eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
165 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
تنها هزینه‌ای که بابت این استوری داده، هزینه اینترنت و نهایتا شنیدن حرفهای مخالف در دایرکت پیجش باشد. اما صحبت از به واقع حق کسانی است که بابت آن هزینه‌های سنگین‌تری پرداخت کرده‌اند و در ازای این هزینه بجای تشکر و قدردانی تهمت و زخم زبان شنیدند، البته نه فقط در دایرکت پیج‌شان که در زندگی روزمره‌شان... در تصویر، واکنش شهید بلباسی به استوری علی کریمی را می‌خوانید. ، از شهدای مدافع حرم است که در خانطومان سوریه به شهادت رسید. علی کریمی در برابر زنی که همسرش را در بابت دین و امنیت و ناموس این وطن از دست داده، نباید حرفی برای گفتن داشته باشد! ✍🏼| 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
دکتر قوامی ( فایل صوتی )_1.mp3
5.76M
| ♦️ موضوع: بدل‌واره‌های اربعین 🎙 ⏳ ۹ دقیقه 📌گزیده: ✓ مساله اجتماعی دو ویژگی و رکن دارد: • افکار عمومی را شوکه می‌کند • باعث برانگیخته شدن اراده جمعی می‌شود. ✓ اکنون مساله حجاب و پوشش و آزادی زنان این دو رکن را دارد و یک مساله اجتماعی است و حتی به بحران تبدیل شده است. ✓ ما در پرداختن مساله هم، در حاشیه‌ایم و به مسائل اصیل خودمان نپرداخته‌ایم. ✓ در پرداخت مسائل اصیل اجتماعی، نه تنها انسداد عملی داریم، بلکه نظریه آن را هم نداریم. ✅ پیشنهاد: • نیاز به تظاهرات داریم؛ • باید تظاهرات را تئوری‌پردازی کنیم؛ • تجربه هزارساله تظاهرات انسان شیعی است. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
| 💢 کمی عقبتر برویم ▪️زن که بود ▪️که هست ▪️و قرار است چه کسی باشد؟! 🔺 زن در تفکر زنی بوده گوشه‌نشین که مامن او پستوی خانه بوده و با کنش اجتماعی بیگانه! 🔺 زن در تفکر زنی‌است که بیرون از خانه است، در جامعه است و هویتش را از کف جامعه می‌گیرد ولی با خانه بیگانه شده! 🌱 اما اکنون، تفکر ، زنی را به جهان معرفی کرده که نه تنها در جامعه حضور دارد بلکه در متن و مرکز قرار دارد و از طرفی خانه را از محور اولویت‌هایش خارج نکرده. 🔸 هم عفیف و پاک است هم در جامعه است و هم هویتش اصالت دارد و برساخته‌ی مدرنیت نشده. ❗️ریشه دشمنی‌ها با ایران اسلامی همین است که زنی را به جهان معرفی کرده که نه مثل زن شرقی در حاشیه و پستو عزلت است و نه مثل زن غربی تنها به مثابه نیروی کار در اختیار جامعه است. بلکه زنی است که هم است و هم برای رسیدن به جایگاه کنشگری نیازی به نمایش بدن و جاذبه‌های جنسی‌اش نمی‌بیند. زن در این تفکر کالایی برای نظام سرمایه‌داری نیست. 🌱 اوست که هویت می‌بخشد؛ هم به خانه و هم به جامعه. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
فایل صوتی خانم دکتر منصوری_1.mp3
7.99M
| ♦️ موضوع: حجاب و بدن‌مندی 🎙 ⏳ ۱۳ دقیقه 📌 گزیده: ✓ در الهیات پروتستانی، نه تنها بدن مکان و موضع گناه است بلکه اساسا علت اصلی گناه شناخته می شود. ✓ اکنون بدن نقطه ثقل مقاوت درمقابل سوبژگی است. مصرفگرایی لذت‌محور در فضای جدید عَلَم شده و بحث هستیِ بدنی شده بازتولید می‌شود. ✓ بدن با تصویر، نمایش و با تجربه دارد تمرین می‌شود. بدن با تصویر پیوند می‌خورد. ✓ حجاب به عنوان امری علیه این نقطه مقاوت (بدن)، محل نزاع خواهد بود. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ ذهن خشونت‌زده در میدان اغتشاش ✍🏼 | سحر دانشور 🔻 چرا فحاشی زنان، خشونت علیه خودشان است؟ ⁉️ «امروزه نظارت شکل حمله به آزادی ندارد. برعکس آزادی و کنترل هر دو یکی هستند» [۱] ظاهر ماجرا این است که بی‌توجهی به قواعد و آداب اجتماعی در به کار بردن واژه‌ها و زبان به «فحاشی» گشودن در میدان اغتشاش اخیر در ایران، فعلی آزادانه و رهایی‌بخش است؛ چرا که فحش‌های جمعی در اعتراض به ساخت اجتماعی، سیاست و فرهنگ جامعه مطرح می‌شوند. از آنجا که این فعل در کنار طرح شعارهای آزادی‌خواهانه برای جامعه زنان صورت گرفته، می‌توان پرسید فحاشی جمعی در چنین موقعیتی آزادی‌خواهانه است یا در لایه‌های خود خشونت نسبت به زن و کنترل او را به رخ می‌کشد؟ 🔸 خشونت در طول تاریخ اَشکال متفاوتی به خود گرفته و همواره در پی کنترل پیرامون خود بوده است. امروزه شاهد خشونت‌های نرم و به تعبیر بیونگ چول هان «نامرئی» نیز هستیم. فحاشی یکی از اشکال نرم خشونت کلامی در جهان معاصر است. کنترل پیرامون و تسلط بر آن به میانجی خشونت موضوع ساده ای نیست اما پیچیدگی میل به تسلط بر پیرامون، در فحاشی‌های جنسی اخیر آنجا رخ می نماید که زنان حاضر در صحنه همراه با مردان زبان به کلماتی گشودند که عرف جامعه آنها را فحاشی قبیح مردانه می‌داند. فحاشی جنسی در لایه‌های درونی و بیرونی خود با اتخاذ نگاه سلسله‌مراتبی به زن، همواره او را در موقعیت فرودست قرار داده و با تحقیر و تخفیف، او را بی اعتبار و کم ارزش کرده و می‌کند. 🔹 هم‌آوایی زنان با فحش‌هایی از این دست، آنها را با زبان تخفیف دهنده هرزه‌گو همدست کرده و در همراهی بی‌سابقه موقعیت‌شان را به فرودستی که نه تنها جایگاه خود را پذیرفته بلکه برای تقویت جایگاه فرودست و تحت سلطه خود تلاش می‌کند، تبدیل کرده است. 🔸 در این نقطه نفس رهایی و هرزه‌گویی آزادانه به مثابه یکی از مهمترین ابزارهای کنترل به مهمترین و نرم‌ترین شکل خشونت بدل می‌شود تا در وهله اول بر خود زنان (چه زنان همدست با میدان خشونت و چه زنان غیر همدست) و در ادامه بر محیط پیرامون مسلط شود. در حقیقت زبان هرزه‌گو برای مونولوگی یکسویه و پیچیده مبتنی بر روانی خشن متولد شده و از آنجا که فهمش مبتنی بر سلسله مراتب و روابط فرادست و فرودست است هرگز توانی برای گفت و گو و شنیدن ندارد. 🔹 عنصر اساسی در رابطه سلسله مراتبیِ هرزه‌گویی قدرت و اقتدار نیست بلکه بدویتی سرکوب‌گر است که فهمی ابتدایی از رابطه و شبکه ارتباطی، دارد در این زبان نقشی اساسی ایفا می کند. از این رو تسلطی این چنین از پیچیده ترین اشکال تسلط بر زن و خشونت علیه او در میدانی است که ادعای آزادی زن را بر پیشانی دارد. [۱]چول هان، بیونگ، توپولوژی خشونت، مترجم آراز بارسقیان، تهران، نشر یکشنبه 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
🔺 سخنان آیت الله جوادی آملی در مورد شعار «زن، زندگی، آزادی» ✓ آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس علوم القرآن خود بیان کرد: شعار «زن، زندگی، آزادی» را ما هم قبول داریم؛ اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یادها رفته است: اول اینکه تمام این هویّت مرا چه کسی به من داده است؟ دوم آیا من می میرم و می پوسم یا از پوست به در می آیم؟، الآن مشکل جدّی بشر کنونی، جریان مرگ است و این غائله اخیر هم همین طور است. بله، «زن» هست، «زندگی» هست، «آزادی» هست، مرد هم همین طور است، همه اینها سرجایش محفوظ؛ اما بالاخره این اصل هم وجود دارد که آیا انسان می پوسد یا از پوست به در می آید؟ بشر امروز غافلِ غافل است./مهر mehrnews.com/xYPdL 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
حجت الاسلام اسلامی تنها فایل صوتی_1.mp3
6.45M
| ♦️موضوع: انسان معطوف به تصویر و حجاب 🎙 ⏳ ۱۰ دقیقه 📌 گزیده: ✓ با دو انسان روبروییم: • انسان مدرن: انسان معطوف به تصویر که میل به تکشف و بی حجابی دارد. • انسان دینی: انسان معطوف به کلمه، تکلم یعنی تحجر ✓ انسان امروزه نه تنها می‌خواهد همه چیز را ببیند بلکه می‌خواهد همه چیز را نشان دهد. ✓ روند تصویری شدن انسان عبارة اخری اخلاق ارتباطی پروتستانی است. ✓ انسان معطوف یه تصویر، از جهت ناظر بودن: تماشاگر است، ادراکش مبتنی بر تصویر است، در نظر او هیچ چیزی وجود ندارد جز صوَر، یا بالصوَر یا مع الصوَر 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 📌 تحلیل و بررسی دو مساله با دو رویکرد: ۱. جایگاه اصالت بدن‌مندی در اعتراضات و اغتشاشات اخیر کجاست؟ و اساسا اصالت بدن و روح چه جایگاهی دارند؟ ۲. تمدن و تاب‌آوری چه رابطه‌ای با یکدیگر دارند؟ بدن و روح در این تاب‌آوری چه نقشی ایفا می‌کنند؟ 🔻 با حضور: دکتر آرش حیدری دکتری جامعه شناسی فرهنگ از دانشگاه علامه طباطبایی دکتر احمد اولیایی دکتری مطالعات فرهنگ و ارتباطات 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
4_5958567533157027354.mp3
8.07M
| ♦️ موضوع: برگ برنده ما 🎙 آیت الله ⏳ ۶ دقیقه 📌 گزیده: 🔹حجاب، یکی از لبه‌های جنگ تمدنی با غرب است. 🔸 حجاب، پایه و آغاز است که اگر آن را برداریم ساختارها و مفاهیم اجتماعی گسترده‌ای را از بین برده‌ایم. 🔹 باید نشان دهیم که برداشتن حجاب چه عواقب سویی را به دنبال دارد و جامعه را تا به کجا می‌کشاند. 🔸 حجاب برگ برنده ما در قبال دنیای غرب است ولی متاسفانه تبدیل به برگ بازنده‌اش کرده‌ایم، یعنی تحلیل و تبیین از آن نداریم. در حالی که حجاب تعارض تمدنی ما با دنیای غرب است. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
🎥 ۸ فیلم دهه نودی با محوریت قهرمانِ زن 🔸حتما بارها و بارها فیلم‌ها و ملودرام‌هایی درباره زنان را مشاهده کرده‌اید اما در معدود آثاری زنان به عنوان قهرمان با قدرت در فیلم‌ها حضور دارند. شخصیتی که در برابر مشکلات، سر خم نمی‌کند. بلکه سعی می‌کند بحران و مشکلات را سامان دهد. 🔹 ناخودآگاهِ جمعیِ ما از حافظه مشترک جهانی و تصاویری تشکیل شده که به ‌اصطلاح «کهن‌الگو» نامیده می‌شوند. «ویلیام ایندیک» در فصلی از کتاب «روانشناسی برای فیلم‌نامه‌نویسان» طیف‌های گوناگونِ ظهور و بروز شخصیت در نمایش را واکاوی کرده است. او معتقد است کهن‌الگوها «مفاهیمی بنیادی»‌ و «تصاویر اولیه»‌ و صورت‌های مهم ناخودآگاهند که همه انسان‌ها قادرند با آنها ارتباط برقرار کنند. برای مثال، کهن‌الگوی مادر در فیلم‌ها و داستان‌ها، به نام‌ها و شکل‌های گوناگونی وجود دارد اما مفهومی بنیادی در پسِ ذهن همه این بازنمایی‌ها یکسان است که می‌توان آن را «کهن‌الگوی مادر»‌ نامید. 🔸 البته نمی‌شود گفت شخصیت قهرمان زن همه این فیلم‌ها براساس یک کهن‌الگو وجود دارد. گاهی شخصیت زن براساس کهن‌الگوی «الهه به‌مثابه مادر»، گاهی براساس کهن‌الگوی «شیرزن» و گاهی نیز براساس اسطوره دِمِتر (مادر پرورش‌دهنده) است. 🔹اما قهرمان زن در فرهنگ ایرانی ما مولفه‌های خاص ایرانی اسلامی خودش را دارد که باید هنگام تولید اثر هنری درباره او، به آن مولفه‌ها توجه کرد. مثلا زن ایرانی در متن هر صحنه اجتماعی که باشد، وقار و حجب و حیا را فراموش نمی‌کند. 🔸در این فرسته به فیلم‌هایی توجه کرده‌ایم که در آن‌ها، زنان نقش پررنگی ایفا کرده‌اند. زنانی که در عمده این فیلم‌ها نقش مادرانه را ایفا می‌کنند و فداکارند و هرکدام به نوعی و تا حدی به آن الگوی زن قهرمان ایرانی نزدیک می‌شوند. شما چه فیلم‌های دیگری با محوریت زنان می‌شناسید؟ 📚 | منبع: @baftar_resane 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
🎥 فیلم‌ها: ♦️ هناس / حسین دارابی روایتی واقعی از تلاش‌های عاشقانه همسر یک دانشمند هسته‌ای است برای به آرامش رساندن زندگی در تلاطم خاص شغل همسرش ♦️ ویلایی‌ها / منیر قیدی ما در این فیلم با «روح جمعی زنانه» روبرو هستیم حتی سکوت آنها هم در برابر مشکلات و خطرها قهری و از سر ضعف و باخبر نبودن آنها نیست؛ بلکه انتخاب صبر است مانند وقتی که همه منتظر خبری از همسران‌شان بودند. ♦️ دسته دختران / منیر قیدی منیر قیدی که در ویلایی ها به زنان پشت خط مقدم پرداخته بود، این بار زنانی را به تصویر کشیده است که رو در رو با دشمن و در وسط جنگند. ♦️ اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند / نرگس آبیار لیلا (گلاره عباسی) از طرفی باردار است و از طرفی نباید در جامعه حضور داشته باشد و کارها را سامان دهد و همین نقطه ای است که چالش هایی را به همراه دارد. ♦️ شیار ۱۴۳ / نرگس آبیار قهرمان زن این فیلم مادر شهیدی است که منتظر بازگشت پسرش است. «شهید دادن» یک هنر اوست و «در انتظار پیکر فرزندش سوختن و ساختن» هنر دیگرش ♦️ دهلیز / بهروز شعیبی شیوا (هانیه توسلی) زنی است که در غیاب همسرش (رضا عطاران) که به دلیل نزاعی باعث قتل غیرعمد شده است، باید به تنهایی زندگی را جمع و جور کند و نگذارد ازهم بپاشد. ♦️دلبری / سیدجلال دهقانی اشکذری قهرمان این فیلم همسر جانباز قطع نخاعی است قهرمانی در دل زندگی که فداکارانه جوانی‌اش را به پای قهرمان جنگ گذاشته است. ♦️روزهای زندگی / پرویز شیخ‌طادی قهرمان زن در این فیلم، پرستاری است که یک تنه در میان مردان میدان جنگ حضور دارد و در تلاش برای نجات جان مردان محروح ایرانی است. 📚 | منبع: @baftar_resane ≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈ 📍عصر زنان را با همین نشانی در اینستاگرام، روبیکا تلگرام و ایتا دنبال کنید... @asrezanan_ir