eitaa logo
دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
591 دنبال‌کننده
43 عکس
14 ویدیو
150 فایل
دفتر مرجع عاليقدر آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢لیالی مبارکه و زمان‌هایی که عقد نکاح در آن زمان‌ها کراهت دارد ❓سؤال ازدواج کردن (خواندنِ عقد نکاح) در زمان‌های به‌خصوصی کراهت دارد. اگر این زمان‌ها با ولادتِ با‌سعادت یکی از ائمه (علیهم‌السلام) مصادف باشد، آیا کراهت ازدواج و عقد نکاح از‌بین می‌رود یا نه؟ اگر کراهت عقد از‌بین نمی‌رود، آیا می‌توان با به جا آوردن اعمالی، کراهت آن را از‌بین برد؟ ⬇️ 🖊پاسخ عقد نکاح در روزهایی که قمر در عقرب است و نیز در ساعات حاره [ساعتِ گرمِ وسطِ روز] مکروه است و این کراهت باقی است و با مصادف بودن با ولادت ائمه و امثال آن از‌بین نمی‌رود. [البته کراهت به آن‌چه گذشت منحصر نیست و] دربارۀ برخی اوقات دیگر سبب و داعیه‌های تکوینی ذکر شده‌است و عقد نکاح در آن اوقات نیز کراهت دارد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=ازدواج-کردن-خواندنِ-عقد-نکاح-در-زمان&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
❓سوال مادری به نوزاد چهار‌ماهه‌اش شیر می‌دهد و هنگامی که مادرِ نو‌زاد روزه می‌گیرد شیر او کم می‌شود و نوزاد به‌خاطر کم بودن شیر، بی‌قراری می‌کند. احتمالِ جدیِ عقلایی دارد که اگر روزه گرفتن را ادامه دهد، شیرش به‌طور کامل خشک شود. آیا در این صورت روزه بر مادر واجب است؟ ⬇️ 🖊پاسخ در فرض سؤال، روزه بر مادر واجب نیست. مادر می‌تواند روزه را افطار کند و در ازای هر روز فدیه دهد و بعداً روزه‌هایش را قضا کند. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=مادری-به-نوزاد-چهارماههاش-شیر-مید&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢خصائص امیر مؤمنان، علی (علیه‌السلام) ❓سؤال امیر مؤمنان، حضرت علی (عليه‌الصلاة‌و‌السلام) با نُه زن ازدواج کرد و چهار نفر از آن‌ها را شاهد گرفت. آیا دلیلی روایی وجود دارد که گویای این باشد حضرت علی (علیه‌الصلاة‌و‌السلام) نفس‌الرسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) است و مانند ایشان خصائصی دارد و اختیار نُه زوجه از جملۀ این خصائص است؟ آیا زن‌های امیر مؤمنان، حضرت علی (عليه‌الصلاة‌و‌السلام) ام‌المؤمنین محسوب می‌شوند به‌طوری که ازدواج با آن‌ها حرام باشد؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. امیر مؤمنان، حضرت علی (عليه‌الصلاة‌و‌السلام) در یک زمان بیش از چهار زن نداشت و دیگران ام‌ولد، یعنی کنیزِ حضرت، بودند. 2. دربارۀ حرام بودن تزویج زن‌های حضرت علی (عليه‌الصلاة‌و‌السلام)، بعد از در‌گذشت و شهادت ایشان، باید گفت بنا‎بر برخی روایات، تزویج زن‌های ایشان حرام است، ولی در روایتی دیگر، اُمامه، یکی از همسران حضرت علی (عليه‌الصلاة‌و‌السلام)، بعد از در‌گذشت و شهادت حضرت، ازدواج کردند در حالی که حضرت امام حسن (علیه‌السلام) و حضرت امام حسین (علیه‌السلام) نیز حضور داشتند. پس این مسئله به وا‌کاوی و بررسی و فحص و پژوهش بیش‌تری نیاز دارد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=امیر-مؤمنان،-حضرت-علی-عليهالصلاةو&lang=fa
پرسش_های_دینی ❓سؤال شخص روزه‌داری با صاحب‌کارش به اختلاف خورد و آن‌قدر عصبی شد که کنترلش را از دست داد و سیگاری برداشت و کشید و وقتی به خودآمد، فوری کشیدن سیگار را ترک کرد. آیا این شخص باید روزه‌اش را قضا کند؟ آیا از نظر شما، سیگار از مفطرات است؟ ⬇️ 🖊پاسخ تدخین (سیگار کشیدن) مانند خوردن و آشامیدن و از مفطرات است، ولی اگر کسی از روی غفلت یا سهو و اشتباه سیگار بکشد، آسیبی به روزۀ شخص نمی‌رسد و روزه‌اش صحیح است. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخص-روزهداری-با-صاحبکارش-به-اختلاف&lang=fa
❓سؤال شخصی به‌سبب بیماری نمی‌تواند روزه بگیرد و از‌این‌رو باید به‌ازای هر روز فدیه دهد. او نمی‌دانست نمی‌توان شکر را به‌عنوان فدیه داد و از روی جهل، به‌قدر فدیه، شکر به فقرا داد. آینک حکم او چیست؟ آیا آن‌چه داده‌است مجزی است یا نه؟ ⬇️ 🖊پاسخ فدیه دادن شکر جایز و در‌نتیجه عمل آن شخص مجزی است، زیرا هر چیزی که غذا محسوب و خورده شود و موجب تقویت بدن شود، برای فدیه دادن، مجزی است. البته بهتر است فدیه گندم یا آرد باشد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-بهسبب-بیماری-نمیتواند-روزه-بگ&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
❓سؤال آیا در قرائت سورۀ فاتحه (حمد) رعایت ترتیل و تجوید لازم و ضروری است؟ آیا قرائت سورۀ فاتحه (حمد) باید به‌صورت صحیح، همراه با رعایت ترتیل و قوانین تجوید، باشد در حالی که قرائت بیش‌تر مردم بمشکل دارد و بیش‌تر آن‌ها تجوید را رعایت نمی‌کنند؟ ⬇️ 🖊پاسخ در قرائت نه ترتیل لازم است و نه رعایت تجوید ضروری است و نه قرائت به‌صوررت فصیح مهم و واجب است. آن‌چه لازم و ضروری است این است که قرائت به‌حسب زبان عربی، در تلفظ الفاظ و...، صحیح باشد، هر‌چند به‌صورت غیرفصیح قرائت شود. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-در-قرائت-سورۀ-فاتحه-حمد-رعایت-ترتی&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
❓سؤال شخصی در ماه مبارک رمضان، هنگام اذان صبح، غسل جنابت به جا می‌آورد. آیا فقط قضای روزه بر او واجب است یا قضا و کفاره، هر‌دو، واجب‌اند یا روزه‌اش صحیح است و چیزی بر او واجب نیست؟ ⬇️ 🖊پاسخ اگر شخص گمان می‌کرد وقت سعه دارد و بعد از جنب شدن می‌تواند غسل کند و خلاف گمانش آشکار شود، چیزی بر او واجب نیست. در این فرض، روزۀ شخص صحیح است و نه قضای آن لازم است و نه کفاره برای آن. اگر شخص گمان نمی‌کرد وقت سعه دارد، احوط (البته اگر اظهر نباشد) قضای روزه است. اگر شخص از روی عمد خود را جنب کند در حالی که می‌داند وقت برای غسل و تیمم ندارد، حکم تعمد بر جنابت را دارد. البته اگر وقت برای تیمم داشته باشد، باید تیمم کند و روزه بگیرد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-در-ماه-مبارک-رمضان،-هنگام-اذان-صبح&lang=fa
❓سؤال من مبلغی را قرض کردم و با آن خانه‌ای ساختم و بر ذمۀ من خمسی به مبلغ … بود که در اثنای ساخت خانه، به‌خاطر نیاز ضروری، خرج کردم با علم به این‌که من مبلغی دیگر نیز قرض کردم تا بنا را تکمیل کنم. اینک حکم من چیست و چکاری باید انجام دهم؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. مال قرض‌گرفته‌شده خمس ندارد، زیرا سود محسوب نمی‌شود، خصوصاً با توجه به این‌که در مئونۀ شخص استفاده شده‌است. 2. مالی که از قبل، از سالیان پیش، به آن خمس تعلق گرفته‌است در ذمۀ شخص باقی است و باید آن را بپردازد، هر‌چند پرداخت آن تدریجی و به‌حسب قدرت شخص باشد. 3. اگر سود مال برای همین سال باشد، خمس ندارد، زیرا در مئونۀ همین سال خرج شده‌است. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-مبلغی-را-قرض-کردم-و-با-آن-خانهای-ساخ&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
لسؤال الأول . هل دعاء رفع المصاحف ليلة القدر الوارد في الإقبال يمكن تصحيح سنده مع أنه لم يرد عن معصوم كما في البحار من ثم كيف أجرى قاعدة التسامح ؟! ، وعلى فرض جريانها لم يذكر في النص أنه من أعمال ليلة القدر فكيف يمكن عده من أعمالها جزما والحث عليه ؟! . السؤال الثاني . رفع المصحف منشورا على الرأس كما في دعاء التوسل بالقرآن الكريم والذي يفعله المؤمنون في ليالي القدر ، هل يعد ذلك الفعل انتهاكا لحرمته ؟ .الجواب الأول . رفع المصاحف لیلة القدر وردت فيه روايات خاصة وعامة نذكر بعضها : 1- الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص629 9- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يَاسِينَ الضَّرِيرِ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ: تَأْخُذُ الْمُصْحَفَ‏ فِي الثُّلُثِ‏ الثَّانِي‏ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ فَتَنْشُرُهُ وَ تَضَعُهُ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ تَقُولُ- اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ وَ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ مِنْ حَاجَةٍ.)) 2- المقنعة ؛ ؛ ص190: و تأخذ المصحف‏ في ثلاث‏ ليال‏ من الشهر و هي ليلة تسع عشرة و ليلة إحدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين فتنشره و تضعه بين يديك و تقول‏ اللهم إني أسألك بكتابك المنزل و ما فيه و فيه اسمك الأعظم و أسماؤك الحسنى و ما يخاف و يرجى أن تجعلني من عتقائك و طلقائك من النار و تدعو بما بدا لك من حاجة)) 3- الدعوات (للراوندي) / سلوة الحزين ؛ النص ؛ ص206 وَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع‏ تَأْخُذُ الْمُصْحَفَ‏ فِي ثَلَاثِ‏ لَيَالٍ‏ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَتَنْشُرُهُ وَ تَضَعُهُ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ وَ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ مِنْ حَاجَة)) 4- إقبال الأعمال (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص186 رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى حَرِيزِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ السِّجِسْتَانِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ‏ تَأْخُذُ الْمُصْحَفَ‏ فِي ثَلَاثِ‏ لَيَالٍ‏ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَتَنْشُرُهُ وَ تَضَعُهُ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ [طُلَقَائِكَ‏] مِنَ النَّارِ وَ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ مِنْ حَاجَة)) 5- إقبال الأعمال (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص166 الباب الثالث و العشرون فيما نذكره من زيادات و دعوات و صلوات في الليلة التاسعة عشر منه و يومها و فيه عدة زيادات منها الغسل المشار إليه مؤكدا فيها و منها الصلوات الزائدة و أدعيتها و منها استغفار مائة مرة و منها الرواية بنشر المصحف‏ و دعائه و منها ما نختاره من عدة روايات بالدعوات و منها الدعاء المختص بيومها و منها الرواية بأن فضل يوم ليلة القدر مثل ليلته‏ . 6- الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص292 567- 14- أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَحَّامُ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الْهَاشِمِيُّ الْمَنْصُورِيُّ بِسُرَّمَنْ‏رَأَى، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو السَّرِيِّ سَهْلُ بْنُ يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ مُؤَذِّنُ الْمَسْجِدِ الْمُعَلَّقِ بِصَفِّ شَنِيفٍ بِسُرَّمَنْ‏رَأَى سَنَةَ ثَمَانٍ وَ تِسْعِينَ وَ مِائَتَيْنِ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَهَّرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى سَيِّدِنَا الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَقَالَ لَهُ: يَا سَيِّدِي، أَشْكُو إِلَيْكَ دَيْناً رَكِبَنِي وَ سُلْطَاناً غَشَمَنِي، وَ أُرِيدُ أَنْ تُعَلِّمَنِي دُعَاءً أَغْتَنِمُ بِهِ غَنِيمَةً أَقْضِي بِهَا دَيْنِي وَ أُكفَى بِهَا ظُلْمَ سُلْطَانِي.
قَالَ: إِذَا جَنَّكَ اللَّيْلُ، فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ، اقْرَأْ فِي الْأُولَى مِنْهُمَا الْحَمْدَ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ، وَ فِي الرَّكْعَةِ الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ آخِرَ الْحَشْرِ «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ» إِلَى خَاتِمَةِ السُّورَةِ، ثُمَّ خُذِ الْمُصْحَفَ‏ فَدَعْهُ عَلَى رَأْسِكَ‏ وَ قُلْ" بِهَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ، وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ، فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ بِكَ يَا اللَّهُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ تَقُولُ" يَا مُحَمَّدُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيُّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا فَاطِمَةُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حَسَنُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حُسَيْنُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حُجَّةُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ. ثُمَّ تَسْأَلُ اللَّهَ (تَعَالَى) حَاجَتَكَ. قَالَ: فَمَضَى الرَّجُلُ وَ عَادَ إِلَيْهِ بَعْدَ مُدَّةٍ، قَدْ قَضَى دَيْنَهُ، وَ صَلَحَ لَهُ سُلْطَانُهُ، وَ عَظُمَ يَسَارُهُ.) ورواه بن طاووس فی الإقبال 7- مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏6 ؛ ص315: 6895- الْحَسَنُ بْنُ فَضْلٍ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ، عَنِ الرِّضَا ع قَالَ‏ إِذَا حَزَنَكَ‏ أَمْرٌ شَدِيدٌ فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ تَقْرَأُ فِي إِحْدَاهُمَا الْفَاتِحَةَ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ثُمَّ خُذِ الْمُصْحَفَ‏ وَ ارْفَعْهُ فَوْقَ رَأْسِكَ‏ وَ قُلِ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلَى خَلْقِكَ وَ حَقِ‏ كُلِّ آيَةٍ فِيهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مَنْ مَدَحْتَهُ فِيهِ عَلَيْكَ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِ وَ لَا نَعْرِفُ أَحَداً أَعْرَفَ بِحَقِّكَ مِنْكَ يَا سَيِّدِي يَا اللَّهُ عَشْرَ مَرَّاتٍ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ عَشْراً بِحَقِّ عَلِيٍّ عَشْراً بِحَقِّ فَاطِمَةَ عَشْراً بِحَقِّ إِمَامٍ بَعْدَهُ كُلَّ إِمَامٍ بَعْدَهُ عَشْراً حَتَّى تَنْتَهِيَ إِلَى إِمَامِ حَقٍّ الَّذِي هُوَ إِمَامُ زَمَانِكَ فَإِنَّكَ لَا تَقُومُ مِنْ مَقَامِكَ حَتَّى يَقْضِيَ اللَّهُ حَاجَتَك‏ 8- مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏6 ؛ ص316 6897- الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي دَعَوَاتِهِ، رُوِيَ عَنِ الْأَئِمَّةِ ع‏ إِذَا حَزَنَكَ أَمْرٌ فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ تَقْرَأُ فِي الرَّكْعَةِ الْأُولَى الْحَمْدَ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ ثُمَّ خُذِ الْمُصْحَفَ وَ ارْفَعْهُ فَوْقَ رَأْسِكَ وَ قُلِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلَى خَلْقِكَ وَ بِحَقِّ كُلِّ آيَةٍ هِيَ لَكَ فِي الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ مَدَحْتَهُمَا فِي الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْكَ وَ لَا أَحَدٌ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ وَ تَقُولُ يَا سَيِّدِي يَا اللَّهُ عَشْراً بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ص عَشْراً وَ بِحَقِّ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ص عَشْراً ثُمَّ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ نَبِيِّكَ الْمُصْطَفَى وَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ وَ وَصِيِّ رَسُولِكَ الْمُرْتَضَى وَ بِحَقِّ الزَّهْرَاءِ مَرْيَمَ الْكُبْرَى سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سِبْطَيْ نَبِيِّ الْهُدَى وَ رَضِيعَيْ ثَدْيِ التُّقَى وَ بِحَقِّ زَيْنِ الْعَابِدِينَ وَ قُرَّةِ عَيْنِ النَّاظِرِينَ وَ بِحَقِّ بَاقِرِ عَلْمِ الْأَوَّلِينَ وَ الْخَلَفِ مِنْ آلِ يس وَ بِحَقِّ الصَّادِقِ مِنَ الصِّدِّيقِينَ وَ بِحَقِّ الصَّالِحِ مِنَ الصَّالِحِينَ وَ بِحَقِّ الرَّاضِي مِنَ الْمَرْضِيِّينَ وَ بِحَقِّ اَلْخَيِّرِ مِنَ الْخَيِّرِينَ وَ بِحَقِّ الصَّابِرِ مِنَ الصَّابِرِينَ وَ بِحَقِّ النَّقِيِّ وَ السَّجَّادِ الْأَصْغَرِ وَ بَرَكَاتِهِ‏ لَيْلَةَ الْمُقَامِ بِالسَّهَرِ وَ بِحَقِّ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الرُّوحِ الطَّيِّبَةِ سَمِيِّ نَبِيِّكَ وَ الْمُظْهِرِ لِدِينِكَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّهِمْ وَ حُرْمَتِهِمْ عَلَيْكَ إِلَّا قَضَيْتَ بِهِمْ حَوَائِجِي وَ تَذْكُرُ مَا شِئْت))‏ 9- وروى المجلسي هذه الروايات تحت عنوان كيفية التوسل بالقرآن وفي أعمال ليلة القدر أيضا . الجواب الثاني . النشر ورد لفظه في الروايات المتقدمة والوضع على الرأس ورد في الروايات المتقدمة والجمع بين الكيفيتين جمع بين مفادها .
⚫️دعاهای اهل بیت علیهم السلام، قرآنی و انسان را به كمالات و مراتب بالا سوق ميدهند و معجزه هایی علمی هستند ❓سوال ۱: صحت و سند دعای جوشن کبیر، در چه سطحی و چگونه است؟چرا که برخی چنین اشکال می کنند که در این دعا، صفاتی(برای خداوند) ذکر شده است که قرآن از آنها نام نبرده است. لطفا حضرتعالی پاسخ بفرمایید؛ چرا که برخی مدعی اند که این دعا ساختگی و جدید بوده و در کتب قدیمی و معتبر، وجود ندارد؛ لذا نیازی به خواندن آن نیست ولو به قصد ثواب. ❓سوال ۲: نظر حضرتعالی پیرامون دعاهای روزهای ماه رمضان چیست؟ آیا این ادعیه در کتب موثق ذکر شده است؟ ⬇️ 🖋پاسخ: ۱. غالب این دعاها دارای ماهیتی اعجازگونه اند؛ هم از جهت سبک لغوی و بلاغت معجزه وار و هم از جهت معنى اعجاز دارند. ۲. لذا این ادعیه، میراثی وحیانی اند که وجه امتیاز و برتری مکتب اهل البیت علیهم السلام بر تمامی مذاهب، ملل و نحل و ادیان دیگر به شمار می روند؛ و این ادعیه از جمله براهین وحیانی و عقلانی جهت امامت اهل البیت علیهم السلام نیز محسوب می شود. ۳. پس اعتبار این ادعیه، فراتر از اعتبار حاصل از طریق ظنی و (اعتبار حاصل از) سند روائی حاصل از قدرت ضبط راویان عادل و ثقه است. ۴. و مقتضای اعجاز این دعاها، چه دعاهای ماه رمضان و چه غیر آن، این است که این ادعیه ادعا می کنند و به هماوردی می طلبند توان بلیغان، علماء، ادیبان، حکماء و عرفا را که اگر می توانند مانند آنها را از جهت سبک و ترکیب و معنا بیاورند و این همان چیزی است که ما در دعاهایی می بینیم که بعضی از بزرگان ایجاد کرده اند که سطح پایین و علاوه بر سستی در سبک، از جهت معنایی نیز، ضعیف اند؛ با اینکه برگرفتن آنها از آنچه که در میراث حدیثی آمده است، قابل اعتماد است. ۵. از محقق بزرگوار مرحوم شاه آبادی حکایت شده که فرموده است دعاهای ماثور از اهل بیت علیهم السلام، قرآنی و باعث كمال انسان هستند؛ که این مطلب به همان نکته های پیشین و اینکه این ادعیه از نظر دارا بودن جنبه اعجاز وحیانی و مضمون و سبک و ترکیب، عدل و همتای قرآن کریم هستند، اشاره دارد. ۶. این ادعیه مشهور را بزرگان از علمای امامیه، در طول قرن ها نقل کرده و به علو مضامین آنها و استواری محتوای آنها اذعان کرده اند؛ بلکه آنها را به مثابه اصول، اساس و پایه های منظومه معارف مکتب امامیه قرار داده اند. ۷. همانا با تجزیه و تفکیک این ادعیه مشخص می شود که تک تک بندهای این ادعیه و جمله هایش با مجموعه و منظومه آیات و روایات، همراه و مطابق است به نحوی که این تطابق به شکل شبکه ای و در دو بعد سبک و معناست و تمامی میراث را به یک منظومه یکپارچه مبدل کرده است. ۸. و این توافق و تطابق و هماهنگی، یک موضوع نسنجیده نیست بلکه امری دقیق و موجود در تک تک جملات و بندهای آنهاست. ۹. بلکه این دقت و موشکافی از حد بندها و جملات نیز فراتر است و از حیث اشتمال بر گنجینه های معنایی به کلمات و عنوان ها می رسد؛ چرا که هر یک از کلمات و عناوین، اگرچه در ظاهر تصور می شود که کلمه ای از کلمات است، ولی مشتمل بر دسته ای از قضایای پیچیده است که به صورت معنای واحد در آمده است. ۱۰. تمام آنچه که ذکر کردیم، از اهمیت بررسی و پاکسازی مصادر و منابع و همچنین استمرار آن نمی کاهد؛ چون همانطور که مرحوم نجاشی در اول کتابش و شیخ طوسی ره در اول فهرست خود گفته اند، علم رجال جهت تبیین ماهیت میراث مذهب و اصالت آن در اعماق تاریخ و قرنهای گذشته است که بزرگان از علماء نیز ناقلان این میراث بوده اند. ۱۱. آنچه که از اعتماد و تکیه بر مضمون و مصادر ذکر شد و نه اینکه تنها از راه (بررسی)ناقلان (حدیث) که فقط می دانیم مورد توثیق واقع شده اند، عمل شود، و گفته شد که این امر، قدمت میراث حدیثی را مشخص می کند، این منهج و روش مضمونی در ‌کنار اصل مصدرهای حدیثی، منهج قدماء و بزرگان امامیه تا زمان محقق حلی و همچنین منهج مدرسه انسدادی(قائلان به انسداد علم) از اصولیون مانند وحید بهبهانی و اکثر شاگردان اوست. ۱۲. بزرگان از متکلمان امامیه، فلاسفه امامیه و مفسران آنها بر این ادعیه اعتماد کرده اند و از آنها به عنوان منبعی مهم از معارف و همچنین کشف براهین و دلائل علمی، بلکه اسرار مذهب و علوم روانشناسی یاد کرده اند. 🔷 دفتر مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد سند(دام ظله) ٢١ ماه مبارك رمضان ١٤٤١ هـ