eitaa logo
از شرح بی نهایت (منبر مکتوب، آیات و روایات اهل بیت)
286 دنبال‌کننده
3 عکس
1 ویدیو
5 فایل
احادیث اهل بیت، آیات قرآن، کلمات علما و اشعار همچنین ببینید: کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub متن روضه اهل بیت آرشیو روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoubb
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸4. چرب زبانی کفار در عین عهدشکنی عملی در سوره توبه خداوند متعال علت لغو معاهده را این چنین اعلام می فرماید: «آنان با زبان شما را راضی می کنند اما دلهایشان ابا می ورزد، و اکثرشان همین حالا عهد را نقض می کنند.» در آیه بعد هم می فرماید: «وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ» یعنی ای مسلمانان! خیال نکنید، شما دارید عهد شکنی می کنید! نه، آنان عهد شکن و تجاوزکارند. زیرا از طرفی بسیاری از آنها همین حالا عهد را زیر پا گذاشته اند، دیگرانشان هم منتظر فرصتی هستند تا عهد را بشکنند و کینه ها را آشکار کنند، طوری که رعایت هیچ قرابت و پیمانی نکنند. علامه در ضمن بحثی در المیزان آورده است که اسلام بر عهد پای می فشرد الا در دو صورت: یا طرف مقابل عهد شکنی کند، یا نشانه هایی بروز دهد که خود را از درجه اعتبار ساقط کند. البته در صورت دوم توصیه می کند ناگهانی نقض عهد نکنید بلکه با اعلام لغو آن به آنها مهلت دهید. رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) وقتی دید مشرکین به بنی بکر علیه قوم خزاعه کمک می کنند، صلح حدیبیه را باطل کرد. زیرا خزاعه در عهد پیامبر (صلی الله علیه و آله) و بنی بکر در عهد مشرکین بودند. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
5. نابودی اخلاق زیربنای فرهنگ عهدشکنی در نگاه قرآنی علامه جوامع پیشرفته امروزی بنا را بر استفاده از بهره های مادی گذاشته اند، و هیچ ارزشی برای معنویات قائل نیستند. از همین رو واژه هایی مانند صداقت، جوانمردی، مهربانی و عطوفت تا جایی معنا می دهد که برای جامعه استفاده مادی داشته باشد. بر همین اساس آنان براساس منافع فعلی جامعه خود و قدرت سنجی از خویش و طرف مقابل پیمانی را امضا می کنند، و هر وقت منافعشان عوض شد و کفه تعادل قدرت به نفع آنان چربید، با عذرهای ساختگی و تهمت هایی که می تراشند، پیمان را زیر پا می گذارند. البته این عذرها را هم از آن جهت می آورند که برای جهات مادی اجتماعی آنها ضرر دارد، والا بدون هرگونه عذرتراشی آن را نقض می کردند. ایشان تصریح می کند: «شما اگر به همین معاهداتی که در زمان ما انجام شد، نگاه کنید بسیاری نقض عهدها را بعینه مشاهده می فرمایید.» کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔸6. تکبر در مقابل کفار دستور اسلام اخلاق اسلامی دایره بسیار وسیعی دارد که در هر مقام اقتضای خود را دارد. بر همین پایه ادب برخورد با کفار بر اساس اقتضای مقام با ادب در تعامل بین مسلمین تفاوت بسیاری دارد. علامه در این باره می فرماید: «تکبر گاهی شایسته است، و آن تکبر خداوند یا تکبری که ربطی به حضرت حق داشته باشد، از آن جمله تکبر در مقابل دشمنان دین است که در واقع افتخار کردن به بندگی خدا است.» کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
تنظیم کننده: مطالبی که آوردیم همه از بیانات علامه بزرگوار در تفسیر قیم المیزان برگرفته شده است که یا عین ترجمه بیان آن بزرگوار است، یا خلاصه و چکیده بیانات مفصل ایشان، چنانکه عین کلمات ایشان را در پاورقی برای استفاده بیشتر آورده ایم. امید است که این نوشته مورد رضایت آن عارف بزرگ، آن بنده صالح خدا و آن فرزند حقیقی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) قرار بگیرد، و پرده از روحیه استکبارستیزی و ضد غربزدگی ایشان بردارد. والسلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا. کانال «از شرح بی نهایت»
🔴درباره انتخابات🔴 🔰«اجماع مرکب» «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام و اولاده المعصومین علیهم‌السلام» عید سعید غدیر به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری و همه شیعیان مبارک باد! 🔸در انتخابات پیش رو که مرحله بسیار حساسی را در پیش داریم باید به شدت مراقب تحریف وقایع از سوی جریانات غربگرا باشیم. 🔸در بین نامزدهای موجود چنانچه روشن است دو‌ نفر بیشتر از دیگران با مجموع شرایط یک مدیر مومن انقلابی (که در این نوبت انتخابات توان رأی آوری نیز داشته باشد) نزدیک تر هستند. 🔸در این مدت هر چه بین عناصر اثرگذار مذهبی و انقلابی (اعم از علما، اساتید اخلاق، مدیران سابقه مند اجرایی و نظامی) بررسی شود برخی آقای و برخی آقای را ترجیح می دهند. 🔸از مجموع این نظرات و بررسی بیانات کاندیداها و ملاحظه جهت رای آوری میتوان گفت در بین نیروهای انقلابی یک اجماع مرکب بین این دو ایجاد شده است و رای دادن به یکی از این دو است. انشاالله با اجماع نیروهای انقلابی بر یک نفر تکلیف مرددین هم روشن شود. در صورت عدم اجماع، با توجه به «مجموع» نظرات علما و نیروهای موثر و جهات مختلفی که باید آن را انتخاب کرد می توان جناب آقای دکتر جلیلی را معرفی نمود. به هر حال آنچه در این شرایط بسیار خطیر مهم تر است عدم تخریب نیروهای انقلابی است که مقتضای و و است. و همچنین باید مراقب تبلیغات فریبنده و جریان غربگرا در تخریب دولت شهید رئیسی باشیم. «به هر حال دست از توسل و دعا برنداریم!» کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🟢سلام با توجه به لزوم ادامه راه و محافظت از کشورمان در مقابل جریان غربگرایی که در مسائل اقتصادی «بی عمل» و در مسائل دینی «کم توجه» است پیشنهاد می کنم به آقای دکتر رای بدهیم.
لطفا نخست این دو نقل کانال رهبری را با دقت بخوانید: رهبر معظم انقلاب اصلح را اینگونه معرفی می فرماید: « کسی است که ۱. در درجه‌ی اوّل به مبانی این انقلاب و این نظام و واقعی داشته باشد... ۲. دوّم اینکه باشد؛ شب و روز نشناسد، دنبال کار باشد، توانایی داشته باشد برای کار کردن، ۳. از عناصر خوب و استفاده کند.» ۱۴۰۳/۰۴/۰۵ 🔹در کنار این دو عامل ترکیب همراهان و همکاران نامزد نیز عامل مهمی است که رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار دادند، بخوانید: «کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرّه‌ای با انقلاب زاویه دارند. 🔴آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرّه‌ای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمیخورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که باشد و تصوّر کند که بدون لطف آمریکا نمیشود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیّتهای کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریّت نخواهد کرد؛ 🔴آن کسی که راهبرد را مورد بی‌اعتنائی قرار بدهد، او با شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که: ، ، ، باشد.» ۱۴۰۳/۰۴/۰۵ کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
انسان وقتی هر کدام از این گزینه ها را بررسی کند: نبودن تردید نمی کند که جناب آقای در این رقابت شرایط بسیار بهتری را دارا است. اگر شخصی خودش در این زمینه تردید داشت خیل عظیم علما، وعاظ، عناصر انقلابی، مداحان، قاریان می توانند تردید را به اطمینان مبدل سازند. البته در مرحله اول علما و سایر اقشار و خواص متدین در بین دو گزینه متفاوت عمل می کردند اما در این مرحله این شبهه نیز باقی نمانده است. حتی اگر در جانب آقای جلیلی به اطمینان نرسید اگر به جبهه مقابل و افراد معلوم الحالی که مشغول فتنه انگیزی از همین الان هستند انشاالله راه را روشن خواهد کرد. عزیزان! دولت در جمهوری اسلامی ۳۲ سال تقریبا یکدست در اختیار یک تفکر با افراد مشخص بوده است اکنون سه سال بود که شهید یک اقدام تحولی را شروع کرد کمی فرصت در اختیار راه ایشان قرار دهیم. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔴دلم برای رئیسی سوخت! ۱. بدترین جای این‌ مناظره اینجا بود که آقای پزشکیان شهید رئیسی را در موضوع مسکن تلویحا به دروغگویی متهم کرد!! جالب اینجاست که «ساخت یک میلیون مسکن» قانون است و شهید رئیسی به عمل به این قانون متعهد شده بود نه اینکه وعده جدیدی داده باشد، و در عین حال آقای پزشکیان می پرسد:«چرا به مردم راست نگفتند؟» طبق آمار دولت تا کنون ساخت ۲/۵ میلیون مسکن وارد فاز اجرائی شده است. اما مهم اینجاست که آیا اگر کسی تعهد خود به قانون را اعلام کند و برای اجرای آن حرکت کند باید متهم به «راست نگفتن» شود! ۲. در جای دیگر امری که همه می دانند و آن «کاهش تورم» در زمان شهید رئیسی است به دروغ با یک نمودار کذایی جور دیگری نشان داده شد. ۳. همچنین آقای پزشکیان ارتباط واضح و روشن خود با افراد دولت آقای روحانی (که آنان هم افراد دولت آقای خاتمی بودند) را «تهمت» می نامید و بارها آقای جلیلی را متهم به «تهمت و دروغ» کردند. و امثال این مطالب که مجال بیان آن نیست‌. در این مناظره واقعا زحمات صادقانه شهید رئیسی مورد اجحاف قرار گرفت، و البته آقای جلیلی تا حد زیادی پاسخ دادند. الحمدلله جامعه مدرسین حوزه و بیش از هزار نفر از اساتید حوزه علاوه بر بیانیه های گذشته علما و اساتید اخلاق و عرفان و سایر نیروهای انقلابی از آقای جلیلی رسما حمایت کردند. امید اینکه خون شهید رئیسی امتداد خود را تثبیت کند! کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
مکررا دوستان در شخصی از مطالبی سوال می کنند که با رجوع به فهرست سنجاق شده یا جستجوی واژه در کانال می توان مطلب را به دست آورد لذا یک توضیح کوتاه درباره نحوه قرار دادن مطالب در کانال خدمت شما تقدیم می شود:👇👇👇
⭕️دوستان توجه دارند که ما در حد توان در چهار کانال فعالیت داریم: 1⃣کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub در این کانال مطالب مربوط به مراثی اهل بیت قرار داده می شود. می توانید از طریق فهرست سنجاق شده یا نام مبارک اولیاء علیهم السلام در کانال به مطالب دست پیدا کنید. 2⃣متن روضه اهل بیت آرشیو روضه های مکتوب: @rozehayemaktoubb در این کانال ها به صورت قرار داده می شود که به نوعی مرجع کانال روضه های مکتوب است. همچنین صوت روضه ها نیز گاهی در همین کانال قرار می گیرد. 3⃣اشعار روضه های مکتوب @rozehayemaktoub3 در این کانال اشعار مختلف مدح، مرثیه و مولودی اهل بیت قرار می گیرد. 4⃣منبر: از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat در این کانال گاهی برخی مطالب مناسب با منبر از آیات و روایات قرار می گیرد. البته توجه دارید که مطالب کانال غالبا تولیدی است و لذا در حد توان و مجال توفیق خدمت داریم. از همه شما عزیزان التماس دعا
1. مقتل حضرت مسلم بن عقیل.pdf
570.5K
✍️مقتل حضرت مسلم بن عقیل (علیه السلام) به زبان عربی در این نوشته مطالبی از بحار الانوار درباره حضرت مسلم بن عقیل جمع آوری شده است. گفتار اول:درباره عقیل گفتار دوم :بخشی از فضایل حضرت مسلم بن عقیل گفتار سوم:مقتل حضرت مسلم گفتار چهارم:مقتل بنوعقیل در عاشورا گفتار پنجم :مقتل طفلان مسلم اگرچه این نوشته حاوی عین متن عربی مقتل است اما برای استفاده بیشتر عنوان مطالب به زبان فارسی قرار داده شد. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
این مقتل در حقیقت فقط مقتل حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام نیست بلکه برای آشنایی بیشتر با مقدمات قیام امام حسین علیه السلام نیز مفید است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: خصوصیات شهید رئیسی می‌تواند الگوی مدیریتی کشور باشد. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir رهبر انقلاب در طول زمان از دولت ها حمایت کرده اند اما جمع بندی همه فرمایشات ایشان این جمله است که باید قرار گیرد کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
2⃣1⃣ روایت از امام صادق علیه‌السلام در فضیلت گریستن بر ابا عبدالله الحسین علیه السلام از این روایات می توان هر شب محرم به عنوان اشاره ای به فضیلت مجالس آل الله استفاده کرد:👇👇👇
روایات امام صادق (علیه السلام) در فضیلت گریستن بر سید الشهدا 1⃣ ابوعماره نوحه سرا گوید: امام صادق (علیه‌السلام) به من فرمود: ‌ای اباعماره؛ شعری در سوگ حسین (علیه‌السلام) برایم بخوان. من خواندم و حضرت گریست. باز خواندم و آن حضرت گریست، و باز خواندم و باز امام گریست. به خدا قسم، پیوسته شعر می‌خواندم [و آن حضرت می‌گریست]، تا آنکه از اندرون خانه صدای گریه شنیدم. در این هنگام امام فرمود: «ای اباعماره؛ هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و پنجاه نفر را بگریاند، بهشت پاداش اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و چهل نفر را بگریاند، بهشت اجر اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و سی نفر را بگریاند، بهشت برای اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و بیست تن را بگریاند، بهشت از آن اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و ده نفر را بگریاند، بهشت برای اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و یک نفر را بگریاند، بهشت برای اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و خود بگرید، بهشت از آن اوست، و هرکس در عزای حسین شعری بخواند و تباکی کند، بهشت از برای اوست». (عن ابی عمارة المنشد، عن ابی عبدالله قال: قال لی: یا ابا عمارة انشدنی فی الحسین قال: فانشدته، ثم انشدته فبکی، قال فوالله ما زلت انشده و یبکی حتی سمعت البکاء من الدار، فقال لی: یا ابا عماره! من انشد فی الحسین شعرا فابکی خمسین فله الجنة و من انشد فی الحسین شعرا فابکی اربعین فله الجنة و من انشد فی الحسین شعرا فابکی ثلاثین فلة الجنة و من انشد فی الحسین شعرا فابکی عشرین فله الجنة و من انشد فی الحسین شعرا فابکی عشرة فله الجنة و من انشد فی الحسین شعرا فابکی واحدا فله الجنة و من انشد فی الحسین شعرا فبکی فله الجنة و من انشد فی الحسین شعرا فتباکی فله الجنه) کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
خدای متعال به کمتر از بهشت برای او راضی نمی‌شود. روایات امام صادق (علیه السلام) در فضیلت گریستن بر سید الشهدا 2⃣ ابوهارون مکفوف («مکفوف» به معنای نابیناست و چون وی نابینا بوده، به این نام شهرت داشته است.) روایت می‌کند که امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «هرکس که نزد او از حسین (علیه‌السلام) یاد شود و به اندازه بال مگسی از چشمانش اشک جاری شود، ثواب او بر عهده خدای عزوجل است و خدای متعال به کمتر از بهشت برای او راضی نمی‌شود. (... عن ابی هارون المکفوف قال: قال ابو عبدالله فی حدیث طویل له ومن ذکر الحسین عنده فخرج من عینیه من الدموع مقدار جناح ذیاب کان ثوابه علی الله عزوجل و لم یرض له بدون الجنة کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
اگر قطره‌ای از آن در جهنم بیفتد، گرمای جهنم را از بین می‌برد تا آنجا که دیگر برای آن حرارتی باقی نمی‌ماند.... روایات امام صادق (علیه السلام) در فضیلت گریستن بر سید الشهدا 3⃣ روایت مسمع بن عبدالملک [[|مسمع بن عبدالملک بصری]] روایت می‌کند که امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «(ای مسمع) آیا مصائب حسین را یاد می‌کنی»؟ عرض کردم: «آری». فرمود: «آیا بیتابی (و گریه) می‌کنی؟ عرض کردم: «بلی به خدا قسم طوری گریه می‌کنیم که اهل و عیالم اثر آن را در [سیمای] من مشاهده می‌کنند، و از خوراک امتناع می‌کنم؛ چندان که اثر گرسنگی در صورتم مشاهده می‌شود. حضرت فرمود: «رحمت خداوند بر اشک‌های تو؛ آگاه باش که تو از گریه کنندگان بر ما محسوب می‌شوی و از کسانی هستی که در شادی ما شاد، و در حزن ما محزون، و در هنگام ترس ما ترسان، و در زمان ایمنی ما، ایمن هستند. هنگام مرگ خواهی دید که پدران من نزد تو حاضر شده، سفارش تو را به ملک الموت می‌کنند و ] از این بالاتر آنکه [ تو را [به بهشت] بشارت می‌دهند و ملک‌الموت از هر مادر مهربان بیشتر به تو مهربانی کند. [تا آنکه فرمود:] هیچ کس به خاطر دلسوزی به ما و به سبب مصائبی که بر ما وارد شده، گریه نمی‌کند، مگر آنکه قبل از آمدن اشک از چشمش، خدا او را رحمت می‌کند. پس وقتی اشکها بر گونه اش جاری شد، اگر قطره‌ای از آن در جهنم بیفتد، گرمای جهنم را از بین می‌برد تا آنجا که دیگر برای آن حرارتی باقی نمی‌ماند.... هیچ چشمی برای ما گریه نمی‌کند، مگر آنکه از نعمت نظر کردن به [حوض] کوثر بهره مند می‌شود و با کسانی که ما را دوست دارند، از آن سیراب می‌شود. (عن مسمع بن عبد الملک کردین البصری (فی حدیث)، قال: قال لی آبو عبدالله : افما تذکر ما صنع به [یعنی بالحسین] ؟ قلت: نعم، قال: فتجزع؟ قلت: ‌ای والله، واستعبر لذلک حتی یری اهلی اثر ذلک علی فامتنع من الطعام حتی یستبین ذلک فی وجهی، قال: رحم الله دمعتک، اما انک من الذین یعدون من اهل الجزع لنا والذین یفرحون لفرحنا ویحزنون لحزننا ویخافون لخوفنا و یامنون اذا امنا، اما انک ستری عند موتک خضور آبائی لک و وصیتهم ملک الموت بک و مایلقونک به من البشارة افضل وملک الموت ارق علیک واشد رحمة لک من الام الشفیقة علی ولدها [الی ان قال:] ما بکی احد رحمة لنا ولما لقینا الا رحمة الله قبل ان تخرج الدمعة من عینه، فاذا سالت دموعه علی خده، فلو ان قطرة من دموعه سقطت فی جهنم لاطفات خرها حتی لایوجد لها حر.) کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
به راستی حسین (علیه‌السلام) کسی را که برای او گریه می‌کند، میبیند و از روی رحمت و دلسوزی برایش طلب آمرزش می‌کند. روایات امام صادق (علیه السلام) در فضیلت گریستن بر سید الشهدا 4⃣ امام صادق (علیه‌السلام) در حدیثی طولانی فرمود: «به راستی حسین (علیه‌السلام) کسی را که برای او گریه می‌کند، میبیند و از روی رحمت و دلسوزی برایش طلب آمرزش می‌کند. (قال الصادق انه لینظر من یبکیه فیستغفر له رحمة له) امام صادق فرمود: «هر کسی که نزد او یادی از ما شود و اشک چشمانش جاریگردد، خدا آتش جهنم را بر صورتش حرام می‌کند». (عن فضیل بن فضاله عن ابی عبدالله قال: من ذکرنا عنده قفاضت عیناه حرم الله وجهه علی النار) کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
ای جعفر؛ به خدا سوگند، ملائکه مقرب خدا حاضر بودند و سخن تو را درباره حسین می‌شنیدند، و همچون ما، بلکه بیشتر از ما گریستند. روایات امام صادق (علیه السلام) در فضیلت گریستن بر سید الشهدا 5⃣ زید شحام می‌گوید: امام صادق (علیه‌السلام) به جعفر بن عفان طائی فرمود: ‌ای جعفر، به من خبر رسیده که تو در مرثیه حسین (علیه‌السلام) به نیکو شعر می‌گویی، عرض کرد: آری، خدا مرا فدای شما گرداند. فرمود: شعری بخوان. پس او شعری خواند. آن حضرت و کسانی که گرد او بودند، گریستند و اشک بر صورت و محاسن آن حضرت جاری شد. آنگاه فرمود: ‌ای جعفر؛ به خدا سوگند، ملائکه مقرب خدا حاضر بودند و سخن تو را درباره حسین می‌شنیدند، و همچون ما، بلکه بیشتر از ما گریستند. خداوند در این ساعت تمام [نعمت‌های] بهشت را بر تو واجب گردانید و تو را آمرزید. ‌ای جعفر، آیا بیش از این بگویم؟ عرض کرد: آری‌ای سرور من، فرمود: هرکس درباره حسین شعری بگوید و بگرید و بگریاند، خداوند بهشت را بر او واجب گرداند و او را بیامرزد؛ (.... عن زید الشحام [فی حدیث، ان ابا عبدالله قال لجعفر بن عفان الطائی]؛ یا جعفر، قال لبیک جعلنی الله فداک، قال بلغنی انک تقول الشعرفی الحسین و تجید، فقال له: نعم جعلنی الله فداک، قال: قل فانشده، [فبکی هو] و من حوله، حتی صارت له الدموع علی وجهه و لحیته، ثم قال: یا جعفر والله لقد شهدک ملائکة الله المقربون، هاهنا یسمعون قولک فی الحسین و لقد بکرا کما بکینااو اکثر، ولقد اوجب الله تعالی لک یا جعفر فی ساعته الجنه باسرها و غفرالله لک. فقال: یا جعفر الا ازیدک! قال نعم یا سیدی، قال: ما من احد قال فی الحسین شعرا فبکی و ابکی به الا اوجب الله له الجنة و غفر له) روایت 6⃣ تا 2⃣1⃣ را در این آدرس ببینید: https://eitaa.com/rozehayemaktoubb/571 برای دیدن احادیث بیشتر دراین باره می توانید سایت ویکی فقه را ببینید کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
6⃣🔰ای ابو بصیر! آیا می خواهی از کسانی باشی که [در ناله برحسین] به فاطمه کمک کنی؟ "کامل الزیاره: ابو بصیر می‌گوید: من در حضور حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام مشغول گفتگو بودم که پسرش نزد آن حضرت وارد شد. امام صادق علیه السّلام او را در بر گرفت و بوسید و فرمود: خدا حقیر کند آن کسی را که شما را حقیر کند و انتقام بگیرد از آن کسی که در حق شما ستم کند و خوار نماید آن کسی را که شما را خوار می‌کند. خدا لعنت کند آن افرادی را که شما را به قتل می‌رسانند. خدا برای شما ولی و حافظ و ناصر است. گریه زنان، پیامبران، صدیقین، شهیدان و ملائکه آسمان طولانی شد. سپس حضرت صادق علیه السّلام گریان شد و فرمود: ای ابو بصیر! هر گاه می‌بینم یکی از فرزندان امام حسین علیه السّلام نزد من می‌آید، من برای آن مصیبتی که دچار پدرشان و خودشان شد نمی توانم خودداری نمایم. ای ابو بصیر! فاطمه علیها السّلام برای حسین علیه السّلام گریه و فریاد می‌کند. جهنم برای مظلومیت حسین علیه السّلام چنان نعره ای می‌زند که کاش موکلین صدای آن را نمی شنیدند، در صورتی که برای آن آماده شده اند. از خوف این که گردنی از آن خارج شود یا دود آن خارج گردد و اهل زمین بسوزند. ملائکه، جهنم را مادامی که گریان است لگام می‌کنند و آن را زجر می‌دهند و درهای آن را به علت خوف اهل زمین استوار می‌نمایند. جهنم مادامی که صوت فاطمه علیها السّلام آرام نگیرد، آرام نخواهد شد. نزدیک است که دریاها شکافته و داخل یکدیگر شوند. هیچ قطره ای از آب دریاها نیست، مگر این که یک ملک به آن موکل است. هنگامی که آن ملک صوت دریا را می‌شنود، هیجان آن را به وسیله بال‌های خود آرام می‌کند و بعضی را بر بعضی دیگر حبس می‌نماید. این عمل را برای خوف دنیا و هر کسی که در آن و در روی زمین است انجام می‌دهد. ملائکه دائما مهربانی می‌کنند و به علت گریه فاطمه علیها السّلام گریه می‌نمایند، دعا می‌کنند و به سوی خدا تضرع و زاری می‌کنند. اهل عرش و اطراف آن نیز همین عمل را انجام می‌دهند. به علت خوف اهل زمین، صداهایی از ملائکه برای تقدیس خدا بلند می‌شود. اگر یکی از صداهای آنان به زمین برسد، اهل زمین بی هوش می‌گردند و کوه‌ها از جای خود کنده می‌شوند و زمین به وسیله زلزله، اهل خود را فرو خواهد برد. گفتم: فدایت شوم! این امر بزرگی است. فرمود: غیر این امر از این بزرگ تر است، مادامی که آن را نشنیده باشی. سپس حضرت صادق علیه السّلام به من فرمود: ای ابو بصیر! آیا دوست داری از افرادی باشی که فاطمه علیها السّلام را یاری می‌کنند؟
متن عربی روایت بالا [کامل الزیارات] مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ الْبَصْرِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَصَمِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ أُحَدِّثُهُ فَدَخَلَ عَلَیْهِ ابْنُهُ فَقَالَ لَهُ مَرْحَباً وَ ضَمَّهُ وَ قَبَّلَهُ وَ قَالَ حَقَّرَ اللَّهُ مَنْ حَقَّرَکُمْ وَ انْتَقَمَ مِمَّنْ وَتَرَکُمْ وَ خَذَلَ اللَّهُ مَنْ خَذَلَکُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکُمْ وَ کَانَ اللَّهُ لَکُمْ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً فَقَدْ طَالَ بُکَاءُ النِّسَاءِ وَ بُکَاءُ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ مَلَائِکَةِ السَّمَاءِ ثُمَّ بَکَی وَ قَالَ یَا أَبَا بَصِیرٍ إِذَا نَظَرْتُ إِلَی وُلْدِ الْحُسَیْنِ أَتَانِی مَا لَا أَمْلِکُهُ بِمَا أَتَی إِلَی أَبِیهِمْ وَ إِلَیْهِمْ یَا أَبَا بَصِیرٍ إِنَّ فَاطِمَةَ لَتَبْکِیهِ وَ تَشْهَقُ فَتَزْفِرُ جَهَنَّمُ زَفْرَةً لَوْ لَا أَنَّ الْخَزَنَةَ یَسْمَعُونَ بُکَاءَهَا وَ قَدِ اسْتَعَدُّوا لِذَلِکَ مَخَافَةَ أَنْ یَخْرُجَ مِنْهَا عُنُقٌ أَوْ یَشْرُدَ دُخَانُهَا فَیُحْرِقَ أَهْلَ الْأَرْضِ فَیَکْبَحُونَهَا مَا دَامَتْ بَاکِیَةً وَ یَزْجُرُونَهَا وَ یُوثِقُونَ مِنْ أَبْوَابِهَا مَخَافَةً عَلَی أَهْلِ الْأَرْضِ فَلَا تَسْکُنُ حَتَّی یَسْکُنَ صَوْتُ فَاطِمَةَ وَ إِنَّ الْبِحَارَ تَکَادُ أَنْ تَنْفَتِقَ فَیَدْخُلَ بَعْضُهَا عَلَی بَعْضٍ وَ مَا مِنْهَا قَطْرَةٌ إِلَّا بِهَا مَلَکٌ مُوَکَّلٌ فَإِذَا سَمِعَ الْمَلَکُ صَوْتَهَا أَطْفَأَ نَارَهَا [۱] بِأَجْنِحَتِهِ وَ حَبَسَ بَعْضَهَا عَلَی بَعْضٍ مَخَافَةً عَلَی الدُّنْیَا وَ مَنْ فِیهَا وَ مَنْ عَلَی الْأَرْضِ فَلَا تَزَالُ الْمَلَائِکَةُ مُشْفِقِینَ یَبْکُونَ لِبُکَائِهَا وَ یَدْعُونَ اللَّهَ وَ یَتَضَرَّعُونَ إِلَیْهِ وَ یَتَضَرَّعُ أَهْلُ الْعَرْشِ وَ مَنْ حَوْلَهُ وَ تَرْتَفِعُ أَصْوَاتٌ مِنَ الْمَلَائِکَةِ بِالتَّقْدِیسِ لِلَّهِ مَخَافَةً عَلَی أَهْلِ الْأَرْضِ وَ لَوْ أَنَّ صَوْتاً مِنْ أَصْوَاتِهِمْ یَصِلُ إِلَی الْأَرْضِ لَصَعِقَ أَهْلُ الْأَرْضِ وَ تَقَلَّعَتِ الْجِبَالُ وَ زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ عَظِیمٌ قَالَ غَیْرُهُ أَعْظَمُ مِنْهُ مَا لَمْ تَسْمَعْهُ ثُمَّ قَالَ یَا بَا بَصِیرٍ أَ مَا تُحِبُّ أَنْ تَکُونَ فِیمَنْ یُسْعِدُ فَاطِمَةَ ---------- [۱]: ۱. یقال: نأرت النائرة نارا: هاجت، و المراد ثوران الماء و غلیانها، و لذلک عبر بقوله« أطفأ».
7⃣🔰حالات امام صادق علیه السلام در روز عاشورا شیخ در کتاب مصباح از عبداللَّه بن سنان نقل می‌کند که گفت: من در روز عاشورا به حضور حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام مشرف شدم و آن بزرگوار را دیدم که رنگش تغییر نموده و اشک هایش نظیر لؤلؤ از چشمان مقدسش فرو می‌ریزد. پرسیدم: یا بن رسول اللَّه! برای چه گریانی؟ خدا چشمان تو را گریان نکند! در جوابم فرمود: مگر تو غافلی! آیا نمی دانی که حسین بن علی علیه السّلام در یک چنین روزی دچار مصیبت گردید؟ رَوَی الشَّیْخُ فِی الْمِصْبَاحِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی سَیِّدِی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام فِی یَوْمِ عَاشُورَاءَ فَأَلْفَیْتُهُ کَاسِفَ اللَّوْنِ ظَاهِرَ الْحُزْنِ وَ دُمُوعُهُ تَنْحَدِرُ مِنْ عَیْنَیْهِ کَاللُّؤْلُؤِ الْمُتَسَاقِطِ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مِمَّ بُکَاؤُکَ لَا أَبْکَی اللَّهُ عَیْنَیْکَ فَقَالَ لِی أَ وَ فِی غَفْلَةٍ أَنْتَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهما السلام أُصِیبَ فِی مِثْلِ هَذَا الْیَوْمِ
8⃣ گریه امام صادق علیه السلام هنگام ذکر نام اباعبدالله علیه السلام: هارون بن‏ خارجه، از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده وى گفت: محضر مبارك امام صادق عليه السّلام بوديم، پس نام امام حسين عليه السّلام و على قاتله لعنة اللَّه را برديم، حضرت گريستند و ما نيز گريستيم. راوى مى‏گويد: امام عليه السّلام سر مباركشان را بلند كرده و فرمودند: حضرت امام حسين عليه السّلام فرمودند: من كشته اشك هستم، ياد نمى‏كند من را هيچ مؤمنى مگر آنكه مى‏گريد... محمّد بن الحسن، عن محمّد بن الحسن الصّفّار، عن أحمد بن محمّد بن عيسى، عن محمّد بن خالد البرقيِّ، عن أبان الأحمر، عن محمّد بن الحسين الخزَّاز، عن هارون بن خارجة، عن أبي عبدالله عليه‌السلام « قال: كنّا عنده فذكرنا الحسين عليه‌السلام [وعلى قاتله لعنة الله] فبكى أبو عبدالله عليه‌السلام وبكينا، قال: ثمَّ رفع رأسَه فقال: قال الحسين عليه‌السلام: أنا قتيل العَبرَة، لا يذكرني مؤمن إلاّ بكى ـ وذكر الحديث ـ ». جعفر بن محمد بن قولويه، الوفاة: 367 کامل الزيارات، ج: 1ص117، تحقيق: بهراد الجعفري، الناشر:مكتبة الصدوق