eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
463 عکس
170 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 گفت‌و‌گوی تلویزیونی «سیاست‌گذاری حوزه زنان» ♦️ انسیه خزعلی ♦️ معصومه ابتکار 📅 شنبه | ۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ 🕰 ساعت ۲۲:۳۰ 📺 شبکه ۴ سیما | برنامه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحران‌ها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که ورود زنان به ورزشگاه، مسأله مطرح حوزه ورزش زنان در کشور شده‌است. از سیاست‌مداران تا زنان ورزشکار، از ورزش‌دوستان تا سلبریتی‌ها مواضع‌شان نسبت به ورزش حوزه‌ی زنان، در رفتن به استادیوم فوتبال برای تماشای بازی‌ مردان فوتبالیست خلاصه شده است؛ اما آیا تمام ابعاد و قواعد حاکم بر ورزش زنان مربوط به تماشای فوتبال و رفتن به استادیوم ورزشی است؟! سهم ورزش تخصصی زنان و ورزشکاران آن در میان مسئله‌های ورزش حوزه‌ی زنان چقدر است؟! ▫️وقتی خبرگزاری‌های خارج از کشور چون ایندیپندنت، گاردین، یورونیوز را در حوزه‌ی ورزش زنان بررسی می‌کنیم صدای زنان ورزشکار خصوصا زنان ورزشکار حرفه‌ای به اعتراض از قواعد حاکم بر روح ورزش زنان بلند است. از نروژ، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلیس و... از زنان سیاه‌پوست تا زنان سفیدپوست، از آنچه در ورزش زنان تحت عنوان قاعده گنجانده شده است ابراز انتقاد و انزجار می‌کنند و علت را در ضدزنانه بودن این قواعد می‌دانند. قوانین حاکم بر ورزش‌هایی همچون ژیمناستیک، دو و میدانی، چوگان، والیبال ساحلی و سالنی و برخی دیگر از ورزش‌ها برای زنان و مردان تفاوتی ندارد؛ درحالی‌که مکانیسم‌های فیزیولوژیک زنان و مردان با یکدیگر تفاوت دارد اما اصل قواعد ورزشی بیشتر رشته‌ها در انطباق با مکانیسم‌های بدنی مردان است و این امر سبب ایجاد فشار جسمی و روانی بیشتری به زنان را در ورزش حرفه‌ای پدیده می‌آورد. ▫️اما موضوع فقط به قواعد ورزشی ختم نمی‌شود؛ در حیطه‌ی لباس ورزشی نیز البسه‌ی ورزشی مورد استفاده مردان حفاظت‌های ایمنی اعم از جسمی و روانی در تناسب با ورزش را دارد اما برای زنان این موضوع رعایت نشده و آنان در برخی ورزش‌ها ملزم به استفاده از البسه‌ی بسیارکوتاه، تنگ و یا لباس زیر هستند. ▫️به اذعان بسیاری از زنان ورزشکار غربی، آنان به دلیل سلطه‌ی مردسالاری بر روح ورزش زنان نه تنها از ورزش‌شان لذت نمی‌برند بلکه به دلیل ظاهر جنسی‌زده‌ای که پیدا می‌کنند، نمایان شدن بخش‌هایی از بدن‌شان که مایل به پوشش آنها هستند رنج می‌برند. صدای انقلاب زنانه‌ای از غرب و از سوی زنان ورزشکار علیه تنانگی و قواعد ضد زنانه نظام مردسالاری غربی بلند شده است و آنچه دور از انتظار نیست تغییرات اساسی در حوزه‌ی ورزش زنان به طور جهانی است. ▫️برخی از این قواعد ورزشی مردسالار بر ورزش تخصصی کشور ما نیز حاکم است و تنها امر لباس ورزشی و پوشیدگی آن که مطالبه زنان ورزشکار غربی است در چارچوب ورزش زنان رعایت شده اما با عنایت به موارد مطرح شده از شِمای کلی ورزش زنان در عرصه جهانی و باتوجه به پرسش‌های ذیل، بازنگری به طرح مسائل زنان در حوزه‌ی ورزش بانوان ضروری است؛ ⁉️ آیا تمام مسئله‌ی اصلی ورزش زنان صرفا استادیوم رفتن زنان است و زنان ورزشکار هیچ مشکلی ندارند؟! آیا امکان رفتن زنان به استادیوم فوتبال زنان و تشویق همجنس‌هایشان فراهم نیست؟! چرا سیاست‌مداران زنان کشور را در جهت تماشای فوتبال حرفه‌ای و لیگ برتر زنان کشور سوق نمی‌دهند؟! ▫️این سوالات و پاسخ به آنها شاید بتواند قدری از غبارگرفتگی وضعیت شناسی ورزش زنان کشور بکاهد تا بتوان مسائل ورزش زنان را به درستی ادراک کرد. در ادامه و سلسله‌یادداشت‌هایی به تحلیل‌ برخی خبرهای حوزه ورزش بانوان پرداخته خواهد شد. 📋 🔸 ادامه دارد... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار می‌کند: |مستوره| گفتگوهای تخصصی با موضوع: تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید: معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان 💠 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکای‌روم می‌باشد. لینک شرکت آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore ⭐️⭐️⭐️ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر مدرسه‌تفکرونوآوری‌نگاه 🔰 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصر زنان
#پرونده_ویژه ♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحران‌ها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که
♦️ بسته خبری اول؛ قواعد حاکم بر پوشش 💢 «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌 «ژیمناست‌های آلمانی پاهای خود را در مقابله با جنسیت‌گرایی می‌پوشانند. "الیزابت سیتز" یکی از ژیمناست‌ها در این‌باره گفت: هر ژیمناست باید بتواند در لباسی که می‌پوشد احساس راحتی کند این درحالی است که در لباس‌های ژیمناست معمولی احساس ناراحتی و جنسی‌زدگی داریم.» 🔗 لینک خبر 📌 «تیم هندبال ساحلی زنان نروژ در نبرد با نهادهای حاکم این ورزش، در اعتراض به پوشش بیکینی، شلوارک پوشیده و جریمه شدند.» 🔗 لینک خبر 📌 «"گورملی" از بازیکنان تیم واترپلو آمریکا نیز می‌گوید وقتی به خاطر سبک لباس‌های شنا که تنگ و کوتاه هستند نگران جنسی‌شدن می‌شوند و تمرکزشان را از دست می‌دهند، بازدهی ورزشی لازم را ندارند چون نگران هستند. "جس واتانابه" کاپیتان تیم والیبال کوپرتینو کالیفرنیا نیز می‌گوید پسرهای والیبالیست شلوارک‌های بلند و آزاد دارند و مجبور نیستند آنچه را که نمی‌خواهند دیگران ببینند را نشان دهند چون تا ران پاهای‌شان پوشیده است اما زنان والیبالیست حین بازی می‌توانند اسپندکس خود را تا انتهای باسن ببینند و این خوب نیست، چرا باید شلوارک‌های زنان والیبالیست اینقدر تنگ باشد؟!» 🔗 لینک خبر ▪️ آنچه در میان اخبار ورزشی حوزه‌ی زنان بسیار قابل تامل است شکایت و انتقاد زنان ورزشکار غربی از بابت عدم آزادی انتخاب پوشش بر مبنای فراهم شدن آسودگی خاطرشان در ورزش حرفه‌ای بوده‌است. ▪️قواعد جوامع مردسالار غربی به گونه‌ای چارچوب‌های ساده ورزش حرفه‌ای زنان را تنگ گرفته است که آنان را دچار تشویش ذهنی و روحی نموده است که این تشویش برآمده از القای قوانین عدم پوشیدگی است که در ورزش زنان غرب حاکم شده است. ▪️سخت‌گیری‌های عدم پوشش زنان ورزشکار حرفه‌ای در راستای چه فلسفه‌ای است؟! آیا در جهت حفاظت بدن زن از آسیب‌دیدگی می‌باشد؟! چرا زنان ورزشکار غربی در ابتدای قرن ۲۱ لباس‌های آزادانه‌تری برای ورزش داشتند اما اکنون تحت قوانین سخت‌گیرانه ملزم به پوشیدن بیکینی شده‌اند؟! آیا در ورزش زنان نیز اولویت لذت مردانه است و نه سلامت، امنیت و شادابی زنانه؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ زن و مرد مقابل هم یا در کنار هم؟ ✍🏼|مهدیه منافی ▪️رهبری در دیدار اخیر(١) خود با بانوان ایده‌ی جدیدی را در نسبت میان دو جنس مطرح کردند. ایده‌ی زوجیت در مقابل تضاد دیالکتیک هگلی. نگاهی که به لحاظ نظری دو وادی مفهومی کاملا متقاوت را برای ما گشود. رویکردی که در آن، سنتز محصول تضاد و تز و آنتی‌تز نیست. بلکه سنتز از همراهی و ملائمت به دست می‌آید. ▪️تعریف زوجیت همین است، کامل شدن زن و مردی که در کنار هم به آرامش می‌رسند. این نگاه را اگر تا مبنای انسان‌شناسی و شناخت زن و مرد پیش ببریم دو طرح را پیش روی ما می‌گذارد. طرحی که در آن زن و مرد ضد و مقابل همند و خانواده می‌شود جمع اضدادی که باهم سر جنگ دارند، و طرح مقابل که همان زوجیت است و الگوی رفتاری زن و مرد بر اساس وفاق(٢) است و اگر این یکی بودن رو به انشقاق(٣) و جدایی نهاد، راه قرآن صلح است و اگر نشد طلق و آزاد شدن زن و مرد تا به زندگی ادامه دهند. زیرا اصل ازدواج در همان همراهی است که اگر محقق نشد ازدواج به کارکرد خود نرسیده و اسلام راه را برای خروج از آن باز گذاشته است. ▪️حتی اگر سراغ آیات طلاق برویم، در طلاقی که اسلام تعریف می‌کند بازهم جنگ و تقابل نیست بلکه تمام تعابیر نشان از برخورد همراه با ملاطفت دارد؛ تعابیری چون «امساک بالمعروف»(۴) به نيكويى نگاه داشتن يا «تسریح باحسان»(۵) به نيكى رها ساختن. ▪️اگر این نگاه را تا مبانی حقوقی پیش ببریم باز دو الگوی جدید پیش روی ما می‌گذارد. الگوی تقابلی حقوق‌محور یا الگوی تکلیف و مسئولیت‌محور. در الگوی اول فرد چه زن باشد یا مرد، خود را محور تعریف کرده و حقوق را بر مدار «خودش» تعریف می‌کند نه بر محور زوجیتی که دائر مدار بر تضاد نیست. در زوجیت چون اصل بر وفق و یکی شدن است، خودمحوری موضوعیت ندارد و زوجین بدون تنش و درگیری به نیازهای هم توجه کرده و به تکالیف متقابل می‌رسند. ▪️از سوی دیگر با این رویکرد زوجیت عین عدالت است. اگر با تعبیر امیرالمؤمنین‌ (ع) عدالت(۶) امور را سر جای خود قرار می‌دهد، زوجیت زن و مرد را سر جای زن و مرد بودن قرار می‌دهد. زن و مردی که در آفرینش زوج همند نه مشابه و برابر با یکدیگر؛ و همین مبنا تفاوت اساسی ما با نگاه انسان‌شناسی فمینیسم در تعریف جنس و جنسیت را رقم می‌زند. جنسیتی که در نگاه اسلام اکتسابی نیست و بالذات صفات منحصر به فردی را به هریک از زن و مرد می‌دهد. پی‌نوشت: ١- بیانات رهبر ۱۴/۱۰/۱۴۰۱ ٢- وفاق مقابل شقاق. عرب به چیزی که قبلا یکی بوده و از هم جدا شدند، "شقاق" می‌گوید. ٣- سوره نساء، آیه۳۵ ۴ و ۵- سوره بقره، آیه۲۲۹ ۶- نهج البلاغه حکمت ۴۳۷ @strategistladies 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ بسته خبری دوم؛ استانداردهای زیبایی 💢 «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌«استانداردهای زیبایی غربی، باعث بروز ناراحتی‌های روحی شدید در ورزش‌کاران سیاه‌پوست گردیده است. همچنین بسیاری از زنان سیاه‌پوست معترض به این مسئله می‌باشند که زنان سفیدپوست ورزشکار امکان پوشیدن لباس‌های بسیار کوتاه دارند اما دختران سیاه‌پوست از این امکان منع شدند. همچنین آسیب‌ها برای دختران سیاه‌پوست و دیگر دختران رنگین‌پوست که اغلب به‌دلیل کلیشه‌های نژادپرستانه و جنسیتی در مورد ظاهر و رفتار زنانه مناسب، به‌طور ناعادلانه‌ای برای اجرای قوانین لباس هدف قرار می‌گیرند، بیشتر است.» 🔗 لینک خبر ▪️به نظر می‌رسد در ورزش حرفه‌ای زنان صورت نژادپرستی و مواجهه‌ی نظام مردسالارانه‌ی غربی با آن، در میادین ورزشی بروز و ظهور یافته است؛ گویی که طبع مردسالاری حاکم بر روح ورزش زنان می‌پسندد که رغبت و تمایل مردانه به التذاذ از زن را متمرکز بر نژاد زن نماید. بدین سبب زنان سیاه‌پوست که توان رقابت با استانداردهای زیبایی غربی ندارند را تحت فشارهای جسمی و روحی متعدد قرار داده‌اند. ▪️این روال سبب افزایش رقابت میان زنان در بروز تنانگی و زیبایی معطوف به تنانگی‌شان می‌شود و به نظر میرسد که ممانعت زنان سیاه‌پوست از پوشش کم، مکانیسم موقتی در جهت افزایش میل زنان در رقابت زیبایی در قالب عرضه تنانگی‌شان می‌باشد. روح مردسالاری در غرب گویا از بین نمی‌رود بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل میشود! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و نظم جنسیتی»: 🔰 نظم جنسیتی و روایتگری تاریخ اجتماعی زنان (نقد روش شناسانه رویکردهای موجود) 🔶️ پرسش‌های مورد بررسی در این گفتگو: ❓آیا تاریخ اجتماعی توان روایتگری بی طرف از وضعیت زنان را دارد؟ ❓تاریخ اجتماعی روایت ناشنیده ها و مغفول ماندگان یا ابزاری برای بسط نظریات ؟ ❓تحلیل نظم جنسیتی ایده ای مقدم بر روایت گری تاریخی یا نتیجه روایت گری تاریخی؟ ❓ایده نظم جنسیتی تاریخ نگار تا چه حد در روایت تاریخ اجتماعی او اثر گذار است؟ جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید: معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان 🗓یکشنبه ۹ بهمن ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکای‌روم می‌باشد. لینک شرکت آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|