصلی بر مخاطب است. 🔹نام دیگر این نظریه وسایل و پیام های ارتباطی است. این نظریه به اصل انتخاب خاص اعتقاد دارد. به این معنی که رویارویی با پیام انتخابی است و به پارامترهای غیر ارتباطی مانند سن، شغل، خانواده که مربوط به مخاطب است برای اثرگذاری پیام اهمیت بیشتری می دهد. 🔅به نظر کازنو سه حالت را برای شناخت بر توده ها از طریق رسانه ها باید تمیز داد: ۱- تقویت عقیده موجود؛ ۲- ساختن عقیده تازه؛ ۳- تغییر عقیده. از دیدگاه کازنو تاثیر رسانه ها بیشتر تقویت عقیده موجود است. 🌐کانال عصرتبیین، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
📝رژیم مصرف رسانه ای / قسمت اول 🔸یکی از اصطلاحاتی است که در سالهای اخیر به طور مکرر در رسانه ها شنیده میشود و کارشناسان رسانه آن را نسخه ای ضروری برای جامعه امروزی میدانند. 🔹افراد در جامعه امروز در رده های سنی مختلف تا حد زیادی با رسانه ها سروکار دارند و در چنین شرایطی لازم است یک صحیح برای بهره مندی مطلوب از رسانه ها تعریف گردد. ☘رژیم مصرف رسانه ای چیست؟ رژیم مصرف رسانه شباهت زیادی با رژیم های تغذیه ای دارد که افراد برای داشتن یک زندگی سالم به دستورات آن توجه می کنند. در رژیم های غذایی، میزان مصرف مواد غذایی، طریقه مصرف، زمان مصرف و... با توجه به اثرات مواد غذایی و ویژگیها و نیازهای مصرف کننده، در دستورات غذایی قرار می گیرد. 🔸در رژیم مصرف رسانه ای نیز شرایط مشابهی حکم فرما است. هر فردی با توجه به شرایط سنی، شغلی، تحصیلی و... نیاز متفاوتی به رسانه ها دارد و بسته به این نیازها لازم است الگوی مصرف رسانه ای خود را تدوین کند. 🔹اخبار، بازی و سرگرمی، ارتباطات و... جزو مهم ترین کارکردهای رسانه ها هستند که اگر کاربران الگوی مصرف رسانه ای خود را به درستی تعریف نکرده باشند، این کارکردها میتوانند به کژکارکرد تبدیل شوند؛ بنابراین همه ما برای داشتن یک زندگی سالم در دنیایی که مملو از رسانه ها شده است نیاز به این نسخه داریم. 🔸همان گونه که تهیه رژیم مصرف غذایی نیاز به تخصص و دانش موردنیاز دارد و کارشناسان تغذیه در این خصوص مهارت دارند، برای تهیه رژیم مصرف رسانه ای نیز، نیاز به دانش و تخصصی به نام سواد رسانه ای داریم. 🔹سواد رسانه ای با ایجاد یک نوع می تواند انواع رسانه ها و انواع تولیدات آنها را شناسایی و از یکدیگر تفکیک کند. 🔸از نظر دکتر یونس شکر خواه؛ یکی از کارشناسان رسانه، سواد رسانه ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. 🔹سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان رسانه ها بیاموزد که از و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. 🔸به دیگر سخن، سواد رسانه ای کمک می کند تا از سفره ی رسانه ها به گونه ای هوشمندانه و مفید بهره مند شویم. ☘رژیم مصرف رسانه های مجازی حال که تا حدی با رژیم مصرف رسانه ای آشنا شده ایم لازم است بخش ویژه ای را نیز برای در نظر بگیریم. 🔸از آنجا که در رسانه های مجازی و های_اجتماعی کاربران نقش فعال تری نسبت به سایر رسانه ها دارند و از به و تبدیل می شوند، شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی بیشتر از سایر رسانه ها افراد را در معرض ای قرار می دهند. 🔹در حال حاضر ده ها نرم افزار و شبکه اجتماعی بر روی تلفن های همراه افراد نصب است که هرکدام از آنها در کنار شباهت های کلی، خدمات و ویژگیهای متمایزی دارند که باعث می شود کاربران مجموعه ای از آنها را برای مصرف روزانه خود انتخاب نمایند. 🔸هر کدام از این شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نیز با میلیون ها کانال و صفحه، روزانه در حال تولید انبوه اطلاعات هستند که پرسه زدن در آنها می تواند تمام زمان های خالی یک کاربر را به خود اختصاص دهد؛ بنابراین برای رهایی از این انبوه اطلاعات نیاز به مدیریت مصرف اطلاعات داریم. ♦️ادامه در قسمت بعد... 🌐کانال عصرتبیین، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
📝رژیم مصرف رسانه / قسمت دوم 🔹برای تنظیم رژیم مصرف رسانه ای در وهله نخست لازم است کاربران اهداف خود را از مصرف رسانه تعیین کنند و ناظر به این اهداف ای صورت گیرد. 🔸ارتباطات و دسترسی به اخبار و اطلاعات یکی از مهم ترین و شایع ترین نیازهای افراد برای دسترسی به رسانه ها می باشد. 🔹بارها تجربه کرده ایم که برای انجام امری به سراغ تلفن همراهمان می رویم اما پس از ارتباط با شبکه، حجم پیام های دریافتی به قدری بالا است که می تواند ساعتها ما را به سمت صفحات و کانال های متعدد ببرد و به صورت کلی کنترل ما را به دست بگیرد و پس از ساعت ها یادمان می آید که هدف اصلی را فراموش کرده ایم. 🔸در چنین حالتی به جای آنکه کاربر، رسانه را مدیریت نماید، رسانه و انبوه اطلاعات، کاربر را تحت کنترل و مدیریت خود در آورده است و او را به هر سوی که می خواهد هدایت می کند. 🔹در صورتی که اگر کاربر برای هر هدف خود یک منبع اصلی را تعیین کرده باشد، اطلاعات نمی توانند او را تحت کنترل خود در آورند. 🔸به عنوان نمونه برای دسترسی به اخبار مهم و اطلاعات روز، نیازی نیست دهها کانال و صفحه خبری را دنبال نماییم و هر روز مجبور به مرور اطلاعات تکراری در آنها باشیم. 🔹یک کانال خبری معتبر می تواند منبعی کافی برای نیاز روزانه خبری ما در باشد. در حوزه سرگرمی نیز همین قانون حکم فرما است. 🔸 روزانه دهها استوری و پست اینستاگرامی برای مخاطبانشان منتشر می کنند که بسیاری از کاربران به عمده آنها نیازی ندارند و لازم نیست تمام وقت خود را برای بررسی این محتوای بدون کاربرد صرف کنند. 🔹فروشگاه های آنلاین نیز جزو دام های دیگری هستند که در فضای مجازی کاربران را به سمت خود می کشند و می توانند در ساعات طولانی کاربران را بدون هدف خاصی تحت هدایت خود بگیرند. ☘اضافه بار اطلاعاتی و رژیم مصرف رسانه ای 🔸اصطلاح اضافه بار اطلاعاتی اولین بار توسط برترام کراس در کالج هانتر آمریکا و در اثر تحقیقاتی اش با عنوان «مدیریت سازمانها» مطرح شد. ولی توسط نویسنده و آینده پژوه آمریکایی در سال ۱۹۷۰ معروف گردید. 🔹آلوین تافلر در کتابش با عنوان «شوک آینده» پیش بینی کرده بود تولید و گسترش روزافزون اطلاعات در نهایت منجر به ایجاد آسیبهایی در زندگی کاری و اجتماعی افراد خواهد شد. 🔸 موضوعی است که پس از پیدایش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و به شرایطی اطلاق می شود که مقدار اطلاعات وارد شده به مغز بیشتر از توانایی مغز برای پردازش آن می باشد. 🔹همانگونه که در مرحله تصمیم گیری اطلاعات ناقص افراد را دچار سردرگمی می کند، اضافه بار اطلاعاتی نیز می تواند باعث سردرگمی افراد، خستگی و اختلال در تصمیم گیری شود. در چنین شرایطی رژیم مصرف رسانه ای کمک می کند انبوه اطلاعات تحت کنترل کاربران دربیاید و با هدفمند کردن اطلاعات مصرفی، معضل اضافه بار اطلاعاتی برای کاربران ایجاد نگردد. 🌐کانال عصرتبیین، عصررسانه 🆔@asre_tabyin 🔍www.andishkadeboshra.ir
📌چرا دنبال خبر بد میگردیم؟! 🔸کافی است رسانه ای خبر مرگ، جرائم، زد و خورد و اخباری از این دست با تکیه بر ارزش خبری «برخورد، اختلاف‌، درگیری و منازعه» را منتشر کند، به سرعت تعداد بازدیدکنندگانش بالا می رود اما به همان نسبت اگر خبری با رویکردی مبتنی بر دیگر تنطیم شود، تعداد بازدیدکننده اش پایین می آید! 🔹این رویکرد، در این سال ها اعلب رسانه ها را هم تحت تاثیر قرار داده و حالا که بازار رقابت رسانه ای به شدت داغ است، برای ثبت کلیک های بیشتر، خودآگاه یا ناخودآگاه به سمت گرایش دارند؛ اما جریان چیست و چرا تا این حد پیگیری خبرهای تلخ به صورت یک عادت درآمده است؟ ♻️مطالعه بیشتر:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/10/1/ 🌐کانال عصرتبیین، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
📝فابینگ چیست و چگونه رابطه ما با اطرافیان را به هم میزند؟! 🔹اصطلاح فابینگ از ترکیب دو کلمه phone (تلفن) و snubbing (بی محلی کردن) تشکیل شده است و اشاره دارد به زمانی که شما با پاسخ دادن بی موقع به تلفن همراه خود، صحبت شخصی که در کنارتان حضور دارد را قطع می کنید یا به جای توجه کردن به او سرتان توی گوشی است و او احساس می کند که به او بی احترامی کرده اید. 🔸بی محلی به خاطر تلفن همراه (یا فابینگ شریک زندگی) شاخص جدیدی برای روابط مشکل دار است، یعنی در رابطه ای عاشقانه چک کردن گوشی جای باهم صحبت کردن را می گیرد. 🚫نتایج قابل پیش بینی این رفتار عبارتست از افزایش تعارض و کاهش صمیمیت در آینده. 🔅در اینکه چرا ما و رابطه مان از این رفتار آسیب میبینیم، رمز و راز پنهانی وجود ندارد. 🔹وقتی تمام مدت سرتان توی گوشی باشد، مثل این است که به صورت داوطلبانه یکی از این محدودکننده های دیدی که روی چشم اسب می گذارند را برای خودتان گذاشته اید و توی باغ این دنیا نیستید و فقط آن چیزی را می بینید که جلوی صورتتان است که همان گوشی باشد. 📎 ادامه مطلب در سایت موسسه: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/12/1-2/ 🌐 کانال عصرتبیین،‌ عصررسانه 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چند تکنیک ساده برای تشخیص اخبار فیک و جعلی... 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
📝جان‌های کوچک و تیترهای غول‌پیکر 🔸پیش تر، کودکان اغلب کارتون و فیلم های مختص کودکان را تماشا می کردند و زمان پخش خبر تمایل داشتند حتی کانال را عوض کنند یا سراغ بازی بروند. در آن زمان فضای زیست خانواده ها خانه ای با حیاط و حوض و باغچه بود و میشد کودکان را از اخبار منفی دور نگه داشت؛ اما به موازات ظهور ها، شکل و فضای زندگی، آپارتمان نشینی و دور نگه داشتن کودکان از آنچه بزرگترها می دیدند و می شنیدند دشوار شد. 🔹امروزه رسانه های دیجیتال امکان مدیریت و را به حداقل ممکن رسانده اند و کودکان مخاطب فجیع ترین تصاویر خبری در گوشه گوشه جهانند. 🔸از سوی دیگر، مهارت های کودکان و نوجوانان چنان از بزرگسالان پیشی گرفته است که گاهی پیش از ما از اخبار مطلع می شوند و آنها را برای ما ارسال می کنند و از سوی دیگر ضریب نفوذ اینترنت، کاربرد وسیع شبکه های اجتماعی و پدیده موجب شده است تمامی وقایع غم بار از دورافتاده ترین نقاط جهان، با تصاویر واقعی و بعضا فجیع در سراسر جهان منتشر شود.چنین اخباری دروازه بانی نمی شوند و بر اساس سلیقه شخصی تهیه و منتشر می شوند. 🔹امروز کودکان در معرض خواندن، شنیدن و دیدن خشونت بارترین وقایعی هستند که آنها را احاطه کرده و باعث می شوند نا امیدی بر جانشان بنشیند. 🔸اخبار ناگوار، چه از منابع خبری رسمی و چه غیررسمی منتشر شوند، اگر احساسات عمومی را جریحه دار کنند، به شدت در فضای رسانه ای مجازی پیشروی می کنند. 🔹بازنشر تصاویر دل خراش، کارزارها، طوفان های بازنشر، تیترهای غول پیکر در اکسپلور و حاشیه ها... همگی در زمره هایی هستند که فارغ از چارچوب رسانه های رسمی در فضای مجازی شکل می گیرند و پیشروی اخبار به حریم ارتباطات دیجیتال کودک اجتناب ناپذیر است؛ اما این پیشروی به جز عرصه خبر، محصولات سرگرمی را نیز متأثر می سازد. 🔸امروز بسیاری از بازی های محبوب آنلاین نسخه های شبیه سازی شده از جنگها، تعقیب و گریزها و خشونت ورزی هایی است که از اخبار نشئت گرفته است. 🔹اخبار بد، بخصوص اخبار بد مربوط به کودکان، تأثیراتی به مراتب مخرب تر بر روح و جان کودکان می گذارند. کودکانی که زندگی نسبتا آرامی دارند خود را در امنیت حس می کنند و هنگام مشاهدة اخبار ناگوار بروز آن را کمتر برای خود محتمل می دانند، اما به هر حال احساس تأثر، همدردی، خشم، ترس و ناامیدی در آنها شکل می گیرد و با تکرار اخبار مشابه، تشدید می شود. این فرایند می تواند زمینه ساز نا امیدی، اضطراب، افسردگی، وسواس و دیگر اختلالات روانی شود. ☘چه باید کرد؟ 🔹کودکان باید درباره آنچه در جامعه خود و جهان رخ می دهد، بدانند؛ اما برای محافظت از کودکان در برابر عوارض اخبار منفی باید چاره ای اندیشید. مهم تر از هر نهادی و است. 🔸نظام آموزشی باید محتوای مناسب آموزشی تدارک ببیند و کودکان در مسیر فراگیری مهارت های رسانه ای از چگونگی دریافت اخبار صحیح و دلایل و ضرورت های پرهیز از اخبار منفی و فجیع اطلاع یابند. 🔹خانواده ها نیز باید طی دوره های بازآموزی حدود و شیوه های صحیح بهره مندی کودک از اخبار و راهکارهای به حداقل رساندن مواجهه کودک با اخبار دل خراش و خشونت آمیز را فراگیرند./نازیلا علوی 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔎جنگ روایت ها و مدل جریان‌سازی bbc فارسی در ماجرای فوت مهسا امینی 🔸در ایام اربعین که حواس دنیا را به خود جلب کرده بود، اتفاقی ناراحت کننده بهانه ای شد تا جلوه‌های بیشتر این راهپیمایی چندده میلیونی در داخل کشور دچار حواس پرتی شده و و سانسور رسانه‌ای را حداقل در شبکه های اجتماعی منجر شود. 🔹ماجرای مهسا امینی دختری که در مقر پلیس امنیت اخلاقی جهت آموزش و توجیه قانونی حضور یافته بود، و بعد از حادثه متاسفانه فوت شدند، مطابق روال سابق با موج‌سواری و جریان‌سازی رسانه‌های معاند همراه بود. 🔸فارغ از ماهیت ماجرا که دوربین‌های رسمی بخشی از آن را گزارش کردند و ابعاد بیشتر و دقیق‌تر ماجرا برای شفافیت سازی صددرصد، در دست بررسی است، نگاهی داشته باشیم به نوع روایت و خصوصا bbc فارسی از این ماجرا که فرایند روایت سازی توام با تحریف و تشنج را رقم زدند. 1️⃣تولید شک و تردید در روایت رسمی: مشهور و معروف است که روایت اول غالبا در کنترل رسانه ای افکار عمومی موفق است. اما بنگاه خبرپراکنی چون bbc ملتفت است که وقتی پای حکومت و روایت دوربین های مداربسته اش وسط باشد، شروع جنگ روایت ها از شروع می‌شود. بعنوان مثال، به اسم فعال حقوق زنان مصاحبه می کند و از تایید فوت مهسا امینی بعد از بازداشت سخن می‌گوید. 2️⃣هشتگ سازی و ایجاد کمپین های مجازی: هشتگ مهساامینی در توییتر ترند شد. باتوجه به حاکمیت سایبری غرب، و بازنمایی بحرانی از مسائل کشورهای مخالفشان تبدیل به روالی عادی شده و در داخل نیز عده ای در ساحت تصمیم گیر و بخش اعظمی از کاربران مصرف کننده و مخاطب خبر، تحت تاثیر جوسازی‌، فکر و قضاوت کرده و اتخاذ مبنا و اقدام می‌کنند. 3️⃣(سوء)استفاده از سکوهای اعتبار و سلبریتیک سازی فضا: از شخصیت های فوتبالی و بازیگرانی که معمولا تحت تاثیر فضا، استوری و هشتگ و پست میزنند، در جهت و تعمیق ضدروایت خودشان بهره برداری شد.(از علی دایی و کریمی فوتبالی تا هنرمندان درجه چندم و حاشیه سازی چون فرشادجو و زرابراهیمی و...) 4️⃣بازنشر و برجسته سازی شعارهای ساختارشکنانه: تابوشکنی با برجسته کردن"شعار مرگ بر دیکتاتور" و عبارت‌های مشابه و جسارت به بنر حاج‌قاسم توسط افرادی معلوم‌الحال به بهانه "نه به حجاب اجباری" و مخالفت با "گشت ارشاد" نیز از ترفندهای موذیانه ای است که بی‌بی‌سی فارسی همچون روال همیشگی در از آن بهره برده است. 5️⃣تولید شکاف و القای تقابل میان مردم و حاکمیت: مصاحبه با استادسابق علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و تیترزنی موذیانه با عنوان "تقابل نگاه حکومت و مردم" و تیتر دیگری توام با کنایه و توهین با عبارت " اربعین رهبر ایران و عزاداری مردم برای مهسا امینی" در راستای ایجاد و ، پازل دیگری از تکنیک بحران ساز رسانه‌های معاند همچون bbc فارسی محسوب می‌شود. 6️⃣بازنمایی فراگیر از تجمعات کوچک و تعمیم دادن فراخوان‌ها: اینکه موارد و مسائل را اپیدمیک نشان دهند و مصداق را قاعده جا بزنند و قلیل را جمیع قرائت کنند، تکنیک دیگری از جانب رسانه های معاند است که در این حادثه شاهد هستیم. بسمت مشهد و تهران و بزرگنمایی چند تجمع کوچک و کوتاه شاهد بر این مدعاست ولو اینکه همگی از این اتفاقی دردناک ناراحتیم. 7️⃣امنیتی کردن فضا و القای تشنج و ناامنی: در گام‌های پایانی همچون همیشه، فضا را از حالت اعتراض و سوگواری به سمت تشنج و ناامنی و درگیری سوق می‌دهند و چنین بازنمایی می‌شود که پلیس و مردم به فاز زد و خورد رسیده اند و و فوق‌العاده حاکم است. 🔻اینکه شبکه های معاند فرایند و نسخه مشخصی برای بحران‌سازی رسانه ای دارند و سوژه ها را تبدیل به جریان می‌کنند امری شناخته شده و قابل پیش بینی است. اما اینکه چرا ما بعد بیش از چهل‌سال، همچنان با دُز بالای بالا، مستعد جنگ روانی بوده و در معرض جنگ شناختی هستیم بطوریکه علاوه بر افکار عمومی بایستی نگران برخی فرهیختگان و نیز باشیم تا پازل جنگ ترکیبی_رسانه‌ای دشمن را پر نکنند جای تامل و نگرانی دارد والا ترفندهای دشمن آشنای آشناست... ✍️علیرضامحمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی لینک مطلب در سایت: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/29/1-3/ 🌐کانال عصر جدید، عصر رسانه 🆔@andisheengelabi
🔎اربعین، تجلی ضلع سوم قدرت در عصر جدید 🔹هفته گذشته ۲۲شهریورماه ۱۴۰۱، با حضور جمعی از کارشناسان و تحلیگران رسانه مهمان برنامه امواج شبهه که کاری از بودیم و درباره اربعین، مولفه های قدرت جهان تشیع و هراس رسانه‌های معاند صحبت کردیم. 🔸از یک سه ضلعی قدرت سخن راندیم تحت عناوین انرژی، اطلاعات و جمعیت که امروزه این ضلع سوم به عنوان مولفه اساسی در ساختار قدرت تلقی می‌شود. 🔹اینکه ناشی از توان مردم سازی و اجتماع‌آفرینی است که در محتوای دین و گزاره‌ها و نسخه های دینی همچون زیارت اربعین وجود دارد. اینکه بشر مدرن که روزی از مرگ خدا سخن به میان آورد، در حال تجربه عصری است که و معنویت و خدا را بر ذهن و قلبش حس می‌کند. 🔸اینکه اربعین محسوب می‌شود و از آنجایی که ماحصل سه لایه عقاید و مناسک و نمادهای یک مکتب، در اخلاق و سبک زندگی تجلی پیدا می‌کند و اربعین نیز یک سبک طراز و قله اخلاقی است، برای تمدن غرب چالش برانگیز و خطرناک شمرده می‌شود. 🔹 با پنج فاز نفرت از دین، نفرت از حکومت دینی، نفرت از ایران، نفرت از حاکمیت و در نهایت نفرت مردم از مردم کلید می‌خورد. با این عنوان که مردم به چه چیزی و چگونه فکر بکنند و در این راستا که مردم امروز تاریخ نمی‌خوانند بلکه روایت می خوانند، فضای افکار عمومی را پر کرده و فراگیر را می‌رساند. مشروح مباحث این گفتگو در پادکست صوتی دوبخشی تقدیم می شود.👇👇👇👇 لینک مطلب در سایت موسسه: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/31/1-7 🆔@andisheengelabi
radio-goftego-01_06_22-16_00.mp3
14.4M
گفتگو با موضوع مولفه های قدرت جهان تشیع و هراس رسانه‌های معاند 🔹رادیو گفتگو برنامه امواج شبهه، سه شنبه ۲۲شهریور ۱۴۰۱ 🆔@andisheengelabi
radio-goftego-01_06_22-16_30.mp3
14.4M
گفتگو با موضوع مولفه های قدرت جهان تشیع و هراس رسانه‌های معاند 🔹رادیو گفتگو برنامه امواج شبهه، سه شنبه ۲۲شهریور ۱۴۰۱ 🆔@andisheengelabi
1_1702944889.pdf
224K
ده فاز در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و براندازی علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
4_5796366263567519777.pdf
901.5K
🔹تکنیک های در جنگ روایت ها ✍محمدلسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی و فرایند کلان مدیریت بحران 🔹بعد از حادثه فوت تاسف برانگیز خانم مهسا امینی، دومینویی از حوادث در حال رقم خوردن است که شناسایی اضلاع ماجرا را ضروری می نماید. چرا این ماجرا خورده و پرونده حقوقی تبدیل به مساله امنیتی شده است؟ 🔸اینکه گشت ارشاد و نحوه مدیریت و راهبری حجاب و عفاف در کشور چه مکانیسمی باید داشته باشد به حاشیه رفته و یک مساله فرهنگی بدلیل گفتمان داخلی ضعیف و قوی، از فرم فرهنگی اش خارج شده و تسویه حساب های سیاسی و امنیتی به میدان آمده است. 🔹فرایند اغتشاشات اخیر از حادثه ای احساسات برانگیر استارت میخورد. با دروغ و شایعه همراه می شود و در فضای مجازی ضریب می‌خورد. هشتگ سازی و کمپین آفرینی ها به اعتبار و تعمیق منفی ماجرا می انجامد و فراخوان هایی با به اغتشاش و خیابان نوردی و آشوب ختم می‌شود. 🔸اما چرایی ماجرا و فرایند این قصه را چگونه می‌توان صورت بندی کرد؟ حادثه ای که به جنگی ترکیبی بدل شده و از آمریکا و انگلیس و اقلیم کردستان و شبکه های خبری ماهواره‌ای، تغذیه حیاتی می‌کند. 1⃣ اِلیت ها و فضای ذهنی ماجرا: اعتراضاتی که صورت اغتشاش به خود گرفته اند، در ابتدای امر، ضلع ذهنی دارند. الیت ها و روشنفکران سهم بسزایی در شکل گیری ذهنیت های مخالف و شبهه پذیر دارند. 🔹وقتی اندیشمندان و تئوریسین های یک تفکر را به مناظره و مجادله معقول نکشانیم(ولو اینکه قبولشان نداریم و استدلال آنچنانی نداشته باشند و اهل شانتاژ باشند)، بایستی پیامدش را در کف خیابان ها و در لابلای ذهنیت های عمومی درو کنیم که گاهی کار از کار گذشته و بدلیل رسوب یافتگی و ، پذیرش پاسخ به حداقل رسیده و به خشونت نزدیک می‌شود. 2⃣سلبریتی ها و فضای مجازی ماجرا: ضلع دوم ماجرا حکم فراگیری یک ذهنیت و تبدیل شدن آن به فرهنگ و افکار عمومی را دارد. وقتی کتاب ها و الیت ها و کرسی‌های دانشی و منابر بینشی مسموم شد، استارت وایرال شدن مسمومیت در فضای مجازی رقم می‌خورد و سلبریتی ها و بلاگرها، به مهره موثر و بازیگر اصلی این فضا تبدیل می‌شوند. 🔹از این به بعد فلان فوتبالیست یا هنرمند و بازیگر تعیین می‌کنند که چه چیزی یا چه کسی خوب یا بد هستند. از طرفی با توجه به ، bbc و VOA و maonto و...تعیین می کنند که دستور روز چیست و اولویت نخست کشور کدام است؟ 3⃣لمپن ها و فضای میدانی ماجرا: وقتی فضای ذهنی و مجازی با و تسخیر شد، ضلع سوم ماجرا که در انتظار جرقه ای است، با یافتن بهانه ای وارد فاز عملیاتی و میدانی می‌شود. 🔹لمپن ها، قلچماق و اوباش، بازیگران موثر این فاز از فتنه هستند و ذهنیت هایی که به موقع رسوب زدایی نشده و بخشی از افکار عمومی که از و فابینگ رنج می‌برند نیز با اقدامات لیدرهای اراذل همراهی می‌کنند. 🔸مهندس و ماجرا نیز با اتصال محیطی این سه لایه و سیاست گذاری حرفه ای در بستر رسانه ای و با رویکرد جنگ‌شناختی، اهداف سه گانه اختلال ذهنی، گسل اجتماعی و فلج سیستمی را به بهانه و آزادی و حقوق زنان دنبال می‌کند. 🔹 نیز با واکنش بموقع و درست و همزمان در نسبت با هر سه لایه محقق می‌شود. 1⃣گفتگو و مجادله منطقی با لایه اول در رسانه رسمی که آتش ماجرا را زمین ‌های فکری بازگرداند 2⃣اقناع و تبیین و سواد انتقادی رسانه در لایه دوم(بررسی دقیق و سریع متن اتفاق،علل حادثه و نتایج واقعه) که سیاهی لشگر خیابانی را دچار تردید و ریزش کند 3⃣ برخورد قانونی و هوشمندانه با پیوست رسانه ای در لایه سوم که منجر به هزینه مضاف نشود. 🔻قائل به نظریه آشوب و اثر پروانه ای در جامعه شناسی نیستیم ولی وقایع را تک خطی و بسیط هم نمی‌دانیم. ضروری است که را بطور کامل در نظر داشته و نسبت به هر لایه با اشراف محیطی و موثر وارد کارزار شویم تا از جزییات مغفول، آسیب نبینیم و سیستم را به هزینه بیشتر وادار نکرده و به مخاطره نیندازیم که این هیاهو گذراست. ✍علیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
✏️عملیات روانی و تکنیکهای آن/قسمت اول 🔸موسسه فرهنگ و سواد رسانه تبیین متناسب با نیازسنجی محتوایی مخاطبان در صدد است به واکاوی دقیق مفهوم عملیات روانی و تکنیکهای آن در روزهای آتی بپردازد. در همین راستا در اولین قسمت به تبیین مختصر مفهوم خواهیم پرداخت و در قسمت‌های بعدی تکنیک‌های آن با ذکر مثال تشریح خواهد شد. 🔹تعریف عملیات روانی، به عنوان علمی میان رشته ای، پدیدارهای اجتماعی را از منظر علوم روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم ارتباطات، علوم سیاسی و ژئوپلیتیک رسانه، مورد پژوهش و بررسی قرار میدهد. 🔸اصطلاح «عملیات روانی» یکی از مفاهیم متداول در مکاتبات و مذاکرات استراتژیستها، نظریه پردازها و کارشناسان علوم سیاسی است. 🔹علیرغم گستردگی این مفهوم و وسعت آن، بهره برداریهای مختلفی از مفهوم عملیات روانی می شود. اتفاق نظری پیرامون مفهوم آن وجود ندارد تاحدی که پندار افراد، گروه ها و دولت های مختلف از مفهوم عملیات روانی بسیار متفاوت است. 🔸تفاوتها و تشابه تعاریف از سه منظر هدف، ابزار و مخاطب قابل بررسی است. الف) بررسی عملیات روانی از حیث هدف 🔹عملیات روانی از حیث هدف در تمامی تعاریف دارای دیدگاه مشترکی هست. آنها هدف خود را بر عقاید، نگرشها، احساسات و عواطف و رفتارها به منظور نیل مخاطبان به هدف مجری عملیات روانی بیان می کنند. برای مثال آقای عاصف از تحلیل گران برجسته عملیات روانی در این زمینه معتقد است: اقدامات سیاسی، نظامی و ایدئولوژیک که برای ایجاد احساسات، نگرشهای رفتار مطلوب در گروههای دوست، دشمن، بیطرف و مخالف به منظور تأمین مقاصد ملی، طراحی و اجرا می شود.» ب) بررسی عملیات روانی از حیث ابزار 🔸عملیات روانی از حیث ابزار به چند بخش قابلیت تقسیم دارد. گروهی که ابزار را صرفا نظامی، اقتصادی و سیاسی میدانند. گروهی دیگر، تعاریف را مجموعه ای از اقدامات تبلیغاتی، نظامی و سیاسی و اقتصادی می دانند. برای نمونه می توان به تعریف ذیل اشاره نمود: استفاده اصولی از تبلیغات و فعالیتهای ارتباطی توسط یک دولت یا مجموعه ای از دولت ها به منظور تأثیرگذاری بر نظرات، احساسات، موضع گیریها و رفتار گروههای دوست، دشمن و یا بی‌طرف، در راستای تحقق سیاستهای دولت یا دولتهای مزبور و اهداف آنها.» به نظر می رسد این تعریف، عملیات روانی را به محدود کرده است و نارسایی مفهومی برای پوشش مقاصد عامل در طراحی عملیات روانی دارد. 🔹در تعریف دیگر از حیث ابزاری، هیئت علمی دفاعی آمریکا در گزارشی عملیات روانی نظامی را این گونه تعریف می کند: «برنامه هایی که نگرشها، عقاید و احساسات دولتها، سازمانها، گروه‌ها و افراد هدف را تهییج یا تقویت می‌کنند تا رفتاری ایجاد کنند که از اهداف سیاست ملی آمریکا و مقاصد فرمانده صحنه جنگ در سطوح استراتژیکی، عملیاتی و تاکتیکی حمایت کند. بر این اساس ارتباط رسانه، سیاستمداران و نظامیان برای اثربخشی عملیات روانی الزامی است.» ج) بررسی عملیات روانی از حیث مخاطب 🔸در عملیات روانی از حیث مخاطب تعاریف متفاوتی را دارا می‌باشند. بعضی مخاطب عملیات را دشمن خارجی میدانند و بعضی دیگر، دوست و بی طرف را نیز منحصر به مخاطب عملیات روانی میدانند. 🔹در همین راستا ارتش آمریکا عملیات روانی را این گونه تعریف می کند: «جنگ روانی استفاده دقیق از تبلیغات و دیگر اعمالی است که هدف اصلی آن تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، انگیزه ها و رفتار دشمن، افراد بی طرف یا دوست است به نحوی که عامل پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد. در این تعریف مخاطبان دشمن، افراد بی طرف یا دوست مدنظر گرفته شده است.» 🔸در مجموع می توان گفت که عملیات روانی عملیاتی است برنامه ریزی شده به منظور اثرگذاری بر احساسات، انگیزه ها، استدلالهای عینی و در نهایت تأثیرگذاری بر جامعه مخاطب و نیل دادن آن به هدف مدنظر مجری عملیات روانی، مشترک در همه ی تعریف است. و فرقی ندارد که این عملیات از حيث تبلیغاتی يانظامی، سیاسی، اقتصادی رخ میدهد. ادامه دارد... 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔎هراس‌افکنی با سامانه پیامکی دوشادوش فجازی و منافقین علیه جهاد تبیین 🔹دیروز که داشتم مطابق روال همیشه و بعنوان کنشگر رسانه ای برای وضعیت اخیر پیش آمده در جهت افزایش تحلیل و و روشنگری، تولید و توزیع محتوا در پلتفرم های داخلی و خارجی انجام میدادم، پیامکی از یک سامانه ظاهرا رسمی برایم ارسال شد که محتوای عجیبی داشت. 🔸"هشدار: با توجه به در بستر فضای مجازی و حقیقی، اخطار می‌گردد از هرگونه فعالیت خودداری نمایید. بدیهی است در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده، با شما برخورد قانونی صورت خواهد گرفت." 🔹محتوای پیام که اندکی ناشیانه و بدون‌ شناسنامه و ذکر مرکز پیام هم بود باعث شک و تردید شد و سریعا با رفقای مرتبط با جهت استعلام و راستی آزمایی پیامک، ارتباط برقرار کردم. نتیجه اینکه این سامانه کذایی برای پلیس فتا و فراجا نبود. 🔸الغرض که علاوه بر منافقین، سلطنت طلب ها، برخی استارتاپ‌آپ ها و عده ای از سلبریتی ها و فوتبالیست ها که لیدری و جریان سازی فتنه‌ را در بستر فجازی جهت فریب افکار عمومی بر عهده دارند، سامانه های پیامکی نیز در بستر تلفن در جهت هراس‌‌افکنی و علیه کنشگران مجازی دست به ماشه شده اند. 🔻جنگ ترکیبی افکار عمومی را با فریب می دهد. خواص را به سکوت و تردید وا می دارد و صاحبان تریبون را تطمیع می کند. کنشگران میدانی تبیین‌گر را نیز با هراس و ترس بایکوت می کند. الغرض که تبیین در هر قالب و فرمتی که باشد در مجازی یا حقیقی راهگشاست و برای بیگانه خطرناک! ✍علیرضا محمدلو، کارشناس و کنشگر رسانه 🆔@andisheengelabi
🔎خوانشی از صحبت های اخیر رهبر انقلاب و سه نکته پیرامون اغتشاشات مهندسی شده 🔸هرچند که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان ترجیح دادند پیرامون فوت مهسا امینی و این چندروز، اشاره و سخن صریحی نداشته باشند اما چند نکته در بیانات ایشان وجود داشت که در نسبت با این موضوع حائز اهمیت و قابل توجه بود. 1️⃣ایشان در بخشی از سخنانشان با اشاره به جنگ روایت ها فرمودند: روایت های مخدوش و غلط پاسخ داده شود. 🔸این عبارت پرمغز رهبر انقلاب بایستی تریبون داران منصف و رسانه های انقلابی در روزهای التهاب خبری و پر از قرار بگیرد. تحرکات رسانه ای و اقدامات میدانی بیگانه رصد شده و هوشمندانه و بموقع پاسخ داده شود تا افکار عمومی از محفوظ بمانند که آنچه در حال وقوع بوده بدلیل پوشش خبری حجیم از داخل و خارج کشور، به واقعیتی برساخته شبیه است تا یک جنبش اجتماعی با مطالبه ای مشخص و واقعی. 2️⃣ در ادامه نیز ایشان با اشاره به فعالیت رسانه ای دشمن علیه فرازها و افتخارات انقلاب تصریح کردند: وقتی شوکت دروغین دشمن در چشم افکار عمومی جلوه کند، نتیجه اش در میدان سیاست و در زمین فرهنگ است. 🔸این کلام ایشان نیز راهبرد رسانه ای برای امروز ماست که با نیت مخابره خباثت های اغتشاش گران از آتش زدن اموال عمومی و مسجد و قرآن و چندتن از نیروهای بسیجی و انتظامی تا اهانت به یک خانم چادری و مقدسات دینی، طوری که ترس و دلهره را بجای غیرت و عصبانیت در دل های مردم نهادینه کنیم. برخی که تجربه فتنه ۷۸ و ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ را خاطرشان نیست، ته دلشان را خالی نکنیم که خدای ناکرده در کنش رسانه ای دچار نقض غرض نشویم. 3️⃣ در بخش دیگری از صحبت های ایشان با تاکید بر ضرورت انتقال معارف و حقایق دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان امروزی بیان داشتند: وقتی احساس رضایت کنید که با همان چشم شما به دفاع مقدس نگاه کند. 🔸این عبارت ایشان را در کنار این واقعیت ببینید که گزارش شده بخش قابل توجهی از مشارکت کنندگان در اغتشاشات، سنین ۱۵ تا ۲۵ سال هستند که به اصطلاح امروزی محسوب می‌شوند. 🔸ماحصل عبارات اینکه در بلحاظ فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای دچار ضعف هستیم و آثار منفی اش را در چنین موقعیت هایی درو می کنیم. 1️⃣توجه و سرمایه گذاری برای انقلاب، 2️⃣سرمایه گذاری جهت موثر و متوازن و پرهیز از شناخت کاریکاتوری، 3️⃣سرمایه گذاری در راستای جدید مومن و انقلابی و ولی‌شناس. ✍️علیرضا محمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی لینک مطلب در سایت موسسه:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/01/1-8/ 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما سر تمامیت ارضی، خاک و پرچم ایران با هیچ احدالناسی شوخی نداریم! 🔸اگر قرار بر است و دوئل تن به تن یا بزن درروهای شبانه و غافلگیری زن و بچه مردم، مطمئن باشند همانقدر که در صحنه تئوریک و دانش هل من مبارز می‌طلبیم، در میدان جنگ شهری هم یقین بدانید که کارتان تمام است! 🆔@andisheengelabi
سریال شبکه خانگی به قسمت ۲۰ رسیده. دوستانی که هرصبح پنجشنبه جاویدگنجی در نقش یاغی این سریال رو دنبال می‌کنند، در این پستی که ریپلای شده تحلیل و بررسی انتقادی مارو هم مطالعه کنند. البته این نقد و تحلیل در چهارقسمت اول نوشته شد و بیشتر اِلمان‌ها ناظر بر آن فضاست. ان شاالله در انتهای این سریال داستانی، نقد جامع تری بلحاظ و کژکارکردهای اجتماعی تقدیم حضورتان می‌شود. 🆔@andisheengelabi