eitaa logo
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
474 دنبال‌کننده
328 عکس
19 ویدیو
2 فایل
در این کانال بنا دارم آیات و روایاتی که کاربرد آنها در زندگی زیاد و مهم است را با توضیحی مختصر بگذارم. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
از امام رضا (علیه السلام) به اسناد به پیامر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است: 👈 «مَا كَانَ وَ لاَ يَكُونُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ - مُؤْمِنٌ إِلاَّ وَ لَهُ جَارٌ يُؤْذِيهِ» نه مؤمنی بوده است و نه تا قیامت خواهد بود الا اینکه یک همنشینی (همسایه‌ای) خواهد داشت که او را آزار می‌دهد. در روایت دیگری از امام صادق (علیه السلام) است، هر مؤمنی چهار چیز همراه خود دارد: 👈 «جار يؤذيه، و شيطان يغويه، و منافق يقفو أثره، و مؤمن يحسده» همنشینی که او را آزار می‌دهد، شیطانی که او را اغوا می‌کند، منافقی که کارهای او را تقلید می‌کند، مؤمنی که به او حسادت می‌ورزد. ...... هر مؤمنی را نگاه کنید یا همکاری، یا همسایه‌ای، یا همسری و خلاصه کسی را خدا در کنار او گذاشته است که روی اعصاب و روان مؤمن راه می‌رود. تا مشکلی نباشد انسان صبر نمی‌کند، گذشت نمی‌کند، ایثار نمی‌کند، تلاش نمی‌کند و خلاصه رشد نمی‌کند. پس بپذیریم همین است که هست و این آزارها و مزاحمت‌ها در برنامه تربیتی خداوند برای ما است، با آنها بجنگیم اما فرار نکنیم، ناراحت نباشیم، این برنامه همیشه خواهد بود. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه باشید. @ayat_va_revayat
سلام علیکم 📌به اطلاع میرساند جلسه «حدیث خوانی» حاج آقای وحیدی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۵ برقرار می‌باشد. مکان:زنبیل‌آباد-۲۰متری حضرت ابوالفضل‌ علیه‌ السلام دانش ۱۲ پلاک ۵۴(ورودی خانوم‌ها) دانش ۱۴ پلاک ۵۳ (ورودی آقایون) انتهای جلسه همراه با پرسش و پاسخ می‌باشد. 🌀 @HamidVahidi_ir 🌐 http://www.hamidvahidi.ir
یک زمانی با خودم مرور می‌کردم بعد از آمدن به قم و طلبه شدن چه چیزی بر من افزوده شده که ارزشش را داشته و همچنان هم دلم را برای ماندن در قم قرص می‌کند؟! یکی از مهم‌ترین آنها آشنایی با استاد وحیدی و استفاده از محضر ایشان بود و هست. پیشنهاد می‌کنم این جلسه حدیث خوانی هفتگی که خانوادگی هم هست را تشریف بیاورید. هلک من لیس له حکیم یرشده. بهترین الگو برای تربیت، تربیت با همراه شدن با آیات و روایات و ذیل یک استاد عالم و مهذب است.
نعمت‌ها را تثبیت کنید... خداوند در سوره ابراهیم یک بیانیه داده است: 👈 «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ» یاد كنید هنگامی كه پروردگارتان اعلام كرد: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» اگر سپاس گزاری كنید، قطعاً نعمتِ‌ خود را بر شما می‌افزایم، و اگر ناسپاسی كنید، بی‌تردید عذابم سخت است. اگر خداوند به شما نعمتی داد: فرزندی، مال و اموالی، رزق معنوی، سلامتی، خدا را شکر کنید. آن نعمت‌ را با جزئیات و ظرافت‌هایش یاد کنید و خداوند را بابت تک تک آن ظرافت‌ها و جزئیات شکر کنید. خواهید دید آن نعمت که تثبیت می‌شود، هیچ! بلکه در موارد بعد بهبود کیفیت هم خواهد داشت. بیانیه رسمی خداست. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
حمد خداوند نردبانی است که در هر شرایطی باشیم با آن می‌توانیم تا بی‌نهایت‌های کمال دنیوی و اخروی صعود کنیم. اگر مریضی جسمی و معنوی داریم، اگر مبتلی به فقر و بلا هستیم، به نیمه پر لیوان توجه کنیم و شکرش را بجا آوریم تا بقیه را هم پر کنند. برای همانقدر از سلامتی که داریم شکر کنیم، برای همانقدر از مال و آبرو که داریم، خدا را شکر کنیم. (البته توجه بسیار مهم: شکر باید بدون بزرگی و ادعای شاکر بودن و خارج شدن از حالت تقصیر باشد.) آن وقت بر نردبان صعود تا بی‌نهایت قرار گرفته‌ایم. برای اینکه قدرت حمد در تعالی انسان را باور کنیم، دعای اول صحیفه مبارکه سجادیه عالی است. در یک فراز آن در مورد حمد آمده است: 👈 «حَمْداً يَرْتَفِعُ مِنَّا إِلَى أَعْلَى عِلِّيِّينَ فِي ﴿كِتَابٍ مَرْقُومٍ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾.» شکری که بالا می‌برد ما را به سوی بالاترین بالاها، آنجا که «در پرونده‌ای ثبت شده و مقرّبان درگاه الهی شاهد آنند». 📌حمدی که با آن می‌شود تا اعلا علیین (بالاترین بالاها) رسید. @ayat_va_revayat
⁉️ چرا سرنوشت آدم‌ها و زندگی‌هاشان اینقدر فرق می‌کند؟! آدم در حکمت خدا می‌ماند! چرا؟ چراهایی که به اشکال مختلف به ذهن آدم‌ها می‌آید. اگر چند اصل مرتبط را بدانیم پاسخ این چراها روشن‌تر می‌شود. 👈 ۱. خداوند انفعال ندارد، هرچه هست خدا و قوانین ثابتش در عالم است، هرکس هر سرنوشتی دارد، در نظام قوانین ثابت ربوبیت خداست و هرکس دیگر هم بتواند عینا پا جای پای دیگری نهد عین همان سرنوشت را خواهد داشت. 👈 ۲. فقط و فقط یک عامل مستقیما در زندگی ما اثر دارد و بقیه همه حاشیه و غیر مستقیم هستند، خودمان و بس. البته اعمال پدر و مادر حتی در نظام عقوبت و پاداش الهی به زندگی فرزند گره خورده است ولی آن هم قابلیت جبران دارد. فقط سر جمع عمل خودمان است که قابلیت جبران ندارد. هر بدی و مشکلی که در زندگی ما است یا مستقیما نتیجه کار ماست یا نتیجه کار پدر و مادر ما که می‌توانستیم با استغفار برای آنها، برطرفش کنیم. 👈 ۳. همه سهمی ثابت از مصیبت را دارند که آن را می‌شود با صدقه و زحمت در راه خدا با زحمت‌های دنیوی جایگزین کرد. جدا از این سهمیه ثابت هر خطا و گناهی نتیجه‌ای دارد که اگر در سنت استدراج نباشیم، در همین دنیا نتیجه‌اش را می‌بینیم اما همین نتیجه خطا را هم می‌شود با استغفار و جبران خطاها و صدقه از بین برد. 👈 ۴. همه در هر سطحی باشیم، غرق در نعمت‌هایی هستیم که به آنها توجه نداریم، قدردانی و شکر این نعمت‌ها موجب تثبیت و افزایش آنها است. 📌 این چهار اصل را که بدانیم باید برویم سراغ نعمت و خطا شناسی، هرچه دقیق‌تر نعمت‌ها را شناختیم و شکر و خطاها را شناختیم و جبران کردیم، موفق‌تر خواهیم بود. @ayat_va_revayat
در قرآن در ماجرای زلیخا و زندانی کردن یوسف، وقتی پادشاه، زلیخا را خواست و از ماجرای یوسف پرسید، زلیخا که از کارش پشیمان شده بود، نزد حاکم اعتراف کرد و بعد گفت: «وَ مَآ أُبَرِّئُ نَفْسِيٓ ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوٓءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّيٓ ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ» من خود را از گناه تبرئه نمی‌كنم؛ زیرا نفس طغیان‌گر به شدّت به بدی فرمان می‌دهد... در استناد به آیات قرآن باید دقت کرد کدام حرف را چه کسی می‌زند؟! مثلا حرفی را شیطان زده یا عزیز مصر زده یا نبی خدا؟! ابتدائا به حرف غیر خداوند و نبی خدا نمی‌توان استناد کرد، جز با آوردن قرینه‌ای مثل اینکه چون خدا این کلام را از زبان یک مؤمن روایت می‌کند و متصلا یا منفصلا رد نمی‌کند، پس آن مطلب مورد تایید است. شواهد تأیید کلام زلیخا رد نشدنش و نیز دعوت قرآن به نهی نفس از هوا و قبح رضایت و اعجاب به نفس در روایات است. البته یک قول دیگر هم این است که آن کلام خود یوسف (ع) است. ر.ب: المیزان. نتیجه اینکه: چطور می‌شود به نفسی که: «لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوٓءِ» بسیار به بدی دعوت می‌کند، خوش‌گمان بود؟! ما همیشه باید به توصیه‌های نفس خود بدگمان باشیم و به خدا خوش‌گمان. بدگمانی یعنی در دعوت‌های نفس به شهوت‌های مختلف و توجیهاتش اصل را بر مخالفت بگذاریم، تعقل کنیم و حساس باشیم، حس کسی که با یک کلاهبردار معامله می‌کند و حواسش هست کلاهش را برندارند، داشته باشیم. تو که با منظور خاصی به این خانم نگاه نمی‌کنی! تو که برای دعوت به نفس این را نمی‌گویی! تو که برای نفع خودت این کار را نمی‌کنی و... همه از کلاهبرداری‌های نفس است. @ayat_va_revayat
در قرآن به برخی چیزها قسم خورده شده است، گاهی هم تعبیر بلاغی «لا اقسم» آمده است. برخی می‌گویند بعد از لا باید مکثی کرد و بعد اقسم را خواند، یعنی نه چنین نیست که قسم نخورم، قسم می‌خورم، برخی هم می‌گویند این تعبیر یعنی آنقدر این مطلب ارزشمند است که به آن قسم نمی‌خورم. در هر دو صورت اهمیت و ارزشمندی آنچه طرف قسم است معلوم است. یکی از چیزهای طرف قسم در قرآن، نفس لوامه است. این معنا در مقابل نفس اماره قرار دارد و اشاره به ستیز میان دعوت‌های عقلانی و شهوانی، در درون انسان دارد، کانه انسان دو وجود انسانی و حیوانی دارد که در حال جنگ با یکدیگر هستند. این جدال در اکثر ما باقی است تا جایی که دیگر عقل حاکم مطلق شود و به قولی به آن نفس مطمئنة گوییم. در جدال عقل و شهوت با اینکه هرکدام پیروز شوند ظاهرا خود ما هستیم ولی حالت سرور در پیروزی عقل بر شهوات برای ما حاصل می‌شود نه برعکس، این نشان می‌دهد آن خود اصیل ما که پیروزیش را واقعا پیروزی خودمان می‌دانیم، وجود انسانی و عاقل ماست، نه وجود حیوانی و شهوانی. در واقع ما یک نفس بیشتر نداریم و فقط دو گرایش به آنچه مناسب خود می‌دانیم در آن است، مثلا شهوت می‌گوید دیدن تصویر این خانم برای شما خوب است و عقل دعوت کننده به طاعت خدا می‌گوید خوب نیست. ما دو مبدأ برای امر به بدی‌ها در وجودمان داریم، یکی شیاطین، یکی نفس امارة با همان تعریفش، اولی با بی‌محلی کم کم می‌رود یا دعوتش کم می‌شود و دومی هم تربیت پذیر است و با طاعت عقل به حالت اطمینان (یا حسن ظن) به خدا و اهل بیتش می‌رسد و دیگر امر به بدی‌ها نمی‌کند. @ayat_va_revayat
🔹 نماز از مهم‌ترین عبادات نیایشی است و زکات از مهم‌ترین عبادات مالی است. 🔹از جمله ادعاهای برخی جریان‌های انحرافی این است که عبادات برای رساندن شما به مراحلی از کمال است و وقتی رسیدی دیگر نیازی به آن نداری؟! آنها بعد از رسیدن به مراحلی رساله را کنار می‌گذارند و واجبات را ترک و برخی حرام‌ها را مرتکب می‌شوند. اما از آنها می‌پرسیم کدام کمال است که شما به آن رسیده‌اید و نبی خدا عیسی (علیه السلام) نرسیده بود؟! از قول عیسی علیه السلام در قرآن آمده است: «وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا» خداوند من را هرجا كه باشم مایه برکت نهاده است و تا زنده‌ام به نماز و زكات سفارشم كرده است. چه کسی از پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین و عیسی (علیهم السلام) که تا پایان عمر عبادت‌های سنگین می‌کردند، بالاتر است که چنین ادعایی کند که گمراهانی چون اهل صوفیه می‌کنند؟! 📌با آیات و روایات کاربردی مغفول واقع شده همراه شوید. @ayat_va_revayat
فضیلت نماز دهه اول ذی الحجة جعفر بن محمد علیهماالسلام قال: قال لي أبي محمد بن علي علیهماالسلام : يابني لاتتركن أن تصلي كل ليلة بين المغرب والعشاء الآخرة من ليالي عشر ذي الحجة ركعتين تقرأ في كل ركعة فاتحة الكتاب وقل هو الله أحد مرة واحدة و هذه الآية «وَوَاعَدْنَا مُوسَیٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَیٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ». فإذافعلت ذلك شاركت الحاج في ثوابهم و إن لم تحج. امام صادق علیه‌السلام فرمودند : پدرم امام باقر علیه السلام به من فرمود : پسرم در دهه اول ماه ذی الحجة مابین نماز مغرب و عشا دورکعت نماز که در هر رکعت فاتحه الکتاب(سوره حمد) و سوره توحید و آیه «وَوَاعَدْنَا مُوسَیٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَیٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ» (آیه۱۴۲ سوره اعراف) خوانده می‌شود ، را هرگز ترک نکن. پس اگر این نماز را بخوانی در ثواب حاجیان شریک خواهی بود گرچه به حج نرفته باشی. 📚 الإقبال بالأعمال الحسنه صفحه۶۱۳ 📌با آیات و روایات کاربردی مغفول واقع شده همراه شوید. @ayat_va_revayat
برخی تصورشان از ولایت چیزی شبیه شاهنشاهی و دیکتاتوری است و در نتیجه از همان جهتی که دیکتاتوری و شاهنشاهی را نفی می‌کنند، ولایت‌مداری را هم نفی می‌کنند. می‌گویند همه انسان‌ها برابر هستند و اساسا اینکه کسی اولی(مقدم) بر دیگری باشد عین ظلم است. پس با این استدلال حتی اگر به زبان هم نیاورند ولی مثلا: «النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» هم حرف غلط و مستلزم ظلم است. رسیدن بشر به اینکه همه انسان‌ها برابر هستند، نشان از تکامل بشر است و این حرف مورد تایید خداوند هم است. خداوند می‌گوید: 👈 «مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» (۷۹ - آل عمران) خداوند عالم‌ترین، شجاع‌ترین، عابدترین، عادل‌ترین، صادق‌ترین، مهربان‌ترین انسان‌ها (اشفق علیهم من آبائهم و امهاتهم) را پرورانده و در مقام عصمت قرار داده است تا واسطه عبادت و بندگی خداوند و کمال بندگان بر زمین باشند. ولایت این واسطه‌ها، همان ولایت خداوند است برای تحقق دین خدا و کمال بندگان، هر حقی به آنها داده شده است در همین راستا است و خود خداوند حافظ آنها است و هیچ خیانتی در مسیر ولایت الهی به نفع خودشان یا اطرافیانشان نخواهند داشت. 👈 «وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ ۚ وَمَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» (۱۶۱ - آل عمران) 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مصاحبه مردمی 🔹 چه کسی را در زندگی از همه بیشتر دوستش داریم ؟؟ 🔗 چه کسی مارو بیشتر از همه دوست داره؟؟ برای خواندن متن کامل روایتی که در فیلم استفاده می‌شود، روی لینک بالا بزنید.👆 @ayat_va_revayat
یک نکته در مورد این روایت عرض کنم: در نسخه‌هایی از این روایت در دیگر کتب، با همین مضامین و عبارات، اضافاتی نسبت به این نسخه که بنده آوردم وجود دارد که با ظاهر قرآن سازگار نیست. مثلا می‌گوید حضرات معصومین سایه نداشته‌اندو... و آنها را از نظر ظاهر متمایز از انسان‌های معمولی می‌کند. اما در قران می‌گوید: «وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِمْ مَا يَلْبِسُونَ» [این مغالطه‌گران لجوج می‌گویند: چرا پیامبر از جنس فرشتگان نیست؟] اگر او را فرشته‌ای قرار می‌دادیم، یقیناً وی را به شكل مردی در می‌آوردیم، و قطعاً حقیقت را همانطور كه آنان بر دیگران مُشتبه می‌كنند [به سزای لجاجتشان‌] بر خود آنان مُشتبه می‌ساختیم، [تا بر فرض پیامبر قرار دادن فرشته، باز بگویند: چرا پیامبری از جنس بشر برای ما قرار داده است؟] (۹ - انعام) پس برخی دستکاری‌ها ممکن است در روایات شده باشد که ملاک ما در اعتبار سنجی آن قرآن و عقل قطعی است و به همین جهت بنده این نسخه عاری از آن مطالب را انتخاب کردم. @ayat_va_revayat
ما برنامه‌ریزی می‌کنیم و خداوند هم برنامه می‌ریزد، آخرش هم آنکه می‌شود همان است که خدا می‌خواهد. روی هیچ چیزی خیلی حساب باز نکنیم و از آن مهم‌تر روی هیچ چیز هم بی‌حساب نشویم. اگر مؤمن باشیم، معمولا خداوند کارمان را از آنجاهایی راه می‌اندازد که رویش حساب باز نکرده‌ایم. تا معلوم شود رئیس خداست، به قولی تا معلوم شود کت تن کیست؟!😉 از امام صادق (علیه السلام) روایت است: «كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو» به آنچه که امید نبسته‌ای بیشتر امید ببند تا آنچه امید بسته‌ای. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
در روایت است وقتی آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا ناجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقَةً» (۱۲ مجادله) نازل شد و قرار شد هرکس می‌خواهد با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) صحبت کند قبلش صدقه دهد، کسی این کار را نکرد و حضرت امیر (علیه السلام) ده‌بار صدقه دادند و ده سوال پرسیدند. بعد هم این آیه و حکم آن نسخ شد. این ده سوال حضرت امیر و ده پاسخ پیامبر اکرم بسیار جالب است، ده سوال و جواب کوتاه و پر معنا. یکی از این سوال‌ها این بود: «مَا اَلْحِيلَةُ؟!» چاره چیست؟! وقتی انسان متحیر می‌شود و عقل انسان راه روشنی پیش رو ندارد و حالت تحیر است، به دنبال چاره می‌گردد. در چنین حالتی چه باید کرد؟! پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پاسخ دادند: «تَرْكُ اَلْحِيلَةِ» چاره جویی را رها کن. صبر کن کاری نکن، به خودت هم فشار نیاور که حتما باید کاری کنم. گاهی باید صبر کرد. ..... شیرازی‌ها یک حالت خوشی دارند که تفسیر همین راهکار است، وقتی متحیر می‌شوند و هیچ راه مشخصی پیش روی خود نمی‌بینند می‌گویند: «حالو» یعنی حالو یه طوری میشه غصه نخور، حرص نخور. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
از امام باقر (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) روایت است: گوئی می‌بینم قومی را که «قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ» از سمت شرق خارج می‌شوند. (آن زمان حضرت در مدینه هستند و مشرق می‌شود: ایران، هند و...) «يَطْلُبُونَ اَلْحَقَّ فَلاَ يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلاَ يُعْطَوْنَهُ» این قوم حق را مطالبه می‌کنند اما به آنها داده نمی‌شود. سپس دوباره مطالبه می‌کنند و باز نمی‌دهند. (اینکه دوباره مطالبه می‌کنند ظاهرش این است که این وسط یک مدتی از گرفتن حقشان کوتاه آمده‌اند.) «فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلاَ يَقْبَلُونَهُ» وقتی می‌بینند حقشان را نمی‌دهند شمشیرهایشان را برهنه می‌کنند و بر شانه می‌گذارند یعنی سلاحشان را آشکار و آماده می‌کنند، از قدرت و مقاومت استفاده می‌کنند. وقتی چنین می‌کنند حقشان را می‌دهند ولی دیگر نیازی به آن ندارند، خودکفا شده‌اند و می‌گویند نمی‌خواهیمش. «حَتَّى يَقُومُوا وَ لاَ يَدْفَعُونَهَا إِلاَّ إِلَى صَاحِبِكُمْ» این شرایط ادامه می‌یابد تا اینکه اینها قیام می‌کنند و قدرت یا قیام خود را به کسی ندهند جز صاحب ولایت (امام زمان). بعد حضرت ادامه می‌دهند: کشتگانشان شهید هستند و اگر آنها را درک می‌کردم خودم را حفظ می‌کردم برای حضرت حجت(عج). برخی بر اساس روایات می‌گویند هر قیامی قبل از ظهور امام زمان باطل است اما به چنین روایاتی توجه ندارند. برخی این روایت را بر انقلاب اسلامی ایران تطبیق می‌دهند چون حاکمیتی که گفتمان شیعه معتقد به مهدویت داشته باشد فقط ایران است. @ayat_va_revayat
برخی که این روایت را بر انقلاب اسلامی و شرایط کنونی تطبیق می‌دهند، در مورد کسانی که در حوادث مختلف وارد فضای جهاد می‌شوند، می‌گویند ما باید خودمان را حفظ کنیم تا امام زمان بیاید. گفتم شما می‌خواهی چهره و لباس امام زمان را درک کنی یا راه و مسیرش را؟! می‌خواهی امام زمان را درک کنی که به کمال برسی و کدام کمال بالاتر از شهادت؟! خدا بخواهد ما را برای آن زمان حفظ می‌کند ما که نمی‌توانیم از یک تکلیف واجب امروزمان دست برداریم برای درک امام زمان در آینده! این خودش پشت کردن به امام زمان است و مطمئنا وقتی هم حضرت بیاییند بهانه‌ای برای همراهی نکردن با ایشان خواهیم داشت. تازه خیلی هم نگران نباش همانطور که شهید حججی گفتند موقع ظهور این شهدا بر می‌گردند. گاهی دل‌ها ترسان است، برایش فلسفه بافی معنوی و عاشقانه می‌کنند! 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
یکی از چیزهایی که در دعاها و اذکار رسیده از اهل بیت (علیهم السلام) وجود دارد، ضریب دادن به اذکار و ستایش‌هایشان است. شاید همین یک عمل بتواند دنیا و آخرت انسان را آباد کند، چون در دستگاه خداوند هرچه ببخشد با هر ضریبی چیزی کم نمی‌شود و خداوند رحمة للعالمین دنبال بهانه برای بخشش به بندگان است‌. امام سجاد علیه السلام در دعای اول صحیفه خداوند را چنین حمد می‌کند و به آن ضریب می‌دهند: 👈 «حَمْداً يَفْضُلُ سَائِرَ الْحَمْدِ كَفَضْلِ رَبِّنَا عَلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ» ستایشی که از دیگر ستایش‌ها، برتری جوید، مانند برتری پروردگار، به همه مخلوقاتش. 👈 «حَمْداً لَا مُنْتَهَى لِحَدِّهِ، وَ لَا حِسَابَ لِعَدَدِهِ، وَ لَا مَبْلَغَ لِغَايَتِهِ، وَ لَا انْقِطَاعَ لِأَمَدِهِ» ستایشی که مرزش را پایانی و شمارۀ آن را حسابی و پایانش را نهایتی و مدّتش را سرآمدی، نباشد. در تسبیح ماه ذی‌الحجه از امیرالمؤمنین (علیه السلام) پس از ضریب دادن‌های مختلف به ذکر «لا اله الا الله» آمده است: 👈 «لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ مِنَ الْيَوْمِ إلَي يَوْمِ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ» «لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ» از امروز تا روز دميده شدن در صور. خداند ملکی را موکل می‌کند تا قیامت این اذکار را برای ما ثبت و حساب کند. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
در آیات مختلفی صحبت از رحمت و یا غضب خداوند بر بندگان شده است. مثلا در آیه ۹۳ نساء می‌گوید: 👈 «وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ...» هرکس مؤمنی را از روی عمد بکشد جزای او جهنم است و در آن تا ابد می‌ماند و خداوند بر او غضب می‌کند. قدر متیقن آیه کسی است که دیگری را از جهت مؤمن بودنش از روی عمد بکشد. حالا خداوند بر او غضب می‌کند یعنی چه؟! خداوند عصبانی می‌شود و او هم به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد؟! خیر. در مباحث خداشناسی توضیح می‌دهند که انفعال از عوامل بیرونی، نوعی نقص است و خداوند منفعل نمی‌شود، پس غضب کردن برای خداوند معنا ندارد بلکه یعنی خداوند کاری با او می‌کند که نشانه غضب خداوند بر او باشد. مثل اینکه می‌گوییم فلان پرستار با مریض مهربانی کرد، این بیان حس پرستار به مریض نیست بلکه منظور کارهایی است که نشان مهربانی است. افعال انفعالی یعنی افعالی که حاصل و پاسخ یک اتفاقی در بیرون است و برای خداوند معنا ندارد، رحمت و غضب و... قانون ثابت خداوند است. مائیم و آینه خلقت. «اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ» معنی آیه این نیست که خداوند مثلا به آنها تمسخر آمیز می‌خندد بلکه یعنی خداوند کاری با آنها می‌کند که نشان مسخره شدنشان است. «عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ» امید واثق باشد که پروردگارتان بر شما رحم کند. یعنی کاری با شما کند که نشانه رحمت خداوند است. خداوند بر خلاف خیلی از ماها تعارف زبانی و اظهار محبت و رحمت و یا غضب و ناراحتی زبانی صرف نمی‌کند بلکه همه چیز در ارتباط با خداوند نقد و عملی است. @ayat_va_revayat
مادر امام سجاد(ع) شهربانو یا شاه زنان دختر یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی بود که در زمان فتوحات اسلامی به اسارت درآمد و امیرالمؤمنین(ع) وی را برای انتخاب شوهر از میان مسلمانان آزاد گذاشت و او هم بر اساس خوابی که پیش از آن دیده بود امام حسین(ع) را انتخاب کرد. در روایتی امیرالمؤمنین(ع) از شهربانو سوال می‌کند از پدر در مورد (وقعة الفیل) ماجرای فیل چه آموختی؟! شاید وقعة الفیل اشاره به یک جنگ خاص بین سپاه اسلامی و لشکر ساسانی بوده است شاید هم مربوط به ماجرای شکست لشکر ابرهه نزدیک به زمان تولد پیامبر اکرم(ص) بوده، که خبرش به ایرانیان هم رسیده بوده است. بانو شهربانو می‌گوید: پدرم می‌گفت: وقتی خدا بخواهد کاری کند تمام نیروها در برابر خواست خداوند ناتوان و بی‌اثر می‌شوند و هرگاه مدت انسان به پایان رسد انسان با چاره‌جویی‌های خودش مرگش فرا می‌رسد. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: چقدر پدرت خوب گفته است: «تَذِلُّ الاُْمُورُ لِلْمَقَادِیرِ، حَتَّى یَکُونَ الْحَتْفُ فِی التَّدْبِیرِ» امور در مقابل تقدیرها چنان کوچک و مطیع می‌شوند که گاهی بلا و نابودی در چاره‌جویی‌هایی است که افراد می‌کنند. ... چه بسیار کسانی که علت مرگشان بستن کمربند ایمنی بود! ما اجازه نداریم بیکار باشیم و فکر و تدبیر نکنیم، باید تلاش و چاره‌جویی کنیم اما باید بدانیم کار دست خداست نه ما. برای پیاده شدن خواست خدا هم نه دیر می‌شود نه چیزی مانع آن است. نتیجه اینکه غصه و حرص و جوش هیچ چیز را نخوریم، کارمان را به بهترین شکل بکنیم، کاری هم به اینکه چه شد و می‌شود، نداشته باشیم چون نقشه خداست که بالاخره پیاده می‌شود. @ayat_va_revayat
از امام رضا (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) روایت است: «لاَ قَوْلَ إِلاَّ بِعَمَلٍ وَ لاَ عَمَلَ إِلاَّ بِنِيَّةٍ وَ لاَ نِيَّةَ إِلاَّ بِإِصَابَةِ اَلسُّنَّةِ» حرف بدون عمل باد هواست هیچ ارزشی ندارد. عمل بدون نیت هم باز هیچ ارزشی ندارد. نیت بدون تطابق با سنت هم ارزشی ندارد. برخی هستند مثل ماشین شده‌اند صبح دکمه آنها را می‌زنی شروع به خوردن و کارکردن می‌کنند و همینطور روشن هستند تا شب شود و موتورشان خاموش شود و صبح دوباره استارت بخورند! اسلام چیزی را به عمل افزوده است به نام نیت، هرجا عملی را می‌خواهی برای خدا باشد و به خدا تحویل دهی بدون نیت پذیرفته نیست. نیت یعنی به کارت فکر کن، من این کار را در این نظام آفرینش و خلقت برای چه انجام می‌دهم؟! اگر ته این فکر به خدا رسید و کار را انجام دادی به قصد مقرب خداوند شدن، خداوند آن را از تو می‌خرد. با آن به کمال می‌رسی، رشد می‌کنی. این فرصت به انسان داده شده است که اعمال معمولی روزانه‌اش را هم با نیت لله بیامیزد و بابتش ثواب ببرد. نیت نه بهترین تمرین برای فکر کردن بلکه خود فکر کردن است. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
از امام هادی علیه السلام روایت است: «مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلاَ تَأْمَنْ شَرَّهُ» هرکس پیش خودش عزیز نباشد از شر او ایمن نباشید. از مهم‌ترین چیزها در تربیت، دادن عزت نفس و شخصیت، به افراد است و به قول شهید مطهری این مطلب ریشه و مبنای اخلاق اسلامی است. (ر.ب: تعلیم و تربیت در اسلام، ص ۱۴۱) در نگاه اسلامی اگر می‌خواهیم بچه درستکار باشد بایست به او شخصیت داد، کسی که برای خود شخصیت قائل نیست دست به هر پستی می‌زند اما کسی که برای خود عزت و شخصیت قائل است، تن به حقارت و کارهای پست که فطرتا مخالف عزت نفس است، نمی‌دهد. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت است: «أَكْرِمْ نَفْسَكَ عَنْ كُلِّ دَنِيَّةٍ وَ إِنْ سَاقَتْكَ إِلَى اَلرُّعْبِ فَإِنَّكَ لَنْ تَعْتَاضَ بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِكَ عِوَضاً» نفس خودت را عزیزتر از هر کار پستی بدان اگرچه این عزیز داشتن موجب ترس تو شود چرا که آنچه از نفس خودت می‌بخشی جایگزینی ندارد. از حضرت روایت دیگری است: «إِنَّ أَعْظَمَ اَلنَّاسِ قَدْراً اَلَّذِي لاَ يَرَى اَلدُّنْيَا لِنَفْسِهِ خَطَراً» با ارزش‌ترین مردم کسی است که تمام دنیا را قیمت خود نداند. وقتی می‌گوئیم کار پست انجام ندهیم، یعنی خود را عزیزتر از تحمل حقارت برای دنیا ببینیم، قدر و ارزش خود را پول نبینیم، «لاَ يَرَى اَلدُّنْيَا لِنَفْسِهِ خَطَراً» اما این منافات ندارد که کسی گاهی موقتا برای خدا مجبور شود کوچک شود و مطمئنا اگر در مسیر خدا باشد خدا نمی‌گذارد او کوچک بماند. ممکن است مؤمن مجبور شود دستفروشی کند، کارگری کند و خلاصه کارهای ظاهرا سطح پایین جامعه را انجام دهد اما اگر این کار کردنش در راه اطاعت خدا و جهاد برای تامین مخارج اهلش و سربار جامعه نبودن باشد، خدا او را عزیز خواهد کرد. «مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا» هرکس عزت می‌خواهد همه عزت پیش خداست. «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ» عزت برای خدا و رسولش و مؤمنین است. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
از امام صادق علیه السلام روایت است: «الْمُفَوِّضُ أَمْرَهُ إِلَی اللَّهِ فِی رَاحَهًِْ الْأَبَدِ وَ اَلْعَيْشِ اَلدَّائِمِ اَلرَّغَدِ» هرکس امور خود را به خداوند تفويض كرد، در راحتی ابدی خواهد بود و روزى او آماده و وسيع است. حدیث ادامه دارد: و تفویض کننده واقعی، كسى است كه نفس خود را باز دارد از هر قصدى و مطلبى كه آن غير خدا باشد. همانگونه که امير المؤمنين عليه السّلام مى‌فرمايد كه: من راضى‌ام به آنچه خداوند عالم و تقسیم کننده قسمت‌ها قسمت كرده است براى من، و من كار خود را به كسى تفویض کرده‌ام که مرا خلق كرده است و چنان كه در زمان‌هاى گذشته، چشم برهم زدنی از احسان او فارغ نبوده‌ام و هميشه از خوان احسان او متنعّم بوده‌ام، در زمان آينده نيز چنين خواهد بود، چرا كه كريم على الاطلاق و رحيم بالاستحقاق، وظيفۀ روزى‌خواران را كم و قطع نمى‌كند. ما در دستگاه الهی تکالیفی داریم، اگر به دنبال روزی هستیم هم از این جهت باید باشد که تکلیف داریم برای کسب روزی تعقل و تلاش کنیم. اما این تعقل و تلاش وقتی زیبا و با آرامش و راحتی است که امور خود را به خداوند تفویض کنیم. پول مدرسه بچه‌ام چه می‌شود؟ اجاره خانه چه می‌شود؟ فلان قسط! مرغ و گوشت گران شده است، هیچ اهمیتی ندارد، شما دنبال انجام تکالیفت هستی؟! تلاش می‌کنی؟! پس خودش حل می‌شود همه‌اش؟! نه اکثرش ۹۵ درصدش حل می‌شود و آنی هم که حل نشد مطمأن باش که خیر شما در حل نشدنش بوده است. اگر تفویض کرده‌ای به خدا خودش خوب می‌داند چطور کارها را پیش ببرد. @ayat_va_revayat
یه بار دو نفر که مشکلاتشون زیاد یا توکل و ایمانشون کم بود، داشتن با هم صحبت می‌کردن و من اون ورتر می‌شنیدم. یکیش به اون یکی گفت دیدی اینها که هرچی بهشون میگی میگن خدا داده! خدا هست و... اون یکی گفت: آره، دیدی؟! اینها پشتشون گرمه الکی افه خدا میان. 😄😄 منم می‌شنیدم ولی انصافا خدا هست فقط باید باهاش باشی و توکل کنی و حسن ظن بهش داشته باشی. بعضی‌ها تا جاده صافه به خدا توکل می‌کنند ولی یه کم که پیچ خطرناک آمد میگن خدا برو کنار اینجا رو خودم هستم.😄 خدا همه جا و همیشه هست هر مشکلی هست از ماست باید مشکل خودمون رو پیدا کنیم.