عقائد_سلسلة محاور في_الظهور_31_ شمولية الدين و الوحي_لكل مرافق.mp3
19M
#درس_العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (31)
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
العقائد-سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) -32- معارف القرآن بتعليم أهل البيت(ع)-الشيخ محمد السند (دام.mp3
20.95M
#درس_العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (32)
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
عقائد_سلسلة_محاور_في_الظهور_33_مقام_الشهادة_للنبي_و_اله_على_الأنبياء.mp3
19.02M
#درس_العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (33)
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج)- (34) أكوان النبي (ص) وأهل البيت (ع) في القرآن الثلاثاء-13- رمضان-1444 هـ.mp3
18.5M
#درس_العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (34)
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (35)التمسك الظني بالكتاب قبال صاحب الأمر (عج).mp3
20.73M
#درس_العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (35)
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
سلسلة محاو رفي_ظهور المهدي (عج) (36) التمسك الظني بالكتاب قبال صاحب الأمر (عج).mp3
19.69M
#درس_العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (36)
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
العقائد_سلسلة_محاور_في_ظهور_المهدي_عج_37_وحدة_الثقلين_حقيقة_والتمسك.mp3
21.45M
#درس_العقائد
عنوان الدرس
سلسلة محاور في ظهور المهدي (عج) (37) السبت-17- رمضان-1444 هـ
@ayatollahsanad 🔺
https://eitaa.com/ayatollahsanad
#استفتاءات
#الصوم
❓السؤال .
من أذن عليه أذان الفجر وهو يغتسل غسل الجنابة ، فهل يجب عليه القضاء فقط أو القضاء والكفارة أو لا يجب عليه شي وصومه صحيح ؟ .
⬇️
🖊الجواب .
إذا ظن سعة الوقت للغسل فأجنب ، فبان الخلاف فمع المراعاة فلا شيء عليه ، وأما بدونها فالأحوط إن لم يكن أظهر القضاء ، و إذا أجنب - عمداً ليلاً - في وقت لا يسع الغسل ولا التيمم ملتفتاً إلى ذلك فهو من تعمد البقاء على الجنابة ٫ نعم إذا تمكن من التيمم وجب عليه التيمم والصوم .
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-أذن-عليه-أذان-الفجر-وهو-يغتسل-غسل-الج
@alsanadoffice 🔺
#استفتاءات
#الصوم
❓السؤال .
أنا مريضة ربو ، هل يجوز أن أضع البخاخ في فمي مع إحساسي أن هناك شيئا يدخل إلى فمي ؟ .
⬇️
🖊الجواب .
مع تحلل مادة البخاخ في ماء وريق الفم وابتلاعه فإنه يوجب الإفطار ، فإن كانت الحاجة لازمة أو يشتد الحرج للتنفس فيجوز لكن الأحوط الإمساك عن بقية المفطرات و يجب القضاء .
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=أنا-مريضة-ربو-،-هل-يجوز-أن-أضع-البخاخ-في
@alsanado
#استفتاءات
#التيمم
❓السؤال .
هل يصح التيمم على الحجر الأملس الذي ليس عليه غبار ، بمعنى هل تشترطون علوق شيء من التراب على يد المتيمم ؟ .
⬇️
🖊الجواب .
نعم يشترط علوق شيء من الغبار أو التراب بيد المتيمم بالمسح ، فالتيمم على الحجر الأملس والمرمر جائز بشرط كونه مغبرا أو متربا .
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=هل-يصح-التيمم-على-الحجر-الأملس-الذي-ليس
#استفتاءات
#عقائد_الإمامية
🟢الخلط بين أركان الفروع والفروع العملية
❓السؤال .
أشكل بعض السنة
بأن الشيعة ارتقت بالتقية إلى أصول الدين رغم أنها من الفروع
واستدلوا بقول الإمام الصادق ع ( التقية ديني )
فكلمة ديني تعني أنها من الأصول لكنها في الأصل مسألة فقهية ،
فما هو معنى ديني ودين آبائي ؟ .
⬇️
🖊الجواب .
١- كون المسألة من علم الفقه لا يستلزم كونها من الفروع ، ولقد خلط في ذلك جملة من الباحثين .
٢- فحسبوا أن الصلاة من الفروع لا من الأصول وكذلك الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر وكذلك حرمة الربا وووو .
٣- والحال أن معرفة وجوب الصلاة من أصول الدين الاعتقادية لا من الفروع .
٤- ومن ثم ذكر علماء الأصول أن امتثال معرفة هذا الوجوب بالموافقة الالتزامية لا الموافقة العملية .
٥- والذي من الفروع هو أداء الصلاة ، وهكذا الحال في بقية الأمثلة .
٦- ومن ثم يتبين خلط كثير من الباحثين في أركان الفروع فإن أركان الفروع ليست من الفروع إنما هي ركن مقوم للفروع كأعمدة لها ، نعم أداؤها العملي من الفروع كالصلاة عند دخول وقت اليوم المعين .
٧- ولا ريب أن تشريع التقية في مجموعة من آيات السور القرآنية كما استدل بذلك جملة فقهاء الفريقين اقتباسا من تعليم أهل البيت ع .
٨- ومع كون تشريعها قرآنيا وفي جملة من آيات السور البينة الدلالة ، فيرتقي معرفة تشريعها إلى كونها من ضروريات الدين وحكم منكرها حكم منكر الضرورة القرآنية ، الضرورة عند كافة المسلمين .
٩- كما أن القرآن يشير إلى تشريعها عند بقية الأنبياء لا خصوص البعثة النبوية الخاتمة ، مما ينبه على أن حكمها ليس مندرجا في اختلاف الشرائع بل هو من الأمور الموحدة التي بعث بها الأنبياء والرسل أي الدين الواحد .
١٠- ومن ثم معرفة حكمها وتشريعها من الدين لا من الفروع العملية الظنية الاجتهادية ، نعم أداء التقية عمل فرعي وتفاصيلها تشتمل على الاجتهادات الظنية .
١١- فاللازم عدم الخلط بين معرفة أحكام الفروع أي أركان الفروع وبين أدائها العملي .
١٢- فالولاية إذا أريد تشبيهها بالصلاة من حيث إن معرفة حكم الصلاة من أصول الدين الاعتقادية الضرورية لا كأداء الصلاة الذي هو من الفروع العملية وتفاصيلها من الفروع الظنية الاجتهادية .
١٣- ولا يخفى الفرق الكبير الخطير بين الفروع العملية الظنية الاجتهادية التي قد تخطئ وقد تصيب وبين أصول الدين الضرورية
فحكم وجوب الصلاة ليس من الفروع العملية الظنية الاجتهادية المحتملة للخطأ والصواب بل هو من أصول الاعتقاد .
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=أشكل-بعض-السنة-بأن-الشيعة-ارتقت-بالتقي
#استفتاءات
#الخمس
❓السؤال .
اقترضت مالا وبنيت به منزلا وكان علي مبلغ خمس صرفته أثناء البناء قدرة ٥٣٤ لحاجتي الماسة ، مع العلم أني اقترضت مبلغا كي أكمل البناء ، ماحكمه ؟ .
⬇️
🖊الجواب .
١- المال بالقرض ليس عليه خمس لأنه ليس ربحا مع أنه صرف في المؤنة .
٢- أما المال الذي تعلق به الخمس من السنين السابقة فيبقى في الذمة واللازم دفعه لاحقا ولو تدريجا بحسب القدرة .
٣- أما إن كان المال لربح نفس السنة فلا يستقر في الذمة الخمس بعد صرف المؤنة .
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اقترضت-مالا-وبنيت-به-منزلا-وكان-علي-مبل
@alsanadoffice 🔺
#استفتاءات
#عقائد_الإمامية
❓السؤال .
كنت أتابع رجلا صوفيا على الانترنيت ، هذا الرجل يعطي أذكارا من القرآن الكريم لقضاء الحوائج ، مثلاً يقول اقرأوا سورة الضحى ١١ مرة وسورة الملك ١١ مرة وبعدها اطلبوا حاجتكم .
لكن عندما رجعت إلى روايات أهل البيت عليهم السلام وجدت أن الصوفية أناس ملعونون وأن اهل البيت تبرأوا من الذي يذهب إليهم فتركت ذلك الرجل ، ولكن سؤالي هو هل أستطيع أن أستخدم هذه الأذكار لقضاء حوائجي أم لا وتكون بدعة ومخالفة لمنهج أهل البيت عليهم السلام ؟ .
⬇️
🖊الجواب .
١- روايات أهل البيت ع غنية بالأذكار لقضاء الحوائج وأهل البيت ع أدرى بما في بيت النبوة .
٢- وهناك الكتب الكثيرة لعلماء الإمامية التي جمعت واحتوت على ما ورد من أذكار مروية عن أهل البيت ع في قضاء كل نوع من الحاجات .
٣- عموم ذكر الله تعالى والآيات والسور القرآنية وإن كانت مشروعة قراءتها بأي عدد ونحو كان وراجحة ، إلا أن خواص السور والآيات والأذكار لا يتفطن إليها أحد كأهل آية التطهير .
٤- وقد أمر النبي ص بالتمسك بالقرآن بمعية العترة المطهرة فكيف يعتاد وينهج المؤمن متاركتهم وينهج نهج غيرهم ؟! .
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=كنت-أتابع-رجلا-صوفيا-على-الانترنيت-،-هذ
سلسلة_محاور_في_الظهور_33_مقام_الشهادة_للنبي_واله_ص_على_الانبياء.docx
47.7K
#تقرير_درس_العقائد
#سلسلة_محاور_في_ظهور_المهدي (عج)- (32)
معارف القرآن بتعليم أهل البيت (ع)
الاحد-11- رمضان-1444 هـ
@alsanaddroos🔹
سلسلة_محاور_في_ظهور_المهدي_عج_34_أكوان_النبي_صو_أهل_البيت_ع_في.docx
45.5K
#تقرير_بحث_العقائد
▫️ #سلسلة_محاور_في_الظهور (33) ▫️
مقام الشهادة للنبي و اله (ص) على الأنبياء و الأمم
الأثنين 12 رمضان 1444 هـ
@alsanaddroos 🔹
سلسلة_محاور_في_ظهور_المهدي_عج_35_ألتمسك_الظني_بالكتاب_قبال_صاحب.docx
45.1K
#تقرير_بحث_العقائد #سلسلة_محاور_في_ظهور_المهدي (عج)- (35)
التمسك الظني بالكتاب قبال صاحب الامر(عج)
الاربعاء-14- رمضان-1444 هـ
@alsanaddroos🔹
#پرسش_های_دینی
#روزه
❓سؤال
شخصی در شب، با این نیت که ماه شعبان است، نیت روزه میکند و چون روزه را روزۀ مستحبی میداند، بر جنابت خود باقی میماند، ولی در روز ثابت میشود که ماه مبارک رمضان وارد شدهاست و درواقع روزه از روزۀ ماه مبارک رمضان بودهاست. اینک آیا روزۀ او باطل است؟
⬇️
🖊پاسخ
صحیح بودن روزه بیوجه نیست، زیرا شخص به دخول ماه رمضان جهل داشتهاست و ازاینرو حکم ناسی و جاهل را دارد و «افطار عمدی» بر فعل او صدق نمیکند، هرچند مقتضای احتیاط این است که روزۀ ماه رمضان را نیت کند و روزه بگیرد و بعد از ماه مبارک رمضان نیز قضای روزه را به جا آورد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-در-شب،-با-این-نیت-که-ماه-شعبان-است،&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_اعتقادی
❓سؤال
در کتابِ الاختصاصِ شیخ مفید (قدسسره)، روایتی دربارۀ سورۀ جمعه نقل شدهاست. نظر شما دربارۀ محتوا و سند آن روایت چیست؟
⬇️
🖊پاسخ
1. روایت بهلحاظ سندی مرسل است، ولی برخی از فقرات آن در دستهای دیگر از روایت نیز نقل شدهاست.
2. روایت بهلحاظ متنی و محتوایی، به اختلاف قرائات اشاره دارد. اختلاف قرائات در سورههای قرآنی موردتوجه برخی از مفسرین شیعه و سنی نیز قرار گرفتهاست. برای مثال، برخی به جای واژۀ «فَاسْعَوْا» «فامضوا» بهکار بردهاند. این مورد و مواردی از ایندست از باب اختلاف قرائت است، نه از باب تحریف مصطلح که باطل بودن و نادرست بودن آن مورداجماع است. آری، اختلاف قرائت قرآنی با تحریف باطل و نادرست تفاوتی آشکار و روشن دارد.
3. شیخ طوسی (قدسسره) در تفسیر شریف تبیان و شیخ طبرسی (قدسسره) در تفسیر شریف مجمعالبیان، در بیشتر آیهها و سورههای قرآن، در قبال دیگر قرائات، قرائت اهلبیت (علیهمالسلام) را نیز ذکر کردهاند.
4. مفسرین شیعه و سنی نقل کردهاند که هنگامی که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به ایراد خطبههای نماز جمعه مشغول بود، مسلمان و صحابۀ پیامبر او را تنها گذاشتن و محل ایراد خطبه را ترک کردند و به تجارت و دادوستد و دیگر امور بیهوده و لهو مشغول شدند و فقط دوازده مرد و یک زن باقی ماندند و فقط آن دوازده مرد و یک زن به سخنان پیامبر گوش دادند بهطوری که اگر آنها نبودند و به سخنان پیامبر گوش نمیدادند، یعنی اگر همه پیامبر را تنها میگذاشتند، زمین [مکانی که آنها در آنجا بودند] آتش میگرفت و کسانی را که پیامبر را ترک کردند و تنها گذاشتند میسوازاند. آری، فقط آن دوازده مرد و یک زن باقی ماندند در حالی که آنان از صحابه نبودند!
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=در-کتابِ-الاختصاصِ-شیخ-مفید-قدسسره،&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
🟢لیالی مبارکه و زمانهایی که عقد نکاح در آن زمانها کراهت دارد
❓سؤال
ازدواج کردن (خواندنِ عقد نکاح) در زمانهای بهخصوصی کراهت دارد. اگر این زمانها با ولادتِ باسعادت یکی از ائمه (علیهمالسلام) مصادف باشد، آیا کراهت ازدواج و عقد نکاح ازبین میرود یا نه؟ اگر کراهت عقد ازبین نمیرود، آیا میتوان با به جا آوردن اعمالی، کراهت آن را ازبین برد؟
⬇️
🖊پاسخ
عقد نکاح در روزهایی که قمر در عقرب است و نیز در ساعات حاره [ساعتِ گرمِ وسطِ روز] مکروه است و این کراهت باقی است و با مصادف بودن با ولادت ائمه و امثال آن ازبین نمیرود.
[البته کراهت به آنچه گذشت منحصر نیست و] دربارۀ برخی اوقات دیگر سبب و داعیههای تکوینی ذکر شدهاست و عقد نکاح در آن اوقات نیز کراهت دارد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=ازدواج-کردن-خواندنِ-عقد-نکاح-در-زمان&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#روزه
❓سوال
مادری به نوزاد چهارماههاش شیر میدهد و هنگامی که مادرِ نوزاد روزه میگیرد شیر او کم میشود و نوزاد بهخاطر کم بودن شیر، بیقراری میکند. احتمالِ جدیِ عقلایی دارد که اگر روزه گرفتن را ادامه دهد، شیرش بهطور کامل خشک شود. آیا در این صورت روزه بر مادر واجب است؟
⬇️
🖊پاسخ
در فرض سؤال، روزه بر مادر واجب نیست. مادر میتواند روزه را افطار کند و در ازای هر روز فدیه دهد و بعداً روزههایش را قضا کند.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=مادری-به-نوزاد-چهارماههاش-شیر-مید&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_اعتقادی
🟢خصائص امیر مؤمنان، علی (علیهالسلام)
❓سؤال
امیر مؤمنان، حضرت علی (عليهالصلاةوالسلام) با نُه زن ازدواج کرد و چهار نفر از آنها را شاهد گرفت. آیا دلیلی روایی وجود دارد که گویای این باشد حضرت علی (علیهالصلاةوالسلام) نفسالرسول (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) است و مانند ایشان خصائصی دارد و اختیار نُه زوجه از جملۀ این خصائص است؟ آیا زنهای امیر مؤمنان، حضرت علی (عليهالصلاةوالسلام) امالمؤمنین محسوب میشوند بهطوری که ازدواج با آنها حرام باشد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. امیر مؤمنان، حضرت علی (عليهالصلاةوالسلام) در یک زمان بیش از چهار زن نداشت و دیگران امولد، یعنی کنیزِ حضرت، بودند.
2. دربارۀ حرام بودن تزویج زنهای حضرت علی (عليهالصلاةوالسلام)، بعد از درگذشت و شهادت ایشان، باید گفت بنابر برخی روایات، تزویج زنهای ایشان حرام است،
ولی در روایتی دیگر، اُمامه، یکی از همسران حضرت علی (عليهالصلاةوالسلام)، بعد از درگذشت و شهادت حضرت، ازدواج کردند در حالی که حضرت امام حسن (علیهالسلام) و حضرت امام حسین (علیهالسلام) نیز حضور داشتند.
پس این مسئله به واکاوی و بررسی و فحص و پژوهش بیشتری نیاز دارد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=امیر-مؤمنان،-حضرت-علی-عليهالصلاةو&lang=fa
پرسش_های_دینی
#روزه
❓سؤال
شخص روزهداری با صاحبکارش به اختلاف خورد و آنقدر عصبی شد که کنترلش را از دست داد و سیگاری برداشت و کشید و وقتی به خودآمد، فوری کشیدن سیگار را ترک کرد. آیا این شخص باید روزهاش را قضا کند؟ آیا از نظر شما، سیگار از مفطرات است؟
⬇️
🖊پاسخ
تدخین (سیگار کشیدن) مانند خوردن و آشامیدن و از مفطرات است، ولی اگر کسی از روی غفلت یا سهو و اشتباه سیگار بکشد، آسیبی به روزۀ شخص نمیرسد و روزهاش صحیح است.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخص-روزهداری-با-صاحبکارش-به-اختلاف&lang=fa
#پرسش_های_دینی
#كفاره
❓سؤال
شخصی بهسبب بیماری نمیتواند روزه بگیرد و ازاینرو باید بهازای هر روز فدیه دهد. او نمیدانست نمیتوان شکر را بهعنوان فدیه داد و از روی جهل، بهقدر فدیه، شکر به فقرا داد. آینک حکم او چیست؟ آیا آنچه دادهاست مجزی است یا نه؟
⬇️
🖊پاسخ
فدیه دادن شکر جایز و درنتیجه عمل آن شخص مجزی است، زیرا هر چیزی که غذا محسوب و خورده شود و موجب تقویت بدن شود، برای فدیه دادن، مجزی است.
البته بهتر است فدیه گندم یا آرد باشد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-بهسبب-بیماری-نمیتواند-روزه-بگ&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#نماز
❓سؤال
آیا در قرائت سورۀ فاتحه (حمد) رعایت ترتیل و تجوید لازم و ضروری است؟ آیا قرائت سورۀ فاتحه (حمد) باید بهصورت صحیح، همراه با رعایت ترتیل و قوانین تجوید، باشد در حالی که قرائت بیشتر مردم بمشکل دارد و بیشتر آنها تجوید را رعایت نمیکنند؟
⬇️
🖊پاسخ
در قرائت نه ترتیل لازم است و نه رعایت تجوید ضروری است و نه قرائت بهصوررت فصیح مهم و واجب است.
آنچه لازم و ضروری است این است که قرائت بهحسب زبان عربی، در تلفظ الفاظ و...، صحیح باشد، هرچند بهصورت غیرفصیح قرائت شود.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-در-قرائت-سورۀ-فاتحه-حمد-رعایت-ترتی&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#روزه
❓سؤال
شخصی در ماه مبارک رمضان، هنگام اذان صبح، غسل جنابت به جا میآورد. آیا فقط قضای روزه بر او واجب است یا قضا و کفاره، هردو، واجباند یا روزهاش صحیح است و چیزی بر او واجب نیست؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر شخص گمان میکرد وقت سعه دارد و بعد از جنب شدن میتواند غسل کند و خلاف گمانش آشکار شود، چیزی بر او واجب نیست.
در این فرض، روزۀ شخص صحیح است و نه قضای آن لازم است و نه کفاره برای آن.
اگر شخص گمان نمیکرد وقت سعه دارد، احوط (البته اگر اظهر نباشد) قضای روزه است.
اگر شخص از روی عمد خود را جنب کند در حالی که میداند وقت برای غسل و تیمم ندارد، حکم تعمد بر جنابت را دارد.
البته اگر وقت برای تیمم داشته باشد، باید تیمم کند و روزه بگیرد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-در-ماه-مبارک-رمضان،-هنگام-اذان-صبح&lang=fa