eitaa logo
آستان وصال ( اشعار آئینی؛ مقتل، آموزش مداحی)
2.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
9 ویدیو
46 فایل
👈 آدرس اینترنتی سایت جامع آستان وصال https://www.astanevesal.ir/ 👈 برای بهرمندی بهتر و بیشتر از قسمت های 18 گانه سایت اصلی آستان وصال و حجم بسیار بالای مطالب سایت؛ لطفا همزمان با این کانال به سایت اصلی آستان وصال هم مراجعه نمائید
مشاهده در ایتا
دانلود
قصیده ای از مرحوم فواد کرمانی در خصوص خطبه امام در روز عاشورا و وقایع آن روز: عَلَم از لا مکان چون در مکان زد سبط پیغمبر حسین آن نورِ یزدان، سرِّ سبحان، جلوأ اکبر جـمال کُـنـت کـنـزاً آشـکـارا شـد ز مـخـفـیا شـه احببت ان اَعـرف، نـقـاب افکند از منظر شنیـدم صبح عاشورا کـه آن مِهـرِ جهان آرا روان شد بی کس و تنها، به رزم فـرقۀ کافر گـرفت آن نقطۀ تـوحیـد جا در مرکز میدان چو پرگارش به گرد آمد، سپاه از ایمن و ایسر به ارشاد آن کلام الله نـاطق، در حدیث آمد به آواز جَـلی فرمود: که ای قوم ستم گـستر اگر دانـیـد من نسـل کـیم، دانـیـد اصـلـم را که هـم ارثِ جلالت از پـدر دارم هـم از مادر ریاض ارض بطحایـم، بهار گـلشن یثـرب نـهـال بـاغ زهرایـم ، گلِ بـستان پـیـغـمـبـر بود ختم رُسُل جدّم، که پا بر عرش اعلا زد بـود دست خدا بـابـم ، کزو بگرفت انـگشتر به دیــوان بـقــا شـیــرازۀ اوراق امکـانم زجـمـع آفــریـنـش فَردم و ایجـاد را دفـتـر دو گیتـی را منم آمر، فَـلَک بر دور من دائر مَلَک از خدمتم فاخر، جهان را حضرتم مَفخَر قـلوب اهـلِ بینش را منـم مطلب، منـم مقصد سـرای آفـریـنش را، مـنم زینـت، منم زیـور ز چهرم مِهر نورانی، سر اندر مِهرِ من فانی کـنـم از نـور پیشـانـی، جمـال صبـح را انور فنا را چون شدم سالک، بقا را آمدم مالک دو عالم غیـر من هـالک، منم وجه الله اکـبر دو گیتی عبد ومن شاهم ، خدا بخشیده این جاهم حسینم، صبغـة اللهم ، نه رنگ احـمر و اصفر حقیقت کعبۀ دلهـا، طـوافِ کـوی من بـاشد که در حولش بود طائف، منا و مکّه و مشعر شمـا آخَـر مسلمانـیـد، می دانیـد مهـمـانـم! ره آب از چه بر من بسته اید ای بی حیا کافر خدا را گـر مسلمانـیـد و من آخَـر مسلمانم! دریغ از آب مهمان را، ندارد هـیچ بد گوهر نگشت این گفته ها نافذ، برآن کفارسنگین دل نشد این پندها راسـخ، بر آن جمـعـیّـت منکـر بسان حلقه از هر گوشه بگرفته گردش را به دان تنگی که صرصررا نبود از هیچ سو معبر یکی رمحش به پهلو زد، یکی شمشیر بر بازو یکی زد بر دلش پیکان، یکی بر سینه اش خنجر نبـودی غـیـر تـسـلـیـمـاً لأمـر الله گـفـتـارش در آن ساعت که میزد تیرها بر پیکـرش نشتر رضا وصبر وسلمی از وجودش درشهود آمد که گـاه امـتحـان ظاهر نشد از هـیچ پـیـغمبر تحمّل کرد در عـالم، چنان کوه بلائی را کـه از یـک پاره اش گردید پشت اولیا چنـبر اگربرقی به جستی زین بلا البـرزِامکان را چنان بر خویش لرزیدی که طفل ازغرّش تندر خلیل حق اگر مجروح دیدی حلق اصغر را پسر بگـذاشتی خـود را نهادی کارد بر حَنجر بجـای ماه با نـاخن، نبی بشکـافتـی دل را بدیدی منشق از شمشیر، اگر فرق علی اکبر شنیدی این مصیبت را، گراز روح القدس، یسی گزیدی بطن مریم را، نـزادی هرگز از مادر اگر رشحی از این طوفان،گرفتی نوح را برجان ز بیـم انداختی خـود را ، بـه قَعر لُجة اخضر نسیـمی گر وزیدی بر سلیـمان زین مصیبت ها چنان بگریختی از وی، که خیل پشّه از صرصر گر این بارامانت را فلک بردوش می کردی چنان پشتش خم آوردی، که سودی روی بر اَغبَر از این بحر بلا گر قطره ای می ریخت بر موسی نهان می شـد در آب نـیـل یا در اشکم اژدر اگر ایّـوب را بودی خبر از حال سجادش نمیخواندی دگر خود را، ز قوم صابرین اصبر گر این خونین کواکب،آمدی درخواب یوسف را بخـفـتی تا ابد از خوف این تعبـیر در بستر گراین بحرقضا یک لطمه می افکند یونس را ز خوف اندر دل ماهی، نهان می گشت تا محشر زبام ای طاس کیهان، طشت زرّینت نگون گردد سر از سرّ خدا برداشتی، هشتی به طشت زر جهانا این چه عدوان است،رویت نیلگون گردد جمال الله را سیلی زنـی، بـر چهرۀ دخـتر خیام آل عـصمت را به باد سـوخـتن دادی چرا نگرفـته آتش در تو ای خرگاه نه چادر ز داس ماه نو ای آسمان دستت قـلم گردد که بدرودی گـلستان نـبی را لاله و عـبهر چنین بوده است کردار جهان پیوسته با نیکان « فوادا» گر به نیکان عشق داری از جهان بگذر *** شاعر: فتح الله قدسی (فواد) **** ✅ ادامه این بحث در فایل بعدی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/
قصيده از حيث مضمون و محتوا، از آغاز تا امروز ، دستخوش دگر گوني هايي شده است كه می‌توان به اجمال آن را چنين بيان كرد : 1️⃣ در روزگار سامانيان اغلب، مدح و ستايش در حد اعتدال و مبالغه هاي شاعرانه بود. 2️⃣ در دوران غزنويان و سلجوقيان، مدح و ستايش سلاطين ووزارا و امرا در قصايد با تملق و چاپلوسي به حد غلو، و افراط در طرح تقاضا به حد سوال و تكدي همراه بود. 3️⃣ ناصر خسرو ، با ايجاد تحول و انقلاب در مضمون قصيده ، آن را در خدمت توجيه و تبيين مباني اعتقادي آيين اسماعيليان در آورد . 4️⃣ سنايي قالب قصيده را به مضامين ديني و عرفاني و زهديات و قلندريات تخصيص داد و شيوه‏ي او به وسيله عطار ، شمس مغربي ، اوحدي ، خواجو ، جامي و ديگران دنبال شد ؛ 5️⃣ سعدي و به تبع او سيف فرغاني قصيده را بيشتر در استخدام طرح مسائل اخلاقي و اجتماعي در آوردند. 6️⃣ از دوران مشروطيت به اين سو ، قصيده بيشتر در خدمت مسائل سياسي و اجتماعي و ميهني و ملي و ستايش آزادي قرار گرفت و در تهييج عواطف و احساسات و تنوير افكار جامعه‏ ي كتابخوان نقش بسزايي داشت . شاخص ترين قصايد از اين نوع را می‌توان در ديوان ملك الشعر اي بهار سراغ گرفت . 7️⃣ امروز از قصیده به عنوان یکی از اصلی ترین قالب های شعری در مدح اهل بیت و یا بیان وقایع زندگی آن بزرگواران استفاده می‌شود ❇️ حسن مطلع و حسن ختام : اگر شاعر بيت نخست مطلع غزل و قصيده خود را زيبا و دلپسند بياورد ، از آن به حسن مطلع تعبيـر می‌شود به طوري كه شنونـده براي شنيدن باقي سخـن تشـويق میگردد . همچنین اگر شاعر بيت آخر شعرش را ( معمولاً قصيده يا غزل ) به نحوي شيوا و دلنشين بياورد كه به عنوان حسن ختام در روح شنونده و خواننده اثر نيك و خوش باقي بگذارد ، از آن به حسن مقطع یا حسن ختام تعبير می‌شود ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه امروز: در محضر کلام الله مجید👆👆 ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث امروز: در محضر اهل بیت علیهم السلام « قرآن ناطق »👆👆 ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
ایّام خروج اهل بیت از شام و حرکت به سوی مدینه : با توجّه به اینکه تنها تاریخ ذکر شده در منابع معتبر دسته اول تاریخی برای ورود اهل بیت به شام ۱۶ ربیع الآول ذکر شده است مال_ص۵۰۱_منتخب_التّواریخ_ص۳۱۶_فیض العلام ۲۸۰؛ بررسی تاریخ عاشورا ۱۴۹ و بنا بر گزارش سید بن طاوس حداقل حضور و اقامت اهل بیت در شهر شام یک ماه بوده است، منتهی الآمال ۵۲۴؛ لؤلؤ ومرجان ۱۷۴ لذا این روز احتمالاً زمان خروج اهل بیت از شام است . جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی سایت آستان وصال مراجعه فرمائید و یا بر روی لینک زیر کلیک نمائید https://www.astanevesal.ir/Shrine-2-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%20%D9%87%D8%A7%20%D9%88%20%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA%20%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%B1%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%20%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%20(%20%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%20%D9%88%20%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81%D8%A7%D8%AA%20%D8%A2%D9%86).html ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس سایت آستان وصال https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅السَّلامُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ اِذا یَغْشی وَالنَّهارِ اِذا تَجَلّی . سلام بر تو در شب هنگامی که تاریکیش فرا گیرد و در روز هنگامی که پرده برگیرد 📚 فرازی از زیارت آل یاسین ۱۵ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز ما در شامتان جز شام ظلمانی نبود ای زنان شهرِ شام این رسم مهمانی نبود جشن و شادی پیش جمعی داغدار و دل غمین این ستم بالله روا در حق نصرانی نبود پایکـوبی در کـنار رأس فـرزند رسولi با نـوای سـاز، آیـیـن مـسـلـمـانـی نـبـود ما که رفتیم ای زنان شام نفرین بر شما ناسزا گـفـتن سزای صوت قـرآنـی نبود مردهاتان بر من آوردند هفده دسته گـل دستۀ گـل غیر آن سرهای نـورانی نبود ای زنان شـام، آتش بر سـر ما ریخـتـید در شما یک ذرّه خُلق و خوی انسانی نبود ای زنان شام، در اطراف مشتی داغدار جای خوشحالیّ و رقص و دست افشانی نبود ای زنان شام، گـیـرم خـارجی بودیم ما خـارجی هم گـوشۀ ویرانه زنـدانی نبود طفل ما در گوشۀ ویران، دل شب دفن شد هیچکـس آگـاه از آن سـرّ پنهـانی نـبـود ای سرشک شیعه شاهد باشد بر آل رسول کار میثم غیر مدح و مرثیه خوانی نبود ✅ در منابع معتبر سنگ و چوب و ... پرتاب کردند در شهر شام نیامده است بلکه در کتب أمالی صدوق ج۳۱ ص ۱۶۶؛ الـفتـوح ج۵ ص۱۳۰؛ الاحتجـاج ج ۲ ص ۱۱۴؛ مناقب الطاهرین ج۲ ص ۶۰۱؛ اللهوف ص ۱۵۳؛ مقتل خوارزمی ج ۲ ص ۶۸؛ تَسْلِیَةُ الْمُجالِسْ ج۲ ص ۳۷۹؛ بحارالأنوار ج۴۵ ص ۱۲۷؛ و ... تنها نوشته شده شهر را آذین بندی کردند و با رقص و پایکوبی به استقبال سرهای شهدا و کاروان اهل بیت علیهم السلام رفتند و با این ذهنیت که اینان خارجی هستند و بر اسلام خروج کرده‌اند لذا بیت زیر تغییر داده شد. سنگ بـاران مسلمان آنهم از بـالای بام این ستم بالله روا در حق نصرانی نبوود 👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal https://www.astanevesal.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کــاروان، عزم خروج از شام کرد
کــاروان، عزم خروج از شام کرد شـام را در چـشـم دشمن شـام کرد سر به سر گـشتند بر محـمل سوار با دلی خـونـین و چـشـمی اشکبـار گـنـجـشـان در گـوشه ویـرانه بـود چـشمـشـان بر قـبـر آن دردانه بود شعله از سـوز جگــر افـروخـتـنـد چون چراغی بر مـزارش سوختند یک طرف شیون کنان زن های شام گــرد محـمـل هـا نـمودنـد ازدحــام لـکــه هـای نـنـگ بـر دامــانــشـان خون به جای اشک در چـشمانشان بعد از آن آواز و رقص و ساز و کف گرد زینب اشک ریزان بسته صف کــای گــل دامــان زهـرای بـتـول عـذر مـا را از کــرم بـنـمـا قـبـول عـفـو کـن ما را که ما تا زنــده ایم از تـو و از فـاطـمـه شــرمـنـده ایـم قــافــلــه نــزدیـک بر دروازه شـد زین سخـن هـا داغ زینب تـازه شـد از دو چشم خویش می بارید خـون کـرد سـر از پـردۀ محـمـل بــرون نــالــه از دل بر کـشید و گـفت این آفـریـن زنــهــای شــامـی آفـــریـن گیرم ای جا صحـبتی از دین نبـود شـیـوۀ مـهـمـان نـوازی این نبـود ای بـه نـنـگ آمـیــخــتــه نـام شما مـیـهــمــان بـودیـــم در شـام شـمـا گـرد ما بــا ســاز گــردیـدیـد بــاز اشـک مـا دیـدیـد و خـنـدیـدیـد بـاز آن سری کز خون رخش گلرنگ بود اجـر قـرآن خـواندن او سنگ بود؟ آب در این سرگذشت از سر گـذشت هر چه شد بر آل پیـغـمـبر گـذشت من نمی گویم به ما احـسـان کـنـیـد خواستـید ار ظلم خود جـبران کنید مــانــده در ویـرانـه از ما بـلـبــلی کرده جـان تقدیم بر خـونـیـن گـلی او سفــیـر مــاست در شـام شــمــا بلـبــل زهـراسـت در شــام شــمــا گـاهگـاهــی در کـــنـار تــربـتــش یــاد آریــد از غــروب غــربـتــش ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آورده است بوی تو را کاروان به شام پیچیده عطر واعطشای تو در مشام... هفتاد و یک ستاره که بر نیـزه رفته‌اند صف بسـته‌اند پشت سر تو به احـتـرام تو مرگ را به سُخره گرفتی و دیگران دلخوش به دینِ بی‌خطرند و مقام و نام طولی نمی‌کشد که جهان بشنود که نیست حـجّـی قـبـول‌تـر ز هـمـین حجّ نـاتـمام آن‌قـدر دور نیست که دسـتی به انـتـقام تـیـغ تو را دوبـاره بـرون آرَد از نـیـام ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زینب آمد شام را یکباره ویران کرد و رفت اهل عالم را ز کار خویش حیران کرد و رفت از زمین کـربـلا تا کـوفه و شام خـراب هر کجا بنهاد پا فتحی نمایان کرد و رفت بـا لـسـان مـرتـضی از ماجـرای نـیـنـوا خطبۀ جانسوز اندر کوفه عنوان کرد و رفت با کـلام جان فـزا اثـبـات دین حـق نمود عالمی را دوستدار اهل ایمان کرد و رفت بر فـراز نی چو آن قـرآن ناطق را بدید با عمل آن بی‌قرین، تفسیر قرآن کرد و رفت در دیـار شـام بر پـا کرد از نـو انقـلاب سنگر اهل ستم را سست بنیان کرد و رفت خـطبـۀ قـرّا، بیان فـرمود در کـاخ یـزید کاخ استبداد را از ریشه ویران کرد و رفت شام، غرق عیش و عشرت بود در وقت ورود وقت رفتن شام را شام غریبان کرد و رفت زین خطب اتمام حجت کرد بر کافر دلان کافران را مستحقّ نار و نیران کرد و رفت از کلام حـق پسندش شد حقـیقـت آشکار اهل حق را شامل الطاف یزدان کرد و رفت دخت شه را بعد مُردن در خرابه جاى داد گنج را در گوشۀ ویرانه پنهان کرد و رفت ز آتـش دل بر مـزار دخـتر سلطان دین در وداع آخرین شمعى فروزان کرد و رفت با غم دل چون که می‌شد وارد بیت الحزن سروىِ دل خسته را محزون و نالان کرد و رفت ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رخسار یاس و سیلی دست خزان کجا قـدّ کـمـان و قـامـت سـرو روان کـجـا آل رسول و شام غـم و مـجـلـس یـزید بـزم شـراب و رأس امـام زمـان کـجـا ای کاش می‌شکـست قـلم تا نمی‌نوشت قرآن کجا و طشت زر و خیزران کجا خـیـزیـد ای ذُراری زهــرا نـدا دهـیـد زینب کـجا و مـجـلس نامحـرمـان کجا در مـجـلـس یـزیـد نـپـرسـیـد یک نفـر هـفـتاد داغ و این همه زخـم زبان کجا گـیـرم نبـود سـبط رسـول خـدا حـسین چـوب جـفـا کجا و لـب مـیـهـمـان کجا حـورا کـجـا و دوزخـیــان آه وای مـن بازوی ده فرشته و یک ریـسـمان کجا از زخـم‌هـای سـیّـد سـجّــاد بـشـنــویـد زنجـیر خصم و پیکـر جان جهان کجا ای اهـلـبـیت گر نگـشـائـید باب لطـف مـا رو بَـریـم از در ایـن آسـتـان کـجـا فیض از شماست ورنه بدان کثرت گناه میـثم کجـا و این هـمه سـوز بـیان کجا ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
❇️ خروج اهل بیت از شهر شام: برای پی بردن به تاریخ صحیح خروج اهل بیت علیهم السلام از شهر شام لازم است ابتدا دو موضوع الف) تاریخ ورود اهل بیت به شهر شام ب) مدت اقامت اهل بیت به شهر شام بر اساس منابع تاریخی تعیین شود 1️⃣ تاریخ ورود اهل بیت به شهر شام : متأسفانه بعضی از کتب بر اساس یک برداشت و استناد نادرست از گزارش شیخ کفعمی؛ ابوریحان بیرونی و مقتل خوارزمی ورود اهل بیت به شهر شام را اول صفر اعلام می کنند که کاملا اشتباه و نادرست است زیرا در کتب مصباح شیخ کفعمی، تقویم المحسنین فیض کاشانی، آثار الباقیه ابوریحان بیرونی، و مقتل الحسین خوارزمی آمده است: « شَهر صَفَر، فِی الْیَومِ الأوَّ ل اُدْخِلَ رَأسَ الْحُسَین مَدینَةَ دَمِشق یعنی درروز اوّل صفر؛ سر مقدّس حسین علیه‌السلام را وارد دمشق کردند» شیخ کفعمی المصبـاح ص ۶۷۶؛ ابوریحان بیرونی آثارالبـاقیه ص۵۲۷؛ مقتل خوارزمی ج ۲ ص ۴۸ همانگونه که مستحضر شدید در این گزارش تنها به ورود سر مطهر سیدالشهدا علیه السلام به شهر شام اشاره شده است و حتی سر دیگر شهدا را نیز ذکر نکرده اند. شیخ عباس قمی در صفحه۳۸۲ نفس المهموم می نویسد احتمالاً این بزرگواران هم معتقد بودند که سر مطهّر سیّدالشهدا علیه‌السلام به همراه پیکی که برای کسب تکلیف راهی شام شد به این شهر آورده شد و سر دیگر شهدا به همراه اهل بیت بعداً به شام فرستاده شدند حضرت آیت الله شعرانی نیز هم در صفحه۳۹۲ ترجمه نفس المهموم تاکید کرده که سر امام علیه‌السلام همراه پیک، سریعاً به شام ارسال شده و در اوّل صفر به شام رسیده .... ادامه این روایت در فایل بعدی 👇👇
« شَهر صَفَر، فِی الْیَومِ الأوَّ ل اُدْخِلَ رَأسَ الْحُسَین مَدینَةَ دَمِشق یعنی درروز اوّل صفر؛ سر مقدّس حسین علیه‌السلام را وارد دمشق کردند» شیخ کفعمی المصبـاح ص ۶۷۶؛ ابوریحان بیرونی آثارالبـاقیه ص۵۲۷ ؛مقتل خوارزمی ج ۲ ص۴۸ همانگونه که مستحضر شدید در این گزارش تنها به ورود سر مطهر سیدالشهدا علیه السلام به شهر شام اشاره شده است و حتی سر دیگر شهدا را نیز ذکر نکرده اند. شیخ عباس قمی در صفحه۳۸۲ نفس المهموم می نویسد احتمالاً این بزرگواران هم معتقد بودند که سر مطهّر سیّدالشهدا علیه‌السلام به همراه پیکی که برای کسب تکلیف راهی شام شد به این شهر آورده شد و سر دیگر شهدا به همراه اهل بیت بعداً به شام فرستاده شدند حضرت آیت الله شعرانی نیز هم در تاکید کرده که سر امام علیه‌السلام همراه پیک، سریعاً به شام ارسال شده و در اوّل صفر به شام رسیده رسیده و بعد سر دیگر شهدا را همراه اهل بیت به شام فرستادند؛ در موقع ورود اهل بیت به شام نیز همچون شهر کوفه سرِ نورانی امام را به بیرون شهر برده و دوباره همراه کاروان اسرا وارد شهر کردند. در بین کتب دسته اول تاریخی تنها کتابی که به صراحت به تاریخ ورود اهل بیت به شهر شام پرداخته است کتاب کامل بهایی عماد الدین طبری عالم و مورخ قرن هفتم هجری است که اعلام نموده است اهل بیت در ۱۶ ربیع الآول وارد شهر شام شدند و بعدها نیز علمایی همچون علامه مجلسی و شیخ عباس قمی نیز گزارش او را باز نشر داده اند کامل بهایی ص ۶۳۶؛ بحارالأنوار ج ۱۰۱ ص ۳۳۳؛ نفس المهموم ص ۳۹۱؛ منتهی الآمال ص ۵۰۱؛ منتخب التّواریخ ص۳۱۶ فیض العلام ۲۸۰؛ بررسی تاریخ عاشورا ۱۴۹ 2️⃣ مدت اقامت اهل بیت در شهر شام: یکی از موضوعات مورد اختلاف در بحث اربعین مدت اقامت اهل بیت در شهر شام است؛ اولین کسی که از مورخان کتب دسته اول تاریخی به مدت اقامت اهل بیت در شهر شام تصریح کرده، قاضی ابوحنیفة نعمان¬ بن¬ محمد تمیمی مغربی متوفای سال ۳۶۳ هجری است که در کتاب شرح الاخبار ج۳ ص ۲۶۹ می ¬نویسد: اهل بیت یک ماه و نیم در آنجا ماندند؛ سید بن ¬طاووس نیر در اقبال الأعمال ص ۵۸۹ یک ماه را ذکر کرده است، اقبال الأعمال ص ۵۸۹ ، بحارالأنوار ج ۹۸ ص ۳۳۵؛ ملاذالأخیار ج ۹ ص ۳۰۲ منتهی الآمال ۵۲۴؛ لؤلؤ ومرجان ۱۷۴ اما شیخ مفید« ارشاد ج۲ ص ۱۲۲» طبرسی « اعلام الوری ص ۲۴۹» و دیگر مورخین تنها به ذکر عنوان کلی « چند روز در آنجا ماندند» بسنده کرده ‏اند و تعیین نکرده اند اهل بیت دقیقا چند روز در شهر شام اقامت داشتند ❇️ نکتۀ حائز اهمیت اینکه بسیاری از کتب تاریخی به مدت عزاداری اهل بیت در شهر شام پرداخته و آن را هفت روز اعلام داشته¬ اند که طبق نقل بعضی از کتب تاریخی خاندان یزید ملعون نیز ۳ روز اهل بیت را همراهی کردند؛ اما با کمال تعجب می‌بینیم بعضی از کتب امروزی با جمع این دو روایت « سه روز و هفت روز» مدت اقامت اهل بیت در شهر شام را ۱۰ روز اعلام می‌ دارند که هیچ سند تاریخی برای این عدد وجود ندارد و کاملاً هم اشتباه است؛ زیرا بلاذری در انساب الأشراف (۳/۴۱۸) می‌نویسد یزید سر مطهر امام علیه‌السلام را به مدینه فرستاد و سپس آن را به دمشق بازگرداندند و با همین مضمون قاضی نعمان در شرح الأخبار (۳/۱۵۹) ذکر کرده است. همچنین ابن سعد در الطبقات الکبری(۵/۱۱۴) طبرسی در اعلام الوری (۳۵۷) ابن نما در مثیر الأحزان( ۳۵۸) خوارزمی در مقتل الحسین (۲/۸۳) سبط در تذکرة الخواص ( ۳۵۴) ابن جوزی در المنتظم (۵/۳۴۴) ابن کثیر در البدایة و النهایة (۸/۲۰۴) همگی اشاره به فرستادن سر مطهر به مدینه کرده اند و به هیچ عنوان عقلانی نیست که این همه اسناد معتبر دسته اول تاریخی را نادیده گرفت و به هیچ وجه نمی‌ شود در این مدت کوتاه سر مطهر به مدینه رفته و دوباره به شام بازگشته باشد. ❇️ همچنین در گزارش‌هایی، نقل شده که یزید؛ سر مطهّر امام علیه‌السلام را چهل روز بر مناره مسجد شام نصب کرده بود! که این گزارش نیز ناقض اقامت کوتاه مدت اهل بیت در شهر شام است کامل بهائی ص ۶۴۱؛ نفس المهموم ص ۴۲۳؛ منتخب التّواریخ ص۳۱۷ ❇️ نتیجه گیری : با عنایت به مطالب مستند فوق الذکر نتیجه می کیریم که این ایام ( بر اساس حداقل یک ماه اقامت در شام ) ِروزهای خروج اهل بیت از شهر شام می باشد ✳️ لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه گزارش کامل تر این موضوع به قسمت روایات تاریخی سایت آستان وصال مراجعه فرمائید ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹