eitaa logo
هر صبح یک آیه
837 دنبال‌کننده
603 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖ مَّا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ ۖ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِّنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا ۚ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» امّا کسانى که مرتکب گناهان شدند، جزاى بدى به مقدار آن دارند. و ذلّت و خوارى، چهره آنان را مى پوشاند. و هیچ نگهدارنده اى در برابر (مجازات) خدا براى آنان نیست. (چهره هایشان آنچنان گرفته است که) گویى با پاره هایى از شب تاریک، صورت آنها پوشیده شده! آنها اهل دوزخند و جاودانه در آن خواهند ماند. (سوره مبارکه یونس/ آیه ۲۷) @ayehsobh
010027.mp3
196.7K
آیه ۲۷ سوره مبارکه یونس استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد، سخن از دوزخیان به میان آمده، که در نقطه مقابل گروه اوّلند. مى فرماید:کسانى که مرتکب گناهان شوند، جزاى بدى به مقدار عملشان دارند (وَ الَّذینَ کَسَبُوا السَّیِّئاتِ جَزاءُ سَیِّئَة بِمِثْلِها). در اینجا سخنى از زیادة در کار نیست; چرا که در پاداش، زیاده، فضل و رحمت است، اما در کیفر، عدالت ایجاب مى کند ذره اى بیش از گناه نباشد. ولى آنها به عکس گروه اول، چهره هائى تاریک دارند، و ذلت، صورت آنها را مى پوشاند (وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ). ممکن است سؤال شود: عدالت ایجاب مى کند، بیش از گناهشان کیفر نبینند، و این تاریکى چهره و گرد و غبار مذلت بر آن نشستن، چیز اضافه اى است. اما باید توجه داشت این خاصیت و اثر عمل است، که از درون جان انسان به بیرون منعکس مى گردد، درست مثل این است که بگوئیم افراد شراب خوار باید تازیانه بخورند، و در عین حال شراب انواع بیمارى هاى معده، قلب، کبد و اعصاب را ایجاد مى کند. 🌼🌼🌼 به هر حال، ممکن است بدکاران گمان کنند راه فرار و نجاتى خواهند داشت، و یا بت ها و مانند آنها مى توانند برایشان شفاعت کنند، اما جمله بعد صریحاً مى گوید: هیچ کس و هیچ چیز نمى تواند آنها را از مجازات الهى دور نگه دارد (ما لَهُمْ مِنَ اللّهِ مِنْ عاصِم). تاریکى چهره هاى آنها به اندازه اى زیاد است که گوئى پاره هائى از شب تاریک و ظلمانى، یکى پس از دیگرى بر صورت آنها افکنده شده است (کَأَنَّما أُغْشِیَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّیْلِ مُظْلِماً). آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن مى مانند (أُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۷ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh.
💫 با سلام و تشکر از همه بزرگوارانی که از سراسر کشور در مسابقه شماره ۱، کانون شهدای گمنام مسجد الرسول ص مبارکه شرکت کردند. ✅🏅 لازم به ذکر است کانون شهدای گمنام مسجد الرسول ص در هیچ پیام رسان و شبکه اجتماعی خارجی کانال یا صفحه ندارد. ✅🏅 اسامی برندگان شماره ۱: ۱. خانم سیده لیلا قوامی مبارکه ۰۹۱۳۰۰۰۰۵۰۷ ‏‬‏ ۲. آقای امیر صادقی مبارکه ۰۹۳۶۰۰۰۰۷۶۳ ‬‏ ۳. خانم سیده‌صدیقه‌هزارخوانی تفرش ۰۹۳۶۰۰۰۰۰۹۸ ۴. خانم توران شبان سمنان ۰۹۳۶۰۰۰۰۱۳۳ ۵. آقای جابر یوسفی استان مرکزی ۰۹۱۸۰۰۰۰۰۳۸ 🎁 هدایای برندگان شهرستان مبارکه در مراسم ویژه شب ۲۲بهمن در مسجدالرسول ص مبارکه، اهدا شد. 💳 ضمن تبریک به برندگان خارج از شهرستان، شماره کارت بانکی ترجیحاً ملی، را به آیدی زیر بفرستید: 🆔 @shahed @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَشُرَكَاؤُكُمْ ۚ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ ۖ وَقَالَ شُرَكَاؤُهُم مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ» (به خاطر بیاورید) روزى را که همه آنها را جمع مى کنیم، سپس به مشرکان مى گوییم: «شما و معبودهایتان (هر کدام) در جاى خودتان باشید» سپس آنها را (براى حساب) از هم جدا مى سازیم، و معبودهایشان (به آنها) مى گویند: «شما هرگز ما را عبادت نمى کردید! (سوره مبارکه یونس/ آیه ۲۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر یک صحنه از رستاخیز بت پرستان این آیات نیز، بحث هاى گذشته را در زمینه مبدأ و معاد و وضع مشرکان دنبال مى کند و بیچارگى آنها را به هنگامى که در محضر عدل الهى و در پیشگاه حسابرسى او حاضر مى شوند، مجسّم مى سازد. نخست مى فرماید: به خاطر بیاورید روزى را که همه بندگان را جمع و محشور مى کنیم (وَ یَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمیعاً). سپس به مشرکان مى گوئیم: شما و معبودهایتان در جاى خود باشید تا به حسابتان رسیدگى شود (ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذینَ أَشْرَکُوا مَکانَکُمْ أَنْتُمْ وَ شُرَکائُکُمْ). 🌼🌼🌼 جالب این است که در آیه فوق از بت ها تعبیر به شُرَکائُکُم شده، یعنى شریک هاى شما، در حالى که مشرکان بت ها را شریک خدا قرار داده بودند، نه شریک خودشان. این تعبیر، در حقیقت اشاره لطیفى به این نکته است که بت ها در واقع شریک خدا نبودند، و این اوهام و خیالات بت پرستان بود که این موقعیت را به آنان بخشید، یعنى: آنها شریکان انتخابى شما هستند، و این درست به آن مى ماند که کسى، معلم یا رئیس ناصالحى براى مدرسه اى انتخاب کند، و کارهاى نادرستى از او سرزند، ما به او مى گوئیم: بیا ببین این معلم تو و این رئیس تو چه کارى که نکرده است؟! (در حالى که نه معلم، و نه رئیسِ او است، بلکه، معلم و رئیسِ مدرسه است، ولى او انتخابشان کرده). سپس مى افزاید: ما این دو گروه (معبودان و عابدان) را از یکدیگر جدا مى کنیم (فَزَیَّلْنا بَیْنَهُمْ). و از هر کدام جداگانه سؤال مى نمائیم (همان گونه که در تمام دادگاه ها، این معمول است که از هر کس جداگانه بازپرسى به عمل مى آید). از بت پرستان سؤال مى کنیم: به چه دلیل این بت ها را شریک خدا قرار دادید و عبادت کردید؟ و از معبودان نیز مى پرسیم: به چه سبب شما معبود واقع شدید، و یا تن به این کار دادید؟ در این هنگام شریکانى را که آنها ساخته بودند، به سخن مى آیند و مى گویند: شما هرگز ما را پرستش نمى کردید (وَ قالَ شُرَکاؤُهُمْ ما کُنْتُمْ إِیّانا تَعْبُدُونَ). شما در حقیقت، هوى و هوس ها و اوهام و خیالات خویش را مى پرستیدید، نه ما را، و از این گذشته، این عبادت شما نسبت به ما نه به امر و فرمان ما بوده و نه به رضایت ما، و عبادتى که چنین باشد در حقیقت عبادت نیست. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۸ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh.
امروز دیگری بر دوش مردم ولایت‌مدار و قدرشناس مبارکه تشییع شد. شهید پس از تحمل سال‌ها درد و رنج، در چهل‌ودومین بهار آزادی به دوستانش ملحق شد تا بار دیگر، یادآوری شود اگر امروز امنیت داریم؛ اگر امروز استقلال داریم؛ اگر امروز آزادی داریم؛ همه و همه مدیون قطره قطره خون شهدا و تمام دردها و رنج‌ها و خونِ دل‌های جانبازان و آزادگان و ایثارگران است... خدا کند شرمنده‌ی شهدا نباشیم و مورد شفاعتشان قرار گیریم🤲🤲 🌹شادی روح همه‌ی شهدا و شهید مختاری صلوات🌹 @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «فَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ» همین بس که خدا میان ما و شما گواه باشد، که به یقین ما از عبادت شما بى خبر بودیم. (سوره مبارکه یونس/ آیه ۲۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس از آن، براى تأکید بیشتر مى گویند: همین بس که خدا گواه میان ما و شما است، که ما به هیچ وجه از عبادت شما آگاه نبودیم (فَکَفى بِاللّهِ شَهیداً بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ إِنْ کُنّا عَنْ عِبادَتِکُمْ لَغافِلینَ).) در این که منظور از بت ها و شرکاء در آیه فوق چه معبودهائى است، و این که چگونه آنها چنین سخن مى گویند، در میان مفسران گفتگو است: بعضى احتمال داده اند منظور، معبودهاى انسانى و شیطانى، و یا از فرشتگان است، که داراى عقل و شعور و ادراکند. ولى با این حال خبر ندارند که گروهى آنها را پرستش مى کنند; به خاطر این که یا در غیاب آنها چنین عبادتى صورت گرفته، و یا پس از مرگ آنها (مانند انسان هائى که پس از مرگشان مورد پرستش قرار گرفته اند). بنابراین، سخن گفتن آنها کاملاً طبیعى خواهد بود، و این آیه، نظیر آیه ۴٠ سوره سبأ مى باشد که مى گوید: آن روز که خداوند همه را جمع و محشور مى کند، سپس به فرشتگان مى گوید: آیا این گروه شما را عبادت مى کردند؟! احتمال دیگرى که بسیارى از مفسران ذکر کرده اند این است که در آن روز، خداوند حیات و شعور در بت ها مى آفریند، آن چنان که بتوانند حقایق را بازگو کنند، و جمله بالا از زبان بت ها که آنها خدا را به شهادت مى طلبند که از عبادت عابدان خود غافل بودند، بیشتر تناسب با همین معنى دارد; چرا که بت هاى سنگى و چوبى، اصلاً چیزى نمى فهمند. 🌼🌼🌼 این مسأله، در عصر و زمان ما مسأله پیچیده اى نیست، جائى که یک نوار بى زبان، تمام حرکات و گفته هاى ما را روى خود ضبط، و به هنگام لزوم بازگو مى کند و نشان مى دهد، تعجبى ندارد که بت ها نیز، واقعیات اعمال عبادت کنندگان خود را منعکس نمایند! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۹ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh.
4_6028096014227867395.mp3
4.9M
🎧فـایل صوتی دعای ندبه 📖 🎤استاد فرهمند @rahrovanraheqoran
emam-khamenei-mah-rajab.mp3
3.06M
🎧 توصیه‌ های اخلاقی به جوانان جهت استفاده از 🔺از رجب بهره ببرید ... 💠 این انسان های نورانی که دیده اید، کسانی هستند که از جوانی شروع کرده اند. @shohadagomnamk
باسلام لابد این پیام برای شما هم ارسال شده یا در گروههای مختلف، دیده اید. متأسفانه چند روز یک‌بار به مناسبت‌های مختلف این پیام منتشر می‌شود و در آخر آن تأکید می‌شود فقط امروز یا فقط امشب!!! ‼️ توجه داشته باشیم این‌ها از همان دست پیام‌هایی است که با ظاهری مذهبی، مذهب و اعتقاد را نشانه گرفته است. 🔴 حواسمان باشد هر پیامی را بدون تفکر و سریع، منتشر نکنیم. إن شاءالله همه از برکات بهره‌مند گردیم. التماس دعا🤲 @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «هُنَالِكَ تَبْلُو كُلُّ نَفْسٍ مَّا أَسْلَفَتْ ۚ وَرُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ ۖ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ» در آن جا، هر کس عملى را که قبلاً انجام داده است، مى آزماید. و همگى به سوى خداوند یگانه که مولا و سرپرست حقیقى آنهاست بازگردانده مى شوند. و چیزهایى را که بدروغ همتاى خدا قرارداده بودند، از نظرشان گم و نابود مى شوند. (سوره مبارکه یونس/ آیه ۳۰) @ayehsobh
❇ تفســــــیر به هر حال، در آن روز و در آن مکان و در آن حال ـ همان گونه که قرآن در آیه مورد بحث مى گوید ـ : هر کس اعمال خویش را که قبلاً انجام داده است مى آزماید، و نتیجه، بلکه خود آن را مى بیند (هُنالِکَ تَبْلُوا کُلُّ نَفْس ما أَسْلَفَتْ). چه عبادت کنندگان، و چه معبودهاى گمراهى که مردم را به عبادت خویش دعوت کردند، چه مشرکان، و چه مؤمنان از هر گروه و از هر قبیل. و در آن روز، همگى به سوى اللّه که مولا و سرپرست حقیقى آنان است باز مى گردند (وَ رُدُّوا إِلَى اللّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ). و دادگاه محشر نشان مى دهد که تنها حکومت به فرمان او است. و سرانجام تمام بت ها و معبودهاى ساختگى، که به دروغ آنها را شریک خدا قرار داده بودند، گم، محو و نابود مى شوند (وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ). چرا که آنجا، عرصه ظهور و بروز تمام اسرار مکتوم بندگان است، و هیچ حقیقتى نمى ماند مگر این که خود را آشکار مى سازد. اصولاً در آنجا موقف ها و مقاماتى است که، نه نیاز به سؤال دارد، و نه جدال و گفتگو، بلکه تنها وضع حال، حکایت از همه چیز مى کند و نیازى به مقال نیست! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۰ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh
010030.mp3
100.5K
آیه ۳۰ سوره مبارکه یونس استاد پرهیزگار @ayehsobh
هدایت شده از خدمات پرداخت ایتا
«‏پیام رسان ایتا» در مایکت: https://myket.ir/app/ir.eitaa.messenger ایتا در مایکت بروز شد😍😍😍😍 قابلیت های جدید👇👇👇 ارائه کانال رسانه محور ‏نمایش کانال‌های رسانه محور در تب مجزا ‏نمایش پست‌های کانال در حالت کاوش (تمام صفحه) ‏قابلیت پخش خودکار ویدئوها در نمای کاوش ‏امکان ویرایش رسانه ‏امکان تنظیم ورود دو مرحله ای ‏امکان مخفی کردن زمان آخرین بازدید ‏ارتقای قابلیت‌های جستجوی پیشرفته ابری ‏امکان جستجو در کل پیام‌های شخصی ‏افزایش تعداد نتایج ارائه شده در جستجوی شناسه‌ها یا عناوین کانال‌ها ‏نمایش تعداد خوانده‌نشده‌ها بر اساس تعداد گفتگو بجای تعداد پیام ‏بهبود سرعت همگام‌سازی در اولین اجرا ‏رفع مشکل الصاق متن به رسانه در اندروید 10 ‏امکان افزودن به علاقمندی‌ها از داخل گفتگو ‏پشتیبانی از قالب‌بندی متن در نسخه‌های قدیمی اندروید ‏بهبود شیوه گزارش تخلفات ‏رفع باگ‌ها و ایرادات گزارش شده
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَن يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۚ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ ۚ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ» بگو: «چه کسى شما را از آسمان و زمین روزى مى دهد؟ یا چه کسى مالک (و خالق) گوش و چشمهاست؟و چه کسى زنده را از مرده، و مرده را از زنده بیرون مى آورد؟ و چه کسى امور (جهان) را تدبیر مى کند؟» بزودى (در پاسخ) مى گویند: «خدا»،بگو: «پس چرا تقوا پیشه نمى کنید (و راه شرک مى پویید)؟! (سوره مبارکه یونس/ آیه ۳۱) @ayehsobh
010031.mp3
196.7K
آیه ۳۱ سوره مبارکه یونس استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر چه کسى شما را روزى مى دهد؟ در این آیات، سخن از نشانه هاى وجود پروردگار، و شایستگى او براى عبودیت به میان آمده و بحث هاى آیات گذشته را در این زمینه تعقیب مى کند. نخست مى فرماید: به مشرکان و بت پرستانى که در بیراهه سرگردانند بگو: چه کسى شما را از آسمان و زمین روزى مى دهد؟ (قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الأَرْضِ). رزق به معنى عطا و بخشش مستمر است و از آنجا که بخشنده تمام مواهب در حقیقت خدا است، رازق و رزّاق به معنى حقیقى، تنها بر او اطلاق مى شود. و اگر این کلمه در غیر مورد او به کار رود، بدون شک جنبه مجازى دارد، همانند آیه ۲۳۳ سوره بقره که در زمینه زنان شیرده مى گوید: وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ: پدران موظفند زنانى که فرزندانشان را شیر مى دهند، به طور شایسته روزى دهند و لباس بپوشانند . این نکته نیز لازم به یادآورى است که بیشتر روزى هاى انسان از آسمان است. باران حیات بخش از آسمان مى بارد. و هوا که مورد نیاز همه موجودات زنده است نیز بر فراز زمین قرار گرفته. و از همه مهم تر، نور آفتاب که بدون آن هیچ موجود زنده و هیچ گونه حرکت و جنبشى در سرتاسر زمین وجود نخواهد داشت، از آسمان است، و حتى حیوانات اعماق دریاها از پرتو نور آفتاب زنده اند; زیرا مى دانیم: غذاى بسیارى از آنها، گیاهان بسیار کوچکى است که در لابلاى امواج، در سطح اقیانوس، در برابر تابش نور آفتاب رشد و نموّ مى کند، و قسمت دیگرى از آن حیوانات، از گوشت دیگر حیوانات دریا، که به وسیله آن گیاهان تغذیه شده اند استفاده مى کنند. ولى زمین، تنها به وسیله مواد غذائى خود، ریشه گیاهان را تغذیه مى کند، و شاید به همین دلیل است که در آیه فوق، نخست سخن از ارزاق آسمان، و سپس ارزاق زمین به میان آمده است (به تفاوت درجه اهمیت). آنگاه به دو قسمت از مهم ترین حواس انسان، که بدون آن دو، کسب علم و دانش براى بشر امکان پذیر نیست اشاره کرده مى فرماید: بگو چه کسى است که مالک و خالق گوش و چشم و قدرت دهنده این دو حسّ آدمى است؟ (أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ الأَبْصارَ). 🌼🌼🌼 در واقع در این آیه، نخست به نعمت هاى مادّى و بعد به مواهب و روزى هاى معنوى، که بدون آنها نعمت هاى مادّى فاقد هدف و محتوا است اشاره شده. کلمه سمع مفرد به معنى گوش و ابصار جمع بصر به معنى بینائى و چشم است. پس از آن، از دو پدیده مرگ و حیات، که عجیب ترین پدیده هاى عالم آفرینش است سخن به میان آورده، مى گوید: و چه کسى زنده را از مرده، و مرده را از زنده خارج مى کند؟ (وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ). این همان موضوعى است که تا کنون عقل دانشمندان و علماى علوم طبیعى، و زیست شناسان در آن حیران مانده، که چگونه موجود زنده از موجود بى جان به وجود آمده است؟ آیا چنین چیزى که تلاش و کوشش مداوم دانشمندان تا کنون در آن به جائى نرسیده است، مى تواند یک امر ساده، و وابسته به تصادف، حوادث رهبرى نشده، و بدون برنامه و هدف طبیعت بوده باشد؟ بدون شک پدیده پیچیده و ظریف و اسرارآمیز حیات، نیازمند به علم و قدرت فوق العاده، و عقل کلّى است. او نه تنها در آغاز، موجود زنده را از موجودات بى جان زمین آفریده است، بلکه علاوه بر این، سنت او بر این قرار گرفته که: حیات نیز جاودانى نباشد، و به همین جهت مرگ را در دل حیات آفریده، تا از این طریق، میدان را براى دگرگونى ها و تکامل باز گذارد. در تفسیر آیه فوق، این احتمال نیز داده شده که آیه علاوه بر مرگ و حیات مادّى، مرگ و حیات معنوى را نیز شامل مى شود; زیرا انسان هاى هوشمند و پاک دامن و با ایمان را مى بینیم: از پدر و مادرى آلوده، بى ایمان و گمراه متولد مى شوند، عکس آن نیز مشاهده شده است که بر خلاف قانون وراثت، انسان هاى بى ارزش و مرده، از پدر و مادر ارزشمندى به وجود آمده اند. البته، مانعى ندارد که آیه فوق، اشاره به هر دو قسمت باشد; زیرا هر دو از عجائب آفرینش، و از پدیده هاى اعجاب انگیز جهانند، و روشنگر این حقیقت اند که: علاوه بر عوامل طبیعى، دست قدرت آفریدگار عالم و حکیمى در کار است. بعد از آن اضافه مى کند: و چه کسى است که امور این جهان را تدبیر مى کند؟ (وَ مَنْ یُدَبِّرُ الأَمْرَ). در حقیقت نخست، سخن از آفرینش مواهب، سپس سخن از حافظ و نگهبان و مدبّر آنها است. قرآن این سؤالات سه گانه را مطرح مى کند و بلافاصله مى گوید: آنها به زودى در پاسخ خواهند گفت: اللّه (فَسَیَقُولُونَ اللّهُ). از این جمله، به خوبى استفاده مى شود که حتى مشرکان و بت پرستان عصر جاهلیت، خالق، رازق، حیات بخش و مدبّر امور جهان هستى را خدا مى دانستند، و این حقیقت را هم از طریق عقل، و هم از راه فطرت در یافته بودند که این نظام حساب شده جهان، نمى تواند مولود بى نظمى و یا مخلوق بت ها باشد. و در آخر آیه به پیامبر(صلى الله علیه
وآله)دستور مى دهد: به آنها بگو: آیا با این حال تقوا را پیشه نمى کنید؟ (فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ). تنها کسى شایسته عبادت و پرستش است که آفرینش و تدبیر جهان به دست او است، اگر عبادت به خاطر شایستگى و عظمت ذات معبود باشد، این شایستگى و عظمت تنها در خدا است، و اگر براى این باشد که مى تواند سرچشمه سود و زیان گردد، این نیز مخصوص خدا است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۱ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh.
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «فَذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ ۖ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ ۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ» این گونه است خداوند، پروردگارِ حقّ شما (داراى همه این صفات)! با این حال، بعد از حق، چه چیزى جز گمراهى وجود دارد؟! پس چرا (از پرستش او) روى گردان مى شوید؟!» (سوره مبارکه یونس/ آیه ۳۲) @ayehsobh
010032.mp3
78K
آیه ۳۲ سوره مبارکه یونس استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس از آن که نمونه هائى از آثار عظمت و تدبیر خداوند را در آسمان و زمین بیان کرد، وجدان و عقل مخالفان را به داورى طلبید و آنها به آن معترف گردیدند، در آیه بعد، با لحنى قاطع مى فرماید: این است اللّه، پروردگار بر حق شما! (فَذلِکُمُ اللّهُ رَبُّکُمُ الْحَقُّ). نه بت ها، و نه سایر موجوداتى را که شریک خداوند در عبودیت قرار داده اید، و در برابر آنها سجده و تعظیم مى کنید! آنها چگونه مى توانند شایسته عبودیت باشند، در حالى که نه فقط نمى توانند در آفرینش و تدبیر جهان شرکت کنند، که خودشان سر تا پا نیاز و احتیاجند. سپس چنین نتیجه گیرى مى کند: اکنون که حق را به روشنى شناختید، آیا بعد از حق، چیزى جز ضلال و گمراهى وجود دارد؟ (فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ). با این حال چگونه از عبادت و پرستش خدا روى مى گردانید (فَأَنّى تُصْرَفُونَ). با این که مى دانید معبود حقّى جز او نیست؟! 🌼🌼🌼 این آیه، در حقیقت یک راه منطقى روشن را براى شناخت باطل و ترک آن پیشنهاد مى کند، و آن، اینکه: نخست باید از طریق وجدان و عقل براى شناخت حق گام برداشت، هنگامى که حق شناخته شد، هر چه غیر آن و مخالف آن است باطل و گمراهى است، و باید کنار گذاشته شود. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۲ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh.
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «كَذَٰلِكَ حَقَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُوا أَنَّهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» اینچنین فرمان پروردگارت بر فاسقان مسلّم شده که آنها (پس از این همه لجاجت و گناه)، ایمان نخواهند آورد. (سوره مبارکه یونس/ آیه ۳۳) @ayehsobh