eitaa logo
آستان وصال ( اشعار آئینی؛ مقتل، آموزش مداحی)
2.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
9 ویدیو
46 فایل
👈 آدرس اینترنتی سایت جامع آستان وصال https://www.astanevesal.ir/ 👈 برای بهرمندی بهتر و بیشتر از قسمت های 18 گانه سایت اصلی آستان وصال و حجم بسیار بالای مطالب سایت؛ لطفا همزمان با این کانال به سایت اصلی آستان وصال هم مراجعه نمائید
مشاهده در ایتا
دانلود
چهار پاره قالب شعری جدیدی است كه همزمان با رواج شعر نو بوجود آمد که شاعر در هر دو بیت یک قافیه مستقل می آورد. گاهی به غلط از چهارپاره با عنوان رباعيات پيوسته نام می‌برند، که صحیح نیست؛ مهم ترین دلیلی که نمی‌توانیم چهارپاره را رباعیات پیوسته بدانیم نوع قافیه آرایی آن است، در رباعی مصرع های اول، دوم و چهارم قافیه دارند؛ اما در چهار پاره فقط مصرع های دوم و چهارم دارای قافیه هستند و در هر بند با قافیه ای مجزا آورده می‌شود. با این توضیح شاید بتوانیم بگوئیم چهار پاره متشکل از چند قطعه دو بیتی است. پس یک چهارپاره، ترکیبی است از چندین قسمت که هر کدام دو بیت باشند با وزن یکسان اما قافیه متفاوت، که قافیۀ هر دو بیت مستقل و با دیگر دو بیت ها تفاوت دارد . رعایت ردیف در قالب شعری چهار پاره همچون دیگر قالب های شعری است یعنی اینکه شاعر هم می تواند در سرودن شعرش ردیف را لحاظ کند و هم نیاورد با این تفاوت که در این قالب شعری دست شاعر بازتر است زیرا همانطور که گفته شد در قالب شعری چهارپاره در هر بند مستقل است لذا رعایت ردیف نیز تابع همان است یعنی اینکه ممکن است شاعر در دو بیت اول همراه قافیه ردیف را هم بیاورد اما در دو بیت بعدی که قافیه ای مجزا دارد ردیف را لحاظ نکند نمودار قرار گرفتن قافیه در شعر چهار پاره: *------------- ------------ *------------- ------------ @------------ ------------ @------------ ------------ #------------ ------------ #------------ ------------ ادامه مبحث و نمونه های شعر چهارپاره در فایل بعدی 👇👇
ادامه مبحث آموزش قالب شعری چهارپاره لب خشک و داغی کـه در سيـنه دارم ســبب شــد کـه گــودال يــادم بــيــايـد ابــاصـلــت! آبـی بــزن کــوچـه‌هـا را قــرار اسـت امــشـب جــوادم بــيــايـد قرار است امـشب شود طوس، مشـهـد شــود قــبــلــه‌گــاه غــريــبـان مـزارم اگـر چـه غــريــبـی شــبــيـه حـسـيـنـم ولی خـواهــری نيست ايــنجـا کـنـارم به دعبل بگو شعـر کـامل شـد ايــنـجـا «و قبرٍ بطوس»ی که خـواندم برايش بـگـو ايـن نفــس‌هـای آخـر هـم اشـکـم روان اسـت از بـيـت کـرب و بـلايـش از آن زهــر بـي‌رحـم پــيچــيـده‌ام مـن به خود مثل زهـرای پشت در از درد شفا بخش هـر دردم از بس که خواندم در آن لـحـظـه‌ها روضۀ مـادر از درد بـلا نيـسـت جـز عـافـيت عـاشـقـان را تــســلای دردم نــگـاه طــبــيـب است مـن آن نــاخــدايــم کـه غـرق خــدايـم «رضا»يم، رضايم رضای حبيب است شـرابـش کـنم بـس کـه مـسـت خـدايـم اگر زهر در اين انار است و انـگــور کـند هـر کـه هـر جا هـوای ضـريـحـم دلش را در آغــوش مي‌گـيـرم از دور ابــاصـلـت آبــی بــزن کــوچــه‌هــا را بـه يــادِ ســواری که بـا ذوالـفــقــارش بـيــايــد ســحــر تـا بـگــردنــد دورش خــراســان و يـاران چشـم انتـظـارش شاعر: قاسم صرافان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در سلام نماز مغرب بود مسجد از ازدحام خالی شد واژه های کلام مردم شهر از علیک السلام، خالی شد بین پس کوچه های نامردی کوفه تنها گذاشت مردش را با کمی سنگ از سرش وا کرد روزه داریِ کوچه گردش را هیچکس بار آن مسافر را از سر شانه اش پیاده نکرد وای بر حال منبر کوفه که از آن مرد استفاده نکرد کلماتِ که "این چه کاری بود؟" دائماً راهی صدایش بود التماسی شبیه "کوفه میا" سر سجاده ی دعایش بود هیچکس پا به پای او غیر از سایه از پشت سر نمی آمد روشنائی خانه ها رفتند سایه اش هم دگر نمی آمد عاقبت مرد بی کس کوفه سر دارالاماره جایش بود سر دارالاماره ی کوفه آن مکانی که از خدایش بود گریه می کرد و زیر لب می گفت با لبی تشنه با دلی گریان «السّلام علیک یا مظلوم» «السّلام علیک یا عطشان» لب و دندان چه قیمتی دارد؟ لب قاریِ من سلامت باد هم سرش هم تنش خدا را شکر سر راه بنفشه ها افتاد شاعر: علی اکبر لطیفیان ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه امروز: در محضر کلام الله مجید👆👆 ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث امروز: در محضر اهل بیت علیهم السلام « قرآن ناطق »👆👆 ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 السلام علیک فی آنآء لیلک و اطراف نهارک... 🌱سلام بر تو ای مولایی که در شب تیره‌ی غیبت، همه از تو نور می جویند؛ و در روز ظهورت، همه با آفتاب تو راه بندگی را میپویند. 📚 فرازی از زیارت آل یاسین ۲۵ ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مُسَمَّط به قالب شعری گفته می‌شود که شاعر ابتدا به اختیار خود چند مصراع هم‌ قافیه ( می‌تواند ۲، ۳، ۴ ، ۵ ، ۷ مصرع باشد ) می سراید و در پایان آن یک مصراع دیگر با قافیه ای متفاوت می‌آورد که به مجموع این چند مصرع یک رشته یا یک بخش از قالب شعری مسمط گویند. در واقع چند مصرع اول ( ۳، ۴ ، ۵ ، ۶) که دارای قافیه مشترک هستند را ( بند مسمط يا تسميط ) و يك مصراع آخر که قافيه ای مجزا دارد را ( رشته مسمط يا مصراع تسميط ) گویند. نکته : چند مصراع اول هر بند که قافیه مشترک دارند می‌تواند در بندهای بعدی قافیه مستقل دیگری داشته باشند اما مصرع آخر که همان رشته مسمط نام دارد باید در تمامی بندها هم قافیه باشد چرا که این مصرع رشته ارتباط بین بخش ها با یکدیگر هستند. انواع مسمط: به مسمط هايي كه بند مسمط و رشته ي مسمط آن ها، مجموعا سه مصراع باشند مسمط مثلث می‌گويند، همين طور به چهار مصراعي مسمط مربع و به پنج مصراعي مسمط مخمس وبه شش مصراعي مسمط مسدس و به هشت مصراعی مثمن می‌گويند. بدين ترتيب مسمط حداقل مثلث و حداكثر مثمن است اما بیشتر نوع مسدس آن سروده می‌شود. مانند مسمط های منوچهري كه همه مسدس هستند. نمودار قرار گرفتن قافیه در شعر مسمط ----------ن ------------ن ----------ن ------------ن ------------ن -----------ک ----------م ------------م ----------م ------------م ------------م -----------ک ادامه مبحث و نمونه های شعر مسمط در فایل بعدی 👇👇
ادامه مباحث فایل قبلی بنیان‌گذار این قالب منوچهری دامغانی، شاعر قرن پنجم، است، که همهٔ مسمطات وی مسدس‌اند و مشهورترین مسمط فارسی را نیز منوچهری سروده‌ است، که با ابیات زیر آغاز می‌گردد: خیزید و خز آرید که هنگام خزان است باد خنک از جانبِ خوارزم وزان است آن برگِ رزان است که بر شاخِ رزان است گویی به‌مَثَلْ پیرهن رنگرزان است دهقان ز تعجب سرِ انگشت گزان است کاندر چمن و باغ نه گُل ماند و نه گلنار بنابراین، تکه‌ شعر بالا یک «رشته» است و «کاندر چمن و باغ نه گُل ماند و نه گلنار»، بندِ آن به‌ شمار می‌آید. در وجه تسمیهٔ مسمط گفته‌اند که مسمط اسم عربي است و از ريشه «سمط» و به معناي رشته مرواريد و رشته‌اي كه مانند بند تسبيح در آن مهره‌ها كرده باشند است. ازآن‌جا که دراین قالب شعری، همهٔ بخش‌های شعر با بیت‌های مصراعی به هم مرتبط می‌شوند به آن مسمط گویند. در ادامه چند نمونه شعر مسمط جهت آشنایی بیشتر تقدیم میگردد. شعر مسمط مثلت در مدح امام صادق علیه السلام دنیای کلام تو جهان برکات است عمری‌ست جهان ریزه‌خور این کلمات است در ساحت عرفان غمت فلسفه مات است نام تو پر از عطر سلام و صلوات است ای سورۀ شأن تو پر از سجدۀ واجب زانو زده در محضرت ادیان و مذاهب دارند نصیب از نفست حاضر و غایب راهی که تو ابلاغ کنی راه نجات است فیض ازلی چیست؟ مسلمانِ تو بودن لطف ابدی شیعۀ چشمان تو بودن در خوف و رجا دست به دامان تو بودن مهر تو و قهر تو حیات است و ممات است ای کاش که باشد نظر لطف تو با ما تا سوی تنور امر کنی باز اماما با عشق تو آتش شده برداً و سلاما آتش نه که این روشنی آب حیات است نام تو بلند است و مقام تو رفیع است لطف تو مدام است و عطای تو وسیع است هم در دل ما حسرت دیدار بقیع است هم در دل ما حسرت درک عتبات است شاعر: محمد جواد شرافت شعر مسمط مربع در شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تو که می توانی بمانی بمان عزیزم تو خیلی جوانی بمان تو هم مثل من نیمه جانی بمان زمین گیر من! آسمانی! بمان اگر می شود می توانی بـمان تو نیلوفرانه ترین یاس شهر وجود تو کانون احساس شهر دعاگوی هر قدرنشناس شهر نکش دست ازدست دستاس شهر نباشی چه آبی؟ چه نانی؟ بمان چه شد با علی همسفر ماندنت؟ چه شد ماجرای سپر ماندنـت؟ چه شد پای حرف پدر ماندنـت؟ پس از غصۀ پشـت در ماندنت ندارد علی همزبانی بمان برای علی بی تو بد میشود بدون تو غم بی عدد میشود نرو که غرورم لگد میشود و این سقف سنگ لحد میشود تو باید غمم را بدانی بمان چرا اشک را آب رو میکنی؟ چرا چادرت را رفو میکنی؟ چرا اسـتخوان در گلو میکنی؟ چرا مرگ را آرزو میکنی؟ چه کم دارد این زندگانی؟ بمان شاعر: صابر خراسانی) شعر مسمط مخمس در مدح امام عسکری علیه السلام بر او سلام که شایستۀ سلام است او که از سلالۀ ابن الرضا، بِنام است او که هاشمی نسب و فاطمی مرام است او که یادگار برومند ده امام است او به شهر سامره مصداق فیض عام است او به نور و جلوۀ رخسار ماه او، صلوات جمال گلشن توحید را تبسم اوست مسیح عترت اطهار را تجسم اوست کلیم با شجر طور در تکلم، اوست که دومین حسن، ابن الرضای سوم اوست ز حادثات جهان، جان‌پناه مردم اوست به هرکه راه برد در پناه او، صلوات خدای خوانده به حُسن جمال خود، حَسنش ستارۀ سحری، خوشه‌چين انجمنش شفای دیدۀ یعقوب، بوی پیرهنش که دیده ماه فلک، گل بریزد از دهنش؟ شمیم وحی خدا می‌تراود از سخنش به عطر و رایحۀ دل‌بخواه او، صلوات ستارگان همه شب شمع محفلش هستند فرشتگان به ادب در مقابلش هستند موالیان خداجوی سائلش هستند معاشران همه محو فضائلش هستند به آیه آیۀ قرآن که در دلش هستند شده‌ست سورۀ قرآن گواه او، صلوات نگاه او، به گل تازه چیده می‌ماند شمیم او، به گلاب چکیده می‌ماند لبش، به غنچۀ شبنم ندیده می‌ماند قدش، به سرو ز نور آفریده می‌ماند دلش به پاکی صبح و سپیده می‌ماند به سجدۀ سحر و صبحگاه او صلوات امام گفت که یک‌رنگ باش و یک‌رو باش برای سنجش اعمال خود ترازو باش برای خدمت و ایثار دست و بازو باش مباش در پی شهرت ولی خداجو باش همیشه یاد خدا و عنایت او باش به اوج و منزلت دیدگاه او، صلوات کسی که مهر و محبت مرام مهدی اوست کسی که قسط و عدالت پیام مهدی اوست کسی که فتح و ظفر در قیام مهدی اوست کسی که ختم امامت به نام مهدی اوست سلامت دو جهان، در سلام مهدی اوست به جذبه‌های بدیع نگاه او، صلوات شاعر: محمدجواد غفورزاده ادامه مباحث در فایل بعدی 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس سایت آستان وصال https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹