eitaa logo
عصر زنان
3.2هزار دنبال‌کننده
454 عکس
144 ویدیو
13 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️پیرامون یک قرارگاه! 📌 «به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در ۱۲ بهمن و در حاشیه جلسه‌ی هیئت دولت اظهار داشت که رئیس‌جمهور و دولت بر آن هستند تا قرارگاهی ذیل پرداخت به مسئله‌ی حجاب با عنوان قرارگاه عفاف و حجاب ایجاد نمایند؛ زیرا حجاب را امری فرهنگی و نه سیاسی_امنیتی می‌دانند لذا ضرورت دارد که برخورد و مواضع اتخاذ شده در این باب نیز تماما فرهنگی و اجتماعی باشند؛ غیر از این راه نیز برای مدیریت امر حجاب راه دیگری وجود ندارد. وزیر ارشاد همچنین افزود: آقای رئیسی مخالف رویکرد سیاسی امنیتی در مسئله‌ی حجاب است و معتقدند جامعه ایرانی جامعه‌ی عفیفی است و اگر جایی خللی وجود داشته باشد می‌بایست برخورد فرهنگی با آن نمود. بر این اساس قرارگاه درصدد اجرای زیست عفیفانه می‌باشد که به دور از رفتارهای سلبی در جهت ترویج حجاب و عفاف است. وزیر ارشاد خاطرنشان کرد که در راهبردهای قرارگاه حجاب و عفاف رفتاری چون پلمپ اماکن به دلیل عدم رعایت حجاب وجود ندارد اگرچه ممکن است به دلیل عدم رعایت قانون برخورد جدی انجام شود اما قالب رویکردهای قرارگاه عفاف و حجاب فرهنگی خواهد بود.» 💢 انتشار این خبر، واکنش‌ها و تذکراتی را از سوی جامعه نخبگانی یه دنبال داشته است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ مدیریت حجاب در رفت و آمد بین وزارتخانه‌ها ✍🏼| دکتر محمدتقی کرمی دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره) ▪️آیا برگرداندن دوباره پرونده مدیریت حجاب بعد از قریب به دوازده سال از وزارت کشور به وزارت ارشاد اقدامی رو به جلو محسوب می‌شود؟ ▫️جای این سوال باقی است که دوازده سال پیش یا قدری بیشتر بر اساس چه احساس ضرورتی مدیریت حجاب از وزارت ارشاد به وزارت کشور ارجاع داده شد. اگر سابقه تاریخی آن بحث الان مورد کند و کاو قرار نگیرد بیم آن می‌رود که دوازده سال دیگر دوباره پرونده از وزارت ارشاد به وزارت کشور و یا وزارت دیگری!!! برود. ▫️آنطور که در خاطرم هست آن موقع این بحث مطرح بود که مدیریت حجاب احتیاج به ضمانت اجرا دارد و این ضمانت اجرا در وزارت ارشاد موجود نیست و تنها نهاد واجد صلاحیت وزارت کشور است که از طریق استانداری‌ها و فرمانداری‌ها می‌تواند ضمانت اجرای این موضوع را دنبال کند. به خاطر دارم در پی این تصمیم حتی مدیریت ساماندهی مد و لباس هم از وزارت ارشاد و شورای فرهنگی گرفته شد و به وزارت کشور سپرده شد. موفقیت در جابجایی قرارگاه حجاب منوط به دیدن سابقه این بحث است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ و اینک؛ قرارگاه زیست عفیفانه ✍🏼|محمدرضا اخضریان کاشانی ▪️این روزها طرح جدید دولت برای مدیریت حجاب و عفاف در عرصه اجتماعی رونمایی شد. پس از آنکه رییس‌جمهوری، مدیریت حجاب را امری فرهنگی تلقی کرده و مواجهه با آن را بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست، وزیر ارشاد از تشکیل قرارگاه زیست عفیفانه یاد کرد و فرهنگ و هنر را ابزار حل مشکلات این حوزه معرفی نمود. ▫️تجربه طرح‌ها و ایده‌های متعدد در حوزه حجاب، از شایعه پونززنی به بدحجابان و گشت‌های ثارالله و طرح اعزام بدحجابان به اردوگاه کار اجباری با هزینه همسران و منع ورود بدحجابان به مراکز اداری تا گشت ارشاد و جریمه متخلفان حجاب با دوربین های هوشمند و پرداخت یارانه چادر به افراد محجبه و اینک قرارگاه زیست عفیفانه و توقیف کارت ملی و محرومیت از خدمات اجتماعی همگی بر محور یک نقطه مرکزی در گردش‌اند و آن تاکید بر رعایت پوشش مناسب در عرصه عمومی است. ▫️اما واقعیت این است که دستاورد این همه طرح و راهکار، نه تنها منجر به فراگیری این واجب شرعی در سطح عمومی نشده که کاهش مستمر گرایش به هنجارهای رسمی و عمودی جامعه و ایجاد شکاف میان هنجارهای رسمی و عرفی و شکل‌گیری یک دوقطبی فرهنگی و اجتماعی حول حجاب و ایجاد یک جنبش اجتماعی هرچند محدود را به همراه داشته است. ▫️بدون کمترین تردیدی می‌توان گفت که بانوان ایرانی عمدتا و اصالتا دارای گرایش مثبت نسبت به عفاف بوده در همین راستا حجاب را صرفنظر از باورهای عقیدتی و دینی مورد توجه قرار داده اند. تجربه عینی و میدانی تبلیغات گسترده علیه حجاب طی ماه های اخیر که در قالب پویش‌های مختلف خودنمایی کرد نیز نشان داد که بی‌حجابی یا بدحجابی ساختارشکنانه، جز در برخی مناطق خاص و مستعد، رشد خارق العاده‌ای نداشته و با وجود انفعال تقریبا کامل دستگاه‌های نظارتی و انتظامی، حجاب عرفی همچنان چهره غالب شهرهاست. ▫️آنچه در همه این طرح‌ها و ابتکارات فرهنگی و انضباطی قابل تامل است نبود یک نظریه جامع و رویکرد نظری قابل اعتنا در تجمیع میان احکام فقهی با عرصه عمومی در چارچوب جمهوری اسلامی است. ایده های طرح شده عمدتا یا وجهه اسلامیت نظام را مدنظر داشته، جمهوریت را تنها قالب اجرایی تلقی می کنند یا آنقدر جمهوریت را ارج می نهند که اسلامیت را امری فردی تلقی و اجرای احکام شرعی را به رأی اکثریت منوط می کنند. ▫️خلا نظریه کاربردی در این زمینه بسان بسیاری از حوزه‌های دیگر همچون اقتصاد اسلامی، آزادی اجتماعی، عدالت سیاسی و... نشانگر ضعف آشکار نهادهای علم و فرهنگ و ناتوانی ساختار و فرایند نظریه‌پردازی در حل چالش های حکمرانی و ضرورت بازنگری در کارکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان تنظیم‌گر علم و فرهنگ در کشور است. شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای اقماری آن به شکل روشنی ناتوانی خود در اجرای نقش راهبری و تنظیم گری را نشان داده و در دوره‌های مختلف مدیریتی، تفاوت معناداری نداشته اند. ▫️به نظر نگارنده تا زمانی که جمهوری اسلامی نتواند به تعریف روشنی از نقش، جایگاه و حیطه اختیارات دولت (به مفهوم حاکمیت)، مردم و نهادهای مدنی برسد و آنها را در قالب یک نظریه جامع در ساختارهای رسمی و غیررسمی خود به مرحله اجرا گذارد، طرح‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب یا هر عرصه دیگر که با عموم مردم سروکار داشته باشد سرنوشتی بهتر از آنچه تاکنون رخ داده نخواهد داشت. ▫️در این زمینه بررسی تجربه عملیاتی دولت‌های دارای یک نظریه روشن در طیف‌های مختلف همچون دولت‌های اسلامی طالبان، ترکیه و مالزی که با داشتن نظریه‌هایی روشن موفق به اجرای بخش مهمی از سیاست های فرهنگی خود شده اند راهگشاست. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ نشست تخصصی «تاملی بر بیانات رهبری در دیدار بانوان» 📅 برگزارشده در تاریخ ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۱ 🎙با حضور: ✓ مهدیه منافی ✓ الهه سادات شفیعی ✓ فاطمه عرب‌زاده ✓ فاطمه داداشی ✓ دکتر ابوالفضل اقبالی ✓ محسن آقایی ⏯ بزودی بخش‌هایی از این گفتگو در کانال عصر زنان قرار خواهد گرفت. 🎞 نسخه‌ی کامل گفتگو نیز در آپارات عصر زنان بارگزاری خواهد شد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 📌 «ایلهان عمر» نماینده مجلس آمریکا طی شورش‌های اخیر ایران و به نفع زن ایرانی درحالی فریاد اعتراضی بر سر جمهوری اسلامی می‌کشد که چندی پیش به واسطه انتقاذ از رژیم غاصب صهیونیستی از کیته‌ی روابط خارجه مجلس اخراج شد. 📥 ادامه یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ «تشویق برای اعتراض، اخراج برای انتقاد» ▪️ایلهان عمر نماینده‌ی مجلس آمریکا به دلیل انتقاد از رژیم غاصب صهیونیستی از کمیته‌ی روابط خارجه مجلس اخراج شد. حواشی این اخراج اما به نظر برای فهم متن ماجرا می‌تواند به فهم بهتر آنچه در فضای سیاسی ایالات متحده آمریکا در نسبت با زنان سیاستمدارش حاکم است رقم بزند. ▫️در طول شورش‌های شهریور تا آذرماه سال جاری در کشور، مواضع محکومیت‌آمیز فراوانی از سوی سیاستمداران خارجی و سلبریتی‌های خارجی علیه جمهوری اسلامی انجام شد که آن را متهم به خشونت سیستماتیک علیه زنان ایرانی می‌نمود. یکی از زنان سیاستمدار آمریکایی که مواضع تندی علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرد خانم ایلهان عمر بود. ▫️خبرگزاری‌هایی چون ایران اینترنشنال نیز این مواضع خصمانه‌ی خانم نماینده همچون دیکتاتور و سرکوبگر خطاب کردن جمهوری اسلامی به دلیل عدم اجازه به بیان انتقادات را منعکس کردند. نکته‌ی قابل تامل اما اینجاست که خانم ایلهان عمر طی مدت نمایندگی‌شان از سبک پوشش تا مواضع‌شان زیر بار فشارهای روانی بودند به گونه‌ای که چونان خمیر بازی فرم‌های تعریف شده نظام سیاسی آمریکا به او تحمیل می‌شدند. برای مثال روال تغییر سبک حجاب این خانم نماینده کاملا جای تامل دارد! ▫️اما نکته‌ی بعد آن است که در سال ۲۰۱۹ خانم ایلهان عمر در مورد کمک ایالات متحده آمریکا به اسرائیل نطق انتقادی داشت و توسط هم‌حزبی‌اش، نانسی پلوسی رئیس وقت مجلس آمریکا به شدت مورد انتقادات قرار گرفت به طوری که ایلهان عمر بعداز مدتی مجبور به عذرخواهی بابت انتقادش گردید!! ▫️ایلهان عمر اما پس از اخراجش از کمیته روابط خارجه پرده از رنج های ناشی از نژادپرستی که به او از جانب سفیدپوستان آمریکایی تحمیل شد سخن به میان آورد آنقدر که او آشکارا از این گفت که تعجب نمی‌کند به دلیل مهاجر بودن، زن بودن و رنگین‌پوست بودنش حق انتقاد و نطق از او سلب می‌شود چون این اعتقاد حاکم بر نظام سیاسی آمریکاست! ▫️آنچه قابل تامل و دردناک است اینجاست که زنانی چون ایلهان عمر ملعبه‌ی دست نظام سیاسی آمریکا می‌شوند درحالی که جایگاه و اعتباری در این کشور ندارند. ایلهان عمر درحالی نظام جمهوری اسلامی را دیکتاتور و سرکوبگر می‌خواند که خودش مدت‌ها بعد از آسیب‌های روحی ناشی از دیکتاتوری کاپیتالیسم رنج برده است، صدای نقد بلند شده اش را نظام آمریکا با سرکوب و تهدید به خفگی می‌کشاند و این درحالی است که مدتها ایلهان از سانسورهای فرمایشی و اجباری رنج می‌برد. ▫️نکته ی بعد اما الکساندرا اوکاسیو و نمایندگان زن مجلس آمریکا بودند که با تقریبا اجماع در راستای لزوم حضور خانم عمر از نوعی خروش فعال زنان سیاستمدار آمریکایی علیه نظام‌های فکری و سخت‌گیرانه ایالات متحده پرده برمی‌دارد. گویی زنان غربی خصوصا آمریکایی‌ها از مردسالاری نوین حاکم بر غرب با محوریت آمریکا به سطوح آمده اند و نظم جدیدی می‌خواهند. صدای انقلاب زنانه از غرب به گوش می‌رسد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سلسله‌نشست‌های «زنان و انقلاب اسلامی» ♦️ 📅 دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه ⏱ ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۶ بخش اول 🔺 میزگرد اول: «حجاب، امر قدسی یا سبک زندگی؟!» • دکتر مجید دهقان • دکتر میلاد دخانچی 🔺 میزگرد دوم: «تأملی بر پدیده حجاب‌استایل» • دکتر محدث تک‌فلاح • دکتر زهرا میرزایی بخش دوم 🔺 میزگرد اول: «حجاب اسلامی، الزام یا التزام» • دکتر مهدی جمشیدی • دکتر سیدکمیل حسینی 🔺 میزگرد دوم: «آینده تحولات خانواده و جنسیت در ایران» • دکتر مهدی رحیمی • دکتر محسن دنیوی 📍مکان: تهران، خیابان ۱۶آذر، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران 🔷 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
زنی در متن تاریخ.mp3
2.41M
🎙 زنی در متن تاریخ • زینب کبری(س) نشان داد زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
yazeinab.mp3
19.98M
به مناسبت ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها 🎶 اپیزود چهارم ✔️ روزهای ابتدایی ماه صفر سال ۶۱ هجری، کاروان اهل بیت به سوی شام برده شده‌اند. دراین مقطع خطبه‌های زیادی توسط ایشان ایراد شد. اما چه اتفاقی در مجلس یزید رخ داد که حضرت زینب سلام الله علیها بپاخواست و در خطاب با یزید خطبه خواندند؟ 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 فوری موسسه شناخت و پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: ♦️ نشست تخصصی بررسی فیلم‌های سینمایی جشنوار فجر ۱۴۰۱؛ با موضوع: «خانواده و جنسیت در جشنواره چهل و یکم» در سالن همایش‌های برج میلاد 📡 پخش زنده از کانال ایتای عصر زنان @asrezanan_ir 📅 امروز دوشنبه ۱۷ بهمن ⏰ ساعت ۱۸ 🎙 با حضور کارشناسان: 🔹 خانم دکتر حفیظه مهدیان 🔸 خانم دکتر حوریه بزرگی 🔹 خانم دکتر زهرا راد 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir |
باعرض پوزش از مخاطبین محترم کانال عصر زنان برنامه پخش زنده امشب به جهت اشکالات فنی برگزار نخواهد شد. ساعت و روز برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد.
برای مخاطبین محترمی که در برج میلاد حاضر هستند، با قطعی شدن محل نشست و درصورت امکان حضور مخاطب، از همین تریبون اطلاع‌رسانی خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♦️ دانشگاه دوستدار مادران نیست! ▪️«زهرا سهرابی» دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در نشستی که نخبگان با وزیر علوم در روزهای اخیر برگزار نمود به عنوان یک مادری که دارای سه فرزند است گفت: دانشگاه دوستدار مادران نیست؛ او مهمترین دلیل خود را در بیگانگی دانشگاه و سیستم آموزش عالی با مادران دانشجو در عدم تعبیه‌ی فضایی مناسب برای نگهداری کودکان و ایجاد فضایی برای حصول آرامش فکری مادران دانشجو است. طبق یافته‌های پژوهش‌های متعدد آینده‌ی آموزش عالی در ایران و تعداد دیگری از کشورهای دنیا با حضور جدی‌تر و محوری‌تر بانوان رقم خواهد خورد، و این به دلیل گرایش روزافزون زنان به آموزش عالی و همچنین اثرگذاری بالای زنان در پیشبرد مرزهای علمی می‌باشد. اما آیا ساختارهای موجود آموزش عالی در تطابق با نقش های زنانه همچون همسری و مادری هستند؟! آنچه که از تجربه‌ی زیسته‌ی دانشجویان برداشت می‌شود خصوصا در کشور ما عدم تناسب وضعیت دانشگاه با نقشهای زنانه می‌باشد. ▫️همین عدم وجود بسترهای اجتماعی و علمی متناسب با نیازهای زنانه در جامعه‌ی اسلامی که قله‌ی موفقیت ترسیم شده و حد اعلا برای یک زن را در قالب الگویی جدید تبیین نموده است، سبب می‌شود تا زنان ما دچار سردرگمی در یافتن طریق نیل به این الگو گردند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️زینب سلام‌الله علیها الگوی هر زن و مرد مبارز ✍🏼|آفرین قائمی ▪️تاریخ همواره عرصۀ درگیری پیروان حقّ و باطل بوده، تاریخ إسلام نیز از این رویارویی، حوادث تلخ و شیرین فراوانی را در سینه نهفته دارد. تحوّل و إنقلاب عظیمی که شریعت إسلامی در مردم آن زمان و نیز پیروان خود در قرون متمادی به وجود آورد، تنها مردان را دربر‌ نمی‌گیرد و به زنان نیز سرایت نموده است. زنان نیز در عرصۀ جهاد و مبارزه از خود فداکاری، إیثار، شهامت و شجاعت فراوانی را به منصۀ بروز رسانیده و می‌رسانند. ▪️اگرچه از منظر شریعت اسلام، جنگ ابتدایی با کافران حربی و... بر زنان و غیر بالغان و پیرمردان واجب نیست؛ امّا جهاد دفاعی، یعنی دفاع از کیان اسلام و مسلمین و احقاق حقوق خود از ظالمان، بر همگان واجب است و همه در حدّ توان خود باید در این امر شراکت داشته باشند. ▪️بنابراین در دوران بحران و کارزار، زنان و مردان همه درگیر می‌شوند؛ لکن مردان به طور مستقیم و زنان، أغلب به صورت غیر مستقیم و گاه مستقیم. به همین جهت در دوران صلح نیز نیاز است که چه زنان و چه مردان جامعۀ إسلامی با دیدن آموزش‌های نظامی، آمادۀ دفاع از إسلام و مسلمین و میهن إسلامی خویش در برابر هر گونه هجمۀ غیر مترقّبۀ دشمن باشند. ▪️جایگاه حقیقی زن به عنوان یک انسان قابل تعالی تا بی‌نهایت، به سان مرد و نیز به عنوان محور کانون خانواده و رشد و تربیت نسل حاضر و آینده، و همچنین به عنوان نیمی از پیکرۀ إجتماع در هیچ دوره و در هیچ جامعه و هیچ مکتبی به سان اسلام تبیین نشده و زن در پناه هیچ مکتبی به سان اسلام به قدر و منزلت و نیز به حقوق فردی و مدنی خود دست نیازیده است. در مکتب اسلام هویّت زنانه و مردانه مکمّل یکدیگرند و هر دو در تشکیل خانواده و تولید مثل و إرضاء جنسی و معیشتی و ... محتاج و مکمّل یکدیگرند. ▪️از دیدگاه إسلامی در حرمت و کرامت انسانی هیچ تفاوتی بین زن و مرد نبوده و هر دو مخلوق و بنده و مورد عنایت حقّ تعالی و متولّیان و مسئولین جامعه‌اند. زن و مرد، مکمّل وجود و فعّالیّت یکدیگر در حفظ و تداوم نسل و تشکیل أمّتی سالم و بهینه‌اند و این گونه تعادل برقرار و هر یک در جایگاه مناسب خویشتن قرار می‌گیرند. برای یک زن: حیاء، عفّت، عصمت، نجابت، همسرداری، تربیت فرزند و مدیریّت کانون خانواده در إصالت و أولویّت است و برای یک مرد حمایت از کانون خانواده و إجتماع با چرخانیدن گردونۀ تولید و إقتصاد و سیاست و قضاوت و... دارای أولویّت می‌باشد؛ تا هر یک از زن و مرد در جایگاه إنسانی، خانوادگی و إجتماعی مناسب خود قرار گیرند. در این میان حجاب و عفّت و عصمت زنان وقتی که در جامعه حاضر می شوند، مهمّ ترین ضامن حراست از وی و کیان خانواده و بلکه وحدت و إنسجام جامعه ای است که در آن زیست می‌نماید!! ▪️نمونۀ جامع زنان مبارز، حضرت خدیجه، فاطمۀ زهرا و زینب کبری (سلام الله علیهن) می‌باشند که تمامی هست و نیست خود را در راه خداوند خالصانه فدا نموده و الگوی هر زن و مرد مبارز محسوب می شوند. ▪️زنان در هنگام کارزار علاوه بر تشویق و ترغیب بستگان و سایر مردان بر شرکت در جهاد و مذمّت و تنبیه فراریان، عهده دار: تجهیز أسلحه، آب، غذا و سایر لوازم رزمندگان، پرستاری و مداوای مجروحان، تجهیز و تخلیّۀ شهداء از میدان رزم، تعزیت و رسیدگی به خاندان شهداء و تقویت روحیّۀ رزمندگان و بازماندگان شهداء، کمک‌های مالی به رزمندگان و ... بودند. زنان مبارز نقش‌هایی را در تاریخ به ثبت رسانیده‌اند که چه بسا مردان روزگار و آینده از ایفای آن‌ها درماندند. لذا کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سلسله‌نشست‌های «زنان و انقلاب اسلامی» ♦️ 📅 سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه ⏱ ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۶ بخش اول 🔺 میزگرد اول: «حجاب و سیاستگذاری فرهنگی در ایران» • دکتر ناهید سلیمی • دکتر شیما علی‌آبادی 🔺 میزگرد دوم: «حجاب در منظومه سبک زندگی عفیفانه» • حجت‌الاسلام مهدی بیاتی • دکتر انسیه برومندپور بخش دوم 🔺 میزگرد اول: «خوانش زنانه از هنر ایرانی» • دکتر سیدحسین شهرستانی • دکتر فاطمه دلاوری 🔺 میزگرد دوم: «سیاستگذاری جنسیت و خانواده در ایران» • دکتر سجاد مهدی‌زاده • دکتر اسماعیل فراهانی 📍مکان: تهران، خیابان ۱۶آذر، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران 🔷 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
خانم فخر روحاني.mp3
44.11M
♦️ زن مادری فاطمی 🎙خانم فخر روحانی @rahbariefarhang 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ به جرم زن بودن ✍🏼| توران ولی مراد ▪️اجازه خروج از کشور برای زنان متأهل که در اختیار همسر است، قانونی تحقیرآمیز و تنزل جایگاه انسانی زن است که حق انتخاب را از او سلب می‌کند. قانون اجازه همسر برای خروج زنان از کشور نمونه‌ای از قوانین خانواده و نگرش قوانین خانواده به زن است. این قانون به‌صراحت زن را صغیر محتاج قیم می‌بیند. ▫️ممنوع‌الخروجی یکی از ابزارها و راه‌های مجازات مجرم است و این قانون زنان را با این نگاه دیده و زن به جرم زن‌‌بودن اجازه خروج از کشور ندارد. ▫️اخیرا که باز موضوع این قانون مطرح شد، روشن شد که در لایحه منع خشونت در پی این هستند که تسهیلاتی ایجاد کنند و زن بتواند در مواردی که دادگاه ضرورت سفر را تشخیص می‌دهد، اجازه خروج از کشور را به او بدهد. در‌حالی‌که نکته اصلی معترضان به این قانون، به خود این قانون و نگاه قانون به زن برمی‌گردد که او را صغیر دیده و این عین اهانت به زنان است. ▫️مدافعان این قانون مبنای قانون را اجازه خروج از خانه برای زن می‌دانند، اما نکته این است که آیا زن به این «جایز» عمل می‌کند یا نه، مثل سایر احکام شرعی به خودش ربط دارد نه فرد دیگری. به علاوه از اساس روابط بین زن و شوهر به خودشان مربوط است و دولت اجازه دخالت در آن را ندارد، مگر اینکه شکایتی انجام گیرد. ▫️اینکه یک زن قصد سفر به خارج از کشور داشته باشد، موضوعی بین خودشان است؛ کمااینکه در بقیه مواردی که زن از خانه خارج می‌شود، موضوع به خودشان دو نفر مربوط است، همین‌طور وقتی مرد به جایی می‌رود. ▫️اگر خروج زن از خانه بدون اجازه همسر «جایز نیست» مبنای قانون باشد که این صرفا یک نکته شرعی است، چگونه است که برای مردان که نفقه زن و فرزندان را هم قانونا و هم شرعا بر عهده دارند، قانون مانع خروج مرد بدون اجازه زوجه تصویب نمی‌شود؟ در‌حالی‌که جایز‌نبودن صرفا یک موضوع شرعی است که زن رعایت می‌کند ولی تکالیف مرد رسما قانون است. ▫️چنین قانونی خود از مصادیق خشونت حقوقی علیه زنان است و عجیب اینکه مسئولان برای حذف آن اقدامی نکرده‌اند. متن کامل گزارش: https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-869236 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📡 یک لایو کوتاه در حاشیه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ♦️ گفتگو با سرکارخانم محدث تک‌فلاح
🛑 "عصر زنان" یک پایگاه تحلیلی است که سعی دارد به صورت تخصصی به مباحث زنان بپردازد. از این رو عصر زنان در عین حال که رویکرد مشخصی دارد و موضع خود را در نسبت با مسائل مختلف حوزه‌ی زنان و خانواده حفظ می‌کند از نظرات مختلف استقبال کرده، و نقد و نظر تخصصی شما، در رابطه با محتواهای تولیدی یا بازنشر شده از این کانال را بر اساس اولویت زمانی و قوت نظری منتشر خواهد کرد. شما می‌توانید انتقادات تخصصی خود را در قالب یادداشت به ادمین کانال، و آیدی مندرج در بیو ارسال فرمایید. از توجه شما سپاسگزاریم🌱