eitaa logo
مجله میدان آزادی
69 دنبال‌کننده
183 عکس
15 ویدیو
0 فایل
هنر میدان آزادی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
تا کنون مهتاب نصیرپور، فاطمه معتمدآریا، نیکو خردمند، شبنم مقدمی و سحر دولتشاهی هرکدام دوبار برگزیده بازیگر نقش مکمل زن شده‌اند. رکورددار نامزدی در این بخش اما با مریلا زارعی است با چهار بار نامزد و تنها یکبار برگزیده شدن! فهرست «تمام برگزیدگان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن» جشنواره فجر را اینجا ببینید. 8⃣4⃣ @Azadisqart
رکوردداران دریافت بیشترین سیمرغ بلورینِ بهترین موسیقی متن در جشنواره‌ی فیلم فجر آقایان محمدرضا علیقلی، حسین علیزاده و مجید انتظامی هستند؛ هر کدام با چهار سیمرغ. بعد از آن‌ها کارن همایونفر با سه بار دریافت جایزه پیشتاز سایر آهنگ‌سازان است. جایگاه بعدی به زنده‌یاد بابک بیات، احمد پژمان، کامبیز روشن‌روان، فرهاد فخرالدینی و حامد ثابت تعلق دارد که هر کدام دو بار موفق شدند این جایزه را دریافت کنند. فهرست «تمام برگزیدگان سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم» جشنواره فجر را اینجا ببینید. 8⃣5⃣ @Azadisqart
دهه‌ی چهارم برگزاری برجسته‌ترین جشنواره‌ی فیلم در ایران نیز فرا می‌رسد. این دهه هم خالی از جنجال واتفاقات مهم نبود، از حضور «رستاخیزِ» پر سروصدای احمدرضا درویش در جشنواره تا اعطای سیمرغِ نوید محمدزاده به رضا عطاران و هم‌چنین خداحافظی تلویحی فرامرز قریبیان با دنیای بازیگری. فیلم‌های قابل اعتنایی مثل «ابد و یک روز»، «دارکوب»، «محمد رسول الله»، «سرخ‌پوست»، «روز صفر»، «خداحافظی طولانی»، «بادیگارد»، «موقعیت مهدی»، «ماجرای نیمروز»، «آرایش غلیظ» و چند اثر مهم دیگر، همه و همه متعلق به این دهه از جشنواره بودند. جشنواره که در سال ۱۳۹۸ به دوره‌ی سی و هشت می‌رسد، باز هم تحریم از سوی برخی سینماگران کلید می‌خورد؛ تحریمی که علتش همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان سانحه‌ی سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام می‌شود و برخی هنرمندان به‌رغم اینکه خود، جزو اعلام‌کنندگان تحریم بودند، باز هم در جشنواره حضور می‌یابند. متن کامل متن و حواشی دهه‌ی چهارم جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۱-۱۴۰۰) را اینجا بخوانید. 8⃣6⃣ @Azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره فلسطین به بهانه روز غزه در تقویم کشورمان از سال ۱۳۸۷ و در سالگرد جنگ ۲۲روزه، ۲۹دی‌ماه به عنوان روز غزه نام‌گذاری شده است. شاید اگر در سالی دیگر و موقعیتی دیگر قرار داشتیم با توجه خیلی کمتری از این روز رد می‌شدیم. اما امسال با فاجعه بزرگ انسانی در غزه، با کشته‌شده بیش از ده هزار کودک بی‌گناه فلسطینی -و چهارده‌هزار انسان دیگر- در غزه، به آسانی نمی‌توان از این روز گذشت. پیش از این، مطالب متعددی در نسبت هنر و ادبیات با سرزمین فلسطین و مردم رنج‌دیده‌ی غزه به‌طور اختصاصی در مجله میدان آزادی منتشر شده بود، مطالبی از عالم موسیقی، نقاشی، عکاسی، شعر و ادبیات داستانی. امروز به بهانه روزه غزه و به احترام رنج عظیم مردم فلسطین همه مطالب هنری مرتبط مجله را در یک بسته‌ی رسانه‌ای با شما در میان می‌گذاریم:   ۱. ویدئو: شعرخوانی نزار قبانی برای کودکان فلسطینی + ترجمه فارسی ۲. ویدئو: موزیک‌ویدئوی «یما مویل الهوا» با صدای «جولیا پطرس» + ترجمه فارسی ۳. ویدئو: ترانه‌ای به یاد مادر + ترجمه فارسی ۴. از بهترین نقاشی‌های بانوی هنرمند فلسطینی «هبه زقوت» که در غزه شهید شد ۵. «اسرائیل، حماس و غزه» به روایت ژوزه ساراماگو ۶. «غسان کنفانی»؛ مردی آفتابی از سرزمين پرتقال‌های غمگين ۷. «از سنگ‌های داود تا تانک‌های جالوت» به روایت ژوزه ساراماگو ۸. به تصاویر دلخراش غزه نگاه بکنیم یا نه؟ سوزان سانتاگ پاسخ می‌دهد ۹. داستان خلق یک شاهکار از محمود درویش و مارسل خلیفه 8⃣7⃣ @azadusqart
جستجوی حال خوب در شرایط نه چندان معمولی 🔹ریویو: نقد و نظری به فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی» خانواده و اخلاق پای ثابت تمام فیلم های بهروز شعیبی‌ست، در بعضی فیلم‌ها مقولات دیگری مثل سیاست یا جامعه هم ضمیمه می‌شود، ولی فیلم آخر بهروز شعیبی بیش و پیش از همه چیز فیلمی خانوادگی‌ست. موضوعی که در دهه‌های اخیر سینمای ایران چندان درباره‌اش حرفی زده نمی‌شود و اگر هم زده شود برای این است که فحشی نثارش کنند! اگر هیچ دلیل دیگری وجود نداشت همین دلیل و همینطور حال خوب فیلم، آن را دیدنی کرده است، و البته که خوبی‌های دیگری هم وجود دارد. «آغوش باز» روایتی از سه زوج است. یکی در اواخر راه ازدواج و زندگی، یکی در اواسطش و دیگری در ابتدای راه نامزدی. متن کامل ریویوی آغوش باز را بخوانید. 8⃣7⃣ @azadisqart
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قاب نقد فیلم میدان آزادی قسمت دوم از جشنواره چهل و دوم فجر فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی «جواد عزتی» ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید. 8⃣8⃣ @azadisqart
جان تروبی نویسنده و نظریه‌پرداز داستان، در کتاب معروف خود با نام «آناتومی داستان» در فصلی با عنوان «هفت گام اصلی در ساختار داستان» به تبیین هفت مرحله‌ی اصلی که تغییر و تحول یک قهرمان را تبیین می‌کنند و باعث می‌شوند او را عمیقا باور کنیم و دوست داشته‌ باشیم می‌پردازد؛ هفت مرحله‌ای که فارغ از سیر داستان باید در درون قهرمان اتفاق بیفتند تا او نهایتا به یک آدم جدید تبدیل شود. این هفت مرحله عبارتند از نیاز، آرزو، حریف، نقشه، نبرد، مکاشفه‌ی نفس و تعادل جدید. 🔹در مجال کوتاه بین دو نیمه‌ی بازی حساس با کویت (که باخت می‌تواند به قیمت جان رزمندگان در جبهه تمام شود) دهداری بالاخره به مکاشفه‌ی نفس دست می‌یابد، از پافشاری بی‌موردش بر بازی زمینی دست برمی‌دارد و دستور جدیدی به بازیکنان می‌دهد که مایه‌ی تعجب آن‌ها اما باعث پیروزی تیم فوتبال ما می‌شود. متن کامل ریویوی فیلم پرویزخان را بخوانید. 8⃣9⃣ @azadisqart
▪️اسکار در حال صدساله شدن است. درست مثل یک پیرمردِ فرتوت اما ثروتمند و مشهور. اسکار مشهورترین جایزه سینمایی جهان است و برای بسیاری از مخاطبان عمومی سینما یک ملاک معتبر برای تماشای فیلم. اعتبار این جایزه که از سال 1929 برگزار می‌شود به راحتی به دست نیامده و به راحتی هم فرو نمی‌ریزد، درست مثل پیرمرد ثروتمندی که آنقدر پول جمع کرده که پس از مرگ هم تا سال‌های سال فرزندانش می‌توانند بر سر سفره‌اش بنشینند و از اعتبارش بخورند و نامش را همچنان بزرگ بدارند. ▫️اگر بسیاری از جایزه‌های سینمایی جهان دوست دارند و دست و‌پا می‌زنند تا با ارزش‌های هنری یا انسانی شناخته شوند (چه به حقیقت چه به ریا و فریب) اسکار به راحتی با دو ویژگی شناخته‌شده و از اینچنین شناخته‌شدن هم ابایی ندارد، یکم: «فهم و تبلیغ سینمای عامه‌پسند» و دوم: «ترویج، تبلیغ و ستایش ارزش‌های آمریکایی و حتی سیاست‌های کوتاه‌مدتِ دولت‌های وقت آمریکا».  فرمایشی‌ترین، دستوری‌ترین، فریب‌کارترین و سیاست‌زده‌ترین جایزه هنری جهان اسکار است، اما این چهار ویژگی ضربه خاصی به هیمنه این جایزه نمی‌زنند تا وقتی مثل همیشه گران‌ترین و پرسروصداترین جایزه نیز همین اسکار باشد، که هست. سرمقاله پرونده اسکار را با مروری بر تاریخچه و کارنامه دیروز و امروز اسکار بخوانید. 9⃣0⃣ @azadisqart
▪️ «زندگی‌های گذشته» قصه‌ی عشق است. یک قصه‌ی عشقی ساده و معمولی که شبیهش را زیاد در کتاب‌ها و فیلم‌ها و قصه‌ها دیده‌ایم. اصلاً شاید شما را یاد «در حال و هوای عشقِ» وونگ کار وای هم بیندازد، چون به هر حال در ماجرا پای نفر سومی هم وسط است و فیلم هم کره‌ای است؛ همان‌طورکه یاد من انداخت. اما مسئله فقط این قصه‌ی تلخ و شیرین نامکرر (یا مکرر؟) نیست، مسئله مصیبت‌های متفاوت آن در زمان‌های مختلف است. مسئله شکل آن در زمانه‌ی ماست. اگر که چندصد سال قبل آقای حافظ عزیز ما با دو قدم فاصله از محبوبش در شیراز جمع‌وجور آن روزگار، غزل‌ها درباره‌ی دوری و دیری معشوق می‌گفت، حالا ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که ممکن است دوست دوران کودکی‌ات که اتفاقاً کسی است که اولین قرار عاشقانه‌ی زندگی‌ات را هم با او گذاشته‌ای و بعد از دوازده سال و بیست و چهار سال هنوز دوستش داری، در جایی آن‌قدر دور و با چنان اختلاف زمانی‌ای زندگی کند که ساعت خواب او با ساعت بیدار شدن تو یکی باشد. متن کامل ریویوی فیلم زندگی‌های گذشته را در پرونده اسکار بخوانید. 9⃣1⃣ @azadisqart
🔸فهرست: جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد در همه دوره‌ها انتخاب بهترین بازیگر نقش اول همیشه با انتقادها و تاییدهای اهالی هنر همراه بوده است چراکه چنین انتخابی دارای یک فرمول مشخص و یک قالب همیشگی نیست. از ابتدای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در اسکار یعنی از سال ۱۹۴۹ هفت بازیگر توانسته‌اند بیش از یک جایزه دریافت کنند. این آمار در بین دریافت‌کنندگان ۳ جایزه تنها به دو بازیگر تعلق دارد. جک نیکلسون با ۱۲ بار نامزدی و ۳ بار کسب جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد در صدر این جدول قرار دارد. پس از آن دنیل دی لوئیس است که با ۷ بار نامزدی و ۳ جایزه‌ رتبه‌ی بعدی را از آن خود کرده است. مارلون براندو، تام هنکس، اسپنسر تریسی، جین هاکمن و داستین هافمن نیز هر یک دو بار برنده‌ی جایزه‌ی بهترین نقش اول مرد در اسکار شده‌اند. فهرست بهترین بازیگران نقش اول مرد اسکار از ابتدا تا کنون را در پرونده اسکار ببينيد. 9⃣2⃣ @azadisqart
🔸فهرست: جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن در همه دوره‌ها از ابتدای اهدای جایزه‌ی بهترین بازیگر زن در اسکار –یعنی از سال ۱۹۲۹- چهل و چهار بازیگر توانسته‌اند دو جایزه و یا بیشتر دریافت کنند. این آمار در بین دریافت‌کنندگان ۳ جایزه و بیشتر تنها به ۳ نفر کاهش پیدا می‌کند! کاترین هپبورن (برنده‌ی چهار جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن)، فرانسیس مک‌دورمند (برنده‌ی سه جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن)، اینگرید برگمن (برنده‌ی دو جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن و یک جایزه‌ی بهترین نقش مکمل زن)، مریل استریپ (برنده‌ی دو جایزه‌ی بهترین نقش اول زن و یک جایزه‌ی بهترین نقش مکمل زن) رتبه‌داران این جایگاه در میان بازیگران زن هستند. فهرست بهترین بازیگران نقش اول زن اسکار از ابتدا تا کنون را در پرونده اسکار ببينيد. 9⃣3⃣ @azadisqart