#پرسش_های_اعتقادی
❓سؤال
برخی میگویند سکونت در کربلای معلا مکروه است. آیا این سخن صحیح است؟
⬇️
🖊پاسخ
1. بیتوته و شبزندهداری در کربلای معلا از شبزندهداریِ شبِ قدر افضل و برتر است، چنانکه جناب ابنقولویه، استاد شیخ مفید (رحمهاالله)، در کتاب کاملالزیارت، در این باره روایت نقل کردهاست.
2. آری، برای کسی که ادب حضور ندارد و احترام مضجع شریف حضرت اباعبدالله (علیهالسلام) را، خصوصاً در نزدیکیهای قبر مطهر ایشان مانند صحنها و رواقها، رعایت نمیکند، ماندن و بیتوته کردن در کربلای معلا مکروه است.
البته این حکم به کربلا و قبر حضرت امام حسین (علیهالسلام) اختصاص ندارد و دربارۀ مکۀ مکرمه و مدینۀ منوره و نجف اشرف و سایر مرقدهای مطهر صادق است.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=برخی-میگویند-سکونت-در-کربلای-معلا-مک&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#بيانيه_استهلال
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب الحجج المصطفين و صلواته على سيد خلائقه محمد و آله السادات الأصفياء.
اما بعد از تحریر:
هلال ماه ذیالحجه در غروب روز یکشنبه در شهر سندیگو و ریورساید از ایالت کالفرنیا براساس گزارش چهار بینه ثابت شد که دو تصویر استهلال از دو شهر یادشده با هم تطابق دارند.
بنابراین روز دوشنبه اول ذیالحجه است.
خداوند به یمن وجودی حضرت حجتبن الحسن عسکری، حضرت امام زمان (عجاللهفرجهالشریف) این ماه را ماه خیر و برکت و نزول رحمت برای مومنان و مسلمانان قرار دهد.
دفتر مرجع عالیقدر، شیخ محمد سند (دامظله)
بامداد روز دوشنبه، اول ذیالحجهی سال ۱۴۴۴ ه.ق
🌐 https://m-sanad.com/?p=4166&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#حج
❓سؤال
اگر شخص مُحرم دراثر فعل شخصی دیگر، خود را مجروح و دراثر جراحت، خونریزی کند، آیا باید کفاره بدهد؟ برای مثال، اگر در دست شخص مُحرم وسیلۀ برندهای [مانند چاقو] باشد و شخصی دیگر به دست او ضربهای بزند و دراثر ضربۀ او، چاقو به بدن مُحرم اصابت و او را مجروح کند، آیا کفاره بر مُحرم واجب است؟
⬇️
🖊پاسخ
کفارهای بر عهدۀ مُحرم نیست.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اگر-شخص-مُحرم-دراثر-فعل-شخصی-دیگر،-خو&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#حج
❓سؤال
اگر شخص مُحرم دراثر فعل شخصی دیگر، خود را مجروح و دراثر جراحت، خونریزی کند، آیا باید کفاره بدهد؟ برای مثال، اگر در دست شخص مُحرم وسیلۀ برندهای [مانند چاقو] باشد و شخصی دیگر به دست او ضربهای بزند و دراثر ضربۀ او، چاقو به بدن مُحرم اصابت و او را مجروح کند، آیا کفاره بر مُحرم واجب است؟
⬇️
🖊پاسخ
کفارهای بر عهدۀ مُحرم نیست.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اگر-شخص-مُحرم-دراثر-فعل-شخصی-دیگر،-خو&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#معاملات
#مضاربه
❓سؤال
دو شخص که یکی سرمایه دارد و دیگری کاربلد است شراکتاً کاری را شروع کردند. سرمایه از یکی از آنها و کار بر عهدۀ دیگری است. کسی که کار بر عهدهاش است در بازههای زمانی معین، به صاحب سرمایه سود میدهد. البته مبلغ سود معین نیست و بالا و پایین میشود، گاهی سود زیادی میدهد و گاهی سود کمی میدهد، ولی اصل سرمایه برای صاحب مال محفوظ است. آیا این مضاربۀ حلال است؟
⬇️
🖊پاسخ
این معامله با رعایت شروطی صحیح و جایز است:
1. سود اعطایی نباید مبلغی معین و مشخص یا بهاندازۀ درصدی معین و مشخص از اصل سرمایه باشد، بلکه باید درصدی باشد [مثلاً چهل یا پنجاه یا شصت درصدِ سود].
2. عامل (کسی که کار بر عهدهاش است) نباید ضامن اصل سرمایه باشد، [یعنی در صورت از دست رفتن اصل سرمایه، نباید عامل ضامن و مسئول آن باشد].
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=دو-شخص-که-یکی-سرمایه-دارد-و-دیگری-کارب&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#ولايت
❓سؤال
در امور معاملاتی که نیازمند اذن مجتهد است، آیا مجتهد جامعالشرایطی به غیر از مرجع تقلید مکلف میتواند به مکلف اذن و اجازه دهد؟
برای مثال، آیا مجتهد جامعالشرایطی که مرجع تقلید مکلف نیست، میتواند برای شخص محجور ولیّ تعیین کند یا میتواند بدون اذن پدر، به دختر اجازۀ ازدواج دهد یا به طلاق غیابی، اجازه دهد؟
⬇️
🖊پاسخ
اذن و اجازه دادن در موارد یادشده از شئون «حاکم شرعی» است و هر فقیه جامعالشرایط حاکم شرعی محسوب میشود.
بنابراین هر فقیه جامعالشرایطی میتواند اذن و اجازه دهد و اذن و اجازه به مرجع تقلید شخص منحصر نیست.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=در-امور-معاملاتی-که-نیازمند-اذن-مجتهد-ا&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
جلسه اول - ۲۶ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت اول.mp3
36M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_اول
جلسه اول
چالش های اندیشه و فرهنگ
٢٦ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه اول - ۲۶ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت دوم.mp3
36.04M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_دوم
جلسه اول
چالش های اندیشه و فرهنگ
٢٦ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
❓سؤال
حکم تقطیع در نوشتن اسمای متبرکه چیست، مثلاً به جای کلمۀ «الله»، «ا...» بنویسیم یا به جای اسم شریف «محمد»، «م ح م د» بنویسیم؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر اینگونه نوشتن عرفاً توهین محسوب نشود، مانعی ندارد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=حکم-تقطیع-در-نوشتن-اسمای-متبرکه-چیست،-م&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#طهارت
❓سؤال
1. در صورت شک در نشانههای منی، مانند بو و غلظت و مقدار آن، حکم چیست؟ آیا باید بنا را بر منی بودن بگذاریم؟
2. در صورت شک در اینکه آیا منی با شهوت خارج شدهاست یا نه، حکم چیست؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر شک در علائم و نشانههای منی باشد، بعد از فحص و تحقیق در حد معمول، باید بنا بر عدم (منی نبودن) گذاشته شود.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=1-در-صورت-شک-در-نشانههای-منی،-مانند-بو-و&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
جلسه دوم - ۲۷ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت اول.mp3
23.11M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_اول
جلسه دوم
شيوه پژوهش چالش های فرهنگی و تمدنی
٢٧ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه دوم - ۲۷ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت دوم.mp3
22.95M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_دوم
جلسه دوم
شيوه پژوهش چالش های فرهنگی و تمدنی
٢٧ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه سوم - ۲۸ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت اول.mp3
29.23M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_اول
جلسه سوم
جنگ افزار رسانه و هنر در چالش های اجتماعی
٢٨ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه سوم - ۲۸ ذی القعده ۱۴۴۴- پارت دوم.mp3
28.95M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_دوم
جلسه سوم
جنگ افزار رسانه و هنر در چالش های اجتماعی
٢٨ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#طهارت
❓سؤال
اگر حین شستن شیء نجس شک کنیم که غسالۀ (آب شستشو) آن به جایی یا به چیزی برخورد کرد یا نه، باید به شک خود اعتنا کنیم؟
⬇️
🖊پاسخ
وسواس در فحص و تحقیق لازم نیست و باید به فحص در حد معمول اکتفا کرد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اگر-حین-شستن-شیء-نجس-شک-کنیم-که-غسالۀ-آن&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#غسل
❓سؤال
آیا با حوله یا پارچۀ خیس بهطوری که آب به بدن برسد، میتوان غسل کرد؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر آب به بدن برسد، مانعی ندارد. البته در این صورت باید بدن و حوله یا پارچه پاک باشد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-با-حوله-یا-پارچۀ-خیس-بهطوری-که-آب-ب&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
جلسه چهارم - ۲۹ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت اول.mp3
26.78M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_اول
جلسه چهارم
حقیقت برده داری در اسلام
٢٩ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه چهارم - ۲۹ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت دوم.mp3
26.74M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_دوم
جلسه چهارم
حقیقت برده داری در اسلام
٢٩ ذي القعدة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#اخلاق
❓سؤال
1. آیا پوشیدن شلوارک جلو نامحرم جایز است (با پوشیدن شلوارک گاهی زانوی شخص نمایان میشود)؟
2. اگر نامحرمی حضور نداشته باشد، میتوان با شلوارک نماز خواند؟
⬇️
🖊پاسخ
1. پوشیدن شلوارک اگر موجب تهییج شهوت نشود، حرام نیست.
2. مستحب است انسان با ظاهری آراسته و پوششی کامل نماز را به جا آورد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=1-آیا-پوشیدن-شلوارک-جلو-نامحرم-جایز-اس&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#حج
❓سؤال
برخی روایات از طواف زنی که نقاب یا پوشیه زدهاست منع کردهاند. برای مثال، در روایتی از حضرت امام صادق (علیهالسلام) در این باره صادر شدهاست که: «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا تَطُوفُ الْمَرْأَةُ بِالْبَيْتِ وَ هِيَ مُتَنَقِّبَةٌ؛ ابنابیعمیر از معاویه و او هم از حضرت امام صادق (علیهالسلام) نقل کردهاست که حضرت فرمود: زنی که نقاب و پوشیه دارد نباید خانۀ خداوند را طواف کند». آیا این روایت زنی را که در حال احلال است، نه در حال احرام، شامل میشود؟ آیا این روایت زنِ پوشیهدارِ در حالِ احلال را نیز از طواف کردن منع میکند؟ برای مثال، آیا این روایت زنِ پوشیهدار را از طواف حجِ بعد از احلال یا از طواف نسای بعد از احلال یا از طواف مندوب و مستحبی منع میکند؟
⬇️
🖊پاسخ
1. مشهور این روایت را بر منع تنقب (نقاب زدن) حمل کردهاند، نه بر مانع بودن تنقب (نقاب زدن)، یعنی از نظر مشهور، نقاب زدن در حال طواف، برای زن حرام است، ولی مانع صحت طواف نمیشود. به سخن دیگر، اگر زنی در حال طواف نقاب بزند، مرتکب حرام شدهاست، ولی به صحت طواف او آسیبی نمیرسد و طواف آن زن صحیح است.
2. نهتنها مشهور تنقب را مانع صحت نمیدانند، بلکه بر مانع نبودن تنقب، خصوصاً در طواف مندوب، ادعای تسالم شدهاست.
3. مشهور روایت را بر کراهت حمل کرده و گفتهاند طواف زن در حالی که نقاب و پوشیه زدهاست مکروه است.
4. دلیلِ اصلیِ حمل بر کراهت این است که روایت عام است و طواف مندوب را نیز شامل میشود و اگر بر مانعیت تنقب دلالت داشته باشد، باید در طواف مندوب و مستحبی نیز تنقب را مانع صحت بدانیم در حالی که طواف مستحب به همۀ شروطِ طوافِ واجب مشروط نیست
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=برخی-روایات-از-طواف-زنی-که-نقاب-یا-پوشیه&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
❓سؤال
با توجه به اینکه حضرت آیتالله سند (دامظله) آبجو و ماءالشعیر را حرام میداند، حکم نشستن بر سر سفرهای که در آن ماءالشعیر و آبجو وجود دارد چیست؟ اگر براساس فتوای صاحب مجلس، ماءالشعیر حلال باشد و صاحب مجلس در سفره آبجو و ماءالشعیر بگذارد، آیا میتوان بر سر آن سفره نشست و از دیگر غذاها و نوشیدنیها استفاده کرد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. هرچند آبجو و ماءالشعیر برای صاحب مجلس حلال ظاهری است، از نظر ما حکم خمر را دارد و حرام است و ازاینرو نباید بر سر سفرهای که خمر یا آبجو و ماءالشعیر وجود دارد نشست.
2. شایسته است میهمانان به میزبان تذکر دهند که آبجو و ماءالشعیر را از سر سفره بردارد تا نشستن بر سر آن برای کسی محذور نداشته باشد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=با-توجه-به-اینکه-حضرت-آیتالله-سند-دا&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
جلسه پنجم- ۳۰ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت اول.mp3
30.19M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_اول
جلسه پنجم
حقیقت برده داری در اسلام
١ ذي الحجة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
جلسه پنجم- ۳۰ ذی القعده ۱۴۴۴_پارت دوم.mp3
29.94M
#سلسله_جلسات_علمي_قم
#چالش_های_فقه_و_اخلاق
#پارت_دوم
جلسه پنجم
حقیقت برده داری در اسلام
١ ذي الحجة ١٤٤٤ هـ
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_اعتقادی
🟢تغییر وقت ظهور بهحسب ظروف
❓سؤال
حدیثی در کتاب الغیبة شیخ طوسی، صص 428 و 429، حدیثِ شمارۀ 418، وارد شدهاست که امر ظهور وقتی معین و مشخص داشت و بنابه مصالحی تغییر کرد: «عن عثمان النوا قال : سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول : كان هذا الأمر فيّ فأخره الله ويفعل بعد في ذريتي ما يشاء؛ عثمان نوا میگوید از حضرت امام صادق (علیهالسلام) شنیدم که میفرمود امر ظهور و تشکیل دولت برای من و بر عهدۀ من بودهاست، ولی خداوند آن را به تأخیر انداخت و آن را در ذریۀ من قرار داد».
براساس روایت یادشده چند پرسش مطرح میشود:
1. مراد از «أمر»ی که دربارۀ حضرت امام صادق (علیهالسلام) در این روایت مطرح شده و خداوند آن را به تأخیر انداختهاست چیست؟
2. این «امر» با غیبت حضرت ولیعصر (عجاللهفرجه) و با وقت ظهور ایشان چه ارتباطی دارد؟
⬇️
🖊پاسخ
در برخی روایات وارد شدهاست که مقام مهدی آل محمد و وعدۀ الهی در شأن حضرت امام حسین (علیهالسلام) بودهاست، مقام مهدی و وعدۀ الهیای که همان نصرت و یاری و برپایی دولت الهی بود، دولت الهیای که دائمی است و زوالی ندارد، ولی تقصیر و کوتاهی مؤمنان از قیام به مسئولیتهایی که بر عهدۀ آنها بودهاست موجب تأخیر در این امر بزرگ الهی شد.
آری، وعدۀ الهی در حق حضرت امام حسین (علیهالسلام) مطرح شد و سپس به تأخیر افتاد و دربارۀ حضرت امام صادق (علیهالسلام) مطرح شد و سپس به تأخیر افتاد و در حق حضرت امام کاظم (علیهالسلام) مطرح شد. براساس برخی روایات، این چرخه در زمان غیبت حضرت امام زمان (عجاللهفرجه) نیز تکرار میشود. در طول غیبت حضرت (عجاللهفرجه) و به دلیل مصالحی، زمان ظهور به تأخیر میافتد و موجب طولانیتر شدن غیبت میشود.
این سخن سخنی صحیح و مطابق قواعد ثابت دین و مذهب است، زیرا:
1. سنت تغییر و تبدیلناپذیر الهی به این تعلق گرفتهاست که
الف. اگر قومی برای تعیین و تغییر سرنوشتشان اقدامی نکنند، خداوند آن را تغییر نمیدهد و مبدل نمیکند: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند سرنوشت قومى را تغيير نمىدهد تا آنکه آنها، خودشان، سرنوشتشان را تغيير دهند (سورۀ مبارکۀ رعد، آیۀ شریفۀ 11)»
و ب. اگر کسی خداوند را نصرت و یاری دهد، خداوند نیز او را نصرت و یاری میدهد و او را در راه حق ثابتقدم میکند: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ؛ اگر خداوند را یاری کنید، خداوند شما را یاری و ثابتقدم میکند (سورۀ مبارکۀ محمد، آیۀ شریفۀ 7)».
2. در علم محتوم الهی، حضرت حجتبن الحسن عسکری (عجاللهتعالیفرجه) مهدی آلمحمد است و معین بودن ایشان در علم محتوم منافی این نیست که سیدالشهدا، حضرت امام حسین، یا حضرت امام صادق یا حضرت امام کاظم (علیهمالصلاةوالسلام) مهدی آلمحمد باشند، زیرا هریک از این سه امام بزرگ و بزرگوار شایستگیِ مهدی آلمحمد بودن را داشتهاند، ولی بهخاطر ناشایستگی مردم آن زمانه، این بزرگواران مهدی آخرالزمان نشدند.
آری، مردم به مسئولیتهایی که بر عهدهشان بود، قیام نکردند و به مرات و کرات فرصتها را از دست دادند، همانطوری که در زمان غیبت کبری نیز مردم شایستگی ظهور حضرت حجتبن الحسن عسکری، مهدی آلمحمد (عجاللهتعالیفرجه)، بهدست نیاوردهاند و در مدت طولانی غیبت کبری، با تقصیر و کوتاهی، و تفریط و کمکاری، و با طفره رفتن و از مسئولیت شانه خالی کردن، و با تنبلی و معطل کردن، و با رها کردن و یاری نکردن وظایف خود را انجام نمیدهند و به تکالیفشان عمل نمیکنند در حالی که فرمود «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ؛ همۀ شما متعهد هستید و درقبال تعهدتان مسئول ( إرشادالقلوب، ج ۱ ، ص ۱۸۴).»
روشن است که وقتی امت به انجام وظایف و تعهدها و تکالیفشان قیام و اهتمام نکردند و با برنامههای معقول و با راهکارهای هوشمندانه در مقابل دشمن و اقدامات دشمن نایستادند، خداوند نیز فتح و ظفر و پیروزی را بر آنها نازل نمیکند، چراکه سنت الهی این است که هر قوم و قبیله و گروهی براساس شایستگیها و تلاش و کوششهایش از عطا و فضل و رحمت الهی برخوردار میشود: «كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا؛ به هریک از دو گروهِ دنیاطلب و آخرتطلب، از رحمت پروردگارت عطا میکنیم که عطای پروردگارت از کسی منع نشدهاست (سورۀ مبارکۀ اسرا، آیۀ شریفۀ 20)».
آری، به دفعات مختلف و متعدد، بدا به تقدیر الهی و تقدیرهای عدیده عارض میشود و تقدیر را تغییر میدهد و وقتی تقدیر و بدا چنین رابطهای دارند، حکم بدای اعظم روشن میشود. بدا به تقدیر تعلق میگیرد تا امتحان و آزمایش الهی ادامهدار باشد و این نه جبر و نه تفویض، بلکه امربینالأمرین است.
3.
مهدی آلمحمد بودن حضرت سیدالشهدا، امام حسین (علیهالسلام)، یا مهدی آلمحمد بودن یکی از امامان گذشته قضای محتوم و ابرامشده نبود، ولی اگر قضای محتوم نیز بود، یعنی اگر قضای محتوم الهی به این تعلق گرفته بود که امام حسین یا یکی از امامان گذشته (علیهمالسلام) مهدی آلمحمد باشند، با دوازده نفر بودن ائمه ناسازگار نبود.
ائمه دوازده نفرند و دین بهدست هریک از آنان (علیهمالسلام) اقامه خواهد شد، همانطوری که این مقام برای هریک از آن ذوات قدسی، در بعد از ظهور و هنگام رجعت، مقرر شدهاست و این به این معنی است که مقام مهدویت برای هریک از آن ذوات قدسی (علیهمالسلام) مقرر است و حضرت حجتبن الحسن عسکری (عجاللهفرجه) اولین امامی است که مقام مهدی آلمحمد را دارد و اولین امامی است که دین الهی را اقامه میکند و بعد از ایشان، سایر امامان رجعت میکنند و اقامۀ دین الهی را استمرار میبخشند که سلام و درود خداوند بر همۀ آن ذوات مقدس و نورانی باشد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐https://m-sanad.com/?faqs=تغییر-وقت-ظهور-بهحسب-ظروف-سؤال-حدیثی&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺