.
▫️چهارمین یکشنبهی مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
✔️ برادران و ✔️ خواهران
🔸با حضور و مشاوره:
🔶دکتر محمدعلی روزبهانی
🔻 فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارتهای یادداشتنویسی تحقیقی و اندیشهای
📆 زمان: یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، ساعت 17 تا ۱۸:۳۰
🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجفزاده، مؤسسه شناخت
با همکاری
🖌 باشگاه فکرت
🖌 تحریریه عصر زنان
🖌 تحریریه نویسندگان حوزوی
📣 اعلام حضور به نشانی زیر
🆔 @danial_basir
#گعده
#مهارت_رسانه
#پویش_نوشتن
وبگاه | ایتا | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
عصر زنان
#پرونده_ویژه | #یادداشت
🔶 سلبریتی در جامعه
#پرونده_تاثیر_سلبریتیسم
✍🏼 | دکتر حسین میرزائی
مردمشناس/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
#بخش_اول
🔸 در جهانِ رسانهایشده، سلبریتی، به عنوان یک ویژگی معّرف، در همه جا حضور دارد و همه عرصههای اجتماعی، سیاسی و صد البته فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده است. دلیل این تاثیرگذاری این است که سلبریتی به منبعی ارزشمند در کشمکشهای قدرت اجتماعی بدل گشته است. میتوان اینگونه استدلال کرد که جایگاه سلبریتی، به صاحبان آن، قدرتی گفتمانی یا صدایی میبخشد که قابل چشمپوشی نیست و فرض بر این است که سلبریتی به عنوان نمادی از موفقیت، در حال کنشورزی است. چه خوشمان بیاید و چه نه، فرهنگ سلبریتی ما را احاطه کرده و حتی به ما هجوم آورده و با این هجوم، اندیشه، باور و رفتار ما را شکل میدهد.
🔹 البته این طور نیست که همه انسانها فرهنگِ سلبریتی را مهم قلمداد کنند اما هنوز هم، نگاه ما همواره به گفتمان و عملکرد سلبریتیها در جامعه دوخته شده است تا نقطه ارجاع دائمی مردم برای پندارها و رفتارهای اجتماعیشان باشند.
🔸 با وجود طبیعت متناقض سلبریتیها، که هم عادی و هم غیرعادیاند، آنها همچنان از معمولیبودن دور هستند. در نتیجه تغییر از آدمی معمولی به یک سلبریتی میتواند به عنوان یک مناسک رسانهای در نظر گرفته شود که هم این فاصله را تأیید میکند و هم به این نگاه که رسانه درگاه اصلی برای ورود به مرکز جامعه است، مشروعیت میبخشد.
🔹 پیدایش رسانه و صنعت سینما پدیده جدیدی به نام سلبریتی را به جامعه عرضه داشت؛ یعنی افرادی که درون نظام رسانهای شکل گرفته، رشد یافته و به واسطه رسانه به چهرهای مشهور بدل شدهاند. سپس نهادهای رسانهای از شهرت آنها در جهت منافع خود همچون بازاریابی و تبلیغات بهره بردند. پس در این عصر به اصطلاح «مدرنیته متأخر» سلبریتیها مهمتر از آن چیزی میشوند که میتوان تصور کرد.
🔸علوم اجتماعی تا مدتها، به موضوع سلبریتیها توجهی نمیکرد اما در وضعیت کنونی سلبریتیها در همه جای زندگی روزمره انسانها بهویژه از طریق فضای مجازی حضور دارند و تاثیر بسزائی بر تمام لایههای زندگی زنان، جوانان و اقشار گوناگون میگذارند. بنابراین سلبریتیها به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه، باعث تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصاد و سیاست میشوند و حتی میتوانند شکاف بین نسلی ایجاد کنند. گسترش فضای مجازی موجب شده تا سلبریتیها و هوادارانشان، با گذر از فضای سانسور، بدون واسطه با هم پیوند داشته باشند و در نتیجه، فعالیت برخی از آنها در موقعیتهای سیاسی و اجتماعی پررنگ باشد.
🔹 البته حضور سلبریتیها در زندگی روزمره مردم ممکن است غالبا در سطح واقعیت مجازی محدود باشد اما با تعامل و استمرار حضور روز افزون، در تمام سطوح زندگی مردم به صورت واقعی ورود پیدا میکنند. پس سلبریتیها معمولا در دستکاری افکار عمومی اثربخشی دارند و به همین دلیل، از آنها در تبلیغات تجاری در فرهنگ کالایی، استفاده میشود. سلبریتیها به تنهایی میتوانند بر روح جامعه اثر بگذارند و در مواقعی نیز مردم را آنگونه که میخواهند هدایت میکنند. با بسط فضای مجازی، برخی از سلبریتیها کوشیدند تا در جریانهای اجتماعی حضور داشته باشند و گاه این روند، بُعد سیاسی-اجتماعی به خود گرفته است.
🔸 مشارکت سلبریتیها در کمکهای خیرخواهانه جهانی، مساله ساده کمک به فقرا در بیرون از مرزها نیست؛ بلکه رابطهای بسیار پیچیده و تودرتو از توازن قدرت است که اغلب کارکردهای تناقضگونهای با اهداف بشردوستانه، توسعهای و حمایتی دارد. در واقع، سلبریتیها مانند دیگر گروههای به اصطلاح «نخبه» در امور بینالمللی کنشورزی دارند.
🔹 در ایران نیز سلبریتیها با نیروی شدیدی به جریانات اجتماعی ورود پیدا کردهاند. گروهی از آنان، با دانشی نسبی، در حوزهای وارد میشوند و با فعالیت زیاد تا رسیدن به نتیجه مدنظر تلاش میکنند. این طیف سلبریتیها که محبوب هم میشوند، محدود هستند اما تعداد آنها رو به افزایش است. برخی از آنها فعالیتهای وسیعی در حمایت از اقشار ضعیف اجتماعی و آسیبدیدگان انجام میدهند و با استفاده از شبکههای اجتماعی مردم را برای کمک رسانی بسیج میکنند.
🔺 ادامه دارد...
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
📣 اطلاعیه
🔮مجمع محیا برگزار می کند:
در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر
نشست «ریحانه»
🧕 بررسی و نقد لایحه ارتقاء امنیت اجتماعی زنان
👤سخنران:
خانم دکتر مهدیه شادمانی
📅زمان: دوشنبه1402/3/1
⏰ساعت:18
📲مکان: پخش زنده از کانال مجمع محیا به آدرس👇
@Majmae_Mahya
🦋جهت مشاهده لایو، حتما ایتا را بروزرسانی فرمائید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#پرونده_ویژه | #یادداشت 🔶 سلبریتی در جامعه #پرونده_تاثیر_سلبریتیسم ✍🏼 | دکتر حسین میرزائی مردمشن
#پرونده_ویژه | #یادداشت
🔶 سلبریتی در جامعه
#پرونده_تاثیر_سلبریتیسم
✍🏼 | دکتر حسین میرزائی
مردمشناس/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
#بخش_دوم
🔸 در حوزه سیاسی، انتقاد از عملکرد سیاستمداران توسط سلبریتیها در همه کشورهای جهان وجود دارد و سلبریتیها در همه نوع فعالیت اعم از سیاسی، اجتماعی، بشردوستانه و... حضور دارند. البته در جهان کمتر سلبریتی دیده میشود که بخواهد درباره همه موضوعاتی که در جهان پیرامون او رخ میدهد بدون تخصص و آگاهی اظهارنظر کند و نظرش را به جامعه هوادارانش القاء کند مخصوصا در حوزه سیاسی؛ این امر میتواند تبعات قانونی و حقوقی سنگین برای او در پی داشته باشد.
🔹 از آنجا که فهم مشکلات اجتماعی نیاز به آگاهی و دانش تخصصی ندارد، سلبریتیها در مرحله تشخیص مانند بقیه افراد جامعهاند ولی با دو انگیزه «تمایل به دیدهشدن» و بعضا «احساس مسئولیت» این مشکلات را برجسته میسازند. آنها در مورد فهم مشکل، ریشهیابی و یافتن راهحل نقشی ندارند زیرا نه آگاهی و تخصص لازم را در موضوعات اجتماعی و سیاسی دارند و نه میتوانند نگاه کلنگرانه به مسائل داشته باشند.
🔸حرف، متن، رفتار و اظهارنظرهای سلبریتیها در هر موضوعی، پیامدهایی شگرف بر جامعه دارد زیرا همین شهره بودن، آنها را به گروههای مرجعی تبدیل کرده که هوادارانشان از آنها اثرپذیری قوی دارند. نگاهی به صفحات سلبریتیها در شبکههای اجتماعی، نمایانگر این است که عامه مردم حتی در کوچکترین بازنمودهای زندگی خود از آنها تقلید میکنند. این امر یکی از بزرگترین آسیبهای جامعه محسوب میشود.
🔹 نیروی اثر سلبریتیها به این دلیل است که زیاد دیده میشوند و همین زیاد دیده شدن موجب میشود نقدهایی را از اوضاع اجتماعی-سیاسی انجام دهند بیآنکه راهحلی عقلایی برای آن یا حتی تحلیلی منطقی بر اوضاع اجتماعی-سیاسی داشته باشند.
🔸 فهیمنمایی و در انظار بودن همیشگی از یک فرد در جامعه سلبريتي ميسازد. بنابراین، افزایش سواد رسانهاي مخاطب در مواجهه با سلبریتیها، افزایش دانش تشخيص جايگاه، عرصه فعاليت و ميزان اعتماد به آنها در جامعه بسيار حائز اهميت است. سلبريتيها مانند شمشير دو لبهاي هستند که در عين حال که ميتوانند با گزینش راه درست برای تقويت جامعه مدني، سرمايه و اعتماد اجتماعي حرکت کنند، در مقابل ميتوانند با اظهارنظرهاي احساسي، نادرست، فاقد عقلانيت و انتقال بدون ملاحظه آن به افکار عمومي، از نهادهای مسئول اعتبارزدايي کنند و با دخالت مستقيم در بحرانها، به دلیل عدم شناخت صحیح، ظرفيتها را از بین ببرند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رصد_نامه
✅آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زنان و خانواده گذشت؛
📌 دختران آینده ساز| مقام معظم رهبری
🖇 اینجا بخوانید
📌 عظمت مقام کریمه اهل بیت| آیت الله جوادی آملی
🖇 اینجا بخوانید
📌 حلّال سیاسی؛ نه حَلال سیاسی| محسن قنبریان
🖇 اینجا بخوانید
📌 برخورد با بیحجاب در زمان امیرالمومنین چگونه بود؟!| عبدالحسین خسرو پناه
🖇 اینجا بخوانید
📌 با ورود سبک زندگی غربی به فرهنگ، اکنون در حال حرکت به یمت فلسفه غربی هستیم؟| استاد حمید پارسانیا
🖇 اینجا بخوانید
📌 زن غربی| مهدیه منافی
🖇 اینجا بخوانید
📌 روایتهای مادری| سیده نرگس حسینی
🖇 اینجا بخوانید
📌 دختر؛ هدیه حضرت معصومه(س)| جعفر علیان نژادی
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 تشت رسوایی عنکبوت مقدس بر زمین خورد!
📌 «به گزارش خبرگزاریهای مختلف از جمله radiofreeEurop فیلم سینمایی "عنکبوت مقدس" که در تاریخ ۱۱مه سال جاری (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) در روسیه اکران شد و روی پردههای سینمای این کشور رفت، در کمتر از یک هفته و در تاریخ ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲) توقیف شد و از پردههای سینمای این کشور پایین کشیده شد!»
🔹 در تکمیل گزارش خبری ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ روسیه علت این اتفاق مغایرت این فیلم سینمایی با قوانین فرهنگی روسیه عنوان شده است. درحالی که علی عباسی و رسانههای همسو با تهیه کنندهگان فیلم عنکبوت مقدس علت این توقیف را خوشرقصی روسیه برای جمهوری اسلامی ایران میخوانند و آن را سیاسی میدانند، نکتهای مهم قابل یادآوری است...
🔸 علی عباسی در مصاحبهای با deadline.com در رابطه با فیلم سینمایی پرحاشیهاش گفته بود که در ابتدای فیلمبرداری این فیلم که در ترکیه قرار بود انجام پذیرد، کشور ترکیه از انجام فیلمبرداری ممانعت کرد، لذا عوامل فیلم سینمایی عنکبوت مقدس مجبور شدند به کشور دیگری برای ضبط سکانسهایشان نقل مکان کنند!
🔹 با بررسی رسانههای روسی مثل dp.ru چنین مشخص شد که در نامهی وزارت فرهنگ روسیه چنین عنوان شده است که فیلم سینمایی عنکبوت مقدس با دستورالعمل فرهنگی_سینمایی روسیه مغایرت دارد. (لازم به ذکر است که مدتها قبل خبرگزاریهای روس از وجود دستورالعملهای سخت گیرانه در رابطه با فیلمهایی با مضامین فیلمهای جنسی خارج از چارچوب سنتی ازدواج و یا در چارچوب LGBTQ ها خبر داده و چندین فیلم سینمایی به دلیل عدم انطباق با این دستورالعمل توقیف شده بودند) باوجود آنکه فیلمسازان روس و سرمایهگذاران خارجی همیشه برای ساخت فیلم چالشهای زیادی با دستورالعمل های نهادینه شده در سینمای روسیه دچار هستند.
🔸 نکتهی اصلی اما در فیلم سینمایی عنکبوت مقدس که با تلاش رسانههای همسو با علی عباسی کارگردان این فیلم مورد غفلت واقع شد، بیتعهدی آشکار در عناصر و سکانسهای جاری فیلم است. سیاهنمایی جامعه ایران، تاریک و افراطی نشان دادن دین اسلام و مذهب تشیع، توهین به امام رضا(ع) در پوستر و نامگذاری فیلم، سانسور واضح و اساسی جایگاه متمدنانهی زن در جمهوری اسلامی ایران، زیرسوال بردن عفت و پاکدامنی زنان ایرانی با بولد نمودن روسپیگری عدهی اندکی از زنان و... از جمله مواردی هستند که مستندی بر بیتعهدی عوامل فیلم عنکبوت مقدس و بیمایگی این اثر هستند.
🔹 آنچه قابل ملاحظه است جریان سیاسیکارانه و از قضا جهانی است که به پشتوانهی آن علی عباسی توانست کاندیداتوری نخل طلای فیلم بیمایهخود را در جشنواره کن بگیرد و حتی در روسیه نیز علیرغم سختگیریهای موجود در دستورالعملهای سینماییشان بتواند فیلم خود را به اکران ببرد، اگرچه که بلاخره با توقیف آن در کمتر از یک هفته مواجه شد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 مراقبت از خود در سایه آزادی!
📌 «به گزارش خبرگزاری گاردین، با گرم شدن هوا زنان آمریکایی برای داشتن امنیت در استفاده از مترو از تیشرتهایی به عنوان لباس موقت، روی پوشش خود استفاده میکنند تا از نگاههای خیره جلوگیری کنند. آنان چنین اظهار نموده اند:«ایکاش آنچه را که میخواهم بپوشم بیخطر بود.»»
🔹 اظهارات زنان آمریکایی در گزارش گاردین، در راستای ناامنی در معابر عمومی و استفاده از حمل و نقل عمومی بوده است به قدری که برای تامین امنیت خود و در راستای خودمراقبتی اقدام به پوشیدن تیشرتهای گشاد بر روی لباسهای خود میکنند، بی آنکه قانونی مبنی بر پوشیدگی باشد. این عمل به مثابه مکانیسمی خودجوش در راستای حفظ امنیت و مراقبت از خود به وقوع پیوسته است.
🔸 این نکته مهمی است که زنان برای حفظ امنیت خود اقداماتی خودجوش به عمل میآورند. در اخلاق غربی کنترل چشم به منظور رعایت تقوای الهی جایگاهی ندارد لذا گویههایی چون «تو نبین»، «تو نگاه نکن»، «دوست دارم اینگونه بپوشم» از جانب زنان غربی، استدلال محکمی برای حفظ امنیت زنان نیست! بر این اساس زنان غربی خود اقدام به حفظ امنیت خود به واسطه لباسهای غیرچسبان میکنند.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
May 11
عصر زنان
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۴ 🎙 ارائه: آیتالله یزدانپناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@
5(1).MP3
18.54M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب»
جلسه ۵
🎙 ارائه: آیتالله یزدانپناه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
✅ آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزهی زن و خانواده گذشت؛
🍃 به دلسوزی پدر و مادر و نصایح آنها توجه کنید| مقام معظم رهبری
🖇 اینجا بخوانید
🍃 اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)| آیت الله میرباقری
🖇 اینجا بخوانید
🍃 مبنای تنوع فرهنگی حکمت و فضیلت است| دکتر خسروپناه
🖇 اینجا بخوانید
🍃 چند اصل راهنما برای برنامهریزی حوزه دختران| محسن قنبریان
🖇 اینجا بخوانید
🍃 چرا دخترها دوست داشتنی هستند؟| دکتر سیدیاسر طاهر رحیمی
🖇 اینجا بخوانید
🍃 دست خالی موافقان لایحه حجاب در برابر ایرادات لایحه| جنس اول
🖇 اینجا بخوانید
🍃 لایحه عفاف و حجاب در میانهی بیتصوری از مفهوم دولت| مریم منصوری
🖇 اینجا بخوانید
🍃 مجری ناظر میخواهیم یا مقتدر| جعفر علیاننژادی
🖇 اینجا بخوانید
🍃 شهیده شهناز حاجی شاه را میشناسید؟| دفتر روایت زن انقلاب اسلامی
🖇 اینجا بخوانید
🍃 مسیح علینژاد، سانسورچی| دانیال بصیر
🖇 اینجا بخوانید
🍃 روز صدرا| علی مهدیان
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|