#فلسطین_مرگ_بر_اسرائیل
چه سالها در انتظار ذوالفقار حیدری
تویی که در احاطۀ یهودیان خیبری
چو قلعهای چو قلّهای که حتمی است فتح آن
همیشه فکر و ذکر ما، همیشه در برابری
کبوتران صلح در هوای تو فدا شدند
تو در همیشۀ جهان، برای عشق سنگری
رواق توست سجدهگاه خلوت پیمبران
و از گلاب اشکهای انبیا معطری
تو دیدهای شکوه بیمثال مُلک عشق را
ولی بر آن شکوه هم، تو زینتی، تو زیوری
چه منزلی! چه خانهای! چه بیت عاشقانهای!
که دم به دم، نفس نفس دل از مسیح میبری
میان طعنههای خلق، جانپناه مریمی
برای هجرتی عظیم، تکیهگاه هاجری
نماز روی فرش تو عروج میکند به عرش
بُراق شاهد است از تمام آسمان سری
خدا به جبهۀ زمین نوشته: «ارث صالحین»
تو از زبور قصه را شنیدهای و از بری
تو حسن مطلعی چنین، تو حسن مقطعی چنان
تو قبلهگاه اولی، تویی که فتح آخری
✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
#آموزش_شعرو_صنایع_شعری
قصیده: شعری است بر يك وزن و با مطلع مصرّع ( یعنی هر دو مصرع بیت اول دارای قافیه هستند ) که قافیه آن در مصرع اول بیت اول و تمامی مصرع های ابیات بعدی باید رعایت شده و آورده شود و آوردن ردیف هم همچون دیگر قالب های شعری اختیاری است.
در قصیده معمولا یک قصد معین، یعنی، یک موضوع واحد همچون ستايش يا نكوهش، تهنيت يا تعزيت، شكر يا شكايت، فخر يا حماسه، پند و حكمت يا مسائل اجتماعي و اخلاقي و عرفاني ، محور سخن قرار می گیرد و از این جهت با غزل تفاوت دارد،
البته تفاوت قطعی غزل با قصیده در ابیات آن هاست، زیرا غزل بین ۵ تا ۱۵ بیت است، اما قصیده، حد اقل شانزده بیت است و حد اکثر آن آزاد است و تا بیش از ۲۲۰ در قصاید خاقانی دیده میشود
كمي يا زيادي بيت های قصايد بستگي دارد به اهميت موضوع ، قدرت و قوت طبع شاعر و نوع قافيه و اوزان شعري . از همين روست كه در ديوان شاعران قصيده سرا به قصيده هاي كمتر از بيست بيت يا متجاوز از ۱۷۰ يا ۲۰۰ بيت برمیخوريم. اما امروزه بهترین راه شناخت قصیده نسبت به غزل ، شمارۀ ابیات آن است که اگر از 16 بگذرد ، قصیده است. ضمنا در بارۀ شماره ی ابیات قصیده ، نظریات دیگری نیز وجود دارد که ما از ذکر آن صرف نظر میکنیم،
✅ ادامه این بحث در فایل بعدی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
#آموزش_شعرو_صنایع_شعری
كمي يا زيادي بيت های قصايد بستگي دارد به اهميت موضوع ، قدرت و قوت طبع شاعر و نوع قافيه و اوزان شعري . از همين روست كه در ديوان شاعران قصيده سرا به قصيده هاي كمتر از بيست بيت يا متجاوز از ۱۷۰ يا ۲۰۰ بيت برمیخوريم. اما امروزه بهترین راه شناخت قصیده نسبت به غزل ، شمارۀ ابیات آن است که اگر از 16 بگذرد ، قصیده است. ضمنا در بارۀ شماره ی ابیات قصیده ، نظریات دیگری نیز وجود دارد که ما از ذکر آن صرف نظر میکنیم،
نمودار د قرار گرفتن قافیه در شعر قصیده :
*---------------------- *----------------------
*----------------------- ----------------------
*----------------------- ----------------------
*----------------------- ----------------------
*----------------------- ----------------------
❇️ سرایندگان قصیده : در قرون مختلف شعرای مختلفی در این قالب شعر سروده اند اما معروفترین آنها در این قرون به ترتیب عبارتند از : قرن۴ رودکی ، قرن ۵ ناصر خسرو ، قرن ۶ انوری ابیوردی ، خاقانی شروانی، سید حسن غزنوی و سنایی غزنوی، قرن ۷ سعدی ، دورۀ معاصر؛ ملک الشعرا ، محمد تقی بهار
بخش های مختلف قصیده : هر قصیده دارای چهار بخش زیر است:
1️⃣ تغزل : مقدمه قصیده است که معمولا با مضامینی چون عشق، یاد جوانی و وصف طبیعت همراه است
2️⃣ تخلص: به ابیاتی گفته میشود که رابط میان مقدمه با متن اصلی قصیده هستند.
3️⃣ متن اصلی: مقصود اصلی شاعر با محتوایی چون مدح ،رثا، پند و اندرز، عرفان ، حکمت و...
4️⃣ شریطه: معمولا شاعر بعد از بحث اصلی مورد نظرش، دعای جاودانگی ممدوح در پایان قصیده است.
❇️ تعریف مطلع و مقطع: بیت اول قصیده را مطلع و بیت آخر قصیده را مقطع گویند.
نمودار قافيه ها و بخش های مختلف یک قصیده :
------------- ------------ * مطلع
------------- ------------ *تغزل و تشبیت شعر
------------- ------------ * ت
------------- ------------ * ت
------------- ------------ * تخلص (گریز شاعر)
------------- ------------ *تــنـۀ اصـلـی شـعـر
------------- ------------ * تغزل و تشبیت شعر
------------- ------------ * ت
------------- ------------ * ت
------------- ------------ * شریطه تشبیت شعر
------------- ------------ * مقطع ( تخلص شاعر)
**********************
در زیر دو قصیده برای آشنایی بیشتر شما تقدیم می گردد.
#حضرت_زهرا_سلاماللهُعَلَیها_مدح_ومناجات
ای بهـشت جـاودان، ای مـلیکـۀ جهان
ای گـل محـمدی، ای بـهـار بـیخـزان
بضعـة النـبـوتی، حُجَـةٌ عـلی الحُـجَـج
اسـم آسـمـانـیات، سُبـحـۀ فـرشتـگـان
طاهـره، مـطـهـره، عـالـمـه، مـعـلـمـه
وافیه، سماویه، حُرّه، حانـیه، حَـصان
ای حبـیبـۀ خـدا، ای عزیز مـصطـفی
لایق تو کیست کیست؟ جز امیرمؤمنان
هم بهشت مصطفیست، آن نگاه غرق مهر
هم بهشت مرتضیست، آن نگاه مهربان
وصلههای چادرت، رشتۀ نجات خلق
بـوریـای خـانـهات، سـرپــنـاه آسـمـان
ای سحابِ رحمت و مغفرت دعای تو
سجدههای روشنت، چلچراغ عرشیان
ای قـنوت مستجاب، آفـتاب در حجاب
هر طرف نشانهایست، از تو ماه بینشان
ای نـمـاز نـا تـمـام، ای قـیـام مـسـتـدام
خـطـبۀ تو با شکـوه، نـدبـۀ تو بیامان
ای رضایت خـدا، بـسته بر رضایـتت
وصف قهر و مهر تو، وصف دوزخ و جنان
آستـان رحـمتـت، نـور، روشـنـا، امـیـد
وسعت سخـاوتت، بیکـران و بیکران
از نسیم مهر تو، گل به گل شکفته است
لحظه لحظه آن به آن، غنچه غنچه باغ جان
پُر شده مشام شهـر، از شمـیم یـاس تو
از بهشت خانهات، عطر « تنفقوا» وزان
دست خـالـی آمده، سـائـلی غـریبوار
آن یتـیم بیقـرار، این اسیـر نیـمـهجان
در بهار لطف تو، « یطعمونَ» داده گل
روزۀ سه روزهات، بینیاز از آب و نان
نور و قدر و هل أتی، فجر و کوثر و ضحی
لحـظه لحـظۀ تو را، آیـه آیه تـرجـمان
بیتهای ما کجا؟ قدر و هـل أتی کجا؟
برتر از گـمان ما، ساحت تو همچـنان
در مدیح تو هنوز، واژههـا چه ابتـرند
ای فراتر از سخن، ای رساتر از بیان
********* شاعر: یوسف رحیمی ********
✅ ادامه این بحث در فایل بعدی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
#آموزش_شعرو_صنایع_شعری
قصیده ای از مرحوم فواد کرمانی در خصوص خطبه امام در روز عاشورا و وقایع آن روز:
#سیدالشهدا_علیهالسلام_وداع_امام
عَلَم از لا مکان چون در مکان زد سبط پیغمبر
حسین آن نورِ یزدان، سرِّ سبحان، جلوأ اکبر
جـمال کُـنـت کـنـزاً آشـکـارا شـد ز مـخـفـیا
شـه احببت ان اَعـرف، نـقـاب افکند از منظر
شنیـدم صبح عاشورا کـه آن مِهـرِ جهان آرا
روان شد بی کس و تنها، به رزم فـرقۀ کافر
گـرفت آن نقطۀ تـوحیـد جا در مرکز میدان
چو پرگارش به گرد آمد، سپاه از ایمن و ایسر
به ارشاد آن کلام الله نـاطق، در حدیث آمد
به آواز جَـلی فرمود: که ای قوم ستم گـستر
اگر دانـیـد من نسـل کـیم، دانـیـد اصـلـم را
که هـم ارثِ جلالت از پـدر دارم هـم از مادر
ریاض ارض بطحایـم، بهار گـلشن یثـرب
نـهـال بـاغ زهرایـم ، گلِ بـستان پـیـغـمـبـر
بود ختم رُسُل جدّم، که پا بر عرش اعلا زد
بـود دست خدا بـابـم ، کزو بگرفت انـگشتر
به دیــوان بـقــا شـیــرازۀ اوراق امکـانم
زجـمـع آفــریـنـش فَردم و ایجـاد را دفـتـر
دو گیتـی را منم آمر، فَـلَک بر دور من دائر
مَلَک از خدمتم فاخر، جهان را حضرتم مَفخَر
قـلوب اهـلِ بینش را منـم مطلب، منـم مقصد
سـرای آفـریـنش را، مـنم زینـت، منم زیـور
ز چهرم مِهر نورانی، سر اندر مِهرِ من فانی
کـنـم از نـور پیشـانـی، جمـال صبـح را انور
فنا را چون شدم سالک، بقا را آمدم مالک
دو عالم غیـر من هـالک، منم وجه الله اکـبر
دو گیتی عبد ومن شاهم ، خدا بخشیده این جاهم
حسینم، صبغـة اللهم ، نه رنگ احـمر و اصفر
حقیقت کعبۀ دلهـا، طـوافِ کـوی من بـاشد
که در حولش بود طائف، منا و مکّه و مشعر
شمـا آخَـر مسلمانـیـد، می دانیـد مهـمـانـم!
ره آب از چه بر من بسته اید ای بی حیا کافر
خدا را گـر مسلمانـیـد و من آخَـر مسلمانم!
دریغ از آب مهمان را، ندارد هـیچ بد گوهر
نگشت این گفته ها نافذ، برآن کفارسنگین دل
نشد این پندها راسـخ، بر آن جمـعـیّـت منکـر
بسان حلقه از هر گوشه بگرفته گردش را
به دان تنگی که صرصررا نبود از هیچ سو معبر
یکی رمحش به پهلو زد، یکی شمشیر بر بازو
یکی زد بر دلش پیکان، یکی بر سینه اش خنجر
نبـودی غـیـر تـسـلـیـمـاً لأمـر الله گـفـتـارش
در آن ساعت که میزد تیرها بر پیکـرش نشتر
رضا وصبر وسلمی از وجودش درشهود آمد
که گـاه امـتحـان ظاهر نشد از هـیچ پـیـغمبر
تحمّل کرد در عـالم، چنان کوه بلائی را
کـه از یـک پاره اش گردید پشت اولیا چنـبر
اگربرقی به جستی زین بلا البـرزِامکان را
چنان بر خویش لرزیدی که طفل ازغرّش تندر
خلیل حق اگر مجروح دیدی حلق اصغر را
پسر بگـذاشتی خـود را نهادی کارد بر حَنجر
بجـای ماه با نـاخن، نبی بشکـافتـی دل را
بدیدی منشق از شمشیر، اگر فرق علی اکبر
شنیدی این مصیبت را، گراز روح القدس، یسی
گزیدی بطن مریم را، نـزادی هرگز از مادر
اگر رشحی از این طوفان،گرفتی نوح را برجان
ز بیـم انداختی خـود را ، بـه قَعر لُجة اخضر
نسیـمی گر وزیدی بر سلیـمان زین مصیبت ها
چنان بگریختی از وی، که خیل پشّه از صرصر
گر این بارامانت را فلک بردوش می کردی
چنان پشتش خم آوردی، که سودی روی بر اَغبَر
از این بحر بلا گر قطره ای می ریخت بر موسی
نهان می شـد در آب نـیـل یا در اشکم اژدر
اگر ایّـوب را بودی خبر از حال سجادش
نمیخواندی دگر خود را، ز قوم صابرین اصبر
گر این خونین کواکب،آمدی درخواب یوسف را
بخـفـتی تا ابد از خوف این تعبـیر در بستر
گراین بحرقضا یک لطمه می افکند یونس را
ز خوف اندر دل ماهی، نهان می گشت تا محشر
زبام ای طاس کیهان، طشت زرّینت نگون گردد
سر از سرّ خدا برداشتی، هشتی به طشت زر
جهانا این چه عدوان است،رویت نیلگون گردد
جمال الله را سیلی زنـی، بـر چهرۀ دخـتر
خیام آل عـصمت را به باد سـوخـتن دادی
چرا نگرفـته آتش در تو ای خرگاه نه چادر
ز داس ماه نو ای آسمان دستت قـلم گردد
که بدرودی گـلستان نـبی را لاله و عـبهر
چنین بوده است کردار جهان پیوسته با نیکان
« فوادا» گر به نیکان عشق داری از جهان بگذر
*** شاعر: فتح الله قدسی (فواد) ****
✅ ادامه این بحث در فایل بعدی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
#آموزش_شعرو_صنایع_شعری
قصيده از حيث مضمون و محتوا، از آغاز تا امروز ، دستخوش دگر گوني هايي شده است كه میتوان به اجمال آن را چنين بيان كرد :
1️⃣ در روزگار سامانيان اغلب، مدح و ستايش در حد اعتدال و مبالغه هاي شاعرانه بود.
2️⃣ در دوران غزنويان و سلجوقيان، مدح و ستايش سلاطين ووزارا و امرا در قصايد با تملق و چاپلوسي به حد غلو، و افراط در طرح تقاضا به حد سوال و تكدي همراه بود.
3️⃣ ناصر خسرو ، با ايجاد تحول و انقلاب در مضمون قصيده ، آن را در خدمت توجيه و تبيين مباني اعتقادي آيين اسماعيليان در آورد .
4️⃣ سنايي قالب قصيده را به مضامين ديني و عرفاني و زهديات و قلندريات تخصيص داد و شيوهي او به وسيله عطار ، شمس مغربي ، اوحدي ، خواجو ، جامي و ديگران دنبال شد ؛
5️⃣ سعدي و به تبع او سيف فرغاني قصيده را بيشتر در استخدام طرح مسائل اخلاقي و اجتماعي در آوردند.
6️⃣ از دوران مشروطيت به اين سو ، قصيده بيشتر در خدمت مسائل سياسي و اجتماعي و ميهني و ملي و ستايش آزادي قرار گرفت و در تهييج عواطف و احساسات و تنوير افكار جامعه ي كتابخوان نقش بسزايي داشت . شاخص ترين قصايد از اين نوع را میتوان در ديوان ملك الشعر اي بهار سراغ گرفت .
7️⃣ امروز از قصیده به عنوان یکی از اصلی ترین قالب های شعری در مدح اهل بیت و یا بیان وقایع زندگی آن بزرگواران استفاده میشود
❇️ حسن مطلع و حسن ختام : اگر شاعر بيت نخست مطلع غزل و قصيده خود را زيبا و دلپسند بياورد ، از آن به حسن مطلع تعبيـر میشود به طوري كه شنونـده براي شنيدن باقي سخـن تشـويق میگردد . همچنین اگر شاعر بيت آخر شعرش را ( معمولاً قصيده يا غزل ) به نحوي شيوا و دلنشين بياورد كه به عنوان حسن ختام در روح شنونده و خواننده اثر نيك و خوش باقي بگذارد ، از آن به حسن مقطع یا حسن ختام تعبير میشود
✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
آیه امروز: در محضر کلام الله مجید👆👆
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
حدیث امروز: در محضر اهل بیت علیهم السلام « قرآن ناطق »👆👆
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
ایّام خروج اهل بیت از شام و حرکت به سوی مدینه : با توجّه به اینکه تنها تاریخ ذکر شده در منابع معتبر دسته اول تاریخی برای ورود اهل بیت به شام ۱۶ ربیع الآول ذکر شده است #کامل_بهایی_ص۶۳۶_بحارالأنوار_ج۱۰۱_ص۳۳۳_نفس_المهموم_ص۳۹۱_منتهی_الآمال_ص۵۰۱_منتخب_التّواریخ_ص۳۱۶_فیض العلام ۲۸۰؛ بررسی تاریخ عاشورا ۱۴۹ و بنا بر گزارش سید بن طاوس حداقل حضور و اقامت اهل بیت در شهر شام یک ماه بوده است، #اقبال_الأعمال_ص۵۸۹_بحارالأنوار_ج۹۸_ص۳۳۵_ملاذالأخیار_ج۹_ص۳۰۲ منتهی الآمال ۵۲۴؛ لؤلؤ ومرجان ۱۷۴ لذا این روز احتمالاً زمان خروج اهل بیت از شام است . جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی سایت آستان وصال مراجعه فرمائید و یا بر روی لینک زیر کلیک نمائید
https://www.astanevesal.ir/Shrine-2-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%20%D9%87%D8%A7%20%D9%88%20%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA%20%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%B1%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%20%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%20(%20%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%20%D9%88%20%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81%D8%A7%D8%AA%20%D8%A2%D9%86).html
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس سایت آستان وصال
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#سلام_برامام_زمان_عجلاللهُتعالیفرجهالشریف
🔅السَّلامُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ اِذا یَغْشی وَالنَّهارِ اِذا تَجَلّی
✅ . سلام بر تو در شب هنگامی که تاریکیش فرا گیرد و در روز هنگامی که پرده برگیرد
📚 فرازی از زیارت آل یاسین ۱۵
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#سیدالشهدا_علیهالسلام_مصائب_شهرشام
روز ما در شامتان جز شام ظلمانی نبود
ای زنان شهرِ شام این رسم مهمانی نبود
جشن و شادی پیش جمعی داغدار و دل غمین
این ستم بالله روا در حق نصرانی نبود
پایکـوبی در کـنار رأس فـرزند رسولi
با نـوای سـاز، آیـیـن مـسـلـمـانـی نـبـود
ما که رفتیم ای زنان شام نفرین بر شما
ناسزا گـفـتن سزای صوت قـرآنـی نبود
مردهاتان بر من آوردند هفده دسته گـل
دستۀ گـل غیر آن سرهای نـورانی نبود
ای زنان شـام، آتش بر سـر ما ریخـتـید
در شما یک ذرّه خُلق و خوی انسانی نبود
ای زنان شام، در اطراف مشتی داغدار
جای خوشحالیّ و رقص و دست افشانی نبود
ای زنان شام، گـیـرم خـارجی بودیم ما
خـارجی هم گـوشۀ ویرانه زنـدانی نبود
طفل ما در گوشۀ ویران، دل شب دفن شد
هیچکـس آگـاه از آن سـرّ پنهـانی نـبـود
ای سرشک شیعه شاهد باشد بر آل رسول
کار میثم غیر مدح و مرثیه خوانی نبود
✅ در منابع معتبر سنگ و چوب و ... پرتاب کردند در شهر شام نیامده است بلکه در کتب أمالی صدوق ج۳۱ ص ۱۶۶؛ الـفتـوح ج۵ ص۱۳۰؛ الاحتجـاج ج ۲ ص ۱۱۴؛ مناقب الطاهرین ج۲ ص ۶۰۱؛ اللهوف ص ۱۵۳؛ مقتل خوارزمی ج ۲ ص ۶۸؛ تَسْلِیَةُ الْمُجالِسْ ج۲ ص ۳۷۹؛ بحارالأنوار ج۴۵ ص ۱۲۷؛ و ... تنها نوشته شده شهر را آذین بندی کردند و با رقص و پایکوبی به استقبال سرهای شهدا و کاروان اهل بیت علیهم السلام رفتند و با این ذهنیت که اینان خارجی هستند و بر اسلام خروج کردهاند لذا بیت زیر تغییر داده شد.
سنگ بـاران مسلمان آنهم از بـالای بام
این ستم بالله روا در حق نصرانی نبوود
👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
https://www.astanevesal.ir/
#سیدالشهدا_علیهالسلام_مصائب_شهرشام
کــاروان، عزم خروج از شام کرد
شـام را در چـشـم دشمن شـام کرد
سر به سر گـشتند بر محـمل سوار
با دلی خـونـین و چـشـمی اشکبـار
گـنـجـشـان در گـوشه ویـرانه بـود
چـشمـشـان بر قـبـر آن دردانه بود
شعله از سـوز جگــر افـروخـتـنـد
چون چراغی بر مـزارش سوختند
یک طرف شیون کنان زن های شام
گــرد محـمـل هـا نـمودنـد ازدحــام
لـکــه هـای نـنـگ بـر دامــانــشـان
خون به جای اشک در چـشمانشان
بعد از آن آواز و رقص و ساز و کف
گرد زینب اشک ریزان بسته صف
کــای گــل دامــان زهـرای بـتـول
عـذر مـا را از کــرم بـنـمـا قـبـول
عـفـو کـن ما را که ما تا زنــده ایم
از تـو و از فـاطـمـه شــرمـنـده ایـم
قــافــلــه نــزدیـک بر دروازه شـد
زین سخـن هـا داغ زینب تـازه شـد
از دو چشم خویش می بارید خـون
کـرد سـر از پـردۀ محـمـل بــرون
نــالــه از دل بر کـشید و گـفت این
آفـریـن زنــهــای شــامـی آفـــریـن
گیرم ای جا صحـبتی از دین نبـود
شـیـوۀ مـهـمـان نـوازی این نبـود
ای بـه نـنـگ آمـیــخــتــه نـام شما
مـیـهــمــان بـودیـــم در شـام شـمـا
گـرد ما بــا ســاز گــردیـدیـد بــاز
اشـک مـا دیـدیـد و خـنـدیـدیـد بـاز
آن سری کز خون رخش گلرنگ بود
اجـر قـرآن خـواندن او سنگ بود؟
آب در این سرگذشت از سر گـذشت
هر چه شد بر آل پیـغـمـبر گـذشت
من نمی گویم به ما احـسـان کـنـیـد
خواستـید ار ظلم خود جـبران کنید
مــانــده در ویـرانـه از ما بـلـبــلی
کرده جـان تقدیم بر خـونـیـن گـلی
او سفــیـر مــاست در شـام شــمــا
بلـبــل زهـراسـت در شــام شــمــا
گـاهگـاهــی در کـــنـار تــربـتــش
یــاد آریــد از غــروب غــربـتــش
✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
#سیدالشهدا_علیهالسلام_مصائب_شهرشام
آورده است بوی تو را کاروان به شام
پیچیده عطر واعطشای تو در مشام...
هفتاد و یک ستاره که بر نیـزه رفتهاند
صف بسـتهاند پشت سر تو به احـتـرام
تو مرگ را به سُخره گرفتی و دیگران
دلخوش به دینِ بیخطرند و مقام و نام
طولی نمیکشد که جهان بشنود که نیست
حـجّـی قـبـولتـر ز هـمـین حجّ نـاتـمام
آنقـدر دور نیست که دسـتی به انـتـقام
تـیـغ تو را دوبـاره بـرون آرَد از نـیـام
✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
#سیدالشهدا_علیهالسلام_مصائب_شهرشام
زینب آمد شام را یکباره ویران کرد و رفت
اهل عالم را ز کار خویش حیران کرد و رفت
از زمین کـربـلا تا کـوفه و شام خـراب
هر کجا بنهاد پا فتحی نمایان کرد و رفت
بـا لـسـان مـرتـضی از ماجـرای نـیـنـوا
خطبۀ جانسوز اندر کوفه عنوان کرد و رفت
با کـلام جان فـزا اثـبـات دین حـق نمود
عالمی را دوستدار اهل ایمان کرد و رفت
بر فـراز نی چو آن قـرآن ناطق را بدید
با عمل آن بیقرین، تفسیر قرآن کرد و رفت
در دیـار شـام بر پـا کرد از نـو انقـلاب
سنگر اهل ستم را سست بنیان کرد و رفت
خـطبـۀ قـرّا، بیان فـرمود در کـاخ یـزید
کاخ استبداد را از ریشه ویران کرد و رفت
شام، غرق عیش و عشرت بود در وقت ورود
وقت رفتن شام را شام غریبان کرد و رفت
زین خطب اتمام حجت کرد بر کافر دلان
کافران را مستحقّ نار و نیران کرد و رفت
از کلام حـق پسندش شد حقـیقـت آشکار
اهل حق را شامل الطاف یزدان کرد و رفت
دخت شه را بعد مُردن در خرابه جاى داد
گنج را در گوشۀ ویرانه پنهان کرد و رفت
ز آتـش دل بر مـزار دخـتر سلطان دین
در وداع آخرین شمعى فروزان کرد و رفت
با غم دل چون که میشد وارد بیت الحزن
سروىِ دل خسته را محزون و نالان کرد و رفت
✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
لینک کانال در روبیکا
https://rubika.ir/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹