eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
462 عکس
169 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻بررسی أمارات و نشانه های ولوج روح از منظر فقهی 🔸 ارائه کننده: سرکار خانم افتخار یوسفی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه جامعه الزهرا س 1️⃣ از منظر فقهی، ولوج روح در جنین، چه زمانی است؟ 2️⃣ آیا زمان های مطرح شده، موضوعیت دارد یا طریقیت؟ 3️⃣ اختلاف روایات در موضوع زمان ولوج روح، چگونه قابل جمع است؟ 4️⃣ از منظر فقه، چه أماراتی برای ولوج روح قابل پذیرش است؟ 🔻با نقادی و مشارکت: حجت الاسلام رسول مزروعی، دکتر حسین قشقایی، دکتر آیدین لطفی آذر، دکتر محسن رضایی آدریانی، حجت حاجی کاظم (دبیر). 🔸 سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ 🔸 ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۲ ساعت 👈پیوند اول ورود به جلسه: b2n.ir/seght2 👈پیوند کمکی ورود به جلسه: zaya.io/nejatejanin @populationir @zan_khanevade 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصر زنان
#پرونده_ویژه ♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحران‌ها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که
♦️ بسته خبری چهارم؛ تبعیض در پوشش ❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌 «سایت the Oracle طی روندی به بررسی لباس ورزش لاکراس، مختص زنان و مردان می‌پردازد. جالب اینجاست که بحث حفاظت و امنیت لباس مردان در پوشش‌های محافظ بیشتری دیده شده است اما زنان از حداقل‌ترین لباسها و محافظ‌های بدنی برخوردار هستند.» 🔗 لینک خبر 📌 «در ورزش چوگان ورزشکاران مرد معمولا با کلاه ایمنی، پیراهن گشاد، زانوبند و شلوارک دیده می‌شوند این درحالی است که زنان با پیراهن تنگ و شلوارک یا دامن در این ورزش دیده می‌شوند، وجود جنسی‌زدگی در لباس‌های ورزشی و عدم رعایت ایمنی در لباس طراحی شده زنان سبب شده است تا زنان در چوگان از اعمال رفتارهای قانونی در چوگان همچون زدن چوب بر همدیگر منع شوند.» 🔗 لینک خبر 📌 «تفاوت نوع لباس فرم ورزشی زنان و مردان در ورزش‌های زیادی چون: ژیمناستیک، والیبال اعم از ساحلی و سالنی، دو و میدانی وجود دارد! در والیبال و دو از زنان انتظار پوشیدن بکینی می‌رود در حالی که از مردان توقع پوشیدن تاپ و شلوارک میرود.» 🔗 لینک خبر ▪️جنس دیگری تلقی شدن زن در ورزش زنان آنقدر عمیق و نهادینه شده است که صدای اعتراض بسیاری از پژوهشگران جنسیت و زنان ورزش‌کار از این نگاه در آمده است! مطالبه‌ی اصلی دنیای ورزش زنان در بین الملل آن است که چرا وقتی شعارهای فمینیستی حق تسلط زن بر بدنش تکرار می‌شود اما در ورزش عملا این شعار جایی ندارد و زنان ملزم به اجرای پروتکلی در پوشش می‌شوند که نه امنیت جسمی آنان و نه امنیت روانی‌شان را تامین نمی‌کند؟! ▫️به نظر می‌رسد انقلابی زنانه در حوزه‌ی ورزش زنان جهان در حال شکل‌گیری است، انقلابی که علیه قوانین سلطه جویانه و ضد زنانه‌ی مردسالاری پسامدرنیسم می‌باشد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ پیرو برگزاری برنامه «مستوره»، نقدهای متفاوتی از جانب افراد مختلف به فرم و محتوای این برنامه وارد شد که بنابه درخواست پایگاه عصرزنان، جوابیه‌ای توسط دست‌اندکاران این برنامه تهیه شد که از همین تریبون منتشر می‌شود.
عصر زنان
📌 مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار می‌کند: |مستوره| گفتگوهای تخصصی با موضوع: تاریخ اجتماعی زنان و پر
♦️ اندر حکایت «مستوره» 🔹«مستوره» عنوان نمادین برنامه‌ای است با موضوع "تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی"، که توسط میز مطالعات زنان در مدرسه تفکر و نوآوری نگاه به عنوان اولین کار عمومی در حوزه زنان در حال برگزاری است. اما مساله بسیار تعجب‌برانگیز این است که این کار به صرف یک پوستر تبلیغاتی و وجود ۵ استاد مدعو مرد، بدون هرگونه شناخت از عقبه‌ی این مجموعه، محل انواع قضاوت‌ها و تئوری‌پردازی‌ها اندر باب تاریخ مذکر مرسوم، نظم مردساخته، حذف‌شدگی زنان، فرودستی و فرادستی، ناقص‌العقل‌پنداری زن و... شده است. جالب هم آنجاست که این نقد، مانند همه نقدهای این‌چنینی، در ظاهر نقد مردان و مناسبات مردانه است، اما در باطن تحقیر زنانی است که کنش مورد پسند منتقدان را ندارند؛ بیچاره‌هایی که یا مورد سوءاستفاده ابزاری قرار گرفته یا از فرط خودباختگی، تریبون‌دار مردان شده‌اند! شاید هم بزرگواران قائل به سیطره‌ی مطلق گفتمان مردانه بر کل وجوه زندگی زنان هستند؛ لذا دیگر چندان نیازی به دانستن عقبه و پیشینه و شنیدن حرف‌ها احساس نمی‌شود، چرا که همه کارها، ندیده و نشنیده چیزی جز بسط گفتمان غالب نیست، مگر سخن زنان رسیده به مرتبه‌ی خودآگاهی! لابد معیار خودآگاهی زنانه هم میزان زنان موجود در پوستر بوده است! و بدا به حال زنان مدرسه‌ی نگاه که با دعوت از ۵ استاد مرد این‌چنین تحت سیطره گفتمان مردان متصل به قدرتند! 🔹اما این نحوه قضاوت کردن، این سوال را در ذهن پررنگ می‌کند که این قبیل نقدها آن‌گاه که قضاوتی اینگونه از تاریخ معاصر خودشان دارند و تجربه‌ی زیسته و امکان کنشگری خودشان به عنوان یک فعال مذهبی را، که محصول همین ساختار جمهوری اسلامی است به وضوح منکر می‌شوند؛ حال چه انتظاری است از قضاوت در مورد چند هزار سال کنشگری زنانه در تاریخ! 🔹به راستی اگر دوستان عزیز در حیطه‌ی معرفت‌شناسی طرفدار چنین منظرگرایی رادیکالی هستند که حتی در یک گفتگوی علمی در باب «نقد روش‌شناسی رویکردهای تاریخ اجتماعی» هم، استاد زن با استاد مرد تفاوت دارد؛ پس دیگر چه جای اینکه در حیطه هستی‌شناسی در موضع رادیکال ذات‌گرایی بایستند و از مردانگی و زنانگی مطلق صحبت کنند؟! و وقتی قرار است همه چیز برساخت باشد، لطفا بفرمایند که روایت منظر زنانه‌ای که کاملا محصول این زمانی و این مکانی زن ایرانی ۱۴۰۱و قرن ۲۱ و متأثر از جریانات جهانی است، چه اولویت و ترجیحی برای روایت کردن زنان در یک تاریخ دیگر دارد؟! 🔹اما اگر مساله صرفا امکان ادراک همدلانه یا قرار گرفتن در موقعیت زنانه به واسطه تجربه زیسته مشترک است، که زنان را به حقیقتِ امر زنانه نزدیک‌تر از مردان می‌کند، باید گفت اتفاقا همین ادراک همدلانه زنانه بود که در پس مطالعه تاریخ اجتماعی‌های موجود، با یک مساله جدی روبه روبه گشت: که آیا به راستی تاریخ، سراسر روایت تحقیرشدگی زنان است؟ لذا گفتگوهایی تخصصی در باب نقد روشی و محتوایی رویکردهای موجود تاریخ اجتماعی تنظیم شد و البته که در تنظیم این گفتگوها یکی از مسائل کم‌اهمیت‌تر مسأله جنسیت طرف‌های گفتگو بود. 🔶 طنز روزگار آنجاست که در توجه به اهمیت ادراک و نگاه زنانه، اتفاقا نویسندگان و پژوهشگران زن ما بیشتر نیازمند تذکر و تنبه هستند! که ای بزرگواران!! کمی از مواضع شعاری و اهداف ایدئولوژیک جنسیتی خود خارج شده و به هم‌صنفان و هم‌نوعان خود در اطراف و در دل تاریخ، زنانه‌تر و همدلانه‌تر نگاه کنید؛ چرا که آنچه شما گزارش می‌دهید نه «تاریخ مظلومیت زنان» که «تاریخ تحقیر شدگی زنان» است و فرق انسان مظلوم با انسان تحقیر شده از زمین تا آسمان است! ✅بنابراین سوال جدی این است که آیا به راستی در امر زنانه، روایت زنانه بر روایت مردانه برتری دارد؟ باید گفت که حداقل در زیست جهان تاریخی ما، تا زمانی که زنان ما نیز بخواهند به دنبال ایدئولوژی جنسیتی باشند و امر زنانه را منفک از نسبت و هارمونی‌اش با امر مردانه و پتانسیل و ظرفیت زمینه و زمانه تاریخی‌اش درک کنند، نه تنها روایت‌شان زایا و افق‌آفرین نیست، بلکه جز تباهی و تحقیر بیشتر امر زنانه چیزی به بار نخواهد آورد. ❇️و این عنوان «مستوره» چه عجیب نمادین شد! مستوره زن پنهان در تاریخ است. اما پنهان از دید چه کسانی؟ دیدِ زنان و مردانی که به واسطه زیست متفاوت‌شان، آنها را ابژه انواع نظرورزی‌ها و تئوری‌پردازی‌های‌شان می‌کنند. 🔸واما در باب نقد محتوایی بحث‌های مطرح شده امیدواریم برآیند گفتگوها، درسگفتارها و برنامه‌هایی که ارائه خواهد شد، زمینه‌ساز خود آگاهی و ادراک جامع‌تر نسبت به وضعیت زن و مرد ایرانی گردد تا در ادامه بهتر بتوانیم به سامان زیست زنان و مردان ایرانی بیاندیشیم. والسلام علی من تبع الهدی 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصر زنان
#پرونده_ویژه ♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحران‌ها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که
♦️ بسته خبری پنجم؛ LGBTQ و عدالت جنسیتی ❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌 «یکی از ورزشکاران بریتانیایی که سابقا از رکوردداران مردان بریتانیا بود و تغییر جنسیت داد گفت: ترنس‌هایی چون من نباید در ورزش زنان حضور داشته باشند، من می‌توانستم طلای لندن ۲۰۱۲ را کسب کنم اما این رقابت را غیر منصفانه و غیر اخلاقی میدانم.» 🔗 لینک خبر 📌 «زنان قهرمان در المپیک کمپینی علیه ترنس‌ها به راه انداختند. آنان حضور مردانی که به دلیل تغییر جنسیت دیگر مرد نیستند و در ورزش حرفه‌ای زنان حضور دارند را ناعادلانه خوانده اند.» 🔗 لینک خبر 📌« "بیکر" ورزشکار دو ومیدانی ۸۰۰ متر گفت: من عاشق دو و میدانی هستم و هرروز سخت ورزش می‌کنم تا به اهدافم برسم اما اگر قرار باشد اجازه بدهیم معیشت بیولوژیک زنانه از بین برود این انصاف نیست. او خاطر نشان کرد که ضد ترنس نیست اما به دنبال برقراری انصاف در ورزش زنان است.» 🔗 لینک خبر ▪️آنچه می‌خوانیم از نتایج نگرش به جنسیت است که توسط جریان فمینیسم به جوامع و نهادهای قانونی بین‌المللی دیکته شد و در کنوانسیون ها به رسمیت شناخته شد. اینکه نگاه به جنسیت بر مبنای سلیقه افراد باشد و براین اساس LGBTQ ایجاد شود؛ عامل هویت که در سرنوشت انسانها نقش بسزایی دارد نادیده انگاشته شود، برای زنان تبعات وسیع و مخربی دارد. ▫️انزوا، پوچی، محدودیت بیش از پیش ناشی از نگاه مخربانه‌ی غرب به جنسیت انسان است. این نگاه سبب گردیده است تا زن ورزشکار در غرب برای کسب اهدافش در ورزش حرفه‌ای دچار رقابتی نامتوازن گردد که یک سوی آن مردان ترنسی می‌باشند که علیرغم تغییر جنسیت و استفاده از دارو برای کاهش سطح ترشح هورمون تستسترون که در سرعت ریکاوری بدن بسیار موثر است اما باز بدنی آماده‌تر به دلیل قابلیت ذاتی اش نسبت به زن داشته باشند! ▫️سوال: Gender Justice یا همان عدالت جنسیتی که سردمداران فمینیسم برای رسیدن زن به هویت انسانی خود ایجاد کردند آیا در ورزش زنان کارآمد بوده‌ است؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔺جهان به‌سوی حجاب به مناسبت روز جهانی حجاب ✍️ صفیه هاشمی؛ نویسنده و پژوهشگر 🔺تحقیقات و آزمایشات دانشگاهی در پژوهش‌ها، ثابت کرده‌اند که وقتی اندام زنان دیده شود، چه در اثر نداشتن پوشش کافی، چه تنگ و اندامی بودن پوشش و... به هر صورتی که اندام‌های زنانه هویدا باشد، در ذهن افراد، شئ‌انگاری شده و به صورت "شی" در ذهن، تشخیص داده می‌شوند و نه انسان. و این امر یک واکنش شناختی‌ست که در مغز اتفاق می‌افتد. متن کامل یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
🔺جهان به‌سوی حجاب به مناسبت روز جهانی حجاب ✍️ صفیه هاشمی؛ نویسنده و پژوهشگر 🔺تحقیقات و آزمایشات دان
| 🔺جهان به‌سوی حجاب به مناسبت روز جهانی حجاب ✍️ صفیه هاشمی؛ نویسنده و پژوهشگر یادداشت زیر چکیده‌ی بخشی از یک رصد علمی است که از مجموع مقالاتی استخراج شده که نویسندگان آن عبارتند از: سارا جرویس از دانشگاه نبراسکا در لینکلن آمریکا، ترزا وسیو از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، ینس فورستر از دانشگاه آمستردام در هلند؛  و آن ماس و کاترینا سویتنر از دانشگاه پادووا در ایتالیا، پیرکارلو والدزولو از دانشکده کلرمونت در کالیفرنیا، و سوزان فیسک از دانشگاه پرینستون. 🔸تحقیقات و آزمایشات دانشگاهی در این پژوهش‌ها، ثابت کرده‌اند که وقتی اندام زنان دیده شود، چه در اثر نداشتن پوشش کافی، چه تنگ و اندامی بودن پوشش و... به هر صورتی که اندام‌های زنانه هویدا باشد، در ذهن افراد، شئ‌انگاری شده و به صورت "شی" در ذهن، تشخیص داده می‌شوند و نه انسان! و این امر یک واکنش شناختی‌ست که در مغز اتفاق می‌افتد. این آزمایشات روی تعداد زیادی از مردان و زنان در شرایط برابر، صورت گرفته و مشاهده شده، در حالیکه مردان، به صورت انسان، دیده می‌شوند، زنان به شکلی در "مغز"، پردازش میشوند که اشیاء را پردازش می‌کنیم. این تحقیقات، تحت عنوان objectification theory، انجام شدند؛ یعنی نظریه شی‌انگاری. این نظریه، از سالهای قبل از ۲۰۰۰ میلادی مطرح شده و تاکنون بررسی های متعدد و فراوان روی این نگاه و تاثیرات مخرب آن صورت گرفته است. 🔸نکته ی جالب توجه اینجاست که چرا با وجود تشخیص این نگاه و آزمایشات گسترده و مستدل راجع به آن، راه حل قطعی برای معضلات فراوانی که در پی این نگاه پدید می‌آید، پیدا نشده است؟ راه حلی که شاید در نگاه بسیاری از ما ایرانیان که با فرهنگ اسلامی عجین هستیم بسیار ساده ست: کم شدن پوشش = شی انگاری در مغز رعایت پوشش مناسب = نگاه انسانی به نظر می‌رسد صدای دانشمندانی که برروی این مسائل کار می‌کنند، توان برابری با فرهنگ سرمایه‌داری غربی را نداشته است. زیرا فرهنگ شیء‌انگاری و زیبایی غربی که پایه‌ی بسیاری از تجارت‌های سودآور است، به صورت هژمونیک، تسلط خودش را بر این جوامع تثبیت کرده است و سال‌هاست که در صدد گسترش این هژمونی بر سایر جوامع است. 🔸حال اگر زنان به پوشش روی بیاورند، تکلیف سود این سوداگران چه خواهد شد؟ صنایعی چون آرایش و زیبایی و مد و لباس و سینما و ... که جامعه‌ی هدف آنها اغلب زنان می‌باشند و بالاخص با ظهور سینما، از جذابیت زن، برای جذب هر چه بیشتر سود خود بهره‌ها برده و وضعیت پوشش در غرب را به اینجا رسانده‌اند. شاید دلیل اینهمه دشمنی و ترس از فرهنگ حجاب و پوشش، در پاسخ به این سوالات، نهفته باشد. 🔸البته به تازگی اعتراضاتی از سوی زنان به خصوص ورزشکاران از کشورهایی چون نروژ، آلمان، امریکا و .. به این سبک پوشش، صورت گرفته و تصمیم به داشتن پوشش بیشتر گرفته‌اند. سرانجام این قیام و اعتراضات چه خواهد شد؟ ما در کجای این مسیر قرار داریم؟ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 سلسله نشست‌های علمی با عنوان «زنان و انقلاب اسلامی» ♦️ به مناسبت فرارسیدن ایام دهه فجر انقلاب، سلسله نشست‌های علمی و پنل‌های تخصصی با موضوع «زنان و انقلاب اسلامی» در حاشیه جشنواره ملی گوهرشاد برگزار می‌شود. این نشست‌ها با همکاری دانشگاه تهران طراحی و با حضور اساتید و کارشناسان عرصه زنان و خانواده در محورهای مختلف از جمله: ✓ حجاب و عفاف ✓ هویت زن ✓ وقایع اخیر در کشور ✓ کمیسیون مقام زن ✓ کنگره زنان تاثیرگذار و... ارائه می‌شود. 📅 از یکشنبه ۱۶ بهمن الی سه‌شنبه ۲۵ بهمن 🕰 ساعت ۱۰ الی ۱۶ 📍 تهران، خیابان ۱۶ آذر، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران 🌐 Goharshadfestival.ir 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|