eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
975 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
| | | ❖ جرات اندیشیدن سرآغاز انسان جدید • "جرات اندیشیدن داشته باش!" شعاری است که اولین بار هوراس رومی مطرح می کند و با تلاش کانت و سایر اندیشمندان پس از هزاران سال فاصله از هوراس در «عصر خرد»، به اوج خود می رسد. • کانت در مقدمه نوشته خود نسبت روشنگری، درباره این شعار که حاکی از یک پروژه فلسفی می باشد ؛ چنین قلم می زند: «روشنگری خروج انسان از صغارتی است که خود بر خویش تحمیل کرده‌است. صغارت، ناتوانی در به‌کاربردن فهمِ خود، بدون راهنمایی دیگری است. این صغارت، خود تحمیلی است اگر علت آن نه در سفیه بودن بلکه در فقدانِ عزم و شهامت در به‌کارگیری فهم خود بدون راهنمایی دیگری باشد. شعار روشنگری این است: «در به کارگیری فهم خود شهامت داشته باش». • انسان متولد شده از آبستن این شعار، دیگر انسانی نبود که خود را در حصاری از عقل فلسفی و طبیعی ارسطویی و شهود وحیانی محدود کند . در این عصر عقل معنای جدیدی یافت که در مکتب آلمان یک نوع و در مکتب انگلیس به نوع دیگری صورت بندی شد. • • • هئیت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️متن و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد رمضان علی تبار فیروزجایی 🔹 چهارشنبه ۴ بهمن ماه / ساعت ۱۵/۳۰ تا ۱۷ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد مجتبی رستمی کیا 🔹 یکشنبه ۱ بهمن ماه / ساعت ۱۵/۳۰تا۱۷ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مهدی بازرگان و بازخوانی مدرن از دین • چیستی و فهم دین یکی از دغدغه های بشر خاکی در طول تاریخ ادیان بوده است؛ اندیشمندان اسلام شناس نیز از زمان ظهور دین مبین از چنین دغدغه ای تهی نبوده و نیستند و بر اساس مبانی فکری مختلف سعی کرده اند جواب گوی این پرسش باشند. • التقاط سایر معارف بشری و معرفت دینی یکی از حساسیت های متولیان دین قلمداد می شود که در متون دینی هم مورد نکوهش قرار گرفته است و در طول تاریخ نیز این امر، تحت عنوان تفسیر به رای، خط قرمزی بوده که علما سعی کرده اند از آن دوری کنند. • پس از تحقق مدرنیته، جوامع دینی با تعارض یافته های جدید و دین مواجه شدند که عده ای حکم به کنار گذاشتن دین داده و معرفت بشر مدرن را ترجیح دادند و گروه دیگر بر حفظ معرفت دینی مصمم بودند؛ در این بین جریانی با پذیرفتن مباحث مدرن و بدون توجه به لایه های عمیق اندیشه غرب به حفظ دین نیز تاکید می کرد و با نگرش مدرن به بازخوانی دین می پرداخت. • جهان اسلام نیز از ابتدای مواجه خود با مدرنیته، شاهد هر سه رویکرد بوده است ولی تمرکز این نوشته بیشتر بر رویکرد سوم است؛ طنطاوی در کتاب «الجواهر فی تفسیرالقرآن الکریم» و احمد خان هندی در کتاب«تفسیر القرآن هوالهُدی و الفرقان» نمونه های اولیه بازخوانی دین با گزاره های پوزتیویسمی تلقی می شوند و در ادامه خوانش های لیبرالی ، مارکسیتی ووو نیز بر این ها افزوده شده است. 📝 متن کامل : https://bookroom.ir/news/111029 • • • پاتوق کتاب فردا • سعید کریم داداشی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ روشنگری فرانسوی • اصطلاح روشنگری فرانسوی صرفاً عنوانی کار راه بینداز نیست که تاریخ نگاران فلسفه اختراعش کرده باشند، بلکه اندیشمندانی که در این فصل و فصل بعد از آنها صحبت خواهیم کرد غالباً آگاه بودند که به یک جنبش تعلق دارند. این افراد تا حد قابل توجه ی گیریم به نسبت های متفاوت در وجوه سلبی و ایجابی چیزی که این جنبش را مشخص می کرد مشترک هستند: • از یک طرف در نقد و حتا رد اقتدار سنتی، خصوصاً اقتدار کلیسا ، و از سوی دیگر در تلاشی متهورانه و سازنده برای فهم و توضیح انسان و جهان ، و به طور مشخص برای تعريف نقش انسان در جامعه ، چه آن طور که هست و چه آن طور که باید باشد. • اشتراک دیدگاه های اندیشمندان روشنگری در بسیاری از موضوعات « همچون منشأ حیات ، معرفت شناسی قانون طبیعی ، رواداری دینی، آزادی سیاسی» ، وسیع بود و در این موارد تنها در جزئیات باهم اختلاف داشتند. اصطلاح «فیلوزوف» برای اشاره به همین اندیشمندانی استفاده می شد که چنین دیدگاه های مشترکی داشتند، و فیلوزوف ها در واقع خود را نوعی انجمن اخوت می دیدند که در کارزاری مشترک درگیر بودند، گروهی از برادران که منش و آرزویی مشترک داشتند. 🔹 برای مطالعه ادامه مطلب به جلد ۵ صفحه ۴۲۳ ، تاریخ فلسفه ی راتلج مراجعه شود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ روشنگری اسکاتلندی_انگلیسی • اصطلاح روشنگری اسکاتلندی برای مشخص کردن صد سال فعالیت فکری و تلاش فرهنگی به کار میرود که از حدود دهه ی دوم قرن هجدهم آغاز شد. دانش ما از این دوره با کشف ذخایر بیشتری از نسخ خطی و انتشار مجدد منابع نادر چاپی توسط ناشران در حال تغییر است. • گرچه من در این نوشته می خواهم به تحولات فلسفی بپردازم این روشنگری صرفاً فلسفی نبود نویسندگان تاریخ ، حقوق و پزشکی اسکاتلندی تحت تأثیر بحث های فلسفی قرار گرفتند و واکنش نشان دادند؛ خود فیلسوفان نیز آثار پیشرویی در علوم اجتماعی پدید آوردند؛ و علوم طبیعی و هنر در اسکاتلندی به لحاظ ملی و بین المللی به جایگاه برتری رسید. • با این حال نباید روشنگری را صرفاً بر اساس ابداع تعریف کرد روشنگری پیوستگی های مهمی با قرن پیشین داشت و در عین حال روبه رو شدن با نقد باعث شد اثار بهترین مدافعان سنت درست اعتقاد موجود از کیفیت نوینی برخوردار شود. 🔹 برای مطالعه ادامه مطلب به جلد ۵ صفحه ۴۹۸ ، تاریخ فلسفه ی راتلج مراجعه شود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ روشنگری آلمانی • روشنگری آلمانی پدیده ای جدا افتاده نبود. روشنگری آلمانی با تحولات دیگر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی پیوسته بود آلمانی ها نیز مانند متفکران دیگر کشورها هواخواه آرمان نوین دانایی بودند. • متفکران آلمانی در فکر انتقادی آموزه ها و نهادهای پذیرفته شده ی پیشین از منظر عقل بودند گرچه روشنگری آلمانی سخنگویان خاص خود را داشت بدون تأثیری که از بیرون پذیرفت بسیار متفاوت می بود. دو کشور یعنی فرانسه و بریتانیای به طور خاص در شکل دهی به روشنگری آلمانی اهمیت داشتند اغراق نخواهد بود که بگوییم روشنگری آلمانی بدون تأثیر روشنگری بریتانیایی ناممکن بود. • فصل حاضر در پی کاوش در تأثیر فیلسوفان بریتانیایی بر روشنگری آلمانی است افتادن به دام مناقشه بر سر تاریخ آغاز واقعی روشنگری خیلی ساده است ، برخی پژوهشگران گفته اند خانواده ی ایده ها و منش هایی که مشخص کننده ی آن چیزی هستند که امروز «روشنگری» خوانده می شوند در نیمه دوم قرن هفدهم ریشه دارند. 🔹برای مطالعه ادامه مطلب به جلد ۵ صفحه ۵۴۸ ، تاریخ فلسفه ی راتلج مراجعه شود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ◽️نوشته:ایمانوئل کان
| | | ❖ فلسفه ی بریتانیایی و عصر روشنگری • کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و «عصر روشنگری»، به تحولات فلسفی قرن هجدهم میلادی اختصاص دارد و می‌کوشد از تأثیر «عصر روشنگری» بر اندیشه‌ی آن دوران بگوید. این کتاب ضمن تشریح معنای روشنگری و فلسفه‌ی بریتانیایی، رابطه‌ی متقابل آن با روشنگری فرانسوی و آلمانی را توضیح می‌دهد. 🔹خرید نسخه دیجیتال 💻 https://www.ketabrah.ir/go/b58718 🔸خرید نسخه چاپی 📖 https://www.iranketab.ir/c/e7d278 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️درس گفتار نیچریه ▫️استاد سید مهدی موسوی 🔹 یکشنبه ۸ بهمن ماه / ساعت ۱۶الی ۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ◽️نوشته:ایمانوئل کان
| | | ❖ چرا روشنگری برای ما مهم است؟ • عدم مطلق‌گرایی و توجه به گوناگونی اندیشه های روشنگری از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ این تصور که روشنگری در آلمان ، فرانسه و انگلیس_آمریکا و سایر نقاط دنیا یکدست می باشد یک تصور ناپخته است لذا شما وارد هر نقطه از اروپا بشوید، ظهور قرائت متفاوتی از روشنگری را مشاهده می‌کنید. • با این‌ حال یک نکته را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و آن اینکه روح مدرنیته_که شاید بتوان از آن به اومانیسم و سوبژکتیویته تعبیر کرد- در تمام غرب با همه تنوع و تکثری که در آن باید فرض شود، وجود داشته و دارد. • وجه مشترک اندیشه های روشنگری_اومانیسم و سوبژکتیویته_در علوم طبیعی و انسانی سر ریز شده و به صورت های مختلفی ظهور و بروز پیدا کرده است و حتی جریان های منتقد نیز بی نصیب از تاثیرات آن نیستند و در بسط اندیشه ای خود ذیل روشنگری تعریف می شوند. • مشخص می شود که روشنگری نقطه عطفی در تاریخ علم علی الخصوص علوم انسانی تلقی می شود و بدون فهم این جریان فکری و اندیشه های قوام بخش آن نمی توان به فهم علوم برآمده از این جنبش نائل آمد. • برای انسان ایرانی که نسبت فرهنگی و اجتماعی با این اندیشه خاص و علوم برآمده از آن ندارد ولی مورد هژمونی قرار گرفته است ، ضروریست برای بازسازی هویت خود به شناخت این جنبش فکری بپردازد و سپس این جنبش را به نقد بکشد و در نهایت طرح ایجابی خود را رو نماید. • • • هئیت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ درس گفتار «نیچریه» • با ارائه ی استاد مهدی موسوی 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ▫️استاد امیر آقاجانلو 🔹 سه شنبه ۱۷ بهمن ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ انقلاب اسلامی بر آمده از نظریه اجتماعی اسلام • تصویر شاید بی کیفیت باشد ولی حاکی از روح انقلاب اسلامی است؛ اگر چه ممکن است در تفسیر و انتساب ، اول کلام سخن بسیار باشد ولی بخش دوم را بدون هیچ شکی می توان از مقومات جنبش فکری ، سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی قلمداد کرد. • اسلام حقیقی به عنوان دینی که نسبت تنگاتنگی با جامعه پردازی دارد ، در سال های دور بخاطر بازگشت حکومت های سلطنتی ، به حاشیه رفته و ظرفیت های حداکثری اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی آن نادیده گرفته شد و در نهایت به احکام فردی تقلیل یافت! • در سال های نزدیک نیز با پیدایش گروه ترقی خواهان روشنفکر ، شاهد نوع دیگری از مواجه با دین ، علم و اجتماع هستیم؛ طوری که در ادبیات بسیاری از آنان یا به صورت پنهان یا صریح این نسبت مورد هجمه قرار گرفته است. • برهان ضرورت نبوت بر سیطره قلمرو دین در وادی اجتماع تاکید ویژه ای دارد و از سوی دیگر ، وقتی به دین خاصی همچون اسلام مراجعه می شود ، مولفه های مشهود است که از لوازم آن نظریه اجتماعی منحصر به فردی تولید می گردد. • امام خمینی (ره) و متفکران انقلاب اسلامی با تکیه بر همین استعداد درونی دین و بهره گیری از اجتهاد جواهری به فعال کردن ساحت اجتماعی پرداختند و قوه های درونی را در نسبت به کلان ساختار های اجتماعی صورت بندی کردند و زمینه را برای شکل گیری علوم جدیده برای سامان دهی این ساختار ها ایجاد نمودند. انقلاب اسلامی نمونه بارزی از همین نوع مواجه اجتهادی می باشد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ▫️استاد امیر آقاجانلو 🔹 سه شنبه ۲۴ بهمن ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | • ما روانشناسان و جامعه شناسان و مردم شناسانی داریم که آموزه های غربی در آنها نهادینه شده و تمام آن اصول را تدریس و تجویز می کنند. ما کسانی را داریم که می توانیم بگوییم دلباخته علوم غرب هستند و یا اینکه مسلط هستند و این علوم را تدریس می کنند اما این بدان معنا نیست که به حدی رسیده ایم که می توانیم علوم انسانی پایه داشته باشیم. فقط می توانیم بگوییم اساتید و شارحان خوبی در علوم انسانی داریم اما نمی توانیم مدعی شویم کسانی را داریم که در علوم انسانی صاحب نظر و دیدگاه هستند. • شرایطی باعث شد که برخی به این نتیجه برسند که علوم انسانی وارداتی از غرب به کار جهانِ فکری جامعه ما نمی آید و بنابراین باید تکانی به آن داد؟ اساساً چه نیازی به تحول؟ و چرا نمی شود تفکری از بیرون وارد شود؟ چرا علوم انسانی و تفکر نمی تواند از بیرون وارد شود باید بگویم هر فکری یک بستر تحقق می خواهد و تا امکان تحقق چیزی وجود نداشته باشد شما نمی توانید خود آن را داشته باشید. • مثالی از عالم سیاست می زنم. روسیه ی بعد از 1917 و مرگ لنین در 1924 و به دست گرفتن کار توسط استالین را نگاه کنید. از آنجایی که زمینه تحقق کمونیست در روسیه وجود ندارد و نداشت، ورود تفکر کمونیستی به فضای فرهنگی روسیه سر از استبداد درمی آورد.(مارکس در نامه ای به آننکوف تقریبا چنین چیزی را مطرح می کند)، دموکراسی نیز همین گونه است. • • • استاد • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️درس گفتار نیچریه ▫️استاد سید مهدی موسوی 🔹 سه شنبه ۲۴ بهمن ماه / ساعت ۱۶الی ۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ محل ارجاع ناکارآمدی علوم انسانی خود ما هستیم نه غرب! • محل ارجاع این ناکارآمدی خود ما هستیم نه غرب! چرا که غرب امروز با علم مدرن خود دنیا را تسخیر کرده و همه را مورد توجه قرار داده است. امروز در کشور ما بیشترین تعداد دانشجویان در حوزه‌های علوم انسانی فعال هستند اما چرا موفق نیستیم؟ • • • استاد مهدی گلشنی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی | #فلسفه_علم | #علم_دینی ❖ محل ارجاع ناکارآمدی علوم انسانی خود ما هستیم نه غرب! • مح
• دلیل اصلی این مشکلات به سابقه تاریخی ما و شکست فتحعلی شاه قاجار از روسیه باز می‌گردد، زمانی که ایرانیان تلاش کردند با ساخت سلاح و توجه به علوم فنی مشکلات را حل کنند، امیرکبیر دارالفنون را راه‌اندازی کرد نه دارالعلوم! بنابراین علوم مهندسی، محل اعتنا شد و حتی افراد خارج‌رفته نیز در غرب زمانی تحصیل کردند که علوم انسانی تحت الشعاع فنی و مهندسی قرار داشت، درحالیکه امروز وضعیت در غرب تفاوت کرده است. • البته پیش از انقلاب برخی رشته‌ها مثل حقوق در علوم انسانی مورد توجه بود اما پس از انقلاب این اعتنا نیز کمتر شد و خانواده‌ها بچه‌ها را به سمت فنی یا پزشکی سوق می‌دادند. نکته دیگر اینکه فارغ التحصیلان علوم انسانی آینده شغلی برای خود نمی‌بینند مشاغل مهم در دست فارغ التحصیلان مهندسی است حتی به وزرای پیشین تا اکنون علوم و معاونان آنها توجه کنیم به استثنای تعدادی اندک همه آنها به جامعه ابزاری نگاه می‌کنند. • دانشگاه صنعتی شریف پیش از انقلاب براساس الگوی دانشگاه MIT ساخته شد با این حال ما از کمترین فیوضات در حوزه علوم انسانی اینجا بهره‌مند شدیم و برای یک گروه فلسفه علم باید بیشتر دردسر در دانشگاه داشته باشیم، با وجود اینکه مقام معظم رهبری در دیداری که با ما داشتند مکرر علوم انسانی را سرمایه دانستند. • یکی از اساتید خود دانشگاه شریف سال گذشته مطرح می‌کرد که در آمریکا انتخاب رشته‌های مهندسی در سطوح ششم به بعد قرار دارد اما در ایران برعکس است، حتی یکی از اساتید مجارستان در دیداری به بنده می‌گفتند که برخی رشته‌های فنی این دانشگاه اصلا تکمیل ظرفیت نمی‌شود و شلوغ‌ترین رشته‌ها در حوزه انسانی هستند. • • • استاد مهدی گلشنی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | جرئت اندیشیدن داشته باش! • روشنگری همانا به در آمدن و خارج شدن انسان است از حالت کودکی ، صغارت و محجوریتی که گناهش به گردن خود اوست. کودکی ، صغارت و محجوریت یعنی ناتوانی از به کار گرفتن فهم و عقل خود ، بدون راهنمایی دیگران و اگر علت این کودکی و محجوریت ، نه فقدان فهم ، که نبود شجاعت در به کارگیری فهم خود بدون راهنمایی دیگران باشد، گناه آن گردن انسان است. آری شعار روشنگری این است : «جرئت اندیشیدن داشته باش!» • • • عبارت اول رساله «پاسخ به پرسش روشنگری چیست؟» • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
پاسخ به پرسش روشنگری،‌ امانوئل کانت.pdf
317.9K
❖ پاسخ به پرسش روشنگری • نویسنده : • مترجم: همایون فولاد پور • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ پاسخ به پرسش روشنگری • نویسنده : • مترجم: یدالله موقن • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ درباره «روشنگری چیست» • نویسنده : • مترجم: همایون فولاد پور • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ روشنگری • نویسنده : • مترجم: یدالله موقن • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ صنعت فرهنگ سازی روشنگری به مثابه فریب توده ای • نویسنده : و • مترجم: مراد فرهاد پور • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ Answer the question: What is Enlightenment? • By Immanuel Kant • Translation into English by Daniel Fidel Ferrer • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b