eitaa logo
پرسمان أین ولی الله ارواحنا له الفداء
31 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔒💭 ۴۰۹:❓ سؤال کننده: بی‌نام، تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ آیا در صورت وقوع بیماری، گفتن به بقیه و طلب دعا کردن برای شفا خوب است؟ یا طبق برخی احادیث درد را باید پنهان کنیم؟ 📢 ۴۰۹: سلام دوست عزیز🌹 پنهان کردن بیماری فی نفسه لازم نیست، انسان می‌تواند برای بیماری خود از مؤمنین طلب شفا کند و بخواهد برای او دعا کنند🤲. طبق احادیث، دعای در حق دیگری مستجاب است؛ و بسیاری شاهد برطرف شدن گرفتاری‌ها به واسطه دعای جمعی بوده‌ایم. 💊حتی زمانی که فرد قدرت تحمل آن بیماری را ندارد، چه بسا با گفتن به فردی پر انرژی و مثبت، از لحاظ روحی به او کمک کند و مایه دلگرمی او شود😊. در روايات به امیدوار کردن و تقویت روحی بیمار تأکید شده است👌. ✨پیامبر اکرم صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله می‌فرمایند: «هنگامی که از بیمار عیادت می‌کنید، پس او را به زندگی امیدوار سازید؛ این کار گرچه مقدرات را تغيير نخواهد داد و مانع از مرگ نخواهد شد اما وسیله آرامش خاطر بیمار است❤.» 📚 "بحارالانوار، ج۸۱، ص۲۲۵." 💊مسلماً گفتن درد و بیماری برای کسی که ظرفیت و تحمل آن را ندارد، مطلوب نیست، مگر آن هنگام که از آن بیرون آمده باشد و گفتنش درس و عبرتی🗝 برای فرد باشد. 💊اینکه برخی عرفا هم چون آیت الله بهجت رضوان‌الله‌تعالی‌علیه، اظهار بیماری و ناراحتی را مکروه می‌دانند، شايد مراد، شکوه و گلایه از بیماری است و یا اين کراهت برای اولیا و بزرگان است، چون در درجات بالاتر شایسته است فرد مشکلات، سختی‌ها و بیماری‌های خود را برای دیگران بازگو نکند🤭. مؤمن کتوم است، و این کتمان فقط مربوط به اسرار مگو نیست که کتمان درد و رنج هم هست. وجود مؤمن باید مثل کوه باشد. ابتلایی که برای من است، چه لزومی دارد برای دیگری بازگو کنم🤫؟! باید صبور باشیم و سعه وجودی خود را وسعت بخشیم حتی می‌توان از یک فتنه، درگیری، رنج، ضربه و فشار، بالاترین رزق و بهره را برد. ✨امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام می‌فرمایند: «فِی صِفَةِ الْمُؤْمِنِ الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ؛ شادی مؤمن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است.» 📚"نهج البلاغه، حکمت ۳۳۳." تلاش کنیم ظرفیت وجودیمان را بالاببریم، آنقدر کم تحمل نباشیم که درِ دلمان را باز بگذاریم تا هر کس از آن با خبر شود🙈. ✨چنانکه اميرمؤمنان علی علیه‌السّلام می‌فرمایند: «جُمِعَ خَيْرُ الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ فِي كِتْمَانِ السِّرِّ وَمُصَادَقَةِ الاَْخْيَارِ وَجُمِعَ الشَّرُّ فِي الاِْذَاعَةِ وَمُوَاخَاةِ الاَْشْرَارِ؛ خير دنيا و آخرت در دو چيز جمع شده است؛ كتمان سرّ و دوستى با نيكان، و تمام شرور در دو چيز جمع شده: فاش كردن اسرار و دوستى با اشرار.» 📚 "بحارالانوار، ج۷۲، ص۷۱." ▫@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۴۱۰:❓ سؤال کننده: خانم کرمی سلام و عرض ادب چرا زمانی که بحث عمل جراحی برای یک خانم پیش می‌آید باید همسر، برادر یا پدر او اجازه این عمل را بدهند؟ چرا زن نسبت به جسم خود اختیار ندارد؟ آیا همین حکم زمینه ظلم به زنان از طرف همسران را ایجاد نمی‌کند؟ گاهی نیاز به یک عمل جراحی در زن، همچون نازائی با عدم همراهی همسر، موجب سوء استفاده مرد می‌شود و بهانه‌ای برای ازدواج مجدد او می‌شود. آیا در اسلام و قرآن در این مورد حکمی آمده است؟ قانون چه می‌گوید؟ شرع چه می‌گوید؟ آیا به آن عمل می‌شود؟ 📢۴۱۰: سلام دوست عزیز🌹 این قضیه از سه منظر قابل بررسی است؛ اول از منظر شرع، دوم قانون و سوم رَویِّه یا عرف. 🗝طبق قاعده فقهی "لاضَرر" در فقه امامیه، نه زن و نه مرد این مجوز را ندارند که برای آسیب رساندن به بدن خودشان به کسی اجازه دهند؛ لذا از منظر شرعی هیچ تفاوتی بین زن و مرد راجع به اختیار بر بدن و جسمشان نیست‌. از منظر قانونی نیز چون قانون ما از فقه نشأت می‌گیرد، مشابه همین بحث را داریم. 🗝اما چون طبق مادهٔ ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی، «هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است، مگر آن‌که عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا این‌که قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود»؛ بدین خاطر برای عمل جراحی، قبل از عملیات پزشکی رضایت✅ أخذ می‌شود، که در حقیقت این أخذ برائت، از باب جبران خسارت است و نه رضایت. که باز در این امر هم تفاوتی بین زن و مرد نیست یعنی چه زن باشد و چه مرد، پزشک باید این برائت را أخذ نماید. حتی مطابق بند ج ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی، «هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع که با رضایت شخص یا اولیاء یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی وی و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی انجام می‌شود، در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نیست». 🗝این که آیت الله العظمی خامنه‌ای مد‌ّظله‌العالی می‌فرمایند: "به طور کلّى اطاعت زن از شوهر، در خصوص خروج از منزل بدون عذر شرعى لازم است مگر آنکه خروج از منزل در ضمن عقد شرط شده باشد." و اینکه در شرع، ولایت زن بر همسرش است، براساس تعهداتیست که شرع برای هر یک وضع کرده؛ و زن و مرد در ابتدای زندگی مشترک💍، خود را بر این تعهدات پایبند می‌دانند. 🗝در آیه ٣۴ سوره نساء آمده: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ؛ مردان سرپرست زنان هستند، به‌خاطر برتری‌هایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده‌است و به خاطر نفقه‌ای که از اموالشان به زنان می‌پردازند.» 🗝خداوند متعال به خاطر تفاوت‌هایی که در آفرینش و از روی مصلحت نوع بشر میان آن‌ها قرار داده و برای لطافت، جذابیت و احساسی بودن زن، وظیفه کار و تأمين معاش، تهيه مسكن و مركب را برعهده مردان قرار داده و‌ حقّ ریاست بر خانواده و سرپرستی و تدبیر امور خانواده را به مردان محول كرده‌ است. در واقع دین جامع اسلام، با توجه به خلقت و روحيّات مرد و زن، حقوقی را برای هر یک قرار داده‌ است و ولایت مرد و کسب رضایت از او، نه تنها ظلم به حقوق زنان نیست بلکه برای ایجاد آرامش و عشق بیشتر بین زن و مرد لازم است و موجب استحکام بیشتر خانواده می‌شود. هرچند طبق نظر مراجع عظام حفظهم‌الله‌تعالی نیز، خانم برای درمان ناباروری نیاز به اجازه همسر ندارد. البته شایسته است برای عدم اختلاف، زوج به تفاهم برسند👌. 🗝اما یک رَویِّه‌ای در بیمارستان‌ها🏨حاکم شده و به صورت عرف، متداول گردیده -از باب قانون نانوشته- که معادل قانونی ندارد بر اینکه در مورد زن حتما همسرش باید این مجوز را بدهد. با بررسی‌های به عمل آمده دلیل ایجاد چنین رَویِّه‌ای ناشی از این است که در هر عمل جراحی، اگر خسارتی بر فرد صورت گیرد، ولیّ دم او ادعای جبران خسارت می‌کند، پس عملا از او مجوز می‌گیرند؛ حال اگر این ولیّ دم خانمیست که بچه دارد و همسر ندارد، برای جراحی فرزند از مادر بچه مجوز می‌گیرند. در مواقعی که خانمی پدر، مادر، برادر و همسر نداشته باشد، از خودش مجوز می‌گیرند. یعنی اگر از لحاظ فقهی حساب کنیم، به دنبال ولیّ دم هستند، که می‌تواند همسر، پدر یا مادرش باشد؛ چون ولیّ دم مدعی جبران خسارت💵 است. پس این قضیه برمی‌گردد به رَویِّه‌ای که در بیمارستان‌ها حاکم است، در اینکه برای جراحی یک خانم، اگر خسارتی به ایشان وارد شود، اولین مدعی او همسرش است، برای پیشگیری از مشکلات بعدی، از همان ابتدا مجوز را از همسرش می‌گیرند. کما اینکه برعکسش هم هست، یعنی برای آقا زمانی‌که پدر و فرزند و برادر ندارد، از خانمش رضایت می‌گیرند. ▫@ayna_valiollah_porseman
۹۹٫۲٫۱۸ ▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه
🔒💭 ۴۱۱:❓ سؤال کننده: سیده مطهره، تاریخ: ۹۹٫۱٫۳۱ سلام وقت بخیر ایام مبارک ضمن عرض ادب خدمت مدیر محترم گروه و اساتید بزرگوار یک سؤال شرعی مطرح شده بود در گروه مادران که خیلی بحث شد ولی نتیجه دقیقی گرفته نشد برای روزه مادر باردار و شیرده می‌خواستم اگر امکان دارد حکم دقیق روزه را در این دو مورد بفرمایید. 📢 ۴۱۱: با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما مخاطب بزرگوار🌹. سؤالی که مطرح کردید از دو منظر قابل بررسی است: 🍼 اول این که روزه گرفتن برای جان خود مادر🤰ضرر داشته باشد؛ که در این صورت نظر حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظلّه‌العالی این است که "اگر روزه برای مادر باردار ضرر دارد، روزه‌ گرفتنش صحیح نیست و قضای آن بر او واجب است. ✅ 🍼 روزه بر مادر شیرده اگر برای خودش ضرر داشته باشد، واجب نیست و بنابر احتیاط واجب، برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه‌ها را باید قضا کند." 🍼 دوم اگر روزه گرفتن باعث ضرر به جان جنین و نوزاد باشد حضرت آقا در این مورد این طور پاسخ داده‌اند که "مادر باردار اگر ترس ضرر بر جنین را دارد و ترس و نگرانی وی هم دارای منشأ عقلایی باشد، واجب است روزه را افطار کند، باید روزه را بعداً قضا نماید و برای هر روز یک مدّ -وعده- طعام به فقیر بدهد." 🍼 اگر روزه گرفتن مادر شیرده باعث کمی شیر و ناراحتی بچه👶 شود، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز، یک مدّ طعام به فقیر بدهد و قضای روزه را هم بعداً به جا آورد. ⚠اما نکته‌ای هست که باید بدان توجه کرد که اگر خانم شیرده، راه دیگری برای شیردادن به بچه داشته باشد مثلاً شخصی با اجرت یا بدون اجرت به بچه شیر دهد یا از شیر دادن با شیشه و یا شیر خشک کمک بگیرد با فرض امکان جایگزین، مانند راه‌هایی که به طور مثال ذکر شد و عدم ضرر برای خود و نوزاد، بنابر احتیاط واجب روزه بر او واجب است👌. ⚡لازم به توضیح است منظور از یک مدّ، وزنی معادل هفتصد و پنجاه گرم و منظور از طعام، غذای اصلی آنچه مانند نان، آرد، گندم و برنج است می‌باشد. آنچه واجب است این است که به عنوان کفاره، یک مدّ طعام به فقیر بدهید، که می‌توانید هزینه آن را به خود فقیر بپردازید، به این شرط که مطمئن باشید برای تهیه طعام استفاده می‌کند و یا می‌توانید هزینه آن را به افراد مطمئن بسپارید، تا از طرف شما، طعام تهیه کنند و در اختیار فقرا قرار بدهند. 📚"اجوبه الاستفتائات،۱۳۸۹،ص۱۵۵،س۷۴۶،۷۴۵،۷۴۷و ۸۰۶." 📚"استفتائات جدید، ج ۱، ص ۲۷، س ۱۵۰." ▫@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
۹۹٫۲٫۳۱ ▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه
🔒💭 ۴۱۲:❓ سؤال کننده: بی‌نام، تاریخ ۹۹/۱/۱۹ سلام.‌ من خیلی دوست دارم در برنامه‌های جهادی شرکت کنم. این‌که می‌گویند بمانید در خانه که نه خودتان نه دیگران آسیبی ببینید، نگرانی‌ام این هست که خدای ناکرده بیرون بیایم و همین بحث ناقل بودن پیش بیاید. برای همین هم خیلی وقته ماندم در خانه ولی دلم پر می‌کشد برای این‌جور کارها. گفتم بگویم شاید بتوانید راهنمایی‌ام کنید. 📢 ۴۱۲ : سلام دوست عزیز🌹 حس انسان‌دوستانه شما قابل تقدیر است. ⚠حکم شرعی این جهاد، واجب کفایی است، یعنی با انجام دادن برخی افراد، تکلیف از بقیه برداشته می‌شود. در هر جهادی باید از خودگذشتگی‌ها داشت؛ مجاهد در راه خداوند می بایست خطرات و سختی‌هایی که همراه است را بپذیرد و خانواده او نیز او را همراهی کند؛ نمونه‌های بارزی در تاریخ داشتیم که تقصیر و کوتاهی افراد، آن‌ها را از ثواب در جهاد محروم ساخت😓 چرا که «أَفْضَلَ‌ عَمَلِ‌ الْمُؤْمِنِ‌ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ‌ اللهِ‌.» 📚"کنزالعمال، ج۱۳، ص۳۰۷." 🚩 نكات مهم در مشارکت جهادی: 🎯 در کارهای جهادی، نیت خالصانه و انگیزه الهی داشتن را اصل قرار دهید. 🎯 کار جهادی خود را مدیریت کنید به نحوی که با انجام سایر وظایف شما از جمله مادری و همسری مغایرت نداشته باشد؛ تلاش کنید اطرافیانتان را نیز مشتاق و همراه کنید. 🎯 در شرایط حادّ -بیماری کرونا و... - و زمانی که در جامعه نیرو‌های کمکی کافی وجود نداشته باشد، شرکت در این جهاد را در اولویت قرار دهید. 🎯 با رعایت اقتصاد مقاومتی و تلاش ایثارگرانه، کشورمان را که با تحریم‌ها و عدم واردات برخی کالاها مواجه است از واردات با قیمت‌های بالا بی‌نیاز سازیم. 🎯 با توجه به مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای افراد خانواده، شرایط حضور خود و تدابیر لازم در مشارکت را بررسی کنید. برای مثال اگر امکان حضور ندارید ولی در منزل چرخ خیاطی دارید می‌توانید با تولیدی‌ها صحبت کنید و در خانه ماسک و پوشش پرستاران بدوزید. 🎯 همیشه مشکلات جهادی با کمک‌های مالی حل نمی‌شود؛ چنانکه برخی در عاشورا حاضر بودند تمام اموال و داراییشان را بدهند اما خودشان معاف گردند! گاه حضور یک پزشک و پرستار را با کمک‌های مالی نمی‌توان جایگزين كرد. پس اولويت‌ها را بررسی کنید ببینید بهترین کار خداپسندانه👌در هر موقعیت چیست؟ گاه حضور فردی، گاه کمک‌های مالی، گاه تشویق متخصصین و خیرین، گاه همیاری در غسال‌خانه و گاه.... . 🔺اگر با تمام مواردی که گفته شد، شرایط حضور نداشتید، بدانید قطعا این نیت خیرخواهانه شما در نزد خداوند جایگاه والایی دارد😊. ⚡پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: «بِرُّ الوالِدَينِ يَجْزي مِنَ الجِهاد؛ نیکی کردن به والدین از شرکت در جهاد کفایت می‌کند.» 📚"الدرّالمنثور، جلال‌الدین‌سیوطی، ج۴، ص۱۷۶." ⚡امام رضا علیه‌السّلام می‌فرمایند: «در روز قیامت نامه‌های اعمالی را نزد بندگانی می‌آورند، آن‌ها اعمال نیکی را در آن نامه‌ها می‌بینند که آن‌ها را انجام نداده‌اند. به خدا عرض می‌کنند: خدایا به عزّتت سوگند، خودت می‌دانی که ما این کارهای نیک را انجام نداده‌ایم!!😦 خداوند می‌فرماید: راست می‌گویید، شما نیّت انجام این کارها را نمودید، و ما آن‌ها را برای شما در نامه‌های اعمالتان نوشتیم، سپس شما مشمول پاداش آن‌ها✨ می‌شوید.» @ayna_valiollah_porseman 🔓
🍃🌿🍃🌿 🌿🍃 🍃 سؤال کننده: خانم کرمی سلام به همه دوستان عزیز و بزرگوار، سؤالی برایم پیش آمده در مورد آیه ۱۲۸ سوره نساء (وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً ...). هم تفسیر و مسائل شرعی و حقوقی آن را می‌خواهم بدانم. سپاسگزارم. : سلام دوست عزیز 🌹 آیه ١٢٨ سوره نساء، بحث نُشوزِ مرد را مطرح می‌کند. در قرآن کريم، نُشوز را هم در مورد زن داریم و هم در مورد مرد. نُشوز، اِعراض از حقوقِ زن و مرد و سرپیچی از وظیفهٔ طرفین است؛ مثلاً عدمِ تمکين جنسی زن، یا خیانت هر کدام از طرفین، و ناسازگاری و اِعراضِ مرد در زناشویی و نفقه دادن. در مورد نُشوزِ زن🙎‍♀، آيه ٣۴ به بعدِ این سوره را داریم، که چهار مرحله را به مرد پیشنهاد داده؛ و در مورد نُشوزِ مرد🙎‍♂، آیه ١٢٨ به بعد. با توجه به جمع‌بندی این آیه و احادیثی که در این زمینه آمده، حکم شرعی برای نُشوز مرد، به این صورت است که زن برای گرفتن حق خودش در مرحله اول باید موعظه کند، و اگر فایده نداشته باشد، مرحله بعد رجوع به داور و حاکم است که حاکم، مرد را الزام می‌کند تا به وظیفه خودش عمل کند، اگر باز هم مرد امتناع کرد، تعزیر -مجازات- می‌شود. 📚 "منابع فقه شیعه؛ ج۲۶، صص۶٠٧،۶٠٩،۶١١، ح۹۴۹تا۹۵۶ا" در قانون مدنی و مجازات اسلامی هم آمده که اگر مرد از نفقه دادن استنکاف کرد، محکوم و حتی تعزیر می‌شود. این آیه لطائف زیبای اخلاقی و اجتماعی را در جایگاه زن و مرد، بیان می‌کند؛ و برای حفظ امنیت زن در برابر مردی که ناشزه است و زنی که از نُشوز و اعراض مرد می‌ترسد، بهترین پیشنهادی که می‌دهد صلح و گذشت است💐. یعنی یک سری مشکلات دو طرفه وجود دارد که برای تحکیم خانواده، مرد از خطاهای زن چشم می‌پوشاند و زن هم از یک سری حقوق خود می‌گذرد برای این‌که منجر به طلاق نشود و خانواده مستحکم بماند؛ در واقع برای این‌که از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند، این آیه پیشنهاد به مصالحه می‌دهد🤝 و با توجه به شرایط، باید تصمیم بگیرند که این کار را می‌خواهند انجام بدهند یا نه؛ هرچند چنین زنی اجازه دارد به داور و حاکم جامعه رجوع کند و تمام حقوقش را بگیرد، یعنی این اجازه طبق این آیه سلب نشده است. 🖌 پس پیشنهاد زیبایی که قرآن در این مورد مطرح کرده این‌گونه است و نکته‌های مختلفی در این آیه وجود دارد👇: 1⃣ باتوجه به شأن نزولی که این آیه دارد، در رابطه با مردی که دو زن دارد بیان شده، و زن مُسنِ او که مورد نُشوز قرار گرفته و از اعراض همسرش هراسان است، و برای این‌که پشتیبانی و حمایت همسر را داشته باشد، می‌تواند از برخی حقوق خود صرف نظر کند، در واقع چنین زنی بین بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کند. 2⃣ در آیه ١٢٩ سوره نساء باتوجه به شأن نزول آن، اشاره زیبایی به تعدد همسر دارد، و تعدد همسری را که در آیهٔ ٣ سوره نساء به شرط عدالت آمده، رد می‌کند: 🍃«فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ ؛ زنانی که شما را خوش آید دو یا سه یا چهار به همسری بگیرید💑.»🍃 و در آیه ١٢٩ سوره نساء، با «لَنْ» شرط عدالت را نفی می‌کند و می‌فرماید:👈 "ولو این‌که شدید حریصِ آن زن باشید"، یعنی نمی‌توانید شرط عدالت را داشته باشید: 🌱«وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا»🌱 پس با توجه به عدالت، تعدد را هم نفی می‌کند. 3⃣ در آیه ١٣٠ سوره نساء خداوند مطرح می‌کند که من نگاهم اصلاح و صلح است ولی اگر راهی برای صلح پیدا نکردید جدا شوید، یعنی مجوزی هم برای طلاق می‌دهد. @ayna_valiollah_porseman 🍃 🌿🍃 🍃🌿🍃🌿
🔒💭 :❓ سلام. می خواستم بدونم نگاه کردن به عکس شهدا _نامحرم هستند_ چه حکمی دارد؟ : سلام دوست عزیز🌹 💠 نگاه‌کردن خانم به عکس شهدا و علما که نامحرم هستند، از نظر فقهی اشکال ندارد و جایز است✔. هرچند برای بیماردلی که در نگاهش العیاذبالله قصد ریبه و لذت باشد و ایجاد انگیزه‌ای برای گناه کند، جایز نیست🙈. ✨در کنار حکم فقهی، ذکر این مطلب هم خالی از لطف نیست که با توجه به درجات وجودی فرد📶، هر عملی ممکن است برای شخصی مستحب، برای شخص دیگر مکروه و یا حتی حرام باشد. 💠 اصل در این مسأله، هم‌سو بودن با شیوه شهدا و علماست. چه بسا مشاهدهٔ سبک و روش علما و شهدا، تأمل‌کردن در احوالات، جملات و سخنان روشمند آنان، بالاتر از نگاه دوختن به تصویر چهره آن‌هاست👌. ✨البته باید دقت کرد که زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا🌕 امر پسندیده‌ای است؛ این‌که دیده می‌شود افراد از طرق مختلف، نظیر زدنِ عکس شهدا بر کوله‌های اربعین، همراه داشتن عکس‌هایشان در راهپیمایی‌ها، در فضای شخصی و منزل، همین‌طور در قالب فعالیت‌های هنری🎨 و در فضای مجازی📱 سعی در فرهنگ‌سازی و بیان جایگاه این اسطوره‌ها دارند، بسیار عالیست. با تشکر از شما همراه گرامی، امید که پاسخ را دریافت کرده و به نحو احسن عمل کنیم😊. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: نگاه به عکس شهدا و علما توسط بانوان چه حکمی دارد⁉ مشاهده پاسخ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭 : سؤال کننده: بی نام با اینکه خداوند "هُوْ" و یکتاست؛ چرا در سوره قدر و کوثر، "انّا" آورده شده و خودش را جمع بیان می‌کند ؟! : سلام دوست عزیز💐 در قرآن کریم بارها مشاهده کردیم که خداوند وقتی از افعال خود خبر می‌دهد، از کلمه و ضمیر مفرد استفاده می‌کند. ✨«ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُم؛ بخوانید مرا، تا اجابت کنم شما را.»✨ 📖 "فاطر، ۴٠: ۶٠." 🖌 اما برخی مواقع، در زبان عربی و گاهی غیر عربی، متکلم و گوینده به دلایل متعدد، به جای این‌که بگوید: "من این کار را انجام می‌دهم." می‌گوید: "ما این کار را انجام می‌دهیم." اما علت این امر در چیست ❓ 1⃣ قرآن کریم، زبان محاوره‌ای را که بهترین وسیله ارتباط با انسان‌هاست برگزیده؛ مثلاً در زبان محاوره‌ای می‌گوییم "فلانی جوانمرد است." در حالی‌که ممکن است زن باشد نه مرد. و همچنین در آیه ١۵ سوره فاطر داریم: «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ...» ضمیر «أَنْتُمُ» مذکر است، در حالی‌که خطاب عمومی است و متوجه می‌شویم که منظور همه انسان‌ها هستند نه فقط مردان. 2⃣ گاهی متکلم برای این‌که عظمت خود را به مخاطب گوشزد کند، به جای این‌که بگوید "من"، از کلمه "ما" استفاده می‌کند. بارها مشاهده کردیم افراد به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده می‌کنند؛ مثلاً: "ما آمدیم شما نبودید." که هم در ضمیر "ما" و هم در ضمیر "شما" که حالت جمع دارد، منظور مفرد است؛ اما برای تعظیم، احترام و شخصیت بخشیدن از ضمیر جمع استفاده شده است. در مورد خداوند تبارک و تعالی نیز گاه از باب تشریف و تعظیم از "نحن" استفاده می‌شود. 📖 خداوند در آیه اوّل سوره فتح می‌فرماید: ✨«إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحاً مُبِینا؛ به راستی ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم آوردیم.»✨ خداوند به خاطر اشاره به عظمت خود می‌گوید: "ما شهر مکه را فتح کردیم." و تعبیر "ما" که به عظمت اشاره دارد، با ذکر "فتح" مناسب‌تر است. همچنین این نکته در آیه‌های زیر نیز جریان دارد: ✨«إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا؛ ای پیامبر! به راستی ما تو را شاهد بر امت و مژده‌رسان و بیم‌دهنده فرستادیم.»✨ 📖 "احزاب، ٣٣: ۴۵." ✨«إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر؛ ما این قرآن عظیم الشأن را در شب قدر نازل کردیم.»✨ 📖 "قدر، ٩٧: ١." ✨«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ؛ بی‌تردید ما به تو خیر فراوان _که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه می‌گیرد_ عطا کردیم.»✨ 📖 "کوثر، ١٠٨: ١." 3⃣ گاهی هم خداوند متعال، برای این‌که توجه ما را جلب کند به اسبابی که او برای انجام کاری قرار داده است، به جای این‌که بگوید: من انجام دادم؛ تعبیر به ما می‌کند. مثلاً گاه خداوند جان گرفتن را به خود نسبت می‌دهد، گاه به حضرت عزرائیل علیه‌السّلام و گاه با صیغه متکلم مع الغیر بیان می‌کند، مثل👈 «إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِير؛ بی‌تردید ماییم که زنده می‌کنیم و می‌میرانیم، و بازگشت به سوی ماست.» 📖 "ق، ۵٠: ۴٣." در آیهٔ ۴ سوره رعد داریم: 🍃«ما برخی از آنان را در میوه و محصول با آنکه از یک آب سیراب می‌شوند بر برخی دیگر برتری می‌دهیم...»🍃 و همین تعبیر "ما برخی را بر دیگری برتری می‌دهیم" به این معنا نیست که در این بین، اسبابی غیر از خداى سبحان نیز در کارند، بلکه همه به خداوند منتهى مى‌شوند و به امر او عمل می‌کنند. همچنین در آیه ۶١ سوره یونس داریم: ✨«.. و شما ای مردم! هیچ کاری انجام نمی‌دهید، مگر آنکه وقتی سرگرم به آن کار هستید، گواه و شاهد شماییم.»✨ تعبیر به صیغه جمع در مورد خداوند، براى اشاره به عظمت مقام اوست، با این‌که ذات پاک او از هر جهت یکتاست؛ و این‌که همواره مأمورینى سر بر فرمان او دارند، و در اطاعت امر خداوند آماده و حاضرند. 💡نکته قابل ذكر این است که گاهی ممکن است در یک آیه، هر سه حکمت وجود داشته باشد؛ مانند: «إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» 4⃣ گاهی خداوند با بیان ضمیر متکلم وحده، شدت نزدیک بودنِ فعل به ذات مقدس خويش را نشان می‌دهد؛ ✨«فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ؛ در بهشت بلند مرتبت مقام عالی یافته‌اند.»✨ "غاشیه، ٨٨: ١٠." ✨«وَادْخُلِي جَنَّتِي؛ و در بهشت من داخل شو.»✨ "فجر، ٨٩: ٣٠." خداوند با بیان «جَنَّتِي» می‌خواهد عظمت بهشت را بیان کند؛ "به بهشت خودم وارد شو😊." @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : سؤال کننده: خانم معصومه صادقی سلام با این فکرهای مشوش سر نماز چه کنم؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 رخوت، سستی و یا عدم تمرکز سر نماز، می‌تواند از شیطان و متأثر از نیروهای منفی اعمال انسان باشد😣. 💌سعی کنید در همه حال به یاد خدا باشید و برای رضای او زندگی کنید. با امام زمان ارواحنافداه❤ ارتباط بگیرید، خود را به ایشان وصل کنید، حتی با یک صحبت کردن ساده، در امور زندگی خود از ایشان کمک بگیرید🤲. در این زمینه می‌توانید از قرارهای معنوی⏰ گروه أين‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه استفاده کنید. 💌 افسار نفس را در دست خود بگیرید، و هر زمانی که خواست سرکشی کند افسارش را بکشید و آن را مهار کنید👊؛ وقتی بدانید این حالات در نماز از شیطان ناشی می‌شود، تلاش خواهید کرد در باقی نماز توجه بیشتری داشته باشید؛ در این حالت نفستان را مورد سرزنش قرار دهید، و او را هوشیار کنید که در برابر پروردگار عالم✨ ایستاده‌اید. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۳۹۹٫۰۷٫۱۱ ▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه
🔒💭 سلام. کاش استاد عزیز مفهوم و فلسفه اذکار و حرکات نماز، مثل رکوع را به طور خلاصه می‌فرمودند، تا با آگاهی بیشتری انجام دهیم. 📢 سلام دوست عزیز🌹 هركدام از اذكار و حالات نماز از جمله ركوع، سجود و قيام، جدا از امر تعبّد و بندگیِ خداوند اشاره به حقايق عرفانی، معنوی، سير و سلوک و كمال دارد. 🦋فلسفه قيام: حاج ميرزا جواد ملكی تبريزی در كتاب گران‌سنگ أسرار الصّلوة می‌فرمایند: «حقيقت قيام، عبارت از ايستادن در پيشگاه پروردگار برای ادای حقّ عبوديّت و بندگیِ او و جلب خيرات پروردگار، و اُنس گرفتن با او و لذّت بردن به مخاطبات و گفتگوی با او در كلام، و به مناجات با او در دعا🤲، و چاره كار برای توقف طولانی خود در روز قيامت و دفع هول و هراسی😱كه در انتظار انسان هست می‌باشد و از اين كه در نماز بر هر دو پا بايستد به اين حقيقت پی‌ببرد كه مسلمان بايد در مقام خوف و رجا باشد، و از پايين افكندن سر در هنگام نماز، الزام قلب را بر خشوع و تواضع و دوری از رياست‌طلبی و خودبزرگ‌بينی فهم نمايد و بداند كه در فردای قيامت او را در پيشگاه ذات اقدس خود، ايستادنی است كه چگونگی آن را اين ايستادن تعيين می‌کند، و لذا سزاوار است كه انسان آن چه در توان دارد در تصحيح قيام نماز خود، به كار گيرد. لذا خيلی مراقب باشد كه مبادا باطنش مخالف با رضای پروردگار باشد، و به ناچار در چنين مقام خطيری تواضع و فروتنی او لااقل هم‌چون تواضع در محضر سلطانی🤴از سلاطين دنيا خواهد بود، چگونه كسی كه در مقابل حاكمی قرار می‌گيرد مراقب تمام حركات و گفته‌های خود می‌باشد، كه مبادا سخنی بر خلاف رضای او بر زبان آورد، و يا از معنای آن‌چه می‌گويد، غافل باشد و يا اشارات مخاطبات سلطان را در‌ نيابد، و خدايی كه ملک‌الملوک و جبارالجبابره است هرگز نزد مسلمان از بشری مثل خود بی‌مقدارتر نخواهد بود.» 📚 "ملكی تبريزی، حاج ميرزا جواد؛ أسرار الصّلوة؛ انتشارات پيام آزادی، ج١، ١٣۶٣، ص٣٢٣." 🦋فلسفه ركوع:  ركوع آن است كه پس از پايان سوره، به نيّت تعظيم و فروتنى در برابر فرمان و عظمت پروردگار، تا حدى خم شويم كه دست‌ها به زانوها برسد، كمر صاف باشد، گردن كشيده باشد، گويا نمازگزار حاضر است كه در راه خدا گردنش زده شود. ركوع كه از اركان نماز است و كم يا زیاد شدن آن، چه به عمد يا سهو، نماز را باطل مى‌كند، از بهترين نوع اظهار بندگى است. ركوع ادب است و سجود قرب، و كسانى به خدا نزديک مى‌شوند كه در اظهار ادب كوتاهى نكرده باشند و اين مضمون كلام امام صادق علیه‌السّلام است. 📚 "همان، صص١٧٢ و ١٧٣." 🦋فلسفه سجده:  سجده، نشان تذلّل و خاكسارى در برابر خداوند و عالى‌ترين درجه عبوديت است. انسان با سجده، خود را هم‌رنگ با هستى مى‌كند ✨« و للّه يَسْجُدُ ما فى السّموات و الأرض »✨ 📖 "نحل، ۴۹:۱۶." سجده بهترين حالتی است كه انسان به خدا نزديک می‌شود. سجده، رمز دوران‌های چهارگانه زندگی انسان است . امام علی علیه‌السّلام می‌فرمایند: «سجده اول، يعنی اين كه از خاک هستم و سر برداشتن، رمز زندگیِ دنيايی است. سجده دوم، رمز مردن و به خاک خفتن است و سربرداشتن، رمز محشور شدن است.» 📚 "بحار الأنوار، ج٨٢, ص١٣٩." به این مضمون که: "شما را از خاک آفريديم و به خاک بر می‌گردانيم و بار ديگر از خاک، بيرونتان می‌آوريم." 📖 "طه، ۲۰: ۵۵." سجده نشان عبوديت است. 📚 "همان، صص١٧۴ و ١٧۵." ▫@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: مفهوم و فلسفه اذکار و حرکات نماز چیست❓ مشاهده پاسخ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
💭🔒 : ❓ سلام خدمت استاد عزیز می‌دانیم که ائمه علیهم‌السّلام علم غیب داشتند و از بسیاری از حوادث و علل آن‌ها و حقایق و آینده و...‌ اطلاع داشتند. چگونه و چه زمان‌هایی از این علم غیب بهره می‌بردند؟ علم ائمه علیهم‌السّلام به امور غیب چگونه بود؟ آیا به راستی به همه امور واقف بودند؟ یعنی امیرمؤمنان می‌دانستند که در لیلة المبیت شهید نمی‌شوند؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌷 ائمه اطهار علیهم‌السّلام دارای ۲ نوع آگاهی هستند: 1⃣ علم و دانشی که از راه عادی، مانند بقیه مردم فراهم می‌آید؛ روش و رفتار آن‌ها در زندگی مثل خرید و فروش، معاشرت، خوردن و آشامیدن، جنگ و صلح⚔، و مسائل سیاسی-اقتصادی و... 2⃣ علومی که از راه‌های ماورای طبیعی حاصل می‌شود. زمانی که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام مطالبی دربارهٔ نحوه به دنیا آمدن و شهادت امام حسین علیه‌السّلام مطرح می‌کنند، علم غیب امام است. 🔆معصومین علیهم‌السّلام در این عالمِ علّت و معلولی زندگی می‌کنند، روش و رفتارشان در زندگی مانند سایر مردم بوده، و قضای الهی بر این است که در زندگی مانند سایر مردم عمل کنند؛ زیرا اگر غیر از این بود امتحان، آزمایش، صبر در برابر مشکلات معنا نداشت. آگاهی از غیب همه‌جا نشانه کمال نیست، مثلاً شبی که امام علی علیه‌السّلام در جای پیامبر صلّی‌الله‌عليه‌وآله خوابید؛ اگر آن حضرت علم داشت که مورد خطر قرار نمی‌گیرد، کمالی برای آن حضرت محسوب نمی‌شد -کمال برای معصوم مثل کمال برای ما بالا رفتن از سفلی به علیا نیست بلکه اوج نورانیت و رفع حجاب‌های نورانی است- زیرا در این صورت همه حاضر بودند جای آن حضرت بخوابند، با توجه به مطرح بودن بحث کمال در اینجا علم نداشتن به غیب خود کمال محسوب می‌شود، پس می‌توان گفت گاهی خداوند اراده می‌کند تا معصوم به جهت همین کمال از نتیجه عمل خود با خبر نشود. 💌 آیات ١٧٩ سوره آل عمران، ٢۶ و ٢٧ سوره جن، که می‌فرماید: خداوند علم غیب را در اختیار رسولان قرار می‌دهد و همچنین براساس روایات ائمه اطهار، که امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمایند: «هنگامی که امام اراده می‌کند، چیزی را بداند، خدا به او تعلیم می‌دهد.» 💌 در روایات نقل شده که امام هادی علیه‌السّلام برای شفای بیماری خود شخصی را برای دعا به کربلا فرستاد، یا امام کاظم علیه‌السّلام خرمای زهر آلودی که هارون الرّشید به حضرت داد را میل نفرمود و گفت: هنوز وقتش فرا نرسیده است و یا امام باقر علیه‌السّلام می‌فرماید: «ما برای دفع شرّ سلطان فلان دعا را می‌خوانیم.» 🔆همه این‌ها حاکی از آن است که این ذوات مقدّسه✨ برای حفظ جان شریفشان از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند. از طرفی شهادتی که انسان از قبل مطّلع باشد و برای رضای خداوند و تسلیم امر او و به خاطر رعایت مصالح مهم‌تر خود با پای خویش به قتلگاه برود چیزی جز ارتقای رتبه و درجه برای انسان نیست. ▫@ayna_valiollah_porseman 🔓💭
💭🔒 ❓: با سلام خدمت شما و استاد عزیز ممنون می‌شم پاسخ بفرمایید: با توجه به این‌که قبل از تولّد هر امام، نحوه تولّد و شهادت او توسط دیگر ائمه بیان‌شده‌بود؛ مثلاً پیامبر و امام علی علیهماالسّلام در سرزمین کربلا رسیدند و ماجرای شهادت امام حسین را نقل کردند و همین‌طور دیگر امامان؛ پس این صحبت چگونه توجیه می‌شود که مثلاً امام علی علیه‌السّلام در جنگ‌ها نگران جان امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام بودند در حالی‌که می‌دانستند آن‌ها به نحو دیگری شهید می‌شوند. اگر بگوییم که ممکن بود تقدیرها عوض شود این‌گونه تمام پیش‌بینی‌ها و صحبت‌های اهل بیت نیز بی‌مفهوم و غلط می‌شد. همچنین می‌بینیم که خداوند هر جا که لازم بوده‌است به صورت معجزه، جان اهل بیت را نجات داده‌است؛ مثلاً ماجرای زنده ماندن امام سجّاد علیه‌السّلام. پس اگر قرار بود ایشان شهید شوند و تقدیرها عوض شود این اتفاق می‌افتاد اما خداوند به صورت معجزه ایشان را نجات داد. یا مثلاً اگر اکنون برای امام زمان اتفاقی بیفتد ماجرای ظهور و وعده خداوند و انتظار ما چه می‌شود؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌷 علم امیرالمؤمنین به عدم شهادت حَسَنین علیهماالسّلام و یا علم ما به ظهور حضرت حجّت ارواحنافداه موجب عدم نگرانی و یا عدم نیاز به دعا نیست. منظور از دعا آیا فقط نگرانی برای خطر به شهادت رسیدن حضرات هست؟ خیر... 🔆علم ما به زنده ماندن امام زمان ارواحنافداه تا زمان ظهور، کفایت نمی‌کند که برای سلامتی ایشان دعا نکنیم؛ اما دعا کردن می‌تواند تقدیرهای دیگری که ممکن است برایشان رقم بخورد را تغییر دهد؛ از جمله: جراحت، بیماری، صدمه، لطمه از آلودگی‌ها، و اکنون سنگینی گناهان شیعیان بر قلب ایشان، که با دعا قابل رفع است. چنان‌که اگر یکی از اولیای الهی به فردی گفت یک سال بيشتر زنده نمی‌ماند؛ آیا این فرد می‌رود خود را از بلندی به پایین پرت کند، با قطع به این علم که مسلّماً او نخواهد مرد؟! یعنی علم به دانستن تأخير زمان مرگ، نگرانی‌های دیگر را منتفی نمی‌کند. از طرفی دعا سلاح🗡مؤمن است، که سازگاری الهی دارد، و این فیض، آن‌قدر بیکران و مطلق است که به پاس دعا برای سلامتی اماممان، برکات بسیار بر بنده سرازیر می‌گردد. یعنی آموزشیست به بندگان که حتی اگر علم بر امری دارید از کلید🗝دعا غافل نشوید. ▫@ayna_valiollah_porseman 🔓💭
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: علم ائمه اطهار علیهم‌السلام به امور غیب چگونه است؟ چگونه و چه زمان هایی از این علم بهره می‌بردند؟ مشاهده پاسخ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
💭🔒 :❓ سؤال‌کننده: خانم ر.ن ⁉با توجه به مطلب زیر که در فضای مجازی با آن مواجه شده‌ام، آیا درست است که برای دعای خیر در حقّ کسی، باید اجازه بگیریم؟ "فراموشتان نشود اگر برای کسی دعا نیز می‌کنید، باید از آن فرد اجازه بگیرید. این امری مهم است که همیشه باید مدنظرتان باشد. گاهی ما اجازه شِفا و کمک نداریم و فرد باید رنج بکشد تا پاک شود." : سلام دوست عزیز🌹 خیر، برای دعای خیر در حقّ دیگران نیازمند اجازه نیستیم. آنچه به عنوان وظیفه و حقوق مؤمنان در حق هم هست، طلب دعای خیر برای یکدیگر است که در سیره ائمّه اطهار ✨علیهم‌السّلام مکرّراً وجود دارد و به این امر توصیه شده است. همچنین دعا درحق دیگران خیرات و برکاتی برای دعاکننده دارد و دعا در حقّ دیگران نزدیک‌تر به اجابت است. در قرآن کریم آیه ۶۰ سوره غافر، بندگان از جانب خدای سبحان دعوت به دعا شده‌اند و به آن‌ها، وعده استجابت داده شده است. در روایت معروف «الجار ثم الدّار» حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در حقّ همسایگان🏠🏡دعا می‌فرمودند و در پاسخ به سؤال فرزند بزرگوارشان امام حسن علیه‌السّلام که پرسیدند مادر چرا شما فقط برای دیگران دعا می‌کنید -نقل به مضمون-، فرمودند اوّل همسایه، بعد اهل خانه . در روایتی یکی از اصحاب از امام صادق علیه‌‎السّلام می‎پرسد: من خودم را به دعای برای برادرانم و پیروان اهل‏‌بیت مشغول می‎کنم؛ کارم این است که برای آن‏‌ها دعا🤲می‎کنم و هیچ نظری به خودم ندارم. شما درباره روش من چه می‎فرمایید؟ حضرت ابتدا فرمودند: خداوند دعای شخصی را که دارد پشت سر دیگری دعا می‎کند، مستجاب می‎کند. بعد هم فرمودند: هرکس برای مردان و زنان مؤمن و برای دوست‎داران ما دعا کند، خداوند از زمان آدم تا قیامت به‌ازای هر مؤمن ثوابی به او عنایت می‎کند. 📚"وسائل الشیعة، ج۷، ص۱۱۰" در آخر توجه به این نکته داشته باشید که ممکن است فردِ دعا شونده با توجه به اعمالی که دارد، مستحقِّ سرنوشتی متفاوت از دعایی که در حقّ او داریم باشد و این‌که چطور دعای ما در حق او اجابت شود، در این دنیا مستجاب شود و یا به صورت پاداش اخروی پس از مرگ دریافت کند، را نمی‌دانیم و ما موظّف به داشتن دعای خیر در حقّ یکدیگر هستیم، در هر صورت خداوند عالم، رئوف‌ترین و مهربان‌ترین وجود نسبت به بندگان است و آنچه مصلحتِ بنده باشد، با توجه به اعمال او و فضل و کرم خویش پیش می‌آورد. ▫@ayna_valiollah_porseman 🔓💭
۱۳۹۹٫۱۲٫۲۷ ▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه کانال پرسمان گروه این‌ولی‌الله: @ayna_valiollah_porseman
💭🔒 : نسیم خانم سلام. سؤالی برایم ايجاد شده است. این‌که گفتید مؤمنین، پس از مرگ هم در حال سیر و بالا رفتن هستند! مگر فقط این دنیا، مکانی برای انجامِ اعمال نیست؟ و وقتی از این دنیا می‌رویم دیگر هیچ عملی انجام نمی‌شود که موجب بالاتر رفتنمان شود. یعنی من فکر می‌کردم چیزی به ما اضافه نمی‌شود. مصداق این‌که می‌گویند دست انسان از دنیا کوتاه است. : سلام دوست عزیز❤ آری! دنیا، مکان انجام اعمال است و آخرت، محل برداشت؛ «الدنیا مزرعة الاخرة.» "تنبيه الخواطر، ج۱، ص۱۸۳." حقیقتِ وجودیِ انسان در عالمِ ماده شکل می‌گیرد و بر اساس آن، پاداش یا عذاب می‌بیند. ولی این بدان معنا نیست که انسان در برزخ و آخرت، رشد، سیر و کسبِ مقام ندارد🔝. برزخِ انسان، ادامه حیات همین دنیای اوست. در برزخ، انسان آثار اعمال خود را می‌بیند؛ صدقه جاریه، فرزند صالح، ساخت مسجد و... آثار مثبت خلق می‌کند😊. اگر ظلم و جنایتی کرده و یا مشکلاتی ایجاد کرده آثار آن، به او می‌رسد😫. از طرف دیگر نفسِ خود احتضار، قبر، فشارِ قبر، برزخ و.. آثار دارند؛ از جهتی پاک‌کننده هستند، یعنی خود احتضار و برزخ، پاک‌کننده و سیر دهنده‌اند؛ چه مثبت، چه منفی😇. در احادیث و کتاب تجربیّات قبل از مرگ، آمده است که برخی مؤمنین، در بهشتِ برزخی، تحتِ تعلیم معصومین علیهم‌السّلام قرار دارند؛ پس بر اساس سیر و جهتی که در این دنیا حرکت کردند🚶‍♂، اثر مثبت و سیر مثبت دارند. بزرگان و عرفا از آن، به سکوی پرواز تعبیر می‌کنند؛ با هر جهت و سیری که در آن سکو‌ی پرواز در زمان مرگ جدا شده است، با همان جهت و با همان سیر، مثل یک سفینه‌ای که از جَو خارج می‌شود، بدون سوخت و با همان سرعت و در هر جهتی که حرکت می‌کند، همچنان حرکتش را تا بی‌نهایت ادامه می‌دهد🦋. از جهت دیگر، نفسِ ورود به عوالم بالا، رفع حجاب‌ها و دیدن و درک حقایق، انسان را در مسیر رشد و تعالی قرار می‌دهد و عشق بهشتیان، نسبت به حضرت حق دو چندان می‌شود💓. ▫@ayna_valiollah_porseman 🔓💭
💭🔒 :❓ سلام. این‌که گفتید امیرالمؤمنین علی‌ علیه‌السّلام در حال سیر کردن و بالاتر رفتن مقام هستند، مگر معصومین علیهم‌السّلام سیر دارند؟ چون آن‌ها مصداقِ اتمّ انسان کامل هستند. : سلام دوست عزیزم❤ آن‌ ذوات مقدّسه نیز سیر دارند، هر چند نسبت به ماسوی الله و نسبت به پایین‌تر از خودشان، مصداق اتمّ هستند. در حقیقت باید گفت که آن‌ها نسبت به هر آنچه غیر خداست، مصداق اتمِّ کمال هستند⚗؛ امّا نسبت به خودِ حضرت حق، آن‌ها هم در حال حرکت به سمت بی‌نهایت هستند، یعنی نمی‌شود یک انتهایی برای آن‌ها قابل تصوّر دانست. بی‌نهایتِ حقیقی را فقط و فقط در مورد حضرت حقّ جلّ‌جلاله داریم. در موارد دیگری که مصداق بی‌نهایت را مطرح می‌کنیم، مثلاً می‌گوییم سلسله اعداد، قطرات دریا💦، سنگریزه‌های بیابان بی‌نهایتند؛ در اینجا، بی‌نهایت‌ها، بی‌نهایتِ نسبی است، نه حقیقی. چون نسبت به حضرت حقّ، حدّ دارند، بی نهایتِ حقیقی نیستند، امّا چون ذهن ما قابلیّت تصوّر آن را ندارد🧠، بی‌نهایت گفته می‌شود. پس بی‌نهایتِ حقیقی، حضرت حقّ هستند، و برای او نمی‌شود انتهایی تصور کرد، و در مورد مصداق‌های اتمّ یعنی معصومین علیهم‌السّلام که به سمت حقّ در حرکتند، نمی‌توانیم بگوییم به انتها رسیدند🔚؛ بلکه همچنان سیرشان ادامه دارد💫. همچنین این‌که ما می‌بینیم امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمایند که «اگر کسی دو روزش در این دنیا مساوی باشد، مغبون است.» "أمالی صدوق: ص۷۶۶، ح۱۰۳۰"؛ پس به طریق اولی در آخرت هم اگر دو روزِ کسی مساوی باشد، ضرر دیده، یعنی رکود و راکد بودن، تعفّن ایجاد می‌کند🙊، باید رشد وجود داشته باشد، پس همه، در حال سِیر هستند. صلواتِ ما هم دلیل بر این مدّعاست؛ وقتی ما درود می‌فرستیم بر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، یک امرِ دو لبه‌ست، هم برای ما یک صِله و ربط است؛ یعنی با اتصال به آن‌ حضرات، اثرات مثبت، و سیر و رشد برای ما ایجاد می‌شود؛ و هم برای آنان؛ اگر چنین نبود نفسِ صلوات📿، دعا و... لغو و عبث می‌بود⭕! ▫@ayna_valiollah_porseman 🔓💭
🔒💭 :❓ سؤال کننده: ناشناس سلام. خسته نباشيد. من يک سؤال داشتم. من قراره دوربين بخرم و شاید رشته عکّاسی بخوانم. سؤالم اين هست كه اگر از كسایی عكس بگيرم كه می دانم عكس‌های بی‌حجابشون رو تو فضای مجازی قرار ميدن من مسبّب اون گناه ميشم؟؟ يا به من مربوط نيست؟! يا اگر بهشون بگم كه عكستون رو جايی نذارين، حق رو ادا كردم؟ يا خير؟ : سلام دوست عزیز🌹 خدا را شاکریم که غرق در فیض الهی هستید و در انتخاب شغل آینده خود دقّت نظر دارید و رضایت خداوند جلّ‌جلاله و کسب حلال برایتان مهم است🤲. 📹 طبق نظر مراجع عظام دامت افاضاتهم، عرفاً این کار برای عکّاس، کمک کردن به گناه به حساب نمی‌آید و مبادرت به انجام این عمل جایز است. در دین اسلام، نه تنها تجسّس🔍 لازم نیست، حتّی شایسته است که عمل فرد را حمل بر صحّت کرد. 🗝چنانچه خداوند می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ..؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمان‌ها، گناه است.» 📖"حجرات، ۱۲:۴۹." قرآن کریم در این آیه، مردم را به دوری از سوءظن فرمان داده که نتیجه آن، حکم به صحّت در افعالِ شخص مسلمان است✅. 📹 هر چند از نظر کمالی می‌شود کارهایی را انجام بدهید تا اثراتی که در عالم خلق می‌کنید بهترین حالتِ ممکن باشد و به حرفه خود رنگ الهی بدهید❤. 📹 علاوه بر این، می‌توانید گرایش‌های مختلف این حرفه را هم بررسی کنید؛ در کنار عکّاسیِ پرتره، عکّاسیِ تبلیغاتی، صنعتی و... هم از شاخه‌های دیگر عکّاسی هستند که اتّفاقاً اگر علاقه‌مند به آن باشید از نظر درآمد خوب هستند👌؛ 📹 و یا این‌که مانند یک سری از عکّاس‌خانه‌های مذهبی که در این چند سال اخیر به لطف خدا رشد خوبی✨ داشته‌اند، عمل کنید و با نوآوری و تلاشتان در این عرصه به قشر مذهبی خدمات دهید و هنرتان را در جهت مثبت به نمایش بگذارید، در نتیجه نمونهٔ یک عکّاس مذهبی خلّاق شوید😊. موفق باشید‌.🌺 @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ❓سؤال‌کنند‌ه: خانم مریم سلام من یک سؤالی داشتم، سؤالم این هست که وقتی ما در خواب یک چیزی می‌بینیم و در عالم بیداری همان اتّفاق برایمان می‌افتد، دلیلش چیست؟ نتیجهٔ کارهاییست که قبلاً در بیداری انجام داده‌ایم؟ یا خواستِ خداوند و تقدیر ما بوده است؟! خیلی ممنونم🙏🌹 : سلام دوست عزیز🌸 🔸خواب‌ها انواع مختلف و به طبع، منشأهای متفاوتی دارند و عوامل متعدّدی در شکل‌گیریشان مؤثر است. 🔸پيامبر اکرم صلى‌الله‌عليه‌وآله می‌فرمایند: رؤيا سه‌گونه است: نويدى از جانب خدا، حديث نفس -ذهنيات انسان-، و ترسى كه شيطان پديد مى‌آورد. 📚"كنز العمّال، ج۱۵، ص۳۶۳، ح۴۱۳۸۵، عن أبی هريرة" 🔸بخشی از خواب‌ها بی‌اساس و پوچ است و خواب‌های آشفته و شیطانی است و بخش دیگر، خواب‌های صحیح و دارای تعبیر می‌باشد. اصل تعبیر خواب از نظر قرآن 📖 و روایات، یک موضوع مسلّم و غیرِقابل انکار است، امّا دقّت کنید🧐 تشخیص خواب و رؤیای صادقه از غیر آن، کار سخت و دشواری است و هرکس توانایی این تشخیص و تعبیر صحیح را ندارد و مطالب و دلایلِ غیرموثّق را نباید پذیرفت. عوامل مختلفی در دیدن خواب😌 اثر دارد: حالات شبانه‌روز، افکار🤔، غذا 🍽، محیط و... . به غالب خواب‌های معمولی نباید خیلی بها داد و بهتر است تعبیر به خیر کرد و اگر در نظرِ فرد، خواب خوبی نبود، صدقه💵 داده شود. 💠 این‌که گاه آنچه در عالم دنیا اتّفاق می‌افتد را قبلاً در خواب دیده‌اید، علّت‌های مختلفی دارد: 🔹یک علّت آن به عوالم قبل، یعنی عالم ذر مرتبط است، این‌که خودتان در عوالم قبل، وقوع آن اتّفاق را رقم زده‌اید و جزئی از تقدیر و سرنوشتتان شده است‌. 🔹علّت دیگر آن، می‌تواند این باشد که اعمال انسان، عکس‌العملی دارد و بازتاب عملِ فرد، به او بر‌می‌گردد؛ عکس‌العمل هر عملی، قبل از محقّق شدن در عالَمِ🌎 مُلک(دنیا)، تحقّق اوّلیۀ آن، در کُنه و حقیقت این عالم، یعنی برزخ وجود دارد. در صورتی که خوابِ فرد، از نوع روحانی باشد، وقتی در خواب، روح‌‌ از جسم جدا شد -البته نه به نحو کامل- وارد عالم بالاتر و برزخ می‌شود و در آنجا می‌تواند وقوعِ عکس‌العملِ اعمال را پیش از وقوع در عالم مُلک، مشاهده کند، سپس در بیداری می‌بیند که عین آن محقّق شده است. هر چند ممکن است، عکس‌العملی را که در کُنهِ این عالم و در برزخ مشاهده کرده، محقّق نشود، به این دلیل که از طریق انجام عملِ خیر یا شرّ دیگری، تغییر کند، از بین برود و یا به آن شدّت و ضعف ببخشد.✅ ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : 🌹سؤال‌کننده: ناشناس 🌹ببخشید اگر ما روزهٔ واجب را به عمد قضا کنیم، آیا پدر و مادر💑می‌توانند کفّارهٔ آن را بدهند یا بر عهده خودمان است و باید از درآمد خودمان پرداخت کنیم!!!؟ : 🍀سلام دوست عزیز روزه یکی از پنج ستون اسلام است و روزه‌خواری از گناهان🖤 کبیره می‌باشد و عواقب بسیاری دارد. در ابتدا باید از این گناه به خدا🤲پناه برد، ولی اگر العیاذ‌بالله کسی مرتکب شد، خداوند راه🛣 جبران قرار داده است. کفّارهٔ روزهٔ‌ واجب بر عهده خودِ شخصِ قضا‌کننده است؛ چه خانمِ🙎‍♀ خانه باشد، چه فرزند👶. کفّاره قضای عمد روزه، گرفتن دو🌙 ماه پی‌درپی روزه و یا سیر کردن🍲 شصت فقیر است که قضاکننده در انجام هر یک از این دو مختار است و اگر فرد واقعاً توانایی💪 گرفتن روزه و یا پرداخت💴 کفّاره را ندارد، باید استغفار کند و هر زمان که توان پیدا کرد، کفّاره را بپردازد. این مهر و لطف💖خداوند است که نمی‌خواهد بنده‌اش به سختی بیفتد، البتّه نباید⛔ در ادای کفّاره کوتاهی کرد. در صورت پرداخت کفّاره، توسط شخص دیگر _برای مثال پدر👨_ در صورتی ذمّهٔ فرد بری می‌شود که: 1⃣ شخصی که کفّارهٔ‌ دیگری را می‌دهد، _برای مثال پدر یا همسر_ باید رضایت قلبی💓داشته باشند و او را اجبار به این کار نکرده باشند. 2⃣ شخصی که برایش کفّاره داده می‌شود از پرداخت آن، مطّلع😇 باشد و بدون آگاهیِ او کفّاره داده نشود. در غیر این دو صورت کفّاره از او ساقط نمی‌شود. ☀توفیق بزرگیست که در فکر و مسیر جبران گذشته‌ هستید، إن‌شاءالله به مدد الهی💫 توفیق جبران کامل را داشته باشید. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓