#علی_کریمی تنها هزینهای که بابت این استوری داده، هزینه اینترنت و نهایتا شنیدن حرفهای مخالف در دایرکت پیجش باشد.
اما صحبت از #امنیت به واقع حق کسانی است که بابت آن هزینههای سنگینتری پرداخت کردهاند و در ازای این هزینه بجای تشکر و قدردانی تهمت و زخم زبان شنیدند، البته نه فقط در دایرکت پیجشان که در زندگی روزمرهشان...
در تصویر، واکنش #همسر شهید بلباسی به استوری علی کریمی را میخوانید.
#شهید_بلباسی، از شهدای مدافع حرم است که در خانطومان سوریه به شهادت رسید.
علی کریمی در برابر زنی که همسرش را در #خارج بابت دین و امنیت و ناموس این وطن از دست داده، نباید حرفی برای گفتن داشته باشد!
✍🏼| #فاطمه_صادقی
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
دکتر قوامی ( فایل صوتی )_1.mp3
5.76M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
بدلوارههای اربعین
🎙#دکتر_قوامی
⏳ ۹ دقیقه
📌گزیده:
✓ مساله اجتماعی دو ویژگی و رکن دارد:
• افکار عمومی را شوکه میکند
• باعث برانگیخته شدن اراده جمعی میشود.
✓ اکنون مساله حجاب و پوشش و آزادی زنان این دو رکن را دارد و یک مساله اجتماعی است و حتی به بحران تبدیل شده است.
✓ ما در پرداختن مساله هم، در حاشیهایم و به مسائل اصیل خودمان نپرداختهایم.
✓ در پرداخت مسائل اصیل اجتماعی، نه تنها انسداد عملی داریم، بلکه نظریه آن را هم نداریم.
✅ پیشنهاد:
• نیاز به تظاهرات داریم؛
• باید تظاهرات را تئوریپردازی کنیم؛
• #اربعین تجربه هزارساله تظاهرات انسان شیعی است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی| #یادداشت
💢 کمی عقبتر برویم
▪️زن که بود
▪️که هست
▪️و قرار است چه کسی باشد؟!
🔺 زن در تفکر #شرقی زنی بوده گوشهنشین که مامن او پستوی خانه بوده و با کنش اجتماعی بیگانه!
🔺 زن در تفکر #غربی زنیاست که بیرون از خانه است، در جامعه است و هویتش را از کف جامعه میگیرد ولی با خانه بیگانه شده!
🌱 اما اکنون، تفکر #نه_شرقی_نه_غربی، زنی را به جهان معرفی کرده که نه تنها در جامعه حضور دارد بلکه در متن و مرکز قرار دارد و از طرفی خانه را از محور اولویتهایش خارج نکرده.
🔸 هم عفیف و پاک است هم در جامعه است و هم هویتش اصالت دارد و برساختهی مدرنیت نشده.
❗️ریشه دشمنیها با ایران اسلامی همین است که زنی را به جهان معرفی کرده که نه مثل زن شرقی در حاشیه و پستو عزلت است و نه مثل زن غربی تنها به مثابه نیروی کار در اختیار جامعه است.
بلکه زنی است که هم #کنشگر است و هم برای رسیدن به جایگاه کنشگری نیازی به نمایش بدن و جاذبههای جنسیاش نمیبیند.
زن در این تفکر کالایی برای نظام سرمایهداری نیست.
🌱 اوست که هویت میبخشد؛ هم به خانه و هم به جامعه.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فایل صوتی خانم دکتر منصوری_1.mp3
7.99M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
حجاب و بدنمندی
🎙 #دکتر_منصوری
⏳ ۱۳ دقیقه
📌 گزیده:
✓ در الهیات پروتستانی، نه تنها بدن مکان و موضع گناه است بلکه اساسا علت اصلی گناه شناخته می شود.
✓ اکنون بدن نقطه ثقل مقاوت درمقابل سوبژگی است. مصرفگرایی لذتمحور در فضای جدید عَلَم شده و بحث هستیِ بدنی شده بازتولید میشود.
✓ بدن با تصویر، نمایش و با تجربه دارد تمرین میشود. بدن با تصویر پیوند میخورد.
✓ حجاب به عنوان امری علیه این نقطه مقاوت (بدن)، محل نزاع خواهد بود.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#بازنشر| #یادداشت
♦️ ذهن خشونتزده در میدان اغتشاش
✍🏼 | سحر دانشور
🔻 چرا فحاشی زنان، خشونت علیه خودشان است؟
⁉️ «امروزه نظارت شکل حمله به آزادی ندارد. برعکس آزادی و کنترل هر دو یکی هستند» [۱]
ظاهر ماجرا این است که بیتوجهی به قواعد و آداب اجتماعی در به کار بردن واژهها و زبان به «فحاشی» گشودن در میدان اغتشاش اخیر در ایران، فعلی آزادانه و رهاییبخش است؛ چرا که فحشهای جمعی در اعتراض به ساخت اجتماعی، سیاست و فرهنگ جامعه مطرح میشوند. از آنجا که این فعل در کنار طرح شعارهای آزادیخواهانه برای جامعه زنان صورت گرفته، میتوان پرسید فحاشی جمعی در چنین موقعیتی آزادیخواهانه است یا در لایههای خود خشونت نسبت به زن و کنترل او را به رخ میکشد؟
🔸 خشونت در طول تاریخ اَشکال متفاوتی به خود گرفته و همواره در پی کنترل پیرامون خود بوده است. امروزه شاهد خشونتهای نرم و به تعبیر بیونگ چول هان «نامرئی» نیز هستیم. فحاشی یکی از اشکال نرم خشونت کلامی در جهان معاصر است. کنترل پیرامون و تسلط بر آن به میانجی خشونت موضوع ساده ای نیست اما پیچیدگی میل به تسلط بر پیرامون، در فحاشیهای جنسی اخیر آنجا رخ می نماید که زنان حاضر در صحنه همراه با مردان زبان به کلماتی گشودند که عرف جامعه آنها را فحاشی قبیح مردانه میداند. فحاشی جنسی در لایههای درونی و بیرونی خود با اتخاذ نگاه سلسلهمراتبی به زن، همواره او را در موقعیت فرودست قرار داده و با تحقیر و تخفیف، او را بی اعتبار و کم ارزش کرده و میکند.
🔹 همآوایی زنان با فحشهایی از این دست، آنها را با زبان تخفیف دهنده هرزهگو همدست کرده و در همراهی بیسابقه موقعیتشان را به فرودستی که نه تنها جایگاه خود را پذیرفته بلکه برای تقویت جایگاه فرودست و تحت سلطه خود تلاش میکند، تبدیل کرده است.
🔸 در این نقطه نفس رهایی و هرزهگویی آزادانه به مثابه یکی از مهمترین ابزارهای کنترل به مهمترین و نرمترین شکل خشونت بدل میشود تا در وهله اول بر خود زنان (چه زنان همدست با میدان خشونت و چه زنان غیر همدست) و در ادامه بر محیط پیرامون مسلط شود. در حقیقت زبان هرزهگو برای مونولوگی یکسویه و پیچیده مبتنی بر روانی خشن متولد شده و از آنجا که فهمش مبتنی بر سلسله مراتب و روابط فرادست و فرودست است هرگز توانی برای گفت و گو و شنیدن ندارد.
🔹 عنصر اساسی در رابطه سلسله مراتبیِ هرزهگویی قدرت و اقتدار نیست بلکه بدویتی سرکوبگر است که فهمی ابتدایی از رابطه و شبکه ارتباطی، دارد در این زبان نقشی اساسی ایفا می کند. از این رو تسلطی این چنین از پیچیده ترین اشکال تسلط بر زن و خشونت علیه او در میدانی است که ادعای آزادی زن را بر پیشانی دارد.
[۱]چول هان، بیونگ، توپولوژی خشونت، مترجم آراز بارسقیان، تهران، نشر یکشنبه
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🔺 سخنان آیت الله جوادی آملی در مورد شعار «زن، زندگی، آزادی»
✓ آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس علوم القرآن خود بیان کرد:
شعار «زن، زندگی، آزادی» را ما هم قبول داریم؛ اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یادها رفته است: اول اینکه تمام این هویّت مرا چه کسی به من داده است؟ دوم آیا من می میرم و می پوسم یا از پوست به در می آیم؟، الآن مشکل جدّی بشر کنونی، جریان مرگ است و این غائله اخیر هم همین طور است. بله، «زن» هست، «زندگی» هست، «آزادی» هست، مرد هم همین طور است، همه اینها سرجایش محفوظ؛ اما بالاخره این اصل هم وجود دارد که آیا انسان می پوسد یا از پوست به در می آید؟ بشر امروز غافلِ غافل است./مهر
mehrnews.com/xYPdL
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
حجت الاسلام اسلامی تنها فایل صوتی_1.mp3
6.45M
#بازنشر | #صوت
♦️موضوع:
انسان معطوف به تصویر و حجاب
🎙 #حجت_الاسلام_اسلامی_تنها
⏳ ۱۰ دقیقه
📌 گزیده:
✓ با دو انسان روبروییم:
• انسان مدرن: انسان معطوف به تصویر که میل به تکشف و بی حجابی دارد.
• انسان دینی: انسان معطوف به کلمه، تکلم یعنی تحجر
✓ انسان امروزه نه تنها میخواهد همه چیز را ببیند بلکه میخواهد همه چیز را نشان دهد.
✓ روند تصویری شدن انسان عبارة اخری اخلاق ارتباطی پروتستانی است.
✓ انسان معطوف یه تصویر، از جهت ناظر بودن: تماشاگر است، ادراکش مبتنی بر تصویر است، در نظر او هیچ چیزی وجود ندارد جز صوَر، یا بالصوَر یا مع الصوَر
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #کلیپ
📌 تحلیل و بررسی دو مساله با دو رویکرد:
۱. جایگاه اصالت بدنمندی در اعتراضات و اغتشاشات اخیر کجاست؟ و اساسا اصالت بدن و روح چه جایگاهی دارند؟
۲. تمدن و تابآوری چه رابطهای با یکدیگر دارند؟ بدن و روح در این تابآوری چه نقشی ایفا میکنند؟
🔻 با حضور:
دکتر آرش حیدری دکتری جامعه شناسی فرهنگ از دانشگاه علامه طباطبایی
دکتر احمد اولیایی دکتری مطالعات فرهنگ و ارتباطات
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی #عصرزنان
🌐|@asrezanan_ir|
4_5958567533157027354.mp3
8.07M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
برگ برنده ما
🎙 آیت الله #یزدان_پناه
⏳ ۶ دقیقه
📌 گزیده:
🔹حجاب، یکی از لبههای جنگ تمدنی با غرب است.
🔸 حجاب، پایه و آغاز است که اگر آن را برداریم ساختارها و مفاهیم اجتماعی گستردهای را از بین بردهایم.
🔹 باید نشان دهیم که برداشتن حجاب چه عواقب سویی را به دنبال دارد و جامعه را تا به کجا میکشاند.
🔸 حجاب برگ برنده ما در قبال دنیای غرب است ولی متاسفانه تبدیل به برگ بازندهاش کردهایم، یعنی تحلیل و تبیین از آن نداریم. در حالی که حجاب تعارض تمدنی ما با دنیای غرب است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
🎥 ۸ فیلم دهه نودی با محوریت قهرمانِ زن
🔸حتما بارها و بارها فیلمها و ملودرامهایی درباره زنان را مشاهده کردهاید اما در معدود آثاری زنان به عنوان قهرمان با قدرت در فیلمها حضور دارند. شخصیتی که در برابر مشکلات، سر خم نمیکند. بلکه سعی میکند بحران و مشکلات را سامان دهد.
🔹 ناخودآگاهِ جمعیِ ما از حافظه مشترک جهانی و تصاویری تشکیل شده که به اصطلاح «کهنالگو» نامیده میشوند. «ویلیام ایندیک» در فصلی از کتاب «روانشناسی برای فیلمنامهنویسان» طیفهای گوناگونِ ظهور و بروز شخصیت در نمایش را واکاوی کرده است. او معتقد است کهنالگوها «مفاهیمی بنیادی» و «تصاویر اولیه» و صورتهای مهم ناخودآگاهند که همه انسانها قادرند با آنها ارتباط برقرار کنند. برای مثال، کهنالگوی مادر در فیلمها و داستانها، به نامها و شکلهای گوناگونی وجود دارد اما مفهومی بنیادی در پسِ ذهن همه این بازنماییها یکسان است که میتوان آن را «کهنالگوی مادر» نامید.
🔸 البته نمیشود گفت شخصیت قهرمان زن همه این فیلمها براساس یک کهنالگو وجود دارد. گاهی شخصیت زن براساس کهنالگوی «الهه بهمثابه مادر»، گاهی براساس کهنالگوی «شیرزن» و گاهی نیز براساس اسطوره دِمِتر (مادر پرورشدهنده) است.
🔹اما قهرمان زن در فرهنگ ایرانی ما مولفههای خاص ایرانی اسلامی خودش را دارد که باید هنگام تولید اثر هنری درباره او، به آن مولفهها توجه کرد. مثلا زن ایرانی در متن هر صحنه اجتماعی که باشد، وقار و حجب و حیا را فراموش نمیکند.
🔸در این فرسته به فیلمهایی توجه کردهایم که در آنها، زنان نقش پررنگی ایفا کردهاند. زنانی که در عمده این فیلمها نقش مادرانه را ایفا میکنند و فداکارند و هرکدام به نوعی و تا حدی به آن الگوی زن قهرمان ایرانی نزدیک میشوند.
شما چه فیلمهای دیگری با محوریت زنان میشناسید؟
📚 | منبع:
@baftar_resane
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🎥 فیلمها:
♦️ هناس / حسین دارابی
روایتی واقعی از تلاشهای عاشقانه همسر یک دانشمند هستهای است برای به آرامش رساندن زندگی در تلاطم خاص شغل همسرش
♦️ ویلاییها / منیر قیدی
ما در این فیلم با «روح جمعی زنانه» روبرو هستیم حتی سکوت آنها هم در برابر مشکلات و خطرها قهری و از سر ضعف و باخبر نبودن آنها نیست؛ بلکه انتخاب صبر است مانند وقتی که همه منتظر خبری از همسرانشان بودند.
♦️ دسته دختران / منیر قیدی
منیر قیدی که در ویلایی ها به زنان پشت خط مقدم پرداخته بود، این بار زنانی را به تصویر کشیده است که رو در رو با دشمن و در وسط جنگند.
♦️ اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند / نرگس آبیار
لیلا (گلاره عباسی) از طرفی باردار است و از طرفی نباید در جامعه حضور داشته باشد و کارها را سامان دهد و همین نقطه ای است که چالش هایی را به همراه دارد.
♦️ شیار ۱۴۳ / نرگس آبیار
قهرمان زن این فیلم مادر شهیدی است که منتظر بازگشت پسرش است. «شهید دادن» یک هنر اوست و «در انتظار پیکر فرزندش سوختن و ساختن» هنر دیگرش
♦️ دهلیز / بهروز شعیبی
شیوا (هانیه توسلی) زنی است که در غیاب همسرش (رضا عطاران) که به دلیل نزاعی باعث قتل غیرعمد شده است، باید به تنهایی زندگی را جمع و جور کند و نگذارد ازهم بپاشد.
♦️دلبری / سیدجلال دهقانی اشکذری
قهرمان این فیلم همسر جانباز قطع نخاعی است قهرمانی در دل زندگی که فداکارانه جوانیاش را به پای قهرمان جنگ گذاشته است.
♦️روزهای زندگی / پرویز شیخطادی
قهرمان زن در این فیلم، پرستاری است که یک تنه در میان مردان میدان جنگ حضور دارد و در تلاش برای نجات جان مردان محروح ایرانی است.
📚 | منبع:
@baftar_resane
≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈
📍عصر زنان را با همین نشانی در اینستاگرام، روبیکا تلگرام و ایتا دنبال کنید...
@asrezanan_ir
عصر زنان
#اختصاصی | #یادداشت
✍️ | الهه سادات شفیعی
💢 از بازیگری تا نمایندگی
❗️ «جمهوری اسلامی ایران فقط دشمن مردم ایران نیست، و این حکومتِ گروگانگیر معترضان را با گلوله جنگی به قتل میرساند. شمار کشتهشدگان اعتراضات ضد حکومتی در ایران بیش از آمار اعلام شده است، و جمهوری اسلامی به وسیلهی روشهای متفاوت، از جمله با ضربات باتوم و شلیک به سر معترضها آنها را کشته است.
جمهوری اسلامی ایران یک حکومت توتالیتر است و این نظام شهروندان خود را شکنجه میکند.
انتخاب در کشور ایران نمایش است و جمهوری اسلامی ایران اصلاحپذیر نیست.
علیرغم سرکوبهای وحشیانه و قطع اینترنت، معترضان در آنچه که به اولین انقلاب تحت رهبری زنان در زمان ما تبدیل شده است، عقب نشینی نکردهاند.
این اعتراضات به چیزی فراتر از اعتراض به حجاب اجباری تبدیل شده که خود نمادی از ستم سازمانیافته علیه زنان ایران بوده است.
گذار به دموکراسی در ایران میتواند عاملی کلیدی به صلح در خاورمیانه باشد. وقت آن است که از کمک به جمهوری اسلامی خودداری کنیم.»
(منبع: سایت فارسی زبان ایندیپندنت)
⭕️ چهارشنبه ۱۱ آبان ماه نشست غیررسمی شورای امنیت موسوم به «آریا فرمولا» در نیویورک برگزار شد. نشستی که در آن چند نفر هم دعوت شده بودند و به ایراد سخنرانی پرداختند.
🔸 «نازنین بنیادی» بازیگر ایرانی - بریتانیایی مدافع حقوق بشر و شیرین عبادی(حقوقدان) از جمله کسانی بودند که از سوی آمریکا به این نشست دعوت شدند.
🔹 #نازنین_بنیادی در اول خرداد ۱۳۵۹ در تهران متولد شد و در بیست روزگی به همراه خانوادهاش که پناهندگی سیاسی گرفته بودند، عازم انگلستان میشود. او تا ۱۹ سالگی در انگلستان زندگی میکند و بعد از آن برای ادامهی تحصیل به آمریکا میرود و در ۲۶ سالگی بعد از اتام تحصیلات در رشتهی "زیست شناسی" وارد حرفهی بازیگری میشود.
🔸 در این بین آشنایی او با تام کروز از طریق کلیسای ساینتولوژی(مانند آموزههای کابالا افکار خاصی را وارد دین مسیحیت کردهاند و برخی آن را مذهب جدیدی در مسیحیت میدانند) که مادرش از فعالین آن بود سبب ورود بیش از پیش او به سینمای آمریکا و هالیوود میشود.
🔹 در سالهای اخیر نیز اقداماتی در راستای افزایش تحریمها علیه ایران به اسم فعالیتهای حقوق بشرمدارانه داشته است و امروز علنا با اظهار نظراتش در پی تحریم بیشتر ایران و اخراج ایران از سازمان حقوق بشر و ایجاد فضای خصمانه علیه جمهوری اسلامی به اسم کمک به مردم ایران است!
🔸 با نگاهی گذرا به بیوگرافی نازنین بنیادی میتوان دریافت که او هیچ تجربهی زیستهای از زندگی در ایران ندارد و صرف اینکه در ایران به دنیا آمده و میتواند فارسی صحبت کند به خودش حق میدهد در مورد شرایط و وضعیت مردم ایران اظهار نظر کند!
🔹 او نیز مانند مسیح علینژاد، مهدیه گلرو، مجریان منو تو، و بیبی سی فارسی و... دریافته است که آمریکا بودجهی هنگفتی برای تخریب ایران توسط فارسی زبانان درنظر گرفته است و نمیخواهد از سفرهای که پهن شده بیبهره بماند، حتی اگر تا دیروز نهایت هنرش رقاصهگری برای خوانندگان مبتذلی همچون افشین بوده باشد!
🔸 اگر حمایت از حقوق بشر، تحریک به تحریم دارو و کشته شدن کودکان ایبی و سرطانیست، مرگ بر این حقوق بیبشر!
🔹 با شعار #زن_زندگی_آزادی به جنگ افروزی و تحمیل فشار بر مردم ایران دامن میزنند و آن را احیای حقوق بشر میخوانند!
‼️ اینها در حالی است که بازیگران هالیوود با پروتکولهای بسیار سختگیرانه حق ندارند وارد مباحث سیاسی آمریکا شوند و در صورت اظهار نظرسیاسی علیه سیاستهای آمریکا با مجازات و جریمههای سنگین مواجه میشوند!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فایل صوتی حجت الاسلام بابایی_1.mp3
7.86M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
استخفاف؛ راهی برای عرفی شدن و سکولاریسم
⏳ ۱۳ دقیقه
📌 گزیده:
🔹 صحبت از سکولاریسم نه فقط جدایی دین از سیاست که جدایی دین از ساحت زندگی است.
🔸 سکولاریسم حداقلی در یک فرایند روانشناختی، لاجرم به سکولاریسم حداکثری منتهی خواهد شد.
🔹 استخفاف یک واژه قرآنی است و نکاتی در بر دارد:
✓ ولا یستَخِفنّ:
• مقاومت در برابر استخفاف، راهی است برای تحقق وعده الهی.
• مقاومت در برابر استخفاف، در برابر انکار آیه است.
✓ فاستخفّ
قبول استخفاف یا منتهی به انکار آیات توحیدی میشود یا به اطاعت فرعونیان منجر میشود
🔸 استخفاف حجاب لزوما از غیر صورت نمیگیرد بلکه قبول این استخفاف از جانب خودیها صورت میگیرد.
🔹 استخفاف درصورتی رخ میدهد که ارادهای بر پذیرش آن وجود داشته باشد.
🔸 مقاومت برابر استخفاف یا مکانیکی است یا پویا؛
ما در برابر سوال از چرایی حجاب فقط یک جواب را تکرار میکنیم و پویایی نداریم. عملا قبول خفت انجام شده و راه برای تخفیف حجاب هموار شده.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
...اگر زن بتواند یک اتصالی با خدا برقرار کند، خداوند با همان بُعد لطیف به آن زن توجه میکند، حالا فرض کن اگر در سبزوار ما در یک شب ده هزار دختر جوان شب داشته باشند، سوز و گداز با خدا داشته باشند، اینها با همان اسم یا لطیف اتصال پیدا میکنند، وقتی که خداوند با ده هزار انسان با آن بُعد لطیف بودن اتصال برقرار بکند، شهر لطیف میشود، حالا تو بگو چرا اخلاق جامعه بد است؟ چرا مردم بداخلاق هستند؟ چرا قتل زیاد است؟ چرا بچه ها روبروی پدر و مادرشان می ایستند؟ چرا خلق و خوی مردم خشن است؟
اگر به یک جامعه شناس بگویی، میگوید مشکلات اقتصادی زیاد است... از من بپرسی میگویم زنان جامعه عبادت خودشان را ترک کرده اند، وظیفه لطیف کردن جامعه و خلق و خوی جامعه با زن است...
...دین در یک لایه خیلی ظاهری در جامعه رواج دارد...
استاد مروجی سبزواری
@Mahdi_Takallou
پوشش، پیشرفت اسلامی، توسعه غربی.mp3
14.03M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
پوشش، پیشرفت اسلامی، توسعه غربی
🎙#آیت_الله_میرباقری
(برنامه جهان آرا)
⏳۱۴ دقیقه
📌 گزیده:
🔹 برای تحقق فروعات دین، ازجمله حجاب، باید اقامه دین شود.
🔸اقتضای ساختار مدرن، پوشش مدرن است.
🔹 ساختارهای اجتماعی در تسهیل یا مشکل کردن یک امر موثرند. ساختار اجتماعی مدرن امر پوشش را تسهیل میکند.
🔸ساختارها باید مناسب اقامه دین باشند تا فروعات اقامه شوند.
🔹بحرانهای موجود برخواسته از دوگانه فرهنگ «توسعه غربی» و «پیشرفت اسلامی» است.
🔸مساله حجاب در ایران، مساله پذیرش الگوی توسعه غربی و الگوی پیشرفت اسلامی است.
🔹مبارزه با آثار توسعه غربی، مبارزه با معلول است. اقامه جرم، جرم اصلی است و نه صرفا ارتکاب جرم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
♦️ زن، عبدالحمید، رفراندوم!
✍🏼 | الهه سادات شفیعی
✔️ بخش اول:
🔺 تصویر بالا گویای مهمترین پیام مولوی عبدالحمید در خطبههای نماز جمعهی ۱۳ آبان ۱۴۰۱ میباشد.
▪️مولوی عبدالحمید به برگزاری رفراندوم و با تاکید بر حضور ناظران بین المللی یک پیام واضح را مخابره میکند و آن القای بیاعتمادی نسبت به ساختارهای نظام است! گویی اعتماد ایشان نسبت به نهادهای بین المللی که این روزها دشمنی خود را با اسلام و جمهوری اسلامی ایران،بیش از پیش نمایان کردهاند، بیشتر است!
▪️اما یکی از همین نهادهای بین المللی، کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) است. شاید بپرسید خب چه ربطی دارد؟!
ربطش برمیگردد به سالها قبل و تصویب قانون سن ازدواج در ایران.
♦️ ماده قانون۱۰۴۱ قانون مدنی که جزء معدود قوانینی است که بارها مورد تغییر قرار گرفته، بعد از فراز و نشیبهای فراوان در آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۰، «حداقل سن ازدواج دختران را، ۱۳ سال شمسی تمام و حداقل سن ازدواج پسران را، ۱۵ سال شمسی تمام» اعلام میکند. این در حالی است که میانگین سن ازدواج دختران و پسران در ایران به ترتیب۲۳ و ۲۶ سال بوده است و این قانون با مخالفتهای بسیاری مواجه میشود.
♦️ بیشتر منتقدین معتقد هستند سن قانونی ازدواج برای دختران و پسران باید به ۱۸ سال افزایش پیدا کند و افراد با سن کمتر از ۱۸ سال کودک تلقی میشوند و جواز ازدواج ایشان جواز کودک همسری است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
💢 زن، عبدالحمید، رفراندوم!
✍🏼 | الهه سادات شفیعی
✔️بخش دوم:
♦️ اما قصه از اینجا جالب میشود که اتفاقا بسیاری از فعالین داخلی و بینالمللی حقوق زنان که اکثرا فمینیست هستند و البته نهاد بینالمللی یونیسف، از مخالفان سرسخت این قانون بودند و هزینههای بسیاری را در مجامع بینالمللی بر ایران تحمیل کردهاند.
🔺 حالا برمیگردیم به سیستان و بلوچستان!
🔹 یکی از مهمترین دلایلی که جمهوری اسلامی ایران این هزینهها را برخود هموار کرد، در نظر گرفتن سنت و فرهنگ استانهای مرزی و غالبا با جمعیت قابل توجه اهل تسنن است که معمولا فرزندان و بخصوص دختران خود را در سنین کمتر از ۱۸ سال و حتی کمتر از ۱۳ سال مزدوج میکنند، و اگر قرار باشد سن ازدواج قانونی ۱۸ سالگی باشد این افراد باید چندین سال بدون ثبت رسمی ازدواج، زندگی زناشویی داشته باشند که مفاسد اجتماعی و حقوقی بسیاری بر آن وارد میشود زیرا قانون از آن عقد نکاح هیچ حمایتی نمیکند!
🔸 در راس این استانها، استان سیستان و بلوچستان با بیشترین آمار ازدواج دختران در سنین زیر ۱۸ سال و حتی زیر ۱۵ و ۱۳ سال قرار دارد و جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده است تا کمترین آسیب به دختران این مناطق وارد شود ولو وجههی بینالمللی کشور تخریب شود!
♦️ اما مولوی عبدالحمید اینها و بسیاری دیگر را نادیده میگیرد و در بخشی از خطبههای نماز جمعه در ۱۳ آبان ۱۴۰۱ چنین میگوید:
« زنان در کشور مورد تبعیض قرار گرفتهاند. من اینها را میگویم تا همه بدانند که مشکل کجاست. تبعیض در اسلام و قانون اساسی کشور، جایی ندارد... این زنان شایستگی و لیاقت دارند و باید بهکار گرفته شوند. بهکارگیری زنان و اقوام و مذاهب و اهل تسنن در هیئت دولت، این برد بین المللی دارد و این شما را خوشنام میکند و به نفع حاکمیت و نظام است».
♦️از طرفی ایشان در حمایت و دلسوزی برای افرادی که امروز از فاز اعتراض رسما به اغتشاش و ترور و جنایات متعدد ورود کردهاند بیان میکنند:
« این زنان که داد میزنند و فریاد میکشند این همه نتیجهی تبعیض و نابرابری نسبت به زنان است. زنان بیمهری دیدهاند. چرا زنان روسریهایشان را میسوزانند؛ درحالیکه پوشیدن روسری یک فرهنگ ایرانی و اسلامی است؟ چه کسی این زنان را به خشم درآورده است؟ این پرسشها را باید از خودمان بپرسیم».
⁉️ ولی قبل از این ما از شما یک سوال داریم:
چرا به زنان اجازهی ورود به مسجد مکی و شرکت در نماز جماعت و جمعه، که در آن این سخنان را ایراد فرمودید نمیدهید؟!!!
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
60124d365fe43bb35176a490_-8561170560487756555.mp3
37.15M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
جنسیت و فلسفه اسلامی
🎙 خانم #دکتر_مهدیهسادات_مستقیمی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
📌 پیشرویداد ایدهپژوهی جنسیت و علوم اسلامی
برگزار شده در پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعهالزهرا
🔹 هنوز در ابتدای راه افقگشایی نگاه فلسفی به جنسیت هستیم.
🔸 لزوم راهاندازی رشته جنسیت و فلسفه اسلامی در حوزه و دانشگاه...
🔹 متأسفانه در پژوهشهای فلسفی و بخصوص فلسفههای مضاف در ایران، توجه چندانی به بحث جنسیت نمیشود. این در حالیست که صدها موضوع فلسفی جدی با رویکرد جنسیتی وجود دارد که هیچکدام به قدرت، توان، غنا و استغنا و قوت فلسفهی اسلامی نمیتواند به بازخوانی آنها بپردازد و بر زمین مانده است!
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #کلیپ
💢 جهانِ زنان در کنتراست عجیبی به سر میبرد!
🔹 دوربینهای گوشی یک آپشن دارد بنام کنتراست، کاربرد این آپشن برای این است که تضادهای موجود در یک عکس را به طور واضح به تماشاگر نمایش دهد، چیزهایی را که بیننده ندیده به آن نشان دهد.
🔸جهان زنان اکنون شبیه همین عکس است که دچار کنتراست شده!
درست زمانی که یک بحران اجتماعی در کشوری #شرقی بنام ایران بر سر الزام حجاب رخ داده، زنان در کشوری #غربی، بر سر بی حجابی اجباری فریاد میزنند.
🔹 این کنتراستِ زنانه اگر فارغ از پروپاگانداهای سیاسی دیده شود، بسیاری از نادیدنیها را دیدنی میکند.
🔸 به عبارتی، هم زمان با شعار #زن_زندگی_آزادی در ایران، که آزادی زنان را در آرمانهای اروپایی و فرادینی جستجو میکند، زنانی در قلب اروپا، پس از تجربهی تمام آن آرمانها دریافتهاند که با دینمداری زندگی زنان ارزشمندتر است، تا جایی که برای آن مبارزه میکنند!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
✅ سرنوشت حجاب چگونه خواهد بود؟
#مهدی_تکلو
بررسیهای گفتمانی در تحلیل تطورات معنای حجاب بهوضوح نشان میدهد حجاب در صد سال گذشته، هرگز یک معنای ثابت نداشته و زمانی که از حجاب صحبت شود، بعید نیست که آن چه که در ذهن و قلب هر مخاطب شکل میگیرد با دیگران بهکلی متفاوت باشد؛ لذا معلوم نیست مراد از الزامی بودن یا نبودن حجاب، الزام کدام معنای حجاب است. معنای حجاب در قرن گذشته، روبنای نزاع گفتمانهایی بوده که در زیربنا در مورد معنای زن با هم منازعه داشته و تا امروز یکی از پرمناقشهترین مسائل را رقم زدهاند.
دههی پنجاه و شصت دهههای بازیابی قدرت اجتماعی زن است. زن ایرانی پس از توفیق نسبی در نبردی پنجاهساله با جریاناتی که در سطح روبنا، حجاب و در سطح زیربنا، حرمت زن را هتک میکردند، عامل پیروزی یکی از بزرگترین انقلابهای مردمی تاریخ شد. تغییر یک نظام سیاسی مستبد با پیشرانی زن را باید حاکی از قدرت اجتماعی او دانست. بر همین اساس، پس از وقوع انقلاب 57 در یک برآیند نسبی، هنوز گفتمان حجاب با مؤلفههای نظیر کرامت، شخصیت و جایگاه والای زن در جامعه مفصلبندی میشود. پذیرش عمومی قانون پوشش و عمومی نشدن مخالفتها با آن در این فضا بهویژه مقارن با اتمسفر فرهنگی ناشی از جنگ تحمیلی قابل توضیح است.
اما سالهای واپسین دههی شصت مصادف است با بروز برخوردهای خشن و تند مردمی با «بدحجابها» و متعاقباً دوباره مسالهشدن حجاب. در دورهی دوم دولت سازندگی و سپس دولت اصلاحات با تقبیح مواجههی قهری فضای تساهل فرهنگی در موضوع حجاب، فتح بابی برای جریانهای مدگرا بود. مقارن با پایان جنگ، قرائتهای سنتی و غیرسیاسی از زن، بر اساس همان تعریف ثانویپندارانه، او را به حاشیهی زندگی اجتماعی سوق میداد و هر چه میگذشت صحنه بیشتر به نزاع دو نیروی سیاسی نگران از بیبندوباری و مایل به آزادی در سبکزندگی (با تمایل به سبک زندگی غربی) رقم میخورد. در این فضا ما شاهد یک چرخش گفتمانی در حجاب هستیم. هر چه میگذرد در همنشینی معنای حجاب، امر جنسی و فحشا، تحریک مردان و... قرار میگیرد. یک سوی میدان سیاست، حجاب زن را نه برای تشخص او بلکه برای کنترل تحریک مردانه معنا میکند و سوی دیگر این میدان پوشش زن را دقیقاً برای تزئین جهان مردانه توضیح میدهد. دست آخر محصول این نزاع مردانهی «غربستیزی - غربزدگی» فروکاست گفتمان حجاب از منظری هویتی و تشخصی (با دلالتهای زنانه) به تنظیمگری امر جنسی (با دلالتهای جنسی مردانه) بود.
در تجربهی تاریخی دلالتهای زنانه که ناظر به هویت و تنظیم جایگاه زن در جامعه بود، توفیقات گفتمانی متعددی کسب کرد (دههی پنجاه و شصت) اما همزمان با توسعه و تورم ادبیات جنسی با دلالتها و اصالتهای مردانه از دههی هفتاد تا کنون شاهد ناکارآمدی گفتمان حجاب هستیم. در حالیکه از منظر زنانه نه حجاب انگیزهای جنسی دارد و نه کشف آن صرفاً با غایتهای جنسی قابل تفهم است.
حوادث اخیر را نقطهی معکوس شدن گفتمان اصیل حجاب میبینم. گفتمان جدید برخلاف گفتمان دهه شصتی این بار کشف حجاب را با مؤلفههایی چون قدرت و تشخص زن را معنا میکند و طبیعتاً ذیل این گفتمان ساختارشکنی حتی در سطح خرد و هرآنچه که بوی مبارزه و قدرتورزی بدهد امری بهنجار و هویتساز (زیربنا) است. حال بیایید به آیندهی حجاب و زن ایرانی از منظر گفتمان حجاب فکر کنیم. مشخص است که گفتمان حجاب در دهههای اخیر جمهوری اسلامی ناکارآمد و معیوب است و این خلل از ناحیهی تخلیهی معناپردازیهای زنانه و اصالتبخشی به قرائتهای مردانه از حجاب زن و جوانب آن ایجاد شده است. در سرنوشت حجاب نزاع اصلی این است که زن قدرتمند چه تصویری دارد؟ باحجاب یا بیحجاب؟ درهرصورت آنچه که بدیهی است این است که زن غیرسیاسی، ضعیف و فاقد نسبتهای روشن با سرنوشت تاریخی از این نزاع بیرون است.
@Mahdi_Takallou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر | #کلیپ
🔺پیغامی از دختر همسایه
🔻#برای دختر همسایه
⚠️ برای عزیزانی که عذر شنیدن دارند، بخشی از کلیپ، با تکخوانی دختران همراه است.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
مبانی فلسفی شکلگیری سلبریتیسم، نهایی.mp3
31.29M
#بازنشر | #صوت
#سلبریتیسم ۱
♦️ موضوع:
مبانی فلسفی شکلگیری سبک زندگی سلبریتیسم
🎙کارشناسان:
🔸 دکتر محمد کاظمی
🔹 دکتر محمدعلی روزبهانی
برنامه نقد و نظر، رادیو معارف
📌 گزیده:
✓ مولفههای حاکم بر سبک زندگی سلبریتیسم:
۱. عقل خودبنیاد
۲. مسالهمند کردن ارزشها: ضدیت با ذات و نسبیت ارزشها
۳. خود نمایشی: دیگران، منبع هویت شخص
۴. بازاری شدن نمادها و نشانهها
۵. تکنولوژیهای حوزه فرهنگ
✓ پیامدها:
۱. امتزاج فرهنگی، نشانهای
۲. لحظهای شدن هویتیابی انسانها
✓ سبک زندگی یک مفهوم جدید و مدرن است، برآمده از یکسری رابطههاست. این رابطهها جهانی میسازند که قهرمان این جهان، سلبریتیها هستند.
✓ عقل خودبنیاد، عقل بی بنیاد است. پیشینه این عقل هیچ و بیخدایی است.
✓ انسان مدرن دچار بحران معناست، برای فرار از این بحران نیازمند عناصر هویتبخش است، مثل استادیوم ورزشی...
✓ سلبریتی یکی از امکانات و پدیدارهای جهان مدرن است. باید بدانیم امکانات سلبریتی چیست و چگونه میتوان از او برای اهداف تمدنی استفاده کرد؟!
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|