🔒💭
#سؤال_۴۰۲:❓
#اعتقادی
#تاثیر_مال_حرام_بر_نسل
سؤال کننده: کاربر A.S
باسلام خدمت اساتید محترم.
سؤالی که خیلی ذهنم را مشغول کرده است این است که علت اینکه مال حرام بر نسل تأثیر میگذارد چیست؟
با توجه به عدالت خداوند که شکی در آن نیست، این برای من سؤال است که چرا فردی باید تحت تأثیر مال حرام اجدادش باشد؟ یا چرا آیندگان شخص باید تحت تأثیر مال حرام او باشند؟
باتشکر از پاسخگویی شما
#پاسخ_۴۰۲:📢
سلام دوست عزیز🌹
لازمهٔ اختیاری بودن در عالم ماده این است که وقتی فردی با اختیار خود، سراغ ممنوعههای مسیر میرود و مال حرام🚫 میخورد، طبق رابطهٔ عمل و عکسالعمل⬅➡، آن حرام بر نسل فرد، آثار خودش را خواهد گذاشت.
بنابراین تأثیر مال حرام بر روی نسل، ناشی از رابطه عمل و عکسالعمل در این دنیاست🌎.
🗝حوادث و اتفاقات در این عالم بر اساس یک چرخه علت و معلول صورت میگیرد. به این صورت که هر حادثهای از جمله تولد فرزندان، روحیات و آثاری که خلق میشود و ... بر اساس علتهای خاص خود اتفاق میافتد و مسلما اگر خداوند بخواهد جلوی این امور را بگیرد یعنی عملاً اختیار را از انسانها سلب نموده است✊.
🗝نسبت پدر و مادر به فرزند به مثابه نسبت زمین است به درخت؛ لذا اگر والدین کسی شرابخوار، حرامخوار، اهل معصیت و... باشند و یا برعکس، اهل عبادت، علم، زهد و تقوا باشند یقیناً در وجود فرزندی👶 که از آنان متولد میشود نیز مؤثر خواهد بود.
👈پس آن چه اتفاق میافتد اثر علت و معلول است.
❓اما جهت دوم سؤال؛ این که بچه چه گناهی کرده که به خاطر حرامخواری خانواده، آثار منفی در این کودک ایجاد شود؟
این امر با عدالت خداوند تناقض ندارد؟
🗝در جواب باید گفت که بر اساس اصل کلّی و قاعده شکناپذیر و محکم در دین اسلام هیچ كس بار گناه دیگرى را بر دوش نمىگیرد:
✨«أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَى ثُمَّ یُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى؛
هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمیگیرد،
و برای انسان بهرهای جز سعی و کوشش او نیست، و تلاش او بهزودی دیده میشود، سپس به او پاداشى تمام دهند.»✨
📖"نجم، ۵۳: ۴۱-۳۸".
🗝 هم چنین طبق براهین عقلی و نصّ صریح قرآن کریم شکّی در این نیست که خداوند متعال عادل است؛ پس محال است کسی را به خاطر کاری که نکرده است، مجازات کند. لذا عذاب🔥، فقط در مقابل گناهیست که فرد از روی اختیار مرتکب آن شده باشد.
🗝حق این است که یک موجود مختار، میتواند با اختیار خود روند امور را تغییر دهد، هر چند که همه این تأثیرها به شکل اقتضایی و زمینهساز است؛ اما علت تامّه نیستند و اختیار شخص را نفی نمیکنند👌.
علت تأثیر کارهای خوب یا بد پدر، مادر و دیگران در وجود فرد تام نیست و یکی از آثار وضعی و تکوینی، اعمال ایشان است.
این کودک به رغم آثار منفی که از طریق ژنتیک، لقمه🍞 و... به او رسیده، میتواند از انرژیهای مثبت بسیاری که چه بسا برای او بیشتر از سایرین است، استفاده نموده و به مقامات بسیار بالا📈 برسد.
همواره باید در نظر داشت که عوامل مختلفی بر زندگی افراد تأثیر دارد و خدای متعال افراد را با توجه به ظرفیتها و دادههای آنان میسنجد. طبق آیه «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا» خداوند افراد را بر اساس توانمندیها و استعدادهایشان مکلف به انجام تکالیف الهی کرده است و ظهور و بروز عدالت الهی را در عالم بعد -عالم آخرت- میتوان به وضوح مشاهده کرد که ملاک، میزان تلاش افراد بر اساس داشتههای آنان است.
▫@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
چرا مال حرام بر نسل اثر میگذارد⁉
مشاهده پاسخ کامل #سؤال_۴۰۲ در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
💭🔓
#سؤال_۴۰۳ :❓
#حکم_عمل_جراحیزیبایی
#آیا_پروتز_حرام_است؟
سؤال کننده: خانم نوری، تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
سلام
خواستم نظر حضرت آیت اللّه خامنهای رهبر معظم را در مورد پروتز _هر نوع_ بدانم.
چون پروتز دندان که سالهاست رایج است و با فقه شیعه مشکلی ندارد ولی برای پروتزهایی مثل لب، سینه ،گونه، ابرو و...؛ خواستم نظر مرجعم را بپرسم.😊
#پاسخ_۴۰۳ :📢
سلام دوست عزیز 🌹
این که به زیبایی خود اهمیّت میدهید امّا در کنار آن به دنبال احکام شرعی آن هم هستید عالیست☺️.
✔حکم اولیه جراحی زیبایی، فی نفسه بدون در نظر گرفتن هیچ حکم ثانویهای به خودی خود جایز است.
🔍شرایط این کار:
در استفاده از انواع روشهای زیبایی باید به نکات زیر توجه کرد:
🔘۱- عمل زیبایی چون درمان محسوب نمیشود و ضروری نیست نباید موجب ضرر و آسیب رسیدن به بدن شود.
🔘۲- باید توجه کرد آیا انجام عمل زیبایی مدّ نظر، موجب ایجاد مانع برای رسیدن آب به بدن در وضو💧 و غسل🚿 میشود یا خیر. با توجه به اینکه در سؤال اشاره به مقوله پروتز شده، طبق بررسیهای صورت گرفته در انواع پروتز، مواد مختلفی (که حتی ممکن است این مواد از چربیهای سایر اعضای فرد باشد و یا غیره) در زیر پوست تزریق میشود که فی نفسه مانعی برای غسل و وضو نیست اما توصیه میشود در صورتی که پروتز با روش و شرایط دیگری انجام میشود از مرجع مربوطه با جزئیات استفتاء شود.
🔘۳- طبق نظر مجتهدین انجام هر عملی جهت زیبایی با فرض صدق زینت باید از نامحرم🚫 پوشیده شود.
تشخیص زینت بودن یا نبودن، موکول به نظر عرف جامعه است.
🔘۴- در حین عمل نباید گناهی صورت گیرد و بایستی عمل توسط همجنس انجام شود تا نیاز به لمس یا نگاه گناه نباشد🙈. چون عمل جراحی زیبایی حتی درمان بیماری محسوب نمیشود، به همین خاطر ضرورتهایی که ممکن است در بحث درمان با پزشک نامحرم جائز باشد، در اینجا جاری نخواهد بود، مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن ضرورى باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد.
▫@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
آیا پروتز حرام است⁉
مشاهده پاسخ کامل #سؤال_۴۰۳ در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭
#سؤال_۴۰۴:❓
#احکام_شرعی
#آیا_اکستنشن_حرام_است؟
سؤال کننده: خانم پری
سلام
میخواستم راجع اکستنشن مو و مژه توضیح دهید که از نظر فقهی چه حکمی دارد و آیا میشه انجام داد؟😊
#پاسخ_۴۰۴: 📢
سلام دوست عزیز 🌹
بسیار پسندیده است که قبل از انجام هرکاری به دنبال حکم شرعی آن هستید ☺️.
در استفاده از انواع روشهای زیبایی باید به این دو نکته توجه کرد:
🗝۱-آیا انجام عمل زیبایی مدّ نظر موجب ایجاد مانع برای رسیدن آب به بدن در وضو و غسل میشود یا خیر؟ اگر مانع شود برخی فقها انجام آن فعل را حرام میدانند و برخی فی نفسه عمل زیبایی را حرام نمیدانند و شرایطی را بیان میکنند که میبایست به مرجع خود مراجعه کنید.
🗝۲- طبق نظر مراجع عظام انجام هر عملی جهت زیبایی با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود.
تشخیص زینت بودن یا نبودن، موکول به نظر عرف جامعه است.
📃حکم اکستنشن مو و مژه:
هر چند این عمل از نظر شرعی اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب💧به مژهها -هر چند به نحو جزئی- شود، و برطرف کردن مانع در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست.
🔘در هر حال، کسی که چنین عملی انجام داده است، اگر رفع آن حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل🚫 است و اگر رفع آن با مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب وضو و غسل جبیرهاى مىشود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا برطرف کردن مانع، حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیرهاى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب، مانع را مسح نماید.
📃اکستنشن مو چه با موی طبیعی و چه با موی مصنوعی، نیاز به غسل🚿 ندارد و نیز نیازی نیست در غسل، موهای اضافه شده هم شسته شوند اما اگر موهای اضافه شده با چسب یا شیوه دیگری که مانع رسیدن آب به موهای طبیعی است وصل شده باشد مانع از غسل است و باید برطرف شود و اگر به راحتی ممکن نیست باید غسل جبیرهای انجام گیرد.
"استفتاء از دفتر حضرت آیت الله خامنهای مدظلّهالعالی."
🔘لازم به ذکر است در صورتی که موی طبیعی کافر یا سگ برای اکستنشن استفاده شده باشد نجس است و قابل تطهیر هم نیست✊.
"امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه، توضیح المسائل؛ م٨۶ و ١٠۴، مطابق با نظر آیة الله العظمی خامنهای مدظلّهالعالی."
توجه:👇
کاشت مو به دو صورت انجام مىگیرد:
▫١. با چسب و مانند آن؛ به گونهاى که مو در سر و ابرو ترمیم مىشود.
▫٢. بدون چسب و مانند آن در سر و ابرو کاشته مىشود. در این روش، مو شبیه سوزن نازک از زیر پوست بیرون مىآید.
در روش اول آب به طور متعارف به بدن نمىرسد ولى در روش دوم مو جزء بدن گردیده و به طور طبیعى مانع رسیدن آب به بدن نمىشود.
اگر جزء بدن گردد و رشد و نمو کند، اشکال ندارد و وضو صحیح است👌.
▫@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
حکم فقهی اکستنشن مو و مژه چیست⁉
مشاهده پاسخ #سؤال_۴۰۴ در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭
#سؤال_۴۰۵:❓
#احکام_شرعی
#حکم_الکل_سفید
سؤال کننده: خانم فاطمه جعفری، تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
سلام و عرض ارادت خدمت مدیر محترم و بزرگواران... عیدتان مبارک
یک سؤال درمورد نجاست الکل سفید داشتم. با توجه به اینکه در زمان آمپول زدن و دیگر مصارف طبی خیلی استفاده میشود، لطفا بفرمایید حکم آن از نظر رهبری چیست؟
اگر عزیزان کارشناس، در این مورد از حیرت ما بکاهند، دعاگوی شما خواهیم بود😍
#پاسخ_۴۰۵:
با سلام خدمت شما دوست عزیز🌹
در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد:
💧الکل جزء نجاسات نیست.
💧💧الکل اگر مسکر و مستکننده باشد نجس و اگر مسکر و مستکننده نباشد، نجس نیست؛
💧💧💧و برخی فتوای صریحی ندارند و فرمودهاند بنابر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود.
✨مقام معظّم رهبری دامتافاضاتهالشریف، ملاک نجاست الکل را دو امر همراه هم میشمارند:
مستکننده بودن و در اصل مایع بودن.
ایشان میفرمایند: هریک از اقسام الکل که مستکننده و در اصل مایع باشد بنابر احتیاط نجس است و اگر خود مکلّف یقین نداشته باشد، خبر دادن اهل فن مورد اطمینان، کافی است.
این مواردی که گفته شد جزء اصول کلی است.
✨در مورد سؤال شما که استفاده الکل سفید در پزشکی و مصارف طبی میباشد، نظر معظمله همان است؛ یعنی اگر از الکلی باشد که در اصل مایع نیست، هرچند مستکننده هم باشد، محکوم به طهارت است و نماز با لباسی که با این الکل برخورد کرده صحیح است👌 و احتیاجی به تطهیر ندارد ولی اگر الکل موجود در آن، الکلی باشد که در اصل مایع است، بنابر احتیاط واجب نجس است و نمیتوان با بدن یا لباسی که به آن آغشته شده است، نماز خواند و در صورت شک، محکوم به طهارت است.
حضرت آقا دامتافاضاته در اصل مایع بودن را موکول به اهل فن دانستهاند.
طبق نظر کارشناسان متخصص، الکلها و مواد ضدعفونی که از آن جهت صنعت داروسازی به عنوان دارو یا ضدعفونی کردن ادوات پزشکی، آمپول زدن و حتی امروزه برای جلوگیری از ویروس کرونا استفاده میشود، در اصل مایع نیست و پاک است✅.
📚"برگرفته از مقام معظّم رهبری، رساله اجوبه الاستفتائات -ترجمه فارسی-، سؤالات۳۰۵ ،۳۰۷ و ۳۱۰."
▫@ayna_valiollah_porsema
💭🔓
🔒💭
#سؤال_۴۰۶:❓
#عرفانی
#منظور_از_بلای_حقیقی_غیبت
سؤال کننده: خانم مریم، تاریخ: ۱۳۹۸٫۱٫۲
سلام استاد عزیز، وقتتون بخیر
چرا از غیبت با عنوان بلا یاد میکنید؟! منظور از بلای حقیقی غیبت چیست؟
#پاسخ_۴۰۶: 📢
سلام دوست عزیز🌹
حقیقت آن است که تمامی مشکلات فرهنگی، فکری، روحی و اجتماعی بشریّت، ناشی از عدم تبعیت مردم از ولایت الهی معصومین علیهمالسّلام است😣.
اگر ولایت علی بن ابی طالب علیهالسّلام و در پی آن ولایت معصومین علیهمالسّلام مورد پذیرش قرار میگرفت و مسیر هدایت بشریّت به انحراف〰 نمیرفت، همانگونه که حضرت فاطمه سلاماللهعلیها آن انحراف را دیدند و در بازگرداندن جامعه به مسیر درست بسیار تلاش نمودند و جان خود را فدا کردند، مردم نیز همین روش و مسیر را پیش میگرفتند آنگاه حقیقت اسلام بر بشریت ارائه میشد و با پذیرش اسلام در کل جهان، بشریّت به سمت فلاح، رستگاری و رشد معنوی✨ حرکت مینمود و بسیاری از بلاها که ناشی از دوری از خداوند تعالی است، رفع میگردید👌.
آری! دوری از ولایت منشأ تمام بلاهایی است که بشریت با آن دست به گریبان است😓.
غیبت، تنبیه بشریّت و به نحو خاص تنبیه شیعه است. غیبت، بلایی خانمان سوزتر از تمام بلاها از جمله کرونا و... است.
چه، بسیاری بلاها، ظاهری و مادی است و تحمل آن برای عالم ماده🌍 که جهنم عوالم است، قابل پذیرش!
اما غیبت، بلایی است که کل بشریّت را از حقیقت حضور ولایت دور نگه داشته؛ اگر بلاهای مادی همچون ویروس كرونا را این چنین جدی میگیریم و خود را قرنطینه میکنیم؛ چه قرنطینه ای برای گناه نکردن؟! دل نازنین حضرت را نیازردن؟! و شرایط را برای ظهور و خروج حضرت از قرنطینه ظلم و فساد و آماده نبودن عالم برای ظهور باید ایجاد کنیم؟! فتأمّل.
▫@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
منظور از بلای حقیقی غیبت چیست⁉
مشاهده پاسخ #سؤال_۴۰۶ در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭
#سؤال_۴۰۷: ❓
#دینی_عبادی
#دست_بلندکردن_نزد_معصومین_برای_طلب_حاجت؟
سؤال کننده: کاربر ر.ن، تاریخ ۱۳۹۸/۶/۲۰
سلام
ممنون از گروه خوبتان، ممنون که گروهی هست که میتوانیم سؤالاتمان را بپرسیم و پاسخ بگیریم.
بنده به نقل از بزرگی شنیدم که برای دعا کردن و طلب حاجت، فقط نزد خدا دستها را بالا ببریم، برای طلب و درخواست از امامان دستها را بالا نبریم؟!
اگر این درست است، در دعای توسل میخوانیم:
"اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا"
ما رو آورديم و شفيع گرفتيم و توسل جستيم به وسيله تو به درگاه خدا و خواسته خود را بين دستانمان تقديم شما نموديم.
گویی دستمان باز و رو به جلو است،
تناقض این فراز، با آن نقل را چگونه رفع کنم؟
📢 #پاسخ_۴۰۷:
سلام دوست عزیز🌹
شما اگر شنیدهاید که جهت درخواست و اعلام فقر و بیچیزی فقط دست به سوی خدا دراز کنید، بدان جهت است که او قادر مطلق است و او فقط میتواند مشکلگشا باشد❤؛ ولی مقوله بالا بردن دست به هنگام دعا و احساس عجز و ناتوانی به سوی حضرات معصومین علیهمالسّلام از سنخ اظهار بندگی نیست🙌.
🗝آری در بحث سجده داریم که در برابر غیر خداوند سجده جایز نیست، چون سجده بيانگر خضوع، خشوع و بندگی است و جز بر خداوند پذیرفته نیست؛
اما بلند کردن دستان بیانگر استعانت، درخواست و توسل است که در مباحث گذشته بر طبق آيات، احادیث معصومین علیهمالسّلام و عقل، اثبات کردیم که خداوند این مجوز را به انسان داده که از دیگران حاجات خود را طلب کنیم؛ خصوصاً از بهترین و بالاترین وجودها در عالم هستی که معصومین علیهمالسّلام🌕 هستند و تنها شرط در استعانت از غیر، توسل و درخواست حاجت از آنان، اگر با این قصد نباشد که آنان در تأثیر و رفع نیازهاى ما، در عرض خداوند و یا مستقل و بینیاز از آن ذات اقدس یگانهاند. این قصد و این برداشت شرک بوده و با توحید افعالى و توحید ربوبى ناسازگار بوده و شرک افعالى یا ربوبى محسوب میشود.
🗝اما اگر این توسلات به جهت اطاعت از امر الهى، اداى دین، نسبت به حقى که ایشان به جهت واسطه فیض تکوینى و تشریعى بودن بر گردن ما دارند، و یا الگوگیرى و بهرهمندى از عنایات خاصه آن بزرگواران باشد، بدون اینکه ایشان را مستقل از ذات اقدس ربوبى بپنداریم، هیچ منافاتى با توحید افعالى یا ربوبى و انحصار قاضى الحاجات به خداوند ندارد👌؛ زیرا فاعلیت، تدبیر و رفع حوائج بندگان از سوى آن بزرگواران در طول فاعلیّت، ربوبیّت و قاضى الحاجات بودن خداوند واقع میشود، نه در عرض آن تا شرک به حساب آید.
🗝بنابراین، معیار شرک در حاجت خواستن از غیر خدا، نیّت فرد است. اگر کسى که به اهل بیت علیهمالسّلام متوسل میشود، براى آنان مقام الوهیّت یا ربوبیّت و عدم وابستگى به خداوند را قائل باشد، این توسل به تبع این عقیده، شرک به حساب میآید، اما اگر به جهت اطاعت خداوند، بهرهگیرى از آبرو و عزت آنان نزد خداوند باشد، تا آن بزرگوران، حاجت او را از خدا بخواهند، و یا به اذن الهى حوائج او را رفع کنند، این امر نه تنها شرک نبوده، بلکه شخص متوسل، مأجور✨ هم میباشد؛ زیرا عمل به دستور الهى نموده است.
▫@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
آیا دست بلند کردن برای حاجت تنها نزد خدا جایز است⁉
مشاهده پاسخ #سؤال_۴۰۷ در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭
#سؤال_۴۰۸:❓
#اعتقادی
#سرنوشتوتغییرآن
سؤال کننده: خانم محمدی
من مدتی است که تأثیر دعا در زندگی ذهنم را مشغول کرده.
اینکه اصلا آیا سرنوشت ما از قبل تعیین شده یا نه؟
اینکه دعا میتواند تغییرش بدهد؟
چقدر تأثیرگذار هست؟
من بابت یک اتفاقی در زندگیم خیلی دعا کردم
ولی نتیجهای ندیدم.
میگویم شاید سرنوشت من این هست.
خیلی ذهنم آشفته است.
راستش خانمی بودند، گفتند که میتوانند دعایی بنویسند و گره از کار من بردارند.
من نمیدانم واقعا چنین کاری حقیقی هست یا خیر؟
#پاسخ_۴۰۸:
سلام دوست عزیز🌹
در مورد تعیین سرنوشت باید گفت مسلماً سرنوشت ما با اعمال و افکارمان شکل میگیرد و از قبل تعیین نشده است، بسیاری از آیات قرآن بر این موضوع دلالت دارد؛
«إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت خدا حال قومى را تغيير نمىدهد تا آنان حال خود را تغيير دهند.»
📖"رعد، ۱۱:۱۳."
وجود قوه اختیار و عالم بهشت و جهنم نیز دلیل بر این مدعاست که انسان سرنوشتش را خودش رقم میزند و همچنین هر سال در شبهای قدر🌙، آن را به مرحلهٔ امضا✏ میرساند. البته عالم ماده و عواملی که در آن رخ میدهد، در سرنوشت انسانها نیز اثرگذار است؛ از جمله جنگ، کرونای فعلی و ... .
در واقع باید گفت محدوده عمل انسان بین جبر و اختیار است.
⚡ تأثیر دعا در زندگی؛
مطمئناً دعا و اجابت آن میتواند به روشهای مختلفی در زندگی ما تأثیر بگذارد؛
گاهی به همان صورتی که میخواهیم تأثیرش را میبینیم.
گاهی موانعی برای استجابت دعا وجود دارد که نسبت به آن بیتوجه هستیم؛ همچون:
🔻بعضی از گناهان موانع اجابت دعاهایمان هستند و فرد نسبت به آن بیتوجه است.
🔻فرد دعا کننده، عوامل مادی و معنوی را، برای برآورده شدن دعا مهیا نمیکند و تنها با دعا و بیتوجه به وظایف خود، انتظارِ رسیدن به حاجت خود را دارد.
🔻گاه حاجت ما، نیازمند گذشت زمان است و برای کسب آن، باید ظرفیت لازم را داشت؛ چنانکه اگر برای رفع گرسنگی طلب نان و پنیر کنید سریع آماده میشود؛ اما اگر طالب غذایی چون قرمه سبزی باشید، باید صبوری کنید تا طبخ شود.
🔻گاهی طلب ما امری است که به صلاحمان نیست، به همین دلیل اجابت دعا را به نحو دیگر و بهتری در زندگیمان مشاهده خواهیم کرد؛ اما ممکن است بگوییم دعایمان اجابت نشد در حالی که اینگونه نیست و در صورت صبر و شکرگزاری، غالباً با گذر زمان علل معلوم میشود و به خاطر انجام نشدنش خدا را شکر میکنیم🤲.
🌟چند نکته در مورد استجابت سریع دعا:
✨شرایط دعا کردن را رعایت کنید، از جمله اینکه:
سعی کنیم با اخلاص و تمام توجه دعای خود را از درگاه الهی بخواهیم نه صرف بیان بدون توجه😊 .
قبل از دعا استغفار کنید، با بسمله، روبه قبله و
با فرستادن صلوات بر پیامبر اکرم صلیاللهعلیه وآله و اهلبیت ایشان علیهمالسّلام در ابتدا و انتهای دعایتان، آن را محفوف دارید.
✨برای اجابت سریع حاجات به حضرات معصومین علیهمالسّلام توسل کنید. در زیارت جامعه کبیره میخوانیم که رتق و فتق همه امور ما به دست ایشان است؛ و نیز با قربانی کردن، چله گرفتن و نذر، طلب خود را از خداوند منّان تمنّا دارید؛ با این نیت که اگر صلاح شماست به شما داده شود.
⛔در رابطه با رجوع به افراد دعا نویس؛
توصیه میکنیم از این کار اکیداً پرهیز کنید. این روشها در سیره معصومین علیهمالسّلام دیدهنشدهاست. غالب این افراد علم حقیقی ندارند و یا به دنبال کسب پول از این راه هستند که در این صورت آثار منفی مراجعه به این افراد جبرانناپذیر است.
آری! خوب است بزرگان و اولیا در حق انسان دعا کنند، دعا در حق دیگران بسیار ارزشمند است و دعای اولیا به طریق اولی اثر گذار خواهد بود👌.
@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
🔒💭
#سؤال_۴۰۹:❓
#احادیث_و_ادعیه
#کتمانبیمارییاطلبشفا
سؤال کننده: بینام، تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
آیا در صورت وقوع بیماری، گفتن به بقیه و طلب دعا کردن برای شفا خوب است؟
یا طبق برخی احادیث درد را باید پنهان کنیم؟
📢 #پاسخ_۴۰۹:
سلام دوست عزیز🌹
پنهان کردن بیماری فی نفسه لازم نیست، انسان میتواند برای بیماری خود از مؤمنین طلب شفا کند و بخواهد برای او دعا کنند🤲.
طبق احادیث، دعای در حق دیگری مستجاب است؛ و بسیاری شاهد برطرف شدن گرفتاریها به واسطه دعای جمعی بودهایم.
💊حتی زمانی که فرد قدرت تحمل آن بیماری را ندارد، چه بسا با گفتن به فردی پر انرژی و مثبت، از لحاظ روحی به او کمک کند و مایه دلگرمی او شود😊.
در روايات به امیدوار کردن و تقویت روحی بیمار تأکید شده است👌.
✨پیامبر اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله میفرمایند:
«هنگامی که از بیمار عیادت میکنید، پس او را به زندگی امیدوار سازید؛ این کار گرچه مقدرات را تغيير نخواهد داد و مانع از مرگ نخواهد شد اما وسیله آرامش خاطر بیمار است❤.»
📚 "بحارالانوار، ج۸۱، ص۲۲۵."
💊مسلماً گفتن درد و بیماری برای کسی که ظرفیت و تحمل آن را ندارد، مطلوب نیست، مگر آن هنگام که از آن بیرون آمده باشد و گفتنش درس و عبرتی🗝 برای فرد باشد.
💊اینکه برخی عرفا هم چون آیت الله بهجت رضواناللهتعالیعلیه، اظهار بیماری و ناراحتی را مکروه میدانند، شايد مراد، شکوه و گلایه از بیماری است و یا اين کراهت برای اولیا و بزرگان است، چون در درجات بالاتر شایسته است فرد مشکلات، سختیها و بیماریهای خود را برای دیگران بازگو نکند🤭.
مؤمن کتوم است، و این کتمان فقط مربوط به اسرار مگو نیست که کتمان درد و رنج هم هست. وجود مؤمن باید مثل کوه باشد.
ابتلایی که برای من است، چه لزومی دارد برای دیگری بازگو کنم🤫؟!
باید صبور باشیم و سعه وجودی خود را وسعت بخشیم حتی میتوان از یک فتنه، درگیری، رنج، ضربه و فشار، بالاترین رزق و بهره را برد.
✨امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام میفرمایند:
«فِی صِفَةِ الْمُؤْمِنِ الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ؛
شادی مؤمن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است.»
📚"نهج البلاغه، حکمت ۳۳۳."
تلاش کنیم ظرفیت وجودیمان را بالاببریم، آنقدر کم تحمل نباشیم که درِ دلمان را باز بگذاریم تا هر کس از آن با خبر شود🙈.
✨چنانکه اميرمؤمنان علی علیهالسّلام میفرمایند:
«جُمِعَ خَيْرُ الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ فِي كِتْمَانِ السِّرِّ وَمُصَادَقَةِ الاَْخْيَارِ وَجُمِعَ الشَّرُّ فِي الاِْذَاعَةِ وَمُوَاخَاةِ الاَْشْرَارِ؛
خير دنيا و آخرت در دو چيز جمع شده است؛ كتمان سرّ و دوستى با نيكان، و تمام شرور در دو چيز جمع شده: فاش كردن اسرار و دوستى با اشرار.»
📚 "بحارالانوار، ج۷۲، ص۷۱."
▫@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
🔒💭
#سؤال_۴۱۰:❓
#احکام_وحقوقاسلامی
#اذنمرد_در_جراحیزن
سؤال کننده: خانم کرمی
سلام و عرض ادب
چرا زمانی که بحث عمل جراحی برای یک خانم پیش میآید باید همسر، برادر یا پدر او اجازه این عمل را بدهند؟ چرا زن نسبت به جسم خود اختیار ندارد؟ آیا همین حکم زمینه ظلم به زنان از طرف همسران را ایجاد نمیکند؟ گاهی نیاز به یک عمل جراحی در زن، همچون نازائی با عدم همراهی همسر، موجب سوء استفاده مرد میشود و بهانهای برای ازدواج مجدد او میشود.
آیا در اسلام و قرآن در این مورد حکمی آمده است؟ قانون چه میگوید؟ شرع چه میگوید؟ آیا به آن عمل میشود؟
📢#پاسخ_۴۱۰:
سلام دوست عزیز🌹
این قضیه از سه منظر قابل بررسی است؛ اول از منظر شرع، دوم قانون و سوم رَویِّه یا عرف.
🗝طبق قاعده فقهی "لاضَرر" در فقه امامیه، نه زن و نه مرد این مجوز را ندارند که برای آسیب رساندن به بدن خودشان به کسی اجازه دهند؛ لذا از منظر شرعی هیچ تفاوتی بین زن و مرد راجع به اختیار بر بدن و جسمشان نیست.
از منظر قانونی نیز چون قانون ما از فقه نشأت میگیرد، مشابه همین بحث را داریم.
🗝اما چون طبق مادهٔ ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی، «هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام میدهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است، مگر آنکه عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا اینکه قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود»؛ بدین خاطر برای عمل جراحی، قبل از عملیات پزشکی رضایت✅ أخذ میشود، که در حقیقت این أخذ برائت، از باب جبران خسارت است و نه رضایت. که باز در این امر هم تفاوتی بین زن و مرد نیست یعنی
چه زن باشد و چه مرد، پزشک باید این برائت را أخذ نماید.
حتی مطابق بند ج ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی، «هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع که با رضایت شخص یا اولیاء یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی وی و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی انجام میشود، در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نیست».
🗝این که آیت الله العظمی خامنهای مدّظلهالعالی میفرمایند: "به طور کلّى اطاعت زن از شوهر، در خصوص خروج از منزل بدون عذر شرعى لازم است مگر آنکه خروج از منزل در ضمن عقد شرط شده باشد."
و اینکه در شرع، ولایت زن بر همسرش است، براساس تعهداتیست که شرع برای هر یک وضع کرده؛ و زن و مرد در ابتدای زندگی مشترک💍، خود را بر این تعهدات پایبند میدانند.
🗝در آیه ٣۴ سوره نساء آمده: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ؛ مردان سرپرست زنان هستند، بهخاطر برتریهایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار دادهاست و به خاطر نفقهای که از اموالشان به زنان میپردازند.»
🗝خداوند متعال به خاطر تفاوتهایی که در آفرینش و از روی مصلحت نوع بشر میان آنها قرار داده و برای لطافت، جذابیت و احساسی بودن زن، وظیفه کار و تأمين معاش، تهيه مسكن و مركب را برعهده مردان قرار داده و حقّ ریاست بر خانواده و سرپرستی و تدبیر امور خانواده را به مردان محول كرده است.
در واقع دین جامع اسلام، با توجه به خلقت و روحيّات مرد و زن، حقوقی را برای هر یک قرار داده است و ولایت مرد و کسب رضایت از او، نه تنها ظلم به حقوق زنان نیست بلکه برای ایجاد آرامش و عشق بیشتر بین زن و مرد لازم است و موجب استحکام بیشتر خانواده میشود.
هرچند طبق نظر مراجع عظام حفظهماللهتعالی نیز، خانم برای درمان ناباروری نیاز به اجازه همسر ندارد. البته شایسته است برای عدم اختلاف، زوج به تفاهم برسند👌.
🗝اما یک رَویِّهای در بیمارستانها🏨حاکم شده و به صورت عرف، متداول گردیده -از باب قانون نانوشته- که معادل قانونی ندارد بر اینکه در مورد زن حتما همسرش باید این مجوز را بدهد.
با بررسیهای به عمل آمده دلیل ایجاد چنین رَویِّهای ناشی از این است که در هر عمل جراحی، اگر خسارتی بر فرد صورت گیرد، ولیّ دم او ادعای جبران خسارت میکند، پس عملا از او مجوز میگیرند؛ حال اگر این ولیّ دم خانمیست که بچه دارد و همسر ندارد، برای جراحی فرزند از مادر بچه مجوز میگیرند. در مواقعی که خانمی پدر، مادر، برادر و همسر نداشته باشد، از خودش مجوز میگیرند.
یعنی اگر از لحاظ فقهی حساب کنیم، به دنبال ولیّ دم هستند، که میتواند همسر، پدر یا مادرش باشد؛ چون ولیّ دم مدعی جبران خسارت💵 است.
پس این قضیه برمیگردد به رَویِّهای که در بیمارستانها حاکم است، در اینکه برای جراحی یک خانم، اگر خسارتی به ایشان وارد شود، اولین مدعی او همسرش است، برای پیشگیری از مشکلات بعدی، از همان ابتدا مجوز را از همسرش میگیرند. کما اینکه برعکسش هم هست، یعنی برای آقا زمانیکه پدر و فرزند و برادر ندارد، از خانمش رضایت میگیرند.
▫@ayna_valiollah_porseman
🔒💭
#سؤال_۴۱۱:❓
#احکام_شرعی
#حکم_روزه_خانمباردار_و_شیرده
سؤال کننده: سیده مطهره، تاریخ: ۹۹٫۱٫۳۱
سلام وقت بخیر ایام مبارک ضمن عرض ادب خدمت مدیر محترم گروه و اساتید بزرگوار یک سؤال شرعی مطرح شده بود در گروه مادران که خیلی بحث شد ولی نتیجه دقیقی گرفته نشد برای روزه مادر باردار و شیرده میخواستم اگر امکان دارد حکم دقیق روزه را در این دو مورد بفرمایید.
📢 #پاسخ_۴۱۱:
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما مخاطب بزرگوار🌹.
سؤالی که مطرح کردید از دو منظر قابل بررسی است:
🍼 اول این که روزه گرفتن برای جان خود مادر🤰ضرر داشته باشد؛ که در این صورت نظر حضرت آیت الله خامنهای مدظلّهالعالی این است که "اگر روزه برای مادر باردار ضرر دارد، روزه گرفتنش صحیح نیست و قضای آن بر او واجب است. ✅
🍼 روزه بر مادر شیرده اگر برای خودش ضرر داشته باشد، واجب نیست و بنابر احتیاط واجب، برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزهها را باید قضا کند."
🍼 دوم اگر روزه گرفتن باعث ضرر به جان جنین و نوزاد باشد حضرت آقا در این مورد این طور پاسخ دادهاند که "مادر باردار اگر ترس ضرر بر جنین را دارد و ترس و نگرانی وی هم دارای منشأ عقلایی باشد، واجب است روزه را افطار کند، باید روزه را بعداً قضا نماید و برای هر روز یک مدّ -وعده- طعام به فقیر بدهد."
🍼 اگر روزه گرفتن مادر شیرده باعث کمی شیر و ناراحتی بچه👶 شود، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز، یک مدّ طعام به فقیر بدهد و قضای روزه را هم بعداً به جا آورد.
⚠اما نکتهای هست که باید بدان توجه کرد که اگر خانم شیرده، راه دیگری برای شیردادن به بچه داشته باشد مثلاً شخصی با اجرت یا بدون اجرت به بچه شیر دهد یا از شیر دادن با شیشه و یا شیر خشک کمک بگیرد با فرض امکان جایگزین، مانند راههایی که به طور مثال ذکر شد و عدم ضرر برای خود و نوزاد، بنابر احتیاط واجب روزه بر او واجب است👌.
⚡لازم به توضیح است منظور از یک مدّ، وزنی معادل هفتصد و پنجاه گرم و منظور از طعام، غذای اصلی آنچه مانند نان، آرد، گندم و برنج است میباشد.
آنچه واجب است این است که به عنوان کفاره، یک مدّ طعام به فقیر بدهید، که میتوانید هزینه آن را به خود فقیر بپردازید، به این شرط که مطمئن باشید برای تهیه طعام استفاده میکند و یا میتوانید هزینه آن را به افراد مطمئن بسپارید، تا از طرف شما، طعام تهیه کنند و در اختیار فقرا قرار بدهند.
📚"اجوبه الاستفتائات،۱۳۸۹،ص۱۵۵،س۷۴۶،۷۴۵،۷۴۷و ۸۰۶."
📚"استفتائات جدید، ج ۱، ص ۲۷، س ۱۵۰."
▫@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
🔒💭
#سؤال_۴۱۲:❓
#اجتماعی
#لزومشرکتدرجهادعلیهکرونا
سؤال کننده: بینام، تاریخ ۹۹/۱/۱۹
سلام. من خیلی دوست دارم در برنامههای جهادی شرکت کنم.
اینکه میگویند بمانید در خانه که نه خودتان نه دیگران آسیبی ببینید، نگرانیام این هست که خدای ناکرده بیرون بیایم و همین بحث ناقل بودن پیش بیاید. برای همین هم خیلی وقته ماندم در خانه ولی دلم پر میکشد برای اینجور کارها. گفتم بگویم شاید بتوانید راهنماییام کنید.
📢 #پاسخ_۴۱۲ :
سلام دوست عزیز🌹
حس انساندوستانه شما قابل تقدیر است.
⚠حکم شرعی این جهاد، واجب کفایی است، یعنی با انجام دادن برخی افراد، تکلیف از بقیه برداشته میشود.
#ایثارلازمهشرکتدرجهاد
در هر جهادی باید از خودگذشتگیها داشت؛ مجاهد در راه خداوند می بایست خطرات و سختیهایی که همراه است را بپذیرد و خانواده او نیز او را همراهی کند؛ نمونههای بارزی در تاریخ داشتیم که تقصیر و کوتاهی افراد، آنها را از ثواب در جهاد محروم ساخت😓 چرا که
«أَفْضَلَ عَمَلِ الْمُؤْمِنِ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ.»
📚"کنزالعمال، ج۱۳، ص۳۰۷."
🚩 نكات مهم در مشارکت جهادی:
🎯 در کارهای جهادی، نیت خالصانه و انگیزه الهی داشتن را اصل قرار دهید.
🎯 کار جهادی خود را مدیریت کنید به نحوی که با انجام سایر وظایف شما از جمله مادری و همسری مغایرت نداشته باشد؛ تلاش کنید اطرافیانتان را نیز مشتاق و همراه کنید.
🎯 در شرایط حادّ -بیماری کرونا و... - و زمانی که در جامعه نیروهای کمکی کافی وجود نداشته باشد، شرکت در این جهاد را در اولویت قرار دهید.
🎯 با رعایت اقتصاد مقاومتی و تلاش ایثارگرانه، کشورمان را که با تحریمها و عدم واردات برخی کالاها مواجه است از واردات با قیمتهای بالا بینیاز سازیم.
🎯 با توجه به مشکلات و بیماریهای زمینهای افراد خانواده، شرایط حضور خود و تدابیر لازم در مشارکت را بررسی کنید. برای مثال اگر امکان حضور ندارید ولی در منزل چرخ خیاطی دارید میتوانید با تولیدیها صحبت کنید و در خانه ماسک و پوشش پرستاران بدوزید.
🎯 همیشه مشکلات جهادی با کمکهای مالی حل نمیشود؛ چنانکه برخی در عاشورا حاضر بودند تمام اموال و داراییشان را بدهند اما خودشان معاف گردند! گاه حضور یک پزشک و پرستار را با کمکهای مالی نمیتوان جایگزين كرد. پس اولويتها را بررسی کنید ببینید بهترین کار خداپسندانه👌در هر موقعیت چیست؟ گاه حضور فردی، گاه کمکهای مالی، گاه تشویق متخصصین و خیرین، گاه همیاری در غسالخانه و گاه.... .
🔺اگر با تمام مواردی که گفته شد، شرایط حضور نداشتید، بدانید قطعا این نیت خیرخواهانه شما در نزد خداوند جایگاه والایی دارد😊.
⚡پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرمایند: «بِرُّ الوالِدَينِ يَجْزي مِنَ الجِهاد؛ نیکی کردن به والدین از شرکت در جهاد کفایت میکند.»
📚"الدرّالمنثور، جلالالدینسیوطی، ج۴، ص۱۷۶."
⚡امام رضا علیهالسّلام میفرمایند: «در روز قیامت نامههای اعمالی را نزد بندگانی میآورند، آنها اعمال نیکی را در آن نامهها میبینند که آنها را انجام ندادهاند.
به خدا عرض میکنند: خدایا به عزّتت سوگند، خودت میدانی که ما این کارهای نیک را انجام ندادهایم!!😦
خداوند میفرماید: راست میگویید، شما نیّت انجام این کارها را نمودید، و ما آنها را برای شما در نامههای اعمالتان نوشتیم، سپس شما مشمول پاداش آنها✨ میشوید.»
@ayna_valiollah_porseman
🔓
🍃🌿🍃🌿
🌿🍃
🍃
#سؤال413
#قرآنی
#سرپیچی_زن_و_مرد_از_وظایفشان
سؤال کننده: خانم کرمی
سلام به همه دوستان عزیز و بزرگوار، سؤالی برایم پیش آمده در مورد آیه ۱۲۸ سوره نساء (وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً ...). هم تفسیر و مسائل شرعی و حقوقی آن را میخواهم بدانم.
سپاسگزارم.
#پاسخ413 :
سلام دوست عزیز 🌹
آیه ١٢٨ سوره نساء، بحث نُشوزِ مرد را مطرح میکند.
در قرآن کريم، نُشوز را هم در مورد زن داریم و هم در مورد مرد. نُشوز، اِعراض از حقوقِ زن و مرد و سرپیچی از وظیفهٔ طرفین است؛ مثلاً عدمِ تمکين جنسی زن، یا خیانت هر کدام از طرفین، و ناسازگاری و اِعراضِ مرد در زناشویی و نفقه دادن.
در مورد نُشوزِ زن🙎♀، آيه ٣۴ به بعدِ این سوره را داریم، که چهار مرحله را به مرد پیشنهاد داده؛
و در مورد نُشوزِ مرد🙎♂، آیه ١٢٨ به بعد.
با توجه به جمعبندی این آیه و احادیثی که در این زمینه آمده، حکم شرعی برای نُشوز مرد، به این صورت است که زن برای گرفتن حق خودش در مرحله اول باید موعظه کند، و اگر فایده نداشته باشد، مرحله بعد رجوع به داور و حاکم است که حاکم، مرد را الزام میکند تا به وظیفه خودش عمل کند، اگر باز هم مرد امتناع کرد، تعزیر -مجازات- میشود.
📚 "منابع فقه شیعه؛ ج۲۶، صص۶٠٧،۶٠٩،۶١١،
ح۹۴۹تا۹۵۶ا"
در قانون مدنی و مجازات اسلامی هم آمده که اگر مرد از نفقه دادن استنکاف کرد، محکوم و حتی تعزیر میشود.
این آیه لطائف زیبای اخلاقی و اجتماعی را در جایگاه زن و مرد، بیان میکند؛ و برای حفظ امنیت زن در برابر مردی که ناشزه است و زنی که از نُشوز و اعراض مرد میترسد، بهترین پیشنهادی که میدهد صلح و گذشت است💐.
یعنی یک سری مشکلات دو طرفه وجود دارد که برای تحکیم خانواده، مرد از خطاهای زن چشم میپوشاند و زن هم از یک سری حقوق خود میگذرد برای اینکه منجر به طلاق نشود و خانواده مستحکم بماند؛ در واقع برای اینکه از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند، این آیه پیشنهاد به مصالحه میدهد🤝 و با توجه به شرایط، باید تصمیم بگیرند که این کار را میخواهند انجام بدهند یا نه؛ هرچند چنین زنی اجازه دارد به داور و حاکم جامعه رجوع کند و تمام حقوقش را بگیرد، یعنی این اجازه طبق این آیه سلب نشده است.
🖌 پس پیشنهاد زیبایی که قرآن در این مورد مطرح کرده اینگونه است و نکتههای مختلفی در این آیه وجود دارد👇:
1⃣ باتوجه به شأن نزولی که این آیه دارد، در رابطه با مردی که دو زن دارد بیان شده، و زن مُسنِ او که مورد نُشوز قرار گرفته و از اعراض همسرش هراسان است، و برای اینکه پشتیبانی و حمایت همسر را داشته باشد، میتواند از برخی حقوق خود صرف نظر کند، در واقع چنین زنی بین بد و بدتر، بد را انتخاب میکند.
2⃣ در آیه ١٢٩ سوره نساء باتوجه به شأن نزول آن، اشاره زیبایی به تعدد همسر دارد، و تعدد همسری را که در آیهٔ ٣ سوره نساء به شرط عدالت آمده، رد میکند:
🍃«فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ ؛
زنانی که شما را خوش آید دو یا سه یا چهار به همسری بگیرید💑.»🍃
و در آیه ١٢٩ سوره نساء، با «لَنْ» شرط عدالت را نفی میکند و میفرماید:👈 "ولو اینکه شدید حریصِ آن زن باشید"، یعنی نمیتوانید شرط عدالت را داشته باشید:
🌱«وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا»🌱
پس با توجه به عدالت، تعدد را هم نفی میکند.
3⃣ در آیه ١٣٠ سوره نساء خداوند مطرح میکند که من نگاهم اصلاح و صلح است ولی اگر راهی برای صلح پیدا نکردید جدا شوید، یعنی مجوزی هم برای طلاق میدهد.
@ayna_valiollah_porseman
🍃
🌿🍃
🍃🌿🍃🌿
🔒💭
#سؤال414:❓
#احکام_شرعی
#نگاه_به_عکس_شهدا
سلام. می خواستم بدونم نگاه کردن به عکس شهدا _نامحرم هستند_ چه حکمی دارد؟
#پاسخ_414:
سلام دوست عزیز🌹
💠 نگاهکردن خانم به عکس شهدا و علما که نامحرم هستند، از نظر فقهی اشکال ندارد و جایز است✔. هرچند برای بیماردلی که در نگاهش العیاذبالله قصد ریبه و لذت باشد و ایجاد انگیزهای برای گناه کند، جایز نیست🙈.
✨در کنار حکم فقهی، ذکر این مطلب هم خالی از لطف نیست که با توجه به درجات وجودی فرد📶، هر عملی ممکن است برای شخصی مستحب، برای شخص دیگر مکروه و یا حتی حرام باشد.
💠 اصل در این مسأله، همسو بودن با شیوه شهدا و علماست. چه بسا مشاهدهٔ سبک و روش علما و شهدا، تأملکردن در احوالات، جملات و سخنان روشمند آنان، بالاتر از نگاه دوختن به تصویر چهره آنهاست👌.
✨البته باید دقت کرد که زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا🌕 امر پسندیدهای است؛ اینکه دیده میشود افراد از طرق مختلف، نظیر زدنِ عکس شهدا بر کولههای اربعین، همراه داشتن عکسهایشان در راهپیماییها، در فضای شخصی و منزل، همینطور در قالب فعالیتهای هنری🎨 و در فضای مجازی📱 سعی در فرهنگسازی و بیان جایگاه این اسطورهها دارند، بسیار عالیست.
با تشکر از شما همراه گرامی، امید که پاسخ را دریافت کرده و به نحو احسن عمل کنیم😊.
@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
dbc_9272cea1b116539f85c0e42ad7b395a3.jpeg
217.9K
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
نگاه به عکس شهدا و علما توسط بانوان چه حکمی دارد⁉
مشاهده پاسخ #سؤال_414 در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭
#سؤال_415:
#قرآنی
#اطلاق_ضمیر_جمع_برای_خداوند
سؤال کننده: بی نام
با اینکه خداوند "هُوْ" و یکتاست؛ چرا در سوره قدر و کوثر، "انّا" آورده شده و خودش را جمع بیان میکند ؟!
#پاسخ_415 :
سلام دوست عزیز💐
در قرآن کریم بارها مشاهده کردیم که خداوند وقتی از افعال خود خبر میدهد، از کلمه و ضمیر مفرد استفاده میکند.
✨«ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُم؛
بخوانید مرا، تا اجابت کنم شما را.»✨
📖 "فاطر، ۴٠: ۶٠."
🖌 اما برخی مواقع، در زبان عربی و گاهی غیر عربی، متکلم و گوینده به دلایل متعدد، به جای اینکه بگوید: "من این کار را انجام میدهم."
میگوید: "ما این کار را انجام میدهیم."
اما علت این امر در چیست ❓
1⃣ قرآن کریم، زبان محاورهای را که بهترین وسیله ارتباط با انسانهاست برگزیده؛ مثلاً در زبان محاورهای میگوییم "فلانی جوانمرد است."
در حالیکه ممکن است زن باشد نه مرد.
و همچنین در آیه ١۵ سوره فاطر داریم: «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ...» ضمیر «أَنْتُمُ» مذکر است، در حالیکه خطاب عمومی است و متوجه میشویم که منظور همه انسانها هستند نه فقط مردان.
2⃣ گاهی متکلم برای اینکه عظمت خود را به مخاطب گوشزد کند، به جای اینکه بگوید "من"، از کلمه "ما" استفاده میکند.
بارها مشاهده کردیم افراد به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده میکنند؛
مثلاً: "ما آمدیم شما نبودید." که هم در ضمیر "ما" و هم در ضمیر "شما" که حالت جمع دارد، منظور مفرد است؛ اما برای تعظیم، احترام و شخصیت بخشیدن از ضمیر جمع استفاده شده است.
در مورد خداوند تبارک و تعالی نیز گاه از باب تشریف و تعظیم از "نحن" استفاده میشود.
📖 خداوند در آیه اوّل سوره فتح میفرماید: ✨«إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحاً مُبِینا؛
به راستی ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم آوردیم.»✨
خداوند به خاطر اشاره به عظمت خود میگوید: "ما شهر مکه را فتح کردیم."
و تعبیر "ما" که به عظمت اشاره دارد، با ذکر "فتح" مناسبتر است.
همچنین این نکته در آیههای زیر نیز جریان دارد:
✨«إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا؛
ای پیامبر! به راستی ما تو را شاهد بر امت و مژدهرسان و بیمدهنده فرستادیم.»✨
📖 "احزاب، ٣٣: ۴۵."
✨«إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر؛
ما این قرآن عظیم الشأن را در شب قدر نازل کردیم.»✨
📖 "قدر، ٩٧: ١."
✨«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ؛
بیتردید ما به تو خیر فراوان _که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه میگیرد_ عطا کردیم.»✨
📖 "کوثر، ١٠٨: ١."
3⃣ گاهی هم خداوند متعال، برای اینکه توجه ما را جلب کند به اسبابی که او برای انجام کاری قرار داده است، به جای اینکه بگوید: من انجام دادم؛ تعبیر به ما میکند.
مثلاً گاه خداوند جان گرفتن را به خود نسبت میدهد، گاه به حضرت عزرائیل علیهالسّلام و گاه با صیغه متکلم مع الغیر بیان میکند، مثل👈 «إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِير؛ بیتردید ماییم که زنده میکنیم و میمیرانیم، و بازگشت به سوی ماست.»
📖 "ق، ۵٠: ۴٣."
در آیهٔ ۴ سوره رعد داریم:
🍃«ما برخی از آنان را در میوه و محصول با آنکه از یک آب سیراب میشوند بر برخی دیگر برتری میدهیم...»🍃
و همین تعبیر "ما برخی را بر دیگری برتری میدهیم" به این معنا نیست که در این بین، اسبابی غیر از خداى سبحان نیز در کارند، بلکه همه به خداوند منتهى مىشوند و به امر او عمل میکنند.
همچنین در آیه ۶١ سوره یونس داریم:
✨«.. و شما ای مردم! هیچ کاری انجام نمیدهید، مگر آنکه وقتی سرگرم به آن کار هستید، گواه و شاهد شماییم.»✨
تعبیر به صیغه جمع در مورد خداوند، براى اشاره به عظمت مقام اوست، با اینکه ذات پاک او از هر جهت یکتاست؛ و اینکه همواره مأمورینى سر بر فرمان او دارند، و در اطاعت امر خداوند آماده و حاضرند.
💡نکته قابل ذكر این است که گاهی ممکن است در یک آیه، هر سه حکمت وجود داشته باشد؛
مانند: «إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»
4⃣ گاهی خداوند با بیان ضمیر متکلم وحده، شدت نزدیک بودنِ فعل به ذات مقدس خويش را نشان میدهد؛
✨«فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ؛
در بهشت بلند مرتبت مقام عالی یافتهاند.»✨
"غاشیه، ٨٨: ١٠."
✨«وَادْخُلِي جَنَّتِي؛
و در بهشت من داخل شو.»✨
"فجر، ٨٩: ٣٠."
خداوند با بیان «جَنَّتِي» میخواهد عظمت بهشت را بیان کند؛ "به بهشت خودم وارد شو😊."
@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
🔒💭
#سؤال_416:
#دینی_عبادی
#توجه_در_نماز
سؤال کننده: خانم معصومه صادقی
سلام با این فکرهای مشوش سر نماز چه کنم؟
📢 #پاسخ_416:
سلام دوست عزیز🌹
رخوت، سستی و یا عدم تمرکز سر نماز، میتواند از شیطان و متأثر از نیروهای منفی اعمال انسان باشد😣.
💌سعی کنید در همه حال به یاد خدا باشید و برای رضای او زندگی کنید.
با امام زمان ارواحنافداه❤ ارتباط بگیرید، خود را به ایشان وصل کنید، حتی با یک صحبت کردن ساده، در امور زندگی خود از ایشان کمک بگیرید🤲.
در این زمینه میتوانید از قرارهای معنوی⏰ گروه أينولیاللهارواحنافداه استفاده کنید.
💌 افسار نفس را در دست خود بگیرید، و هر زمانی که خواست سرکشی کند افسارش را بکشید و آن را مهار کنید👊؛ وقتی بدانید این حالات در نماز از شیطان ناشی میشود، تلاش خواهید کرد در باقی نماز توجه بیشتری داشته باشید؛ در این حالت نفستان را مورد سرزنش قرار دهید، و او را هوشیار کنید که در برابر پروردگار عالم✨ ایستادهاید.
◽@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
1601649633816dbc_771a11efe858a96b98ab352dfe78f438.jpg
339K
۱۳۹۹٫۰۷٫۱۱
▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه