eitaa logo
از شرح بی نهایت (منبر مکتوب، آیات و روایات اهل بیت)
208 دنبال‌کننده
3 عکس
0 ویدیو
4 فایل
احادیث اهل بیت، آیات قرآن، کلمات علما و اشعار همچنین ببینید: کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub متن روضه اهل بیت آرشیو روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoubb
مشاهده در ایتا
دانلود
آخرین وصیت امام باقر در لحظه شهادت وصیة اخری لولده الصادق علیه‌السلام وصی الس الصادق علیه‌السلام أبوه، أبوجعفر علیه‌السلام وصیة ظاهرة و نص علیه بالامامة نصا جلیا، فروی محمد بن أبی‌عمیر عن هشام بن سالم عن أبی‌عبدالله جعفر بن محمد علیه‌السلام قال: لما حضرت أبی‌الوفاة قال: یا جعفر أوصیک بأصحابی خیرا، قلت: جعلت فداک، والله لأدعنهم و الرجل منهم یکون فی المصر فلا یسأل أحدا [1] . هنگامی که وفات امام باقر علیه‌السلام فرارسید، به فرزندش امام صادق علیه‌السلام فرمود:ای جعفر! تو را وصیت می‌کنم در مورد یارانم به خیر و خوبی. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: گفتم قربانت گردم، به خدا قسم آن‌ها را به مقامی از علم می‌رسانم که هر مردی از آن‌ها در هر شهری باشد، محتاج به سؤال ازهیچ کس نباشد. در تاریخ زندگانی حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام، این وصیت خیلی چشم گیر و حایز اهمیت می‌باشد، زیرا طی آن فرزندش امام صادق علیه‌السلام را وصیتی آشکار نمود و طی آن وی را به جانشینی پیامبر عظیم‌الشأن علیه‌السلام منصوب کرد، سپس سفارش اصحاب و یاران را به وی فرمود. این مسأله نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که انسان با چه کسی همنشین و همراز و همسفر باشد. وصیت امام باقر علیه‌السلام به امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی اصحاب، نشان می‌دهد که باید این مجموعه از هم پاشیده نشود و قدر همدیگر را بدانند، و برای همدیگر ارزش قایل باشند، و از تفرقه و جدایی بپرهیزند؛ اگر چنین شد هیچ‌گاه شکست نمی‌خورد و دشمن نمی‌تواند در آنان نفوذ پیدا کند، زیرا «یدالله مع الجماعه» ؛ [2] دست خداوند متعال با جماعت است، و به قول معروف، با هم باشیم که همیشه باشیم. درس‌های این وصیت 1. هر کس در هر شرایطی که باشد، باید وصیت کند و شاهدانی هم داشته باشد، و این به معنی مرگ و دست کشیدن از زندگی نیست، بلکه در روایت داریم هر که وصیت کند (و خود را آماده برای آخرت نماید) عمرش طولانی خواهد شد [3] . 2. این وصیت، ولایت و امامت امام صادق علیه‌السلام را آشکارا تأیید می‌نماید. 3. به یاران و دوستان باوفا احترام بگزاریم و برای آن‌ها ارزش قایل شویم. 4. کوشش نماییم همیشه در مسیر علم و عمل گام‌های بلندی برداریم، تا نیاز به اغیار نداشته باشیم، بلکه دیگران به علم و دانش ما محتاج باشند. 5. این وصیت، اصحاب و یاران را دلگرم، و با همدیگر صمیمی‌تر می‌سازد. به نقل از دانشنامه امام باقر علیه السلام کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
اهتمام به حقوق مالی مردم‌ ابوثمامه گوید: حضور امام باقر (ع) رسیدم و عرض کردم: فدایت شوم! من مردی هستم که می‌خواهم در مکه اقامت گزینم، ولی یکی از پیروان مذهب مرجئه [1] از من طلبکار است و من به او مدیون می‌باشم. نظر شما چیست؟ (آیا بهتر است که به وطنم بازگردم و بدهکاریم را به آن مرد بپردازم، یا با توجه به این که مذهب آن مرد مذهب باطلی است، می‌توانم پرداخت بدهی خود را به تأخیر انداخته، همچنان در مکه بمانم؟) امام فرمود: به سوی طلبکار بازگردد و قرضت را ادا کن و مصمم باش به گونه‌ای زندگی کنی که هنگام مرگ و ملاقات خداوند، طلبی از ناحیه‌ی دیگر بر عهده‌ی تو نباشد؛ زیرا مؤمن هرگز خیانت نمی‌کند. [2] . [~hr~]پی نوشت ها: (1) مذهب مرجئه از جمله مذاهب ساختگی و انحرافی است که معتقدان به آن چندان پایبند عمل نیستند و به ادعای ایمان، دلخوش می‌دارند و در روایات معصومین مورد لعن و نفرین قرار گرفته‌اند. رک: الفرق بین الفرق، مترجم 145. [2] دخلت علی ابی‌جعفر (ع) و قلت له: جعلت فداک انی رجل ارید ان الازم مکة و علی دین للمرجئة، فما تقول؟ قال (ع): ارجع الی مؤدی دینک و انظر ان تلقی الله عزوجل و لیس علیک دین، فان المؤمن لا یخون. علل الشرایع 528؛ بحار 103 کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
استفاده از روش‌های قهرآمیز علیه ظلم و فساد در مسیر اصلاحگری، هر چند حرکت فرهنگی و ایجاد تحول فکری مقدم بر اتخاذ روش‌های قهرآمیز است، ولی نباید همواره در مقام موعظه‌گر باقی ماند و دل به امر و نهی کردن خوش داشت، بلکه پند و اندرز تا زمانی ارزش دارد و سبب ایفای مسؤولیت می‌شود که منشأ تأثیر و تحول آفرین و مایه‌ی اصلاح باشد. آن گاه که رهنمودها، پندها و هشدارها، در مفسدان و ستمگران کارساز نیفتاد، باید شیوه‌ی مبارزه را تغییر داد و در صورت ضرورت از روش‌های قهرآمیز نیز استفاده کرد. امام باقر (ع) در ترسیم این بینش می‌فرماید: در برابر عمل ناشایست مفسدان و ظالمان، با قلب و زبان به انکار و مبارزه برخیزید و بر پیشانی ستمکاران بکوبید، و در مسیر خدا از ملامت ملامتگران نهراسید! اگر موعظه‌ی شما اثر بخشید و آنان به سوی حق بازگشتند، دست از ایشان بردارید. همانا اهرم قهر و قدرت را باید نسبت به کسانی روا داشت که به مردم ستم می‌ورزند و در زمین - بی دلیل - سرکشی می‌کنند. آنان مستحق شکنجه‌ای دردناکند. در برابر چنین عناصری باید مصمم به جهاد با جان باشید، همچنان که در دل باید نسبت به آنان، بغض و عداوت ورزید... به جهاد با متجاوزان ادامه دهید، تا به فرمان خدا گردن نهند و دست از ظلم و تجاوز بردارند. [1] . [~hr~]پی نوشت ها: (1) ... فانکروا بقلوبکم والفظوا بالسنتکم و صکوا بها جباههم، و لا تخافوا فی الله لومة لائم، فان اتعظوا و الی الحق رجعوا فلا سبیل علیهم، انما السبیل علی الذین یظلمون الناس و یبغون فی الارض بغیر الحق اولئک لهم عذاب الیم. هنالک فجاهدوهم بابدانکم... حتی یفیئوا الی امر الله و یمضوا علی طاعته... وسائل الشیعة 11 / 403؛ فروع کافی 5 / 56. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
اطلاع داشتن از شوخی فرد با زن نامحرم یکی از اصحاب امام باقر علیه‌السلام می‌گوید: در کوفه به زنی قرائت قرآن را تعلیم می‌دادم. روزی با او مقداری شوخی کردم چون خدمت امام باقر علیه‌السلام مشرف شدم، آن حضرت به من عتاب کرد و فرمود: «هر کس در خلوت مرتکب گناهی بشود حق تعالی به او اعتنائی نخواهد کرد! با آن زن چه گفتی؟!» من صورت خود را از شرم پوشانده و توبه کردم. حضرت باقر علیه‌السلام فرمود: «دیگر به این عمل شنیع، باز نگرد و این کار را انجام نده.» [1] . [~hr~]پی نوشت ها: (1) منتهی الآمال. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
زیارت عاشورا میراث امام باقر علیه السلام طبق جمع آوری کتاب مسند امام باقر علیه السلام ۱۷ روایت از آن حضرت در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام آمده است که یکی از آنان تعلیم زیارت عاشورا به علقمه است. https://lib.eshia.ir/86863/4/436 کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
خصال شیعه: امام باقر علیه السلام فرمود: فقط کسانی شیعه علی علیه السلام شمرده می شوند که: ۱. در راه ولایت اهل بیت هزینه کنند. ۲. با همدیگر در محبت ما دوستی می کنند. ۳. برای زنده نگاه داشتن امر ما با یکدیگر دیدار می کنند‌. ۴. اگر خشم کنند ستم نمی کنند. ۵. اگر خوشنود شوند زیاده روی نمی کنند. ۶. برکت برای همسایگان هستند. ۷. با کسی که همراه هستند میسازند. الصدوق حدّثنا محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى اللّه عنه، قال: حدّثنا محمّد بن الحسن الصفّار، قال: حدّثنا العبّاس بن معروف، عن الحسن بن على ابن فضّال، عن ظريف بن ناصح، عن عمرو بن أبى المقدام، عن محمّد بن على (عليهما السلام)، قال: إنّما كانت شيعة علىّ المتباذلون فى ولايتنا المتحابّون فى مودّتنا، المتزاورون لاحياء أمرنا إن غضبوا لم يظلموا و إن رضوا لم يسرفوا بركة لمن جاوروا سلم لمن خالطوا (2). کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
متن عربی مواعظ امام باقر علیه السلام را در این آدرس ببینید: https://lib.eshia.ir/86863/2/318 همچنین در این جلد از کتاب مسند الامام الباقر علیه السلام احادیث اخلاقی فراوانی خواهید یافت: https://lib.eshia.ir/86863/2/552 کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
ا‌ولیاء خدا و قاریان حقیقی قرآن باعث نجات امت از بلایا و دشمنان: حضرت باقر عليه السّلام فرمود: قرآن‌خوانان سه گروه‌اند: ۱. يكى آنكه قرآن خواند و آن را سرمايۀ كسب خود كند و پادشاهان را با آن بدوشد و بمردم بزرگى بفروشد. ۲. و ديگر مردى است كه قرآن را بخواند و حروف آن را نگهدارى كند ولى حدود آن را ضايع سازد و آن را چون قدح (جام آب) نگهدارى كند (يعنى براى خودنمائى و هنگام سودجوئى از آن منتفع گردد و در ساير اوقات پشت سر اندازد چنان كه شخص سواره جام آبش را پشت سرش مى‌آويزد و مانند اين كلام در كتاب دعاء باب صلوات گذشت مراجعه شود) خداوند امثال اينان را در قرآن‌خوانان زياد نكند. ۳. و ديگر مردى است كه قرآن خواند و داروى قرآن را بر دل دردمندش نهد و براى (خواندن و بكار بستن و دقت و غور در معانيش) شب زنده دارى كند و روزش را به تشنگى به سر برد، و در هنگام نمازهايش و جاهاى آن بدان قيام كند، و از بستر خواب بخاطر آن دورى گزيند، و بخاطر اين دسته از مردمان است كه خداى عزيز جبار بلا را بگرداند، و ببركت ايشان است كه خداى عز و جل شر دشمنان را باز دارد، و بسبب آنان است كه خداى عز و جل از آسمان باران فرستد، پس بخدا سوگند اينها در ميان قرآن‌خوانان از كبريت احمر كمياب‌ترند. عمّن ذكره عن أبى جعفر (عليه السلام)، قال‌ قرّاء القرآن ثلاثة، رجل قرأ القرآن فاتّخذه بضاعة و استدرّ به الملوك، و استطال به على الناس و رجل قرأ القرآن فحفظ حروفه و ضيّع حدوده، و أقامه إقامة القدح فلا كثّر اللّه هؤلاء من حملة القرآن. رجل قرأ القرآن فوضع دواء القرآن على داء قلبه، فأسهر به ليله و أظمأ به نهاره، و قام به فى مساجده، و تجافى به عن فراشه فبأولئك يدفع اللّه العزيز الجبّار، البلاء و بأولئك يديل اللّه عز و جلّ من الأعداء، و بأولئك ينزل اللّه عزّ و جلّ الغيث من السماء فو اللّه لهؤلاء فى قراء القرآن أعزّ من الكبريت الأحمر  کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
📌با تأمّل و با تفکّر بخوانید 🍀روز عرفه را قدر بدانید؛ خود را برای ورود به درگاه خشوع در مقابل پروردگار آماده کنیم. روز بزرگی است روز عرفه. ما دچار غبارگرفتگی و زنگ‌زدگی در دلهایمان میشویم؛ تضرّع، خشوع، ذکر، توسّل، این زنگها را و این غبارها را میزداید و روزهای مشخّصی، فرصتهای برتری برای این زنگ‌زدایی و رنگ‌زدایی و غبارروبی هست که از جمله‌ی برترینِ آنها عرفه است. 🌹روز عرفه را قدر بدانید. از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمّی است؛ لحظه‌لحظه‌ی این ساعات مثل اکسیر، مثل کیمیا حائز اهمّیّت است؛ اینها را با غفلت نگذرانیم. 🌼یک نمونه [از اعمال‌]، این دعای عجیب امام حسین (علیه‌السّلام) در عرفه است که مظهر خشوع و تذلّل و ذکر و مظهر ابتهال در مقابل پروردگار است. 🌸یک نمونه‌ی دیگر دعای امام سجاد (سلام‌الله‌علیه) در صحیفه‌ی سجّادیّه است. اینها را با تأمّل و با تفکّر بخوانید؛ این توشه‌ی شما است. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۹۴/۰۶/۲۵ به نقل از کانال مدرسه علمیه الهادی دو دعای بسیار بافضیلت در روز عرفه: دعای امام سجاد در روز عرفه: https://lib.eshia.ir/10261/1/249 دعای ام داوود : https://lib.eshia.ir/10376/1/144 کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
🔴 «رابطه سیاسی اسلام و غرب» بحث درباره نحوه تنظیم رابطه با «غرب» و به تعبیری «دنیای لیبرالیسم یا بی دینی» یا دنیای «یهود و مسیحیت» همیشه مورد توجه بوده است. خصوصا اینکه به تصریح قرآن «منافقین» همیشه دنبال احیای رابطه «ولایت» با غرب هستند و همچنین «بیماردلان» امت نیز با سرعت به دامان غرب میغلطند. در نوشته ای به نام «رابطه سیاسی اسلام و غرب از دیدگاه علامه طباطبایی» این مساله را بررسی کرده ایم که علاوه بر فایل پی دی اف با حذف پاورقی ها در قالب چندین پیام در پیامرسان نیز تقدیم می شود. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
مقدمه علامه را همه می شناسند، و شخصیت علمی و عرفانی او شهره آفاق است، و بسیاری از اهل دانش و عرفان یا مدعیان آن در زمان ما خود را به او منسوب می کنند. با توجه به اوج گیری بحث چگونگی رابطه با غرب و به ویژه آمریکا بر آن شدیم که بیانات ایشان در المیزان را بازخوانی می کنیم، شاید در پرتو بیانات ایشان مسیر صحیح برای امت اسلامی آشکار شود. بی تردید با مرور این بیانات که مربوط به دهه های گذشته است، روشن می شود پیام قرآن و اهل قرآن همیشه تازه و حرف امروز است. در این نوشته در مورد نظر شریف علامه درباره (ولایت، سرپرستی و دل بستن به دشمنان دین)، (ریشه اصلی مشکلات و بدبختی های امت اسلامی)، (بزرگی و اهمیت گناه تولی دشمنان و علت هشدارهای قرآن دراین باره)، (علت تولی کفار از سوی برخی مسلمانان)، (نگاه علامه به عالم غرب، جنایات غربی ها، ظاهر فریبنده تمدن امروز غرب)، (علت تسلط غربی ها بر امت اسلامی با وجود وعده نصرت الهی)، (عهد شکنی غربی ها و وظیفه ما در صورت عهدشکنی یا خطر آن از سوی غربی ها) و (ادب برخورد با دشمنان خدا) بیاناتی از ایشان آورده ایم. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
مفهوم شناسی تولی «تولی» از ماده «ولی» است. سخن درباره معنای لغوی این ماده به درازا می کشد، به طور خلاصه بایدگفت: «ولی» به معنای «بودن چیزی در کنار چیز دیگر همراه با نوعی رابطه بین آن دو است.» این نوع نزدیکی همراه با برداشته شدن موانع و حجاب های بین دو طرف ولایت است، به عنوان مثال «ولی ارث» یعنی آن که مانعی در ارث بردن ندارد، «ولایت در محبت» یعنی محبتی که انسان را منفعل کند طوری که هرچه او بخواهد به او بدهد، و «ولایت در تدبیر» یعنی کسی که مانعی برای تصرف نداشته باشد. «ولایت» به معنای مالکیت تدبیر امور آمده است و «تولی» به معنای اختیار و انتخاب ولایت است. از آنجا که «ولایت» تصرف ولی در امور زیردستان را در پی دارد، این واژه در معنای دوستی نیز زیاد به کار رفته است، زیرا رابطه محبت باعث تصرف محبوب در امور محب خواهد شد. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰نهی قرآن از ولایت کفار قرآن با بیانات متعددی امت اسلامی را از ولایت کفار نهی فرموده است. در آیاتی می فرماید این دسته ها را به عنوان اولیاء نگیرید: کافران را به جای مومنان ، یهود و نصاری ، دشمنانی که دینتان را به مسخره گرفتند ، آنان که کفر را بر ایمان ترجیح دادند ، دشمن من و دشمن خودتان را که کفر می ورزد و شما را از شهرتان بیرون رانده است. و همچنین در بیاناتی کسانی که غیر خدا را به عنوان اولیاء گرفته اند سرزنش می فرماید. در بیانی از «تولی اقوام مورد غضب خدا» نهی می کند . آیات جهاد و قتال و شهادت نیز فراوان است که به جهت رعایت اختصار از ذکر آنها صرف نظر می کنیم. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) در تفسیر المیزان در ذیل آیات متعددی به این مساله بسیار مهم پرداخته است. در نوشته پیش رو بیانات ایشان با رعایت اختصار در قالب چهار فصل آمده است: فصل اول: وضعیت امروز عالم اسلام در اثر پذیرش ولایت کفار از دیدگاه علامه فصل دوم: غرب (دنیای کفر) امروز در نگاه علامه فصل سوم: گره خوردن سرنوشت تمدن غرب با تمدن اسلام فصل چهارم: معاهده با غرب در دیدگاه قرآنی علامه کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
فصل اول: وضعیت امروز عالم اسلام در اثر تولی کفار از دیدگاه علامه علامه امت اسلامی را در «ورطه هلاکتی» می داند که نتیجه «دوستی، تمایل و سازش با کفار» است. ایشان «تاریخ امت» را گواه بر حقانیت هشدارهای قرآن دراین باره می داند و با تعبیری بلند می فرماید: «این سازش، تولی، دوستی و تمایل به دشمنان دین، امت اسلامی را به وادی هلاکت انداخته است، طوری دستمایه غارت اجانب شده اند که نه مالک مال و جان خویش اند و نه مالک آبرو! نه استحقاق مرگ دارند و نه زندگی! نه به آنان اجازه داده می شود که بمیرند، و نه اجازه استفاده از موهبت زندگی را دارند. دین از آنان رخت بربسته است و همه فضائل اخلاقی را از دست داده اند.» قرآن در سوره مائده در توصیف مومنان حقیقی که پس از ارتداد مسلمانان ظهور می کنند، صفاتی را می شمرد که حاصل معنای این آیه چنین است: «ای مومنان! اگر از دین خدا برگردید (مرتد شوید) خدا در آینده قومی را می آورد که شش ویژگی دارند: 1. خدا آنان را دوست دارد. 2. آنان خدا را دوست دارند. 3. در مقابل مومنان خاکسار و فروتن اند. 4. در مقابل کافران سرسخت اند. 5. در راه خدا جهاد نمی کنند. 6. از سرزنش سرزنشگران نمی هراسند.» علامه بزرگوار حال امروز امت اسلامی را در پی سازش و ذلت در مقابل کفار دقیقا برعکس این آیه می داند، و می فرماید: «ما اگر بخواهیم همه رذائل امروز امت اسلامی را بشماریم میبینیم که متاسفانه امت عکس این مفاهیم را در خود پیاده کرده است. یعنی: 1. خدا آنان را دوست ندارد. 2. آنان خدا را دوست ندارند. 3. در مقابل کافران خاکسار و فروتن اند. 4.در مقابل مومنان سرسخت اند. 5. . در راه خدا جهاد نمی کنند. 6. از سرزنش هر سرزنشگری می هراسند.» 🔸ریشه های تاریخی و معاصر بدبختی های امت اسلامی در نگاه علامه بدبختی های امت اسلامی دو عامل اساسی دارد، که یکی به گذشته دور برمی گردد و دیگری به گذشته نزدیک. ایشان می فرماید: « البته ریشه مشکلات ما اختلافی است که در امر ولایت بعد از پیامبر اتفاق افتاد، و بعد از آن هم سیاست امت به دست بنی امیه و اتباع آنان افتاد که احکام دین را بازیچه و حدود و قواعد سیاسی دین را باطل کردند، تا کار به وضعیت امروز رسید که پرچم های آزادی برافراشته شده و تمدن غربی رخ بنمود، که دیگر اثری از دین بین مسلمین نمانده است الا به اندازه رطوبتی که در کاسه بعد ازریختن آب می ماند! این ضعف آشکار در سیاست ما است که هر روز موجب تنزل مسلمانان در فضائل اخلاقی و انحطاط آنها در آداب و اخلاق و فرورفتن آنان در شهوات و غرق شدن آنان در زشتی ها است که باعث شده گاهی از برخی مسلمانان پرده دری هایی سر بزند که از غیر مدعیان اسلام نیز سر نمی زند.» کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰دو ارتداد بزرگ از مجموع مباحث علامه در المیزان خصوصا ذیل آیه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِه» برداشت می شود که امت اسلام دو ارتداد و عقب گرد بزرگ داشته است: ۱. عقبگرد از ولایت معصوم به غیر معصوم ۲. عقب گرد به ولایت کفار کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰هشدار قرآن درباره دوستی با دشمنان دین علامه در المیزان این مفهوم را با تعبیر «ولایت کفار» یا «تولی اعداء دین» به کار برده است، علامه توضیح می دهد که قرآن در مواردی امت اسلامی را از کارهایی پرهیز داده است و به شدت آنها را از عواقب آن ترسانده است. این هشدارها به خاطر این بوده است که قرآن در ضمیر مردم می دیده است که روزی به آن گرفتار خواهند شد. تاکید قرآن بر «محبت اهل بیت و مزد رسالت خواندن آن» و هشدار شدید قرآن درباره «ربا» نیز از این قبیل مواردی است که البته عاقبت هشدارهای قرآن در همه این موارد در ادامه مسیر امت اسلامی روشن شد. ایشان یکی از مواردی که قرآن شدیدا درباره آن هشدار داده است، را مساله «ولایت کفار» می داند، بلکه می فرماید: «بعید نیست ادعا شود در بین گناهان فرعی عملی شدیدترین تهدیدها در قرآن درباره همین مطلب است.» خداوند متعال کسی را که به ولایت کفار درآید، از آنان دانسته است طوری که دیگر هیچ رابطه ای با خدا نخواهد داشت. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰علت هشدارهای شدید قرآن درباره ربا و ولایت کفار علامه در المیزان گناه «ربا» و گناه «سازش با کفار» را بزرگترین گناهان در فروع دین دانسته است. ایشان در تبیین چرایی این هشدار می فرماید: «به این علت که آثار شوم دیگر گناهان از فرد یا افراد بالاتر نمی رود، اما این دو گناه بنیان دین را نابود می کندو آثار آن را نیز از بین می برد، و نظام زندگی جمعی را به فساد می کشاند. این دو گناه طوری بر فطرت انسان ها پرده می افکند که به طور کامل به فراموشی سپرده می شود.» 🔸چرایی سازشکارشدن در دیدگاه قرآن خداوند متعال در قرآن بیماردلانی را معرفی می کند که همیشه مشتاق مبادرت به همراهی با یهود ونصارایند. جالب اینکه قرآن نمی گوید: «به سوی» کفار می شتابند، بلکه می فرماید: در آنان شتاب می ورزند، علامه می فرماید: «این بدان جهت است که قرآن آنان را از کفار می شمارد.» قرآن عذر آنها را دراین باره با واژه «یقولون» به خودشان نسبت می دهد که آنان ادعا می کنند: «می ترسیم از ناحیه کفار بلایی به ما برسد» علامه بزرگوار می فرماید: «اما این عذری است که در مقابل سرزنش مومنان برای خود برساخته اند و الا علت اصلی [این سازشکاری] ترس آنان نیست بلکه علت تولی و محبتی است که از یهود و نصاری در دل دارند.» به هر حال این نوعی نفاق است که آنچه از محبت و تولی یهود ونصاری در دل دارند را بیان نمی کنند، البته نه نفاق به معنی کفر بلکه این مرتبه ای از نفاق است. امروز نیز درجامعه ما چنین نگاه هایی وجود دارد که علامه آنان را «» می داند. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰ریشه اصلی مشکلات امروز جامعه اسلامی به نظر علامه تمام رذائل اخلاقی و مشکلاتی که امروز ما در جامعه اسلامی گرفتار آن هستیم، برگرفته از «» است، به تعبیر دیگر وقتی ما احکام و قواعد صحیح دینی را رها کردیم و خود را تحت «» قرار دادیم و فرهنگ زندگی آنها بین ما رشد کرد بدبختی های کنونی بر جامعه اسلامی عارض شد. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰فصل دوم: غرب امروز در نگاه علامه انتقادات علامه به «یهود» و «نصارا»، «دشمنان دین» و «تمدن امروز غرب» فراوان است، اما در خصوص انتقادات ایشان از دنیای غرب می توان به طور خلاصه در سه عنوان آن را پیگیری کرد: 1. چالش های اخلاقی غرب علامه تمدن غرب را ایجاد کننده و توسعه دهنده ضعف های گوناگون اخلاقی می داند که با تمدن غرب بر بشر حاکم شد. در ادامه برخی بیانات ایشان را دراین باره مرور می کنیم: ایشان تمدن غرب را باعث دنیازدگی در مردم می داند: «تمدن غرب باعث دنیازدگی بیشتر مردم شده است طوری که در تمامیت خواهی های نفسانی و حیوانی به زیاده روی افتاده اند و هر چه تلاش دارند در این مسیر گذاشته اند.» فرهنگ غلط غرب فحشا را همه گیر کرده است: «امروز طوری فحشا غرب را فرا گرفته است، که شما معلوم نیست بتوانید از هر هزار مرد در عالم غرب یک مرد را پیدا کنید که یقین داشته باشد فرزندش از نسل خود اوست. فساد در غرب به فساد با محارم و بین مردان و ... کشیده شده است.» جالب این جا است که این بیانات ایشان چند دهه گذشته ایراد شده است که هنوز وسایل ارتباطی به این گستردگی وارد عرصه اشاعه فحشاء نشده بودند. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
2. چالش های اقتصادی غرب ایشان در ادامه تبیین تاثیرات اخلاقی تمدن غرب، اختلاف شدید طبقاتی در دنیا را نیز زاییده همین تفکر دانسته است: «این تاثیر در خلقیات مردم (و تمامیت خواهی های شهوانی) باعث شد كه ثروتها و لذات خالص زندگى مادى همه به طرف نيرومندان و توانگران سرازير شده و در دست اكثريت مردم جهان كه همان طبقات پائين جامعه‏ها مى‏باشند چيزى به جز محروميت نماند، و ديديم كه چگونه طبقه مرفه نيز به جان هم افتاده و يكديگر را خوردند تا نماند مگر اندكى، و سعادت زندگى مادى مخصوص همان اندك گرديد، و حق حيات از اكثريت، كه همان توده‏هاى مردم هستند سلب شد. و با در نظر گرفتن اينكه ثروت بى حساب و فقر زياد آثار سويى در انسان پديد مى‏آورد، اين اختلاف طبقاتى تمامى رذائل اخلاقى را برانگيخت، و هر طرف را به سوى مقتضاى خويش پيش راند.» 🔸3. جنایات تمدن غرب علامه همان گونه که نتیجه فساد اخلاقی را فساد اقتصادی در عالم دانست در ادامه جنگ ها و جنایات را نتیجه همین بی عدالتی در عالم می داند: «نتيجه وضعیت اخلاقی و اقتصادی عالم اين شد كه دو طائفه دارا و ندار در مقابل يكديگر صف آرايى كنند و آتش فتنه و نزاع در بين آنان شعله‏ور شود، توانگر و فقير و دارا و ندار همديگر را نابود كنند و جنگهاى بين المللى بپا شود، و زمينه براى كمونيسم فراهم گردد، و در نتيجه حقيقت و فضيلت به كلى از ميان بشر رخت بر بندد و ديگر بشر روزگارى خوش نبيند، و آرامش درونى و گوارايى زندگى از نوع بشر سلب شود.» ایشان تمدن و آزادی را صرفا یک شعار ومقدمه ای برای ریختن خون انسان ها می داند: «اینان با شعار تمدن و آزادی آتش جنگ های جهانی را به پا کردند، و هرگاه کوچکترین خطری برای منافع مادی خویش احساس کنند دنیا را زیر و رو می کنند». البته علامه پیش بینی عاقبت بدتری از این تمدن دارد: « اين فساد عالم انسانى چيزى است كه ما امروزه خود به چشم مى‏بينيم، و احساس مى‏كنيم كه بلاهايى سخت‏تر و رسوايى‏هايى بيشتر، آينده نوع بشر را تهديد مى‏كند.» ایشان با اظهار اعجاب و خوشنودی از کلمات مرحوم کاشف الغطا درباره جنایات غرب آن را در المیزان نقل می کند: «آرى عصر نور! كشتن زنان و اطفال و پير مردان و بيماران و شبيخون زدن و بمباران كردن شهرها و مردم بى سلاح و قتل عام دشمن را مباح كرده است!!. مگر اين آلمان نبود كه در جنگ بين المللى دوم بمب‏هاى خوشه‏اى خود را بر سر مردم لندن ريخت و ساختمانها را ويران و زنان و اطفال و ساكنان شهر را نابود كرد؟ و مگر اين دول متفق (آمريكا و انگلستان و شوروى) نبودند كه هزاران هواپيماى جنگى را براى تخريب شهرهاى آلمان به پرواز در آوردند و آيا اين آمريكاى متمدن! نبود كه بمب اتمى خود را بر سر مردم ژاپن ريخت؟» کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰پاسخ علامه از شبهه نظم عمومی در غرب در پی این سخنان علامه ممکن است این سوال پیش بیاید که با وجود ایراداتی که از مبانی قرآنی بر امم غربی وارد است اما در تمدن امروز آنان قدرت، نظم عمومی و نوعی عدالت نیز دیده می شود، این دو با هم چگونه قابل جمع اند؟ علامه در پاسخ به چنین تصوراتی هشدار می دهد که نباید به ظاهر این سبک زندگی فریفته شد بلکه باید چرایی برخی موفقیت های آنها را تحلیل کرد. ایشان علت موفقیت های آنان را نه نیت درست و نه باطن پاک می داند بلکه نگاه اجتماعی جامعه غرب به زندگی را دلیل تلاش درست آنها در ساختن جامعه خویش معرفی می کند، البته آنجا که پای جوامع دیگر وسط می آید خوی حقیقی خود را نشان می دهد و چنان که دیکتاتورهای گذشته افراد جامعه خویش را به بردگی می گرفتند اینان جوامع دیگر را استعمار می کنند. ایشان می فرماید: « این قدرت و شوکت و نظم عمومی و عدل ظاهری در جامعه آنان نباید انسان را فریب دهد. آری! آنان از آنجا که از نگاه فردی به نگاه اجتماعی رسیده اند، هر فردی سود و زیان جامعه خود را ترجیح می دهد، اما جامعه آنان برنامه ای جز به بردگی کشیدن جوامع ضعیف تر و استعمار سرزمین هایشان و هدر دانستن جان و آبرو و اموالشان ندارند بدین ترتیب این به ظاهر تمدن و پیشرفت امروزی آن بلایی که جبابره گذشته بر سر افراد امت خویش می آوردند بر سر امت های دیگر می آورد. واژه ها در زمان ما معنایش عوض شده است، دولت های غربی می گویند: آزادی، شرافت، عدالت و فضیلت اما منظورشان بردگی، پستی، ظلم و رذیلت است.» 🔸تمدن غرب روی دیگر بت پرستی علامه می فرماید: «این تمدن غربی امروزی همان مکتب وثنی گری و شرک سابق است با این تفاوت که از مرحله فردی به مرحله اجتماعی، و از مرحله سادگی به پیچیدگی رسیده است». 🔰نحوه برخورد با ملت های مستضعف ملاک قضاوت درباره غرب علامه برخورد ظالمانه غرب با مستضعفان جهان را افشاکننده چهره حقیقی آن می داند: « از آنجا که غربی ها تفکر اجتماعی دارند نباید به ظاهر برخورد آنان در بین خودشان نگاه کرد، بلکه باید شخصیت اجتماعی آنان را در نحوه تعامل و اصطکاک با امت های ضعیف دید ، [باید ملاحظه کرد] این جوامعی که ادعا می کنند از مهربانی و خیرخواهی برای بشر آکنده اند و می خواهند انسان ها را از بردگی نجات دهند، تا آنجا که نیرو دارند، قصدی جز به بردگی کشاندن امت های ضعیف و درماندگان زمین ندارند، یک روز با زور، یک روز با استعمار و روز دیگر به اسم حفظ منافع و روز دیگر به نام حفظ استقلال و روزی به نام صلح ... .» کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰آزادی در غرب علامه به طور کلی افراط در رهاسازی آزادی را موجب اختلال در نظام امور جامعه می داند و از سویی تفریط در آزادی و از بین بردن آن را نیز دارای چنین نتیجه ای می داند و حالت وسط بین این دو را موجب حفظ جوامع انسانی تاکنون می داند اما تصریح می کند غرب طوری تبلیغ می کند که گویا این تمدن است که آزادی را برای بشر به ارمغان آورده است: «بسيارى از ما در اثر از حد گذشتن تبليغات ملل غرب خيال مى‏كنند كه اسم آزادى را غربيها در دهن‏ها انداخته و معنايش را هم همانها اختراع و ابتكار كرده و توانسته‏اند آزادى على الاطلاق را حفظ كنند.» کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰فصل سوم: گره خوردن سرنوشت تمدن اسلام و غرب قرآن درباره سرنوشت امت اسلامی از سویی و سرنوشت غرب از سوی دیگر و رابطه این دو سرنوشت آیات گوناگونی دارد، که در قالب دسته های ذیل قابل تقسیم است: 1. آیاتی که پیروزی مسلمانان در جنگ با کفار را وعده می دهد. 2. آیاتی که وعده ذلت یهود را دنیا می دهد. 3. آیاتی که از ارتداد مسلمانان و رکون به کفار و نتیجه آن پرده بر میدارد. به نظر می رسد دسته سوم آیات روشن کننده شرط اصلی دو دسته نخست باشد. قرآن وعده داده است که در صورت جنگ با اهل کتاب ضرر قابل توجهی از آنان به مسلمانان وارد نمی شود، همچنین وعده داده است یهود در دنیا ذلیل باشد، سوال اینجاست چگونه است که در دنیای امروز آنها بر ما تسلط یافته اند؟ پاسخ این سوال در المیزان به طور مفصل داده شده است، حاصل آن چنین است: «بعید نیست از آیه: (ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَما ثُقِفُوا إِلاَّ بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاس) این استفاده شود که آن کسی که کفار را از چاه مذلت نجات می دهد خود مسلمانان اند که با تولی کفار، عهد نصرت و ولایت با خدا را زیر پا می گذارند، و خدا با مسلط کردن کفار آنها را مجازات می کند. و الا خدایی که وعده داده است: (امروز کفار از دین شما مایوس شدند) و (اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می کند) در وعده خود خلافی صورت نمی دهد و اگر مردم تغییر نکنند نعمت خویش را بر نمی دارد، اما با دردمندی فراوان هشدار قرآن که : (به کافران دل نبندید و اعتماد نکنید که آتش به شما می رسد) در مردم اثر نکرد، و آتش دنیا پیش از آتش آخرت بر آنان مستولی شد.» از این جمع بندی علامه بزرگوار از آیات شریفه قرآن می توان به این نتیجه اساسی رسید که سرنوشت تمدن غرب و تمدن اسلامی با هم گره خورده است. قضای الهی بر پیروزی و همه گیر شدن اسلام از سویی و قضای دیگر حق تعالی بر ذلت یهود یک شرط اساسی دارد و آن برائت و مرزبندی بین این دو گروه است. در دیدگاه قرآنی علامه طباطبایی آنچه باعث بدبختی های کنونی امت اسلامی است، همین تولی و دوستی با دشمنان دین است. این گناه بزرگ از سویی باعث تغییر نعمت از مسلمانان و از سویی باعث نجات موقت کفار از ذلت ابدی خویش شده است. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat