🔸 مهم ترین عمل بعد معرفت ...
🔸 اول و آخر اعمال معرفت اهل بیت
مجالس الشیخ: از زریق روایت شده که از امام صادق علیه السلام پرسیدم: کدام عمل بعد از معرفت بهتر است؟ فرمود: بعد از معرفت هیچ چیز برابر با نماز نیست و بعد از معرفت و نماز، چیزی برابر با زکات نیست و بعد از آن چیزی برابر با روزه نیست و بعد از روزه چیزی برابر با حج نیست و آغاز تمام اینها معرفت ما و خاتمه بخش آن نیز معرفت ماست...
مَجَالِسُ الشَّیْخِ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ زُرَیْقٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَیُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ قَالَ مَا مِنْ شَیْ ءٍ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ یَعْدِلُ هَذِهِ الصَّلَاةَ وَ لَا بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ وَ الصَّلَاةِ شَیْ ءٌ یَعْدِلُ الزَّکَاةَ وَ لَا بَعْدَ ذَلِکَ شَیْ ءٌ یَعْدِلُ الصَّوْمَ وَ لَا بَعْدَ ذَلِکَ شَیْ ءٌ یَعْدِلُ الْحَجَّ وَ فَاتِحَةُ ذَلِکَ کُلِّهِ مَعْرِفَتُنَا وَ خَاتِمَتُهُ مَعْرِفَتُنَا الْخَبَرَ [۵] .
----------
[۵]: ۵. أمالی الطوسیّ ج ۲ ص ۳۰۵.
🔸 نماز اول وقت برترین اعمال
وَ سُئِلَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله عَنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ قَالَ الصَّلَاةُ لِأَوَّلِ وَقْتِهَا.
🔸امام عسکری علیه السلام
نامه امام عسکری به ابن بابویه
نامه امام عسکری به مردم قم و آبه
وظیفه انسان در هنگام مشکلات زندگی
سنت خدا در روزی انسان
ارزش محبت خوبان به اشرار و محبت اشرار به خوبان
وصیت امام عسکری به شیعه
اهمیت احترام سادات در کلام امام عسکری علیه السلام
نشانی كلمات قصار امام عسکری از ترجمه کمره ای از تحف العقول
https://lib.eshia.ir/12723/1/516
نشانی متن عربی مواعظ امام عسکری علیه السلام در بحار الانوار:
https://lib.eshia.ir/11008/78/370
از شرح بی نهایت (منبر مکتوب، آیات و روایات اهل بیت)
🔸امام عسکری علیه السلام نامه امام عسکری به ابن بابویه نامه امام عسکری به مردم قم و آبه وظیفه انس
شنبه ولادت امام عسکری علیه السلام است که شایسته است امثال احادیث بالا را در این ایام مرور کنیم. «اللهم ارزقنا زیارتهم فی الدنیا و شفاعتهم فی الآخرة»
🔰به مناسبت ایام بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه و سایر امام زادگان
معرفی حرم چهار فاطمه از دختران موسی بن جعفر
اهل قم یاران قائم آل محمد
اهل قم حجت بر مردم زمان غیبت و نزدیک قیام امام زمان
اهل قم انصار خیر الناس ابا و اما
روایت فاطمیات
عظمت حضرت شاهچراغ
🔸کرامتی از حضرت معصومه سلام الله علیها
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔴 در حاشیه توصیه ای که یحیی سنوار قهرمان از امیرالمومنین علیه السلام نقل کرد:
«در کدام یک از دو روزم از مرگ فرار میکنم؟
روزی که مرگ در تقدیر نیست یا روزی که در مشیت الهی مقدر است.
روزی که در تقدیر نباشد از جنگ نمی هراسم، روزی که در تقدیر باشد احتیاط فایده ای ندارد.»
این بیت در منابع مختلف شیعی و سنی با اختلاف اندکی در واژگان از حضرت امیر علیه السلام نقل شده است.
البته منابع مختلف این بیت را در جایگاه های مختلف به حضرت نسبت داده اند.
علامه مجلسی در بحار الانوار نقل می کند این دوبیت بر زره حضرت نوشته شده بود.
در نقل توحید شیخ صدوق آمده است:
«هنگام تصمیم به جنگ با خوارج به حضرت گفته شد ایکاش بیشتر مراقبت می کردید و حضرت در پاسخ این دوبیت را فرمودند.»
همچنین در کتاب وقعه صفین آمده است:
امیرالمومنین هنگام حرکت به سمت میدان تهلیل و تکبیر می گفت و بعد آن بیت اول از این دو بیت را می خواند.
در کتاب های مختلف اهل سنت نیز این دو بیت یا لا اقل بیت اول آن نقل شده است از آن جمله نقل شده است که حضرت هر روز این بیت را در جنگ صفین در میان دو لشکر می خواندند.
🔸 در حاشیه:
این بیت که از یحیی سنوار به نقل حضرت امیر در رسانه ها نقل شد علامت سوالی به ذهن رسید که ایشان از کجا با این بیت آشنا شده است؟ ولی بسیاری از شیعیان شاید این بیت را نشنیده بودند.
این احتمال هست که با توجه به اینکه تحصیلات ایشان در رشته ادبیات عربی بوده است این بیت را در کتب ادبی دیده باشد.
ابن هشام صاحب کتاب مغنی اللبیب نیز در کتاب خود این بیت را بدون اشاره به گوینده آن نقل کرده است.( و البته این بیت از کتاب مغنی الادیب که تهذیب مغنی اللبیب است احتمالا به جهت اختصار از کتاب حذف شده است.)
همچنین ابن جنی و باقی ادبا این بیت را نقل کرده اند زیرا در برخی نقل های این بیت عبارت «لم یقدرَ» با فتحه «یقدر» نقل شده است که این فتحه محل بحث ادیبان عرب قرار گرفته است.
درود بر یحیی سنوار که در مبارزه بین لشگر یاران امیرالمومنین علیه السلام و نسل یهودیان خیبر در سمت درست تاریخ ایستاد و جانانه مبارزه کرد و در آخر در این راه پر افتخار جان خویش را تقدیم نمود.
منابع:
وقعه صفین ج۱ ص۳۹۵:
وَ كَانَ عَلِيٌّ إِذَا أَرَادَ اَلْقِتَالَ هَلَّلَ وَ كَبَّرَ ثُمَّ قَالَ: «مِنْ أَيِّ يَوْمَيَّ مِنَ اَلْمَوْتِ أَفِرُّ أَ يَوْمَ مَا قُدِّرَ أَمْ يَوْمَ قُدِرْ
توحید ج۱ ص۳۷۴
قيل لأمير المؤمنين عليه السّلام لمّا أراد قتال الخوارج : لو احترزت يا أمير المؤمنين ، فقال عليه السّلام:
أَيَّ يَوْمَيَّ مِنَ اَلْمَوْتِ أَفِرُّ
أَ يَوْمَ لَمْ يُقْدَرْ أَمْ يَوْمَ قُدِرَ
يَوْمَ مَا قُدِّرَ لاَ أَخْشَى اَلرَّدَى
وَ إِذَا قُدِّرَ لَمْ يُغْنِ اَلْحَذَرُ .
بحار ج ۴۲ ص۵۸
كَانَ مَكْتُوباً عَلَى دِرْعِهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَيَّ يَوْمَيَّ مِنَ اَلْمَوْتِ أَفِرُّ يَوْمَ لاَ يُقَدَّرُ أَمْ يَوْمَ قُدِّرَ يَوْمَ لاَ يُقَدَّرُ لاَ أَخْشَى اَلْوَغَى يَوْمَ قَدْ قُدِّرَ لاَ يُغْنِي اَلْحَذَرُ
همچنین:
مغنی اللبیب ج۱ ص۳۶۵:
وَزعم اللحياني أَن بعض الْعَرَب ينصب بهَا كَقِرَاءَة بَعضهم {ألم نشرح} وَقَوله
(فِي أَي يومي من الْمَوْت أفر ... أيوم لم يقدر أم يَوْم قدر)
العقد الفرید لابن عبد ربه:
وكان علي بن أبي طالب رضي الله عنه يخرج كل يوم بصفّين حتى يقف بين الصفّين ويقول:
أيّ يومي من الموت أفرّ ... يوم لا يقدر أو يوم قدر
يوم لا يقدر لا أرهبه ... ومن المقدور لا ينجى الحذر
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰اگر برای مظلومان لبنان هزینه نکنیم ...!
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر مومنی حقی را ضایع کند دو برابر آن را در راه باطل خرج خواهد کرد.
و هر مومنی از کمک و تلاش برای برآورده شدن نیاز برادر مومن امتناع کند خداوند متعال او را به تلاش برای کسی مبتلا می کند که با آن گناه کند و اجری نمی برد.
و هر مومنی که در هزینه های مربوط به امور مورد رضایت خدای متعال بخل بورزد مبتلا به این می شود که چند برابر آن را در کاری که باعث خشم خدا می شود صرف کند.
إِسْمَاعِیلُ بْنُ جَابِرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ ضَیَّعَ حَقّاً إِلَّا أَعْطَی فِی بَاطِلٍ مِثْلَیْهِ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْیِ لَهُ فِی حَوَائِجِهِ قُضِیَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلَّا ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِالسَّعْیِ فِی حَاجَةِ مَنْ یَأْثَمُ عَلَیْهِ وَ لَا یُؤْجَرُ بِهِ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ یُنْفِقُهَا فِیمَا رَضِیَ اللَّهُ إِلَّا ابْتُلِیَ أَنْ یُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِیمَا یُسْخِطُ اللَّهَ .
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
تامین هزینه جهاد
تامین هزینههای جهاد بر مسلمانان واجب است.
"وانفقوافی سبیل الله ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکة....
و در راه خدا، انفاق کنید! و (با ترک انفاق،) خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید! و نیکی کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست میدارد "
مقصود از «انفقوا فی سبیل الله» این است که اموال تان را در راه جهاد و دین هزینه نمایید.
به نقل از مقاله انفاق در جهاد سایت ویکی فقه
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
ثمره انفاق در جهاد
"واعدوا لهم ما استطعتم من قوة ومن رباط الخیل ترهبون به عدو الله وعدوکم وءاخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم وما تنفقوا من شیء فی سبیل الله یوف الیکم وانتم لا تظلمون.
ترجمه: هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها(دشمنان)، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمیشناسید و خدا آنها را میشناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده میشود، و به شما ستم نخواهد شد.
🔸 آنچه را که افراد و یا جماعتها در این راه یعنی جهاد برای احیای امر پروردگار انفاق میکنند عینا عاید خودشان میشود، چیزی که هست صورت آن عوض میشود، چون اگر در راه خدا مال و جاه و یا نعمت دیگری نظیر آن را انفاق کرده باشند، در حقیقت در راه ضروریات زندگی خود خرج کرده، و چیزی نمیگذرد که همان به اضافه منافع دنیایی و آخرتیش دوباره عایدش میشود، و اگر جان خود را در این راه داده باشد در راه خدا شهید شده و در نتیجه به زندگی باقی و جاودانه آخرت رسیده است، زندگی حقیقی که جا دارد تمامی فعالیتهای هر کس در راه به دست آوردن آن باشد.
به نقل از مقاله انفاق در جهاد سایت ویکی فقه
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
استدلال بر لزوم انفاق در جهاد
"وما لکم الا تنفقوا فی سبیل الله... لا یستوی منکم من انفق من قبل الفتح وقـتل اولـئک اعظم درجة من الذین انفقوا من بعد وقـتلوا..
چرا در راه خدا انفاق نکنید در حالی که میراث آسمانها و زمین همه از آن خداست (و کسی چیزی را با خود نمیبرد)! کسانی که قبل از پیروزی انفاق کردند و جنگیدند (با کسانی که پس از پیروزی انفاق کردند) یکسان نیستند آنها بلندمقامتر از کسانی هستند که بعد از فتح انفاق نمودند و جهاد کردند و خداوند به هر دو وعده نیک داده و خدا به آنچه انجام میدهید آگاه است "
سپس به استدلالی برای مساله انفاق پرداخته میفرماید: " چرا در راه خدا انفاق نکنید در حالی که میراث آسمانها و زمین از آن او است"؟ (و ما لکم الا تنفقوا فی سبیل الله و لله میراث السماوات و الارض). یعنی سرانجام همه شما چشم از جهان و مواهبش میپوشید، و همه را میگذارید و میروید، پس اکنون که در اختیار شما است چرا بهره خود را نمیگیرید؟! " میراث" در اصل- چنان که راغب در مفردات میگوید به معنی مالی است بدون قرارداد و مانند آن به انسان منتقل میشود، و آنچه از میت به بازماندگان منتقل میشود یکی از مصداقهای آن است که بر اثر کثرت استعمال هنگام ذکر این کلمه همین معنی تداعی میشود.
تعبیر" لله میراث السماوات و الارض" از این نظر است که نه تنها اموال و ثروتهای روی زمین بلکه آنچه در تمام آسمان و زمین وجود دارد به ذات پاک او بر میگردد، همه خلایق میمیرند و خداوند وارث همه آنها است.
و از آنجا که انفاق در شرائط و احوال مختلف ارزشهای متفاوتی دارد در جمله بعد میافزاید: آنهایی که قبل از" پیروزی" انفاق کردند و پیکار نمودند با کسانی که بعد از فتح این کار را انجام دادند مساوی نیستند.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
تاکید بر انفاق
ما کان لاهل المدینة ومن حولهم من الاعراب ان یتخلفوا عن رسول الله ولا یرغبوا بانفسهم عن نفسه ذلک بانهم لا یصیبهم ظما ولا نصب ولا مخمصة فی سبیل الله ولا یطـون موطئـا یغیظ الکفار ولا ینالون من عدو نیلا الا کتب لهم به عمل صــلح... • ولا ینفقون نفقة صغیرة ولا کبیرة ولا یقطعون وادیـا الا کتب لهم لیجزیهم الله احسن ما کانوا یعملون.
ترجمه آیه: سزاوار نیست که اهل مدینه ، و بادیه نشینانی که اطراف آنها هستند، از رسول خدا تخلف جویند و برای حفظ جان خویش، از جان او چشم بپوشند! این بخاطر آن است که هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها نمیرسد و هیچ گامی که موجب خشم کافران میشود برنمی دارند، و ضربهای از دشمن نمیخورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته میشود... • و هیچ مال کوچک یا بزرگی را (در این راه) انفاق نمیکنند، و هیچ سرزمینی را (بسوی میدان جهاد و یا در بازگشت) نمیپیمایند، مگر اینکه برای آنها نوشته میشود تا خداوند آن را بعنوان بهترین اعمالشان، پاداش دهد. "
🔸 آیه دلالت دارد بر استحباب چیزی که مستحب بر آن متوقف است، بلکه دلالت دارد بر وجوب چیزی که واجب بر آن توقف دارد.
و از آنجا که این آیه و آیه قبل در مورد جهاد است و جهاد امری واجب است، انفاق در راه جهاد هم امری واجب خواهد بود.
مدرک : همان
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
انفاق به مهاجرین فی سبیل الله
وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَالسَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ
و نباید صاحبان ثروت و نعمت از شما درباره خویشاوندان خود و در حق مسکینان و #مهاجران_راه_خدا از بخشش و انفاق کوتاهی کنند.
سوره نور آیه 22
https://eitaa.com/azsharhebinahayat