"بسمالله الرّحمن الرّحيم
#السَّلامُعَلَيْكَيَاأَمِيرَالْمُؤْمِنِينَعَلَيْكَمِنِّي #سَلامُاللّٰهِأَبَداًمَابَقِيتُوَبَقِيَاللَّيْلُوَالنَّهارُ
✨بیا باهم نهجالبلاغه بخوانیم✨
🔷ادامه خطبه ۱ [و من خطبة له عليهالسلام يذكر فيها ابتداء خلق السماء و الأرض و خلق آدم]
#مولامیفرمایند: ثُمَّ أَنْشَأَ سُبْحَانَهُ رِيحاً اِعْتَقَمَ مَهَبَّهَا وَ أَدَامَ مُرَبَّهَا وَ أَعْصَفَ مَجْرَاهَا وَ أَبْعَدَ مَنْشَأَهَا
سپس خداى سبحان طوفانى بر انگيخت كه آب را متلاطم ساخت و امواج آب را پى در پى در هم كوبيد. طوفان به شدّت وزيد، و از نقطهاى دور دوباره آغاز شد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔶شرح:
اين بخش از كلام مولا - همان گونه كه قبلا اشاره شد - ادامه و تكميل بخش سابق است. باز در اين جا نخست به سراغ فهم تعبيرات بسيار دقيق و عميقى كه در كلام حضرت آمده است - بدون هيچ گونه پيشداورى - مىرويم، سپس دربارۀ چگونگى انطباق آن بر نظرات دانشمندان امروز، در مسألۀ آفرينش جهان سخن مىگوييم. مولا در اين بخش از كلامش، به چند مرحله اشاره مىفرمايد: نخست اين كه مىگويد: «خداوند سبحان باد و طوفان ديگرى ايجاد فرمود (كه داراى چهار ويژگى بود كه آن را از باد و طوفانهاى معمولى كرۀ زمين ما جدا مىكند) بادى نازا بود» (ثمّ انشأ سبحانه ريحا اعتقم مهبّها ) نه ابرى بود كه به هم پيوندش دهد و باران ببارد و نه گلى كه آن را بارور سازد
«بادى كه همراه و ملازم آب بود و از آن جدا نمىشد» (و ادام مربّها ) بر خلاف بادهاى معمولى كه دائمى نيست گاه مىوزد و گاه آرام مىگيرد
«بادى كه جريانش بسيار قوى و پر قدرت بود (با باد و طوفانهاى معمولى بسيار تفاوت داشت)» (و اعصف مجريها) . «بادى كه از نقطههاى دوردست سرچشمه مىگرفت (نه همچون بادهاى معمولى كه غالبا سرچشمههايى نزديك به خود دارد)» (و ابعد منشاها).
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
#کلامامیر
#نهجالبلاغهخوانی
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
صلوات خاصه امام رضا(ع).mp3
734.8K
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَ
السّلامُ علیک یا سُلطان یا اباالحَسَن یا عَلی بن موسی الرّضا
حضرت سلطان به پناه آمدم
سوخته دل روی سیاه آمدم
دست تهی چشم پر آب آمدم
خسته و با حال خراب آمدم
🎙آقای علی قلیچ
#ساعتهشت
#ساعتعرضارادت
هدایت شده از از او بگو
#یادتوآرامشجانمناست
#نامتوذکرسحرگاهمناست
آیه ۳۳ سوره اسراء
وَ لاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللهُ إِلّا بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً
از امام باقر (علیه السّلام) نقل است که در مورد آیه: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً، فرمود: «او حسینبنعلی (علیه السّلام) است و بقیّهی آیه: فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً؛ مقصود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که نامش در آیه منصور میباشد؛ چنانکه خداوند احمد و محمّد (صلی الله علیه و آله) را محمود و عیسی (علیه السّلام) را مسیح خوانده است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۶۶ بحارالأنوار، ج۵۱، ص۳۰/ فرات الکوفی، ص۲۴۰
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
https://eitaa.com/az_o_bego
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
مولاجان[روحی لک الفداء]
حالم از باد سحر پرس، که در صحبت او
جان تیمار مرا، پیش تو پیغامی هست
شام هجران تو را، خود سحری نیست پدید
صبح امید مرا، همنفس شامی هست
صبر و آرام ز سلمان چه طمع میداری
تو برآنی که مرا صبری و آرامی هست
#وَامْنُنْعَلَیْنَابِرِضَاهُ