اهتمام به حقوق مالی مردم
ابوثمامه گوید: حضور امام باقر (ع) رسیدم و عرض کردم: فدایت شوم! من مردی هستم که میخواهم در مکه اقامت گزینم، ولی یکی از پیروان مذهب مرجئه [1] از من طلبکار است و من به او مدیون میباشم. نظر شما چیست؟ (آیا بهتر است که به وطنم بازگردم و بدهکاریم را به آن مرد بپردازم، یا با توجه به این که مذهب آن مرد مذهب باطلی است، میتوانم پرداخت بدهی خود را به تأخیر انداخته، همچنان در مکه بمانم؟)
امام فرمود: به سوی طلبکار بازگردد و قرضت را ادا کن و مصمم باش به گونهای زندگی کنی که هنگام مرگ و ملاقات خداوند، طلبی از ناحیهی دیگر بر عهدهی تو نباشد؛ زیرا مؤمن هرگز خیانت نمیکند. [2] .
[~hr~]پی نوشت ها:
(1) مذهب مرجئه از جمله مذاهب ساختگی و انحرافی است که معتقدان به آن چندان پایبند عمل نیستند و به ادعای ایمان، دلخوش میدارند و در روایات معصومین مورد لعن و نفرین قرار گرفتهاند. رک: الفرق بین الفرق، مترجم 145.
[2] دخلت علی ابیجعفر (ع) و قلت له: جعلت فداک انی رجل ارید ان الازم مکة و علی دین للمرجئة، فما تقول؟ قال (ع): ارجع الی مؤدی دینک و انظر ان تلقی الله عزوجل و لیس علیک دین، فان المؤمن لا یخون. علل الشرایع 528؛ بحار 103
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
استفاده از روشهای قهرآمیز علیه ظلم و فساد
در مسیر اصلاحگری، هر چند حرکت فرهنگی و ایجاد تحول فکری مقدم بر اتخاذ روشهای قهرآمیز است، ولی نباید همواره در مقام موعظهگر باقی ماند و دل به امر و نهی کردن خوش داشت، بلکه پند و اندرز تا زمانی ارزش دارد و سبب ایفای مسؤولیت میشود که منشأ تأثیر و تحول آفرین و مایهی اصلاح باشد. آن گاه که رهنمودها، پندها و هشدارها، در مفسدان و ستمگران کارساز نیفتاد، باید شیوهی مبارزه را تغییر داد و در صورت ضرورت از روشهای قهرآمیز نیز استفاده کرد. امام باقر (ع) در ترسیم این بینش میفرماید: در برابر عمل ناشایست مفسدان و ظالمان، با قلب و زبان به انکار و مبارزه برخیزید و بر پیشانی ستمکاران بکوبید، و در مسیر خدا از ملامت ملامتگران نهراسید! اگر موعظهی شما اثر بخشید و آنان به سوی حق بازگشتند، دست از ایشان بردارید. همانا اهرم قهر و قدرت را باید نسبت به کسانی روا داشت که به مردم ستم میورزند و در زمین - بی دلیل - سرکشی میکنند. آنان مستحق شکنجهای دردناکند. در برابر چنین عناصری باید مصمم به جهاد با جان باشید، همچنان که در دل باید نسبت به آنان، بغض و عداوت ورزید... به جهاد با متجاوزان ادامه دهید، تا به فرمان خدا گردن نهند و دست از ظلم و تجاوز بردارند. [1] .
[~hr~]پی نوشت ها:
(1) ... فانکروا بقلوبکم والفظوا بالسنتکم و صکوا بها جباههم، و لا تخافوا فی الله لومة لائم، فان اتعظوا و الی الحق رجعوا فلا سبیل علیهم، انما السبیل علی الذین یظلمون الناس و یبغون فی الارض بغیر الحق اولئک لهم عذاب الیم. هنالک فجاهدوهم بابدانکم... حتی یفیئوا الی امر الله و یمضوا علی طاعته... وسائل الشیعة 11 / 403؛ فروع کافی 5 / 56.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
اطلاع داشتن از شوخی فرد با زن نامحرم
یکی از اصحاب امام باقر علیهالسلام میگوید: در کوفه به زنی قرائت قرآن را تعلیم میدادم. روزی با او مقداری شوخی کردم چون خدمت امام باقر علیهالسلام مشرف شدم، آن حضرت به من عتاب کرد و فرمود: «هر کس در خلوت مرتکب گناهی بشود حق تعالی به او اعتنائی نخواهد کرد! با آن زن چه گفتی؟!» من صورت خود را از شرم پوشانده و توبه کردم. حضرت باقر علیهالسلام فرمود: «دیگر به این عمل شنیع، باز نگرد و این کار را انجام نده.» [1] .
[~hr~]پی نوشت ها:
(1) منتهی الآمال.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
زیارت عاشورا میراث امام باقر علیه السلام
طبق جمع آوری کتاب مسند امام باقر علیه السلام ۱۷ روایت از آن حضرت در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام آمده است که یکی از آنان تعلیم زیارت عاشورا به علقمه است.
https://lib.eshia.ir/86863/4/436
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
خصال شیعه:
امام باقر علیه السلام فرمود:
فقط کسانی شیعه علی علیه السلام شمرده می شوند که:
۱. در راه ولایت اهل بیت هزینه کنند.
۲. با همدیگر در محبت ما دوستی می کنند.
۳. برای زنده نگاه داشتن امر ما با یکدیگر دیدار می کنند.
۴. اگر خشم کنند ستم نمی کنند.
۵. اگر خوشنود شوند زیاده روی نمی کنند.
۶. برکت برای همسایگان هستند.
۷. با کسی که همراه هستند میسازند.
الصدوق حدّثنا محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى اللّه عنه، قال:
حدّثنا محمّد بن الحسن الصفّار، قال: حدّثنا العبّاس بن معروف، عن الحسن بن على ابن فضّال، عن ظريف بن ناصح، عن عمرو بن أبى المقدام، عن محمّد بن على (عليهما السلام)، قال: إنّما كانت شيعة علىّ المتباذلون فى ولايتنا المتحابّون فى مودّتنا، المتزاورون لاحياء أمرنا إن غضبوا لم يظلموا و إن رضوا لم يسرفوا بركة لمن جاوروا سلم لمن خالطوا (2).
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
متن عربی مواعظ امام باقر علیه السلام را در این آدرس ببینید:
https://lib.eshia.ir/86863/2/318
همچنین در این جلد از کتاب مسند الامام الباقر علیه السلام احادیث اخلاقی فراوانی خواهید یافت:
https://lib.eshia.ir/86863/2/552
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
اولیاء خدا و قاریان حقیقی قرآن باعث نجات امت از بلایا و دشمنان:
حضرت باقر عليه السّلام فرمود: قرآنخوانان سه گروهاند:
۱. يكى آنكه قرآن خواند و آن را سرمايۀ كسب خود كند و پادشاهان را با آن بدوشد و بمردم بزرگى بفروشد.
۲. و ديگر مردى است كه قرآن را بخواند و حروف آن را نگهدارى كند ولى حدود آن را ضايع سازد و آن را چون قدح (جام آب) نگهدارى كند (يعنى براى خودنمائى و هنگام سودجوئى از آن منتفع گردد و در ساير اوقات پشت سر اندازد چنان كه شخص سواره جام آبش را پشت سرش مىآويزد و مانند اين كلام در كتاب دعاء باب صلوات گذشت مراجعه شود) خداوند امثال اينان را در قرآنخوانان زياد نكند.
۳. و ديگر مردى است كه قرآن خواند و داروى قرآن را بر دل دردمندش نهد و براى (خواندن و بكار بستن و دقت و غور در معانيش) شب زنده دارى كند و روزش را به تشنگى به سر برد، و در هنگام نمازهايش و جاهاى آن بدان قيام كند، و از بستر خواب بخاطر آن دورى گزيند، و بخاطر اين دسته از مردمان است كه خداى عزيز جبار بلا را بگرداند، و ببركت ايشان است كه خداى عز و جل شر دشمنان را باز دارد، و بسبب آنان است كه خداى عز و جل از آسمان باران فرستد، پس بخدا سوگند اينها در ميان قرآنخوانان از كبريت احمر كميابترند.
عمّن ذكره عن أبى جعفر (عليه السلام)، قال قرّاء القرآن ثلاثة، رجل قرأ القرآن فاتّخذه بضاعة و استدرّ به الملوك، و استطال به على الناس و رجل قرأ القرآن فحفظ حروفه و ضيّع حدوده، و أقامه إقامة القدح فلا كثّر اللّه هؤلاء من حملة القرآن.
رجل قرأ القرآن فوضع دواء القرآن على داء قلبه، فأسهر به ليله و أظمأ به نهاره، و قام به فى مساجده، و تجافى به عن فراشه فبأولئك يدفع اللّه العزيز الجبّار، البلاء و بأولئك يديل اللّه عز و جلّ من الأعداء، و بأولئك ينزل اللّه عزّ و جلّ الغيث من السماء فو اللّه لهؤلاء فى قراء القرآن أعزّ من الكبريت الأحمر
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
هدایت شده از روضه های مکتوب ( متن روضه اهل بیت )
📌با تأمّل و با تفکّر بخوانید
🍀روز عرفه را قدر بدانید؛ خود را برای ورود به درگاه خشوع در مقابل پروردگار آماده کنیم. روز بزرگی است روز عرفه. ما دچار غبارگرفتگی و زنگزدگی در دلهایمان میشویم؛ تضرّع، خشوع، ذکر، توسّل، این زنگها را و این غبارها را میزداید و روزهای مشخّصی، فرصتهای برتری برای این زنگزدایی و رنگزدایی و غبارروبی هست که از جملهی برترینِ آنها عرفه است.
🌹روز عرفه را قدر بدانید. از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمّی است؛ لحظهلحظهی این ساعات مثل اکسیر، مثل کیمیا حائز اهمّیّت است؛ اینها را با غفلت نگذرانیم.
🌼یک نمونه [از اعمال]، این دعای عجیب امام حسین (علیهالسّلام) در عرفه است که مظهر خشوع و تذلّل و ذکر و مظهر ابتهال در مقابل پروردگار است.
🌸یک نمونهی دیگر دعای امام سجاد (سلاماللهعلیه) در صحیفهی سجّادیّه است. اینها را با تأمّل و با تفکّر بخوانید؛ این توشهی شما است.
📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
به نقل از کانال مدرسه علمیه الهادی
دو دعای بسیار بافضیلت در روز عرفه:
دعای امام سجاد در روز عرفه:
https://lib.eshia.ir/10261/1/249
دعای ام داوود :
https://lib.eshia.ir/10376/1/144
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
🔴 «رابطه سیاسی اسلام و غرب»
بحث درباره نحوه تنظیم رابطه با «غرب» و به تعبیری «دنیای لیبرالیسم یا بی دینی» یا دنیای «یهود و مسیحیت» همیشه مورد توجه بوده است.
خصوصا اینکه به تصریح قرآن «منافقین» همیشه دنبال احیای رابطه «ولایت» با غرب هستند و همچنین «بیماردلان» امت نیز با سرعت به دامان غرب میغلطند.
در نوشته ای به نام «رابطه سیاسی اسلام و غرب از دیدگاه علامه طباطبایی» این مساله را بررسی کرده ایم که علاوه بر فایل پی دی اف با حذف پاورقی ها در قالب چندین پیام در پیامرسان نیز تقدیم می شود.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
فهرست:
مقدمه
مفهوم شناسی تولی
نهی قرآن از پذیرش ولایت کفار
فصل اول: وضعیت امروز عالم اسلام در اثر تولی کفار از دیدگاه علامه
ریشه های تاریخی و معاصر بدبختی های امت اسلامی
دو ارتداد بزرگ در تاریخ امت
هشدار قرآن درباره دوستی با دشمنان دین
علت هشدارهای شدید قرآن درباره ربا و ولایت کفار
فصل دوم: غرب امروز در نگاه علامه
چالش های اخلاقی غرب
چالش های اقتصادی غرب
جنایات تمدن غربی
پاسخ علامه از شبهه نظم عمومی غرب
تمدن غرب روی دیگر بت پرستی
نحوه برخورد با ملت های مستضعف ملاک قضاوت درباره غرب
آزادی در غرب
فصل سوم گره خوردن سرنوشت تمدن اسلام و غرب
فصل چهارم: معاهده با غرب
۱. عهد شکنی کفار
۲. مقابله با عهدشکنی کفار
🔸3. مقابله با خطر خیانت کفار قبل از عهد شکنی آشکار آنها
4. چرب زبانی کفار در عین عهدشکنی عملی
۵. نابودی اخلاق زیربنای فرهنگ عهدشکنی
۶. دستور اسلام: تکبر در مقابل دشمنان دین
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
مقدمه
علامه را همه می شناسند، و شخصیت علمی و عرفانی او شهره آفاق است، و بسیاری از اهل دانش و عرفان یا مدعیان آن در زمان ما خود را به او منسوب می کنند.
با توجه به اوج گیری بحث چگونگی رابطه با غرب و به ویژه آمریکا بر آن شدیم که بیانات ایشان در المیزان را بازخوانی می کنیم، شاید در پرتو بیانات ایشان مسیر صحیح برای امت اسلامی آشکار شود.
بی تردید با مرور این بیانات که مربوط به دهه های گذشته است، روشن می شود پیام قرآن و اهل قرآن همیشه تازه و حرف امروز است.
در این نوشته در مورد نظر شریف علامه درباره
(ولایت، سرپرستی و دل بستن به دشمنان دین)،
(ریشه اصلی مشکلات و بدبختی های امت اسلامی)،
(بزرگی و اهمیت گناه تولی دشمنان و علت هشدارهای قرآن دراین باره)،
(علت تولی کفار از سوی برخی مسلمانان)،
(نگاه علامه به عالم غرب، جنایات غربی ها، ظاهر فریبنده تمدن امروز غرب)،
(علت تسلط غربی ها بر امت اسلامی با وجود وعده نصرت الهی)،
(عهد شکنی غربی ها و وظیفه ما در صورت عهدشکنی یا خطر آن از سوی غربی ها) و
(ادب برخورد با دشمنان خدا) بیاناتی از ایشان آورده ایم.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
مفهوم شناسی تولی
«تولی» از ماده «ولی» است. سخن درباره معنای لغوی این ماده به درازا می کشد،
به طور خلاصه بایدگفت: «ولی» به معنای «بودن چیزی در کنار چیز دیگر همراه با نوعی رابطه بین آن دو است.» این نوع نزدیکی همراه با برداشته شدن موانع و حجاب های بین دو طرف ولایت است، به عنوان مثال «ولی ارث» یعنی آن که مانعی در ارث بردن ندارد، «ولایت در محبت» یعنی محبتی که انسان را منفعل کند طوری که هرچه او بخواهد به او بدهد، و «ولایت در تدبیر» یعنی کسی که مانعی برای تصرف نداشته باشد.
«ولایت» به معنای مالکیت تدبیر امور آمده است و «تولی» به معنای اختیار و انتخاب ولایت است.
از آنجا که «ولایت» تصرف ولی در امور زیردستان را در پی دارد، این واژه در معنای دوستی نیز زیاد به کار رفته است، زیرا رابطه محبت باعث تصرف محبوب در امور محب خواهد شد.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat