eitaa logo
عصر ظهور | ASRZOHUR
3.6هزار دنبال‌کننده
156 عکس
107 ویدیو
57 فایل
◄ آینده پژوهی مهدوی ◄ مباحث تخصصی مهدویت 🔺کانال «ایتا»: https://eitaa.com/asrzohur110 🔹کانال در تلگرام: https://t.me/asrzohur110 ✅ ارتباط: @Mhoseinn313 ▪️این کانال همچون «کتابی» است که اگر فصل‌های اولیه را مطالعه نکنید، فهم فصول بعدی، دشوار خواهد ش
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ جنگ جهانی سوم و پیش‌بینی غربی‌ها 🔹روسیه و آمریکا، حدود 12700 بمب اتمی دارند. 🔸فقط 100عدد آن، کافی است که کل بشریت را به فنا بدهد. 🔹در اثر وقوع جنگ اتمی، در همان روز اول، 90میلیون نفر، به قتل می‌رسند. 🔸و در مدت دوسال، هم 5میلیارد نفر در اثر قحطی و بیماریهای بیوتروریسم و عوارض حاصل از جنگ جهانی، می‌میرند. ✅ منبع: اسکای نیوز هرج الروم جنگ جهانی سوم موت احمر موت ابیض ➖➖➖➖➖➖ 🆔@AsrZohur110
⭕️ جنگ جهانی و «سنت الهی» قبل ظهور 🔹قبل ظهور، «باید و لاجرم» قدرت‌های بزرگ شرق و غرب، تضعیف شوند تا «انقلاب نوپای» امام عصر با خطر مهمی، مواجه نشود. 🔸و «هرج الروم»، مصداق بارز «سنت الهی و مکر الهی» بر تضعیف غربی‌ها است. ➖➖➖➖➖➖ 🆔@AsrZohur110
🔹جنگ جهانی، نشانه «حتمی» ظهور است. 🔸قطعا اتفاق خواهد افتاد. 🔹بداء در نشانه حتمی، راه ندارد. ➖➖➖➖➖➖ 🆔@AsrZohur110
⭕️ آقای جعفریان، استاد «تاریخ» همیشه در صحنه و پاسخ انتقادی به آقای پناهیان/ بررسی مبانی و عقبه فکری «جعفریان» با اندیشه‌ مهدویت امام خمینی ✍️مصطفی امیری 1. جناب آقای جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران، در واکنش به سخنان آقای پناهیان مبنی بر نابودی اسرائیل که مبتنی بر نص صریح قرآن است و نیز نفی «قُرب ظهور» و مقایسه اندیشه «زمینه‌ساز» امام خمینی با تفکر داعش، در سخنانی کنایه‌وار، بیان داشتند: «داعش هم در شام با مسلمانان سنی‌مذهب همین کار را کرد و می کند. عثمانی ها پانصد سال آرزو می کردند اروپا نابود شود، اما نشد». جناب جحت‌الاسلام؛ «در گذشته و تاریخ ماندید». به آینده بنگرید. ✅ آقای عصر حیرت و تشبیه «انقلاب امام خمینی» به فروپاشی شوروی 2. آقای نصیری نیز با انتشار مقاله‌ای در فضای مجازی، می‌افزاید: «تجربه شوروی پیش روی ما است. عمق نفوذ استراتژیك در نهایت نتوانست تحقق آن ادعای انقلابی را كه جبر تاریخی تصور می‌كرد، را شاهد باشد و شكست خورد و فرو پاشید». ✅ ایران حریف مثلث «غربی، عبری، عربی» 3. برای اولین‌بار در تاریخ، قیام زمینه‌ساز با قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قوی در «جغرافیای ظهور» تشکیل و اقتدار شیعی، حاصل شده است. آقای جعفریان، آیا قرار است بر طول غیبت امام عصر، بیافزاید؟ چرا با «قُرب ظهور»، دشمنی دارید؟ درحالیکه در احادیث، دورپنداشتن زمان ظهور، از «قساوت قلب» است. 4. البته اگر اساتید محترم، بعد از سخنرانی که حالت خطابه دارد، مُستندات علمی را منتشر میکردند، برخی جرائت نمی‌کردند ایران شیعی را با فروپاشی، مقایسه کنند. ✅ حکومت صفویه و عدم اتصال به ظهور 5. بیان می‌کنند: حکومت شیعی در زمان صفویه نیز تشکیل شد، چرا ظهور رخ نداد؟ پاسخ: آیا سایر مختصات «پازل ظهور» در آن دوران، شکل گرفته بود؟ آیا صفویه، داعیه مبارزه با یهود فاسد و آرمان آزادی فلسطین داشت؟ و اساسا آیا رژیم اسرائیل با محوریت اشغال فلسطین در زمان صفویه، بود؟ خیر. 6. مطابق احادیث معتبر، اصولا آن حکومتی زمینه‌ساز ظهور است که طبق آیات قرآن در سوره اسراء، مبارزه و جنگ با یهود فاسد در فلسطین، شاخصه اصلی آن است. ✅ دیدگاه علامه مجلسی، حاکی از «اصالت» قیام زمینه‌ساز 7. هرچند برداشت علامه مجلسی (غواص بحار اهل‌بیت) در آرزوی اتصال حکومت صفویه به ظهور، حاکی از «اصالت نقش ایرانیان در زمینه‌سازی ظهور» بوده و هست، لکن ایشان به خطا رفته‌اند. زیرا علامه مجلسی به عدم وجود حکومت ناصبی آل‌فلان در عربستان و تشکیل دولت یهودی در فلسطین و نیز فتنه منطقه شام که در زمان ایشان به وقوع نپیوسته بود، توجه نکرده‌اند. ✅ فلسطین و مخالفین مکتب امام خمینی 8. «آقای حیرت»، مدعی است: «فلسطینی‌ها هرچند مظلومند و قابل حمایت؛ ولی شعار محو اسرائیل از جهان، بسیار پُرهزینه بود» و بیان می‌کنند: علت دشمنی‌ها با ملت ایران به خاطر انقلاب و قیام امام خمینی در سال1357شمسی بود. پاسخ: آیا موقع حمله وهابیت به عراق و قتل و کشتار شیعه در نجف و کربلا در سال1180شمسی هم انقلاب ایران تشکیل شده بود؟ آیا موقع اعلام ارض خیالی موعود یهود در فلسطین در 70سال پیش هم انقلاب ایران تشکیل شده بود؟ واقع‌بین باشیم. ✅ فلسطین و بازگشت به دوران شکوه امپراطوری ایرانیان 9. فلسطین، کلید رمزآلود فرج امت اسلام است. حتی از زاویه نگرش ملی‌گرایی ایرانی، بازگشت به شکوه تمدن ایران کُهن است. اما تمدن غرب از این مساله بسیار هراسناک است. ✅ «مباهله علمی» با مخالفین انقلاب زمینه‌ساز 10. نابودی اسرائیل، «وعده قرآن در سوره اسراء» است. آزادی فلسطین، پیوند عمیق با موضوع امام عصر دارد و «مسجدالاقصی» محل نماز امام مهدی و اقتدای حضرت مسیح به ایشان است. در کتاب «خاورمیانه‌عصرظهور»، مُستندات قرآنی و حدیثی «نابودی اسرائیل»، بیان شده است. جناب حجت‌الاسلام برمسلمین، آقای جعفریان، چگونه از درک این مباحث، عاجز هستید؟ 11. جناب آقای عصر حیرت، بدانید اسرائیل از «ارض موعود» به «دیوار حائل» رسیده است و همانطور که در سال 2000، حزب‌الله لبنان، پروژه «ارض موعود» یهود را نابود کرد. و در سال 2006، پروژه «خاورمیانه جدید» را متلاشی کرد و درد زایمان را به کاندو لیزا رایس برگرداند. در آینده بسیار نزدیک، پروژه «اسرائیل کوچک» نیز به بایگانی خواهد رفت. 12. البته نسبت به برخی اتفاقات و حوادث، منتقدیم؛ ولیکن به تصریح رهبری به انقلاب همچو شمع بنگرید که قرار است فردا خورشید، طلوع کند. نور شمع کجا و نور خورشید کجا؟ اما آیا روا است در تاریکی شب عصر غیبت، شمع را هم خاموش کنیم با این استدلال چون قرار است فردا خورشید طلوع کند؟ 13. این نوشتار، ثبت است و نوشته‌های دیگران نیز ثبت؛ در آینده نزدیک، می‌بینیم چه کسی سرافکنده خواهد بود: موافقان انقلاب زمینه‌ساز یا مخالفین؟ ✅ «مستندات» نوشتار در بخش دوم👇 eitaa.com/asrzohur110/259 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
مستندات مقاله: 1. سخنان آقای پناهیان (لینک) 2. واکنش آقای جعفریان، کانال کتابخانه تاریخ اسلام و ایران (لینک) 3. تشبیه ایران به فروپاشی شوروی، کانال مهدی نصیری (لینک) 4. دورپنداشتن ظهور، نشانه قساوت قلب است (لینک) 5. پازل ظهور (لینک) 6. عصر معاصر آیا عصر ظهور است؟ (لینک) 7. امام خامنه‌ای: مخالفین انقلاب و جریان «عثمانیان»، خوراک مار و مور می‌شوند (لینک) 8. در کتاب«خاورمیانه عصر ظهور»، مستندات قرآنی و حدیثی «نابودی اسرائیل»، بیان شده است (لینک) ✅ عناوین مرتبط: 9.نقد و بررسی دیدگاه آقای طائب درباره نابودی اسرائیل (لینک) 10. اثبات نظریه «نابودی اسرائیل بعد از ظهور» (لینک) 11. دیدگاه برگزیده: «ریشه‌کنی یهود معاند، بعد از ظهور انجام خواهد شد اما دولت صهیونیستی به معنای فعلی قبل ظهور، فرو خواهد پاشید» (لینک) 12. زمان «دقیق» جنگ مقاومت شیعی ایران، حزب‌الله لبنان با اسرائیل (لینک) 13. آیا انقلاب ایران، بنی عباس آخرالزمان است؟ (لینک) 14. انقلاب ایران و چک سفید امضاء؟ (لینک) 15. آخرین حکومت در ایران قبل ظهور (لینک) ✅ متن مقاله در رجانیوز بخوانید: rajanews.com/node/361243 t.me/rajanews_com/165678 ✅ بخش اول مقاله «پاسخ به آقای جعفریان» درباب مهدویت: eitaa.com/asrzohur110/258 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ شعیب بن صالح و سمرقند آیا این شخصیت ظهور، اهل ایران است؟ ✍️مصطفی امیری 🔹اصل وجود شخصیت «شعیب بن صالح» به عنوان نشانه ظهور، در روایات فریقین، ذکر شده است(1)؛ و از نظر سندی نیز، متواتر معنوی و یا حداقل در حد استفاضه است(2) 🔸در احادیث، به تحرکات نظامی محور مقاومت شیعی با نظارت شعیب بن صالح به عنوان اسم رمز و هویت مخفی مدیر تشکیلات نظامی ـ امنیتیِ ایرانیان(3) بعد از حوادثی در مناطق سنی‌نشین شمال غرب عراق همچون تکریت، تصریح شده است: «خُرُوجُ عَوْفٌ السُّلَمِی مَأْوَاهُ تِكْرِیتٌ... ثُمَّ یكُونُ خُرُوجُ شُعَیبِ بْنِ صَالِحٍ مِنْ سَمَرْقَنْد»(4) 🔹و اما این‌که بعد از حوادث مناطق سنی‌نشین عراق به خروج شعیب بن صالح از سمرقند نیز اشاره شده است، شاید در ابتدا جای تعجب باشد که هزاران‌کیلومتر فاصله بین سمرقند در ازبکستان با حوادث عراق، چه ارتباطی باهم دارد؟ 🔸در ‌حالی که مقصود، سمرقند در آسیای میانه نیست، کما این‌که برخی به اشتباه چنین گمان کرده‌اند(5)؛ زیرا هرگاه این نام بین چند منطقه، مشترک باشد، باید با «تجمیع قرائن»، محدوده جغرافیایی مرتبط با «پازل ظهور» را انتخاب کرد. 🔹در واقع سمرقند، به منطقه‌ای در بطحیه (بین واسط و بصره) از «ارض کَسکَر» در عراق است(6). شایان ذکر است، مناطق بین نهروان تا شمال بصره را «أرض کسکر» گویند(7) و امروزه جزو مناطق استان واسط (الکوت) و هم‌مرز با ایران است. 🔸از این رو، با توجه به احادیث هم‌خانواده (اشاره به شخصیت شعیب بن صالح از منطقۀ ری در ایران) و با توجه به این‌که رایات زمینه‌ساز مشرق به هویت ایرانی توصیف شده‌اند(8)، تفسیر خروج شعیب بن صالح از سمرقند در آسیای میانه واقع در ازبکستان، اشتباه است که برخی متوهم، به این مساله دامن می‌زنند. 🔹علاوه براینکه گزارش حدیثی «فتنۀ عوف سلمی در عراق»، که ذکر گردید، شاهدی دیگر در «فهم صحیح» مکان خروج شعیب بن صالح است؛ زیرا طبیعی است متعاقب وقوع حوادث و فتنه در مناطق سنی‌نشین در عراق و تأثیر منفی آن بر امنیت ایران و عتبات مقدسه شیعی، فعالیت نظامی سپاهِ زمینه‌ساز ظهور در مرزهای عراق نیز وارد مرحلۀ جدی و نظامی خواهد شد و حاکی از این است که پیش از ظهور، مناطق سنی‌نشین عراق، آبستن حوادث خواهد بود. 🔸بنابراین، شعیب بن صالح، ایرانی و از شخصیت‌های ظهور است. 📘پی‌نوشت: 1. اکبرنژاد، بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و اهل‌سنت، ص۱۶۲. 2. طبسی، درس خارج مهدویت، سال ۹۰. 3. قبانچی، موجز دائرۀ معارف الغیبۀ، ص۹۰. 4. طوسی، الغیبۀ، ص۴۴۴. 5. امروزه با صرف وقت اندکی در جستجوی گوگل، سریع به توهم خویش، دامن می‌زنند درحالیکه مساله باید با مبانی علمی بررسی شود. 6. «بالبطیحة من أرض کسکر، قریة تسمی سمرقند» (حموی، معجم البلدان، ج۳، ص۲۴۷). 7. حموی، معجم البلدان، ج۴، ص۴۶۱. 8. امیری، کتاب خاورمیانه عصر ظهور، ص۱۹-۶۰. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ آیا زوراء بر تهران، منطبق است؟ ✍️مصطفی امیری ✅ کوه‌های سیاه در منطقه «زوراء» 🔹در کتاب الکافی کلینی، امام صادق(ع)، انحصار الزوراء بر بغداد را انکار کرده و آن را برای منطقه ری و تهران در ایران نیز ثابت می‏داند و زوراء را وصف مشترک برای شهرهای فسادخیز تهران و بغداد، معرفی می‌کند: 🔸«قَالَ لِی تَعْرِفُ الزَّوْرَاءَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ یَقُولُونَ إِنَّهَا بَغْدَادُ قَالَ لَا ثُمَّ قَالَ دَخَلْتَ الرَّیَّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَتَیْتَ سُوقَ الدَّوَابِّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ رَأَیْتَ الْجَبَلَ الْأَسْوَدَ عَنْ یَمِینِ الطَّرِیقِ؛ تِلْکَ الزَّوْرَاء»(۱) زوراء را میشناسی؟ آری همان بغداد است. امام پاسخ می‌دهد: خیر، بلکه وارد تهران شدی... کوه سیاه را دیدی؟ همان زوراء است. 🔹طبق حدیث فوق، الزوراء نه تنها بر بغداد منطبق است بلکه وصف مشترک است که علاوه بر بغداد در عراق، بر منطقه ری و تهران در ایران نیز صدق می‌‏کند. 🔸بویژه طبق حدیث فوق، راوی گمان می‏کرده است که الزوراء تنها و فقط بر شهر بغداد منطبق است؛ لکن امام با نفی این توهم انحصار، تطبیق الزوراء برای منطقه ری (تهران) را نیز معرفی می‏نمایند. شاهد بر این امر، امام معصوم و در ادامه با ذکر ویژگی خاص، کوه‌هایی که سیاه دیده می‌شود در نزدیکی منطقه ری (رَأَیْتَ الْجَبَلَ الْأَسْوَد)، به معرفی دقیق‌تر زوراء در ایران می‏پردازند. ✅ دیدگاه اول 🔹بنابراین، همانطور که الزوراء، برای بغداد ثابت است(۲) و (۳) همچنانکه علامه مجلسی در کتاب مراۀ العقول در تفسیر حدیث الکافی کلینی، احتمال داده است که الزوراء، بر مناطقی از ری قدیم، صدق می‌کند (احتمال اول) و حدیث، اشاره به واقعه‌ای در تهران در نزدیکی ظهور قائم دارد: 🔸«یحتمل أن یکون الزوراء فی الخبر، اسما لموضع بالری... ویکون إشارة إلی واقعة تکون فی زمن القائم علیه السلام أو فی قریب منه»‏(۴) ✅ دیدگاه دوم 🔹لکن در بیان علامه مجلسی، احتمال دیگری نیز مطرح است (احتمال دوم) که مطابق آن، انحصار الزوراء بر بغداد را می‌‏رساند؛ طبق این احتمال (احتمال دوم)، نفی امام علیه‌السلام در حدیث الکافی کلینی، تنها نفی انطباق الزوراء بر بغداد قدیم، می‌‏باشد: 🔸«یحتمل أن یکون الزوراء فی الخبر... بغداد الجدید وإنّما نفی الامام علیه السلام، بغداد القدیم و لعله کان هناک موضع یسمی بالری و یکون إشارة إلی المقاتلة التی وقعت فی زمان مأمون»(۵) 🔹نفی امام در حدیث الکافی کلینی، تنها نفی انطباق الزوراء بر بغداد قدیم، می‌‏باشد و در نتیجه الزوراء، بر مناطق دیگری در بغداد جدید همچون منطقه الخضراء، صدق می‌‏کند. 🔸بغداد جدید (الزوراء) در اثر حمله سفیانی به عراق، تخریب و خراب خواهد شد، کما اینکه در احادیث دیگر نیز به آن اشاره شده است: «السُّفْیَانِیُّ وَ یَسِیرُ جَیْشُهُ إِلَی الْعِرَاقِ فَیُخْرِبُهُ وَ یُخْرِبُ الزَّوْرَاءَ وَ یَتْرُکُهُمَا جَمَّاءَ وَ یُخْرِبُ الْکُوفَةَ»(۶) 🔹مطابق این دیدگاه دوم، در تطبیق الزوراء بر تهران، تردید جدّی وجود دارد. اما کماکان سوال این است: آیا در بغداد، کوه‌هایی که به رنگ سیاه دیده شوند، وجود دارد؟ 🔸مطابق کتب لغت و جغرافیاء، زوراء بر بغداد، منطبق است. ✅ نکته پایانی 🔹درباره نقشه و قصد حمله به تهران، مطالبی بیان شده است که به هوشیاری محور مقاومت شیعی بستگی دارد(۷) ان شاء الله درباره مجموع حوادث «تهران قبل ظهور»، مطالبی وجود دارد که در وقت مناسب، بیان خواهد شد. ✅ پی‌نوشت: 1. کلینی، الکافی، ج۸، ص۱۷۷. 2. «تُبْنَی مَدِینَةٌ یُقَالُ لَهَا زَوْرَاءُ بَیْنَ دِجْلَةَ وَ دُجَیْلٍ وَ الْفُرَات» (خزار رازی، کفایۀ الاثر، ص۲۱۴). 3. «إِنَّ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ لَمَّا رَجَعَ مِنْ وَقْعَةِ الْخَوَارِجِ اجْتَازَ بِالزَّوْرَاءِ، فَقَالَ لِلنَّاسِ: إِنَّهَا الزَّوْرَاء» (طوسی، الامالی، ص۱۹۹). 4. علامه مجلسی، مراۀ العقول، ج۲۶، ص۶۵. 5. علامه مجلسی، مراۀ العقول، ج۲۶، ص۶۵. 6. حلی، مختصر البصائر، ص۴۴۵. 7. امیری، کتاب آتش آذربایجان، ص۶۶-۷۳. عناوین مرتبط 🔸«نقشه و قصد» حمله به تهران در گزاره‌های حدیثی ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ ارسال «سلاح» و پهپاد به روسیه و «مشارکت» در جنگ؟ با توجه به به اینکه در روایات تاکید شده، شیعه در «جنگ‌های آخرالزمانی بین دشمنان»، دخالت نکند و توصیه‌هایی به عدم مشارکت در قرقیسیاء و آتش آذربایجان شده است، آیا موضوع ارسال پهپاد و موشک به روسیه، به نوعی دخالت در جنگ، محسوب نمی‌شود؟ ✍️مصطفی امیری این مساله، از چند منظر، قابل بررسی است: ✅ فروش سلاح به دشمنِ غربی‌ها؟ 🔹برخی عنوان می‌کنند: «اسلام و اهل‌بیت اجازه فروش سلاح حتی به کفار برای قربانی انسان‌ها را نمی‌دهد». 🔸آری کما اینکه رهبر معظم آیت الله خامنه ای نیز در دیدار با پوتین، تصریح کردند: «جنگ یک مقوله خشن و سخت است و ایران از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمی‌شود»(1) 🔹اما درباره فروش سلاح و ادوات نظامی به برخی کشورها، قاعده بسیار مهمی از سوی امام معصوم بیان شده است که در کتب فقهی نیز گفتگو می‌شود: 🔸قلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ... إِنِّي كُنْتُ أَحْمِلُ السِّلَاحَ إِلَى أَهْلِ الشَّامِ فَأَبِيعُهُ مِنْهُمْ فَلَمَّا أَنْ عَرَّفَنِيَ اللَّهُ هَذَا الْأَمْرَ ضِقْتُ بِذَلِكَ وَ قُلْتُ لَا أَحْمِلُ إِلَى أَعْدَاءِ اللَّهِ فَقَالَ احْمِلْ إِلَيْهِمْ فَإِنَّ اللَّهَ يَدْفَعُ بِهِمْ عَدُوَّنَا وَ عَدُوَّكُمْ يَعْنِي الرُّومَ وَ بِعْهُمْ فَإِذَا كَانَتِ الْحَرْبُ بَيْنَنَا فَلَا تَحْمِلُوا(2). 🔹به امام باقر گفتم: ... من اسلحه به منطقه شام صادر مى‏كردم و به آنان مى‏فروختم. از وقتى كه خداوند ولايت شما را به من شناساند، من از اين كار ناراحت و دلتنگ شدم و با خود گفتم: از اين پس اسلحه در اختیارشان قرار نمی‌دهم. نظرتان چيست؟ امام فرمود: اسلحه به سوى آنان ببر و به آنان بفروش؛ زيرا خداوند دشمنان ما و شما يعنى روم (غربی‌ها) را به وسيله آنان دفع مى‌‏كند. اما هرگاه ميان ما و آنان جنگ در گرفت دیگر اسلحه به آنان ندهيد. 🔸طبق گزاره حدیثی فوق که در کتب معتبر شیعی نیز نقل شده است(2)، از امام معصوم درباره فروش سلاح و کمک نظامی به برخی از طرف‌های درگیر -که البته در جبهه حق قرار ندارند- اما در حال جنگ با دشمن اصلی شیعه هستند، استفسار می‌شود. 🔹امام معصوم، پاسخ می‌گویند: حتما سلاح بفروشید و در اختیارشان قرار دهید. زیرا به‌واسطه این کار، دشمنان اصلی شیعه (رومی‌ها)، از مرزهای بلاد شیعی دور و نقشه‌های آنان دفع می‌شود(3) 🔸اکنون نیز با توسعه ناتو به شرق از سوی مثلث «غربی، عبری، عربی» و جنگ روسیه با کشورهای غربی، اتخاذ تدابیر نظامی از سوی محور شیعی در صحنه تحولات شطرنج جهانی، امری ضروری است. ✅ توازن رُعب و پیام اقتدار 🔹وقتی در زمره مبانی «سیاست خارجی» آمریکا، حمله به ایران و عراق، گنجانده شده است(4) و حتی با رنگ و لعاب مذهبی نیز آغشته می‌شود، چه باید کرد؟ آیا باید صرفا نظاره‌گر بود(5). 🔸ایران در عرصه جنگ اوکراین، از پهپادها برای آزمایش و حمله به اسرائیل استفاده می‌کند. قدرت‌نمایی نظامی ایران، باعث گردیده، مسئولین رژیم صهیونیستی در حالتی از خوف به سر می‌برند(6) و پرسش اساسی این است ایران چه فناوری‌های نوین نظامی را دریافت کرده است؟ ✅ سیاست رسمی ایران: «بی‌طرفی» در اوج «اقتدار نظامی» 🔹مسئولین دیپلماسی کشور همواره تاکید کردند: «سیاست ایران در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی این کشور، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است»(7) 🔸البته بی‌طرفی در مناقشات نظامی دیگر کشورها بدین معنا نیست که در برابر تهدیدات دشمنان نسبت به مرزهای جغرافیایی مناطق شیعی نیز باید بی‌تفاوت بود. بلکه راهبرد امنیتی، باید اوج «اقتدار نظامی» در دفاع از «کیان شیعه» در برابر تهدیدات دشمنان در جغرافیای ظهور باشد. 🔹زیرا آتش منطقه آذربایجان (که محدوده جغرافیایی آن از شمال غربی ایران تا قلب قفقاز و تا مرزهای امپراتوری روم شرقی و سواحل بحرالقرم دریای سیاه امتداد داشته است و از این‌رو علاوه بر جنگ جمهوری باکو با ارمنستان، تنش نظامی بین روسیه با ناتو و اوکراین را نیز شامل می‌شود)(8) طراحی چندبُعدی به منظور عملیات ایذایی، بحران‌سازی و تاثیر منفی بر امنیت مناطق در مرزهای شمالی ایران است. 🔸بنابراین در مناقشه منطقه آذربایجان، «جنگ تهاجمی» با سایر کشورها در دکترین نظامی ایران جای ندارد اما «دفاع پیش‌دستانه» در برابر تهدیدات دشمنان نسبت به مرزها و ژئوپلیتیک منطقه، بسیار ضروری است(9) ✅ پی‌نوشت: 1. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=50657 2. کلینی، الکافی، ج۵، ص۱۱۲. صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۱۷۵. طوسی، تهذیب الأحکام، ج۶، ص۳۵۳. 3. امیری، کتاب آتش آذربایجان، ص۸۴-۸۵. 4. eitaa.com/asrzohur110/227 5. eitaa.com/asrzohur110/235 6. مشرق‌نیوز (لینک) 7. خبرگزاری فارس (لینک) 8. امیری، آتش آذربایجان، ص۳۴-۳۵. 9. eitaa.com/asrzohur110/45 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ دکترین نظامی «شیعه» قبل ظهور: دفاع از عراق و آزادی فلسطین ✍️مصطفی امیری 🔹به باور نگارنده، دیپلماسی خارجی محور شیعی و «دکترین نظامی» ایران باید پرهیز از حضور مستقیم در جنگ جهانی مبتنی بر اصل «بی‌طرفی»، درعین حال حفظ «اقتدار نظامی» برای حراست از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی شیعه در مناقشات جهانی پیش‌رو باشد تا انرژی شیعه صرفا بر حوادث «جغرافیای ظهور»، متمرکز شود. 🔸مثلث «غربی، عبری، عربی» در طراحی ایذائی و چندبعدی در تلاش هستند ایران را در مرزهای خود در شمال، جنوب و شرق، به فتنه قومیتی و مناقشات نظامی، مشغول نمایند تا قلب خاورمیانه و مسیر «کربلا تا قدس» را در اختیار گیرند. 🔹البته بی‌طرفی بدین معنا نیست که در برابر تهدیدات دشمنان نسبت به مرزهای‌های جغرافیایی و عقیدتی مناطق شیعی نیز باید بی‌تفاوت بود. مسئولین نیز به درستی بیان کردند: «ایران همان‌گونه که با درگیری و جنگ، مخالف است، مخالفت قاطع خود را با سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو نیز اعلام می‌کند»؛ و البته اتخاذ «تدابیر نظامی» در شطرنج جهانی در راستای «تضعیف» جبهه باطل و سیاست «مشغولیت» قدرت‌های بزرگ به یکدیگر، ضروری است و «ارسال سلاح» نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود. 🔸بنابراین، تمرکز قدرت نظامی در «جغرافیای ظهور» و مثلث «کوفه، مکه، قدس» با تاکید بر دفاع از عراق و آزادی فلسطین، جزو وظایف ذاتی «دیپلماسی زمینه‌ساز» است. 🔹زیرا عراق، پایتخت حکومت جهانی امام عصر است. 🔸شام و سوریه، معبر هموار کردن مسیر «کربلا تا قدس». 🔹مکه، محل ظهور حضرت و بیعت محور شیعی با امام عصر. 🔸فلسطین و مسجدالاقصی، محل نماز امام مهدی و اقتدای حضرت عیسی به ایشان و نماد وحدت ادیان. ✅ عنوان مرتبط: 🔹ارسال «سلاح» و پهپاد به روسیه و «مشارکت» در جنگ؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ بررسی مناقشه روسیه با کشورهای غربی در پازل حوادث ظهور باتوجه به اینکه «بلاد آذربایجان» در زمان معصومین تا سواحل بحرالقرم (دریای سیاه) و مرزهای امپراطوری روم شرقی امتداد داشته است؛ جنگ بین روسیه که در مناطق جنوبی غربی این کشور و در سواحل دریای سیاه با ناتو و آمریکا در خاک اوکراین در جریان است، علاوه بر «هرج الروم»، در قالب «آتش آذربایجان» نیز قابل بررسی است. ✍️مصطفی امیری ✅ مرزهای «بلاد آذربایجان» در زمان معصومین 🔹این اشتباه در ذهن «مخاطب معاصر» است که بلاد آذربایجان صرفا منحصر به جمهوری باکو یا شمال غربی ایران است در حالیکه ما و شما می‌دانیم که چنین نیست. 🔸کتاب ابن‎فریغون، حدود العالم (قرن چهارم)، ص164 را ملاحظه بفرمائید که محدوده بلاد آذربایجان را چنین برمی‌شمرد: «إلى الشرق منها حدود جيلان، و إلى جنوبيها حدود العراق و الجزيرة، و إلى غربيها حدود الروم و السرير، و إلى شماليها حدود السرير و الخزر». ببینید چقدر وسیع بوده است؟ 🔹الحمدلله ما در تالیف کتاب، دقیق و علمی حرکت کردیم و هم در و هم در و در متن کتاب بویژه 34-36 (لینک) تصریح کردیم که بلاد آذربایجان وسیع بوده و ذهنیت مخاطب امروزی به اشتباه فکر می‌کند مقصود صرفا جمهوری باکو است یا فقط شمال غربی ایران. 🔸درحالیکه بلاد آذربایجان تا بحرالقرم (دریای سیاه) و مرزهای امپراطوری روم شرقی، امتداد داشته و علاوه بر مناقشه نظامی باکو با ارمنستان، جنگ روسیه در مرزهای بحرالقرم (دریای سیاه) با کشورهای غربی را نیز شامل می‌شود. ضمن اینکه در پازل «هرج الروم» نیز قابل ارزیابی است. ✅ مخاطب امروز و چند اشتباه 1. اینکه گمان کنیم بلاد آذربایجان یعنی فقط جمهوری باکو یا فقط شمال غربی ایران است. این اشتباه در ذهن مخاطب معاصر است. 2. و اینکه گمان کنیم آذربایجان یعنی فقط قوم تُرک. این هم در ذهنیت ماها شکل گرفته است که صحیح نیست. 3. درحالیکه در کتب معاجم جغرافیایی معتبر، بلاد آذربایجان تا بحرالقرم (دریای سیاه) و تا مرزهای امپراطوری روم شرقی، امتداد داشته است و جنوب‌غربی روسیه را نیز دربرمی‌گیرد. ✅ آتش آذربایجان و «جنگ جهانی» قبل ظهور 🔹تقابل نظامی روسیه با ناتوی غربی در قالب (که محدوده بلاد آذربایجان در زمان قدیم از شمال غربی ایران تا قلب قفقاز و مرزهای امپراتوری روم شرقی و بحر القرم، دریای سیاه امتداد داشته) است؛ و نیز در قالب (اختلاف و کشمش بین غیرمسلمانان) قابل بررسی است. 🔸آن «آتش ذریایجان»، قطعه‌ای از «پازل ظهور» است، که منجر به شود. و معیار خوبی برای «تشخیص» منطقه جغرافیایی قصده شده در گزاره حدیثی «نار من آذربیجان لایقوم لها شیء» است. ✅ کتاب «آتش آذربایجان»، برگزیده جشنواره بین‌المللی «کتاب سال رضوی» 🔹کتاب «آتش آذربایجان قبل از ظهور» تالیف مصطفی امیری توسط «نشر جمکران» به چاپ رسیده است و در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی، در زمره برگزیدگان قرار گرفته و «شایسته تقدیر» شناخته شد(تصویر). 🔸نویسنده در این کتاب به تبیین سناریوی آخرالزمانی «آتش آذربایجان» پرداخته است؛ و به مناسبت از حوادث «جنگ جهانی»، نقش «ترکیه» و نیز حوادث «ایران» بویژه «تهران» در عصر ظهور، سخن به میان آمده است. ✅ عنوان مرتبط 🔸ارسال «سلاح» و پهپاد به روسیه و «مشارکت» در جنگ؟ 🔹آتش آذربایجان از گسل‌های فعال جنگ جهانی ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ محدوده جغرافیایی «آذربایجان» در تراث اسلامی مقصود از آذربایجان، دقیقاً کدام منطقه است؟ داخل ایران یا خارج از محدوده جغرافیایی ایران؟ ✍️مصطفی امیری 🔹گفتنی است بلاد آذربایجان در زمان «صدور نص»، منطقه وسیعی را شامل می‌شده است و مشتمل بر مناطقی از آذربایجان ایران (اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی)، مناطقی همچون اَرَّان و جمهوری باکو تا برزند (تفلیس) گرجستان در قلب قفقاز نیز ادامه داشته، حتی محدوده وسیعی از جنوب غربی روسیه و شمال شرقی ترکیه تا سواحل دریای سیاه (بحرالقرم) متصل به جزیره کریمه را شامل می‌شود و تا مرزهای امپراطوری بیزانس (روم شرقی)، امتداد داشته است: 🔸اَذرَبِيجَان: إقليمٌ واسع و من مشهور مدائنها تبریز(1) و أجل مدنها قديما أردبيل(2) من أردبيل إلى برزند من أعمال تفلیس(3) من كور آذربيجان(4) ‏أَرَّانُ في آخِرِ حُدُودِ أَذرَبِيجَان(5) نَخْجُوان بَلَدٌ بأَقْصَى أَذْرَبِيجان(6) و ایضاً بعض البلاد التی على ساحل بحرالقرم حدود بلاد الروم(7). 🔹بنابراین علاوه بر آذربایجان ایران، بر مناطق وسیعی در کشورهای جمهوری باکو، ارمنستان و امتداد آن در قلب قفقاز و تا سرزمین‌های واقع در سواحل دریای سیاه (بحرالقرم)، مفهوم «بلاد آذربایجان» اطلاق می‌شده است. 🔸در کتب قرن چهارم و نزدیک به عصر معصوم، محدوده جغرافیای «آذربایجان تاریخی» از شرق آن تا مرزهای گیلان، از جنوب تا مرزهای عراق و از غرب تا مرزهای امپراطوری روم و از شمال تا مرزهای خزر، توصیف شده است: 🔹ثلاثة بلدان متصلة ببعضها و سوادها متداخل بعضه ببعض. إلى الشرق منها حدود جيلان، و إلى جنوبيها حدود العراق و الجزيرة، و إلى غربيها حدود الروم و السرير، و إلى شماليها حدود السرير و الخزر(8) 🔸بنابراین مقصود از آذربایجان در لسان احادیث و کتب تاریخ و جغرافیا، «سرزمین تاریخی» آذربایجان است و نه صرفا «کشور» جمهوری باکو. 🔹و قدر متیقن، جنگ در یک یا چند منطقه از محدوده سرزمین «آذربایجان تاریخی» که از شمال غربی ایران تا قلب قفقاز، سواحل دریای سیاه و مرزهای رومی شرقی نیز امتداد داشته است، برپا خواهد شد. از‌اینرو علاوه بر جنگ آذربایجان با ارمنستان، تنش نظامی بین روسیه با ناتو که از مناطق سواحل دریای سیاه (بحرالقرم) آغاز شد(9) را نیز شامل می‌شود. 🔸اما اینکه امام معصوم، شیعه را به عدم مداخله نظامی در جنگ آذربایجان فراخواندند (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، بیانگر آن است این جنگ، ابتدا در مناطقی خارج از محدوده جغرافیای «حکومت شیعه زمینه‌ساز» رخ خواهد داد. ✅ مخاطب امروز و چند اشتباه ۱. اینکه گمان کنیم بلاد آذربایجان یعنی فقط جمهوری باکو یا فقط شمال غربی ایران است. این اشتباه در ذهن مخاطب معاصر است. ۲. و اینکه گمان کنیم آذربایجان یعنی فقط قوم تُرک. این هم در ذهنیت ماها شکل گرفته است که صحیح نیست. ۳. درحالیکه در کتب معاجم جغرافیایی معتبر، بلاد آذربایجان تا بحرالقرم (دریای سیاه) و تا مرزهای امپراطوری روم شرقی، امتداد داشته است. 📘امیری، کتاب آتش آذربایجان، ص34-35. eitaa.com/asrzohur110/91پی‌نوشت: 1. حموی، معجم البلدان، ج۱، ص۱۲۸. 2. اصطخری، مسالک الممالک، ص۱۸۱. 3. حموی، معجم البلدان، ج۲، ص۳۵. 4. یعقوبی، البلدان، ص۷۹. 5. مدنی، الطراز الاول، ج۷، ص۲۴. 6. بروسوی، أوضح المسالک إلی معرفة البلدان، ص۶۲۳. 7. ابوالفداء، تقوم البلدان، ص۴۴۰. 8. ابن‌فریغون، حدود العالم، ص۱۶۴. 9. «جزیرة القرم» نام غریبی، نیست. بلکه اگر در گوگل، سرچ کنید معادل فارسی آن، جزیره کریمه است که در شمال دریای سیاه (بحرالقرم) قرار دارد. به عنوان مثال، ویکی‌ پدیا، مدخل جزیرة القرم(لینک). بعد در سمت راست صفحه ویکی‌پدیا اگر روی «فارسی» کلیک کنید به مدخل، جزیره کریمه راهنمایی می‌شوید. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ نقد دیدگاه استاد کورانی در گزاره حدیثی «آذربایجان» قبل ظهور آذربایجان برای ما است یا آتشی از آذربایجان؟ کدام: «لنا» یا «لنار»؟ ✍️مصطفی امیری 🔹در فضای مجازی، در راستای دیدگاه استاد کورانی، بسیار ترویج می‌شود که مطابق نسخه «لنا من آذربایجان»(1): قیامی قبل ظهور در راستای «حمایت» از حکومت ایران در منطقه آذربایجان، شکل خواهد گرفت. 🔸درحالیکه نسخه «لنا»، فقط در کتاب بحارالأنوار ذکر شده است و درعین‌اینکه «نسخه متأخر» است، «نسخه مُنفرد» نیز است و در هیچ کتاب دیگری مشابه آن وجود ندارد. 🔹اما در کتاب الغیبة نعمانی، «لنار» آتش، ذکر شده است(2). و درصورت اختلاف نسخ، نسخه کتاب اصلی و منبع، ارجح است و کتاب الغیبۀ نعمانی، تقدم رُتبی و علمی نیز دارد. مضاف براین، نسخه «لنار» در دیگر کتب حدیثی نیز تکرار شده است(3) و نویسندگان آثار مهدوی نیز همگی نسخه متقدم «لابدّ لنار» را پذیرفته‌اند و از نسخه متأخر، اعراض کردند(4). ✅ ابهام و تناقض در دیدگاه استاد کورانی 🔸ضمن اینکه اگر فرض بر صحت نسخه «لنا من آذربایجان» باشد، تناقض و ابهام محتوایی نیز پیش خواهد آمد: 🔹زیرا « حدیث» می‌فرماید: در منطقه آذربایجان، قیام مردمی در جهت حمایت از آرمان امام مهدی شکل خواهد گرفت و طبیعتاً هرکسی توان دارد باید به آن بپیوندد؛ زیرا قیامی مورد تأیید اهل‌بیت است(لنا) و چیزی هم جلودار این قیام نخواهد بود(لَايَقُومُ لَهَا شَيْ‏ء)، 🔸اما « حدیث» به‌صراحت می‌فرماید: شیعیان در خانه‌هایشان باشند(أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ، کنایه از عدم مشارکت) و در این قیام شرکت نکنند. چگونه است باوجود‌اینکه قیامی موردتأیید اهل‌بیت و برای یاری امام عصر است، اما شیعه نباید در این قیام شرکت کند؟ بنابراین دیدگاه استاد کورانی با ابهام روبه‌روست. 🔹از مجموع آنچه بیان گردید، نسخه «لابدّ لنار»: آتشی از آذربایجان، صحیح‌ است. ✅ پی‌نوشت: 1. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۳۵ و ۲۹۴. 2. نعمانی، الغیبة، ص۱۹۴ و ۲۶۳. 3. ابن‌طاووس، الملاحم و الفتن، ص۳۷۰؛ نوری، مستدرک الوسائل، ج۱۱، ص۳۵؛ حر عاملی، إثبات‏ الهداة‏، ج۵، ص۱۵۸. 4. بروجردی، جامع أحادیث الشیعه، ج۱۳، ص۷۴. مرتضی عاملی، مختصر مفید، ج۳، ص۱۶۲ـ۱۶۳. 📘کتاب آتش آذربایجان، ص۵۲. ✅ عناوین مرتبط: 🔸محدوده جغرافیایی «آذربایجان» در تراث اسلامی: eitaa.com/asrzohur110/265 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110