eitaa logo
عصر زنان
3.3هزار دنبال‌کننده
447 عکس
139 ویدیو
13 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
| 🗞 به انزوا کشیدن زنان با آزارهای جنسی 📌" به گزارش گاردین، بکی کاکس از تجربه‌ی آزار جنسی خود توسط پزشک متخصصی با عنوان 《وحشتناک》 یاد می‌کند. او که خود تجربه‌گر آزار جنسی در دوره‌ی آموزشی خود بود چنین اذعان کرده است که آزارجنسی به زنان در رشته‌ی جراحی با توجیه اینکه: زنان نمی‌توانند جراح شوند، به اندازه کافی قوی نیستند و نمی‌توانند دوام بیاورند، چگونه می‌خواهند بچه‌دار بشوند؟ قرارهای شبانه، تعریف‌های نامعمول از ظاهر زیبا و شوخی‌های جنسی از جمله تعدی‌های دنباله‌داری است که بکی کاکس را از ادامه راه جراحی حرفه‌ای منصرف نمود." 🔸برابری که از جمله آمال انسان‌هاست و تمدن غرب در طی جنبش‌های فمینیستی آن را از جمله راهبردهای مترقی خود در قبال توسعه کشورها و ملت‌های خود و سپس جهان عَلَم نموده است. برابری در آموزش و دستیابی به امکانات آن، برابری در اقتصاد، سیاست و بهداشت، خصوصا برابری در تعداد زنان و مردان دخیل در این چهار حوزه بسیار مورد تاکید است. اما در عمل آنچه در طی چند دهه اخیر مشاهده می‌شود فاصله بسیار غرب با این ایده‌آل‌ها است، فارغ از خوب یا بد بودن این ایده‌آل‌ها. 🔹آنچه از همه بیشتر مورد تاسف و تاثر شده است آن است که زن غربی اگرچه می‌تواند به مدارج علمی و جایگاه‌های تخصصی خصوصا جراحی دست یابد اما بسیار کم پا به این عرصه می‌گذارد. علت این امر تجاوز و تعدی به زنان جراح می‌باشد. وضعیت امروز غرب اینگونه نیست که مستقیما سدی فولادین مقابل زنان بگذارد و او را از ورود به عرصه‌ی اجتماع باز دارد بلکه سد امروز مقابل فعالیت اثرگذار اجتماعی زنان در فرهنگ غرب، فشار جنسی شدید به او تا رساندنش به نقطه‌ی استیصال است. وقتی این مطلوب حاصل شد سپس اینبار زن خود داوطلبانه، خانه نشینی یا کارهای یدی‌تر را انتخاب می‌کند و از دور میدان خارج می‌شود. 🔸در نهایت نیز فخر یک موهبت قلابی به زنان با نام برابری در حقوق به کل جهان می‌فروشند درحالی که این موهبت از اول نیز وجود خارجی نداشته است. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در پنج سال گذشته از هر ۳ زن جراح انگلیسی ۱زن مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته است. اغلب این تحاوزها نیز از سوی همکاران این زنان جراح صورت گرفته است. میتوان چنین نتیجه گرفت که اگر در جمهوری اسلامی ایران میزان زنان متخصص و جراح افزایش یافته است به دلیل امنیت ایجاد شده‌ای است که در قالب قوانین اجتماعی منطبق بر شرع مقدس اسلامی می‌باشد. رعایت حریم محرم و نامحرم؛ حداقل بودن اختلاط‌ نامحرم‌ که در ذیل حجاب رفتاری، حجاب گفتاری و حجاب در پوشش می‌باشد. 🖇مطالعه 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| ♦️ برندهایی که از حجاب کره می‌گیرند! ✍🏼 | خانم الناز موسوی یکتا 🔸برند فرانسوی آرایشی و بهداشتی سفورا در اقدامی، با انتشار بنری با استفاده از مدل کاملا پوشیده و دارای برقع و شعار قدرت نامحدود شرع مخالفت خود را با قانون منع استفاده از پوشش مسلمانان اعلام کرد. دولت فرانسه از سال 2004 قانون منع استفاده از هرگونه نماد که مخصوص به آیین‌های مذهبی باشد را در مدارس این کشور ممنوع اعلام کرد. این قانون که شامل استفاده از روسری برای مسلمانان و کیپا برای یهودیان می‌شد بازتاب‌های گسترده‌ای را در مجامع جهانی داشت. مسلمانان حدود 10 درصد از جامعه این کشور را تشکیل می‌دهند. همین جمعیت محدود هم با طرح شکایاتی سعی در اصلاح یا رد این قانون را داشته که از آن موقع تا کنون نه تنها موفقیتی حاصل نشده بلکه چندی پیش پوشش لباس‌های بلند و عبا نیز بر آن افزوده شد و دولت مکرون توانست این ممنوعیت را نیز به عنوان یک قانون در کشورش ثبت کند. پس از این اقدام انجمنی به نمایندگی از مسلمانان ساکن فرانسه [اقدام برای حقوق مسلمانان]، شکایتی را علیه این ممنوعیت تسلیم شورای دولتی فرانسه که بالاترین دادگاه این کشوراست نمود واستدلال کرد که منع دانش‌آموزان دختر از پوشیدن عبا تبعیض‌آمیزبوده و می‌تواند باعث ایجاد نفرت علیه مسلمانان شود. 🔹وکیل انجمن در دادگاه اعلام کرده بود که عبا باید یک لباس سنتی در نظر گرفته شود نه نماد مذهبی. اما وزارت آموزش فرانسه در رد این ادعا گفت که عبایه به یک نماد کاملا مذهبی در مدارس تبدیل شده است.ریاست دادگاه نیز با این استناد، رای بر عدم استفاده از نماد مذهبی داده و شکایت انجمن را لغو کرد.پس از این اتفاق و جهت گیری‌های موافق و مخالف در سرتاسر جهان برند معروف، محبوب و پردرآمدترین برند آرایشی و بهداشتی این کشور با طراحی و بارگذاری بنری در برخی صفحات غیر رسمی خود به نحوی با این تصمیم مخالفت و حمایت خود را از پوشش‌های مذهبی اعلام کرد. این بنر که تلفیقی از یک مدل زن با حجاب کامل و برقع که نماد و پوشش رسمی کشورهای عربی است و جمله قدرت نامحدود شرع، نگاه کاربران فضای مجازی و مصرف کننده گان این برند را به خود معطوف کرده است. برند آرایش و بهداشتی صفورا (Sephora) که متعلق به شرکت لویی ویتون بوده و از برندهای ال وی ام هاش به شمار می‌آید در حال حاضر جز بزرگترین برندهای محصولات زیبایی در جهان است. شعبه مرکزی این برند در بولوین-بیانکور پاریس قرار دارد و در سرتاسر جهان دارای بیشترین شعبه، چیزی بیش از 2300 فروشگاه در 33 کشور جهان است. در سال 2013 درآمد 4 میلیارد دلاری از این شرکت ثبت و به عنوان پر درآمد ترین برند جهان شناخته شد. 🔸در سال 2007 مدیر اجرایی این برند در حال گسترش بازار با افتتاح بیش از 44 شعبه در امارات متحده عربی بی‌سابقه‌ترین اقدام گسترش برند در خاورمیانه را انجام داد و پس از آن سود این مجموعه را تا بیش از 70 درصد افزایش داد. بازار تجارت جهانی کاملا بر این موضوع واقف است که برای پیشرفت و سود بیشتر باید فارغ از جهت گیری‌های مذهبی و جنگ قدرت‌های سیاسی عمل کند. مدیر مارکتینگ برند سفورا در سال 2007 و در پی افتتاح شعبات گسترده در امارات بر موضوع گسترش مصرف‌گرایی لوکس جهان عرب آگاه بود. زیرا امارات در سال 2005 با افتتاح بزرگترین و لوکس‌ترین مراکز خرید جهان که لوکس ترین برندها را در خود جای داده بود مکان مناسبی برای کسب سود و درآمد با فرض محال عدم استفاده ساکنان آن، از راه توریست‌هایی که به تدریج جذب نقاط گردشگری پیش ساخته این کشور از جمله برج خلیفه و بزرگترین پارک برف و اسکی سرپوشیده جهان در دل کویر بود. حالا باید منتظر واکنش رسمی این برند و برندهای مشابه برای حمایت و یا عدم حمایت از این قانون مسلمان ستیز در جهت حذف یا افزایش سود و درآمد خود از طریق اعراب که عبا، برقع، پوشیه و روسری را بخش مهمی از هویت خود دانسته اند و هرچند در ادعای نزدیک شدن به تمدن پوشالی جهانی از راه شکستن حریم‌ها باشند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🗞 دهیاران زن؛ مدیران موفق توسعه روستایی 📌 " به گزارش خبرگزاری ایرنا، شورای اسلامی شهر و روستا، شوراهایی هستند که در شهرها و روستاها ایران به طور جداگانه با رأی مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند. براساس ماده ۶۸ وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا، انتخاب فردی ذی‌صلاح به سمت دهیاری برای مدت چهار سال بر اساس آیین‌نامه مربوط و معرفی به بخشدار برای صدور حکم از وظایف شوراهای روستایی است. سهم‌ بانوان دهیار در سال‌های ۸۶-۸۴ با رشد ۱۵۶ درصدی، از ۱۵۰ به حدود ۴۰۰ نفر و از سال ۹۰-۸۶ با رشد ۱۲۳ درصدی از ۴۰۰ نفر به ۸۸۸ نفر و از سال ۹۰-۹۳ با رشد ۷۴ درصدی به ۱۵۴۴ نفر و از سال ۹۳ با رشد۴۳.۳۴ درصدی به ۲۱۶۷ نفر افزایش یافته است که این موضوع حاکی از رشد و بالندگی فکری و فرهنگی روستاییان و توانمندی زنان در عرصه مدیریت روستایی است." 🔸با پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت چهل و اندی ساله‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران و ترغیب زنان برای حضور موثر در جامعه، نه حضور بی‌اثر عروسک‌گونه؛ شاهد میل و رغبت زنان زیادی برای ورود به عرصه‌های مختلف اجتماعی بوده‌ایم خصوصا عرصه‌های تصمیم‌سازی و مدیریتی. 🔹برکت حضور زنان در این عرصه‌ها با توجه به چارچوب‌های اسلامی و با تاکید بر حفظ ارکان خانواده ما شاهد آن هستیم که زنان در عرصه رشد و توسعه‌ی شهری و روستایی بسیار درخشان ظاهر شده‌اند و این خود نوید دهنده‌ی آینده‌ی روشنی است. برخلاف ادعاهای دروغین رسانه‌های معاندی چون اینترنشنال، بی‌بی‌سی و... که زنان ایرانی را خانه‌نشین و تحت انقیاد جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند، حقیقت میدانی حاکی از آن است که زنان ایرانی با ورود به عرصه‌های اجتماعی اثرگذاری‌های زیادی داشته اند و جمهوری اسلامی در افزایش حداکثری بسترها در راستای فعالیت‌های اجتماعی اثرگذار زنان تمام تلاش خود را بیش از پیش به کار می‌برد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌آنچه در محافل خبری و اندیشه‌ورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 🔻ملکه‌ی بطحاء| خانه روایت زن انقلاب اسلامی 📎 اینجا بخوانید 🔻کاشت ناخن و مژه در ذیل احکام اسلامی| دکتر مهدیه شادمانی 📎 اینجا بخوانید 🔻گورافه یک رنگین کمانی در شبکه پویا| معصومه فاطمی 📎 اینجا بخوانید 🔻صحنه‌ای که زن، زندگی، آزادی برای حقوق زنان رقم می‌زند| صغری عاشوری 📎 اینجا بخوانید 🔻"هنر مقدس" راه سومی که دختران هنرمند مسلمان برگزیدند| فاطمه محمودی 📎 اینجا بخوانید 🔻 رقابت در وقاحت؟!| دکتر محمدصادق کوشکی 📎 اینجا بخوانید 🔻زنان ترجیح می‌دهند مردانشان پول در بیاورند| جعفر علیان نژادی 📎 اینجا بخوانید 🔻خاطره آیت الله خامنه‌ای در مورد روزهای ابتدایی جنگ| فیلم 📎 اینجا بخوانید 🔻ننه آقا| اپیزود 📎 اینجا بخوانید 🔻وظایف دستگاه‌های مختلف در لایحه جدید عفاف و حجاب| اینفوگرافی 📎 اینجا بخوانید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🗞 زن، شکنجه، بردگی 📌"به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، زن مسلمان محجبه اندونزیایی که به عنوان خدمتکار مشغول به خدمت بود، توسط کارفرمایش به ضرب و شتم، اجبار به خوردن مدفوع حیوانات و زنجیر شدن به قفس سگ شکنجه گردید. سیتی خوتیما، نشان‌دهنده ناکامی دولت فرانسه در محافظت از کارگران خانگی در خانه است، حتی زمانی که برای کمک به خارج از کشور حرکت می‌کنند. ختیمه گفت: «بعداً مرا به زنجیر، روی هر دو پا، بازو و گردنم بستند. از دستبند هم استفاده کردند. سرم به دیوار و زمین خورده بود»." 🔸بردگی اسما تمام شده است اما رسما وجود دارد، تنها تفاوتی که بردگی در عصر معروف به پسا مدرن پیدا کرده است تغییر شمایل آن است. اینکه انسان‌هایی که در طبقه ضعیف جامعه با عقایدی انسانی اما متفاوت و به دور از آزار رساندن را به انحاء مختلف تحقیر می‌نمایند نشانگر امتداد بردگی تا به امروز است. اینکه او را به زنجیر میکشند و مجبور به خوردن مدفوع می‌نمایند نشانگر فقر فرهنگی_تمدنی حاکم بر فرانسه است. منشا تمام فقر فرهنگی حاکم بر این روزهای جامعه‌ی فرانسه که نوک پیکانش آزارهای گسترده و عجیب مسلمانان می‌باشد در بی‌تعهدی هنرمندان جامعه فرانسه است. جامعه‌ای که هنرمندانش بدون تعهد و مسئولیت‌پذیر بودن در قبال انسانیت افراد حرکت می‌کنند تا به دین و عقاید افراد حمله‌ور شوند و یک به یک افراد جامعه‌اش، به دین و عقاید مقدس ادیان می‌تازند. 🔹وقتی کاریکاتوریست شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان توهین می‌نماید تعجب ندارد که در این جامعه به زن مسلمان و محجوب توهین‌های گسترده نداشته باشند‌! زن مسلمان اساسا با پوشش شرعی خود حکم پرچمدار اسلام را دارد فلذا در مظان اتهام است. این قانون نانوشته در جوامع زیادی حاکم است. اگر هنرمندان متعهدی نداشته باشید که تولید محتوای غنی و قوی متعهد به عقاید اخلاقی و انسانی تولید نمایند بدانید که آن جامعه به گسست‌های عاطفی فراوانی می‌رود! هنر از جان هنرمند تراوش می‌کند و برجان مردم می‌نشیند و افکار و اعمالشان را جهت می‌دهد. لذا اگر هنرمند متعهد به انسان و عالم نباشد یعنی به خودش ‌و مردمش و رشد آنان بی توجه است. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️فیلم سینمایی: 🔹«چپ، راست» ساخت ایران تولید ۱۳۹۸ (داستان این فیلم پیرامون دو خانواده‌ای است که متعلق به جناح‌های سیاسی مختلف هستند و دخترانشان طی حادثه‌ای در بیمارستان جابه‌جا می‌شوند.) 🔹«جامعه‌ی متمدن» ساخت انگلیس تولید ۲۰۲۳ (داستان فیلم در رابطه با دو خواهر هندی الاصل به نام‌های ریا و لِنا است که طی اتفاقاتی درگیر آزمایشات ژنتیکی و سوء استفاده‌های بیولوژیکی قرار می‌گیرند.) ‼️نکته؛(معرفی فیلم‌های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم‌هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت). ♦️یادداشت: 🔹فاز عملیات نفوذ اجتماعی با محوریت زنان در اغتشاشات چه بود؟ نویسنده: دکتر مهدیه شادمانی 🖇مطالعه 🔹مطالبه‌ی جهانی خانواده محوری و ماموریت ما نویسنده : دکتر انسیه خزعلی 📎مطالعه ♦️کتاب: 🔹«زنان در تاریخ اروپا» نویسنده: گیزلا بوک مترجم: بهاء‌الدین بازرگانی گیلانی انتشارات: نشرعلم 🔹«هویت زن در قرآن ، جلد اول» نویسنده: علامه سید محمدحسین طباطبایی انتشارات: مرکز نشر هاجر ♦️ پیشنهاد ویژه هفته: 🔹 فیلم| دردسر جدید برای زنان غربی 🖇مطالعه 🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی‌ و یا یادداشت‌هایی پیرامون نقد فیلم‌های معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، می‌تونید با ما درمیان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 پشت میله‌های زندان 📌" به گزارش پایگاه خبری phys، تعداد زنان زندانی در استرالیا در دهه گذشته ۶۴٪ افزایش یافته است که سبب جدایی هزاران کودک از مادران خود و ایجاد استرس فراوانی برای هر دو طرف شده است. در تلاش برای کاهش فشار جدایی و حفظ پیوند مادر و فرزند یک برنامه تربیتی جدید در زندان با همکاری نزدیک با زنان در زندان و همچنین کارکنان زندان و اعضای کلیدی جامعه بومی در استرالیای جنوبی ایجاد شده است." 🔸پژوهش‌های متعدد زیادی در حیطه‌ی آسیب‌شناسی زنان انجام شده است که به بررسی زنان زندانی پرداخته‌اند. برای مثال کتاب رویکردهای نظری هفتگانه برای بررسی مسائل اجتماعی در بردارنده بررسی‌های مذکور و نتایج‌شان می‌باشند. طی این بررسی‌ها میزان درصد زنان زندانی به نسبت مردان زندانی همیشه بسیار کمتر بوده است و غالب جرائم ارتکابی آنان دزدی و یا حمل مواد مخدر و قاچاق بوده است. ریشه‌ی گرایش آنان به ارتکاب چنین جرم‌هایی نشات گرفته از فقر اقتصادی و فرهنگی آنان بوده است. 🔹علیرغم آنکه برخی از نظریات چنین عنوان می‌کنند که زنان به دلیل نوع جامعه پذیری‌شان کمتر به خشونت و جرائم ورود می‌کنند؛ به نظر می‌رسد که زنان به دلیل دارا بودن عاطفه‌ای که در کلام آیت‌الله جوادی آملی، شکل ویژه و خاصی دارد و منحصرا در زن است و بیگانه از عقل او نیست کمتر به ارتکاب جرم روی می‌آورند. اما زنانی که مجرم شناخته شدند و محکوم به گذران سنواتی در زندان، پشت میله‌ها به دلیل داغ ننگی که بر پیشانی‌شان به عنوان زندانی هک می‌شود، مستعدتر از مردان در مطرود شدن از جامعه می‌باشند. حال این داغ ننگ دردهایش یک طرف است و دردهای جدایی از فرزند و نگرانی جگرگوشه در طرف دیگر. 🔸عدم فراهم نمودن فضایی مناسب برای نگهداری فرزندان زنان زندانی در کنارشان، در محیطی امن میتواند در فرآیند اصلاح زنان زندانی اختلال ایجاد کند و او را دچار کینه و میل به انتقام برای گذران سنواتی که در دوری از فرزندش داشت نماید. از طرفی وجود فرزندان زیر نظر مددکاران زندان در کنار مادر زندانی میتواند خود راه‌حلی در روشن نمودن بارقه‌های مسئولیت پذیر بودن زنان زندانی در قبال فرزندانشان گردد. این امر در اصلاح نگرش و رفتار زنان زندانی در قبال خانواده، جامعه و دوستانش میتواند مثمر ثمر باشد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🗞 وقتی ایلان ماسک هم از مزایای داشتن فرزند زیاد می‌گوید 📌 " پژوهشگران برجسته عرصه جمعیت در سرتاسر جهان سال‌هاست که زنگ خطر جدی کاهش جمعیت جهانی را به صدا درآورده‌اند. روند کاهش جمعیت و آثار مخرب آن مبحثی غیرقابل‌ چشم‌پوشی بوده که امروزه در تمام جوامع نیازمند اقدامات کارشناسی و عملی است. خوشبختی در لغت به معنای حس آرامش، احساس پیروزمندی و سعادت عنوان شده است. در دیدگاه علم روان‌شناسی، خوشبختی، حس رضایت درونی از زندگی، رفاه ذهنی، احساس شادی و لذت‌بردن از زندگی معنا می‌شود." 🔹 سیاست‌های غلط سوق جهان به سمت تک‌فرزندی که سال‌ها با توجیهاتی همچون کمبود منابع طبیعی و ریشه‌کن‌ کردن فقر و گرسنگی با استفاده از کاهش زاد و ولد در حال ترویج و گسترش بود مدتی است که مورد نقد قرار گرفته و نگاه متخصصان را به تأثیر فرزندآوری در افزایش نرخ شادی و حس خوشبختی و در نهایت داشتن جامعه‌ای با بهره‌وری بالای اجتماعی و آرامش جمعی گرایش داده است. از این‌ رو در اغلب کشورهای توسعه یافته جهان که با نرخ زادوولد کمتری روبه‌رو هستند و به آسیب‌های کهن‌سالی جمعیت در سرزمین خودشان آگاه‌‌اند، سیاست‌های افزایش و جوانی جمعیت را در دستور کار خود قرار داده‌اند. سیاست‌هایی چون هدایای بدو تولد (کره جنوبی) مرخصی‌های بارداری برای هر دو والد (ژاپن) ، حقوق به مادر تا پنج سالگی فرزند (آلمان) پرداخت هزینه‌ها از پیش از تولد تا هفت سالگی (فرانسه) و... یکی از اقدامات مؤثر استفاده از چهره‌های شناخته شده در رسانه است. در برخی فستیوال‌های هنری بین المللی حضور پر رنگ و دعوت ویژه از کسانی را شاهد هستیم که تعداد فرزند بیشتری دارند و عموماً در تیتر اخبار آن جشنواره یا مراسم قرار می‌گیرند که این خود در نگاه عموم جامعه تنافی فعالیت اجتماعی، شهرت، محبوبیت و... با فرزندآوری را از بین می‌برد. حتی ایلان ماسک ثروتمندترین مرد جهان که بارها در مصاحبه‌هایش اعلام کرده که اعتقادی به خدا ندارد و به قول نایس ها خداناباور است، در مصاحبه های متعددی، فرزند زیاد را دلیلی برای شادی حقیقی و فطری افراد دانسته است. 🔸ماسک قبلاً هم در مصاحبه خود در نشست سالانه وال‌استریت ژورنال گفته بود که بزرگ‌ترین تهدید برای بشریت کاهش نرخ زادوولد است و هشدار داد اگر مردم شروع به بچه‌دارشدن نکنند، تمدن بشری از بین خواهد رفت. او در این مصاحبه از خدمات ویژه‌ای که شرکت‌های تحت مدیریتش به افرادی که باردار هستند و یا اقدام برای بارداری را به‌عنوان هدفی در زندگی خودشان دارند نام برد. از جمله این اقدامات مرخصی 16 هفته‌ای برای هر دو والد و هزینه 40 هزاردلاری برای خدمات بارداری است. مدیرعامل تسلا این سخنان را در حالی گفته بود که شرکتش در حال رونمایی از مدرن‌ترین ربات کارگری برای کاهش نیاز کارخانه و مراکز به استفاده از نیروی انسانی و تأثیر عمیق آن بر روی اقتصاد بود. او که به اذعان خود، صاحب ۱۱ فرزند است در سال 2017 هم در پاسخ به سؤال خبرنگاری که در مورد ازبین‌رفتن منابع طبیعی جهان و انتشار گازهای گلخانه‌ای با استفاده از نظریه انفجار جمعیت سؤال کرد، گفت: جمعیت جهان با این نرخ زادوولد به سمت فروپاشی رفته و به نظر می‌رسد که سیاستمداران و افراد کمترین توجه را به این موضوع دارند و یا درجه اهمیت آن برایشان بسیار کم است. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🗞 رسانه‌های غربی تصویر مخدوش از زن ایرانی منتشر می‌کنند 📌" به گزارش خبرگزاری مهر، در حاشیه‌ی نشست بین‌المللی رسانه‌ی خورشید با اظهار این مطلب که رسانه‌های غربی از زنان ایرانی تصویر مخدوش و غیر واقعی منتشر می‌کنند و حقایق را بیان نمی‌کنند افزود، براساس مدتی که در ایران بودم دریافتم برخلاف آنچه رسانه‌های غربی از زنان ایرانی روایت می‌کنند( زنان تحت فشار، بی‌سواد، فاقد حق تحصیل، تحت فشار مردان)؛ زنان ایرانی له هیچ‌وجه چنین نبودند بلکه زنان ایرانی، بانوان توانمندی هستند که مرا تحت تاثیر قرار داده‌اند." 🔸در سفرنامه‌ای که پزشک اتریشی "ادوارد یاکوب پولاک" که به دعوت امیر کبیر به ایران سفر کرده بود و مدتی در مدرسه دارالفنون به تدریس پرداخت وقتی از زنان ایرانی عهد قاجار قلم می‌فرساید، از شکوه و کاریزماتیک بودن آنان در پس پرده‌ی مستورانه‌شان می‌نویسد. او اذعان می‌کرد که زنان ایرانی علیرغم آنکه به لحاظ جایگاه رسمی و دولتی، سمت سیاست‌مدارانه‌ای ندارند اما در سیاست نقش جاری و ساری دارند، اثرگذارند؛ علیرغم مستوری‌شان در پوشش عفیفانه حجاب و برقعه اما کاریزمای آنان نظرها را جلب خود می‌کند. 🔹این خصائص مورد مدح پولاک در زنان ایرانی، مورد مدح و تایید بسیاری از سیاستمداران غربی قرار داشته و دارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز این قدرت زنان ایرانی سبب جذب و تحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از زنان شد. زنان غربی و شرقی که در حوزه‌های علمی و ورزشی به طور حرفه‌ای فعالیت می‌کنند بارها به زنان ایرانی چون مرحوم طوبی کرمانی، زهرا نعمتی و بانوان نامدار ایرانی غبطه خوردند. از روش زندگی و منش آنان متاثر شده‌اند و گاه آنان را الگویی برای پیگیری حرفه‌ی و زندگی خود قرار داده‌اند. 🔸در ورزش زنان، زنان غربی با تاثیر از الگوی البسه پوشیده و اسلامی زنان ورزشکار ایرانی، آزارهایی که به سوی‌شان از سمت مردان روانه می‌شد را به حداقل رسانده، تمرکز و نشاط خود را به واسطه کاهش یافتن نگرانی از تعرضات احتمالی، افزایش دادند و حریم حداقلی را برای خود تعریف کردند. بدین سبب می‌توان حق داد که زنان ایرانی برای نظام سرمایه‌داری غرب ترسناک باشد. زنانی که برده‌ی سرمایه‌داری نیستند، مستقل و محترم می‌باشند و جامعه‌ی خود را می‌سازند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌آنچه در محافل خبری و اندیشه‌ورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 🔻با هدیه‌ی خاتم الانبیاء از معراج چگونه برخورد می‌کنیم؟| مهدیه منافی 📎 اینجا بخوانید 🔻چند آموزه گهربار زناشویی از رسول آئینه و آفتاب| دکتر یاسر طاهر رحیمی 📎 اینجا بخوانید 🔻اتحاد بر محور یک کتاب زنده| جعفر علیان نژادی 📎 اینجا بخوانید 🔻افسوس، تقدیر، مراقبت| مهدی تکلو 📎 اینجا بخوانید 🔻پروژه حیازدایی این‌بار به دست قشر مذهبی| دکتر مهدیه شادمانی 📎 اینجا بخوانید 🔻ننه آقا| اپیزود 📎 اینجا بخوانید 🔻تغییر به احسن بررسی مشکلات حقوقی همسران شهدا در خصوص فرزندانشان| زهرا امامی 📎 اینجا بخوانید 🔻نقش زنان در پیشرفت کشور| عارفه رشنو 📎 اینجا بخوانید 🔻مفهوم "هویت" در میان نظریات و دیدگاه‌های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است| ریچارد جنکیز 📎 اینجا بخوانید 🔻راز تحمل شکنجه‌ها| مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 📎 اینجا بخوانید 🔻دافی و خطرِ سورپرایز شدن| حسینعلی رحمتی 📎 اینجا بخوانید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رویداد تخصصی "حجاب از نگاه علم" 🔻به همت آکادمی اخلاق پژوهی و انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی و فرهنگی کشور 🗓در تاریخ ۳۰ شهریور با موضوع "حجاب از منظر فلسفه سیاسی" 🔸و با ارائه‌ی خانم دکتر زهرا داورپناه برگزار گردید. 📃 شرح مختصر مباحث نشست؛ یکی از مباحثی که امروزه داریم «فلسفه فشن» است. لباس موضوعی قابل تفکر است و واقعیت این است که کارکرد اولیه و اختراع لباس برای حفظ بدن از گرما، سرما، آسیب‌ها و ... بود؛ اما اکنون چنین نیست و خودش یک متنی است که ما می‌توانیم آن را بخوانیم و به آن فکر کنیم. همان مباحثی که برای بدن مطرح می‌شود. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🗞 زیباسازی حتی به قیمت مرگ 📌 " به گزارش خبرگزاری فرانس۲۴، بسیاری از زنان ایالت سینالوآ مکزیک توانایی پرداخت هزینه‌ی عمل‌های جراحی زیبایی را ندارند از این رو برای انجام این عمل‌ها به کلینک‌های زیر زمینی غیر مجاز ورود کرده و عمل جراحی زیبایی ارزان قیمت را انجام می‌دهند. جراحی‌هایی که حتی احتمال خطر مرگ‌ را برای بیمار بیش از پیش به دنبال خود دارند!" 🔹افزایش عمل‌های زیبایی در زنان به طور فزاینده‌ای رو به رشد است و این بیشتر از سال‌های گذشته است. افزایش این عمل‌های زیبایی که به دلیل میل زنان در رسیدن به استانداردهای زیبایی می‌باشد و نمونه‌ای از این استانداردهای زیبایی عروسک باربی بوده است که مجدد با فیلم سینمایی‌اش بر پرده‌ی اذهان و توجهات دختران و زنان بازگشته است. غرقگی در زیبایی‌های تنانه و سبک زندگی مصرف زده سبب شده است تا نیاز کاذبی چون زیر تیغ جراحی زیبایی رفتن برای زنان ایجاد شود، نیازی که سر منزل آن یک حس مشترک در زنان بود؛ "تو به قدر کفایت زیبا نیستی"! تعیین این کفایت نیز نگاه‌های خیره مردان و زنان است و این نگاه‌های خیره به عنوان ارزش و احترام شناخته شده است. گویی ارزش و احترام که بر شخصیت آدمی بنا بود رنگ باخته و بر کثرت تلذذ‌های ناپاک نامحرمان پایه‌ گذاری شده است. 🔸میل زیاد برای کسب احترام میلی کاذب نیست اما این میل با آمیختگی به یک نیاز کاذب پدید آمده است و آن نیاز به جراحی زیبایی است! پیوند این دو به واسطه غرق شدن زنان در رویای صورتی باربی است. دختری کمر باریک، با چشمان درشت و همزمان کشیده، لب‌ها و سینه‌های بزرگ و قد و بالای زیبا مورد علاقه مردان، مجرد و تنها که ثروت فراوان دارد و مخاطب خاص ابتدایی‌اش دخترکان کوچک‌اند دخترکانی که طعمه‌های مناسبی برای غرق شدن در رویای صورتی هستند که تا بزرگسالی نیز ادامه دارد و در تلاش برای یک باربی نو شدن هستند. دخترانی که برای کاهش فاصله زیبایی ظاهری خود با رویای صورتی باربی شان حتی حاضر به رفتن زیر تیغ جراحی، ولو زیر زمینی و غیر مجاز با خطر بالای جانی هستند! فرانس ۲۴ یکی از این پدیده‌ها را گزارش نمود. گزارشی که دل هر انسان آزاده‌ای را از غرقگی دختران و زنان جوان در رویای صورتی باربی و قمار بر سر جانشان برای باربی شدن می‌رنجاند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| ♦️ألَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ ✍🏼 | خانم سبا نمکی 🔸 تا همین امروز صبح هنوز بوی خون می‌پیچید توی دماغم! بعد از ۱۵ روز هنوز دست که می‌کشم روی موهای نرم زهرا قلبم تیر می‌کشد. دخترک ۹ ساله‌ام درست توی قلب خوشی بود که رد خون تا کمر لباسش رسید. لباس زردی که دوتایی برای همان شب خریده بودیم. پشتم بهش بود. افتادنش را ندیدم ولی تا برسم بهش، وسط شکوفه‌های ریز روسری‌اش که صورتی و سفید بودند یک گل سرخ بزرگ بدقواره مشغول بزرگ‌تر شدن بود! از لحظه‌ای که رسیدم کنارش و تمام مدت رسیدنمان به بیمارستان و حتی همه آن‌وقتی که پاره قلبم داشت درد بخیه را می‌کشید چشم‌هام تر نشد. خودم را نگه داشتم. نگه داشتم تا وقتی رسیدیم خانه و بردمش توی حمام. موهای غرق خونش را فقط می‌شد از گردن به پایین شست. بی‌حال بود بچه‌ام. خیلی خون از سرش رفته بود. زیاد طولش ندادم. داشتم همراه فشار آب انگشت‌هام را می‌بردم لابلای موهاش که یک دسته پرحجمِ مو آمد توی دستم! دلم ریخت. یادم افتاد دکتر جوان وقتی خواست بخیه را شروع کند موهای همان قسمت شکافته را تراشید. اندازه یک نارنگی وسط سر دخترم را‌. اولین بار آن‌جا بود که چشم‌هام تر شد. بی‌ربط به نظر می‌آید ولی یک آن دلم رفت کنار دل مادرهایی که بچه سرطانی دارند! آن وقتی که عوارض شیمی‌درمانی دارد قلدری می‌کند. قورت دادم بغضم را. شستشو تمام شد و فرستادمش بیرون که جماعتی منتظر بودند توی بغل بگیرندش، دلداری‌اش بدهند، قربان صدقه سر بسته و چشم‌های سرخش بروند. خودم ماندم تا لباس‌های خونی را آب بکشم. 🔹اول پیراهنش را گرفتم زیر شیر. سرخی خون لغزید روی راه‌های پارچه. مخمل کبریتی بود پیراهن زردش. از مامان شنیده بودم خون روی لباس با آب سرد شسته می‌شود. آب را سرد کردم. زیر لب قربان صدقه تن بلور دخترم می‌رفتم و غصه می‌خوردم. غصه می‌خوردم که چرا بعد از کلی برنامه‌ریزی باید درست شب جشن تکلیفش این اتفاق بیفتد‌. خیلی طول کشید تا همه لک لباس محو شد. دست‌هام از سردی آب قرمز بود. رفتم سراغ روسری‌اش. همین که گرفتمش زیر آب، زمین زیر پام سرخ شد! خون کف حمام را پر کرد. بغضم همین‌جا بود که شکست. انگشت‌هام حالا دیگر سفید شده بود و تیر می‌کشید زیر سردی آب. این‌دفعه دلم رفت به دهه ۶۰. پیش دل زنانی که لباس‌های رزمنده‌ها را می‌شستند. سعی کردم فکر نکنم، تصور نکنم و بگذرم. اما وسط رود خونی که پاهام توش بود و بویی که می‌رفت تا ته ریه‌هام و اوهامی که هجوم آورده بودند به سرم، دلم دست‌بردار نبود. عاقبت هم رفت و یک‌جایی گیر کرد. ماند و درنیامد تا صبح امروز! همین‌طور که داشتم روسری حریر ژرژت را بین دست‌هام می‌سابیدم، همین‌طور که شکوفه‌های صورتی‌اش داشتند بیرون می‌آمدند از زیر زمینه سرخ، دلم رفت و بست نشست جایی! چسبید کنج خانه‌ای عربی در قلب سرزمینی غصب شده. 🔸چند روز بعد وقتی برای مرضیه صوت فرستادم بهش گفتم: "یه آن یاد مادرای فلسطینی افتادم که با دستای خودشون لباسا و تن خونی بچه‌هاشونو می‌شورن." جدی جدی وسط آن معرکه و کلی بدبختی خودم که می‌توانستم تا صبح برایشان گریه کنم دلم دستم را گرفته بود و می‌کشاندم این سر و آن سر دنیا و حتی تاریخ! از بیمارستان کودکان می‌بردم رخت‌شورخانه پشت جبهه، از آن‌جا می‌کشیدم به کرانه باختری! همان‌جا بود که زانوهام لرزید. نشستم وسط حمام و زبان گرفتم با مادری که داشت مثل من لباس‌ها و تن خونی بچه‌اش را می‌شست. من ولی بچه‌ام حالا توی آغوش پدر و عمه و مادربزرگ بود و داشت می‌گفت چه خوراکی دلش می‌خواهد و بچه او پیچیده توی کفن. کام من همه این ۱۵ روز، تلخ و حتی زهر بود. بوی خون از دماغم بیرون نمی‌رفت تا صبح امروز که مژده اِنّا فَتَحنا پر شد توی عالم! حالا کامم شیرین‌ست. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ موضوع: امنیت اجتماعی زنان با تاکید بر جامعه ایران ♨️ نشست هفتم ▫️خانم مهدیه منافی 📅 برگزارشده در:27 شهریورماه 📻 فایل کامل صوتی 📺 فایل کامل تصویری 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|