"بسمالله الرّحمن الرّحيم "
✨بیا باهم نهجالبلاغه بخوانیم✨
🔷ادامه خطبه ۱ [و من خطبة له عليهالسلام يذكر فيها ابتداء خلق السماء و الأرض و خلق آدم]
#مولامیفرمایند: أَحَالَ اَلْأَشْيَاءَ لِأَوْقَاتِهَا وَ لَأَمَ بَيْنَ مُخْتَلِفَاتِهَا
براى پديد آمدن موجودات، وقت مناسبى قرار داد، و موجودات گوناگون را هماهنگ كرد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔶شرح:
سپس به چگونگى آفرينش موجودات و تدبير الهى در پيدايش اشياء طبق برنامۀ منظم و دقيق و نظم و ترتيب حساب شده اشاره كرده، مىفرمايد: «خداوند آفرينش هر موجودى را به وقت خاصش موكول كرد (چرا كه آفرينش او تدريجى و روى برنامۀ زمانبندى شده، بود تا عظمت تدبير و قدرت بىنظير خويش را آشكارتر سازد)».
بعد از مسألۀ زمانبندى بودن آفرينش موجودات، به نظام خاص داخلى و تركيبى آنها اشاره كرده و مىفرمايد: «موجودات گوناگون را با يكديگر التيام داد و در ميان اشياى متضاد، آشتى برقرار كرد». اين از عجايب عالم آفرينش است كه خداوند اشيا و موجودات مختلف را آن چنان به هم پيوسته و التيام داده كه گويى همه يك چيزند. سرد و گرم، تاريك و نورانى، مرگ و زندگى و آب و آتش را به هم التيام داده است.
در شجر اخضر (درخت سبز) نار و آتش آفريده و وجود انسان و حيوان و گياه را تركيبى از موادّ كاملا مختلف، با طبايع گوناگون خلق كرده است و حتّى ميان روح و جسم - كه از دو عالم مختلفند يكى مجرّد و نورانى و فوق العاده لطيف و ديگرى مادّى و ظلمانى و تاريك و خشن - پيوند عميقى برقرار ساخت.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
#کلامامیر
#نهجالبلاغهخوانی
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
9.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر چند بار گوش کنی
می ارزه
فدای تو بشم صاحب همه عالم 🥹
#تولدتون_مبارک
#یا_امیرالمؤمنین_حیدر(علیه السلام)
salavat_emam_reza_harm_razavei.mp3
383.9K
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةَ الْوُثْقَى
به سینه دست گذاشتم، سلام ای سلطان
سلام آنکه مرا جز درت پناهی نیست
#ساعتهشت
#ساعتعرضارادت
══• •✠•❀ 🌞🌸 ❀•✠ • •══
یا علی حب شما شیرهی ایمان من است
سیره و سنت تو معنی قرآن من است
من گدایی، ز گدایان تو هستم آقا
خاک نعلین شما سرمهی چشمان من است
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
جشن آغوش ݐـدرانه ولادٺ
✨اميرالمؤمنين «؏»✨
بࢪنامهای #شادومفرحویژهکودکونوجوان
به همراه مادران عزیز
در سالروز ولادت پدر جهانیان حضرتعلی(ع)❤️
🌼زمان: ۱۴۰۳/۱۰/۲۵ مصادف با۱۳رجب۱۴۴۶
🌸ساعت ۱۴:۳۰الی۱۷🕔
🌺نشانی: آستان مقدس امامزادهحسین(ع)، حسینیهدوم
#ویژهکودکونوجوان🦋
#منتظرحضورگرمشماهستیم..🌷
#آستانمقدسامامزادهحسین
#پایگاهبسیجخواهرانحدیث_حوزهامالائمه
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
مولاجان[روحی لک الفداء]
بی مِهرِ رُخَت روزِ مرا نور نماندست
وز عمر، مرا جز شبِ دیجور نماندست
میرفت خیالِ تو ز چشمِ من و میگفت
هیهات از این گوشه، که معمور نماندست
صبر است مرا چارهٔ هجرانِ تو لیکن
چون صبر توان کرد، که مقدور نماندست؟
#وَامْنُنْعَلَیْنَابِرِضَاهُ
"بسمالله الرّحمن الرّحيم "
✨بیا باهم نهجالبلاغه بخوانیم✨
🔷ادامه خطبه ۱ [و من خطبة له عليهالسلام يذكر فيها ابتداء خلق السماء و الأرض و خلق آدم]
#مولامیفرمایند: وَ غَرَّزَ غَرَائِزَهَا وَ أَلْزَمَهَا أَشْبَاحَهَا
و در هر كدام، غريزۀ خاصّ خودش را قرار داد، و غرائز را همراه آنان گردانيد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔶شرح:
سپس مىافزايد: «خداوند غرايز و طبايع آنها را در آنها قرار داد و به هر كدام طبيعتى مخصوص به خود و غريزهاى ويژۀ آن بخشيد». اين در حقيقت يكى از حكمتهاى بالغۀ الهى است كه آنچه را از هر موجودى انتظار مىرود به صورت طبيعى و خود جوش در آن آفريده، تا بدون نياز به محرّك ديگر، در آن مسير به راه افتد و از درون ذاتش براى برنامۀ ويژهاش هدايت شود كه اگر اين انگيزههاى درون ذاتى، در موجودات نبود آثار اشيا دوام نداشت و نابسامانى و بىنظمى بر آنها حاكم مىشد. امروز دربارۀ نهادهاى ذاتى انسان يا موجودات ديگر، دو تعبير مختلف مىشود. گاه تعبير به فطرت مىكنند و مىگويند خداشناسى فطرى انسان است و گاه تعبير به غريزه، مثلا مىگويند انسان داراى غريزۀ جنسى است، يا مىگويند حركات حيوانات عموما جنبۀ غريزى دارد. اين در واقع اصطلاحى است كه دانشمندان بنا بر آن گذاردهاند. يكى را در مورد نهادهايى كه جنبۀ فكرى دارد به كار مىبرند (فطرت) و ديگرى را دربارۀ نهادهايى كه جنبۀ غير فكرى يا عاطفى دارد (غريزه).
ولى از نظر معنى لغوى هر دو به معنى خلقت و آفرينش مىباشد. در آخرين جمله از فراز مورد بحث مىفرمايد: «صفات ويژۀ آنها را همراهشان ساخت». مفسّران نهج البلاغه دو تفسير متفاوت براى اين جمله بيان كردهاند. جمعى مانند «ابن ابى الحديد» معتقدند كه جملۀ فوق اشاره به آن است كه خداوند اين غرايز را ثابت و پابرجا در موجودات قرار داده است (بنا بر اين ضمير «الزمها» به غرايز بر مىگردد) در نتيجه جملۀ مزبور تأكيدى است بر ثابت بودن غرايز موجودات. ولى بعضى ديگر گفتهاند كه منظور وجود تشخّصات ويژه براى هر موجودى است، يعنى خداوند به هر موجودى ويژگيهايى داد و بعد از آن كه در علم خداوند جنبۀ كليّت داشتند، در خارج به صورت جزئيّات و اشخاص در آمدند (بنا بر اين تفسير، ضمير «الزمها» به اشيا بر مىگردد) بعضى نيز هر دو تفسير را به صورت دو احتمال ذكر كردهاند.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
#کلامامیر
#نهجالبلاغهخوانی
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل