eitaa logo
عصر زنان
3.3هزار دنبال‌کننده
448 عکس
139 ویدیو
13 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️موضوع: واکاوی پدیده‌ی نوظهور حجاب استایل ♨️نشست هشتم: ▫️دکتر مهدیه شادمانی ▫️دکتر محمدرضا زهرایی ▪️دبیر نشست: الهه سادات شفیعی 🗓 زمان: دوشنبه، 1 آبان ماه 🕰 ساعت ۱۰ تا ۱۲ ✅ پخش زنده نشست در کانال ایتای عصر زنان و بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/shenakht/jareyan ✅ امکان حضور ویژه مخاطبین تخصصی، به تعداد محدود فراهم خواهد بود. برای ثبت‌نام و اعلام حضور به آیدی زیر مراجعه فرمایید: 🔹 @Khalilifar 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️پخش صدای خواننده زن اگر برای حمایت از فلسطین باشد ایرادی ندارد! ✍🏼 | خانم الناز موسوی یکتا 🔸حالا 5 روز از بمباران بیمارستان المعمدانی غزه گذشته است. اعلام وضع فوق العاده در کمبود امکانات درمانی، قطع آب و برق منطقه اتفاق هولناکی است که چشم دغدغه‌مندان جهان را بیش از پیش به فلسطین دوخته و واکنش های مختلفی را از سوی طیف های مختلف اندیشه ای برانگیخته است. رسانه‌های جهان پر است از تصاویر زنان و مادران دلسوز سرزمین زیتون، همان‌ها که هر لحظه منتظر اعلام نام عزیزی از مناره‌های مساجد هستند. داغ دیدگانی که عزیزی را به دوش می‌کشند و در لحظات آخر پی جاری‌شدن شهادتین بر لب آن‌ها هستند. پزشکی که با دستان خونین فریاد دادخواهی سر می‌دهد و هزاران تصویر شگفت‌انگیز و دردناک دیگر. 🔹اما درست در لحظاتی که غزه به استغاثه نیازمند است و پویش‌های حقیقی و مجازی خواستار ظهور عدل‌گستر جهانیان مهدی موعود، همه‌جا طنین‌انداز شده و افراد با هر عقیده و مذهبی برای آمدن منجی دعا می‌کنند؛ در قلب کشور اسلامی و زیر پرچم ولایت مراسمی برگزار می‌شود که هیچ شباهتی با مراسم استغاثه نداشته و بیشتر به یک فستیوال پر رنگ و لعاب شبیه است. پخش موسیقی، اجرای سرود، کف و سوت و... فقط گوشه ای از مراسم برگزار شده در 5 روز گذشته از فاجعه انسانی است که بیش از 1000 شهید داشته و باعث شده تا جهان به مخابره گوشه‌ای کوچکی از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین اشغالی بپردازد. 🔸عدم مدیریت و یکپارچگی مراسم و خودسرانگی افراد به‌ظاهر دلسوزی که بارها با تصمیمات عجولانه و بی‌تدبیر باعث هزینه‌تراشی برای نظام شدند این بار با پخش صدای خواننده عرب زن در میدان فلسطین و نورافشانی‌های عجیب به اوج خود رسیده و باعث شده تا بار دیگر اصل عمل نیک و نیت خیر جمع مردم دلسوز کشور عزیزمان دیده نشده و تنها به سوژه‌ای برای معاندین بدل شود. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| ♦️فمینیست عزیز، چرا ساکت هستید؟! ✍🏼 | خانم صغری عاشوری 🔸"خالد بیدون، استاد حقوق دانشگاه آریزونا در توئیتی به ساکت بودن فمینیست‌های غربی در برابر جنایاتی که صهیونیست‌ها علیه زنان غزه اعمال می‌کنند واکنش نشان داد. او در این توئیت نوشت: چرا فمینیست‌های غربی در مورد حقوق زنان در ایران بسیار پر هیاهو هستند اما در مورد قتل عام کودکان، دختران و زنان غزه ساکتند؟" 🔹آقای خالد بیدون سوالی پرسیدند که پاسخ آن به عقبه‌ی فمینیست‌های غربی خاصتا "سیمون دوبووار" مادر فمینیسم متاخر و مواجهه‌ی او با جمهوری اسلامی باز می‌گردد. در واپسین ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی برخوردهای زاویه‌دار و رادیکال مابانه‌ی سیمون دوبووار در مقابله با اسلام، حجاب و انتخاب زنان ایرانی به وضوح قابل مشاهده بود. او که در بازه زمانی پیروزی انقلاب اسلامی رئیس کمیته بین‌المللی حقوق زنان بود چند نماینده را برای دیدار با امام خمینی(ره) راهی ایران نمود. حضرت امام دیدار با آنان را مشروط بر رعایت حجاب پذیرفتند اما برخی از آن نمایندگان این شرط را نپذیرفتند و اصرار به دیدار داشتند، سیمون دوبووار نیز به تمام آنان تاکید کرد که هیچکدام روسری سر نکنند و به دیدار اصرار کنند لذا دیدار لغو شد. در این حین سیمون دوبووار با استفاده از ابزار تبلیغاتی، حجاب و قانون حجاب را مایه‌ی زورگویی جمهوری اسلامی بر زنان قلمداد کرد. 🔸می‌توان چنین گفت که نقطه‌ی مقابله غرب و ابزارهای رسانه‌ای با جمهوری اسلامی با عنوان حقوق زنان و حجاب سیاسی از کنش ریاکارانه‌ی سیمون دوبوواری رقم خورد که علیرغم آنکه تلاش می‌کرد مشروعیت جمهوری اسلامی را با علم حجاب اجباری زیر سوال ببرد، اما خود به تمام زنان فرستاده‌اش حتی آن‌ها که پوشش سر را رعایت کرده بودند تا با امام خمینی(ره) دیدار کنند زورگویانه و آمرانه به عدم پذیرش روسری و اصرار به دیدار با امام خمینی(ره) با همان شمایل بی‌حجاب تاکید کرده بود! 🔹پارادوکس‌های رفتاری دوبووار در مقابل حقوق زنان و عدم زورگویی به آنان در عین آنکه خودش به زنان زیادی همچون زنان تیم فرستاده‌اش زور می‌گفت به طور مکرر مشهود بوده است. پارادوکس‌های موضعی و رفتاری برای هر شخصی ممکن است گاهی دیده شود اما در فمینست‌ها خصوصا فمینیست‌های متاخر که فرزندان فکری سیمون دوبووار هستند در نسبت با زنان و حقوق آنان دیده شده و دیده می‌شود؛ همانطور که امروزه شاهد سکوت مرگبار فمینیستها در قبال ظلم‌های عدیده‌ای که نسبت به زنان غزه میشود هستیم. 📎مطالعه 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️موضوع: واکاوی پدیده‌ی نوظهور حجاب استایل ♨️نشست هشتم: ▫️دکتر مهدیه شادمانی ▫️دکتر محمدرضا زهرایی ▪️دبیر نشست: الهه سادات شفیعی 🗓 زمان: دوشنبه، 1 آبان ماه 🕰 ساعت ۱۰ تا ۱۲ ✅ پخش زنده نشست در کانال ایتای عصر زنان و بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/shenakht/jareyan ✅ امکان حضور ویژه مخاطبین تخصصی، به تعداد محدود فراهم خواهد بود. برای ثبت‌نام و اعلام حضور به آیدی زیر مراجعه فرمایید: 🔹 @Khalilifar 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️لطفا با این تیپ در پیاده‌روی اربعین شرکت نکنید! 🔸در آستانه‌ی اربعین حسینی سال جاری بسیاری از حجاب استایل‌ها به طور یکپارچه تبلیغات خود در راستای جای‌گذاری کردن پوشش عبا به جای چادر در مسیر پیاده‌روی اربعین در پیش گرفتند. این تبلیغات به نحوی انجام می‌شد که به راحتی اطلاعات نادرست و من درآوردی جایگزین اطلاعات اصیل دینی شد. پررنگ‌ترین این جایگزینی‌ها، جایگزینی عبا با چادر بود که در راستای توجیه صحیح بودن این جایگزینی توحیه "حجاب کامل بودن عبا به جای چادر" را استفاده می‌کردند! 🔹بررسی‌ها نشانگر آن بودند که در تاریخ ۲ شهریور سال جاری بر علیه این تبلیغات حجاب استایل‌ها به طور چشمگیری میان کاربران توئیتر فارسی افزایش یافت. این هجمه‌ها منجر به دست به دست شدن یک جمله شد که مخاطب آن حجاب استایل‌ها بودند : "پیاده روی اربعین یک حرکت اخروی است اما فعالیت‌های حجاب استایل‌ها نیت‌شان دنیوی است لذا لطفا در پیاده‌روی اربعین شرکت نکنید!" در تاریخ ۴ شهریور سال جاری نیز هجمه‌ای گسترده به توصیه‌ی حجاب‌استایل‌ها مبنی بر تشویق زنان به پوشیدن عبا به جای چادر در پیاده‌روی اربعین انجام شد. معترضان معتقد بودند که این تبلیغات حجاب‌استایل‌ها بی‌توجهی به قداست پیاده‌روی اربعین و اقتدا به حرکت حضرت زینب و اسرای کربلاست که با پوشش کامل چادر به زیارت اباعبدالله پس از آزادی از اسارت رهسپار شدند و در راستای بی‌احترامی به آداب زیارتی است که برای مردم عراق بسیار مهم است. 🔸همانطور که در پیاده‌روی اربعین سال جاری مشاهده کردیم پوشش عبا و آرایش‌های برخی حجاب استایل‌ها مورد انتقاد زنان عراقی واقع شد و این امر خود تخم نفاق را نه صرفا بین دو ملت دوست و همسایه که در میانه‌ی جبهه‌ی مقاومت اسلامی به عنوان جبهه‌ی مقابله با استکبار می‌کارد! در ۶ام شهریور کاربران توئیتر فارسی و اینستاگرام لقب "کاسبکار" را به حجاب استایل‌ها دادند و آنان را عده‌ای که صرفا به دنبال سود مالی خود به واسطه حجاب و مقدسات هستند معرفی کردند. 🔹حقیقت امر این است که چرا ظاهر اسلامی حجاب استایل‌ها با نتیجه اثرشان، خصوصا در برهه‌ی اربعین تا این میزان نفرت پراکنی و تخم تفرقه پراکنی را شاهد باشیم؟! چرا امروزه بسیاری از افراد که حتی از دنبال‌کنندگان پر و پا قرص حجاب استایل‌ها بوده‌اند از رفتار آنان ابراز انزجار می‌کنند؟! مگر نه اینکه هدف حجاب استایل‌ها جذب به اسلام و حجاب بود، پس چرا آنچه درو می‌کنند انزجار بسیاری از سبک رفتاری و زندگی مصرف زده و پر زرق و برق آنان است؟! این‌ها گوشه‌ای از سوالاتی است که در این روزها بسیار مورد تامل پژوهشگران حوزه زنان و مسائل اجتماعی قرار گرفته است و بخشی از آن‌ها در نشست آتی عصر زنان مورد واکاوی عمیق و گسترده قرار خواهد گرفت. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ موضوع: واکاوی پدیده‌ی نوظهور حجاب استایل ♨️ نشست هشتم ▫️دکتر مهدیه شادمانی ▫️دکتر محمدرضا زهرایی 🗓 برگزار شده در: دوشنبه، ۱ آبان ماه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌آنچه در محافل خبری و اندیشه‌ورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 🔻زنان ایرانی برای خواهران فلسطین سنگ تمام گذاشتند| عالیه سادات 📎 اینجا بخوانید 🔻انسداد بی‌حجابی هدفمند با لایحه‌ی عفاف و حجاب| صغری عاشوری 📎 اینجا بخوانید 🔻ظالم اسم دارد!| فاطمه‌میری طایفه 📎 اینجا بخوانید 🔻مارا بکشید تا زنده‌تر شویم| روایت زن 📎 اینجا بخوانید 🔻طاغوت زیر پای مادران است| مریم اردویی 📎 اینجا بخوانید 🔻روایتی عجله‌ای از زیر غرش‌های هولناک موشکها و جت‌های دشمن| ترجمه د، امراء 📎 اینجا بخوانید 🔻درمان و درد| محنا 📎 اینجا بخوانید 🔻فمینیسم جنبش خوار| زهرا سادات علوی رضوی 📎 اینجا بخوانید 🔻راه قدس مرد جنگ می‌خواهد| فاطمه مرادی 📎 اینجا بخوانید 🔻خویشتن داری هویتی زن ایرانی، سرمایه‌ای مغفول| فاطمه ترکان 📎 اینجا بخوانید 🔻شکست غیر قابل ترمیم، مهاجرت معکوس| جنگ شناختی 📎 اینجا بخوانید 🔻من خودم یک ارتشم| رادیو رزان 📎 اینجا بخوانید 🔻نسل کشی با خوراک دیزنی| لیلا نساج 📎 اینجا بخوانید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رویداد تخصصی "حجاب از نگاه علم" 🔻به همت آکادمی اخلاق پژوهی و انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی و فرهنگی کشور 🗓در تاریخ ۴ مهر با موضوع "حجاب به مثابه امر اجتماعی؛ تبیینی روانشناختی" 🔸و با ارائه‌ی دکتر محمد تاجیک برگزار گردید. 📃 شرح مختصر مباحث نشست؛ لباس پوشیدن یک امر فردی نیست. به طور مثال چرا ما از مد تبعیت می‌کنیم چون نظر دیگران برای ما مهم است، چرا با لباس پاره بیرون می‌آییم چون نظر دیگران مهم است و ... این‌ها همه دلیلی بر این است که لباس پوشیدن امر فردی نیست و امر اجتماعی است. به طور مثال وقتی کمد لباس یک فرد را نگاه کنیم می¬توانیم شخصیت او را توضیح دهیم. این نکته مهم است که ما با لباسمان خود را معرفی می‌کنیم و می‌گوییم که هستیم و چه شخصیتی داریم که این بسیار مهم هست. حجاب به ما این را می‌گوید که چگونه به من توجه کنید نه پوشش زنانه و حتی پوشش مردانه هم اینگونه است کسی که حجاب و پوشش مناسبی داشته بباشد یک گارد و سدی برای خودش در اجتماع درست می‌کند که می‌گوید من انسان هستم و اگر می‌خواهی با من آشنا شوی نباید از روی ظاهر و ... من را قضاوت کنید. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🗞 پیشگیری اجباری از بارداری در گرینلند 📌" به گزارش پایگاه خبری یورونیوز، گروهی از زنان بومی گرینلند به دلیل اینکه دانمارک در دهه ۱۹۶۰ میلادی بدون آگاهی آن‌ها اقدام به راه‌اندازی یک کارزار پیشگیری از بارداری کرده بود، درخواست پرداخت غرامت دارند! برخی از این زنان در حال حاضر در سنین هفتاد و هشتاد سال به سر می‌برند. شبکه تلویزیونی «دی.آر.» دانمارک سال گذشته میلادی گزارشی تهیه کرد که بر طبق آن، بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰، تعداد ۴۵۰۰ دستگاه داخل رحمی آی.یو.دی. بدون اطلاع یا رضایت افراد بومی، در زنان و دخترانی به کم سن و سالی ۱۳ ساله جای گذاری شده است!" 🔹چنین اتفاقی که نقض عملی حقوق زنان است زیرا بدون آنکه بخشی از زنان گرینلندی بدانند و یا بخواهند محکوم به مقطوع ‌النسل شدن به واسطه‌ی نازایی اجباری و غیر طبیعی می‌شدند. دولت گرینلند در سال‌های متمادی مستعمره دانمارک بود و از سال ۱۹۵۳ تا کنون به حالت نیمه مستقل از دانمارک ادامه موجودیت داده است. 🔸از تناقضات آشکار بین‌المللی در مواجهه با نقض حقوق زنان در گرینلند آن است که، در صدر اخبار یورونیوز گزارش جهانی ارائه شده که در آن امن‌ترین کشورها در مواجهه با زنان را مثال زده است. نام یکی از این کشورها "دانمارک" بوده است! این طبیعی است که در ذهن مخاطبین چنین گزارشهای جهانی سوال شکل گیرد که آیا امن بودن کشوری برای زنان، صرفا در نسبت با زنانی با ملیت آن کشور است یا زنان غیر بومی، مهاجر، اقلیت و.. نیز شامل این بررسی می‌شوند؟! در جهان نقض حقوق زنان درحالی به وقوع می‌پیوندد که بسیاری از فعالان عرصه زنان اصلا به آنها نمی‌پردازند و یا کمتر پیرامون آنان مطالبه می‌کنند خصوصا اگر پای اصلی ظلم به حقوق زنان توسط کشوری با پیشینه استعمارگرا و نژاد پرست رخ دهد. 🔹غزه‌ی عزیز نیز این روزها به همین درد مبتلاست. در سال گذشته برخی زنان صهیونیست که با پرکردن ویدئوهایی اعلام همبستگی با زنان ایرانی داشتند، از نقض حق آزادی آنان می‌گفتند امروزه خود با ویدیوهای به دور از اخلاق و انسانیت، درد و رنج زنان غزه را در غم از دست دادن فرزندان، مال، جان، همسر، بی‌آبی، بی‌غذایی و بی‌امنیتی را به سخره می‌گیرند. حقوق زنان فلسطینی نقض می‌شود و سازمان‌های بین‌المللی حماس را تروریست می‌خوانند! حماسی که زنان اسیر را آزاد می‌کند، با آنان محترمانه برخورد می‌کند بنابر شهادت خود زنان، درحالی که رژیم اسرائیل آنان را پس می‌زند؛ زنان فلسطینی و فرزندانشان را به خاک و خون می‌کشد! حقوق زنان در عرصه بین‌الملل می‌بایست توسط انسان‌های آزادی‌خواه نگارش و اجرا شود! 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🗞 ناجوانمردی در بازی‌های پارآسیایی چین! 📌" به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۲ آبان خانم‌ها "هاشمیه متقیان" و "زینب مرادی" که در ماده F56 پرتاب نیزه بانوان، موفق به کسب مدال‌های طلا و نقره شدند با اعتراض چین مبنی بر تاخیر چند دقیقه‌ای مدال‌های کسب شده‌شان از آنان پس گرفته شد! این اقدام با اعتراض کمیته ملی پارالمپیک ایران مواجه شد." 🔸هدف عنوان شده در مسابقات ورزشی جهانی نشاط و سلامی به دور از سیاسی‌کاری بود اما آنچه در این چندسال اخیر شاهد آن هستیم سیاسی‌کاری‌های مطلق و قلدرمابانه در عرصه ورزشی و میادین بین‌المللی بوده است! جالب آنکه در اتفاقی که برای خانمها متقیان و مرادی افتاد، اگر تخلف و یا تاخیرشان طبق ادعاهای کشور میزبان (چین) قابل توجه بود سرداور مسابقه خود آنان را از ادامه‌ی مسابقه محروم می‌نمود، اما چنین اتفاقی رخ نداد! کشور چین و سایر کشورهای برگزار کننده مسابقات جهانی باید رفتار میزبانی‌شان ذیل نهادی بی‌طرف و بین‌المللی مورد بررسی واقع شود تا بر حسب امتیاز از نوع میزبانی‌مسابقات به لحاظ کمی، کیفی و اخلاق ورزشی بتوانند برای بازی‌های بین‌المللی دیگر کاندید میزبانی شوند. 🔹نکته دیگر اما ضعف آشکار کمیته پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران است. ضعف در دیپلماسی ورزشی، ضعف در اعمال نظر و اعاده حقوق ورزشکاران در محافل بین‌المللی در جهت تضیع تلاش‌ها، انگیزه‌ها و امیدهای ورزشکاران در مسابقات بین‌المللی. حال باید دید در ارتباط با حرکت به دور از اخلاق کشور میزبان بازی‌های پارالمپیکی (چین) در باز پس گرفتن مدال‌های طلا و نقره آیا وزارت ورزش و جوانان، خصوصا کمیته ملی پارا المپیک قادر به دفاع از حق متقیان و مرادی هستند؟! 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| ♦️زیر سایه‌ی خانم ✍🏼 | روح‌الله شمسی کوشکی 🔸در زیر این گنبد مدور و ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شش بانوی بزرگوار دیگر از فرزندان ائمه هم دفن هستند که منزلت والای هر یک کافی بود تا هرکدام بارگاه مختص خود را داشته باشند اما وجودشان کاملا تحت تاثیر حضور حضرت فاطمه معصومه(س) قرار گرفته است. این بانوان بزرگ عبارتند از: زینب دختر امام جواد(ع)؛ ام محمد دختر امام جواد(ع)؛ میمونه دختر امام جواد(ع)؛ دو تن از دختران امام موسی(ع)؛ مبرقع فرزند امام جواد(ع) و ام محمد دختر حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ. 🔹علاوه بر این در اطراف ضریح مطهر هم قبر مردانی از فرزندان و نوادگان امام موسی کاظم و امام جواد (علیهما السلام) قرار دارد. اما محدوده داخل سرداب مطهر کاملا زنانه است و تنها بانوان در کنار حضرت دفن شدنه‌اند! محدوده حرم در زمان حیات حضرت معصومه(س) قبرستانی بنام «باغ بابلان» بوده که بعد از دفن حضرت معصومه(س) در این قبرستان، اکثر امام زادگان و سادات موسوی (فرزندان امام کاظم(ع))‌ و سادات رضوی (فرزندان امام جواد(ع)) که در قم از دنیا می‌رفتند، در این محوطه دفن می‌شدند. 🔸علاوه بر این در خارج از محدوده حرم فعلی، محدوده بین «قبرستان شیخان» و «میدان آستانه» و حرم (محدوده مشخص نشده) هم طبق نقل تواریخ قم، محل قبور بسیاری از امام زادگان و محدثین شیعه است که صورتی قبری از آنها باقی نمانده است. لذا نقل شده است که عالم بزرگ شیعه «سید بحرالعلوم» (هم او که امام زمان را در دسته عزا طویریج هروله کنان دیده بود)‌ وقتی به قم مشرف می‌شد، این محدوده را به احترام مدفونین آن، پابرهنه طی می‌کرد! این نکته هم ناگفته نماند که؛ اولین قبه و بارگاه را همان بی بی «زینب» (دختر امام جواد(ع) و خواهر امام هادی(ع)) که زنی ثروتمند، مقتدر و با کرامت بوده، بنا می‌کند و همانطور که گفتیم خودش هم در همان جا دفن می‌شود. 🔹این که بی‌بی زینب و بسیاری از امام زادگان زن و مردی که با حضرت معصومه(س)، حداقل از حیث فرزند بلافصل امام بودن، برابر بودند ولی این قدر حضرت را بزرگ می‌داشتند و او را والا مقام‌تر از خود می‌دانستند، و اصرار داشتند کنار حضرت دفن شوند (به طوری که بعد از وفات حضرت مهم‌ترین قطب زیست‌بوم علویان در قم شکل می‌گیرد) همگی حاکی از آن است که ویژگی‌های والا و متمایزی غیر از فرزند امام بودن در وجود فاطمه معصومه(س) جاری بوده است، که این جمع از بزرگان را زیر سایه‌ی خود گرد هم آورده است. وفات حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تسلیت باد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل خبری و اندیشه ورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 🔻چگونه به فرزندم از حال این روزهای کودکان غزه بگویم| دکتر مهدیه شادمانی 📎 اینجا بخوانید 🔻خون تو رنگین‌تر از خون حسین‌بن علی نیست| مادر یک شهید فلسطینی 📎 اینجا بخوانید 🔻دلم مثل دل‌ هر مادری بارها برای غزه سوخت| آمنه افشار 📎 اینجا بخوانید 🔻 الهیان خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد شد| خبرگزاری فارس 📎 اینجا بخوانید 🔻حالا ما برویم دوره‌های موفقیت شرکت کنیم!| فاطمه داداشی 📎 اینجا بخوانید 🔻آزمون اعراض چپ‌ها از "ژیژک" حامی صهیونیسم| جعفر علیان نژادی 📎 اینجا بخوانید 🔻معنای یا فاطمه اشفعی لی فی‌الجنه در زیارتنامه| آیت‌الله جوادی آملی 📎 اینجا بخوانید 🔻یهود و صنعت پورن| مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 📎 اینجا بخوانید 🔻چرا ما باید طرفدار فلسطین باشیم؟| کیم داوود 📎 اینجا بخوانید 🔻روایت داستانی طوفان‌الاقصی| رادیو بانور 📎 اینجا بخوانید 🔻چرا قانون حجاب به رفراندوم گذاشته نمی‌شود؟| صغری عاشوری 📎 اینجا بخوانید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🗞 امنیت اجتماعی، آرزوی بلند زنانه 📌" به گزارش گاردین، گزارشگر زن اسپانیایی هنگامی که در خیابان در حال تهیه گزارش خبری بود مورد آزار جنسی قرار میگیرد. این اتفاق با گذشت مدت زمان کوتاهی از بوسه‌ی روبیالس رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا خشم عمومی را برانگیخته به طوری که سرپرست وزارت برابری اسپانیا "ایرن مونترو" در مصاحبه‌ای اعلام کرد؛ آنچه تا به حال عادی بوده، دیگر عادی نیست! لمس بدون توافق، خشونت جنسی است و ما به مصونیت از مجازات پایان می‌دهیم. پلیس اسپانیا نیز چندی بعد اعلام کرد مرد ۲۵ ساله را به اتهام تجاوز جنسی به یک خبرنگار دستگیر کرده است." 🔹وجود قوانین برای ایجاد امنیت زنان، خصوصا در جامعه امری ضروری و مورد توجه است. این روزها میتوان گفت که "امنیت اجتماعی زنان" امری مهم و قابل توجه در بیشتر کشورهای جهان است‌. ناامنی اجتماعی برای زنان می‌تواند مسبب عقب افتادگی کشورها از پیشرفت و توسعه گردد، لذا رفتارهایی به ماننده آنچه در خبر اولیه برای زنان رخ می‌دهد مورد توجهات گسترده مقامات بلندپایه کشوری چون اسپانیا قرار می‌گیرد. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این مسئله می‌باشد که آیا نمی‌توان تمهیداتی از سوی دولتها برای پیشگیری از تجاوزات علنی و جلوی دوربینی به زنان صورت پذیرد؟! آیا این امکان فراهم نیست که قبل از در نظر گرفتن مجازات برای متجاوزین به زنان در ملاء عام؛ از تجاوز جلوگیری نمود؟! 🔸برخی رسانه‌ها و تحلیلگران دغدغه‌مند حقوق زنان، گاهی از انتشار اخباری پیرامون مجازات های در نظر گرفته شده در غرب برای متجاوزین به زنان اظهار خوشنودی می‌کنند، جای خشنودی نیز دارد اما سوال اینجاست که مگر وظیفه‌ی دولتها در حمایت از شهروندانشان خصوصا زنان تنها در اعمال مجازات متعرضین به ایشان است؟! آیا دولتها در پیشگیری از تعرض و تجاوز به زنان مسئولیتی ندارند؟! چنین به نظر می‌رسد که در پس پرده‌ی تجاوز‌های گسترده و جلوی دوربینی به زنان، عدم تلاش برای پیشگیری از تجاوز وجود دارد. این تحلیل دست کم برای اسپانیا قابل تعمیم به نظر می‌سد و این با استناد بر سخنان سرپرست وزارت برابری این کشور می‌باشد که در پی تجاوز مقابل دوربین به خبرنگار زن، او گفت این امر (منظور تجاوز جنسی) دیگر عادی نیست. 🔹طبیعی است که مادامی که در بازه زمانی طولانی رفتارهای تجاوزگرانه در جامعه‌ای عادی انگاشته شود؛ تجاوز به زنان نیز امر عادی تلقی می‌شود و عملا امنیت اجتماعی زنان آن جامعه مخدوش می‌شود. قائل نشدن حریم شخصی برای زنان و مردان در جامعه و عدم مشخص نمودن صریح حدود رفتارهای اجتماعی افراد نسبت به هم در جامعه سبب مخدوش شدن امنیت اجتماعی زنان و عادی انگاری تعرضات و تجاوزات به انحاء مختلف می‌گردد. 🔸در اسلام و قوانین اسلامی قواعد "محرم" و "نامحرم"؛ در راستای مشخص نمودن این دو مولفه و ارتقاء سطح امنیت اجتماعی زنان؛ مفاهیم عملیاتی چون (فرو بستن چشم)؛ (پوشش اسلامی زن به معنای پوشاندن تمام اجزای بدن به جز وجه و کفین)؛ (عدم اختلاط با نامحرم) و (عدم تبرج ) بوده است. جالب اینجاست که به میزان عدم رعایت این دستورالعمل در جامعه توسط اشخاص؛ اعم از مرد و زن، امنیت اجتماعی زنان در جامعه کاهش می‌یابد. این بدین معناست که کنش افراد و دولت‌ها در پیشگیری از ناامنی‌های اجتماعی جامعه و خاصتا زنان بسیار مهم و قابل توجه است. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️فیلم سینمایی: 🔹«سایه‌های موازی» ساخت ایران تولید ۱۳۹۳ (داستان این فیلم پیرامون دختری به نام نازنین با وضعیت اقتصادی ضعیف است که برای قرض مبلغی پول به یک عتیقه فروش بر می‌خورد و داستان زندگی او با عتیقه فروش گره می‌خورد. فیلم روایتگر زنانه بودن فقر در جامعه است .) 🔹«خانم شتی و آقای پولیشی» ساخت هند تولید ۲۰۲۳ (داستان فیلم در رابطه با دختری است که به همراه مادرش در انگلیس زندگی می‌کند و تمام خواستگاران خود را به دلیل تجربه‌ی تلخ از زندگی مشترک پدر و مادرش رد می‌کند و عقاید فمینیستی چون زن قوی زن تنهاست را دارد اما در گذر آشنایی با پسری عقایدش تغییر می‌کند.) ‼️نکته؛(معرفی فیلم‌های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم‌هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت). ♦️یادداشت: 🔹نسل‌کشی با خوراک دیزنی نویسنده: لیلا نساج 🖇مطالعه 🔹فمینیسم جنبش خوار نویسنده : زهرا سادات رضوی علوی 🖇مطالعه ♦️کتاب: 🔹«رابطه‌ی ننگین» نویسنده: بیانکا لمبلین مترجم: احسان شاه قاسمی انتشارات: لوگوس (کتاب حاضر به سوء استفاده‌ی جنسی و رابطه نامشروع سیمون دوبووار و ژان پل سارتر با دختری که شاگرد درجه یک آنان بود می‌پردازد). 🔹«تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار» نویسنده: سمیه سادات شفیعی انتشارات: نشر ثالث (کتاب حاضر در بردارنده مجموعه مقالات انجام شده پیرامون تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار است). ♦️ پیشنهاد ویژه هفته: 🔹 اپیزود| صحبت‌های یک مادر (مادر شهید رزان نجار پرستار فلسطینی) 🖇مطالعه 🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی‌ و یا یادداشت‌هایی پیرامون نقد فیلم‌های معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، می‌تونید با ما درمیان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|