عصر زنان
#اختصاصی ♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیـــدا و پنـــهان زن ایرانی در عصــر قاجار ♦️ «گذشته چ
#برنامه_دوره
♦️ دوره جامع «مستوره ۲»
ماجرای پیدا و پنهان زن ایرانی در عصر قاجار
▪️ برنامه دوره، به تفکیک سرفصلها خدمت مخاطبین معرفی میشود:
♦️ سرفصل اول:
▪️درسگفتار
📌 دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲
▫️عصر قاجار و مسألهبودگی زنان
▫️زنان قاجار، مشارکت سیاسی و اجتماعی
📌 سهشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲
▫️پوشش زن ایرانی در دوره قاجار
▫️تطور حیات فرهنگی و اجتماعی زنان در دوره قاجار
📌 دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲
▫️شبستان (حرمسرا) در عصر قاجار
▫️اخلاق جنسی حاکم بر جامعه دوره قاجار
📌 سهشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲
▫️زنان قاجار و آموزش عمومی
♦️ لینک ثبت نام:
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
♦️ کدتخفیف نیمبها برای مخاطبین عصر زنان
ms_asrezanan
♦️ با مشارکت:
• مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
• مدرسه فکرت
• دانشگاه باقرالعلوم
• پژوهشکده باقرالعلوم
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#برنامه_دوره
♦️ دوره جامع «مستوره ۲»
ماجرای پیدا و پنهان زن ایرانی در عصر قاجار
▪️ برنامه دوره، به تفکیک سرفصلها خدمت مخاطبین معرفی میشود:
♦️ سرفصل دوم:
▪️ارائه و تحلیل آثار زننگار
📌 پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲
▫️جریده فریده
▫️خاطرات تاجالسلطنه
📌 پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۲
▫️چادر کردیم رفتیم تماشا
▫️خانم! فردا کوچ است
♦️ لینک ثبت نام:
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
♦️ کدتخفیف نیمبها برای مخاطبین عصر زنان
ms_asrezanan
♦️ با مشارکت:
• مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
• مدرسه فکرت
• دانشگاه باقرالعلوم
• پژوهشکده باقرالعلوم
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#برنامه_دوره ♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیدا و پنهان زن ایرانی در عصر قاجار ▪️ برنامه دوره، به
#برنامه_دوره
♦️ دوره جامع «مستوره ۲»
ماجرای پیدا و پنهان زن ایرانی در عصر قاجار
▪️ برنامه دوره، به تفکیک سرفصلها خدمت مخاطبین معرفی میشود:
♦️ سرفصل سوم:
▪️ارائه و نقد
📌 پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲
▫️«نقد دیدگاه»
دیدگاه خانم افسانه نجمآبادی
📌 سهشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲
▫️«نقد فیلم»
واکاوی زن در عصر قاجار همراه با نگاه انتقادی به سریال جیران
📌 پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲
▫️ «نقد کتاب»
کتاب سیاستهای جنسی در ایران مدرن
♦️ لینک ثبت نام:
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
♦️ کدتخفیف نیمبها برای مخاطبین عصر زنان
ms_asrezanan
♦️ با مشارکت:
• مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
• مدرسه فکرت
• دانشگاه باقرالعلوم
• پژوهشکده باقرالعلوم
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 حتی الفاظ انگلیسی خطاب به زن محترمانه نیست!
📌 «به گزارش گاردین، مدرسهای در لندن القاب "sir" و "miss" را در راستای مبارزه با فرهنگ زنستیزانه در انگلیس کنار گذاشته است. "جیمز هندزکام" در جلسه کالج فرم ششم هریس وستمینسر در مرکز لندن گفت: کلمهی "sir" یادآور قهرمانیهای مردانی چون "سِر لنسلوت" و "سر گالاهاد" است و این درحالی است که "miss" به معنای دختر کوچک و یا خدمتکار فروشگاه ادواردویی میباشد!»
🔹 در عصر قبل از عصر روشنگری و انقلاب فرانسه، مجادلات جنسیتی غرب یک سویهاش به کلمات و ادبیات غرب در کشورهایی چون انگلیس، ایتالیا و فرانسه میرسید. این مجادلات پس از انقلاب فرانسه و تا به امروز که در عصر پستمدرن به سر میبریم وجود دارند. برای مثال یکی از انتقادات زنان پس از انتشار اعلامیهی حقوق بشر و حقوق شهروندی فرانسه در سال ۱۷۸۹ آن بود که چرا با استفاده از واژهی human کمافی السابق زنان را در دایرهی شهروندان و بشر محسوب نکردهاند. علت امر، ساختار و کاربرد این واژه بوده است. بابت این اعتراض بسیاری از زنان به تیغ گیوتین سپرده شدند. حتی واژگانی که در حال حاضر نسبت به زنان به کار میرود، همچون "woman" و "women" برگرفته از واژهی "man" است و زن را منتصب به مرد مینماید بهگونهای که برای شخصیت او هیچ جایگاهی بدون مرد قائل نیستند.
🔸 آنچه مسلم است تأثیر بار معنایی کلمات بر ذهنیت بشر و در نتیجه شکلگیری اصول و ساختار تعاملات میان مردمان در جوامع است. در اسلام توصیهی اساسی به استفاده از کلمات مناسب شده است: «وَ قولوا لِلنّاسِ حُسنی / با مردم با خوش زبانی سخن بگویید /بقره ۸۳». با جست و جو در ادبیات فارسیمان شاهد کلمات اشارهای مناسب و زیبا برای خواندن زنان و مردان هستیم؛ (بانو/خانم) و (جناب/ آقا). متاسفانه این روزها ورود کلمات بیگانه خصوصا اصطلاحات انگلیسی در فرهنگ محاورهی مردمانمان سبب شده است تا بیش از پیش امکان سیطرهی فرهنگ غرب بر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامیمان مطرح شود. فرهنگ غربی که حتی در اصطلاحات معمول روزانهاش نگاههای تحقیرآمیز به زن روا میدارد و این خود از اصلیترین عوامل شکلگیری ذهنیتها و رفتارها در تعاملات با زنان در فرهنگ غرب میباشد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 شکلی جدید از جنگهای داخلی
📌 «به گزارش The Post Minnellial در جمعه گذشته، صدها نفر از والدین، کودکان و متحدان نگران در اتاوا گرد هم آمدند تا در اعتراض به آموزش در مورد تلقین محتوای LGBTQ در مدارس شرکت کنند.
در جریان این اعتراض، دانشآموزان مسلمانزاده که از تلقین جنسیتی در کلاسهایشان خسته شده بودند، پرچمهای پراید را (نماد ماه ژوئن که همجنسگرایان درسال ۱۹۶۷ در آن اعلام موجودیت کردند) زیر پا گذاشتند و تشویق جمعیت را برانگیختند. اعضای این مذهب (اسلام) اخیراً در مبارزه با ایدئولوژی جنسیتی مدرن به همتایان مسیحی خود پیوستهاند، واقعیتی که بسیاری از مترقیان را گیج کرده است.
نظرات یک معلم دبیرستان در ادمونتون اخیراً در فضای مجازی منتشر شد. در فایل صوتیِ فاش شده از او شنیده می شود که دانش آموزان مسلمان را به دلیل همراهی نکردن با پراید سرزنش می کند.»
🔸 رویکرد خبر بگونهای است که صرفاً گروههای مسلمان و مسیحی به سیاستهای جنسیتی نظام آموزشی غرب معترضند و چنین تلقی میکند که این گروهها خصوصا مسلمانان به لحاظ تمدنی عقب مانده هستند، اخلاقیات و فرهنگ را نمیدانند! مسلمانان در غرب گروههای اقلیتی محسوب میشوند و به دلیل تبلیغات منفی که علیه اسلام و مسلمانان که توسط دولتهای غربی وجود دارد، اعمال و رفتار و تفکرات آنان عقب افتاده انگاشته میشود؛ بر همین اساس اعتراضاتشان با رفتارهای تحقیرآمیز و برچسبهای غیر اخلاقی در غرب مواجه میشود.
🔹 اما این خبر نادرست است. تمام والدین معترض به سیاستهای آموزشی جنسیتی مسلمان نبودند بلکه بخش قابل ملاحظهای از مردمانی با دینهای مختلف بودند. نیکی هیلی کاندید ریاست جمهوری آمریکا نیز یکی از همین چهرههای غیرمسلمان است که چندی پیش مخالفت خود را در رابطه با LGBTQ ها اعلام نموده بود.
🔸 بشریت خطر را درک کرده است. خطری که تحت لوای عدالت جنسیتی انحرافات جنسی را هویت جنسیتی نامید و به مردم تزریق نمود. این مسئله ناشی از فطرت انسانی است، لذا شاهد آن هستیم که طیفهای مختلفی از مردم نسبت به این انحراف مواضع سرسختانهای میگیرند حتی در خارج از کشور! این اتفاق سبب جنگ و درگیریهایی شده است که لزوما در سطح خیابانی و محدود به چندین مشت و لگد نمیماند، بلکه به سلاحهای گرم و سرد و مواجهات گروهی نیز خواهد رسید. حالتی که مردم عادی برای رهایی از وضعیت برآمده از حمایت انحرافات جنسی LGBTQ ، خود اقدام به حذف این گروه مینمایند. گروهی که قربانی اولیه سیاست برابری جنسیتی است! این اتفاق دستاوردی تازه برای سیاستمداران آمریکایی نیز محسوب میشود زیرا درگیریهای احتمالی آتی منجر به کنترل کشورهایی که زیر گردهی به رسمیت شناختن LGBTQ رفتند، میشود، افراد زیادی از پرداختن به مفاسد کلان سیاسی، جنگی، اقتصادی جامعه فاصله خواهند گرفت و در گرداب بی سرانجام هویت جنسیتی غربی فرو میروند. این اضمحلال فکری و کاهش توان فیزیکی سبب جدایی بسیاری از مردم از پیگیری عملکرد دولتها و مجالس قانون گذاری میشود.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#بازنشر
♦️ تصویر زن مسلمان در رسانههای اروپا: خانهنشین، بیسواد، منزوی و بازیگر نقش قربانی!
🔹 تحقیقات نشان میدهد نگاه اغلب رسانههای اروپایی به زنان مسلمان با پیشداوری و تعصب همراه است. در بررسی محتوایی از این رسانهها، زنان مسلمان هیچگاه براساس تواناییها و ویژگیهای مثبت خود معرفی نمیشوند و تصاویر و عبارتهای کلیشهای درباره زنان مسلمان، صفحات مطبوعات و رسانههای آلمانیزبان و انگلیسیزبان در اروپا را پر کرده است؛
🔸 واژههایی همچون زنان محروم، مسلمانان خطرناک و... تنها بخشی از عبارتهای کلیشهای است که رسانههای مختلف درباره زنان مسلمان به کار میبرند...
🔹 در اغلب رسانههای اروپایی، خانوادههای مسلمان شامل مردانی شاغل و زنانی است که مسئول تربیت فرزندان خود هستند. به گواه رسانهها، مردان مسلمان در مراقبت از فرزندان سهم چندانی ندارند و زنان کمتر به فکر فعالیتی در خارج از خانه هستند.
🔸 اکثر رسانههای جمعی، چنین نقشهایی را برای زنان و مردان ترسیم میکنند و به تولید و گسترش کلیشهها علیه مسلمانان دامن میزنند.
رسانههای جمعی همچنین تصویری غلط از فرهنگ اسلامی ارائه میدهند و این در حالی است که بسیاری از مسلمانان معتقدند که این تصاویر کلیشهای بازگوکننده واقعیت زندگی آن ها نیست و بسیاری از آن ها فرصت ارتباط مستقیم با سایر شهروندان و توضیح واقعیت دین و زندگی خود را ندارند...
🔹 در رسانههای تصویری نیز همواره تصویری منفی از زنان مسلمان ارائه میشود. در اکثر برنامههای تلویزیونی، حجاب زنان به عنوان سمبل ظلم به آنها معرفی میشود. در این برنامه ها اغلب به تحصیلات پایین زنان مسلمان، نگاه سنتی خانوادهها و خطراتی که زنان مسلمان را تهدید میکند، اشاره شده است.
🔸از سوی دیگر، همواره در رسانهها، زنان مسلمان به عنوان زیردستان مردان خانواده دیده میشوند و اسلام عامل تبعیض جنسیتی در جامعه معرفی میشود. همچنین زنان مسلمان در اغلب گزارشها، نقش قربانی و یا نقش عاملی خطرناک را دارند...
🔹 در مجموع، بررسی محتوای این رسانهها نشان میدهد که آنها واقعیت موجود را نمایش نمیدهند. زنان مسلمان هیچگاه در رسانهها براساس تواناییها و ویژگیهای مثبت خود معرفی نمیشوند، آنها حتی فرصت کافی ندارند تا خود را به شکلی درست در جامعه معرفی کنند و در اکثر مواقع زنان مسلمان مجبورند که بهخاطر باورها و عقایدشان از فعالیتهایی که دارند، دست بکشند...
🔸 رسانههای فارسیزبان معاند نیز دقیقاً به همین منوال، چنین تصویری را از زن مسلمان در ذهن زنان و دختران ایرانی مخاطب خود ساخته و آنها را وادار به طغیان می کنند...
📝 «بر اساس نتایج تحقیقات لیلا هاساکویچ دانشجوی رشته روزنامهنگاری و ارتباطات در دانشگاه وین منتشر شده در نشریه اسلامی تسایتونگ آلمان»
#ژئوپلیتیک_رسانه
📚 منبع:
@geraliit
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
✅ انجمن علمی زن و خانواده برگزار میکند:
✳️ سلسه نشست های علمی نقد و بررسی « نقد لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان»
◀️نشست اول: بررسی حقوقی لایحه
🔹 ارائه بحث:
✔️ حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی جورکویه "عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی"
✔️ دکتر حسینعلی بای "عضو کارگروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس"
✔️ حجت الاسلام و المسلمین مهدی سجادی امین "عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده و عضو انجمن علمی زن و خانواده"
🔸 دبیر علمی:
✔️خانم هاجر عساکره "دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی زنان"
📅 زمان: شنبه سوم تیرماه 1402 ساعت 10
📍بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه ششم سالن جلسات
🔹 پخش به صورت مجازی از طریق لینک
📎https://www.skyroom.online/ch/skyuser/wrc
📌کانال انجمن علمی زن و خانواده در ایتا:
🆔 https://eitaa.com/anjomanzkh
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan|
عصر زنان
#اختصاصی ♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیـــدا و پنـــهان زن ایرانی در عصــر قاجار ♦️ «گذشته چ
#برایمطالعه| چرا مستـــوره، چرا تاریخ اجتمـــاعی زنان عصر قاجـــار؟
▫️با توجه به مواجهـــهی جدی ایـــران با غرب در دوره قاجـــار، نظـــم و صورتبنـــدی پیشیـــن زیستِ جامعهی ایـــرانی با مســـألههای جدیای روبـــرو گشت. بسیـــاری مفاهیم از جمله پیشـــرفت و ترقی، اداره و حکـــومت، قانـــون، آزادی و عـــدالت و برابری، آموزش، زن و... در نظام معنـــایی جدیدی باز تعریف شد، بهگونهای که ادامـــهی ادراکِ نهادینه شده و ادبیـــات گفتمانی ِگذشته نبودند. درنتیجهْ، بررسی و تحلیـــلهای تاریخی از این عصـــر، امکانی را برای مقایسه شرایط و تبییـــن سهم هر کدام از مؤلفههای سنت یا تجدد در مســـائل جامعه فراهم مینماید. در این میان فهمیدن نسبتی که اســـلام با هر کدام از آنها برقـــرار میکند، در دستیابی به نظـــم جدید سازگار با فرهنگ و تاریخ انسان ایـــرانی، بسیار حائـــز اهمیت است.
▫️ در بحث «تاریـــخ اجتماعی زنان» نیز با توجه به ورود مدرنیته به ایـــران که آغازگر تغییرات جدی در زیســـت و عاملیت زنـــان ایرانی بوده، تمرکـــز بر «عصـــر قاجار» بهعنوان نقطه شـــروع صورتبندی جدید، حائـــز اهمیت است و فضای بهتـــری را برای تبیین کنشـــگری زنان و یافتن سهم مؤلفههای اســـاسی هویت انسان ایرانی از جمله اســـلامیت، ایـــرانیت و تجـــدد در سامان جدید زندگی او فراهم خواهد آورد.
ضمن اینکه در باب مسئلهی این روزهای زن ایـــرانی و روایـــتهای متعددی که از ســـرشت و سرنوشت او ارائه میشود، نیاز به مـــرور تجربیـــات زن ایرانی در ادوار گذشته داریم تا با الگـــوهای متکثر و متنوع زیست و عاملیت زن ایـــرانی در تاریخ بیشتر آشنـــا شویم و از جمـــود و تنگنظری در پاسخ به پرسش امـــروز رهایی یابیم.
🔻بنابراین دوره «مستـــوره» که روایتی از «پیدا و پنهان زن ایـــرانی در عصر قاجار» است، درصدد آن است تا با روایـــت زن در بافت نظـــم جنسیتی و در بستر تحـــولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، وجـــوه ناپیدای زیست زنانه در این دوره تاریخی را بازگو کرده و به بررسی چگـــونگی تطـــورات رویکردی در توصیف مســـألهها و پاسخهایش در این دوره بپردازد.
لذا در این برنامه که دومین گام از «پرونده تاریخ اجتماعی زنان» است با یک ترسیم کلی از نظم سیـــاسی، اجتماعی و اقتصـــادی، به بررسی موضـــوعات در سه حیطه کلی فرهنـــگ، اقتصاد و سیاست و نظام مسائل ذیل آن خواهیم پرداخت و تلاش خواهیم کرد، روایتی تاریـــخی از زن ایـــرانی در عصـــر قاجـــار ارائه دهیم.
#مستوره
#زن_ایرانی
#عصر_قاجار
#تاریخ_اجتماعی_زنان
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
@sch_negah
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|