عصر زنان
#اختصاصی | #یادداشت
✍️ | الهه سادات شفیعی
💢 از بازیگری تا نمایندگی
❗️ «جمهوری اسلامی ایران فقط دشمن مردم ایران نیست، و این حکومتِ گروگانگیر معترضان را با گلوله جنگی به قتل میرساند. شمار کشتهشدگان اعتراضات ضد حکومتی در ایران بیش از آمار اعلام شده است، و جمهوری اسلامی به وسیلهی روشهای متفاوت، از جمله با ضربات باتوم و شلیک به سر معترضها آنها را کشته است.
جمهوری اسلامی ایران یک حکومت توتالیتر است و این نظام شهروندان خود را شکنجه میکند.
انتخاب در کشور ایران نمایش است و جمهوری اسلامی ایران اصلاحپذیر نیست.
علیرغم سرکوبهای وحشیانه و قطع اینترنت، معترضان در آنچه که به اولین انقلاب تحت رهبری زنان در زمان ما تبدیل شده است، عقب نشینی نکردهاند.
این اعتراضات به چیزی فراتر از اعتراض به حجاب اجباری تبدیل شده که خود نمادی از ستم سازمانیافته علیه زنان ایران بوده است.
گذار به دموکراسی در ایران میتواند عاملی کلیدی به صلح در خاورمیانه باشد. وقت آن است که از کمک به جمهوری اسلامی خودداری کنیم.»
(منبع: سایت فارسی زبان ایندیپندنت)
⭕️ چهارشنبه ۱۱ آبان ماه نشست غیررسمی شورای امنیت موسوم به «آریا فرمولا» در نیویورک برگزار شد. نشستی که در آن چند نفر هم دعوت شده بودند و به ایراد سخنرانی پرداختند.
🔸 «نازنین بنیادی» بازیگر ایرانی - بریتانیایی مدافع حقوق بشر و شیرین عبادی(حقوقدان) از جمله کسانی بودند که از سوی آمریکا به این نشست دعوت شدند.
🔹 #نازنین_بنیادی در اول خرداد ۱۳۵۹ در تهران متولد شد و در بیست روزگی به همراه خانوادهاش که پناهندگی سیاسی گرفته بودند، عازم انگلستان میشود. او تا ۱۹ سالگی در انگلستان زندگی میکند و بعد از آن برای ادامهی تحصیل به آمریکا میرود و در ۲۶ سالگی بعد از اتام تحصیلات در رشتهی "زیست شناسی" وارد حرفهی بازیگری میشود.
🔸 در این بین آشنایی او با تام کروز از طریق کلیسای ساینتولوژی(مانند آموزههای کابالا افکار خاصی را وارد دین مسیحیت کردهاند و برخی آن را مذهب جدیدی در مسیحیت میدانند) که مادرش از فعالین آن بود سبب ورود بیش از پیش او به سینمای آمریکا و هالیوود میشود.
🔹 در سالهای اخیر نیز اقداماتی در راستای افزایش تحریمها علیه ایران به اسم فعالیتهای حقوق بشرمدارانه داشته است و امروز علنا با اظهار نظراتش در پی تحریم بیشتر ایران و اخراج ایران از سازمان حقوق بشر و ایجاد فضای خصمانه علیه جمهوری اسلامی به اسم کمک به مردم ایران است!
🔸 با نگاهی گذرا به بیوگرافی نازنین بنیادی میتوان دریافت که او هیچ تجربهی زیستهای از زندگی در ایران ندارد و صرف اینکه در ایران به دنیا آمده و میتواند فارسی صحبت کند به خودش حق میدهد در مورد شرایط و وضعیت مردم ایران اظهار نظر کند!
🔹 او نیز مانند مسیح علینژاد، مهدیه گلرو، مجریان منو تو، و بیبی سی فارسی و... دریافته است که آمریکا بودجهی هنگفتی برای تخریب ایران توسط فارسی زبانان درنظر گرفته است و نمیخواهد از سفرهای که پهن شده بیبهره بماند، حتی اگر تا دیروز نهایت هنرش رقاصهگری برای خوانندگان مبتذلی همچون افشین بوده باشد!
🔸 اگر حمایت از حقوق بشر، تحریک به تحریم دارو و کشته شدن کودکان ایبی و سرطانیست، مرگ بر این حقوق بیبشر!
🔹 با شعار #زن_زندگی_آزادی به جنگ افروزی و تحمیل فشار بر مردم ایران دامن میزنند و آن را احیای حقوق بشر میخوانند!
‼️ اینها در حالی است که بازیگران هالیوود با پروتکولهای بسیار سختگیرانه حق ندارند وارد مباحث سیاسی آمریکا شوند و در صورت اظهار نظرسیاسی علیه سیاستهای آمریکا با مجازات و جریمههای سنگین مواجه میشوند!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فایل صوتی حجت الاسلام بابایی_1.mp3
7.86M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
استخفاف؛ راهی برای عرفی شدن و سکولاریسم
⏳ ۱۳ دقیقه
📌 گزیده:
🔹 صحبت از سکولاریسم نه فقط جدایی دین از سیاست که جدایی دین از ساحت زندگی است.
🔸 سکولاریسم حداقلی در یک فرایند روانشناختی، لاجرم به سکولاریسم حداکثری منتهی خواهد شد.
🔹 استخفاف یک واژه قرآنی است و نکاتی در بر دارد:
✓ ولا یستَخِفنّ:
• مقاومت در برابر استخفاف، راهی است برای تحقق وعده الهی.
• مقاومت در برابر استخفاف، در برابر انکار آیه است.
✓ فاستخفّ
قبول استخفاف یا منتهی به انکار آیات توحیدی میشود یا به اطاعت فرعونیان منجر میشود
🔸 استخفاف حجاب لزوما از غیر صورت نمیگیرد بلکه قبول این استخفاف از جانب خودیها صورت میگیرد.
🔹 استخفاف درصورتی رخ میدهد که ارادهای بر پذیرش آن وجود داشته باشد.
🔸 مقاومت برابر استخفاف یا مکانیکی است یا پویا؛
ما در برابر سوال از چرایی حجاب فقط یک جواب را تکرار میکنیم و پویایی نداریم. عملا قبول خفت انجام شده و راه برای تخفیف حجاب هموار شده.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
...اگر زن بتواند یک اتصالی با خدا برقرار کند، خداوند با همان بُعد لطیف به آن زن توجه میکند، حالا فرض کن اگر در سبزوار ما در یک شب ده هزار دختر جوان شب داشته باشند، سوز و گداز با خدا داشته باشند، اینها با همان اسم یا لطیف اتصال پیدا میکنند، وقتی که خداوند با ده هزار انسان با آن بُعد لطیف بودن اتصال برقرار بکند، شهر لطیف میشود، حالا تو بگو چرا اخلاق جامعه بد است؟ چرا مردم بداخلاق هستند؟ چرا قتل زیاد است؟ چرا بچه ها روبروی پدر و مادرشان می ایستند؟ چرا خلق و خوی مردم خشن است؟
اگر به یک جامعه شناس بگویی، میگوید مشکلات اقتصادی زیاد است... از من بپرسی میگویم زنان جامعه عبادت خودشان را ترک کرده اند، وظیفه لطیف کردن جامعه و خلق و خوی جامعه با زن است...
...دین در یک لایه خیلی ظاهری در جامعه رواج دارد...
استاد مروجی سبزواری
@Mahdi_Takallou
پوشش، پیشرفت اسلامی، توسعه غربی.mp3
14.03M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
پوشش، پیشرفت اسلامی، توسعه غربی
🎙#آیت_الله_میرباقری
(برنامه جهان آرا)
⏳۱۴ دقیقه
📌 گزیده:
🔹 برای تحقق فروعات دین، ازجمله حجاب، باید اقامه دین شود.
🔸اقتضای ساختار مدرن، پوشش مدرن است.
🔹 ساختارهای اجتماعی در تسهیل یا مشکل کردن یک امر موثرند. ساختار اجتماعی مدرن امر پوشش را تسهیل میکند.
🔸ساختارها باید مناسب اقامه دین باشند تا فروعات اقامه شوند.
🔹بحرانهای موجود برخواسته از دوگانه فرهنگ «توسعه غربی» و «پیشرفت اسلامی» است.
🔸مساله حجاب در ایران، مساله پذیرش الگوی توسعه غربی و الگوی پیشرفت اسلامی است.
🔹مبارزه با آثار توسعه غربی، مبارزه با معلول است. اقامه جرم، جرم اصلی است و نه صرفا ارتکاب جرم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
♦️ زن، عبدالحمید، رفراندوم!
✍🏼 | الهه سادات شفیعی
✔️ بخش اول:
🔺 تصویر بالا گویای مهمترین پیام مولوی عبدالحمید در خطبههای نماز جمعهی ۱۳ آبان ۱۴۰۱ میباشد.
▪️مولوی عبدالحمید به برگزاری رفراندوم و با تاکید بر حضور ناظران بین المللی یک پیام واضح را مخابره میکند و آن القای بیاعتمادی نسبت به ساختارهای نظام است! گویی اعتماد ایشان نسبت به نهادهای بین المللی که این روزها دشمنی خود را با اسلام و جمهوری اسلامی ایران،بیش از پیش نمایان کردهاند، بیشتر است!
▪️اما یکی از همین نهادهای بین المللی، کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) است. شاید بپرسید خب چه ربطی دارد؟!
ربطش برمیگردد به سالها قبل و تصویب قانون سن ازدواج در ایران.
♦️ ماده قانون۱۰۴۱ قانون مدنی که جزء معدود قوانینی است که بارها مورد تغییر قرار گرفته، بعد از فراز و نشیبهای فراوان در آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۰، «حداقل سن ازدواج دختران را، ۱۳ سال شمسی تمام و حداقل سن ازدواج پسران را، ۱۵ سال شمسی تمام» اعلام میکند. این در حالی است که میانگین سن ازدواج دختران و پسران در ایران به ترتیب۲۳ و ۲۶ سال بوده است و این قانون با مخالفتهای بسیاری مواجه میشود.
♦️ بیشتر منتقدین معتقد هستند سن قانونی ازدواج برای دختران و پسران باید به ۱۸ سال افزایش پیدا کند و افراد با سن کمتر از ۱۸ سال کودک تلقی میشوند و جواز ازدواج ایشان جواز کودک همسری است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
💢 زن، عبدالحمید، رفراندوم!
✍🏼 | الهه سادات شفیعی
✔️بخش دوم:
♦️ اما قصه از اینجا جالب میشود که اتفاقا بسیاری از فعالین داخلی و بینالمللی حقوق زنان که اکثرا فمینیست هستند و البته نهاد بینالمللی یونیسف، از مخالفان سرسخت این قانون بودند و هزینههای بسیاری را در مجامع بینالمللی بر ایران تحمیل کردهاند.
🔺 حالا برمیگردیم به سیستان و بلوچستان!
🔹 یکی از مهمترین دلایلی که جمهوری اسلامی ایران این هزینهها را برخود هموار کرد، در نظر گرفتن سنت و فرهنگ استانهای مرزی و غالبا با جمعیت قابل توجه اهل تسنن است که معمولا فرزندان و بخصوص دختران خود را در سنین کمتر از ۱۸ سال و حتی کمتر از ۱۳ سال مزدوج میکنند، و اگر قرار باشد سن ازدواج قانونی ۱۸ سالگی باشد این افراد باید چندین سال بدون ثبت رسمی ازدواج، زندگی زناشویی داشته باشند که مفاسد اجتماعی و حقوقی بسیاری بر آن وارد میشود زیرا قانون از آن عقد نکاح هیچ حمایتی نمیکند!
🔸 در راس این استانها، استان سیستان و بلوچستان با بیشترین آمار ازدواج دختران در سنین زیر ۱۸ سال و حتی زیر ۱۵ و ۱۳ سال قرار دارد و جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده است تا کمترین آسیب به دختران این مناطق وارد شود ولو وجههی بینالمللی کشور تخریب شود!
♦️ اما مولوی عبدالحمید اینها و بسیاری دیگر را نادیده میگیرد و در بخشی از خطبههای نماز جمعه در ۱۳ آبان ۱۴۰۱ چنین میگوید:
« زنان در کشور مورد تبعیض قرار گرفتهاند. من اینها را میگویم تا همه بدانند که مشکل کجاست. تبعیض در اسلام و قانون اساسی کشور، جایی ندارد... این زنان شایستگی و لیاقت دارند و باید بهکار گرفته شوند. بهکارگیری زنان و اقوام و مذاهب و اهل تسنن در هیئت دولت، این برد بین المللی دارد و این شما را خوشنام میکند و به نفع حاکمیت و نظام است».
♦️از طرفی ایشان در حمایت و دلسوزی برای افرادی که امروز از فاز اعتراض رسما به اغتشاش و ترور و جنایات متعدد ورود کردهاند بیان میکنند:
« این زنان که داد میزنند و فریاد میکشند این همه نتیجهی تبعیض و نابرابری نسبت به زنان است. زنان بیمهری دیدهاند. چرا زنان روسریهایشان را میسوزانند؛ درحالیکه پوشیدن روسری یک فرهنگ ایرانی و اسلامی است؟ چه کسی این زنان را به خشم درآورده است؟ این پرسشها را باید از خودمان بپرسیم».
⁉️ ولی قبل از این ما از شما یک سوال داریم:
چرا به زنان اجازهی ورود به مسجد مکی و شرکت در نماز جماعت و جمعه، که در آن این سخنان را ایراد فرمودید نمیدهید؟!!!
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
60124d365fe43bb35176a490_-8561170560487756555.mp3
37.15M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
جنسیت و فلسفه اسلامی
🎙 خانم #دکتر_مهدیهسادات_مستقیمی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
📌 پیشرویداد ایدهپژوهی جنسیت و علوم اسلامی
برگزار شده در پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعهالزهرا
🔹 هنوز در ابتدای راه افقگشایی نگاه فلسفی به جنسیت هستیم.
🔸 لزوم راهاندازی رشته جنسیت و فلسفه اسلامی در حوزه و دانشگاه...
🔹 متأسفانه در پژوهشهای فلسفی و بخصوص فلسفههای مضاف در ایران، توجه چندانی به بحث جنسیت نمیشود. این در حالیست که صدها موضوع فلسفی جدی با رویکرد جنسیتی وجود دارد که هیچکدام به قدرت، توان، غنا و استغنا و قوت فلسفهی اسلامی نمیتواند به بازخوانی آنها بپردازد و بر زمین مانده است!
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #کلیپ
💢 جهانِ زنان در کنتراست عجیبی به سر میبرد!
🔹 دوربینهای گوشی یک آپشن دارد بنام کنتراست، کاربرد این آپشن برای این است که تضادهای موجود در یک عکس را به طور واضح به تماشاگر نمایش دهد، چیزهایی را که بیننده ندیده به آن نشان دهد.
🔸جهان زنان اکنون شبیه همین عکس است که دچار کنتراست شده!
درست زمانی که یک بحران اجتماعی در کشوری #شرقی بنام ایران بر سر الزام حجاب رخ داده، زنان در کشوری #غربی، بر سر بی حجابی اجباری فریاد میزنند.
🔹 این کنتراستِ زنانه اگر فارغ از پروپاگانداهای سیاسی دیده شود، بسیاری از نادیدنیها را دیدنی میکند.
🔸 به عبارتی، هم زمان با شعار #زن_زندگی_آزادی در ایران، که آزادی زنان را در آرمانهای اروپایی و فرادینی جستجو میکند، زنانی در قلب اروپا، پس از تجربهی تمام آن آرمانها دریافتهاند که با دینمداری زندگی زنان ارزشمندتر است، تا جایی که برای آن مبارزه میکنند!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
✅ سرنوشت حجاب چگونه خواهد بود؟
#مهدی_تکلو
بررسیهای گفتمانی در تحلیل تطورات معنای حجاب بهوضوح نشان میدهد حجاب در صد سال گذشته، هرگز یک معنای ثابت نداشته و زمانی که از حجاب صحبت شود، بعید نیست که آن چه که در ذهن و قلب هر مخاطب شکل میگیرد با دیگران بهکلی متفاوت باشد؛ لذا معلوم نیست مراد از الزامی بودن یا نبودن حجاب، الزام کدام معنای حجاب است. معنای حجاب در قرن گذشته، روبنای نزاع گفتمانهایی بوده که در زیربنا در مورد معنای زن با هم منازعه داشته و تا امروز یکی از پرمناقشهترین مسائل را رقم زدهاند.
دههی پنجاه و شصت دهههای بازیابی قدرت اجتماعی زن است. زن ایرانی پس از توفیق نسبی در نبردی پنجاهساله با جریاناتی که در سطح روبنا، حجاب و در سطح زیربنا، حرمت زن را هتک میکردند، عامل پیروزی یکی از بزرگترین انقلابهای مردمی تاریخ شد. تغییر یک نظام سیاسی مستبد با پیشرانی زن را باید حاکی از قدرت اجتماعی او دانست. بر همین اساس، پس از وقوع انقلاب 57 در یک برآیند نسبی، هنوز گفتمان حجاب با مؤلفههای نظیر کرامت، شخصیت و جایگاه والای زن در جامعه مفصلبندی میشود. پذیرش عمومی قانون پوشش و عمومی نشدن مخالفتها با آن در این فضا بهویژه مقارن با اتمسفر فرهنگی ناشی از جنگ تحمیلی قابل توضیح است.
اما سالهای واپسین دههی شصت مصادف است با بروز برخوردهای خشن و تند مردمی با «بدحجابها» و متعاقباً دوباره مسالهشدن حجاب. در دورهی دوم دولت سازندگی و سپس دولت اصلاحات با تقبیح مواجههی قهری فضای تساهل فرهنگی در موضوع حجاب، فتح بابی برای جریانهای مدگرا بود. مقارن با پایان جنگ، قرائتهای سنتی و غیرسیاسی از زن، بر اساس همان تعریف ثانویپندارانه، او را به حاشیهی زندگی اجتماعی سوق میداد و هر چه میگذشت صحنه بیشتر به نزاع دو نیروی سیاسی نگران از بیبندوباری و مایل به آزادی در سبکزندگی (با تمایل به سبک زندگی غربی) رقم میخورد. در این فضا ما شاهد یک چرخش گفتمانی در حجاب هستیم. هر چه میگذرد در همنشینی معنای حجاب، امر جنسی و فحشا، تحریک مردان و... قرار میگیرد. یک سوی میدان سیاست، حجاب زن را نه برای تشخص او بلکه برای کنترل تحریک مردانه معنا میکند و سوی دیگر این میدان پوشش زن را دقیقاً برای تزئین جهان مردانه توضیح میدهد. دست آخر محصول این نزاع مردانهی «غربستیزی - غربزدگی» فروکاست گفتمان حجاب از منظری هویتی و تشخصی (با دلالتهای زنانه) به تنظیمگری امر جنسی (با دلالتهای جنسی مردانه) بود.
در تجربهی تاریخی دلالتهای زنانه که ناظر به هویت و تنظیم جایگاه زن در جامعه بود، توفیقات گفتمانی متعددی کسب کرد (دههی پنجاه و شصت) اما همزمان با توسعه و تورم ادبیات جنسی با دلالتها و اصالتهای مردانه از دههی هفتاد تا کنون شاهد ناکارآمدی گفتمان حجاب هستیم. در حالیکه از منظر زنانه نه حجاب انگیزهای جنسی دارد و نه کشف آن صرفاً با غایتهای جنسی قابل تفهم است.
حوادث اخیر را نقطهی معکوس شدن گفتمان اصیل حجاب میبینم. گفتمان جدید برخلاف گفتمان دهه شصتی این بار کشف حجاب را با مؤلفههایی چون قدرت و تشخص زن را معنا میکند و طبیعتاً ذیل این گفتمان ساختارشکنی حتی در سطح خرد و هرآنچه که بوی مبارزه و قدرتورزی بدهد امری بهنجار و هویتساز (زیربنا) است. حال بیایید به آیندهی حجاب و زن ایرانی از منظر گفتمان حجاب فکر کنیم. مشخص است که گفتمان حجاب در دهههای اخیر جمهوری اسلامی ناکارآمد و معیوب است و این خلل از ناحیهی تخلیهی معناپردازیهای زنانه و اصالتبخشی به قرائتهای مردانه از حجاب زن و جوانب آن ایجاد شده است. در سرنوشت حجاب نزاع اصلی این است که زن قدرتمند چه تصویری دارد؟ باحجاب یا بیحجاب؟ درهرصورت آنچه که بدیهی است این است که زن غیرسیاسی، ضعیف و فاقد نسبتهای روشن با سرنوشت تاریخی از این نزاع بیرون است.
@Mahdi_Takallou
18.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بازنشر | #کلیپ
🔺پیغامی از دختر همسایه
🔻#برای دختر همسایه
⚠️ برای عزیزانی که عذر شنیدن دارند، بخشی از کلیپ، با تکخوانی دختران همراه است.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|