eitaa logo
ويژه نامه مشترک حضرت فاطمه زهرا و حضرت زينب کبری سلام الله عليهما
10 دنبال‌کننده
16 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حیا یکی از ویژگیهای آشکار حضرت زهرا علیهاالسلام ، حیا و آزرم بوده است. در حقیقت، اهتمام فوق العاده ایشان به پوشش و حجاب در برابر نامحرمان، ریشه در حیامندی آن حضرت داشت، تا آنجا که در این باره نقل می کنند: ⇦«مردی نابینا پس از اجازه گرفتن، وارد منزل امام علی علیه السلام شد. پیامبر صلی الله علیه و آله مشاهده فرمود که حضرت زهرا علیهاالسلام برخاست. فرمود: دخترم! این مرد نابینا است. پاسخ داد: «اِنْ لَمْ یَکُنْ یَرَانِی فَاِنِّی اَرَاهُ وَهُوَ یَشُمُّ الرِّیحَ؛ اگر او مرا نمی بیند، من او را می نگرم! [اگرچه او نمی بیند] و او بو[ی زن] را استشمام می کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی.» ⇦اسماء بنت عمیس می گوید: «روزهای آخر زندگانی حضرت زهرا علیهاالسلام با او بودم. روزی مرا به یاد چگونگی حمل جنازه توسط مردم انداخت و ابراز نگرانی کرد که: چرا جنازه زن را روی تخته ای می گذارند و بالای دست مردان حمل می کنند؟! آنگاه فرمود: «اِنِّی قَدِ اسْتَقْبَحْتُ مَا یُصْنَعُ بِالنِّسَاءِ اَنَّهُ یُطْرَحُ عَلَی الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَیَصِفُهَا لِمَنْ رَأی فَلاَ تَحْمِلِینِی عَلَی سَرِیرٍ ظَاهِرٍ اُسْتُرْنِی سَتَرَکَ اللّهُ مِنَ النَّارِ؛ من بسیار زشت می دانم که [جنازه] زنان را [پس از مرگ] بر روی تابوت رو باز گذاشته و بر روی آن پارچه ای می افکنند که حجم بدن را برای بینندگان آشکار می سازد. مرا بر روی تابوتی آن چنانی مگذار و بدن مرا بپوشان! خداوند ترا از آتش جهنم محفوظ بدارد.» نقل می کنند وقتی این درخواست فاطمه زهرا به حضرت علی گفته شد و ایشان دستور داد تابوت مناسب تهیه شود هنگامی که فاطمه زهرا تابوت را دید تبسم کرد در حالی که بعد از رحلت پیامبر خنده ای از ایشان مشاهده نشده بود اما اینجا که از مستور بودن پیکر مقدسش خیالش راحت شد تبسم فرمود. ⚫️مقدمه روضه این توجه ویژه به حیا در حضرت زهرا حتی در شهادتشان در ماجرای تلخ و مصیبت بار در و دیوار شان نیز جلوه گر شده است .مطلبی از سُلیم بن قیس هلالی نقل شده است که علامه کمپانی در قصیده عربی خود آن را نقل می کند. قال سليمٌ قُلتُ يا سَلمانُ هَل دَخَلوا وَلَم يَكُ إستِأذانُ فَقالَ إي وَعزةِ الجَبّارِ فَما عَلى الزَّهراءِ مِن خِمار فَمُذ رَأَوها عَصَروُها عَصرا كادَت بِنَفسي أن تَموتَ حَسرا لكِنَّها لاذَت وَراءَ البابِ رِعايةً لِلسِّترِ والحِجابِ نادَت أيا فِضَّةُ أسنِديني فَقَد وَ رَبي أسقَطُو جَنيني سلیم می گوید به سلمان گفتم من که در جریان امور نبودم حوادث را از تو سؤال می کنم آیا درسته که حمله کردند و بدون اجازه وارد شدند؟! جواب داد : به خدا بدون اجازه وارد شدند در حالی که زهرا پوشش نداشت. «لیس علی الزهراء من خمارِ» «لکنها لاذت وراء البابِ» دید اینها اومدن اومد پشت در، چرا «رعایة للسَتر و الحجابِ »بخاطر حجاب پشت در رفت و سپس فریاد برآورد که فضه مرا بگیر که به خدا قسم جنین م را کشتند. ـــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها 1..میرجهانی، جنة العاصمة، ۱۳۸۴ش، ص۲۸۳و۲۸۴؛ 2. عوالم ج 11، ص 78 3.عوالم، ج 11، ص 190؛ دلائل الامامة، ص 28 4. بحارالأنوار،ج 37، ص95 5. بحار الانوار،ج40،ص77 6. تنبیه الخواطر، ص ۱۰۸ 7.مناقب، ج 3: ص 341. 8.علل الشرایع، ج 1: ص 215. 9.جمال الاسبوع:173. 10مناقب آل ابی طالب، ج3، ص149 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دومین علت نزول کوثر ... سرود ویژه‌ ی ولادت حضرت زینب سلام الله علیها آقا امام سجاد علیه السلام: عمه جان ، خدا را شکر که تو دانشمندی هستی که ، بدون استاد به این مقام نائل شدی و تو فهمیده‌ ای هستی که به ذات خود در این فضل برتری داری منبع: بحارالانوار،ج۴۵،ص۶۷ eitaa.com/joinchat/588251140C02d6af013e
امّ الأئمَّةِ فاطِمَة - مادر امامان، فاطمه‏ أسماءُ فاطِمَةِ 🌷نام‏هاى حضرت فاطمه‏ (س) ✅شمارش اسم های حضرت فاطمه v الإمامِ الصادِق عليه السلام : لِفاطِمَةَ سَلامُ اللهِ عَلَيها تِسعَةُ أسماء عِندَ اللَّهِ‏عزّ و عجل : فَاطِمَةُ وَالصِّديقَةُ والمُبارِكَةُ والطّاهِرَةُ و الزَّكيَّةُ والرَّضيَّةُ والمَرضيَّةُ والُمحَدِّثَةُ والزَّهراءُ . امام صادق عليه السلام : فاطمه عليها السلام، در نزدخداوند عزّ و جل نُه اسم دارد : فاطمه ، صدّيقه ، مباركه ، طاهره ، زكيّه ، رضيّه ، مرضيّه ، مُحدَّثه ، و زهراء . 🌷علت ها v رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : إنَّما سُمِّيَت ابنَتي فاطِمَةُ لأنَّ اللَّهَ‏عزّ و عجل فَطَمَها وفَطَمَ مَن أحَبَّها مِنَ النَّارِ . پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : دخترم به اين دليل فاطمه ناميده شده است كه خداوند عزّ و جل او و دوستدارانش را از آتش (دوزخ) به دور داشته است . v عَمَّارَةُ : سَألتُ أبا عَبدِ اللهِ عليه السلام عَن فاطِمَةَ لِمَ سُمِّيَت زَهراء ؟ فَقال : لأنَّها كانَت اذا قامَت في مِحرابِها زَهَر نورُها لأهلِ السَّماءِ كَما يَزهَر نورُ الكواكبِ لأهلِ الأرضِ . عماره : از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدم چرا فاطمه را زهراء (درخشان) ناميده‏اند ؟ فرمود : چون وقتى در محرابش به نماز مى‏ايستاد ، نور او براى اهل آسمان چنان مى‏درخشيد كه نور ستارگان براى اهل زمين مى‏درخشد . ✅ فضائل حضرت حضرت فاطمه‏ (س) فاطمةُ بَضعةٌ مِن النّبيِ‏ فاطمه پاره تن پيامبر v رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : فاطمةُ بَضْعَةٌ مِنّي ، مَن سَرَّها فقد سَرَّني ومَن ساءها فقد ساءني ، فاطمةُ أعزُّ النّاسِ علَيَّ . پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : فاطمه پاره تن من است، هركه او را شاد سازد مرا شاد كرده و هر كه او را غمين كند مرا غمزده كرده‏است . فاطمه عزيزترين فرد براى من است . v عنه صلى الله عليه وآله : إنّ فاطمةَ بَضْعةٌ مِنّي ، وهي نورُ عَيْني ، وثَمَرةُ فُؤادي ، يَسوؤني ما ساءها ، ويَسُرُّني ما سَرَّها ، وإنّها أوّلُ مَن يَلْحَقُني مِن أهلِ بيتي . پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : همانا فاطمه پاره تن من است . او نور ديده و ميوه دل من است . آنچه او را غمين كند ، مرا نيز غمزده مى‏كند و آنچه او را شاد سازد ، مرا شاد مى‏كند . او نخستين فرد از خاندان من است كه به من مى ‏پيوندد . فاطمةُ سيّدةُ نساءِ العالَمينَ‏ فاطمه سرور زنان عالم‏ v رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : ابنَتي فاطمةُ سيّدةُ نِساءِ العالَمينَ . پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : دخترم فاطمه سرور زنان عالم است . v عنه صلى الله عليه وآله : فاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِساءِ أهلِ الجَنَّةِ . پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : فاطمه ، سرور زنان اهل بهشت است . v عنه صلى الله عليه وآله : أمّا ابنَتي فاطمةُ فهِيَ سيّدةُ نِساءِالعالَمينَ مِن الأوّلِينَ والآخِرِينَ . پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : واما دخترم فاطمه ، او سرور زنان عالم ، از آغاز تا به انجام است . غضبُ اللَّهِ لغضبِ فاطمةَ خشم گرفتن خدا براى خشم فاطمه‏ v رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله - لِفاطمةَ عليها السلام - : إنّ اللَّهَ يَغضَبُ لِغَضَبِكِ ، ويَرضى‏ لِرِضاكِ . پيامبر خدا صلى الله عليه وآله - به فاطمه عليها السلام - : خداوند با خشم تو به خشم مى‏آيد و با خشنودى تو خشنود مى ‏شود .
🚩 علت احیای فاطمیه چیست؟ 🚩 ❕و چه سودی برای ما دارد❕ پاسـ☑️ـخ: قطعاً تمام آثار و برکاتی که در رابطه با برپایی مجالس عزادرای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام وجود دارد در برپایی مجالس عزای سیدة النساء العالمین حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها نیز وجود دارد ما با شرکت در این مراسمات یا برگزاری آنها خود را به اهل بیت پیامبر نزدیکتر می‌کنیم مناقب و کمالات آنها را بیشتر می‌شناسیم و وظیفه خود در محبت اهل بیت علیهم السلام را انجام می‌دهیم 【قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏】 بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمی‌كنم جز دوست داشتن نزدیكانم [اهل بیتم‏] ↲سوره شوری، آیه۲۳ ⬅️ این مجالس مجالسی است که معارف دینی را نشر می‌دهد و انسان را در پیمودن مسیر الهی کمک می‌کند خصوصاً که تضرع و گریه در مصائب اهل بیت پلیدی‌های دل را می‌شوید و اثر گناهان در ایجاد قساوت را رفع می‌کند و حضور در این مراسمات خود نشانه‌ای از تقوا است↯ 【مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ】 هر كس شعائر الهى را بزرگ دارد این كار نشانه تقواى دل‌هاست ↲سوره حج، آیه۳۲ ⬅️ همچنین باید به اثر عظیم این مجالس در تبلیغ حق توجه داشت تمام مصائبی که حضرت زهرا سلام الله علیها تحمل نمودند در جهت احیای مسیر صحیح توحید بود مسیری که بعد از پیامبر ﷺ عده‌ای آن را به انحراف کشاندند اما حضرت زهرا سلام الله علیها با ایستادگی خود و نثار جانش کوشید تا چراغی در تاریخ روشن کند که تمام جویندگان حقیقت آن را بیابند از همین رو می‌بینیم که باطل پیشگان چقدر از برپایی این مراسمات خشمگین می‌شوند و سعی در بی رونق کردن آن می‌کنند و در این راه از انواع ترفندها مثل شبهه پراکنی و ... استفاده می‌کنند آنها سعی می‌کنند چراغ مسیر هدایت را خاموش کنند تا کفر و نفاق مسیر انحراف پوشیده ماند، اما خدای متعال اراده کرده است که نور حقیقت همه جا را فرا گیرد↯ 【یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللهَ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ】 آنها می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند ولى خدا جز این نمی‌خواهد که نور خود را كامل كند هر چند كافران ناخشنود باشند ↲سوره توبه، آیه۳۲ ⬅️ حضرت آیت الله وحید خراسانی در رابطه با بزرگداشت ایام فاطمیه می‌فرماید: از آنجا که رسول اکرم ﷺ واسطه تربیت تکوینی و تشریعی رب العالمین نسبت به ماست و بر هر مسلمانى حق حیات ابد دارد به مقتضاى ادراک عقل به وجوب شکر منعم و حکم شرع به لزوم مودّت ذى القربى↯ 【قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُربى】 و اینکه فاطمه احبّ و اَقرب خلق به رسول خداست، وظیفه ما این است که در این مصیبت کبرى که ناموس خدا و بضعه خاتم انبیاء و کفو سید اوصیاء و مادر ائمه هدى نیمه شب غریبانه دفن شد و قبر او که گنجینه اسرار خداست مخفى ماند ☑️ بپاخیزیم و آنچه در توان داریم در تعظیم شعائر روز شهادت او انجام دهیم چون شهادت آن حضرت سند احقاق حق اول المظلومین است «وَ لَمْ أَرَ مِثْلَهُ حَقًّا أُضِیعا» °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
💢↶ حکمت تعداد اذکار تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی تسبیحات حضرت زهرا سلام الله «۳۴» الله اکبر دارد نباید یکی کمتر یا بیشتر بگوئید چون دیگر آن خاصیتی که دارد را از دست می‌دهد حکمتی که این اذکار دارد در همان تعدادی است که گفتند نه کمتر و نه بیشتر لذا وقتی ذکر را می‌گوئید در تعدادش خیلی دقت کنید ⬅️ آیا می‌دانید چرا تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها دارای «۳۴» الله اکبر «۳۳» الحمدلله و «۳۳» سبحان الله است؟ زمان ازدواج دختر پیامبر اسلام حضرت فاطمه سلام الله علیها که فرا رسید در عرض کمتر از یک هفته تعداد خواستگارانش بسیار زیاد بود که از ثروتمندان و رجال عرب رسید در این زمان حضرت جبرئیل از جانب خداوند متعال نازل گشت و به پیامبر عرض کرد که فاطمه را به آن کسی تزویج کن که ستاره زهره در شب جمعه به خانه‌اش فرود می‌آید وقتی این خبر به اصحاب پیامبر ﷺ رسید آنها خانه‌های خود را زینت دادند و برای نزول ستاره زهره مهیا گشتند تا اینکه شب جمعه فرا رسید و پیامبر ﷺ بر پشت بام رفت و منتظر نزول ستاره شد حضرت زهرا سلام الله علیها نیز پشت سر آن حضرت نشستند تا شاهد فرود ستاره زهره باشند تا اینکه نیمه شب شد و ناگهان ستاره فرود آمد و شب تاریک و ظلمانی همچون روز روشن شد وقتی حضرت فاطمه سلام الله علیها ستاره را در حال فرود دید شروع به گفتن الله‌اکبر کرد نزول ستاره طولانی شد تا جایی که حضرت زهرا سلام الله علیها سی و چهار مرتبه «الله‌اکبر» گفت ستاره بر بام‌های خانه اصحاب دور زد تا بر بام خانه حضرت علی علیه‌السلام استقرار یافت و به خانه‌اش وارد گشت حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی این واقعه را دید خداوند را شکر کرد و سی و سه مرتبه «الحمدلله» گفت و زمانی که به سی و سه رسید ستاره به سوی آسمان بالا رفت و حضرت فاطمه سلام الله علیها با مشاهده صعود ستاره تعجب کرد و شروع به گفتن «سبحان‌الله» نمود تا اینکه ستاره در آسمان وارد گشت و تعداد سبحان الله گفتن حضرت به سی و سه مرتبه رسید 📝منبعی که برای این موضوع در کتاب مذکور آمده لئالی الاخبار است خیلی جالب است و از الآن تسبیحات حضرت زهرا را با حس و حال زیباتری زمزمه می‌کنیم °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
فاطمیه شماره 15 ⁉️ وهابیون می‌گویند: دلیل شرکت نکردن خلیفه اول و دوم در مراسم تشییع حضرت زهرا سلام‌الله علیها، وصیت خود حضرت بود تا نامحرمی در مراسم تدفین شرکت نکند!!! 📜 پاسخ: 1️⃣ اولا از متن این شبهه استفاده میشود که وصیت حضرت به دفن شبانه و امر به عدم حضور خلیفه اول و دوم، مسلم است و خود وهابیون به آن اعتراف دارند.👌 2️⃣ وهابیون میگویند علت این وصیت این است تا نامحرمی در این مراسم نباشد ! سوال میکنیم در روایات آمده است که جناب سلمان، مقداد، عمار، حذیفه، و ابوذر آن شب در تشیع جنازه و دفن حضور داشته اند. و حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها را در تابوتی که پیکر مطهر ایشان مشخص نبود تشییع نمودند. (اولین تابوت در اسلام، بحارالانوار ۱۹۲/۴۳) ☑️ پس مساله محرم و نامحرم نیست. مساله امر دیگری است که این وهابیان درصدد انکار آن هستند🤔 🔻اما واقعیت چیست⁉️ ↙️ وصیتنامهء حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها خود گویای همه چیز است: ایشان به مولا علی علیه السلام وصیت کردند: اِنِّي اُوصيِكَ اَنْ 👈لايَلِيَ غُسْلِي وَ كَفَنِي سِواكَ وَ اِذا اَنَا مِتُّ فَادْفِنِّي لَيْلاً وَ لا تُؤذِّنَّنَ بِي اَحَداً، وَ لا تُؤذِنَنَّ بِي اَبَابَكْرِ وَ عُمَرَ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ رَسولِ اللهِ(صلی الله علیه و اله) اَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيَّ اَبُوبَكْرٍ وَ لا عُمَر👉؛ ▪️همانا من تو را وصيت مي كنم كه غسل و كفن كردن مرا كسي غير از تو انجام ندهد و وقتي وفات كردم، مرا شب دفن كن و هيچ كس را خبر نكن و👈 ابوبكر و عمر را نيز مطّلع نساز و تو را سوگند مي دهم به حق رسول خدا(صلی الله علیه و اله) كه ابوبكر و عمر بر جنازه من نماز نخوانند👉 📗📔روضة الواعظين ذكر حديثاً في مرض فاطمه، ص 130. 📗📔كشف الغمة ، ج 2، ص 68 🔴 همچنين به اميرالمؤمنين علیه السلام فرمودند: اُوصِيكَ اَنْ لايَشْهَدَ اَحَدٌ جِِنازَتِي مِنْ هؤلاءِ الَّذينَ ظَلَمونِي وَ اَخَذوا حَقِّي...ِ وَ لا تَتْرُكْ اَنْ يُصَلِّيَ عَلَيَّ اَحَدٌ مِنْهُمْ وَ لا مِنْ اَتْباعِهِمْ وَ ادْفِنِّي فِي الَّيْلِ اِذا هَدَأت الْعُيُونُ وَ نَامَتِ الاَبْصارُ؛ ▪️تو را وصيت مي كنم👈هيچ يك از آنان كه به من ظلم روا داشتند و حق مرا غصب كردند، در تشييع جنازه من شركت نكنند... و اجازه نده كه فردي از آنها و پيروانشان بر من نماز بگزارد👉 مرا شب دفن كن، آن هنگام كه چشم ها آرام گرفته و ديده ها به خواب فرو رفته باشند. ‌ 📗📔بحارالانوار، ج43، ص209؛ ج78، ص253؛ ج28، ص304/روضة الواعظين ذكر حديثاً في مرض فاطمه، ص 130. کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
✋✋✋✋✋✋✋ 🕯فاطمه زیباترین واژه هاست 🕯فاطمه ناموس شاه لافتی است 🕯فاطمی بودن تشیع بودن است 🕯فاطمه راه علی پیمودن است 🕯فاطمه آلاله آلاله هاست 🕯فاطمه سوز و گداز ناله هاست 🕯فاطمه گنجینه ای از خاتم است 🕯فاطمه چشم و چراغ عالم است 🕯فاطمه روح علی جان علیست 🕯فاطمه هم عهد و پیمان علیست 🕯فاطمه تفسیر یاسین است و بس 🕯باغ هستی را گل آذین است و بس 🕯فاطمه سبزینه سبزینه هاست 🕯فاطمه آوای وای سینه هاست 🕯نی توان گفتن زنی مانند اوست 🕯قلب احمد از ازل پیوند اوست 🕯فاطمه از هر پلیدی عاری است 🕯فاطمه فرهنگی از بیداری است 🕯فاطمه یعنی زمین یعنی زمان 🕯فاطمه یعنی حدیث قدسیان 🕯فاطمه یعنی ثریا تا سمک 🕯فاطمه یعنی مدینه تا فدک 🕯فاطمه دریای عصمت را در است 🕯فاطمه جامی است کزکوثرپراست 🕯فاطمه راز هزاران رازهاست 🕯فاطمه خود برترین اعجاز هاست 🕯کعبه را آیینه روی فاطمه است 🕯پنج تن را آبروی فاطمه است 🕯فاطمه یک یادبود ماندنی است 🕯فاطمه تنها سرود خواندنی است 🕯فاطمه علامه ساز مکتب است 🕯فاطمه آموزگار زینب است 🕯فاطمه رمز تماس با خداست 🕯فاطمه تاج عروسان سماست 🕯آسمان هم خاکسار فاطمه است 🕯یا علی مولا شعار فاطمه است شهادت حضرت فاطمه س تسلیت باد 🕯⚜️🕯⚜️🕯 http://eitaa.com/joinchat/895811586C49e74b8074
☀️ حدیث روز (۵۴۹)☀️ 🍀🍀بوی بهشت🍀🍀 💥پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: 🌿«… فاطمه حوراء انسیه وکلما اشتقت الی رائحه الجنه شممت رائحه ابنتی فاطمه علیها السلام... ☘️فاطمه علیها السلام حوریه ای است به صورت انسان که من هر گاه مشتاق بوی بهشت می شوم، دخترم فاطمه علیه السلام را می بویم .» 📚التوحید، شیخ صدوق، ص 117 . @sofrehasemany
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️ 💬🖍توضیحات بسیار لازم در مورد مهمترین بندهای 🔺حتما با دقت بخوانید 🔳بررسی کنید ونشر دهید ⁉️جمله «و سَمَلَ جِلبابُ الدَین»، درخطبه‌ی فدکیه به چه معنا است؟ پرسش این عبارت در به چه معنا است؟: «و سَمَلَ جِلبابُ الدِین». این مسئله در نتیجه حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) به وجود آمد؟ یا چون جامعه چنین داشت، آن در آن به وجود آمد؟ پاسخ اجمالی «و سَمَلَ جِلبابُ الدین»؛ و و و شد. «جِلباب» چیزی شبیه و است که تمام بدن انسان را می‌‎پوشاند. از آن جهت به «» گفته شده است که زندگی فردی و اجتماعی دین‌داران را می‌‎پوشاند و دربر می‌‎گیرد. «سَمَلَ» یعنی کهنه شد. 📝قسمت اول 🔺◾️🔺◾️🔺◾️◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 👇شرح قسمتی از خطبه فدکیه (ص) از رفتند و آغاز شد: «فَلَمَّا اخْتَارَ اللهُ لِنَبِیِّهِ دارَ أَنْبِیَائِهِ وَ مَأْوی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَتْ فیکُمْ حَسِیکَةُ النِّفَاقِ وَ سَمَلَ جِلْبَابُ الدِّینِ» یعنی هنگامی که خداوند سرای پیامبران را برای پیامبرش برگزید و جایگاه برگزیدگانش را منزلگاه او ساخت ناگهان درونی و در میان شما گشت و رفت. حضرت بیان می‌کنند در زمانی که غم برای مسلمانان به وقوع پیوست و قرار بود با هم این غم را تسکین دهیم آشکار شد و یک دفعه شد، یعنی از افتاد و و در میان مردم پیدا کرد. 😭 پس اولین قدم این است که مردم شوند. 📝قسمت دوم 🔺◾️🔺◾️🔺◾️◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 👇شرح قسمتی از خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه می‌فرمایند: «وَ نَطَقَ کَاظِمُ الْغَاوِینَ، وَ نَبَغَ خَامِلُ الأَقَلِّینَ» یعنی به درآمدند و ، کردند. 😭در این بیان حضرت زهرا(س) می‌گویند شما بزرگانی مثل علی(ع) و عمار و ابوذر داشتید ولی همه کنار رفتند و گمنامانی را کردید. طبیعتا وقتی بزرگان دین، و در صحنه یک آدمی که عددی محسوب نمی‌شود تبدیل به سلبریتی می‌شود. این آدم به جز اینکه چهار تا فیلم بازی کرده باشد چه مشخصه‌ای دارد که الآن در جامعه داشته باشد. وقتی این سلبریتی‌ها تا نیمه شب برنامه اجرا می‌کنند و مردم هم آنها را تماشا می‌کنند، پیش خودشان فکر می‌کنند کسی هستند. 📝قسمت سوم 🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️◾️ 👇شرح قسمتی از خطبه فدکیه حضرت در ادامه سخنانشان می‌فرمایند: «وَ هَدَرَ فَنِیقُ الْمُبْطِلینَ» یعنی نعره‌های باطل برخاست یا شتر اهل باطل به صدا درآمد. شاید بتوان گفت مصداق امروزین همین و امروز است که در فضای زندگی ما وارد شده است. چرا شتر اهل باطل در خانه‌های ما جولان دارد؟ وی تصریح کرد: حضرت در ادامه می‌فرمایند: «وَ أَطْلَعَ الشَّیْطَانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ هَاتِفاً بِکُمْ» یعنی را از مخفیگاه خود بیرون کرد و شما را به سوی خود دعوت نمود. شما در قضایای امروز داعش را نمی‌بینید؟ چرا باید میدان داده شود تا سرکردگان کومله یا فلان رئیس جمهور فلان کشور علیه ایران حرف بزند یا اتحادیه اروپا حرف بزند؟ اینها است که بلند شده است. «ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفافاً» یعنی شما را دعوت به قیام کرد و حرکت کرد. متاسفانه برخی افراد در ماجرای اخیر سبکبار بودند و با یک توئیت یا یک سخنرانی فریب خوردند و برانگیخته می‌شدند. «وَ أَحْمَشَکُمْ فَأَلْفَاکُمْ غِضاباً» یعنی و انتقام را در دل‌های شما برافروخت و آثار در شما نمایان گشت. چهار تا مطلب نوشتند شما را وادار به خشم کردند؛ کما اینکه این افرادی که بازداشت می‌شوند می‌‌گویند فلان مطلب را خواندیم و عصبانی شدیم و این کارها را کردیم. 📝قسمت چهارم 🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️ 👇شرح قسمتی از خطبه فدکیه شده است؟ حضرت زهرا(س) در مسیر تغییر جریان تاریخ اجازه نداد در خانه بنشینند و اقدام ایشان صرفا برای مسئله فدک نبود. ایشان به مسلمانان یادآوری کردند که شما در چه شرایطی بودید و خداوند به شما چه داد و چون قرار است را به بعد کنید و از سویی در این دچار شدید، لذا به دین ضربه زدید. علت این وقایع از نگاه حضرت این است که در شده است، بزرگان را کنار زدید و را مطرح کردید. درسی که از این خطبه می‌توانیم بیاموزیم این است که در هر وقت که است کنار برود و که (ع) هستند در حاشیه قرار بگیرند و را در جامعه عزت بدهید درمی‌آید و خودمان خودمان و را فراهم می‌کنیم. 📝قسمت اخر 🔺◾️🔺◾️🔺◾️◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️ نقش بی بدیل حضرت صدیقه(س) در دفاع از ولایت پس از رحلت رسول خدا(ص) امیرالمومنین(ع) تنها ماند. حضرت زهرا(س) در این موقعیت دشوار یک تنه هم ، هم و هم امیرالمومنین(ع) شد و با تمام وجود از امام زمان خود کرد. بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص) با گریه‌ها و اشک‌های بی امان، با نوحه‌سرایی بر سر مزار حمزه سیدالشهدا و خطبه‌های شان از امیرالمومنین علی(ع) به عنوان (ص) دفاع کرد. خطبه فدکیه حضرت فاطمه(س) در واقع این بانوی گرامی بود تا امیرالمومنین(ع) را برای کنند. هرچند وجود نازنین حضرت زهرا(س) در راه شد ولی آن حضرت هم و هم امیرالمومنین(ع) را نجات داد و همچنین جریان را برای آینده شیعیان حفظ کرد. 🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 بندی از فرازهای حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان حق خویش، به مطلبی بسیار روشن می پردازد؛ مطلبی که به عمد و یا سهو مورد غفلت واقع شده است؛ می فرماید: «إعلَمُوا أنِّی فَاطِمَهُ»؛ بدانید که من فاطمه‌ام. این مهم‌ترین وجه معرفی آن حضرت است و خود مبنایی برای معرفی سایر اهل کسا می باشد که پدر فاطمه، همسر فاطمه و پسران فاطمه‌اند. این خطاب در «خطبه فدکیه» در کنار مضامین عالی دیگر، بیانگر در همه ابعاد انسانی است. 🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 سخنرانی حضرت زهرا (سلام الله علیها) مقدمات قبل از سخنرانی در سند این خطبه راوی قبل از پرداختن به بیانات حضرت، به چگونگی حضور ایشان در مسجد و نوع پوشش حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مشی ایشان هنگام حرکت اشاره می کند. رفتن به مسجد «لاثَت خِمارَها عَلی رَأسِها». حضرت زهرا (سلام الله علیها) برخاستند و خمار را بستند. «لاثَ» به معنی پیچیده است. مثلاً می‌گوییم «لاثَ العمامه علی رأسه، ای شدّها و ربطها». یعنی عمامه را به سرش پیچید. اما چیزی بوده است ، به صورتی که سر و سینه و گردن را می‌پوشانده است و همان است که در آیه شریفه آمده است: «وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ علی جُیُوبِهِنَّ». را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند. خُمُر جمع خِمار است. از لفظ خمار هم معلوم می‌شود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود. «وَاشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها». و را بر سر افکندند. بوده که روی لباسها می‌پوشیده‌اند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود. 🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 قسمت سوم
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 تَطَاُ ذُيُولَها يعنی حضرت در راه رفتن پا روی پايين لباسش می ‏گذاشت. يا بر اثر ناراحتی با شتاب حركت می‏ كرد. در اين‏جا به طور مسلّم منظور اين است كه بود كه گاه می‏ گرفت و چون ممكن است از اين عبارت استشمام شود كه حضرت در راه رفتن عجله داشتند در ادامه آمده است: * ما تَخْرِمُ مِشْيَتُهٰا مِشيَةَ رَسُولِ‏ اللّه صلوات الله علیه و آله يعنی حضرت هيچ كم از اكرم صلوات الله علیه و آله نداشت. از نظر ما طلبه‏ ها مشية بر وزن فعله نوع و هيئت فعل را می ‏رساند. يعنی روش راه رفتن حضرت هيچ از روش راه رفتن پدرشان كم نداشت يعنی با همان و رسول اكرم صلوات الله علیه و آله حركت می‏ كرد و آن عظمت و وقار و متانت در راه رفتن او بود و همۀ آنچه را كه است رعايت كرده بود. در اين عبارت دو نكته وجود دارد: اوّل آنكه رفع اين شبهه است كه چرا حضرت تند می‏ رفت و عجله داشت كه پاسخ می‏ گويد مشی او مثل پدرش رسول اكرم صلوات الله علیه و آله بود يعنی با همان متانت و وقار، و دوّم اين كه شايد به دليل بلند بودن، لباس قهراً زير پا قرار می‏ گرفته است. 🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 قسمت پنجم
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 آغاز سخن در مقدمه خطبه آمده است حضرت زهرا (سلام الله علیها) قبل از ای کرد و ناله‌اش آنچنان بود که تمام مهـاجرین و انصار و زن و مردی که در مسجد بودند شروع کردند به اما گریـه ای که معمـولی و . (ص ۲۷) و حضرت با این کلام خطبه را آغاز کردند: «فَقالتَ: اَلْحمد للهّ علی ما أنعْم و لهَ الشّکْرُ علی ما ألَهم.» ستایش خداوند را بر آنچه انعام فرمـود و شـکر خـدای را بـر آنچـه کـه بـه انسانها الهام کرد. ، ستایش نسبت به است و شکر عبارت از نسبت به فعل است. شکر یا به این معنا است که یا انسان در خود ، را میکند و یا اینکه از بـه مـنعم راه می‌یابد و لـذا در ابعـاد وجـودی انسان آثار مختلفی دارد. در بـه صـورت ، ، ، و امثال این صفات مـی کنـد . # شـکر در زبـان بـه شـکل و حمـد وستایش خود را نشان می دهد و در و قالبیه انسان بـه صـورت و به در راه و… بنابراین حمد و شکر از نظر و بـه اصـطلاح زبـانی نسبت به خداوند یکی است. اما اگر مثلاً از ملکه سـتایش شـود صـورت گرفتـه زیرا از است اما از اسـت کـه فعـل خـود ناشـی از صفت است. پس دایره شکر محدودتر از حمد است. کتاب ایت الله مجتبی تهرانی (ص ۳۱) 🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 قسمت ششم
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 در اینجا منظور از آن و اسـت کـه خداونـد بـه انسان عنایت فرموده است. از است زیرا وحـی نسـبت بـه اطلاق می شود؛ حتی حیواناتی مثل و… اما اش_محدودتر است. شاید در قرآن اصلاً را نسبت به به کار است. پس یـک الهـام عمـومی نسبت به انسـانها داریـم کـه حضرت(سلام الله علیها) فرمودند: «و لهَ الشّکْرُ علی ما ألَهم»؛ از این آنچه که عمومی اسـت و به اصطلاح عقل عملی می گویند یعنی و که هر انسانی از نظر به این و مفطور است و امور مثل عدل و زشتی امـوری مثل ظلم را هر انسانی از نظر درون درک می‌کند. خدا خود این را به انسـان یـاد داده و به همه کرده است. (ص ۳۳) به هر حال همان است که از و دارد 🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 قسمت هفتم
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 ثنای الهی و هدف از خلقت حضرت در ادامه با جملاتی آسمانی به ثنای حق تعالی و به اقرار می پردازند و سپس ایشان پس از بیان اینکه خداوند موجودات را خلق کرد بدون آنکه محتاج به آنان باشد یا سودی از این کار برای او حاصل شود به اشاره می کند: خداوند موجودات را برای کرد. به معنـای قـدرت بـریک شی ء است اما بر طبق . در اینجا حضرت می فرمایند به یک معنا می کند و البته فضل خداوند و هـم از طـرف دیگـر اقتضـاء خلقـت می کند.(ص ۴۷) و نیز این خلقت برای انسانها است برای . در حقیقت حضرت می فرمایند که امری نیست بلکه انسان مفطور به اطاعـت اسـت و این که اسـت. (ص ۴۸) و نیز برای آن است که را کند تا او را . (ص ۴۹) و برای این است که او را کنند.در نتیجه اش این است که مخلوقات او بی چون و چرا او را کرنش می کنند(ص ۵۰) این و نظام آفرینش و پشتوانه دعوت انبیا به سوی است. به تعبیر دیگر و به بزرگتـرین بـرای و است. (ص ۵۱) 🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 قسمت هشتم 📚کتاب شرحی بر خطبه فدکیه 📝حاج آقا مجتبی تهرانی
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 شهادت به و اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) سپس ضمن و ، حضرت به و شهادت می دهد و به انتخاب رسول گرامی اسلام از طرف خداوند قبل از دیگر موجودات اشاره می فرمایند و در این موضوع می فرمایند: از آنجا که خداوند به دارد و بـر ی همـه امـور از ازل تـا ابـد و به دارد، پـس گـل سرسـبد ایـن و را هـم می شناخت و او را که اشرف مخلوقات است از میان همه انسانها برای خـود برگزیـد. و اشاره می فرمایند به مردم قبل از بعثت پیامبر خاتم (صل الله علیه و آله و سلم) و و امت از . 🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺 قسمت نهم 📚کتاب شرحی بر خطبه فدکیه 📝حاج آقا مجتبی تهرانی