eitaa logo
دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
390 دنبال‌کننده
35 عکس
8 ویدیو
126 فایل
دفتر مرجع عاليقدر آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله المنجز لوليه وعده وصلواته على نبيه المصطفى وآله الأوصياء الخلفاء وبعد ... فردا دوشنبه اتمام عده ماه شعبان و سه شنبه اول ماه مبارک رمضان می باشد خداوند ان را به برکت پیامبر وال او مبارک گرداند دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد سند (دام ظله) شب دوشنبه ۳۰ ماه شعبان ١٤٤٥هـ @ayatollahsanad 🔺
🟢حکم روزه و افطار در فرضی که هلالِ ماهِ مبارکِ رمضان با تأخیر دیده شود ❓سؤال 1. دفتر حضرت‌عالی در بیانیۀ اول، روز دوشنبه را از ماه شعبان معرفی کرد و گفت روز دوشنبه آخرین روزِ ماهِ شعبان است. حکم کسی که امروز (دوشنبه) را [به نیت آخر شعبان] روزه گرفته باشد چیست؟ 2. کسی که با توجه به بیانیۀ دفترِ شما، امروز (روز دوشنبه) را روزه نگرفته و افطار کرده‌است چه حکمی دارد و چه باید بکند؟ 3. مقلدینی که حتی تا بعد از زوال نیز به حلولِ ماهِ رمضان آگاهی نیافتند و ندانستند که امروز (روز دوشنبه) اولِ ماهِ رمضان است، چه حکمی دارند و چه باید بکنند؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. روزۀ افرادی که امروز را به نیت آخر شعبان روزه گرفته‌اند [صحیح است و] روزۀ ماه رمضان محسوب می‌شود. اگر این افراد در اثنای روز، چه قبل از زوال و چه بعد از زوال، به حلولِ ماهِ رمضان آگاهی بیابند، باید نیت خود را از روزۀ ماهِ شعبان به روزۀ ماهِ رمضان تغییر دهند. 2. کسی این روز را روزه نگرفته و افطار کرده‌است، [بعد از اعلامِ اولِ ماه]، باید امساک و از مبطلات روزه پرهیز کند و بعد از ماه مبارک رمضان، روزۀ یک روز را قضا کند. برای شخص فقط قضای یک روز واجب است و کفاره‌ای بر ذمۀ او نیست. 3. [پاسخ سؤال سوم نیز از آن‌چه گذشت روشن می‌شود.] اگر شخص آن روز را روزه نگرفته و افطار کرده باشد، [بعد از آگاهی از حلولِ ماهِ مبارکِ رمضان]، باید بقیۀ روز را امساک و از مبطلات روزه پرهیز کند. اگر آن روز را روزه گرفته باشد، [بعد از آگاهی از حلولِ ماهِ مبارکِ رمضان]، باید نیت خود را به روزۀ ماهِ رمضان تغییر دهد. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(١) مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله ▪️این سلسله دروس در نجف اشرف، در حرم امیر المومنین عليه السلام به زبان عربی برگزار شده و حاوی نکات بسیار کلیدی عقايدی است. ▫️سر فصل های هر درس همراه با ▫️خلاصه نكات به زبان فارسی خدمت دانش پژوهان عرصه عقائد و مهدویت تقديم می شود. ✅ جلسه ۱ 📃 موضوع: وجوه و ابعاد مجموعه فرقه‌های منحرف 🗓️ تاریخ: یکشنبه ۱ شعبان ۱۴۴۵ هجرى سرفصل‌های درس: ۱. علت انحراف، عدم آگاهی نسبت به حقیقت اعتقاد به حضرت صاحب الأمر عجل الله فرجه ۲. تشبیه و تعطیل آفتی خطرناک در شناخت توحید است ۳. هدایت و گمراهی درجاتی دارد ۴. توحید درجاتی دارد ۵. شناخت نبوت و امامت در هماهنگی با با ساختار وحی ممکن است. در غیر اینصورت انحراف رخ می دهد ۶. غفلت از مفهوم غیبت حضرت صاحب الامر ۷. عدم شناخت امام در چارچوب وحی، منجر به انحراف می‌شود ۸. نقص در شناخت حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه منجر به انحراف می شود 📍 صوت درس به زبان عربی 📍 متن درس به زبان عربی 📍 نکات درس
(جلسه ١) 🖊️یکی از علل مهم انحراف، جهل و عدم معرفت به امام زمان عج است. اگر اعتقاداتمان را نسبت به امام عصر عج تصحیح و تحکیم و تقویت نکنیم امکان انحراف و فریب فرق منحرفه را خوردن ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از انحراف به علوم دینی مختلفی نیاز داریم مانند علم اعتقادات و علم فقه و تاریخ و... اعتقادات باطل، درجات مختلف و متفاوتي دارند پس منحرفین هم درجات دارند. گمان نکنیم که تمام منحرفین مانند هم و در یک درجه هستند. یکی از عوامل مهم در جلوگیری از انحراف، تحفظ بر قالبهای گفتاری اهل‌بیت است. یعنی ما باید در نحوه‌ی اداء کلمات و جملات هم تا حد امکان تابع اهل‌بیت باشیم و از قالبهای گفتاری ایشان تعدی نکنیم. به زبان روز می‌توان گفت سقیفه همان علمانيت (بي ديني و لاديني) است. فهم و درک صحیح از معنای غیبت امام باعث می‌شود در تشخیص وظایف عصر غیبت دچار افراط یا تفریط یا انحراف نشویم. در تمام عصر غیبت عج حضرت مشغول هدایت و تدبیر عالم هستند و معنای غیبت عدم دخالت و عدم تدبير در امور عالم نیست. غیبت در مقابل ظهور است نه حضور پس حضرت حاضر غائب هستند يعني ظاهر نیستند. در هر عصری، عدم معرفت به امام موجب ایجاد انحراف می‌شد و عصر غیبت هم از این قاعده مستثنی نیست. 🔹
🟢حکم روزه و افطار در فرضی که هلال با تأخیر رؤیت شود ❓سؤال مقلدین شما، هم کسانی که در این روز [روزی حضرت آیت‌الله سند اول ماه رمضان اعلام کرده‌اند] روزه گرفته بودند و هم کسانی که روزه نگرفته بودند، چه باید بکنند؟ اگر کسی [قبل از دیده شدن هلال و قبل از اعلام اول ماه رمضان]، ظن داشته باشد که هلال دیده خواهد شد، چه باید بکند؟ آیا لازم است که از روی احتیاط روزه بگیرد؟ اگر روزه گرفتن لازم است، باید چه نیت کند؟ ⬇️ 🖊️پاسخ 1. اگر اول ماه اعلام نشده باشد و شخص آن روز را روزه نگرفته باشد، سپس اول ماه بودن ثابت و اعلام شود، بعد از اعلامِ اولِ ماه، باید امساک و از مبطلات روزه پرهیز کند و بعد از ماه مبارک رمضان، روزۀ یک روز را قضا کند. برای شخص فقط قضای یک روز واجب است و کفاره‌ای بر ذمۀ او نیست. اگر شخص قبل از اعلامِ اولِ ماه بودن، به نیت ماه شعبان روزه گرفته باشد، بعد از اعلامِ اولِ ماه و بعد از اطلاع شخص از آن، باید نیت خود را به روزۀ ماه مبارک رمضان تغییر دهد و روزه‌اش صحیح است. اگر شخص قبل از اعلامِ اولِ ماه بودن، به نیت ماه شعبان روزه گرفته باشد و، حتی بعد از اعلامِ اولِ ماه، از حلولِ ماهِ رمضان بی‌خبر باشد [و در‌نتیجه نیت خود را به روزۀ ماهِ رمضان تغییر ندهد]، روزه‌اش صحیح و به‌عنوان روزۀ ماهِ مبارکِ رمضان محسوب می‌شود، نه روزۀ ماهِ شعبان. 2. شخص می‌تواند یوم‌الشک را روزه بگیرد و می‌تواند روزه نگیرد و افطار کند، یعنی روزۀ احتیاطی در یوم‌الشک واجب نیست، هر‌چند شخص ظن قوی بر حلولِ ماهِ مبارکِ رمضان داشته باشد. آری، افضل این است که شخص در روز یوم‌الشک روزه بگیرد. [آن‌چه گفته شد، دربارۀ صورتی است که شخص ظن، هر‌چند ظن قوی، به حلولِ ماهِ مبارکِ رمضان داشته باشد.] اگر شخص اطمینان داشته باشد که هلال دیده خواهد شد، لازم است از روی احتیاط و به نیت ماه شعبان، روزه بگیرد. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=مقلدین-شما،-هم-کسانی-که-در-این-روز-روزی @ayatollahsanad 🔺
(٣) مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله ▪️این سلسله دروس در نجف اشرف، در حرم امیر المومنین عليه السلام به زبان عربی برگزار شده و حاوی نکات بسیار کلیدی عقايدی است. ▫️سر فصل های هر درس همراه با ▫️خلاصه نكات به زبان فارسی خدمت دانش پژوهان عرصه عقائد و مهدویت تقديم می شود. ✅ جلسه ۳ 📃 موضوع: هدایت و ایمان و پایمردی بر آنها 🗓 تاریخ: سه شنبه ۳شعبان ۱۴۴۵ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. عظمت شناخت هدایت و حقیقت و پایمردی برآن ۲. فتنه و امتحان بشر در قبر، سخت شدن تکلیف بر انسان، پس از مرگ ۳. تزلزل در عقیده پس از استقامت ۴. حدیث حوض و تفسیر امام رضا (ع) ۵. سختی باقی ماندن بر هدایت. به عنوان مثال زبیر ۶.سختی ماندن بر هدایت. به عنوان مثال بلعم باعورا ۷. ایمان به حق بدون داشتن یقین سرانجامی ندارد. ۸. از زاویه درونی و فکری، پایمردی همچون ایستادن در برابر زلزله است. ۹. سخت‌ترین امتحان، لحظه جان کندن ۱۰.مستحکم ساختن نیروی عقل و نفس ۱۱. غره شدن بشر به خود حاکی از نقطه ضعف اوست. ۱۳.متمایل شدن به ۲ طرف متضاد و استقامت در برابر آنها همان راه اعتدال و وسطی است 📍صوت درس به زبان عربی 📍متن درس به زبان عربی 📍نکات درس
(جلسه ۳) 🖊در کنار اهمیت مسیر حق، استقامت بر حق نیز بسیار مهم است. قوم لوط در ابتدا اهل حق بودند اما بر حق استقامت نورزیدند و سرانجام از منحرفترين اقوام شدند. اگر استقامت بر حق نشود، نفس قرار داشتن در مسیر حق، نافع و كافی نخواهد بود. یافتن حق، قدم اول است؛ در مراحل بعدی انسان باید سعی بر حفظ و نیز ازدیاد هدایت نماید. حتی در عالم برزخ تکالیف و امتحانات ادامه دارد بلکه شدیدتر خواهد بود. زبیر نمونه‌ی روشنی برای صعوبت استقامت و استمرار بر مسیر حق هست که به مقام منا اهل‌البیت هم رسید اما در نهایت اهل جهنم شد. ضمانتی برای عاقبت بخیری هیچ مومنی وجود ندارد مگر اینکه اهل یقین بر ایمانش بماند و تحصیل یقین یکی از اسباب مهم استقامت بر حق و عاقبت بخیری است. شدیدترین و سخت ترین مرحله‌ی امتحان هنگام احتضار و موت است و آنجاست که معلوم می‌شودکه ایمان فرد زائل میشود یا ثابت می ماند. چون شیطان از نقاط ضعف وارد می‌شود و انحراف ایجاد می‌کند پس بر ماضروری است که نقاط ضعف خود را بشناسیم و همانها را تقویت کنیم نکته‌ی مهم این است که استقامت بر مسیر حق چطور حاصل می‌شود و آیا روش منضبط و مشخصی برای عدم ابتلاء به انحرافات اعتقادی وجود دارد؟ 🔹
(٤) مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله ✅ جلسه ۴ 📃 موضوع: استقامت فضیلتی میان دو انحراف و دو رذیلت است 🗓 تاریخ: چهارشنبه ۴ شعبان ۱۴۴۵ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. دلیل انحراف فرقه های منحرف از عقیده مهدویت ۲. مراتب ایمان یکی پس از دیگری حاصل می شود _پاسداری کردن از ایمان با یقین ۳. توصیه های ائمه اطهار جهت محکم ساختن عقاید، براساس قرآن _مسئولیت مکلف این است که استقامت را در راه هدایت ایجاد و حفظ کند. ۴. وجوه منفی مکتب ارسطویی در منطق، منجر به آسیب صیانت از موازین فکری بشر می‌شود. موازینی که تفکر بشری بر پایه آن استوار است. ۵. خطای فکری بشر ابزار و عناصر فکری نیستند بلکه خطای فکری او ناشی از قوای انسانی او هستند همچنین ناشی از ارتباط میان عمل و فکر است ۶. در حالیکه قرآن بر روی پاکیزگی فکر بشر از گناه تأثير می‌گذارد. بر عملکرد، سلوک رفتاری و روحی او نیز اثر می گذارد. ۷. تفاوت میان منطق ارسطویی و منطق وحیانی .عواملی که تفکر بشر تأثیر می گذارند مجموعه ای از عوامل هستند نه صرفا یک عامل ۸. استقامت در نیروهای عملی و ادراکی بشر . استقامت میان دو رذیلت و فضیلت از سوی دیگر. فضیلت جانب اعتدال است. ۹. امرٌ بين الأمرين_امر سوم درجات جبر ۱۰. شرک خفی، عقيده باطل و تشبیه و تعطیل درجاتی دارند
(جلسه ۴) 🖊قدم اول، هدایت است اما پس از هدایت، محافظت از هدایت و عدم ریب و شک و نیز ازدیاد هدایت از امور مهمی است که در قران و روایات به لزوم و اهمیت آنها تصریح شده است. انچه هدایت را حفظ می‌کند یقین است. و یقین همان ازدیاد و تراکم معرفت و تزکیه‌ی عملی است. پس هرچه معرفت انسان بیشتر شود و به لحاظ عملی تزکیه‌ی بیشتری حاصل شود، یقین محکم‌تر و قویتر خواهد شد. پس وظیفه‌ی انسان ، تنها تحصیل هدایت نیست بلکه حفظ و تقویت ایمان و هدایت از وظائف عبد است. یکی از اسباب انحراف فکری و اعتقادی، الودگی به گناهان و بی مبالاتی نسبت گناهان و معاصی است. و بالعکس هرچه انسان سعی کند بیشتر مهذب و اراسته از گناه باشد ، اعتقاداتش مستحکمتر و صحیح تر خواهد شد. آنچه در تفکر و تعقل صحیح موثر است، تنها علم به قواعد فکری و عقلانی نیست؛ بلکه اعمال انسان اثر مستقیم بر سلامت یا عدم سلامت تعقل و تفکر و ادراکات انسان دارد. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(٥) مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله ✅ جلسه ۵ 📃 موضوع: افراط و تفریط، درجات و طبقات حق و باطل 🗓 تاریخ: ۷ شعبان ۱۴۴۵ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. اختیار، نه اجبار از سوی خدا و نه بی نیازی از او ۲. بطلان تعطیل و تشبیه در توحید و نبوت و امامت ۳. تفاوت معرفت انبیاء به خدا با تشبیه و تعطیل مغايرت دارد ۴. ايمان به نبى خاتم شرط دستيابى به نبوت است ۵. تفكيك ايمان به پیامبر و وصی ۶. ايمان به علی (ع) شرطی است برای ايمان به پیامبر ۷. بزرگترین چیزی که به پیامبر(ص) در معراج وحی شد ولایت امام علی علیه السلام است. ۸.بطلان قائل شدن به تفکیک میام رویکرد حسینی و مهدوی ۹.محال بودن تفکیک میان رویکرد حسنی و حسینی ۱۰.غلو و تقصیر هر دو باعث نفی روش صحیح و استوار می‌شوند. ۱۱. علاقه و محبت مفرط حضرت حق به علی علیه السلام ۱۲. علاقه و محبت مفرط و قصور در محبت به محمد و آل محمد عليهم السلام.
(جلسه ۵) 🖊️طبیعت انحراف و ضلالت، حالت تضاد دارد مانند جبر و تفویض، غلو و تقصیر، افراط و تفریط، تشبیه و تعطیل و صراط مستقیم همیشه حالتی غیر از آن دو ضد است. البته هم حق و هم ضلالت دارای درجات و مراتب هستند. لذا درجه‌ی استقامت و هدایت حضرت موسی و خضر و سایر انبیاء با درجه‌ی هدایت و استقامت اهل‌بیت علیهم السلام متفاوت است و در یک رتبه نیستند. عظیم‌ترین مطلبی که در معراج به خاتم الانبیاء وحی شد، ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام بود پس ایمان به پیامبر اکرم بدون اقرار به ولایت امیرالمومنین ممکن نیست. همچنانکه تفکیک بین امام حسین علیه السلام و امام زمان عج ممکن نیست‌. به ضلالت رفته است کسی که گمان کند حسینی هست ولی مهدوی نیست یا مهدوی هست ولی حسینی نیست. و این ارتباطات بین جمیع چهارده معصوم علیهم السلام برقرار است. این اعتقاد که مثلا دین ما دین امام حسین است نه دین امام حسن علیه السلام، این دین، گمراهی هست. غلو و تقصیر هردو ظلم به صراط مستقیم و نفی طریق صحیح است. حتی در محبت اهل‌بیت علیهم السلام افراط و تفریط وجود دارد. اما محبت شدید به امیرالمومنین علیه‌السلام درجات بی انتهایی دارد و غلو نیست. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(٦) مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله ✅ جلسه ۶ 📃 موضوع: انحراف یکی از دلایل تأویل به باطل است 🗓 تاریخ: ۸ شعبان ۱۴۴۵ هجری 🔻سرفصل‌های درس: ۱. منشاءها و اسباب انحراف از دید قرآن و اهل بیت علیهم السلام ۲. تأویل متون دینی به باطل، مهمترین اثر خطرناک انحراف است ۳. كشف اسرار و راز، دلیل انحراف. و تأویل خطابیة، تأویل به باطل است. (خَطّابیّه نام فرقه‌ای غالی از شیعیان که توسط ابوالخطّاب در کوفه پایه‌گذاری شد.) ۴. نیابت خاصة و دست‌نوشته ادعای سفارت ۵. فرقه‌ های منحرف و لغزش‌های کلامی يا جنبه روحی و معنوی تأویل به باطل ۶. سخنان امام رضا علیه السلام در خصوص منحرف بودن موسس فرقه واقفیه در تأویل به باطل ۷. خطرناک بودن تأویل نص دینی ضروری ، به باطل. ضروری دین یعنی احکام و عقاید دینی ای که بدیهی‌بودن آن از طرف شارع، به اثبات رسیده است. ۸.ضروری دین از فروع نیست بلکه از اصول عقاید و دین است. ۹. شهادت دادن به شهادت سوم ( شهادت ثالثه به ولايت اميرالمومنين عليه السلام ) یک وظیفه اعتقادی است که مخاطب آن قلب و زبان است. ۱۰. تولی اهل بیت ضرورتی است قرآنی و انکار کننده مودت و فضیلت آنها از دین بريء و بیزار است. ۱۱.ولایة أموال فيء ضرورتا به دست حضرت أمير المؤمنين و فاطمه زهرا سلام الله عليهم است. ١٢. تأويل نص ضروري دین امری مخاطره برانگیز است ۱۳.نص در مکتب يا مطلق وحی
(جلسه ۶) 🖊یکی از مهمترین اسباب انحراف، تاویلات و باطن‌سازیهای غلط است. ابوالخطاب با اینکه از نواب خاص امام صادق علیه‌السلام بود در عین حال به جهت تاویل‌گرایی های غلط، هم منحرف شد و هم دیگران را منحرف کرد. همه‌ی اهل‌بیت علیهم السلام، نواب خاص داشتند مگر امام عصر عجل الله فرجه در عصر غیبت کبری که نائب خاص ندارند. فرقه‌های منحرفه‌ی باطنیه، به سبب انحراف در حالات روحی و باطنی از مسیر حق خارج شدند. عدم ضبط و دقت در نصوص دینی از اسباب مهم انحراف است و موجب تاویل‌گرایی باطل و غلط می‌شود. از نمونه‌های بارز تاویل‌گرایی غلط، که در در حوزه‌ی فقه هم تاثیر گذار است، تفکر اباحی‌گری است. راه نجات از انحراف، دقت در ضروریات و تحفط بر ظاهر ضروریات است‌.ضروریات، خطوط قرمز دین هستند. ضروریات از اعتقادیات هستند نه از فروع دین. مثلا وجوب نماز که ضروری است و اعتقاد به آن واجب است و ملحق به اصول دین است. اما اداء‌ نماز از فروع دین است ولایت اهل‌بیت از ضروریات اسلامی است. پس تاویل نصوص ضروریات موجب انحرافات عظیمی می‌شود‌. مراد از نص دینی، خصوص الفاظ نیست بلکه مراد از نص، وحی است‌. هرچه وحیانی باشد نص است. حتی بواطن و تاویلات اگر وحیانی باشند، در مدرسه‌ی اهل‌بیت علیهم السلام، نص محسوب می‌شوند. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
✅ جلسه ۷ 📃 موضوع: تطبیق و تأويل به باطل 🗓️ تاریخ: ٩ شعبان ١٤٤٥ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. خطرناك بودن تأویل به باطل نزد صوفیان و باطنیه و خطر تغییر ضروریات دین ۲. تصحیح باطل با امری باطل منجر به استحکام باطل می‌شود ۳. انواع دشمن ناصبی و جایگاه علی و آل پیامبر در دستگاه دین ۴. تشکیک در فضائل اهل بیت حکایتگر بغض تشکیک کننده ۵. اهمیت معالجه اشتباهات و انحرافها همراه با انضباط ۶. علاج تأویل به باطل برحسب معیارهای وحیانی ۷. همراهی بی‌پایان عترت با قرآن ۸.تاویل عترت پیامبر به نص، مایه نجات از تأویل به باطل است ۹.تطبیق میان ظاهر و باطن در تأویل قرآن و نص وحیانی
🟢حکم استفاده از اسپری‌ها در حال روزه ❓سؤال 1. آیا شخص روزه‌دار، در‌صورت ابتلا به سرما‌خوردگی یا آنفولانزا، می‌تواند از اسپری بینی استفاده کند؟ 2. آیا استفادۀ افراد مبتلا به آسم از اسپری آسم (اسپری‌ای که تنفس را برای آن‌ها تسهیل می‌کند) مفطر و مبطل روزه است؟ ⬇️ 🖊پاسخ اگر اسپری در بزاق دهان حل شود و طعم آن به حلق برسد و شخص آن را فرو ببرد، مفطر و مبطل روزه خواهد بود، اعم از این‌که برای درمان سرماخوردگی باشد یا برای تسهیل تنفس یا چیزی مانند آن. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(جلسه ۷) 🖊تاویل به باطل، از اسباب مهم انحراف و ایجاد فرقه‌های گمراه است. بعضی برای مقابله باطل از روش باطل دیگری استفاده کرده‌اند. راه مقابله با صوفیه، انکار جمیع تاویلات و بواطن نیست‌. راه مقابله‌ی با غلات، تقصیرگرایی نیست کما اینکه راه مقابله با وهابیت مثلا، غلو گرایی نیست. اقسام نواصب در بعضی از کتب عامه، ۱۵ مورد شمرده شده که حتی در کتب شیعه، به این عدد نرسیده است‌. یکی از مراتب نصب، تشکیک در روایات فضائل امیرالمومنین علیه‌السلام شمرده شده که کاشف از درجاتی از بغض امیرالمومنین است. به این بیان که علت تشکیک در فضیلت امیرالمومنین چیست؟‌ پاسخ به این سوال، واضح می‌کند که انکار روایات فضائل امیرالمومنین علیه السلام نوعی نصب و بغض است. رد باطل با باطل، باطلی جدید تولید می‌کند. راه مقابله با تاویل گرایی، توجه به متن وحی است. باید با واضحات آیات قران و روایات، با تاویل‌گرایی باطل مواجه شویم و مقابله کنیم. برای مبارزه و مواجهه با تاویل‌گرایی باطل، نباید از تاویلات و بواطن وحیانی دست برداریم. اکثر حقایق قرآنی در بواطن و تاویلات قرآن است چطور می‌توان نسبت به بواطن و تاویلات قرانی بی توجه بود؟ امام صادق علیه‌السلام: هیچ ظاهری بدون باطن و هیچ باطنی بدون ظاهر نیست. نشانه‌ی تاویل حق این است که باعث عدم‌توجه و یا نفی نظام ظاهر نمی‌شود. نشانه‌ی ظواهر حق هم این است که مانع حرکت به سمت بواطن حق نمی‌شوند. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
✅ جلسه ۸ 📃 موضوع: تأویل به حق و خطرات آن 🗓️ تاریخ: ۱۰ شعبان ۱۴۴۵ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. دلیل اصلی منحرف شدن به سمت باطل تأویل به باطل است ۲. قرآن کریم نزد مردم همان کتابی است که بر پیامبر نازل شده ۳. آخرین طبقه نازل شده از قران از نظر مردم ۴. کتاب مبین و ام الکتاب نزد خداوند است و آنچه نزد مردم است تنزیل کتاب است ۵. همراه بودن عترت و قرآن و عدم لزوم همراهی صحابه با قرآن ۶. شرط عدم گمراهی تمسک به هر دو ثقل است نه به یکی از آنها ۷. معتبر بودن نص دینی در تأویل و تنزیل
(جلسه ۸) 🖊اگر باب تاویل گرایی باطل باز شود، هیچ امری از دین باقی نمی‌ماند و تمام امور دینی را از بین می‌برد و دچار تحریف می‌کند لذا از اعظم وسایل شیطان برای ایجاد انحراف است. از طرفی، اینکه قرآن صاحب بواطن و تاویلات است بلکه بیشتر معارف در باطن و تاویل قرآن است از ضروریات است. این تعبیر که قرآن حبل ممدود است که طرفی از ان به دست خداوند و طرفی از آن نزد مردم است از ادله‌ی محکم بر این مطلب است. تعابیری مانند ام الکتاب، ذلک الکتاب، لوح محفوظ، تاویل الکتاب کتاب مستور کتاب مکنون و... همه دال بر اشتمال قرآن بر بواطن و تاویلات است. منحصر کردن معارف دینی به ظواهر و تنزیل قرآن، خود نیز نوعی انحراف است. البته استخراج حقایق و بواطن، از ظواهر قرآن کار اهل‌بیت علیهم السلام است و برای ما چنین کاری ممکن نیست زیرا قرآن با اهل‌بیت معیت دارد نه با سایر امت پس کشف اسرار قرآن کریم فقط در اختیار اهل‌بیت است. چون معارف قرآن نامتناهی است، معلم و مبین قرآن هم باید نامتناهی باشد و این است معنای معیت قرآن و اهل‌بیت و لذا تمسک به هردو لازم است و اکتفاء به قرآن تنها یا اهل‌بیت تنها کافی نیست. لذا جمیع فقهاء فرمودند هر اجماعی از امت، بدون وجود معصوم در آن حجت نخواهد بود. اگر باطنی از بواطن یا تاویلی از تاویلات یا سری از اسرار قرآن، از طریق اهل‌بیت علیهم‌السلام برای ما واضح شد، اخذ به ان بر ما لازم است چون وحی است. عصر ظهور، عصر قتال بر اساس تاویل است نه تنزیل که به مراتب از قتال بر اساس تنزیل، عظیم‌تر و شدیدتر و سخت‌تر است. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(۹) ✅ جلسه ۹ 📃 موضوع: تأویل به نص و نه تأويل به رأى 🗓 تاریخ: ١١ شعبان ۱۴۴۵ هجرى سرفصل‌های درس: ۱. اعتماد به نص وحیانی در عقاید موجب در امان ماندن از انحراف و لغزش است ۲. توقیفی و توقیتی بودن دین در اعتقادات و تأویل به علم ۳. حرکت فهم تفصيلي حرکت به سوی تسلیم است که با انقیاد به علم اجمالی تناقضی ندارد ۴. ابن سینا در مبحث معاد جسمانی و وحی از فلاسفه برجسته تر است. ۵. تأویل به نص وحیانی منجر به علم می‌شود و نه تعبد مبهم. ۶. معلم بودن از مقام‌های پیامبر است. ۷. نقش حکمت وحیانی در سخنان اهل بیت و آموزش دادن به بشریت ۸. نتيجه ادله حجیت خبرواحد، دستيابي به ظنوني است كه به علم منتهي ميشود ۹. آموزش دادن، ایجادفهم برای تحصیل علم تفصیلی و تبعیت از دلیل اجمالی است‌
(جلسه ۹) 🖊راه نجات از انحراف در اعتقادات، اخذ به نصوص و قالبهای وحیانی است. و این معنای توقیفی بودن دین است. توقیفی بودن دین و تسلیم به نصوص بودن به معنای تبعیت کورکورانه نیست بلکه تبعیت با شکوفایی عقل و علم است اگرچه خاصیت علم همیشه این هست که ابعاد مخفی و ابهامی دارد. معنای حرکت به سوی علم تفصیلی این نیست که هیچگاه علم اجمالی و ابهامی نداشته باشیم و پیوسته همه‌ی جهات علوم برای ما تفصیلا منکشف باشد. برای جلوگیری از انحرافات باطنی، باید نصوص وحیانی تاویلی-باطنی را ملاک و میزان قرار داد. عقل، باید متعلم از وحی باشد اما در عین متعلم بودن پیوسته برایش علم و انکشاف و شکوفایی حاصل می‌شود. انبیاء به بشر حکمت و تعقل وحیانی را تعلیم می‌دهند. نمونه‌ی آن حضرت لقمان و حضرت سلمان است که حکیم الهی بودند و تحت تعلیم حجج الهی به این مقامات رسیدند. یکی از اسباب حصول علم، تراکم ظنون است. و یکی از فوائد اخبار و احادیث ضعیف السند، تحصیل ادله‌ی عقلانی است که در متون آن روایات مطرح شده است. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين وصلواته على أشرف خلقه محمد المصطفى وآله الأوصياء الخلفاء فردا سه شنبه اتمام عده ماه مبارك رمضان است و چهارشنبه اول ماه شوال و عيد مبارك فطر مي باشد خداوند ان را روز فرج محمد وال محمد عليهم السلام قرار دهد دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) شب سه شنبه 30 ماه مبارك رمضان 1445هـ. 🌐https://m-sanad.com/?p=6532&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢خطبه‌های نماز عید فطر در زمان غیبت ❓سؤال آیا از نظر حضرت آیت‌الله سند (دام‌ظله)، خطبه‌های نماز عید فطر جزء نماز‌ند و نماز‌گزار حتماً باید در دو خطبه حاضر شود؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. در‌صورتِ وجوبِ نمازِ عیدِ فطر، خطبه‌های آن جزء نماز‌ند [و در‌نتیجه باید در خطبه‌ها حاضر شد و آن‌ها را استماع کرد]. این حکم در‌بارۀ نماز جمعه نیز صادق است. 2. ولی در‌صورتِ استحبابِ نمازِ عیدِ فطر، حضور در خطبه‌ها و استماع آن‌ها مستحب است، نه واجب. البته در این صورت، برای اقامۀ نماز، اجازۀ فقیه لازم است. 3. در زمان غیبت، حضور در خطبه‌ها و استماع آن‌ها واجب نیست و شخص می‌تواند حضور در خطبه‌ها یا استماع آن‌ها را ترک کند. شایسته است در خطبه‌هایِ نمازِ عیدِ فطر، در‌بارۀ زکات فطریه و مسائل مربوط به آن و در خطبه‌های نماز عید قربان، در‌بارۀ قربانی و مسائل مربوط به آن سخن گفت. 🔹 🌐https://m-sanad.com/?faqs=آیا-از-نظر-حضرت-آیتالله-سند-دامظله،&lang=fa @ayatollahsanad 🔹
🟢وام‌های دولتی و تعلق خمس به حقوق ماهانه ❓سؤال 1. با توجه به این‌که حضرت آیت‌الله سند (دام‌ظله) مالکیت دولت را قبول دارد، قبل از موعد حقوق ماهانه، آیا می‌توان از دولت پیش‌پرداخت یا قرض گرفت؟ 2. ما کارمند دولتی هستیم و حقوق ما با کارت‌های اعتباری پرداخت می‌شود به‌صورتی که قبل از این‌که حقوق ماهانه به دستمان برسد، در [حسابِ] کارت‌های اعتباری واریز می‌شود. با توجه به این شرایط، آیا واریز حقوق به [حسابِ] کارت‌هایِ اعتباری ملک ما محسوب می‌شود، هر‌چند هنوز به ما تسلیم نشده باشد؟ آیا به حقوق ماهیانۀ ما خمس تعلق می‌گیرد؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. قرض (وام) گرفتن از دولت جایز است به شرطی که شخص قصد جدی به پرداخت زیادۀ ربوی نداشته باشد و فقط ملتزم به پرداخت اصل وام باشد [به‌طوری که اگر راه فرار از پرداخت زیادۀ ربوی باشد، زیاده را پرداخت نکند و فقط اصل وام را تسویه کند]. 2. اگر حقوق ماهانه برای مخارج و هزینه‌های زندگی خرج نشود، به آن خمس تعلق می‌گیرد. 3. اگر حقوق ماهانه به حساب بانکی واریز شود، ملک شخص محسوب می‌شود و به آن خمس تعلق می‌گیرد، هر‌چند کارتِ اعتباریِ الکترونیکیِ آن به شخص تسلیم نشده باشد. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=1-با-توجه-به-اینکه-حضرت-آیتالله-سند-د&lang=fa @ayatollahsanad 🔺