فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✾࿐༅🍃🌸🍃✾🍃🌸🍃༅࿐✾
🌤 پاسخ حضرت آیتالله توکل عضو مجلس خبرگان رهبری به شبهه ای پیرامون واژه مولا در حدیث غدیر
🔷 جریان غدیر خم امر بسیار مهمی است و حضرت پیامبر به تمام افراد مسلمان فرمودند برای مکه بیایند و حداکثر افراد حضور یابند. در آن سال ۱۳۴ هزار نفر در مراسم حج حضور داشتند. اعمال حج انجام شد و در محل غدیر خم جمع شده و گرد هم آمدند و خطبه مهمی را آنجا قرائت کردند.
🔷 حضرت در آنجا فرمود: «آنکه شما را به بهشت برساند و جهنم را از شما دور کند گفتم و امر کردم.» و این تعبیر قرآن «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا» در تمام ابعاد زندگی انسان از جمله جنبههای اقتصادی و اجتماعی وجود دارد.
🔷 این امر مهمی است که ولایت در کار است و امت به سرپرست نیاز دارند. به کسی که به تمام ابعاد عالم مشرف باشد نیاز دارند و در همانجا نیز برای آشنایی مردم امیرالمومنین (ع) را معرفی میکردند.
🔷 افراد زیادی در غدیر خم جمع شدند و پیامبر فرمودند: مردم بدانید بعد از من ولی شما علی ابن ابیطالب (ع) است و هر کس را که من ولی او هستم بعد از من علی (ع) ولی او خواهد بود.
✾࿐༅🍃🌸🍃✾🍃🌸🍃༅࿐✾
آدرس کانال
@ayatollahtavakkol
ارتباط با ادمین
@smtavakol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✾࿐༅🍃🌸🍃✾🍃🌸🍃༅࿐✾
🔶 پذیرش ولایت امیرالمومنین و اهل بیت ملاک پذیرش اعمال و مجوز عبور از پل صراط
🔶 سخنران: آیت الله توکل
🔷 اگر انسان برگه ای که ولایت اهل بیت علیهم السلام است را در دست داشته باشد، میتواند بر روی پل صراط حرکت کند که اگر انسانی این برگه را نداشته باشد به جهنم سقوط می کند.
🔷 در روایت آمده اگر انسانی عمر نوح داشته باشد و در تمام این مدت عبادت کند و روزه داشته باشد و حج برود و در کنار کعبه به عبادت مشغول باشد، اگر اعمال او رنگ و بوی ولایت نداشته باشد هیچیک از اعمالش به دردی نخواهد خورد.
✾࿐༅🍃🌸🍃✾🍃🌸🍃༅࿐✾
آدرس کانال
@ayatollahtavakkol
ارتباط با ادمین
@smtavakol
هدایت شده از حرم حضرت فاطمه معصومه س
💠 مراسم جشن عید مباهله
🔹سخنران: آیت الله سید رحیم توکل
🔹مداح: آقای حسن اسدالهی
🔹شاعر: آقای شهاب الدین خالقی
🔹مجری: آقای علی امیدواریان
🔹زمان: دوشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ بعد از نماز عشا
🔹مکان: حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
#اطلاع_رسانی
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔 @astanqom
هدایت شده از حجت الاسلام سید مهدی توکل
✾࿐༅🍃🌸🍃✾🍃🌸🍃༅࿐✾
🌸 بالاترین فضیلت برای امیر مؤمنان ع🌸
✅ شیخ مفید روایت می کند که روزی مأمون از امام رضا ع پرسید: بالاترین فضیلتی که در قرآن برای امیر مؤمنان ع وجود دارد چیست؟
☀️امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمود: همان فضیلتی که در آیۀ مباهله وجود دارد که به حکم «وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ» رسول خدا (ص) (فقط) امیر مؤمنان ع را انتخاب کرد بنا بر این او به حکم خداوند عز و جل نفس رسول خدا (ص) است.
سپس فرمود: «وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهُ تَعَالَى أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَفْضَلَ فَوَاجِبٌ أَنْ لَا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ بِحُكْمِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ؛ و از آنجایی که می دانیم در خلق خداوند کسی بزرگوارتر و با فضیلت تر از رسول خدا (ص) نیست، پس به حکم خداوند عز و جل کسی نباید از نفس رسول خدا (ص) (که امیر مؤمنان ع است) با فضیلت تر باشد».
❓ مأمون در اینجا اشکالی را مطرح کرد و گفت: در آیۀ شریفه «الْأَبْنَاءَ» (فرزندان) به لفظ جمع آمده است ولی مراد از آن امام حسن و امام حسین علیهما السلام می باشند. همچنین مراد از «النساء» (زنان) که به لفظ جمع است فقط یک نفر است که دختر رسول خدا (ص) می باشد. بنا بر این چه اشکالی دارد که مراد از «أَنْفُسَنا» نیز فقط شخص پیغمبر (ص) باشد و امیر مؤمنان داخل در آیۀ شریفه نباشد؟
☀️ امام علیه السلام در اینجا پاسخ جالبی به مأمون داد و حاصل آن این است که در ابتدای آیه از کلمۀ «نَدعُ» (دعوت کنیم) استفاده شده است و کسی نمی تواند خودش را دعوت کند و از آنجا که جز امیر مؤمنان ع در جریان مباهله کسی با آن حضرت نبود متوجه می شویم که او نفس رسول خدا (ص) است.
📣 مأمون در پاسخ گفت: وقتی پاسخ قاطعی ارائه می شود دیگر جای سؤال نیست.
📒بحار الانوار، ج 35، ص 257.
✾࿐༅🍃🌸🍃✾🍃🌸🍃༅࿐✾
#روز_مباهله #سید_مهدی_توکل
----------
✴️ لینک ملحق شدن به کانال حجة الاسلام سید مهدی توکل
https://eitaa.com/joinchat/804388952C1bf45812bd
👈 ارتباط با ادمین
@smtavakol
✅ لینک آپارات:
https://www.aparat.com/smtavakol/playlists
هدایت شده از عترتنا | www.Etratona.ir
﷽ #درس_اخلاق
📌چگونگی رسیدن به مقامات معنوی/مهمترین عامل نورانیت آیتالله بهاءالدینی
🔰آیتالله توکل از اساتید برجسته اخلاق حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم جشن عید مباهله در حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: در مسیر معنوی ما راههایی وجود دارد که اگر ابتدای کار باشیم ممکن است راه را به اشتباه برویم، برخی از راهها را بزرگانی رفته، بدان عمل کردند و به مقاماتی دست یافتهاند؛ لذا این راهها تجربه شده است.
🔰وی ادامه داد: به عنوان مثال آیت الله بهاء الدینی گوهر نادری بودند که حالت خیر خواهی برای دیگران را مهمترین عامل نورانیت باطن خود ذکر میکنند. حالا اگر ما در این مسیر قدم برداریم به حد لیاقت و ظرفیتمان دست خواهیم یافت.
🔰این استاد اخلاق ضمن تأکید بر این نکته که مقامات معنوی آسان به دست نیامده، نیازمند شب زنده داری است، اظهار داشت: کسی که همت و تلاش و سختی بکشد دربهای نورانیت الهی پیش رویش باز خواهد شد.
🔰وی گفت: انسان فقط با در محضر خدا بودن و عشق به اهل بیت علیهم السلام به این مقامات دست پیدا میکند.
🖇مشروح را با کلیک (لمس) لینک زیر بخوانید:
🌐 Etratona.ir/32051
🆔 @Etratona
┄┅═══✼پایگاه معارفی عترتنا✼═══┅┄
هدایت شده از حرم حضرت فاطمه معصومه س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از آستان فاطمی|حرم حضرت معصومه س
سخنرانی توکل 403.4.11.mp3
26.67M
💠 بصیرت افزایی
🎙آیت الله توکل
⏱۱۱ تیر ۱۴۰۳
📌این مجموعه را با هشتگ #منبر_حرم دنبال کنید.
🆔 @astanfatemi
هدایت شده از جارچی قم
📣 ویژگی کاندیدای اصلح از نظر آیتالله توکل
🔸️سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه انتخابات روز جمعه دومی ندارد و سرنوشتسازترین انتخابات کشور است، گفت: باید دنبال افرادی برویم که در مسیر آیتالله رئیسی و همچون ایشان خستگیناپذیر باشند و درد دین، داعیه پاسداری از خون شهدا و صیانت از بیتالمال داشته باشند؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند به کسی رای بدهیم که دشمن از او در هراس باشد و راهکار حل مشکلات را در گفتگوی با دشمن نبیند.
@jaarchi_qom
📣 اخبار ریزُ درشتِ استان قم👆
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030406= 80Kbps.mp3
22.38M
✅درس اخلاق آیتالله استاد توکل
📝 مورخ ۱۴۰۳٫۰۴٫۰۶
🔶موضوع:
1️⃣جریانات اتفاقات غدیر وثقیفه وانتصاب جانشین پیامبر
2️⃣(ادامه بحث قیامت) قنا وفقر در دنیا وآخرت
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030413-64.mp3
17.47M
✅درس اخلاق آیتالله استاد توکل
📝 مورخ ۱۴۰۳٫۰۴٫۱۳
🔶موضوع:
1️⃣(ادامه بحث قیامت) «بلا» در دنیا وآخرت
2️⃣بحث انتخابات وتصمیم بموقع ودرست(روایت داستان توابین که اشتباه ودیر حرکت وتصمیم گرفتند)
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom
هدایت شده از هیئت فاطمیه
48.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅درس اخلاق آیتالله استاد توکل
📝 مورخ ۱۴۰۳٫۰۴٫۱۳
🔶موضوع:
بحث #انتخابات وتصمیم بموقع ودرست(روایت داستان #توابین که اشتباه ودیر حرکت وتصمیم گرفتند)
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استغاثه
#نشر_حداکثری
#انتخابات
#لیلة_القدر_انقلاب
حضرت آیتالله توکل:
✅ برای حل مشکلات فردی و اجتماعی
🕌 ذکر صلوات برکات و عنایت خدا را نازل میکند
🕋 ذکر یونسیه [لا اله الا انت سبحانک انی کُنتُ مِنَ الظالمین] هم موانع را کنار میدهد
🌄 اگر موانع کنار برود و برکات نازل بشود
🥇وصول به هدف آسان است.
📿 اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
➕ هر چه بیشتر بهتر
🔘 سعی کنید ۱۴۰۰۰ صلوات ختم کنید
#عهد_جمعی
#استغاثه
#مشارکت_حداکثری
#امتداد_رئیسی
#انتخاب_اصلح
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030416-64.mp3
20.06M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️
🔸سخنرانی آیت الله توکل
💠شب اول محرم
💠موضوع: عبودیت (توبه)
💠 نکات و مرور مباحث سال قبل
🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030417-96.mp3
27.26M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️
🔸سخنرانی آیت الله توکل
💠شب دوم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی آیت الله توکل 💠شب اول محرم 💠موضوع: عبودیت (توبه) 💠 نکات و م
متن خلاصه شدۀ شب اول محرم:
شب اول محرم شنبه 17 تیرماه 1403
موضوع: عبودیت (توبه) و مروری بر مباحث سال قبل
✅ سیر معنوی دارای منزلگاه هایی است که باید به ترتیب آنها را طی نمود:
1️⃣ منزلگاه توبه: که به معنای توبه از هر عملی است که انسان مرتکب شده و خداوند به آن راضی نبوده است.
2️⃣ منزلگاه یقظة: یقظة در لغت به معنای بیدار شدن است ولی در سیر و سلوک این معنا، مراد نیست زیرا انسان در منزلگاه قبلی که توبه می باشد بیدار شده است. یقظة به معنای این است که بعد از پشیمانی و توبه، سعی کنیم به فرمان خدا بر انجام یا ترک یک عمل مقید باشیم.
3️⃣ منزلگاه تخلیه: گناهان ما دارای علت و منشأ است و باید علت اقدام به گناه را شناخت و آن را از بین برد. در منزلگاه اول از خود گناه که معلول بود استغفار می کردیم ولی در اینجا باید از علت اقدام به گناه دوری کنیم تا اصلا کار به انجام گناه منجر نشود. به عنوان نمونه کسانی که غیبت می کنند منشأ این کار غالبا حسادت است که باید ابتدا آن را درمان نمایند.
4️⃣ منزلگاه تحلیه: یعنی باید در خود شرایطی ایجاد کنیم تا بتوانیم به هدفی که در نظر داریم برسیم. همان گونه که متخصص قلب باید درس هایی که مربوط به این تخصص است را فرا گیرد و متخصص مغز، درس های دیگری را انسانی که می خواهد به مقامات الهی دست یابد مطابق هر مقامی را که به دنبال آن است مقدمات همان را پیگیری کند و الا به نتیجه نخواهد رسید.
5️⃣ منزلگاه تجلیه: در این منزلگاه نتیجۀ زحماتی که انسان در طول سال انجام داده است را جمع آوری می کند.
✅ خداوند متعال، عالم دنیا را عالم اسباب و مسببات قرار داده است بنا بر این اگر می خواهیم به هر مقامی برسیم باید از اسباب مخصوص به آن استفاده کنیم و الا در بیراهه گام می گذاریم.
به همین دلیل امام صادق ع در روایتی می فرماید: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب؛ خداوند ابا دارد که کاری را بدون اسباب آن انجام دهد».
📌 این حالت در آیات متعدد قرآن منعکس است:
1️⃣ دو رکعت نمازی که شیطان انجام داد و شش هزار سال به طول انجامید علت شد با ملائکه همجوار گردد ولی سجده نکردن او بر آدم موجب خروج او از آن جایگاه و مبتلا شدن به لعنت الهی شد.
2️⃣ در سورۀ اعراف می فرماید اگر اهل آبادی ها ایمان و تقوا را رعایت کنند این علت می شود که ما برکات آسمان و زمین را بر آنها نازل کنیم ولی اگر آیات ما را تکذیب کنند این علت می شود که آنها را به بلا، نکبت و عذاب، بیماری و مصیبت مبتلا سازیم.
3️⃣ در سورۀ نحل خداوند از سرزمینی مثال می زند که دارای امنیت کامل بود و اضافه بر آن رزق و روزی از زمین و آسمان به شکل فراوان در آنجا نازل می شد. ولی آنها به نعمت های الهی کفران ورزیدند و این علت شد که خداوند هر چه خداوند داد پس گرفت و به جای آن قحطی و نا امنی را ایجاد کرد.
4️⃣ در سورۀ روم آمده است اگر گناه زیاد شود این کار علت می شود که انسان، آیات الهی را تکذیب کند و بعد آنها را به سخریه و استهزاء بگیرد.
👈 در روایتی از امام رضا ع می خوانیم هرگاه انسان گناهانی را مرتکب شود که بی سابقه بوده است و تا به حال مرتکب نمی شد خداوند هم برای او بلائی ایجاد می کند که تا به حال با آن آشنا نبودند.
❗️ اگر بخواهیم به مقامات بالا دست پیدا کنیم، اگر خودمان اهل فن هستیم بر اساس همان اقدام می کنیم و الا باید از کسانی که در این راه کار کرده اند یاری بطلبیم چرا که در غیر این صورت، عمری را به بیراهه می رویم و گاه فاصلۀ انسان با حق چنان زیاد می شود که اصلا مسیر حق را اصلا مشاهده نمی کند
✅ مطلب بعدی این است که اعمالی که انسان انجام می دهد به یک اعتبار، دارای سه اثر است:
🔷 اثرات تکلیفی همان عقاب و پاداش است
🔷 اثرات وضعی همان صحیح بودن و یا باطل بودن عمل است.
🔷 اثرات معنوی یعنی اگر انسان در مسیر درست حرکت کند نورانیتی در قلبش ایجاد می شود که او را به خدا نزدیک تر می کند و عمل باطل او را از خداوند دورتر.
✅ در اعمال گناه آلود چهار اثر وجود دارد که هر اثر کافی است انسان را زمینگیر کند
⛔️ گناه دارای ظلمت و تاریکی است.
⛔️ گناه دارای عفونت است.
⛔️در گناه آتش وجود دارد و اعمال خوب را آتش می زند.
⛔️ گناه موجب می شود در عقل انسان نقصانی ایجاد شود.
❗️کسی که با توبه، گناه را پاک کرد تفاوت بسیاری با کسی دارد که اصلا گناه نکرده است. دو جوان که هر دو دارای غرائز جنسی هستند و با گناه موجه می شوند اگر کسی به گناه آلوده شود و سپس توبه کند هرگز مانند کسی نیست که از همان ابتدا گناه نکرده است.
البته در مورد ظلمت، تعفن و آتش گناه، انسان می تواند با توبه آنها را برطرف کند ولی در مورد نقصان عقل در روایتی از رسول خدا (ص) می خوانیم که فرمود: کسی که گناهی را مرتکب می شود، از او عقلانیتی زائل می شود که هرگز بر نمی گردد.
14030416-64.pdf
175K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع)
💠شب اول محرم
💠موضوع: عبودیت (توبه)
💠 نکات و مرور مباحث سال قبل
🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی آیت الله توکل 💠شب دوم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 یکشنبه ۱۴۰۳/۰
متن خلاصه شدۀ شب اول محرم:
شب دوم محرم یک شنبه 18 تیرماه 1403
موضوع: عبودیت (توبه)
✅ بحث در مورد توبه است که اولین منزلگاه در سیر الی الله به حساب می آید.
📌 گناهانی چهار اثر دارد که عبارتند از: وجود ظلمت، تعفن و آتش در گناه و اینکه گناه به سبب کدورتی که دارد نورانیت عقل را کم می سازد.
1️⃣ اما در گناه ظلمت است زیرا اعمالی که انسان مرتکب می شود یا رنگ الهی دارد و یا رنگ غیر الهی. اگر رنگ الهی داشت، خداوند نور است و عمل نیز نورانی می شود و اگر برای غیر خدا باشد در عمل نورانیتی نیست و چون بین نور و ظلمت حد وسطی وجود ندارد.
2️⃣ اما گناه متعفن است زیرا از اسامی خداوند «یا طاهر» و «یا مُطَهِّر» است اگر عمل برای خدا باشد رنگ طهارت پیدا می کند و عمل، طیّب و طاهر می شود و گرنه تعفن جای آن را می گیرد.
ما نور و ظلمت عادی و یا بوی تعفن و طهارت عادی را مشاهده می کنیم زیرا اینها مخصوص به عالم مُلک است و حواس مُلکی آن را درک می کند. اما ظلمت و تعفن گناه ابزار غیر عالم مُلک را می طلبد و اگر آن را درک نمی کنیم یعنی هنوز از عالَم مُلک جدا نشده ایم.
3️⃣ در مورد اثر آتش نیز در روایات است که خداوند برای انسان چهل پرده قرار داده است تا انسان با گناه رسوا نشود. با هر گناه، یک پرده آتش می گیرد و سرآخر با گناه چهلم آخرین پرده می سوزد. خداوند در این هنگام به ملائکه فرمان می دهد او را با بال های خود بپوشانند تا همچنان رسوا نشود. اگر این انسان همچنان به دنبال گناه و معصیت رود ملائکه از تعفن گناه به خدا به خدا شکایت می کنند. در نتیجه فرمان می رسد که خودتان را کنار بکشید و اینجاست که گنهکار رسوا می گردد.
4️⃣ اما در مورد زوال عقل می گوییم: عقل نورانی است و اگر انسان گناهی را مرتکب شود، ظلمت و تعفن گناه، نورانیت عقل را لحظه له لحظه تاریک تر می سازد.
✅ أعمال انسان ها چهار عنوان دارد که عبارتند از: عنوان «هالکون»، «معَذَّبون»؛ «ناجون» و «فائزون»
1️⃣ انسان ها که با دستورات الهی مخالفت می کنند جزء هلاک شوندگان هستند.
2️⃣ دستۀ دوم کسانی هستند که دین خدا را قبول دارند ولی هنگام عمل با آن مخالفت می کنند. این گروه به مقدار مخالفت، مورد برخورد و عذاب قرار می گیرند.
3️⃣ دستۀ سوم خدا، دین خداوند را قبول دارند و به وظیفۀ خود عمل می کنند. این گروه اهل نجاتند.
4️⃣ دستۀ چهارم علاوه بر عمل، برای ترویج دین خدا زحمت می کشند، این گروه جزء «فائزون» هستند.
📌 به همین دلیل در روز قیامت هم درجات بهشت متفاوت است و هم درکات جهنم. جهنم دارای هفت طبقه است و هر طبقه دارای اسم خاصی است.
طبقات بهشت هم اسامی خاصی دارد و گاه سخن از درجه ای است که که خداوند آن را به عنوان «جنَّتی» (بهشت من) به خودش نسبت می دهد. این تفاوت به سبب تفاوت در اعمال و معرفت افراد است.
❗️در طبقات بهشت هر مقدار که بالاتر می رود نعمت های بهشت افزایش می یابد، در طبقات بسیار بالا افرادی هستند که «جار الله» نامیده می شوند آنها چنان محو حضور خدا هستند که به جلوه گری حور العین اعتنا نمی کنند. حور العین علت آن را از خداوند می پرسند و خداوند می فرماید: من هر روز هفتاد بار به آنها نگاه می کند و با آنها تکلم می کنم آنها در تکلم با من چنان لذتی می برند که سایر لذت ها در نگاه آنها حقیر است.
💠 مثلا دختر و پسری در زمان عقد وقتی با هم صحبت می کنند ممکن است ساعت ها از صحبت آنها بگذرد ولی گذر زمان و حتی گرسنگی و خواب را متوجه نشوند، زیرا چنان عاشق هم هستند که سایر مسائل در نگاه آنها حقیر است. گاه کار به جایی می رسد که تیری به پای امیر مؤمنان ع وارد می شود که وقتی می خواستند آن را از پایش بیرون بکشند درد شدیدی متوجه حضرت می شود ولی همان حضرت هنگام نماز چنان از این بدن فارغ شده بود که وقتی تیر را از پایش کشیدند آن را حس نکرد.
🖌 در روایت است مرگ ناگهان سر می رسد. هر کسی تعداد مخصوصی نفَس در دنیا برای او مقدر شده است و وقتی به انتها برسد و سهمیۀ تنفس او تمام شود حتی یک عدد به آن اضافه نمی شود و هر نَفَس ممکن است همان نفَس آخر باشد. ولی انسان وقتی به این دنیا و جلوه های آن مشغول است به این نکات توجه ندارد.
کسانی که جار الله هستند جزو «مسجونین» هستند یعنی زبان و شکم آنها در حبس بود؛ هر حرفی را نمی زدندد و هر غذایی را نمی خورند؛ نه تنها لقمۀ حرام بلکه حتی غذای حلال را نیز زیاد مصرف نمی کردند زیرا غذای زیاد انسان را خسته کرده او را دلمرده می کند. این افراد نمی خواهند به خاطر غذا دلمرده شوند و ارتباط آنها با خدا کمرنگ شود.
14030417-96.pdf
115.4K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع)
💠شب دوم محرم
💠موضوع: عبودیت (توبه)
🗓 یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030418-96.mp3
30.86M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️
🔸سخنرانی؛
🎤آیت الله سیدرحیم توکل
💠شب سوم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030419-96.mp3
26.56M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️
🔸سخنرانی؛
🎤آیت الله سیدرحیم توکل
💠شب چهارم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب سوم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 دوش
متن خلاصه شدۀ شب سوم محرم:
شنبه 17 تیرماه 1403
✅ بحث به اینجا رسید که انسان ها در نگاه خداوند از چهار عنوان خارج نیستند که عبارتند از «هالکون»، «معذَّبون»، «ناجون» و «فائزون».
1️⃣ «هالکون» کسانی هستند که با خداوندی خدا مخالفت دارند و اعتقادات آنها نسبت به خدا و دین او صحیح نیست.
2️⃣ «معذَّبون» کسانی هستند که اعتقادات آنها صحیح است ولی در مقام عمل به درستی عمل نمی کنند این گروه مورد عقاب قرار می گیرند تا پاک شده لایق شفاعت شوند و از عذاب رهایی یابند.
3️⃣ «ناجون» کسانی هستند که نه در اعتقادات مشکلی دارد و در مقام عمل در نیجه اهل نجاتند.
4️⃣ «فائزون» از «ناجون» بالاتر هستند به این گونه که نه تنها در اعتقاد و عمل به درستی عمل می کردند بلکه دین خدا را نیز در میان مردم ترویج می کردند و شبهات را پاسخ می گفتند. این گروه به مقدار خدمتی که انجام داده اند دارای مقام بالا هستند.
📌 ما انسان ها یک ظاهری و دنیوی داریم و یک باطنی. ظاهر انسان قیافۀ انسانی اوست ولی گاه باطن انسان ها متفاوت است. در روایت است که حرام خواران به شکل خوک، سخن چینان به شکل بوزینه و ظالمان به شکل سگ محشور می شوند.
📌اعمال ما نیز یک ظاهر و یک باطن دارد. نمازی که می خوانیم دارای یک سری الفاظ و حرکات ظاهری است ولی در باطن برای خدا خوانده شود دارای نورانیت عجیبی است و جان و چهرۀ انسان را نورانی می سازد. خداوند در قرآن می فرماید: ای پیغمبر! روزی اهل ایمان را مشاهده می کنی که با چهره های نورانی در صورت هایشان و طرف راستشان (که اعمالشان به دست راستشان داده می شود) وارد محشر می شوند و این چهره ها از نور تلؤلؤ دارد. این نور در دنیا که عالم حجاب است قابل مشاهده نیست.
📌حتی دنیا نیز ظاهر برای آخرت است و آخرت، باطنِ این دنیا است. پل صراط که بالای جهنم است باطن عالم دنیا است زیرا شهوات دنیوی همان آتش است اگر کسی از شهوات دنیا عبور کند از آتش آخرت به راحتی از آن پل عبور می نماید.
❗️در روایت است وقتی عده ای در جهنم عذاب می شوند، به خازن و مالک جهنم می گویند: از خداوند بخواه مقداری عقاب ما را تخفیف دهد آنها چهل سال این درخواست و التماس را مطرح می کنند ولی خازن جهنم بعد از چهل سال بی توجهی به آنها می گوید: آیا انبیاء الهی به سوی شما نیامدند و آیا به شما تذکر ندادند چرا گوش نکردید؟!
❗️ در روایت است که شیطان یک بار به خداوند عرضه داشت آیا از من بدتر هم خلق کرده ای؟ فرمود: آری. شیطان با فرشته ای وارد دوزخ شد و آن فرشته جایگاه او را در جهنم به وی نشان داد. سپس او را پائین تر بردند و جای افراد دیگری را به او نشان دادند. در روایت است که شیطان می گفت وقتی وارد دوزخ شدیم آتش های جهنم به ما حمله می کردند و اگر آن مَلَک با ما نبود گرفتار آتش می شدیم. شیطان با آنکه محل عذاب خود را مشاهده کرد ولی به سبب بغضی که دین خدا داشت و تکبری که در وجودش بود نمی توانست سر خود را پائین آورد.
👈 در روایت است که یعنی ظلم ها بر سه گونه است: گاه ظلمی است که هرگز بخشوده نمی شود که همان شرک است، قِسم دیگر ظلمی است که خداوند آن را ترک نمی کند مگر اینکه بررسی شود که حق الناس است و ظلم دیگری وجود دارد که قابل عفو است. حق الناس نیز گاه جنبۀ مالی دارد و گاه جنبۀ آبروئی و گاه جنبۀ اعتقادی یعنی کسی موجب می شود اعتقاد دیگری خراب شود.
خداوند در سورۀ یس می فرماید: ما نه تنها اعمال انسان ها را ثبت می کنیم بلکه آثاری که بر آن مترتب می شود را نیز مکتوب می کنیم. گاه یک عملِ گناه آلود به ظاهر ضعیف و کم اهمیت است ولی دارای آثاری منفی بسیاری است که سال ها ادامه پیدا می کند.
✅ «هالکون» در یک قالب کلی به سه دسته تقسیم می شوند:
1️⃣ جمعی با علم و از روی عمد، حق را نپذیرفتند.
2️⃣ گاه جاهل مقصّر هستند یعنی می توانستند تحقیق کنند ولی نکردند.
3️⃣ گاه جاهل قاصر هستند یعنی اصلا خبر نداشتند واقعیت هایی وجود دارد تا بخواهند تحقیق نمایند. این گروه به نقلی معذور هستند و طبق نقلی در روز قیامت حق را به آنها عرضه می کنند و اگر قبول کردند و یا رد نمودند در مورد آنها تصمیم گرفته می شود.
💠 «هالکون» نیز به چهار دسته تقسیم می شوند:
▪️ کسانی که با کفر از دنیا رفتند.
▪️ کسانی که مشرک بودند و از دنیا رفتند.
▪️کسانی با نفاق و به عنوان منافق از دنیا رفتند.
▪️کسانی که با عناد به دین خدا و لجاجت از دنیا رفتند.
البته اگر کسی قبل از مرگ توبه کند از این عنوان خارج می شود.
14030418-96.pdf
143.7K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع)
💠شب سوم محرم
💠موضوع: عبودیت (گروه هالکون)
🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب چهارم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 س
خلاصۀ بحث شب چهارم محرم سه سهشنبه 19 تیرماه 1403
موضوع: عبودیت (عنوان «هالکین»)
✅ اعمالی که از ما صادر می شود موجب می شود که عناوینی برای ما ایجاد شود که عبارتند از: عنوان، «هالکون»، «معذَّبون»، «ناجون» و «فائزون»
📌 «هالکون» کسانی هستند که مشکل اعتقادی دارند به این گونه که یا خداوند را انکار می کنند یا انبیاء و معصومین و یا کتاب الهی را. در نتیجه در زمان سکرات، قبض روح، عالم برزخ و روز حشر و قیامت با او به شدت برخورد می کنند.
🖌 علاوه بر جهنم و بهشت اخروی، در برزخ هم جهنم و بهشت برزخی وجود دارد و قبر که همان برزخ است یا بهشتی برای انسان هاست و یا جهنمی برای آنها. گنهکاران در برزخ وارد جهنم برزخی می شوند و وقتی قیامت برپا شود آنها را با ذلت خاصی وارد صحرای محشر می کنند پس با ذلت عجیب تری آنها را وارد دوزخ می سازند و در دوزخ تا ابد خواهند ماند و هرگز خلاص نمی شوند.
❗️ چهار گناه است که اگر کسی با آنها از دنیا برود اهل هلاکت است و در جهنم مخلد می باشد که عبارتند از: گناه کفر (انسان کافر)، گناه شرک (انسان مشرک)، گناه نفاق (انسان منافق) و گناه عناد (انسان معاند).
انسان مشرک اگر قبل از مشاهدۀ ملک الموت توبه نکند و از دنیا رود، گناهش هرگز بخشوده نخواهد شد. شرک چنان عظیم است که خداوند در مورد آن می فرماید: «إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ»
❇️ گاه کسی از نظر علمی حقائق را می فهد و سپس آن را انکار می کند این مخالفت که از روی علم و عمد است بسیار سنگین است.
❇️ ولی گاه افرادی هستند اعتقاداتشان در ابتدا خوب بود ولی با انجام یک سری گناهان دل آنها به تعفن کشیده شد در نتیجه عقائد نورانی در دل آنها قرار نمی گیرد. همان گونه که کسی غذای تمیز را در سطل آشغال میل نمی کند
✴️ حضرت لقمان انسانی معمولی است و پیغمبر نبود ولی به سبب انجام کارهایی نیک به جایی رسید که وقتی در مجلسی سخنرانی می کرد انبیاء الهی که در زمان او حضور داشتند، پای صحبت او می نشستند و به موعظه های او گوش فرا می دادند. حتی خداوند یک سوره را به نام او نازل کرد و از موعظه های او در این کتاب آسمانی نقل شده است او در یکی از موعظه هایش به فرزندش می گوید: دنیا همانند دریای عمیقی است که افراد بسیاری در آن غرق شده اند و تنها چاره سوار شدن بر کشتی تقوا است.
👈 تعبیر به «بحر عمیق» یعنی دنیا همانند دریا علاوه بر اینکه دارای ماهی برای خوردن است در آن کوسه و نهنگ هم وجود دارد. هرچند گاه آرام است ولی گاه به شدت مواج می شود که کشتی های عظیم را نیز متلاشی می کند. اگر کسی وارد کشتی شود حتی کف پایش نیز تر نمی شود. در قرآن هم می خوانیم: «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوْا» اگر خدا با کسی به سبب تقوا، همراه باشددیگر هیچ چیزی نمی تواند او را بلرزاند.
✅ تمام عمر ما سه بخش است: کودکی، جوانی و پیری: زمان کودکی را نباید به حساب آورد زیرا انسان در آن زمان بیشتر مشغول بازی است. پیری هم زمانی است که اولا مشخص نیست انسان عمرش کفاف کند به آن زمان برسد. ثانیا اگر هم انسان به این بخش برسد، زمانی بی حالی و ناتوانی است. تنها زمان جوانی می ماند که قابل استفاده است. زمانی که شهوات، غرائز و تمایلات در اوج هستند هر کس به هر کجا رسید به سبب استفاده از این زمان بوده است
💧 در روایت آمده است که وقتی جوانی بر سجده می افتد خداوند در میان ملائکه به او افتخار می کند و به آنها می فرماید: به این بنده ام نگاه کنید در اوج غرائز به سوی من روی آورده است.
📌 پس همین الآن در این مجلس عزا با امام حسین علیه السلام پیمان ببندیدم و قول دهیم تا آخر عمر هرگز گناه نکنیم و با خدا برای همیشه آشتی کنیم
🖌امیر مؤمنان ع بعد از جنگ صفین هنگام ورود به کوفه وارد قبرستان شد و خطاب به اهل قبور فرمود: ای اهل خانه های ترسناک و اهل جایی که آب و غذا برای شما مهیا نیست و اهل قبرهای تاریک و تنگ، ای اهل خاک ها و ای اهل وحشت ها و ای اهل غربت که کسی شما را به خاطر ندارد و ای افرادی که تنها در قبور هستید و نگاه به بیرون دارید که آیا کسی ثوابی برای شما می فرستد یا نه! شما از ما زودتر رفتید و ما هم به شما ملحق می شویم. بدانید بعد از مرگِ شما، اموال شما را تقسیم کرده اند و در خانه های شما دیگران ساکن شده اند، همسران شما نیز در آغوش دیگری قرار گرفته اند. این خبری است که ما برای شما داریم ولی شما چه خبری برای ما دارید؟ سپس حضرت روی به افراد کرد که فرمود: اگر آنها اجازۀ سخن داشتند می گفتند: بهترین توشه تقواست.
❗️ گاه کسی مانند زبیر پیدا می شود که 26 سال در خط مقدم کمک به امیر مؤمنان ع است ولی سرآخر از بانیان جنگ جمل می شود و در همان جنگ نیز کشته می گردد.
با این دنیای پر تلاطم فقط سر سفرۀ اهل بیت می توان به جای رسید.
14030419-96.pdf
142.7K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع)
💠شب چهارم محرم
💠موضوع: عبودیت (گروه هالکون)
🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030420-96.mp3
26.26M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️
🔸سخنرانی؛
🎤آیت الله سیدرحیم توکل
💠شب پنجم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom