20150606130337-9910-45.pdf
3.13M
مقاله اول نقش جیکاک و انگلیس در عدم فعالیت اجتماعی منتظران به بهانه نزدیکی ظهور
1550554659-9875-79-4.pdf
4.33M
مقاله دوم در بحث جامعه شناسی پدیده طلوعیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 رئیسی: هرکاری برای مردم خوزستان کنیم وظیفهمان است
❄️🌹❄️
🔹این وظایف باید قبلا انجام میشد و الان عقبماندگی وجود دارد. نباید اینطور باشد که محصولات نفتی از خوزستان بیاید و جوان خوزستانی در محرومیت باشد. ما مدیون خوزستانیم و دِین خود را باید با خدمتگزاری به مردم ادا کنیم.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
✡️ نهضت ملّی شدن نفت و کانونهای دسیسهگر مالی (١)
1️⃣ آمریکا برای شکستن انحصار انگلیس تا تابستان سال ١٣٣١ از ملّی شدن نفت ایران و دولت دکتر #محمد_مصدق حمایت کرد ولی با عمقگیری این نهضت بهدلیل هراس از سلطهٔ کمونیسم بر ایران با انگلیسیها به توافق رسید. حاصل این توافق کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢ و انعقاد قرارداد #کنسرسیوم بود.
2️⃣ در آن زمان دولت حزب کارگر به رهبری #کلمنت_اتلی در انگلیس حاکم بود. این دولت برای حل معضلات شدید داخلی و جنبشهای کارگری کشور خود، که از پیامدهای جنگ دوّم جهانی بود، در داخل کشور خود از شعار ملّی شدن حمایت میکرد و بنابراین نمیتوانست با شعار ملّی شدن نفت ایران مخالفت اصولی داشته باشد.
3️⃣ ولی از سوی دیگر مجبور بود که از منافع کمپانی نفت انگلیس و ایران بهعنوان یک کمپانی دولتی نیز حمایت کند و به این دلیل خواستار پرداخت غرامت منصفانه به کمپانی نفت انگلیس بود.
4️⃣ بنابراین، دولت کلمنت اتلی بهدنبال براندازی دولت #دکتر_مصدق نبود و حتی زمانی که سازمان اطلاعاتی انگلیس طرح براندازی دولت مصدق را به نخستوزیر ارائه داد، مخالفت کرد.
5️⃣ این طرح به #عملیات_باکانیر موسوم بود که بهمعنی «دزد دریایی» است. این نام رمزی است که سرویس اطلاعاتی انگلیس به مصدق داده بود.
✍️ نویسنده: استاد عبدالله شهبازی
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
https://splus.ir/asatid_enghelabi
✡️ نهضت ملّی شدن نفت و کانونهای دسیسهگر مالی (٢)
1️⃣ دو حادثهٔ مهم در سالهای ١٣٣٠ و ١٣٣١ رخ داد که موضع بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در قبال جنبش ملّی شدن صنعت نفت در ایران را دگرگون کرد.
2️⃣ در آبان ١٣٣٠ حزب محافظهکار به رهبری #وینستون_چرچپل در انگلیس به قدرت رسید و ١۴ ماه بعد در دی ١٣٣١ حزب جمهوریخواه آمریکا به رهبری ژنرال #آیزنهاور در انتخابات پیروز شد و دولت حزب دمکرات به رهبری ترومن کنار رفت.
3️⃣ چرچیل همان کسی است که قبلاً در مقام وزیر جنگ بریتانیا فرمان کودتای ٣ اسفند ١٢٩٩ را به ژنرال #آیرونساید فرمانده قشون انگلیس در شمال ایران صادر کرده بود.
4️⃣ او یک چهرهٔ افراطی بود که به #کانونهای_دسیسهگر_مالی وابستگی عمیق داشت. آیزنهاور نیز به همین کانونها وابستگی داشت و دولت او به «کابینه ١٧ میلیونر» مشهور بود.
5️⃣ از این زمان طرح سرکوب جنبش ملّی و ساقط کردن #دولت_مصدق بهطور جدّی مطرح شد. این طرح ابتدا بهوسیلهٔ چرچیل تصویب شد و با تمهیداتی حمایت دولت آمریکا نیز جلب شد.
✍️ نویسنده: استاد عبدالله شهبازی
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
https://splus.ir/asatid_enghelabi
✡️ نهضت ملّی شدن نفت و کانونهای دسیسهگر مالی (٣)
1️⃣ سالیان سال کودتای ٢٨ مرداد بهعنوان کودتای آمریکایی شهرت داشت ولی امروزه اسناد کاملاً مسجل میکند که این طرح بیشتر #صهیونیستی - انگلیسی بود تا آمریکایی.
2️⃣ سرویس اطلاعاتی انگلیس با بزرگنمایی خطر #کمونیسم و انجام تحریکات و آشوبهای پنهانی، مثلاً در ماجرای سفر آورل هریمن به ایران در ٢٣ تیر ١٣٣٠، توانست بهتدریج آمریکاییها را با خود همعقیده کند.
3️⃣ عامل مهم دیگری که در این حوادث نقش فعال داشت، #شبکه_مخفی_صهیونیستی در ایران است که متأسفانه تاکنون مورد توجه جدّی مورخین ایرانی قرار نگرفته است.
4️⃣ این کانون در سرویسهای اطلاعاتی انگلیس و آمریکا از #نفوذ فراوان برخوردار بود و به نظر من در آشوبگریهای آن زمان نقش عمده داشت.
5️⃣ #چرچیل در سه مقطع مهم تاریخ ایران مؤثر بود:
🔸در زمان خرید سهام #دارسی برای دولت انگلیس چرچیل وزیر دریاداری بود و با حمایت صهیونیستهایی چون سر #مارکوس_ساموئل (رئیس کمپانی شل) این امتیاز را خرید.
🔸در ماجرای کودتای ١٢٩٩ چرچیل وزیر جنگ بود و با حمایت شبکهٔ صهیونیستی دولت #لوید_جرج و #لرد_ریدینگ یهودی (نایبالسلطنه هند) کودتا را به فرجام رسانید و سپس دیکتاتوری #پهلوی را در ایران مستقر کرد.
🔸بار سوّم در سال ١٣٣٢ است که چرچیل باز در پیوند با شبکهٔ قدرتمند #صهیونیستی دنیای غرب، طرح مداخله و کودتا در ایران را انجام داد.
✍️ نویسنده: استاد عبدالله شهبازی
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
https://splus.ir/asatid_enghelabi
🇮🇷
📝حضور رئیسجمهور در جمع #راهیان_نور
❄️🌹❄️
🔹رئیسجمهور که امروز برای افتتاح فاز دوم پالایشگاه آبادان به این شهر سفر کرده بود بعد از حضور در مراسم افتتاح این طرح به یادمان دفاع مقدس کربلای چهار رفت و به شهدای ۸ سال دفاع مقدس ادای احترام کرد.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ورود رئیسجمهور چین به مسکو
🔹«شی جینپینگ» با استقبال مقامهای روسیه وارد فرودگاه «ونوکووا» مسکو شد و در بدو ورود، درباره توسعه روابط پکن-مسکو ابراز امیدواری کرد.
🔹نشست رسمی پوتین و شی فردا (سهشنبه) برگزار خواهد شد.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۹۴ نهج البلاغه، چه مشكلاتی را از دوران رسالت پیامبر اكرم (ص) یاد نموده است؟ (بخش اول)
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۹۴ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «وَ نَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، خَاضَ إِلَى رِضْوَانِ اللهِ كُلَّ غَمْرَةٍ [۱]، وَ تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ [۲]؛ و گواهى مى دهيم كه #محمّد (ص) بنده و فرستاده اوست، همان كسى كه در راه رضاى خدا در درياى مشكلات غوطه ور شد، و جام هر مصيبتى را جرعه جرعه نوشيد». اين دو وصفى كه امام (ع) درباره #پيامبر_اكرم (ص) بيان فرموده، جامع همه اوصاف خير است؛ ايستادن در برابر مشكلات و تحمّل در برابر مصائب، تا آن مقاومت و تحمّل نباشد، هيچ كار مهمى به سامان نمى رسد. جمله «تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ»، نشان مى دهد كه حوادث گلوگير در برابر پيامبر (ص) يكى دو تا نبود، بلكه او جرعه جرعه از جام مصائب مى نوشيد و تحمّل مى كرد؛ جمعى از بهترين يارانش را از او گرفتند صبر كرد، انواع مشكلات و موانع را بر سر راه او ايجاد كردند، ولى از همه آنها عبور نمود و اين در واقع درسى است براى همه كسانى كه مى خواهند با طاغوت ها مبارزه كنند و به اصلاح جامعه خويش بپردازند.
🔹سپس امام علی (ع) بخشى از مشكلات عظيم پيامبر اسلام (ص) در دوران رسالتش را در چند جمله كوتاه و پرمعنا بيان کرده و مى فرمايد: «وَ قَدْ تَلَوَّنَ لَهُ الْأَدْنَوْنَ [۳]، وَ تَأَلَّبَ [۴] عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ، وَ خَلَعَتْ إِلَيْهِ الْعَرَبُ أَعِنَّتَهَا [۵]، وَ ضَرَبَتْ إِلى مُحَارَبَتِهِ بُطُونَ رَوَاحِلِهَا [۶]، حَتَّى أَنْزَلَتْ بِسَاحَتِهِ عَدَاوَتَها، مِنْ أَبْعَدِ الدَّارِ، وَ أَسْحَقِ [۷] الْمَزَارِ؛ تا آنجا كه نزديكان او رنگ دگرگون كردند، و دوران بر ضد او گرد آمدند. عربها تا بر او تازند مهارها از سرها برگرفتند و براى تاختن بر او بر شكم مركبها تازيانه زدند تا از دورترين اقامتگاه هاى خود كينه توزى خود را در محل و مأواى او فرود آوردند».
🔹جمله «تَلَوَّنَ لَهُ الْأَدْنَوْنَ» اشاره به اين است كه جمعى از بستگان نزديك پيامبر (ص) مانند عباس كه تمايل به حمايت از او داشتند، در كار خود ثابت قدم نبودند. جمله «تَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ» اشاره به شاخه هاى دورتر قبيله قريش است كه دست به دست هم دادند و قبايل ديگر را نيز تحريك كردند تا در برابر پيامبر اسلام (ص) بايستند، و در چنين شرايطى كه نه نزديكان جرأت حمايت شجاعانه اى داشته باشند و نه دوران (دشمنان)، در عداوت و دشمنى كوتاهى كنند، مشكلات عظيمى پيدا مى شود كه ايستادگى در برابر آن بسيار سخت است. جمله «خَلَعَتْ إِلَيْهِ الْعَرَبُ أَعِنَّتَهَا، وَ ضَرَبَتْ إِلى مُحَارَبَتِهِ بُطُونَ رَوَاحِلِهَا» اشاره به سرعت و شتاب شديد مخالفان در عداوت و دشمنى با آن حضرت است؛ زيرا هنگامى كه بخواهند مَركب به سرعت پيش برود، افسار آن را سست مى كنند و با شلّاق بر پهلوها و شكم آن مى زنند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] «غمره» در اصل از «غمر» بر وزن «خمر» به معناى از بين بردن اثر چيزى است. سپس به آب زيادى كه همه چيز را مى پوشاند و مسير خود را مى شويد و پيش مى رود «غمره» و «غامر» گفته مى شود.
[۲] «غصّه» در اصل به معناى غذا، آب و يا شىء ديگرى است كه در گلو گير مى كند. انسان چون هنگام غم و اندوه، احساس مى كند چيزى در گلويش گير كرده است از آن تعبير به غُصّه مى شود.
[۳] «ادنون» جمع «أدنى» به معناى نزديك است، بنابراين «أدنون» يعنى نزديكان و در مقابل «أقصون» به معناى افراد دور است.
[۴] «تألّب» از ريشه «ألب» بر وزن «امر» به معناى جمع شدن و از هر سو گرد آمدن است و به معناى شورانيدن و بسيج كردن بر ضدّ شخص يا گروهى نيز به كار مى رود.
[۵] «أعنّة» جمع «عنان» يعنى زمام و لجام.
[۶] «رواحل» جمع «راحله» به معناى مركب و در بسيارى از مواقع به معناى شتر باربر است.
[۷] «أسحق» از ريشه «سحق» بر وزن «قفل» يعنى دور شدن و اسحق به معناى دورترين نقطه است.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۷، ص ۶۰۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پیامبر #پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت برگزاری نوروز قبل و پس از انقلاب
💠 صله رحم بودن زیارت قبور ارحام
💬سوال:
🔹 آیا زیارت قبر پدر بزرگ و مادر بزرگ صله ی رحم محسوب می شود؟
✅ پاسخ:
◀️واجب نیست اما ثواب آن در حد ثواب صله رحم است.
🔷از اميرالمومنين نقل شده:
🔹به زيارت مُردههاى خود برويد. آنها از زيارت شما شاد مىشوند.
🔺 سایت آیت الله مکارم | احکام معاشرت و صله رحم
🔺 الكافي، ج۳، ص۲۳۰.
📚 #احکام_دین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#ربا
💬 آیا #حرمت ربا برای همه #اشخاص حقیقی و حقوقی به طور یکسان است یا اینکه بعضی از موارد خاص، #استثناء هستند؟
💠 #استاد_وحیدپور
📚 #احکام_دین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 ارتباط با #قرآن
💠 استاد شیخ جعفر ناصری
⏰ 1 دقیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امسال نیز عدهای آمدند و عدهای رفتند، آنها که رفتند جای کسی را تنگ نکرده بودند و آنها که آمدهاند، هم جای کسی را تنگ نمیکنند. آنها که آمدند شادی به ارمغان آوردند و آنهایی که رفتند غمگینمان کردند.
#یک_درصد_طلایی
#امام_زمان
#حجاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرزویی که به گور بردند.
آخ آدم دلش خنک میشه با این فیلم
♨️حقیقتا ۱۴۰۱ سال بسیار تلخی بود برای کشورمان که با دروغ بزرگ و رمز مهسا امینی به فتنه و آشوب سنگینی مبتلا شد!
📍شاید هنوز قضاوت درمورد ابعاد شخصیتی مبهم مهسا امینی صرفا باتوجه به انتشار چند قطعه تصویر و فیلم رقاصی، زود باشد و در آیندهای نزدیک اسناد بیشتری از زندگی شخصی او افشا و منتشر شود؛ اما هرچه هست نمیتوان باور کرد که یک فرد با ابعاد روحی معمولی، دستمایهای شده باشد برای آزاد کردن این حجم از ضلالت و انرژی شیطانی!
📍همانطور که پراکنده شدن نورانیت و عطر الهی پس از شهادت محسن حججی، صرفا بخاطر انتشار چند تصویر و فیلم نبود و بعدها بررسی بیشتر ابعاد شخصیتی و روحی این شهید والامقام، حاکی شد از این که چرا "چنین درخشید و خداوند او را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد"(رهبر انقلاب ۹۶/۵/۳۰)
پیچیده شمیمت همه جا ای تن بیسر!
چون شیشه عطری که درش گم شده باشد
📍البته نمیدانم قراردادن این دو تصویر در کنارهم و یا قیاس #مهسا_امینی با #شهید_حججی کار درستی است یا نه؛ اما هرچه هست میتوان تفاوت را احساس کرد که مرگ یکی چگونه توانست موجب ناامنی و گسیختگی اجتماعی شود، شهادت دیگری موجب امنیت و اتحاد اجتماعی!
🖌محمد جوانی
🧠⚔علوم و جنگ شناختی|جوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️قطار سال ۱۴۰۱ به ایستگاه پایانی رسید
📍تندیس "دروغگوی ناشی" باید مشترکا تعلق بگیرد به پدر و وکیل #مهسا_امینی
📍دو فرد کذابی که حتی عرضهی هماهنگی دروغهایشان را هم نداشتند؛ پدری که گفت دخترم هیچ سابقه بیمارستانی و عمل جراحی مغزی نداشته، وکیلی که گفت عمل مهسا، جراحی زیبایی برای برداشتن خال روی پیشانی بوده!!!
🎞فیلم کاملتر روایت کمسیون پزشکی
eitaa.com/CWarfare/1197
🖌محمد جوانی
🧠⚔علوم و جنگ شناختی|جوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهترین جملهی سال ۱۴۰۱ هم تعلق میگیره به این جواب براندازسوز آقای زاکانی :)
#طنز😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷اول فروردین خبری نیست،
آخر شعبان را دریاب...
🎥 بیانات دلنشین آیت الله جوادیآملی
#ماه_شعبان
⭕️اینفوگرافی ۱۴ دستاورد مهم دولت در سال ۱۴۰۱
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
🌸 پوستر ؛ آمد بهار جهان ها
🔶️ای غبار خاک پایت توتیای چشم من...
همه مشتاق دیدار تو باشند
سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب اسلامی در حرم مطهر رضوی
سه شنبه اول فروردین ساعت ۱۶
#دیدار_یار #آمد_بهار_جان_ها
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
📌متن شبهه👇
توئیت امید دانا:
حوصین خواهش می کند بگذارند به زندگیش باز گردد، نمی گذارند. می خواهد بگذارند برود و با دیلمی ها(ایرانی هایی که هنوز تسلیم اعراب نشدن) بجنگد باز نمی گذارند و در پایان خواهش می کند بگذارند برود تا با خلیفه یزید بیعت کند باز نمی گذارند.
طبقات محمد بن سعد کاتب واقعد، جلد پنجم، برگه 97.
📌پاسخ به شبهه👇
این شبهه از کشفیات امید دانا نیست بلکه سابقه طولانی دارد.
⭕️ پاسخ اجمالی👇
عُقبة بن سَمعان یکی از همراهان و شاهدان عینی حادثه کربلا که در واقعه عاشورا سالم ماند و ابن سعد او را بازداشت کرد و چون برده بود، رهایش کرد،(تاریخ طبری،ج۵،ص۴۵۴) میگوید:
👈 «از آن هنگام که امام حسین(ع) از مدینه به سوی مکّه و از مکّه به عراق آمد، همه جا همراه وی(ع) بودم و از او جدا نشدم تا وقتی که کشته شد. تمام سخنان او را با مردم در مدینه، مکّه و در بین راه و در عراق و در اردوگاه تا روز کشته شدنش شنیدم و یک کلمه هم نبود که نشنیده باشم. به خدا سوگند آنچه مردم میگویند و پنداشتهاند، نبود و هرگز نگفت: دست در دست یزید بن معاویه میگذارم و همچنین نگفت: مرا به یکی از مرزها روانه کنید؛ ولی گفت: بگذارید در این سرزمین فراخ بروم تا ببینم کار مردم به کجا خواهد رسید»
(صحبت حسينا فخرجت معه من المدينة الى مكة، و من مكة الى العراق، و لم افارقه حتى قتل...)
📚تاریخ طبری،ج۵،ص۴۱۴؛ الكامل،ج۴،ص۵۴ـ۵۵؛ البدايةوالنهاية،ابن-کثیر،ج۸،ص:۱۷۵.
⭕️پاسخ تفصیلی👇
🔹 موضوع تقاضای بیعت با یزد، در جلد اول جزء متمم کتاب طبقات الکبری(ابن سعد) صفحه 465 آمده است و آدرس ارائه شده در متن شبهه غلط است.
🔹 طبق نقل «طبقات الکبری»، این مطلب در گفتگوی بین امام حسین(ع) و عمر بن سعد مطرح شده است.
👈 اما گفتگوی امام حسین(ع) و عمر سعد محرمانه بوده و همه روایان و تاریخ نگاران در محرمانه بودن آن اتفاق نظر دارند.
✅ آنچه به عنوان محتوای گفتگوی این دو شخصیت مطرح می شود، در تاریخ به عنوان «ظنّی، احتمالی و شایعاتی بر زبان مردم» مطرح شده است.
➕ برای نمونه، در مقتل ابی مخنف که «طبقات الکبری» نیز بسیاری از روایاتش را از آن نقل می کند آمده است:
👈 «وتحدّث النّاس فيما [دار] بينهما ظنّاً ، يظنّون أنّ حسيناً (عليه السّلام) قال لعمر بن سعد...»
👈 «تحدّث النّاس بذلك وشاع فيهم ، من غير أنْ يكونوا سمعوا من ذلك شيئاً ولا علّموه.»
یعنی این مطلب را مردم از روی ظن می گویند و بین آنها شایع شده نه اینکه آن را مستقیماً شنیده باشند و از آن آگاه باشند!
📚وقعة الطف، ابی مخنف الازدی، ص 186.
🔹 طبق نقل «تاریخ طبری»، در نامه ای که عمر سعد به ابن زیاد می نویسند همین سه پیشنهاد توسط عمر سعد مطرح شده اما ابن زیاد به عمر می گوید که ما تو را برای جنگ فرستاده ایم نه مذاکره.
➕ این احتمال وجود دارد که عمر سعد برای آنکه دستش به خون حسین آغشته نشود و به مُلک ری هم دست یابد بوسیله این نامه خواسته که آتش جنگ را خاموش کند اما دلیلی وجود ندارد که این سه گزینه خواسته مستقیم امام حسین(ع) از عمر سعد بوده باشد.
📚 تاريخ الطبري(تاريخ الرسل والملوك)، جلد 5، ص 114.
✅ بنابراین، از لحاظ استناد تاریخی، انتساب چنین پیشنهاداتی به امام حسین(ع) کاملاً مخدوش و مبهم است.
📌 اما با توجه به سیره امام حسین(ع) در حماسه عاشورا، کاملاٌ روشن است که پیشنهاد بیعت و دست دادن با یزید به هیچ وجه از سوی امام حسین(ع) مطرح نشده است.
⭕️ اگر بنای حضرت بر بیعت بود، در همان مدینه که تهدید به قتل شد بیعت می کرد نه اینکه به مکه مهاجرت کند. یا اینکه وقتی در مکه تهدید شد بیعت می کرد نه اینکه به سمت کوفه روان شود.
✳️✳️✳️
🔆 برخی از مواضع امام حسین(ع) نسبت به بیعت با یزید و مستندات تاریخی را ببینید:
1️⃣ سخن امام حسین(ع) به ولیدبن عتبة حاکم مدینه: یزید مردی فاسق، شرابخوار، قاتل نفس محترم و آشکار کننده فسق و فجور است مانند من با مثل یزید بیعت نمیکند..
📚الفتوح،ج۵،ص۱۴؛مقتل-الحسین،خوارزمی،ص۱۸۴؛اللهوف،ابن طاووس، ص۲۳
2️⃣ پاسخ امام حسین(ع) به عبدالله بن زبیر که پرسیده بود: به نظرتان اگر به بیعت با یزید فراخوانده شدیم، چه کنیم؟: اما من هرگز بیعت نمیکنم..آیا من با یزید بیعت کنم در حالی که او مردی فاسق، آشکار کننده فسق، میگسار و بازی کننده با سگها و یوزهاست و ما باقی مانده خاندان رسول(ص) هستیم. نه! هرگز چنین چیزی (بیعت) واقع نخواهد شد»
📚 الفتوح،ج۵،ص۱۲؛المقتل خوارزمی، ص۱۸۲)
3️⃣ پاسخ قاطع امام(ع) به مروان در مدینه که ایشان(ع) را به بیعت با یزید امر کرده بود: «إنّا لله و إنّا إلیه راجعون! باید با اسلام خداحافظی کرد آن هنگام که امّت مسلمان به سرپرستی چون یزید گرفتار شود...
آیا تو مرا به بیعت با یزید دستور میدهی در حالی که او مردی فاسق است؟ سخن بسیار دور از حقیقت گفتی!..از کسی که رسول خدا(ص) او را لعنت کرده، جز اینکه به بیعت با یزید دعوت کند، انتظاری نیست!..از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است..»
📚 الفتوح،ج۵،ص۱۷؛اللهوف،ص۲۴؛الامالی صدوق،ص۱۵۲
4️⃣ سخن امام(ع) به محمّد حنفیه در مدینه: «ای برادرم! به خدا سوگند! اگر در دنیا هیچ پناهگاهی نباشد، باز هم هرگز با یزیدبن معاویه بیعت نمیکنم. محقّقا پیامبر(ص) فرمود: خدایا! هیچگاه در یزید برکت قرار نده!»
📚الفتوح،ج۵،ص۲۱؛ المقتل خوارزمی، ص۱۸۸
5️⃣ در برخی منابع تاریخی آمده است: «عمربن سعد نامه ابن زیاد را که در آن موضوع بیعت با یزید مطرح شده بود، به امام حسین(ع) عرضه نکرد، زیرا میدانست ایشان(ع) هرگز این پیشنهاد را اجابت نمیکند»
📚 المقتل خوارزمی، ص۲۴۱
6️⃣ سخنان آتشین امام حسین(ع) در کربلا و روز عاشورا: «آگاه باشید! که زنازاده فرزند زنازاده (عبیدالله-بن زیاد فرزند زیادبن أبیه) مرا میان شمشیر کشیدن و خواری دیدن مخیّر کرده است. و چه دور است از من گزینش ذلّت (و پستی)..» (ألا و إنّ الدعی بن الدعی قد رکز بین الثنتین بین السلّة و الذلّة و هیهات منّا-الذلّة..)
📚 اللهوف،ص۹۷؛ اثبات الوصیة،ص۱۶۶؛تحف-العقول،ص۲۴۱؛الاحتجاج،ج۲،ص۳۰۰؛مقتل-خوارزمی،ج۲،ص۷ و ۸.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱 روبینو
🆔https://rubika.ir/pshobahat
📲بله👇
🆔https://ble.ir/porseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج