🔎جنگ ادراکی علیه افکارعمومی و القای اختلاف در جبهه مقاومت
▫️#جنگ_شناختی با دو عبارت ساده ولی دروغ از رسانه های معاندی همچون بیبیسی و ایران اینترنشنال و #رویترز ولی با فاصله زمانی حدودا یکماهه اتفاق میافتد:
۱. عملیات #الاقصی تقصیر ایران بوده و پشت صحنه حماسه ۷ اکتبر، جمهوری اسلامی است.( با هدف کوچک کردن حماس، پوشش ضعف و میزان آسیبپذیری، بهانهجویی برای ضربه زدن به ایران)
۲. رهبر ایران به رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفته که ایران بدلیل عملیات پنهانی الاقصی، وارد جنگ به نیابت از حماس نخواهد شد.(ایجاد افتراق و تحریک ایران به عملیات و بهانه جویی برای کشاندن مستقیم ایران به معرکه و ضربه زدن به قلب مقاومت)
▫️هدف این خبرسازی ها، تحت تاثیر قرار دادن ادراک اجتماعی و گسل سازی میان افکارعمومی و سیاستهای رسمی نظام است. در خبر نخست، بخشی از جامعه را ترسانده و علیه نظام تحریک میکنند و با خبر دوم، بخش دیگری از جامعه را ناامید کرده و منتقد نظام میسازند. برچسب ناصبی و برجسته سازی سنی بودن حماس نیز در همین چارچوب قابل فهم است.
🔻شاید بتوان این مصداق خاص از خبرپراکنی جبهه معاند را ذیل عبارت حکیمانه سیدحسن نصرالله درک نمود که گفت: چشمتان به میدان باشد. جریان خبری آمریکایی_اروپایی، خیزش و اعتراض افکارعمومی جهان علیه اسرائیل را سانسور میکند و از طرفی نیز ایجاد اختلال و افتراق در افکارعمومی ایران(حامی ارشد مقاومت) را پیگیر است. پس باید چشم ها را شست و به میدان نگریست و فریب نخورد.
#غزه
🔎علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب در سایت عصر تبیین
🆔 @asre_tabyin
🔎تاملی در موضوع حجاب و هارمونی فرهنگ از بنیادها تا نمادها
✍علیرضامحمدلو
▫️برخلاف دیدگاه برخی که #حجاب را یک نماد صرف میدانند و ایستادن پای این سنگر را یک هزینه اضافی و طرح شکست خورده قلمداد میکنند، باید اذعان داشت که این نماد در واقع یک برونداد معرفت شناختی و اپیستمولوژیک است و ریشه عمیقی در پایهها و رد پای وثیقی در چارچوبها دارد.
▫️در حوزه فرهنگ اگر بخواهیم از ساحت درونی سازی به لایه برونی سازی و عینیسازی فراگیر برسیم بایستی سرمایه نمادین داشته باشیم و بدون نماد و اسطوره، عمر و اعتبار فرهنگ حتی در لایههای معرفتی عمیق هم دیری نخواهد پایید. نمادها و اسطورهها و نشانهها و الگوها، عامل پایایی و بقای فرهنگ و انتقال یک تمدن محسوب میشوند.
ادامه یادداشت را از طریق لینک👇مطالعه کنید. https://tn.ai/2991651
🆔 @asre_tabyin
«زخم کاری» بر هویت زن و چالش بازنمایی در شبکه خانگی
▫️پیرنگ و خط روایت سریال با محوریت مافیای اقتصادی و رقابت هلدینگهای غول پیکر در بازار داخلی و بینالمللی و با تعلیقهای فرعی عاشقانه پیش میرود، اما #دلالتهای_فرهنگی و فرامتنهای اجتماعیاش بسیار قابل تأمل هستند و ذهن تحلیلگر را به تأثیرات ناخودآگاه این سبک از بازنمایی در جامعه حساس میکند.
▫️فارغ از اینکه #داروینیسم_اجتماعی و اقتصادی را به تصویر میکشد که هر فردی از سمیرا تا سیما برای بقا و بردن یا نباختن، حتی با نزدیکترین اطرافیانش هم سر جنگ دارد و جدای از ماکیاولیسمی که میان جعفرآبادیها و ریزآبادیها روایت میکند و سودگرایی (Utilitarianism) و سوداگری (Mercantilism) به عنوان هدف غایی مالکها و ناصرها و منصورهها و طلوعیها، هر وسیلهای حتی کشتن و قتل نزدیکان را مثل آب خوردن توجیه میکند، نکات ویژهای در باب #بازنمایی_زن و خانواده به عنوان عناصر فرهنگی و مؤلفههای تمدنی حائز اهمیت هستند.
▫️ادامه یادداشت در لینک 👇
http://mshrgh.ir/1549695
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎تحلیلی کوتاه از بیانات رهبرانقلاب پیرامون منزلت راهبردی نمادها
🔸تقدم یا همطراز بودن حاشیه های ارزشی بر متن ورزشی در رفتار ورزشکاران از نکات مهمی بود که ایشان بر محورهای قبلی افزودند. این همه تاکید بر نشانه و #نماد در بیان و کلام شخص اول مملکت حاکی از نگاه استراتژیک ایشان به سکوهای ورزشی و هنری و قهرمانی در سطح ملی و بین المللی است.
▫️توضیح اینکه نماد در نگاه جامعه شناختی کارکردهای متنوعی دارد که این مقوله را تبدیل به یک دیپلماسی و ابزار #قدرت_نرم می کند.
1⃣اولین کارکرد نماد، #اثر_تعاملی است که زبان مشترک ایجاد کرده و سرمایه اجتماعی را تقویت می کند. مثل زبان و خط و اشکال مختلفی که در ارتباطات بشر به کار گرفته می شود.
2⃣کارکرد دومی که از نماد انتظار می رود، #حیث_ترویجی و انتقالی در پیام هاست که هرچقدر نمادها توان ارتباطی بیشتری را تولید کنند، میزان جاذبه و مغناطیس یک سیستم را افزایش می دهند و #برندینگ جامعه را ارتقا می بخشند.
3⃣کارکرد سومی که برای نماد و توجه به نمادپردازی در جامعه می توان نام برد، حیث #هویت_بخش این مولفه محسوب می شود. جوامع غربی و شرقی به این نتیجه رسیده اند که از ارکان حفظ و مراقبت از سیستم اجتماعی، هویت بخشی برای سوژه ها در قبال ساختارهاست که این مساله با تولید معنا و ایدئولوژی و آگاهی (چه واقعی چه کاذب) با چاشنی نمادها و نشانه ها و ابزار اسطوره ها در بستر هنر و ورزش و فیلم و سریال محقق می شود.
4⃣علاوه بر هویت فردی و جمعی که در نتیجه تعمیم و تعمیق نمادها و نشانه ها در جامعه محقق می شود، تولید قدرت و #عمق_راهبردی است که ذیل جبهه سازی و با تلفیق رویکرد ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک در فضای بین الملل رقم می خورد.
🔹مطالعه کامل یادداشت از لینک👇
https://www.farsnews.ir/news/14020904000294
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎امر به معروف "مردم پایه" در یک تحلیل جامعه شناختی
▫️اخیراً عدهای از بانوان به صورت خودجوش و هماهنگ در متروی تئاتر شهر تهران اقدام به انجام فریضه امر به معروف کردهاند که برخی را متعجب ساخته است.
▫️اگر بخواهیم از حیث جامعه شناختی به مساله ورود کنیم باید گفت که در اندیشه اجتماعی با دو ژانر متفاوت از ثبات و #انسجام مواجه هستیم. انسجام سیستمی(System Integration) و انسجام اجتماعی(Social Integration).
▫️این مدل دوم برای کشورهایی است که ایدئولوژی و نقشه راه در این خصوص داشته و مردم جامعه نیز حدی از بالندگی، حس مسئولیت و تعهد در قبال دیگران را در #فطرت و DNA اجتماعی شان دارا باشند که جامعه ایرانی در این زمینه قدمتی دیرینه دارد.
▫️از طرفی جهان امروز در ادبیات اولریش بک، به آستانه جامعه خطر رسیده و یک فردیت فراگیر را تجربه میکند و اباحه گری در راستای پروژه جهانی سازی، #اتمیزه_کردن_انسانها را در اوج تفرد و تنهایی(Individualism) در پیش گرفته که فهم نظارت اجتماعی و "انسجام مردم پایه" برایش محال مینماید.
▫️از زوایه نگاه نظریات فرهنگی نیز، بی تفاوتی انسانها نسبت به همدیگر، غرق شدن افراد در خویشتن خویش، قانونی انگاشتن همه ساحات و سبقت گرفتن نهادها از انسانها یک پیامد خطرناک دیگری را در زیست جهان غرب محقق کرده که زیمل آن را #تراژدی_فرهنگ می نامد.
▫️فاصله گرفتن انسان از این مکانیسم و محصولات و نهادهایی که به دست خودش رقم خورده و بی اعتنایی نسبت به کشتی روی اقیانوسی که کل جامعه، سوار بر آن در حال حرکت به جلوست، جز یک تراژدی و از خودبیگانگی را در پی نخواهد داشت.
ادامه یادداشت از طریق لینک https://mehrnews.com/x33Bxn
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎اهداف پنجگانه در #جنگ_شناختی
1⃣ ایمان: تصویر منهای اخلاق و تزریق شبهات دینی
2⃣ امید: سیاه نمایی، القای بن بست و انسداد
3⃣ اراده: القای ضعف و عقب ماندگی و گزاره "ما نمی توانیم"
4⃣ اعتماد: تکرار واژه "ناکارآمدی"، تعمیم گسل ها،تولید بدبینی
5⃣ آگاهی: تغییر نظام محاسبات، تزریق اطلاعات گمراه کننده و اخبار وارونه
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎حضرت زهرا(س) الگوی شکست مارپیچ سکوت در جنگ شناختی
▫️مرز جنگ شناختی در فاطمیه، تقابل در سطحی کلان محسوب میشد. نظام معرفتی کل جامعه در حال تغییر بنیادین بود و خطر وارونه سازی دین در ساحت عمومی اجتماع وجود داشت. دعوا سر فرد یا جامعه فقط نبود و #پروژه_تحریف_تاریخ محوریت داشت.
▫️اینکه چه کسی و با چه مکانیزمی باید حکومت میکرد یک مساله بنیادین برای کل تاریخ و هدایت انسان محسوب می شد. تقابل اسلام ناب و آمریکایی پیرامون دال مرکزی و مضمون اصلی دین یعنی تعریف و منزلت ولایت در جامعه موضوعیت داشت.
🔻حضرت زهرا(س) در چنین ایستگاهی دست به عملیات معرفتی شهادت طلبانه زد و #سه_راهبرد_اساسی را پی گرفت:
ادامه یادداشت از طریق لینک https://irna.ir/xjP66J
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🎯 شما طوطی نيستيد، چتجیپیتی هم انسان نيست
🔴 معمولاً اینطور تصور میکنیم که رباتها هر چه در حرکات، واکنشها یا جوابهایشان به رفتار طبیعی یک انسان واقعی نزدیکتر شوند، رباتهای بهتر یا پیشرفتهتری محسوب میشوند. بنابراین سازندگان رباتها تمایل فراوانی به هر چه شبیهتر کردن ساختههایشان به انسانها دارند. بااینحال، بسیاری از متخصصان اخلاق فناوری دربارۀ این موضوع تردید دارند. آیا واقعاً خوب است که مرز میان انسانها و رباتها کمرنگ شوند؟ انسان فرضکردن رباتها دقیقاً چه پیامدهایی یا آسیبهایی را میتواند به دنبال بیاورد؟
🔴 این موضوع وقتی پیچیدهتر میشود که بدانیم در میان ما آدمها نیز تمایلِ زیادی برای «انسانوار» قلمداد کردن موجودات غیرانسانی وجود دارد، چه پای حیوانات در میان باشد، چه رباتها یا حتی عروسکها و مجسمهها.
🔴 این روزها با فراگیرشدن بحث از چت جیپیتی و تواناییهای خارقالعادۀ زبانی آن، این مسئله بار دیگر به میان آمده است: امیلی بِندِر، زبانشناس مشهوری که یکی از خبرهترین متخصصانِ کاربرد زبان در هوشهای مصنوعی است، میپرسد: چرا #چت_جیپیتی باید مثل آدمهای معمولی حرف بزند؟ آیا چنین قابلیتی، به جز «فریبدادن» کاربران فایدۀ دیگری هم دارد؟ بِندر مینویسد: فرض ما این است که وقتی کسی حرف میزند، قصد دارد پیامی به ما منتقل کند و مسئولیت حرفش را هم میپذیرد، اما رباتها درکی از حرفی که میزنند و پیامدهایش ندارند.
🔴 «ما دنیا را تغییر دادهایم. ما یاد گرفتهایم ماشینهایی بسازیم که بهطور مکانیکی متن تولید کنند. اما هنوز یاد نگرفتهایم که چطور بین ماشین و ذهن انسان تمایز قائل شویم».
🔴 از نظر بِندِر «چتباتهایی که ما بهراحتی آنها را با انسان اشتباه میگیریم، صرفاً بامزه یا اعصابخردکن نیستند.» بلکه مبهمشدن مرز میان ربات و انسان، میتواند آسیبهای جدی در بر داشته باشد. یا اساساً منجر به از هم گسستن جامعه شود. یکی از مثالهای سادهاش، مسئلۀ «انسانهای جعلی» است. دنیل دنت، فیلسوف مشهور، مینویسد: ما نمیتوانیم در دنیایی با «افراد جعلی» زندگی کنیم. از وقتی پول وجود داشته، جعل پول نوعی خرابکاری اجتماعی قلمداد میشد که مجازات آن اعدام، درآوردن احشاء و شقهشقهکردن بود. بحث #افراد_جعلی هم دستکم به همین اندازه جدی است.
🔴 از نظر دنت رباتی که میتواند مثل یک انسان حرف بزند، فقط یک قدم تا سلاح خطرناکی که در جنگهای بیولوژیک یا هستهای میتواند به کار گرفته شود، فاصله دارد.
🔴 بِندِر میگوید من یک قانون دارم: «کمرنگکردن مرزها ممنوع!» اگر این قانون را بپذیرید، آنگاه خیلی راحتتر میتوانید از شرکتهای بزرگ تکنولوژی که برای توسعۀ هر چه بیشتر #هوش_مصنوعی سر و دست میشکنند، بپرسید: این کارها برای چیست؟ اگر این ابزارها ساخته میشوند تا زندگی ما انسانها را راحتتر کنند، پس چرا اصرار دارید آنها را مثل دیگر انسانها ببینیم؟ به آنها علاقهمند و وابسته شویم؟ یا وقتی آنها را از دست میدهیم، فکر کنیم یک دوست را از دست دادهایم؟ چرا ابزارها را در قلمرویی آنسوی انسانیت نگه نمیدارید؟
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://B2n.ir/t19517
🆔 @asre_tabyin
#معرفی_مقاله
🔸تحلیل و بررسی پارادایمی از سبک زندگی در سپهر شبکه های اجتماعی
🔻نویسنده: علیرضا محمدلو/نوع مقاله:علمی_پژوهشی/انتشار در: دوفصلنامه علوم انسانی، علوم ارتباطات اجتماعی؛ نامه فرهنگ و ارتباطات، سال پنجم شماره 2 (پیاپی 10، بهار و تابستان 1400)
▫️نسبت سنجی #سبک_زندگی با شبکه های اجتماعی چگونه و با چه ادبیات اجتماعی یا فلسفی قابل درک و تبیین خواهد بود و چه پیامدهایی داشته و چگونه قابل مدیریت و ریل گذاری به نفع انسان خواهد بود؟ بنیان های نظری در اندیشه اجتماعی و دانش ارتباطات و حتی فلسفه چگونه می توانند این دو مقوله را به نحوی تبیین نمایند که نه نیاز به عقب نشینی در استفاده از رسانه های جمعی باشد و نه شتاب زدگی دنیای #پست_مدرن را توجیه و تئوریزه کند؟
▫️این مقاله بعد از فحص وبررسی تمام نظریات ناظر بر سبک زندگی، در صدد است تا نشان دهد، مجموعه نظریات در باب سبک زندگی هرکدام به تنهایی نمی توانند توصیف دقیق و جامعی از سبک زندگی ارایه داده و نسبت آن را با محصولات مدرنتیه همچون فضای مجازی و #شبکههای_اجتماعی تبیین نمایند. هرکدام از نظریات جامعه شناختی، یک بخش از پازل سبک زندگی را تشکیل می دهند و چشم انداز روشن تر و نگاه جامعتری از تاثیرات شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی را با همپوشانی و هم افزایی ارایه می نمایند.
▫️کلیدواژگان: سبک زندگی ، شبکه های اجتماعی ، شخصیت ، فرهنگ ، ساختارهای ذهنی ، مصرف
▫️لینک دریافت مقاله و عضویت و اشتراک در مگ ایران magiran.com/p2456426
🆔 @asre_tabyin
🔎سه ضلع حکمرانی خوب در نظام تعلیم و تربیت
▫️در حال حاضر با مدارسی مواجه هستیم که در چرخه آموزشی، علم را تبدیل به تابو میکنند ولی از حیث ایمان و علاقه و پرورش احساسات فردی و اجتماعی و خانوادگی در خیلی از نقاط دچار اختلال هستند و خروجی تربیتی این مجموعههای علمزده، شخصیتهای مغرور با نگاه عاقل اندر سفیه و فاقد مهارت ویژه در صحنه ارتباطات اجتماعی میباشند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔸ضلع سومی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته یا بهاندازه دو ضلع دیگر نتوانسته در ذهن نخبگان اندیشهورز پیرامون حکمرانی تعلیم و تربیت، موقعیتی را دست و پا کند، مساله #انگاره_سازی است.
🔸"جوزف نای" از اصطلاح "قدرت نرم" برای حکمرانی نوین استفاده میکند و اقناع و القاء را بهعنوان ابزار این مدل استعلا در نظر میگیرد. یا "بوردیو" از اصطلاح "خشونت نمادین" برای حفظ قدرت و مدیریت و توسعه سرمایه اجتماعی بهره میبرد و "آلتوسر" هم از عنوان "دستگاههای ایدئولوژیکی در مقابل دستگاه سرکوب برای بقای قدرت" استفاده میکند.
🔸"آنتونیو گرامشی" هم با طرح مساله هژمونی، سلطه و سرکوب رضایتمندانه را در قبال هسته سخت حکومتها و سیستمها راه حل متفاوتی در حکمرانی نوین، مدنظر قرار میدهد. مخرج مشترک همه این نظریهها خلاصه میشود در اینکه برای حکمرانی خوب باید به انگارهسازی بهاء داد.
🔸مسیر انگارهسازی در جهان تصویر و رسانه نیز تولید الگوهای ذهنی و به تعبیر بوردیوی جامعهشناس، منش و #عادتواره و ساختار ذهنی است. امروزه این ارتکازات و ذهنیتها برای کودکان و نوجوان، پای فیلمها و سریالها و قصهها و گیمها، شکل و صورت مییابد و به مرحله رسوب ناخودآگاه میرسد.
🔸ما با افرادی مواجه هستیم که 6 تا 8 ساعت پای رسانه زندگی میکنند و به یک زندگی مجازی خو کرده و تبدیل به اصطلاحاً #انسان_آنلاین شدهاند.
🔸برای مدیریت یا راهبری چنین هویتهای بر ساختهای بایستی ضلع رسانه را بدون تعارف وارد کارزار آموزش و تربیت نمود. اساساً مکانیزم تربیت بدون درک اقتضائات و مسائل و چالشهای رسانهای تکمیل نخواهد شد و برعکس اینکه هرچقدر نسبت به مبانی و مسائل و پیامدهای رسانه، اشراف وجود داشتهباشد درک نسل نو با موفقیت بیشتری همراه بوده و فاز انگارهسازی و تربیت و ساخت انسانهایی قوی، مؤدب، منضبط، بانشاط و خلّاق ذیل هویت دینی بهدرستی رقم خواهد خورد.
🔸#قهرمانسازی و معرفی الگوهای ملموس برای کودکان و نوجوان در قالب قصه و فیلم یا حتی دنیای واقعی، بهعنوان آلترناتیو هجوم رسانههای بیگانه میتواند از راهبردهای انگاره سازی و تربیت نرم تلقی شود.
🔹ادامه یادداشت از طریق لینک https://fekrat.net/article/lnk/32749
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔻از سری مقالات سومین همایش ملی و اولین همایش بینالمللی حکمرانی متعالی
🔎بررسی الگوی چگونگی تأثیرگذاری سواد رسانهای بر حکمرانی سایبرنتیک و تحقق مردمسالاری دینی
✍نویسندگان: علیرضا محمدلو، معصومه نصیری، علی نوریجانی
چکیده: نظر به اینکه حکمرانی نوین بدون مردم و رسانهها قابلیت تحقق کامل ندارد و مردمسالاری و رسانه محوری با محوریت اطلاعات و تکنولوژی از اصول اساسی چشمانداز قدرت در جوامع آینده است، این مقاله تلاش کرده تا با بررسی مدل های کشورهای توسعه یافته در راستای #مردمیسازی_حکمرانی، تبیین نزدیک به واقعیتی از نسبت دمکراسی، رسانه و قدرت ارائه داده و فرایند چنین چشماندازی را در بستر نظریات رسانه و شناخت ابعاد و ویژگیهای دمکراسی، به تصویر بکشد.
▫️از طرفی نیز در تلاش است که بگوید با ارتقای سواد رسانهایِ مردم در جوامع پسامدرن، امکان استفاده ابزاری دولتها از رسانهها کاهش مییابد و رسانه میتواند با کارکرد صحیح خود نقش بسزایی در تحقق حسن حکومتداری و ایجاد دولتهای متعهد و پاسخگو در برابر حقوق مدنی شهروندان برعهده بگیرد.
▫️نتیجه این مدل، یک مردمسالاری جدید و مدل متفاوتی از قدرت در سطح #حکمرانی_سایبرنتیک خواهد بود. تلاش این مقاله در ارائه تصویری از مردمسالاری دینی با راهبرد سواد رسانهای است که ظرفیت الگو شدن بهعنوان یک مدل حکمرانی در عصر رسانه را داشته باشد.
▫️بر اساس یافتههای این پژوهش، هرچه #رشد_شناختی مردم افزایش یابد و سوژه بهاصطلاح هوشمند گردد، نتیجهاش یک بده بستان ذهنی و شناختی میان مردم و حاکمیت خواهد بود. اگر اطلاعات در فضای سایبرنتیکال، یکطرفه و از بالا به پایین باشد، رهاوردش چیزی جز استبداد مدرن نخواهد بود.
▫️اما در مدل دینی که هدایت را اصل حاکم بر سایر اصول میداند، جریان اطلاعات و گردش دادهها بایستی دایرهای بوده و میان بالا و پایین جامعه، یک دیالکتیک فعال و عادلانه و شفاف برقرار گردد. درحقیقت شهروند مجهز به #تفکر_انتقادی با توان تشخیص واقعیت از مجاز و جعل در فضای رسانه، باعث تقویت و رشد حاکمیت خواهد شد و از ایستایی و فساد و حرکت ضعیف خسته شده و سیگنال اعتراض و #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را در سراسر سیستم و شبکه اطلاعرسانی شفاف، مخابره خواهد کرد.
کلید واژه ها: #سواد_رسانهای، مردمسالاری دینی، حکمرانی سایبری، سایبرنتیک
🔻لینک مدنظر جهت #دانلود اصل مقاله ارائه شده در کنفرانس: https://governanceschool.ir/fa/download/229
🆔 @asre_tabyin
🔎ماساژ پیام و یک تیتر مهندسی شده به سبک بیبیسی فارسی
▫️/بیبیسی فارسی: "نگهبان بانک ملی بابلسر که به نماینده مجلس خبرگان شلیک کرد، اعدام شد"./ این خبر مربوط به حکم قصاص قاتل آیت الله سلیمانی نماینده مجلس خبرگان است که امروز اجرا شد. ایشان اردیبهشت ماه امسال بر اثر ترور مسلحانه در بانک ملی بابلسر به شهادت رسید.
▫️با اندکی تامل در تیتر خبر، شاهد بازی با واژه ها به سبک این رسانه لندنی هستیم. ماساژ پیام یعنی "دستکاری وزن پیام" و به عبارتی؛ تخفیف گزینشی و "تغلیظ و ترقیق جهت دار متن" که در این تیتر عیناً مشاهده میکنیم.
▫️قاتل را جهت بازی با عواطف مخاطب، با عناوین شهروندی(نگهبان بانک و نماد طبقه پایین جامعه) معرفی می کند و واژه قتل را از طرف فاعل ماجرا حذف کرده و به عبارت "شلیک کرد" تقلیل داده و به ضعیفترین صورت ممکن بسنده میکند.
▫️در فرامتن و #ناخودآگاه_پیام هم نتیجه میگیرد که حکم اعدام، عادلانه نبوده و حق این شهروند عادی و نگهبان معمولی بانک، اعدام نیست و جمهوری اسلامی مبتلا به ظلم است.
▫️یادمان نرفته که این رسانه بیطرف! در جریان تبادل اسرا میان رژیم نامشروع صهیونیستی و جریان مقاومت غزه، با یک غش خبری و تیتر مهندسی شده، برای اسرای فلسطینی از کلمه "Prisoners" زندانیان (نماد جرم) و برای اسرای اسرائیلی از کلمه "Hostages" گروگانها(نماد مظلومیت) استفاده کرد!
✍علیرضا محمدلو
🆔 @asre_tabyin