eitaa logo
عصر زنان
3.2هزار دنبال‌کننده
454 عکس
144 ویدیو
13 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سلسله‌نشست‌های «زنان و انقلاب اسلامی» ♦️ 📅 چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه ⏱ ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۶ بخش اول 🔺 میزگرد اول: «تبیین جامعه‌شناختی وقایع اخیر در کشور» • دکتر ابوالفضل اقبالی • دکتر بهاره آروین 🔺 میزگرد دوم: «حجاب و سبک زندگی اسلامی ایرانی» • دکتر فرشته روح‌افزا • دکتر اعظم آهنگر بخش دوم 🔺 میزگرد اول: «زنان و امر سیاسی» • خانم فاطمه شجاعی • خانم سحر دانشور 🔺 میزگرد دوم: «هویت و ارزش‌های جنسیتی» • دکتر حجت‌الله حاجی‌کاظم • دکتر طهورا نوروزی 📍مکان: تهران، خیابان ۱۶آذر، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران 🔷 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی»: 🔰خوانش پدرسالاری یگانه خوانش موجود؟ (امکان خوانش‌های بدیل برای تعیین نظم جنسیتی) 🔸پرسش‌های مورد بررسی در این گفتگو: ❓جایگاه نظریه پدرسالاری در مطالعات فمنیستی ❓بررسی و نقد خوانش هم‌جنسگرایی از نظم جنسیتی حاکم بر تاریخ ایران ❓امکان خوانش‌های جنسیتی بدیل! جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید: معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان 🗓 چهارشنبه ۱۹ بهمن ساعت ۱۵ الی ۱۷ 🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکای‌روم می‌باشد. لینک شرکت آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore 🔰 @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ پیشروی زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ✍🏼| دکتر زاهره میرجعفری ▪️نقش زنان در شکل گیری، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی بی نظیر بوده از این جهت که هم زنان با مشارکت حداکثری خانوادگی عرصه‌های بی بدیلی را آفریدند و هم هنر انقلاب اسلامی این بود که زنان جامعه ما را متحول ساخت و در مسیر اسلام و ارزش‌های الهی هدایت کرد و از بی هویتی و بـی بند و باری و ابتذال که سوغات غرب بـود, به سوی عزت خواهی, عفاف شخصیت و کمال جـویی و تحول فکری و روحی هدایت کرد و از دون مایگی به اوج انسانیت ارتقا بخشید. ▫️زنان مسلمان در انقلاب اسلامی شخصیت و هویت خویش را یافتند و به مقام و منزلت والای خـویـش پـی بردند و بینـش سیاسـی, فرهنگـی و اجتماعی پیدا کردند. ایـن تحول فکری و روحی بزرگی که نصیب زنان شد, مـوهبت الهی بـود که امام خمینی بارها از آن به بزرگـی یاد کـرده و آن را افتخـار بزرگ ملت ایـران دانستند: «مـن در جامعه زنها یک جـور تحـول عجیبـی می بینـم که بیشتر از تحـولی است که در مردها پیدا شده و خانمهایی که در قبل وضعشان یک نحـو دیگـری بـود, و رژیـم آنها را به یک مسـایل دیگری مشغول کرده بـود, متحول شدند به کسانی که در مقابل رژیـم ایستادنـد.» ▫️«نهضت اسلامـی به بـرکت اسلام چنان تحـولـی در نفـوس زن و مـرد به وجـود آورده که ره صـد سـاله را یک شبه طـی نمـوده است.این یک تحـولی بـود که بشر نمی تـوانست ایـن تحول را درست کند. این تحول الهی بـود.» یعنـی زنان در تمـام زمینه های روحـی, فکـری, اخلاقـی, فـرهنگـی, سیـاسـی, اجتمـاعی و انگیزه هـا و اهـداف الهی متحول شده و در مسیر حضرت زهرا(س) و زینب کبری(س) قدم بردارند. زنان مسلمان از حالت بـی اعتنایی بیرون آمدند و نسبت به سرنـوشت خـود و خـانـواده خـویـش و اسلام احسـاس مسـوولیت کردند. انقلاب آمـد و زنان را از منجلاب فرهنگـی نجات داد و آنان را به اخلاق اسلامـی و حجـاب و عفاف و فضیلتها آراسته ساخت. یا در جای دیگر فرمودند: «اینجانب به زنان پرافتخار ایران, مباهات می کنـم که تحولی آن چنان در آنان پیـدا شـد که نقـش شیطانـی بیـش از 50 سال کـوشـش نقاشان خارجـی و وابستگان بـی شـرافت آنان, از شعرای هرزه گرفته تا نویسندگان و دستگاههای تبلیغاتی مزدور را نقـش بر آب نمودند و اثبات کردند که زنان ارزشمند مسلمان دچار گمراهـی نشـده و با ایـن تـوطئه های شـوم غرب و غرب زدگان آسیب نخـواهد پذیرفت.» ▫️در عصر انقلاب توانمندیها و استعدادهای نهفته‌ای در زنان بروز یافت که در قبل از انقلاب فرصت بروز آن نبود یا خانواده ها بدلیل غلبه فساد اجتماعی احساس امنیت نمیکردند تا دختران و بانوان در مراکز علمی اجتماعی نقش موثری ایفا کنند اما با وجود اصلاح الگوی عفاف در جامعه و تفکیک جنسیتی خود جوش بین مرد و زن این فضا بسیار برای مشارکت حداکثری فراهم گردید. وجود انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبری در واقع اصلی ترین عامل بازگشت زن به فطرت و اصل خویش است. زنان علاوه بر حرکات انقلابی،  شرکت در تظاهرات و فعالیت‌های امدادی و... با فداکاری‌هایی که نسبت به همسران، فرزندان و برادرانشان ابراز کردند سهم زیادی در پیروزی انقلاب داشتند. اگر حضور زنان نبود، انقلاب اینگونه به ثمر نمی‌نشست و تاثیرگذار نمی‌شد. از نظر ایشان داخل کردن زنان به متن انقلاب، یکی از کلیدهای اساسی پیروزی هر انقلابی است: «اگر حضور زنان در نهضت انقلابى ملت ایران نمى‌بود، به احتمال زیاد این انقلاب به این شکل پیروز نمى‌شد یا اصلاً پیروز نمى‌شد یا مشکلات بزرگى در سر راه آن پدید مى‌آمد. بنابراین حضور زنان مشکل‌گشا بود. در جنگ هم همینطور بود، در مسائل دیگر از اول انقلاب تا به‌حال هم همین‌گونه بوده است. ایشان معتقدند این نقش حساس و بی‌بدیل باید ادامه داشته باشد: «الان برای نگه داشتن زن ایرانی در همان روندی که انقلاب او را در آن انداخته بود و حفظ آن حالت، احتیاج داریم به چند چیز. اول به ادامه استدلال، یعنی آن استدلال صحیح و متینی که نشان می‌دهد جایگاه زن چیست. ثانیا به ادامه و حفظ حالت انقلابی در او، ثالثا جلوگیری از نفوذ آن چیزی که بیشترین تکیه‌گاه فرهنگ طاغوتی بود که آن غریزه را تحریک می‌کرد؛ یعنی عکس‌ها، فیلم‌ها و...». ▫️از نقطه نظر رهبری در درجه اول، این زنان هستند که باید برای حل مشکلات قشر خودشان اقدام کنند. جامعه زنان باید کار فرهنگی را در اولویت خود قرار دهند و دادن شناخت و آگاهی به قشر زنان، آنها را در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مقاوم می‌سازد. وظیفه اصلی مادران این است که در ابتدا باید نگاه غلطی را که نسبت به زنان و مسائل مرتبط وجود دارد را اصلاح کرده وشیوه تربیتی صحیح را در خانواده استوار گردانند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️نقدی بر نقد یک قانون ✍🏼|خانم صغری عاشوری ▪️طبق ماده‌ی ۱۸ قانون گذرنامه، زنان متاهل برای اخذ گذرنامه و خروج از کشور نیاز به اجازه‌ی کتبی همسر خود دارند. اذن خروج از کشور برای زنان در حوزه‌های مختلف خبرساز، حاشیه‌ساز و محل نزاع میان زن و شوهر؛ زنان و مردان؛ زنان و قانون می‌گردد. نمونه‌ی بارز این دست از منازعات نیز در ممنوع الخروجی زنان ورزشکار به چشم می‌خورد. برخی فعالان حوزه‌ی زنان نیز در راستای حل این مسئله، نگاه سلبی به قانون اذن خروج از کشور برای زنان متاهل دارند و آن را قانون تحقیرآمیز، تضعیف شخصیت انسانی زن و گرفتن حق انتخاب از او عنوان می‌کنند و چه بسا گاهی فراتر از آن قانون اذن خروج زن از کشور را در کنار ممنوع الخروجی برای مجرمان و متهمان می‌گذارند، اما نیاز است برای فهم بهتر ماجرا سوالاتی مطرح شود؛ 🔺 ۱. آیا در قانون ممنوع الخروجیِ متهمان و مجرمان قضایی تبصره‌ای مبنی بر تفاهم بین مجرم/ متهم، شاکی و قانون‌گذار وجود دارد که در صورت رسیدن به تفاهم حقوقی، متهم/مجرم از جانب شاکی و با اجازه‌ی قانون‌گذار وکالت داشته باشد تا ممنوع الخروجی خود را در دست گیرد و برای آن تعیین و تکلیف کند؟! 🔺۲. آیا سلب اختیار انسانی به منزله‌ی اعمال بی قید و بی تبصره‌‌ی فعلی بر انسان نیست؟ 🔺۳. آیا قانون‌گذار هیچ تبصره‌ای برای عدم تعلق اذن خروج از کشور برای کاهش سوء استفاده‌ی برخی مردان در آزار زن با سوء استفاده از حق خود در اذن خروج از کشور زن در نظر نگرفته است؟! ▪️قانون‌گذار شرایطی را در جهت کاهش سوءاستفاده مردان از حق اذن خروج زن از کشور قرار داده است از جمله شرط ضمن عقد حق وکالت زن در اذن خروج از کشور زنان متاهل قرار داده است و حتی پس از عقد نیز زن و شوهر می‌توانند با توافق یکدیگر وکالت اذن خروج از کشور برای زن به صورت محضری انجام گیرد. ▪️از طرفی زنان متاهلی که در نکاح منقطع می‌باشند برای خروج از کشور نیازمند به اخذ اذن خروج کتبی از همسر خود نیستند (مگر آنکه در شروط ضمن عقد نکاح منقطع شان این توافق حاصل شده باشد که زن برای خروج از کشور باید از شوهر خود اجازه بگیرد)، زمانی که شوهر زن در خارج از کشور باشد و زن قصد عزیمت به خارج داشته باشد نیازی به اذن شوهر ندارد. ▪️حقیقت این است که قانون تماما نتوانسته راه سوءاستفاده‌ی مرد از حقوق قانونی‌اش در جهت آزار زن در مقام همسر دائمی را به طور کامل ببندد مثلا "برای مردی که از کشور خارج می‌شود، قانونی در نظر گرفته نشده است تا مرد از پرداخت نفقه طفره نرود." کمبود قوانین، ضمانت اجراهای قانونی برای اجرای قوانین در حوزه‌ی خانواده در جهت پیشگیری از ظلم به زن دیده می‌شود و این پدیده غیرقابل انکار است اما یقینا راهکار مقابله با ظلم‌های روا داشته به زن، سیاه‌نمایی جایگاه زن در قوانین کشور، آشفته‌سازی اذهان زنان و مردان، حرکت به سوی تقابل زن با مرد نیست. ▪️تجربه‌ی مبارزات علیه ظلم به زنان در جهان نشان می‌دهد قانون اگر در راستای حفظ زوجیت و برقراری عدالت هم قدم با اخلاق و تادیب زنان و مردان در راستای همزیستی بر مدار زوجیت، آرامش و تکامل انسانی قرار نگیرد، از حصول اصلاح امورات زنان فاصله‌ی زیادی خواهیم گرفت و چه بسا به انحراف در مسیر هدف [اصلاح امورات زنان] نیز راه و تلاش‌هایمان ختم گردند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ ارمغان انقلاب برای "آزادی" زنان ✍🏼|معصومه فاطمی ▪️آزادی شعاری پر طمطراق است که منادیان آن سعی می کنند در لوای آن، فرهنگ مطلوب خود را بسازند اما فرق بین ارمغان آزادی امام خمینی و ارمغان آزادی شاه چیست؟ ▫️ زنان در خانه نشسته، نیمی از جمعیت ایران بودند که زنان عاطل و باطلی به حساب می‌آمدند که فقط شعار آزادی می‌توانست آنها را از خانه به جامعه بکشاند و حیا و عفاف، مهم‌ترین مانع شعار آزادی بود اما طولی نکشید که چالش آزادی برای زنان رقم خورد و زنان بودند که بین حجاب و خانه نشینی یا نیازهای معمول زندگی مثل درمان، حمام، خرید و... یکی را باید انتخاب می‌کردند. پس از لغو قانون کشف حجاب، همچنان تحصیل و اشتغال برای زنان محجبه، ارمغان آزادی پهلوی ها را به چالش می کشید.این در حالی بود که زنان می توانستند با حجاب درکشوری مثل انگلیس حضور اجتماعی داشته باشند. امام از سال42 بود که فرمودند برای آزادی «کرارا اعلام خطر کردم و می‌کنم» «مگر مردها آزادند که زن ها می‌خواهند آزاد باشند؟» ▫️ارمغان آزادی شاه، فقط حضور زنان در دانشگاه یا سیاست نبود بلکه زنان در کاباره‌ها، فیلم‌های پورن و شهر نو آزاد بودند. بیش از 40 سال بود که زنان در دوره پهلوی به دانشگاه راه یافته بودند اما زنان روسپی سه برابر زنان دانشگاهی بودند و کاباره‌ها و خانه‌های فساد 5برابر کتابخانه ها بود. ▫️امام فرمودند: «در این مملکت الان مردها آزادند؟ در چه چیز آزادند؟» «آزاد مرد و آزاد زن با لفظ درست می‌شود؟» «به اسم اینکه زن را می‌خواهند آزاد کنند ظلم کردند»‌«به اسم اینکه برای زن می‌خواهند مقام درست کنند، زن را از مقام خودش پایین آوردند» «از مقام انسانیت زن را فروکشید به مرتبه حیوان»«زنان مانند مردان زندان‌های ایران را پر کردند» ▫️امام آزادی را همراه با رشد، تربیت و امنیت زن می‌دیدند. یعنی زن آزادی در رشد داشته باشد و امنیت و تربیت او در کنش اجتماعی با اختلال مواجه نشود. ترسیم مسیر آزادی، موجب شد، همان زنان به ظاهر خانه نشین، کوشش کنند، برای ایجاد انقلاب، حصار تنگ آزادی خیالی پهلوی را پاره کنند و در کوچه و خیابان ها راهپیمایی کردند، یا از زندان های مخوف سر درآوردند و یا جان بدهند. ▫️زنان آموختند باید برای ساخت جامعه کنش سیاسی کنند و طلب آزادی خواهی، گستره وسیع‌تری از زنان را شامل شد که چارچوب جدیدی از آزادی را طلب می‌کردند. زنان در بینش سیاسی و دینی عمیق تر شده بودند، انقلاب که به وقوع پیوست زنان ثمره آزادی همراه با امنیت و عزت و کرامت را چشیدند و این را می‌توان در آمار حضور زنان در سیاست، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ دید. ▫️اکنون زنان برای تغییر، آزادی بیان داشتند و پس از بیان، آزادی کنش را تجربه می‌کردند. زنان ایرانی چپ، راست یا انقلابی، آنچه را که از مسائل زنانه تمایل داشتند در قالب تظاهرات، کمپین، سازمان مردم نهاد یا هر ظرفیت دیگری درخواست می‌کردند و این آزادی تا جایی است که حتی خواست زنانه خلاف رویه های موجود جمهوری اسلامی را شامل می‌شود و این را می‌توان از راهپیمایی علیه حجاب در سال 1357 تا اغتشاش به نام زن زندگی آزادی در سال1401 دید و این آزادی طیف گسترده‌ای از نوجوان دبیرستانی تا مسئول اپوزیسیون نما را شامل می شود. در حالی که راهپیمایی آرام و بدون شعار زنان مشهدی برای حجاب خواهی در سال 1356 به زندان های مخوف ساواک ختم شد. ▫️ زنان در پی این آزادی توانستند تا حد مناسب و غیرقابل قیاس با پهلوی، به تغییر سطح سواد سپس دانش زنان، تغییر قوانین و ساختارهای تضعیف کننده زنان، گشایش عرصه‌های جدید اجتماعی و... بپردازند. هرچند هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله است، اما زنان دریافتند برای آزادی نباید از ارزش زن بکاهند وگرنه نتیجه‌اش جز ابتذال کاباره‌ای نخواهد بود. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ فصل اول: مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان ♨️ نشست اول: حجت‌الاسلام قنبریان 📅 زمان: شنبه ۲۲ بهمن 🕰 ساعت ۱۵ 📡 پخش زنده در کانال ایتا 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ قیام علیه متحجرین مصاحبه حجت‌الاسلام قنبریان با روزنامه وطن امروز ▪️جمهوری اسلامی جمعی است بین دو دیدگاه اسلام لیبرال و اسلام متحجر. در مساله حضور اجتماعی زنان، جریان متجر اصل را بر خانه‌نشینی و پرده‌نشینی گذاشته و جریان مقابل آن یعنی لیبرال حضور اجتماعی زن را می‌پذیرد اما نقش‌هایی که به او می‌دهد، نقش‌های مردانه است. حرف نو انقلاب اسلامی وسط این ۲ است که از طرفی حضور اجتماعی داشته باشد اما هندسه حضورش هم، هندسه طرازی باشد و به سمت نقش‌های فیک و پوشالی نرود. ▪️الان جریان تحجر درباره مساله زنان به خاطر مناسبات دچار یک انفعال شده، نه اینکه گفتمان خود را تصحیح کرده باشد، عملا نظم جدید زمانه او را وادار به عقب‌نشینی کرده و علی‌القاعده تغییر سنگر داده است. ▪️شهید مطهری تصریح می‌کند حجاب تأنیث و زنانگی او را می‌پوشاند و او را با حیثیت مشترک با مردان که همان حیثیت انسانی اوست، وارد عرصه جامعه می‌کند تا بتواند آن تکالیف را انجام دهد. این چیزی است که انقلاب اسلامی محکم بر آن ایستاده است و مقابل متحجران است. @m_ghanbarian 📥 متن کامل مصاحبه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان» ▪️این روزها و پس از غائله «زن، زندگی، آزادی» کمتر کسی است که مساله زن را در جمهوری اسلامی خط مقدم مبارزه له و علیه حاکمیت نداند. گرچه از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، زنان نسبت به پیشینه‌ی تاریخی-اجتماعی خود جایگاه پررنگ‌تری در عرصه‌های عمومی پیداکرده بودند؛ لکن در گذر زمان و آمیختگی بیشتر جامعه‌ی ایرانی با فرهنگ و ساختار مدرن، چالش‌ها و مسائل جدی‌تری در حوزه‌ی زنان در عرصه‌های عمومی سر برآورد که به‌نظر می‌رسد ناشی از تعارضات میان نگرش‌های سنتی و نوپدید به مساله زن و به تبع خانواده است. در میانه‌ی این چالش‌ها و تعارضات، آنچه بیش از پیش اهمیت می‌یابد، بازخوانی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در خصوص مساله زن و نیز واکاوی میزان و امکان تحقق این گفتمان در جامعه‌ی مسلمان ایرانی است. شاید بتوان گفت شعارهای بنیادین انقلاب همچون «استقلال، آزادی» و «نه شرقی، نه غربی» در خصوص مساله‌ی زن، نیازمند بازخوانی دقیق و ویژه‌ای است تا بتوان این مفاهیم بنیادین را در نسبت به وضعیت زن در جمهوری اسلامی در چهل‌ساله‌ی دوم انقلاب مورد تبیین و تعیین قرار داد. ▪️با توجه به این مهم، پایگاه تخصصی تحلیلی عصر زنان، در نظر دارد در پرونده‌ی ویژه خود که از دهه فجر انقلاب اسلامی آغاز می‌شود، سلسله نشست‌هایی را با موضوع «مساله زن در جمهوری اسلامی، از گفتمان تا میدان» با اساتید مختلف برگزار کرده و از منظرهای مختلف به واکاوی مفاهیم بنیادین گفتمان انقلاب در خصوص مساله زن و میزان و امکان تحقق آن بپردازد. در این نشست‌ها قرار است در خصوص پرسش‌های زیر به گفتگو بنشینیم: ✅ گفتمان انقلاب اسلامی که به تعبیر رهبری آن، جایگاه الگوی سوم را برای زن مسلمان ایرانی به ارمغان آورد دارای چه مولفه‌هایی درخصوص هویت زن و منزلت آن است؟ ✅ زن نه شرقی و نه غربی چه شاخصه‌هایی دارد و این شاخصه‌ها برای زن مسلمان ایرانی معاصر چه میزان امکان تحقق دارد؟ ✅ ارمغان انقلاب برای «استقلال» و «آزادی» زنان چه بوده است و این مفاهیم در نسبت با انسان مدرن عصر حاضر چگونه قابل تبیین و تعریف است؟ ✅ جمهوری اسلامی به مثابه ساختار سیاسی محقق در ایده‌ی انقلاب اسلامی چه میزان توانسته است مولفه‌ها و شاخصه‌های مد نظر خود را نسبت به هویت زن مسلمان ایرانی محقق کند؟ ✅ در ساختار سیاسی و اجتماعی موجود چه میزان امکان تحقق زن الگوی سوم وجود دارد و تحقق آن چه امکان هایی را پیش روی زن مسلمان ایرانی در عصر حاضر قرار می‌دهد؟ ✅ تحقق هویت زن مسمان ایرانی آنگونه که مد نظر گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است، در ساختار مدرن کنونی با چه موانعی مواجه است؟ و... ✍🏼| فاطمه داداشی 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
از موؤده تا محرره.pdf
812.1K
♦️ از موءودة تا مُحرّره 🔹با موضوع: زن، حجاب، امر به معروف و ولاء اجتماعی 🖌 حجت الاسلام محسن قنبریان @m_ghanbarian 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸هم‌اکنون نشست با حجت الاسلام قنبریان 🔸پخش زنده از کانال ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 سلسله نشست‌های زنان و انقلاب اسلامی 🔰 میزگرد تخصصی «ماجرای حذف ایران از کمیسیون مقام زن» 🔸باحضور: ✓ مریم صفاران ✓ مهدیه شادمانی ✓ بهاره اخوان 📅 ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ ⏱ ساعت ۱۰ الی ۱۲ http://Goharshadfestival.ir 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی»: 🔰واره؛ فرهنگ یاریگری و ظهور عاملیت زنانه (رویکرد توسعه بومی دکتر مرتضی فرهادی، امکانی برای گذر از خوانش‌های موجود) 🔸پرسش‌های مورد بررسی در این گفتگو: ❓گفتمان های لیبرال و محافظه کار در قرن بیستم ❓گفتمان تشابه و تفاوت در فمینیسم قرن بیستم ❓روایت های تاریخ اجتماعی و فرهنگی زنان در ایران جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید: معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان 🗓 یکشنبه ۲۳ بهمن ساعت ۱۸ الی ۲۰ 🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکای‌روم می‌باشد. لینک شرکت آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore 🔰 @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ در ارتباط با نقدی که پیش از این مطرح کردیم، حجت الاسلام و المسلمین زیبایی‌نژاد، رئیس محترم پژوهشکده‌ی زن و خانواده نکاتی مرقوم فرمودند که به نظر در تکمله‌ی این بحث راهگشاست: ▪️"البته ساده‌سازی هم نباید کرد. نفعی که اذن برای زن دارد این‌است که راه شکایت و ادعای نشوز علیه زن را می‌بندد. با برداشتن این ضابطه اگر مرد علیه زنِ خارج رفته اقامه دعوا کند اصل بر پذیرش ادعای نشوز است مگر خلاف آن ثابت شود. قیاس موضوع سفر خارجی زن و مرد هم غلط است پرداخت نفقه نیازمند حضور در مکان زندگی همسر نیست بر خلاف تمکین که اینگونه است. ▪️سخن اینست که برای پرداختن به چنین موضوعی باید خدمت سابقه‌داران حقوق و فقه مانند ایه الله حبیبی تبار برویم و پرسش کنیم که چه چیزی سبب شد که قانونگذار تمایل به قانونی کردن اذن داشته باشد. احتمالا یکی از پاسخ ها اینست: حجم پرونده های شکایت از زوجه! ▪️کسی که در دادگاه است در موضوعات مختلف پرونده‌های زیادی می‌بیند. شما می‌توانید به جای حساس شدن روی بحث زنان با تغییر لنز پرونده‌های شکایت زوج از زوجه را هم ببینید اما اینها هیچکدام تبدیل به مساله اجتماعی نمی‌شود مگر آنکه به دلیل کثرت یا اهمیت یا بازنمایی به حدی برسند که کارشناسان را حساس کنند." 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🛑 "عصر زنان" یک پایگاه تحلیلی است که سعی دارد به صورت تخصصی به مباحث زنان بپردازد. از این رو عصر زنان در عین حال که رویکرد مشخصی دارد و موضع خود را در نسبت با مسائل مختلف حوزه‌ی زنان و خانواده حفظ می‌کند از نظرات مختلف استقبال کرده، و نقد و نظر تخصصی شما، در رابطه با محتواهای تولیدی یا بازنشر شده از این کانال را بر اساس اولویت زمانی و قوت نظری منتشر خواهد کرد. شما می‌توانید انتقادات تخصصی خود را در قالب یادداشت به ادمین کانال، و آیدی مندرج در بیو ارسال فرمایید. از توجه شما سپاسگزاریم🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ فصل اول: مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان ♨️ نشست دوم: دکتر فریبا علاسوند 📅 زمان: دوشنبه ۲۴ بهمن 🕰 ساعت ۱۳ 📡 پخش زنده در کانال ایتا 🌐|@asrezanan_ir|