عصر زنان
#تیزر ♦️ نشست تخصصی «تاملی بر بیانات رهبری در دیدار بانوان» 📅 برگزارشده در تاریخ ۲۲ دیماه ۱۴۰۱
🌸🍃 ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه و آرزوی توفیق برای مخاطبین محترم و فرهیخته عصر زنان 🍃🌸
♦️ فایل تصویری کامل نشست «تاملی بر بیانات رهبری در جمع بانوان» در کانال آپارات عصر زنان بارگذاری شد.
♦️ مشاهده ویدیو نشست ♦️
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#بازنشر
♦️ تجربه یک "زن" از زندگی در خانه "امام سجاد" علیهالسلام
▪️زمانیکه «یزیدبن معاویه»، مسلمبن عقبه را فرمان داد تا اهل مدینه را قلع و قمع کند (اشاره به واقعه "حرّه") و پس از آنکه مدینه ویران شد، «علیبنالحسین علیهماالسلام، سرپرستی ۴۰۰ زن بیسرپرست و بیخانمان(که شوهران خود را ازدست داده بودند) را عهدهدار شد و به آنها در خانههایش پناه داد!
یکی از زنها میگفت:
«به خدا زندگیای که در خانه این مرد شریف (امام سجاد) داشتم را در خانه پدر و مادرم نداشتم!»
▫️ لَمّا وَجَّه يزيدُ بنُ معاوية مسلمَ بنَ عقبة لِاستِباحةِ أهلِ المدينة، ضَمَّ عليُ بنُ الحسين إلى نفسِهِ أربعَ مائةٍ منافيةٍ بِحَشَمِهِنَّ يَعولُهُنَّ إلى أن تُقُوِّضَ جيشُ مسلم، فقال امرأةٌ منهنّ: ما عِشتُ وَاللهِ بينَ أبوَيَّ بِمِثلِ ذلك الشريف.
(ربیعالابرار، زمخشری -سنیمذهب- ج۱، ص ۴۲۷)
@rouhollah_shamsi_koushki
#پنجم_شعبان
#میلاد_امام_سجاد علیهالسلام
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
♦️ حمل و نقل عمومی و حفاظت از حریم زنان
📌 «به گزارش نیویورک تایمز، بسیاری از زنان آمریکایی که برای رفت و آمد خود از مترو استفاده میکنند تجربههای زیسته زیادی از آزار و اذیت خود به دلیل جنسیتشان در مترو دارند، برخی برای مواجهه با این آزارها خصوصا در دوران شیوع ویروس کرونا استفاده از دوچرخه و یا تاکسی را به جای مترو در برنامه خود گنجاندند. زنانی نیز معتقد هستند که چون جنسیتشان زن است مجبورند برای محافظت از خود اقدامات احتیاطی زیادی را انجام دهند. این درحالی است که مدیران بخشهای حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگی چون نیویورک مسئلهی اضطراب زنان آمریکایی به دلیل آزارهای مکرر زنان در مترو را نادیده میگیرند.»
▪️علیرغم آنکه زنان بخش اعظمی از جمعیت استفاده کننده از حملونقل عمومی خصوصا مترو را در بر میگیرند و چرخ اقتصادی این بخش حمل و نقل عمومی آمریکا به واسطهی زنان میچرخد، آزارهای زنان در مترو جزء آسیبهای اجتماعی پربحث در محافل جامعهشناسی آمریکا گردیده است اما عملا اقدامی ملموس در جهت حمایت از زنان آمریکایی در مواجهه با خشونت و آزارهای خیابانی رخ نمیدهد.
▫️با کاهش اقبال زنان آمریکایی از مترو اما آمار ارائه شده و گزارشهای خبری نشان از افزایش دوبرابری قتلها و جرائم در مترو شدهاند و این علت به دلیل خلوت شدن محیط مترو، کاهش نظارت بر آن است و زنان کم بضاعتی که مجبور به استفاده از مترو هستند بازهم قربانیان این جنایات میباشند. به راستی چرا زنان آمریکایی و مسائلشان هیچ جایی در سیاستهای ساده شهری در شهرها و ایالتهای آمریکا ندارد؟!
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir
#اختصاصی | #یادداشت
♦️ نگاهی به رشتهی مطالعات زنان و مطالعات جنسیت در سطح بین المللی و ایران
▫️بخش اول
✍🏼| الهه سادات شفیعی
▪️برای بررسی تاریخچهی رشتهی مطالعات زنان، آگاهی از بسترهای اجتماعی و سیاسی آن زمان در غرب اجتناب ناپذیر است. اولین جرقههای این رشته دردههی شصت میلادی که به عصر جنبشهای آزادی بخش از جمله جنبشهای زنان در غرب برمیگردد و همین زمینههای اعتراضی، بستر را برای تاسیس آکادمیک این رشته در دانشگاههای آمریکا فراهم کرد و به سرعت گسترش یافت.
درواقع مطالعات زنان یک رشتهی معطوف به کنش و کنشگران اجتماعی بوده است، از همین رو بسیاری از فعالین ابتدایی این رشته بدون چشمداشت مادی و با اهداف آرمانگرایانه و رهایی زنان از ظلم تاریخی در دپارتمانهای مطالعات زنان حضور داشتند، افرادی که پیش از آن در بسیاری از جنبشهای اجتماعی دیگر، مانند جنبشهای ضد جنگ فعال بودهاند.
▪️تفاوت مطالعات زنان با بسیاری از رشتههای دیگر علوم انسانی، علاوه بر مباحث نظری، با تبیین راهکارهای عملی برای بهبود شرایط اجتماعی زنان همراه بوده است. در واقع رشتهی مطالعات زنان بازوی آکادمیک جنبشهای فمینیستی بوده است و در موج دوم فمینیسم ما عملا با یک صورتبندی علمی در رشتهی مطالعات زنان در دانشگاه موجه هستیم که پشتوانهی علمی جنبشهای فمینیستی را فراهم میکرد.
در ابتدا فقط زنان مورد مطالعه این رشته بودند و هیچ دستهبندی و قشر دیگری حق ورود به بررسیهای این رشته را نداشتند؛ زیرا اعتقاد موسسان این رشته بر این بود که زنان دچار ظلم تاریخی و فرودستی واقع شدهاند و فقط زنان میتوانند زنان را نجات دهند و اساس گفتمان فمینیستها در دههی 1970، حول محور زنان میچرخید، به همین خاطر ادبیات تولیدی در این دوران کاملا زنانه بود.
▪️بعدا کمکم در دههی هشتاد و ورود به دوران پست مدرن، فمینیستهای موج سوم به دنبال تفاوتهای درونی جنبشهای زنان رفتند و این انتقاد را به فمینیستهای موج دوم وارد میکنند که شما نباید ملاک مقایسه را مردان قرار دهید، بلکه باید زنان را باشرایط مختلف و با یکدیگر مورد مقایسه و مطالعه قرار بدهید. مثلا اینکه موج دوم متاثر از زنان سفیدپوست طبقهی متوسط است، حال آنکه زنان سیاهپوست و زنان طبقات پایینتر نیز باید مورد توجه مطالبات فمینیستی قرار بگیرند و از این رو زباندار کردن زنان حاشیهای بسیار پررنگ شد و کمکم ادبیات جدیدی پیرامون آن شکل گرفت.
همچنین در موج سوم شاهد تغییر موضع جنبشهای زنان از رویکردهای جهانشمول در موج اول و دوم، به سمت رویکردهای متکثرگرا و خرد هستیم و نقطهی اصلی رویکردهای فمینیستی از تقابل با مردان به تعریف جایگاه زنان در نسبت با جریانهای جهانی مانند نسبت زنان با سرمایهداری و مدرنیته و پست مدرن و... تغییر موضع پیدا کرد و این روند به دلیل جریانهای اجتماعی مختلف، مدام در حال تغییر بوده و هست و همین امر سبب شد تا کمکم زمینه فراهم شود و مطالعات زنان به سمت مطالعات جنسیت میل پیدا کند. بدین ترتیب از آنجا که گرایش به تکثر در مباحث مختلف نمود و بروز و ظهور جدی پیدا کرد، گرایش به سمت پذیرش طیفی از جنسیت، و نه تنها مردانگی و زنانگی، نیز پررنگ شد و گرایشهای جنسی متفاوت و هویتهای جنسیتی مختلفی مطرح و زمینه برای تولد رشتهی مطالعات جنسیت فراهم شد.
▪️یکی از سوالات اساسی در آن دوران این بود که: آیا مطالعات زنان قابلیت پوشش انواع هویتهای جنسیتی را دارد؟ قطعا خیر؛ و در ادامه این سوال مطرح شد که: آیا میشود مطالعات جنسیت مطالعات زنان+ مطالعات فمینیستی+ مطالعات مردان+ همجنسگرایان+ مطالعات کوئیرها را پوشش دهد؟! در پاسخ به سوال دوم مقالهای در مجلهی تفاوت به رشتهی تحریر در آمد که در آن به تبیین این موضوع پرداخته بود که بله، مطالعات جنسیت همین است و در واقع این تغییر عنوان از مطالعات زنان به مطالعات جنسیت، زباندار کردن گرایشهای مختلف جنسی بود. اما قصه فقط به اینجا ختم نمیشود و درواقع هدف اصلی رشتهی مطالعات جنسیت در سطح بین المللی، مشروعیت بخشیدن و تولید ادبیات علمی برای انواع همجنسگراییها و همباشیهای خارج از چارچوب ازدواج رسمی پا به عرصه گذاشته است.
ناگفته نماند که در این بین برخی از فعالین جنبشهای زنان از تولد مطالعات جنسیت خیلی راضی نبودند و معتقد بودند که دولتها بخاطر سیاستهای مختلف و بخصوص سیاستهای مالی به مطالعات جنسیت پرداختهاند و از طرفی با تقویت مطالعات جنسیت، مسائل زنان از محوریت اصلی خارج میشود و این مطلوب ایشان نبود.
📥 ادامه دارد...
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
1401.12.02 مسئلۀحجابوعدالتجنسیتی.mp3
39.35M
#کرسی_ترویجی
♦️ «مسأله حجاب و عدالت جنسیتی»
🎙 حجت الاسلام دکتر شجریان
@rahbariefarhang
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#خبر_روز
📌 بیبیسی گزارش داد «برخی مراکز مشاوره بارداری بحرانی در انگلستان، زنان انگلیسی را برای انجام سقط جنین فریب میدهند.»
📥 ادامه یادداشت
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبر_روز 📌 بیبیسی گزارش داد «برخی مراکز مشاوره بارداری بحرانی در انگلستان، زنان انگلیسی را برای ا
♦️سقط جنین اجباری!
📌 بیبیسی گزارش داد «برخی مراکز مشاوره بارداری بحرانی در انگلستان، زنان انگلیسی را برای انجام سقط جنین فریب میدهند.
اما این فریب چیست؟! توسط چه نهادهایی اتفاق میافتد؟!
در انگلستان ارائهدهندگان دارای مجوز سقط جنین در وبسایتی با نام اختصاری NHS معرفی شدهاند که توصیه به سقط جنین میکنند اما ۲۱ نهاد از این مراکز به عنوان مراکز پزشکی گمراهکننده خطاب شدهاند زیرا اطلاعاتی در رابطه با عوارض سقط جنین برای زنان، به آنان ارائه میکنند. از جمله این عوارض عبارتند از: "سندروم پس از سقط جنین، افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه، ناباروری و سقطهای ناخواسته احتمالی در آینده و اختلالات روانی میباشد."»
▪️آنچه با بررسی اخبار ارائه شده از بیبیسی در مورد مراکز سقط جنین و فعالین این حوزه میتوان استنباط نمود این است که میان پزشکان و متخصصین زنان و زایمان اختلاف نظرات جدی در ارائهی بیطرفانهی مطالب علمی در رابطه با سقط جنین و افزایش آگاهی زنان در این رابطه وجود دارد به قدری که مراکز درمانی طرفدار سقط جنین، مراکز سقط جنینی که در راستای آگاهی بخشی از مضرات سقط جنین به زنان تلاش میکنند را با عناوین غیرعلمی و غیر اخلاقی خطاب مینمایند.
▪️نکتهی دیگر آنکه مواجههی مراکز قانونی سقط جنین در انگلستان با پدیدهی بارداری زنان متفاوت است و این امر میتواند ناشی از خط مشی سیاسی که توسط آنان اتخاذ شده است باشد. برای مثال مراکز سقط جنینی که تنها درصدد انجام سقط جنین به خواستهی مراجعه کنندهشان هستند به بارداری به چشم یک بیماری نگاه میکنند و جنین را عامل بیماریزایی میخوانند که باید حذف گردد. در عین حال مراکز نامبرده در مواجهه با سقط جنین زنان آنان را از مضرات این عمل به لحاظ جسمی و روحی آگاه میکنند و حتی زنانی را که از عمل سقط جنین منصرف شدند به واسطهی خیریههایی که حامیان مالیشان میباشند، حمایت مالی میکنند.
این درحالی است که انگلستان نیز همانند کشورهای مختلف دنیا با چالش پیری جمعیت مواجه است؛ و این نکته قابل تامل است که هژمونی فردمحوری و نگاههای اومانیستی مبتنی بر لذت، مانع از سیاستگذاری مناسب جمعیتی حتی به قیمت جان انسان دیگر میگردد.
#تحلیل_یک_خبر
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#اختصاصی | #یادداشت ♦️ نگاهی به رشتهی مطالعات زنان و مطالعات جنسیت در سطح بین المللی و ایران ▫️بخ
♦️ نگاهی به رشتهی مطالعات زنان و مطالعات جنسیت در سطح بین المللی و ایران
#اختصاصی
▫️بخش دوم
✍🏼| الهه سادات شفیعی
▪️همانطور که پیشتر گفته شد مطالعات مردان و اقلیتهای جنسی که به اختصار با الجیبیتیکیوآیاِی پلاس مشخص میشوند نیز ذیل مطالعات جنسیت مطرح میشود. اساسا ما در بحث مفاهیم و مفهومسازی در مباحث زنان و جنسیت باید بسیار دقیق باشیم. عدالت جنسیتی امروز در اسناد بین المللی اصطلاحی جا افتاده و دارای تبار و بار معنایی خاصی است و با آنچه ما در سخنان بزرگان دینی خود میبینیم متفاوت است. البته در همین اسناد بین المللی نیز اگر قبلا به دادن امتیازهای برابر بین زنان و مردان تعریف میشد امروز با دادن امتیاز برابر به اقلیتهای جنسیتی (الجیبیتیکیوآیاِی پلاس) معنا میشود.
هر چند ممکن است بحث پرداختن به مطالعات مردان از حوزههای مورد نیاز پرداخت ما باشد ولی نباید از منظر مطالعات جنسیت مرسوم به آن پرداخته شود، بلکه باید با مفاهیم پایه و مبتنی بر معرفتشناسی اسلامی راه اندازی شود.
♦️ اما بحث مطالعات زنان در ایران
▪️همانطور که گفته شد رشتهی مطالعات زنان در غرب بازوی علمی افکار فمینیستی بود ولی در ایران برای بهبود وضعیت زنان ما نیاز به الگویی در مقابل الگوهای فمینیستی داشتیم و سیاستگذاران این رشته با هدف تحکیم بنیاد خانواده و تبیین رویههای مناسب در مقابل رویکردهای فمینیستی، تصمیم به راه اندازی رشتهی مطالعات زنان گرفتند تا در این رشته کارشناسانی تربیت شوند که با تبیین نگاههای اسلامی در مقابل نگاههای فمینیستی به تبیین این مواضع و تقویت مبانی اسلامی در این زمینه بپردازند. حال اینکه این رشته چقدر توانسته به این اهداف دست یابد یا خیر جای بحث مفصل میطلبد که در این مجال نمیگنجد.
▪️گفته شد تغییر نام در رشته نشاندهنده ماهیت و رویکرد رشته است و اساسا همین حساسیتها سبب تاسیس مطالعات اسلامی زنان در حوزههای علمیهی بانوان نیز شد، تا دانشآموختگان، در کنار فقه و اصول و عقاید، حقوق اسلامی زنان بخوانند و با رویکرد انتقادی به این مباحث بپردازند و باب جدیدی در این رشته را باز کنند که رویکرد قویتری در مباحث اسلامی داشته باشد و بهتر بتواند مسائل و شبهات پیرامون مسائل زنان را از منظر اسلامی مورد بررسی قرار دهد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی.💥
✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب.
🗓 زمان: 6 بهمن تا 20 اسفندماه 1401 (حوزه علمیه قم)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم میتوانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایدههای خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را ارسال کنند.
🔰در پایان از ایدههای برگزیده تقدیر خواهد شد.
💢 طرحهای خود را به لینک زیر ارسال فرمایید:
📮https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831
@fekrefarda
@D_gofteman
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ آش شورِ تبلیغات همجنسگرایی
📌 «حجم تبلیغات همجنسگرایی و تشویق مردم غرب به واسطهی رسانههایش به این انحراف اخلاقی، گستردگی قابل ملاحظهای یافته است به طوری که برخی از فعالان مجازی آمریکایی لب به اعتراض گشودهاند و به بیسابقگی تبلیغاتی چنین روند ضد اخلاقی اذعان کردهاند.»
📥 ادامه یادداشت
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ آش شورِ تبلیغات همجنسگرایی 📌 «حجم تبلیغات همجنسگرایی و تشویق مردم غرب به واسطهی رسانههایش به
♦️ آش شور تبلیغات همجنسگرایی
📌 «حجم تبلیغات همجنسگرایی و تشویق مردم غرب به واسطهی رسانههایش به این انحراف اخلاقی، گستردگی قابل ملاحظهای یافته است به طوری که برخی از فعالان مجازی آمریکایی لب به اعتراض گشودهاند و به بیسابقگی تبلیغاتی چنین روند ضد اخلاقی اذعان کردهاند.»
▪️ترویج و فراهم نمودن بستری برای رویکرد ضدفرهنگی و ضداخلاقی همجنسگرایی در غرب به صورت یک مکانیسم یکپارچه درحال پیادهسازی است. روبنای این بسترسازی رسانهها و انواع تبلیغات بصری میباشند که مخاطبین گستردهای از گروههای خردسال و کودکان تا بزرگسالان را در بر میگیرند. اما برای ترویج همجنسگرایی که در مخالفت با فطرت انسانی است، همانگونه که شاهد اعلام تعجب و اعتراض از اقشار فرهیختهی جامعهی غربی در نسبت با تبلیغات سرسامآور همجنسگرایی هستیم نیاز به سرهمآوری مبانی نظری در جهت تسهیل القاء بد، قبیح و زشت نبودن همجنسگرایی است لذا غرب به واسطهی تولید الهیات همجنسگرایی و به خدمت گرفتن برخی مبلغان دینی مسیحی در حال پیش بردن پروژهی گسترش و عادیسازی همجنسگرایی میباشد!
▪️جالب آنکه این روش در روند انقلاب جنسی که حدود ۱۹۷۰ در غرب به وقوع پیوست نیز پیادهسازی شد، آنجا که نظریهپردازانی چون "شولامیت فایرستون" ازدواج و نهاد خانواده را مایهی انقیاد و عدم رشد زن معرفی کردند و به او در جهت تامین نیازهای جنسی و عاطفیاش توصیه به داشتن روابط نامشروع به عنوان جایگزینی مطلوب برای ازدواج شرعی نمودند. در نهایت با ایجاد کمپانیهای سینمایی در جهت تولید فیلمهای پورن، صنعت سینما شاهد افزایش روسپیانی در قامت پورن استار بود. زنانی که خود سالها پس از خروج از صنعت پورن، اعتراف به اسارت در بند شهوات مردان و پژمردگی خود مینمودند اگرچه این اعترافات نتوانستند سدی در جهت گردابی که زنان غرب در آن به اسارت گرفته شدهاند باشد، گردابی تحت عنوان خودشیانگاری.
#تحلیل_یک_خبر
🔺پ.ن: به جهت وجود اظهارات نامناسب، صحبتهای پاپ در کلیپ ترجمه نشده است.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند: ♨️ جریان سلسلهنشستهای تخصصی عص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
♨️ جریان
سلسلهنشستهای تخصصی عصر زنان
♨️ فصل اول:
مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان
♨️ نشست اول:
حجتالاسلام قنبریان
📅 برگزار شده در: شنبه ۲۲ بهمن
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
-1152966911_195927780.pdf
4.57M
#مکتوبات
♦️ شماره جدید نشریهی #محجوبه
(به زبان انگلیسی)
🔖 باموضوع:
زنان درجمهوری اسلامی ایران
#محجوبه
#زنان_ایرانی
@rahbariefarhang
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#تیزر ♨️ جریان سلسلهنشستهای تخصصی عصر زنان ♨️ فصل اول: مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گ
27.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
♦️ سلسلهنشستهای «زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان»
🔹نشست اول || حجتالاسلام قنبریان
🗓 برگزار شده در: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
✔️ اولین امر به معروف حاکم توسط یک زن تحقق یافته است.
✔️ ظرف تحقق ولاء اجتماعی و امر به معروف مومنین و مومنات، جامعه است و بیحضور اجتماعی امکانپذیر نیست.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند: ♨️ جریان سلسلهنشستهای تخصصی عص
🛑 #فایل_تصویری اولین نشست از سلسلهنشستهای «مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان» با حضور #حجتالاسلام_قنبریان در کانال آپارات عصر زنان بارگذاری شد.
📥 ویدیو کامل نشست
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
♦️ رونمایی از پایگاه جامع اطلاعاتی زن و خانواده
📌 «دوشنبه ۸ اسفند، دانشگاه الزهرا(س) طی یک مراسم رسمی از "پایگاه جامع اطلاعاتی زن و خانواده" که به عنوان اولین پایگاه جامع اطلاعاتی زنان کشور میباشد رونمایی نمودند، این پایگاه اطلاعاتی هماکنون در دسترس عموم قرار دارد.»
▪️پژوهشگران و فعالین حوزهی زنان و خانواده برای دسترسی به اطلاعات جامع این حوزه به دلیل عدم وجود بستر اطلاعاتی به روز و یکپارچه غالبا با مشکلاتی مواجه بودند که این مسئله خود سبب دور ماندن از بخشی از اطلاعات این حوزه بود که با ایجاد پایگاه اطلاعاتی جامع این خلل تا حد زیادی برطرف گردیده است.
▪️نکتهی دیگر آنکه؛ توسعه همکاریهای علمی پژوهشی ملی و بینالمللی در حوزه زنان و خانواده، تولید دانش و ارتقای نظام پژوهشی با رویکردهای نوین، ترویج و اجراییسازی دستاوردهای پژوهشی و دانشی در حوزه زنان و خانواده با معرفی پیشینه پژوهشهای انجام شده در این حوزه و بهبود و ارتقای زمینههای لازم برای پژوهشهای جدید، حمایت از شکلگیری شبکههای تخصصی و مرتبط در حوزههای مختلف مرتبط با امور زنان و خانواده نیز از دیگر مزیتهای این پایگاه جامع اطلاعاتی است.
▪️ لینک ورود:
https://womendb.alzahra.ac.ir/
#تحلیل_یک_خبر
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
May 11
#خبر_روز
📌 «وزیر برابری جنسیتی اسپانیا، خانم "ایرنو مونترو" طی مصاحبهای اظهار نمود که کودکان حق دارند رابطهی جنسی با بزرگسالان را تجربه کنند. طی این اظهارنظرات تعجب برانگیز بسیاری از کاربران فضای مجازی اسپانیا واکنشهای تندی نشان دادند و خانم مونترو را به دلیل حمایت از پدوفیلی محکوم نمودند.»
📥 ادامه یادداشت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبر_روز 📌 «وزیر برابری جنسیتی اسپانیا، خانم "ایرنو مونترو" طی مصاحبهای اظهار نمود که کودکان حق دا
♦️ پدوفیلی؛ حق کودک یا خشونت علیه کودک؟!
📌 «وزیر برابری جنسیتی اسپانیا، خانم "ایرنو مونترو" طی مصاحبهای اظهار نمود که کودکان حق دارند رابطهی جنسی با بزرگسالان را تجربه کنند. طی این اظهارنظرات تعجب برانگیز بسیاری از کاربران فضای مجازی اسپانیا واکنشهای تندی نشان دادند و خانم مونترو را به دلیل حمایت از پدوفیلی محکوم نمودند.»
▪️اظهارات خانم مونترو که در ظاهر از حقوق کودکان صحبت میکند در تناقضات آشکار و بسیاری حتی در نسبت با تعاریف سازمان ملل در رابطه با خشونت که به طور رسمی در وب سایت این سازمان نیز به نمایش گذاشته شده است میباشد. در تعریف خشونت، خصوصا خشونت علیه زنان ارائه شده از سازمان ملل یکی از نمودهای خشونت؛ اجبار رفتارهای خودسرانه به دیگران است به طوری که آزادی عمل از اشخاص سلب میشود. حال اینبار خشونت علیه کودکان در اسپانیا به گونهای تجلی یافته است که فردی در سمتِ وزیر جنسیت که سکاندار یک نهاد رسمی دولت اسپانیا است از خشونت پدوفیلیها تحت عنوان حق کودک! نام میبرد.
▪️پرسشهایی که در این رابطه مطرح میشود این است؛ چرا علیرغم وجود کنوانسیون رفع کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان مصوب ۱۹۷۹ سازمان ملل و پیوستن بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا شاهد بیاناتی آزارگرانه از جانب مقام رسمی دولت اسپانیا نسبت به کودکانی هستیم که نیمی شان دختر هستند؟!
آیا دولتهای غربی ذیل عنوان کنوانسیون رفع کلیه اشکال خشونت علیه زنان و با وجود شکلگیری جریاناتی چون me too که از تجربیات تلخ زنان در مواجهه با خشونت آزار جنسی پدیدار گردید، به دنبال تشدید جریان me too و افزایش قربانیان خشونت های جنسی میباشند؟!
کارآیی کنوانسیون رفع کلیه اشکال خشونت علیه زنان در ایجاد مصونیت برای زنان در شکلگیری خشونتهای سیستماتیک اینچنینی در دولتهایی که خود را متعهد به این کنوانسیون میدانند چگونه بودهاست؟!
▪️ طراحان و مجریان اصلی این کنوانسیون میبایست برای تمام ملتهای دنیا در رابطه با عملکرد طرحهایشان در جلوگیری از اعمال خشونت علیه زنان و همچنین اعلام وضعیت زنان در کشورهای تابع این کنوانسیون قبل و بعد از اجرای آن به صورت تطبیقی، شفاف و صادقانه ارائه دهند، این ارائهی عملکرد یقینا میتواند در اتخاذ راهبردی جامع و جهانی در مواجهه با مقولهی خشونت و زنان تصویر شفافی از وضعیت کنونی و طی شده ارائه نماید.
#تحلیل_یک_خبر
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
حجاب و عدالت جنسیتی کرسی ترویجی.m4a
7.84M
#صوت
♦️ حجاب و عدالت جنسیتی
🎙 ارائه استاد بزرگوار:
حجت الاسلام دکتر مجید دهقان
@rahbariefarhang
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
♦️ جانهایی که در پی شادی، میروند!
📌 «سخنگوی پلیس استان فارس اعلام کرد به دلیل رسم تیراندازی در مراسم عروسی، متاسفانه در شهرستان قیروکارزین یک دختر و پسر ۹ ساله کشته و ۵ نفر زخمی شدند. قاتل به همراه اسلحه شکاری خود را به پلیس معرفی کرد و دستگیر شد.»
▪️آنچه در طی ۱۴۰۰ سال اسلام با آنها مقابله مینمود رسوم جاهلانهای است که محوریت آن عقل نیست بلکه لذات آنی است؛ لذاتی که چه بسا در راه ارضاء اشخاصی که آن را پی میگیرند، چه بسا جان و مال دیگرانی را به خطر گرفته و حتی میگیرند و به دنبال آن عذاب وجدان فرد خاطی را نیز به دنبال دارند. اینجاست که اهمیت تربیت بر مبنای آموزههای اسلامی نقش پررنگی مییابد. تربیتی که در قالبهای سمعی، بصری، نوشتاری پدیدار میشود.
▪️آنچه که خلاء این روزهای فرهنگ و تربیت کشور است و مایهی تنگنمودن عرصهی زندگی برای زنان میگردد، بی توجهی به رسالتی است که اصحاب هنر، اصحاب رسانه، نخبگان علوم انسانی و اسلامی، قانونگذاران و اصحاب قلم بر دوش دارند و آن خدمت به اصلاح فرهنگ کشور در راستای رسیدن به فرهنگی است که در آن رسوم جاهلانه جای نداشته باشند، رسومی که کام خانوادهها را تلخ میکند و جانهایی را میگیرد.
#تحلیل_یک_خبر
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#پرونده_ویژه ♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحرانها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که
♦️ بسته خبری ششم؛ زنان پس از ورزش حرفهای
#پرونده_ورزش_بانوان
❕توضیح: «ورزش بانوان و بررسی اوضاع پیرامون آن در داخل کشور و همچنین قواعد حاکم بر این حوزه در خارج از کشور، به انحاء مختلف باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار داخل و خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بستههای خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.»
📌 «خبرگزاریهای غرب در گزارشهایی، چندی از آسیبهای زنان ورزشکار را رسانهای کردند. بخشی از این آسیبها پس از ورود زنان ورزشکار به پروسهی بلوغ اتفاق میافتد، مشکلاتی چون ابتلا به پوکی استخوان، مشکلات قاعدگی، کاهش کالری، اختلال در خوردن. این مشکلات برای زنانی است که بیش از ۱۲ ساعت در هفته ورزش میکنند و با یک و یا هرسه اختلال مواجه میشوند.
🔗 لینک خبر
از دیگر اختلالاتی که زنان ورزشکار حرفهای با آن مواجه هستند مشکلات پیرامون بارداری است. تحقیقات نشان دادهاند که دوندگان، بالهکارها، ژیمناستیککارها و شناگران به دلیل گرسنگیهایی که در خلال ورزش حرفهای شان متحمل میشوند، چربی بدنی کمی دارند در حالی که برای رخ دادن بارداری میبایست زنان حداقل ۲۲٪ چربی داشته باشند. حتی مطالعات بینالمللی نشان دادند که ۵۰٪ از زنان باله کار دوران عادت ماهیانه را متحمل نمیشوند.»
🔗 لینک خبر
▪️گزارشهای واصله بیانگر بروز مشکلات جسمی متعدد برای زنان ورزشکار به گونهای است که مکانیسمهای طبیعی آنان را با اختلالهای جدی مواجه میکند. برای مثال عدم تجربهی عادت ماهیانه که فرآیند طبیعی برای زنان است و سلامت آنان را تضمین میکند، زمانی که به دلیل گرسنگیهای طولانی مدت، هورمونهای زنانه خصوصا استروژن کاهش یافته و رو به خاموشی میگذارد، روند پوکی استخوان و حتی ابتلای به حملهی قلبی در زنان افزایش مییابد.
▪️نکتهی دیگر آنکه ورزش حرفهای همانگونه که نقطهی آغازین و اوجی دارد نقطهی پایانی را نیز به دنبال دارد و این برای هردو جنس زن و مرد وجود دارد، اما در پایان نقطهی ورزش حرفهای اگر زنان دچار عوارضی چون پوکی استخوان و بیماریهای قلبی شوند، یا به دلیل اختلال در قاعدگی نتوانند صاحب فرزندی باشند که تجربهی مادرشدن را بچشند، آیا پس از عبور از دوران ورزشی خود و کنارهگیری از دوران اوج شهرت و محبوبیت با وجود مشکلات جسمانی و نبود فرزند احساس خسران و سرخوردگی نمیکنند؟!
▪️چرا قواعد بسیاری از ورزشهای حرفهای علیرغم به وجود آوردن مشکلات جسمی غیرقابل اغماض برای زنان که در دنیا آسیبهای آنان برای زنان به اثبات رسیده است مورد بازنگری اساسی از نهادهای بین المللی ورزشی قرار نمیگیرد؟!
✍🏼|صغری عاشوری
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
♦️ جریانشناسی جنبشهای زنان در ایرانِ پسا انقلاب
#اختصاصی
✔️ بخش اول
✍🏼|اعظم شیری
▪️جریانهای حامی حقوق زنان بعد از انقلاب اسلامی را در سه محور کلان میتوان تقسیمبندی کرد:
۱. جریانهای سیاسی
۲.جریانهای سکولار
۳.جریانهای دینی
▪️۱. جریانهای سیاسی:
▫️سالهای ۵۷ تا ۶۱ دوره خمودگی جریان سیاسی است. با روی کار آمدن جمهوری اسلامی گروههای فعال زنان خصوصا گرایشات کمونیستی و چپ فعال شدند و از فرصت اول انقلاب جهت فعالیت در بحث زنان استفاده کردند تا بتوانند با بهرهگیری از فضای انقلابی زنان در آن دوره، زنان را به سوی آرمانهای خویش بکشانند. آنها از نقطه مشترک مبارزه با استعمار برای جذب زنان استفاده کردند. جریان فمنیستی دههی شصت، جریان چپ سیاسی و ضد حاکمیت بودند.
▫️شروع فعالیت و نقطه آغاز حرکتها از ۳۰ خرداد سال ۶۰، با عزل بنیصدر و شروع فعالیت جبهه ملی با اعلام اینکه لایحه قصاص غیر انسانی است و حکم امام مبنی بر ارتداد این افراد بود. با فعالیتهای مسلحانه مجاهدین خلق (فدائیان اسلام) و مقابله حاکمیت با این افراد، بسیاری زندانی شده و تعداد قابل توجهی نیز اعدام میشوند. زنان زندانیان یا زنانی که همسرانشان اعدام شده بودند که خود اغلب منتسب به جریان چپ بودند جلسات مشترکی را آغاز کردند (ازجمله افراد حاضر در این جلسات مهرانگیز منوچهریان (سناتور دورهی شاه) و پروانه فروهر بودند). اولین اقدام علنی و فعالیت روشن این گروه از فمنیستها بزرگداشت ۸ مارس بود.
▫️آرمانهایی که فعالین چپ در حوزه زنان دنبال میکردند بیشتر حول محور کار مساوی، دستمزد مساوی، تدابیراجتماعی برای زنان باردار شاغل، ایجاد مراکز پرورش کودکان، تعلیم زنان به ویژه در زمینه حقوق و وظایف، تجهیز و آموزش نظامی زنان و مردان جهت مقابله با امپریالیسم، القای قوانین چندهمسری و ازدواج موقت، برابری در طلاق، قوانین برابر با مردان در درون خانواده و جامعه، برابری در امکان دسترسی آزاد تحصیلات، تامین وسایل رفاهی برای زنان مانند مهدکودک برای اطفال بود.
▫️از طرفداران این جریان میتوان به "جمعیت بیداری زنان، جمعیت زن مبارز، جمعیت زنان دموکرات، اتحادیه انقلابی زنان مبارز" نام برد.
▪️۲.جریانهای سکولار
▫️جریان سکولار ازسال ۶۸ به موازات جریانهای خارجی در داخل کشور رشد کرد. دهه اول انقلاب به جهت درگیری جامعه با جنگ و بحرانهای ابتدایی انقلاب زنان کمتر درگیر مسائل صنفی زنانه بودند. اما از سال ۶۸ دشمن با ناامیدی از سقوط نظام تلاش خود را در موضوع زنان حاکم کرد.
▫️گذر از تب و تاب انقلاب و سالهای جنگ در کنار ورود به دوره رفاه و سازندگی، گسترش حوزه نشر، در کنار افزایش زنان نویسنده و همچنین همراهی جریانهای خارجی حامی حقوق زنان با فعالین حوزه زن که اعتقادی به اسلام و جمهوری اسلامی نداشتند زمینه را برای کنشگری جریان سکولار در داخل کشور هموار میکند.
▫️جریان سکولار فعال در حوزه زنان در ابتدای راه کمتر علیه نظام موضع میگرفت اما موضعگیرهای این جریان در مساله زنان نیز جنس اسلامی نداشت. این جریان در بدنه جمهوری اسلامی فعالیت میکند و گاها تحت نظرگاه و تدبیر جریانهای سیاسی است. این جریان دو راهبرد با نگرش متفاوت را دنبال میکند:
۱.براندازی نظام، ۲.لیبرال کردن نظام.
▫️بیشترین تمرکز این جریان در مقطع زمانی ۷۰ تا ۷۶ نگرش حقوقی به مسائل زنان است. به عبارت دیگر حقوق زنان چکشی برای احقاق آنچه حق میدانستند بود. لذا زنان اصلی این جریان سعی کردند حقوق بخوانند و وکیل شوند. زنان فعال جریان سکولار به دنبال گرفتن خواستههای قانونی زنان، تغییر قوانین مربوط به زنان و حمایت از فعالان حقوق زن -که مشکلات حقوقی و زندان و... پیدا میکردند- بودند.
▫️از سال ۷۶ به بعد با تغییر محسوس فضای فرهنگی و سیاسی کشور این جریان علاوه بر مباحث حقوقی به نقد مباحث مبنایی و تئوریپردازی درباب برابری زن و مردم پرداخت. در جریان سکولار، «دین» ابزاری برای مبارزه است. چرا که جامعه اسلامی- ایرانی دیدگاهی غیردینی را پذیرش نمیکرد. عمده فعالیت این گروه در سالهای اولیه برگزاری نشست، همایش، کنفرانس، چاپ و نشر مقاله است.
▫️پس از اتفاقات دهه ۸۰ و چرخش سیاسی کشور فعالین فمنیست حوزه زنان با توجه به تجربههای کشورهای دیگر در زمینه عملگرایی و جنگیدن برای آرمان مشترک، تصمیم گرفتند با حفظ هویت خویش برای رسیدن به هدف مشترک با یکدیگر تلاش کنند، به عبارت دیگر فمنیست از حوزه نظری و اندیشه با اختلافات فکری و عقیدتی گروههای مختلف وارد فاز «عملگرایی» و تلاش برای رسیدن به آرمان مشترک شد.
📥 ادامه دارد...
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|