eitaa logo
از شرح بی نهایت (منبر مکتوب، آیات و روایات اهل بیت)
210 دنبال‌کننده
3 عکس
0 ویدیو
4 فایل
احادیث اهل بیت، آیات قرآن، کلمات علما و اشعار همچنین ببینید: کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub متن روضه اهل بیت آرشیو روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoubb
مشاهده در ایتا
دانلود
۵. حکیمه بنت موسی بن جعفر حکیمه، یکی از دختران با فضیلت امام کاظم (ع) است که در شمار محدثه های مورد اطمینان و ثقه آمده است. حکیمه بانوی دانش مند، عابد و دارای صلاحیت بوده که عمری طولانی داشته است. او از اصحاب برادرش امام رضا (ع) و از راویان حدیث آن حضرت به شمار می رود، نام وی در اکثر کتب رجال و انساب ذکر شده و از او تجلیل به عمل آمده است. حکیمه را از زنان برجسته، صاحب نفوذ خاندان رسالت و از بزرگان سادات و علویین عصر خویش به شمار آورده-اند. در بیشتر کتاب های شیعه روایات او نقل شده است. حکیمه می گوید: در ماه رمضان سال 195 قمری برادرم امام رضا (ع) برای کمک و مساعدت زایمان همسر خویش «سبیکه» که خود او را «خیزران» می نامید، مرا دعوت کرد و فرمود: ای حکیمه امشب نزد همسرم خیزران باش، قابله هم راه توست، زیرا امشب فرزندی برای من متولد می شود. آن گاه برادرم ما را در اتاق قرار داد و چراغی برای ما روشن کرد. درب اتاق را بست و خود بیرون رفت. اما وقتی کودک به دنیا آمد، چراغ اتاق خاموش شد و ما نگران شدیم، ولی بعد متوجه شدیم نورانیت نوزاد ما را از چراغ بی نیاز می کند. تازه کودک را در دامن خود گذاشته بودم که امام رضا (ع) وارد اتاق شد، کودک خویش که نام او «محمد» تعیین شده بود، در آغوش گرفت گونه هایش را بوسید، و آن گاه او را در گهواره گذاشت و مراقبت و نگه داری او را به من سپرد. همین که روز سوم ولادت کودک رسید، او چشم باز کرد و در حالی که به جانب آسمان می نگریست، با عبارت فصیح زبان به وحدانیت خداوند و نبوت پیغمبر(ص) گشود، و این صحنه برای من تعجب آور بود، بدین جهت آن را با امام رضا(ع) در میان گذاشتم، او فرمود: ای حکیمه! چیزهای عجیب دیگری هم از او خواهی دید. بررسی مدفن حکیمه خاتون در بهبهان، گچساران و کرمان، چند بارگاه وجود دارد که منسوب به حکیمه دختر امام کاظم (ع) می باشد. اولین مدرکی که مزار حکیمه دختر امام کاظم(ع) را در کوه های مسیر بهبهان منسوب می-کند. گزارش سیدجعفر آل بحرالعلوم است. وی می نویسد: در مسیر کوه های بهبهان مزاری است که به حکیمه دختر امام کاظم (ع) منتسب است. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۶. زینب بنت موسی بن جعفر در کتاب های تاریخ و انساب، برای امام کاظم (ع) دو دختر به نام زینب نوشته اند. و محل دفن هیچ کدام را ذکر نکرده اند. بارگاهی منسوب به ایشان در اصفهان وجود دارد که در ذی-الحجه سال 1351 قمری شهرت یافت. مقبره ای در ارزنان اصفهان که در بین ساکنان آن نواحی به «بچه زینب» معروف بود یکی از دختران بدون واسطه امام کاظم (ع) می باشد. در این که امام کاظم (ع) دختری به نام زینب داشته، شکی نیست. بررسی شهرت زینبیّه همان گونه که بیان گردید زینبیّه اصفهان قبل از سال 1351 قمری ناشناخته بوده و کسی نمی دانست که در این مکان فعلی که در حال حاضر به زینبیه مشهور است دختری از امام کاظم (ع) مدفون است گرچه مقبرۀبه نام بچه زینب در همین مکان فعلی وجود داشته است ولی کسی نمی انست که یکی از اولاد ائمه(ع) در این مکان مدفون است. در سال 1351 قمری شیخ عباس قمی، در حاشیه کتاب المجدی فی انساب الطالبیین مطلبی را می بیند که مقبره زینب دختر امام کاظم(ع) را در قریه ارزنان یکی از روستاهای اصفهان ذکر می کند وی میرسعید طباطبائی را که در خراسان بوده از طرف خود به اصفهان روانه می کند و به او می گوید در نسخه ای از کتاب المجدی دیدم که زینب دختر امام کاظم(ع) در قریه ارزنان اصفهان مدفون است، شما بروید تحقیق کنید که در آن جا مقبره ای به این نام وجود دارد؟ از تحقیق معلوم می شود که مقبره ای با گنبد آجری و صحن در قریه ارزنان به نام بچه زینب موجود است، بعد از این حادثه، موضوع در میان مردم اصفهان شایع می شود مردم دسته دسته از شهر و روستاها به آن جا می آیند. و اکنون در محله زینبیه زیارتگاه زائران است. نوشته های در مورد امام زادگان با استفاده از مقاله هایی در سایت ویکی فقه و حوزه نت و ... آماده شده است. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
اهل قم یاران قائم آل محمد 🔰در برخی از این روایات، فلسفۀ نام گذاری این شهر به قم، با نام حضرت مهدی (علیه‌السّلام) (قائم به حق) مناسب است و همچنین با قیام و به پا خاستن اهل قم و اطراف آن شهر، در زمینه سازی و یاری آن حضرت، تناسب دارد. عفان بصری روایت کرده است: امام صادق (علیه‌السّلام) به من فرمود: «آیا می‌دانی از چه رو این شهر را قم می‌نامند؟» عرض کردم: «خدا و رسولش آگاه ترند.» فرمود: «همانا قم نام گذاری شده است برای این که اهل قم، اطراف قائم گرد آمده و با وی قیام می‌نمایند و کنار او ثابت قدم مانده و او را یاری می‌کنند.» (انما سمی قم لان اهله یجتمعون مع قائم آل محمد صلی الله علیه و اله و سلم و یقومون معه و یستقیمون علیه و ینصرونه) رک: ویکی فقه کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
قم حرم اهل بیت در پیشگویی امام صادق علیه السلام 🔸در روایتی آمده است عده‌ای از بزرگان ری به حضور امام صادق (علیه‌السّلام) رسیدند و عرض کردند: «ما از اهل ری هستیم که خدمت رسیده‌ایم.» حضرت فرمود: «خوش آمدند برادران قمی ما.» آنان عرض کردند: «ما اهل ری هستیم.» حضرت فرمود: «خوش آمدند برادران قمی ما.» باز عرض کردند: «ما اهل ری هستیم.» حضرت فرمود: «خوش آمدند برادران قمی ما.» دوباره عرض کردند: «ما اهالی ری هستیم.» امام نیز کلام اول خود را تکرار کرد. آنان گفته خود را چند بار یادآور شدند و امام نیز مانند اول آنان را پاسخ داد و چنین فرمود: خداوند سبحانه و تعالی دارای حرمی است که مکه است و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌و‌سلم) دارای حرمی است و آن مدینه منوره است و امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) حرمی دارد که کوفه است. ما اهل بیت نیز دارای حرمی هستیم که آن، شهر قم است. به زودی بانویی از سلالۀ من به نام فاطمه (علیهاالسّلام) در این شهر دفن خواهد شد. کسی که او را در قم زیارت کند، اهل بهشت می‌باشد. [۲][۳] راوی گفت: «این سخن را امام صادق (علیه‌السّلام) زمانی فرمود که هنوز حضرت کاظم (علیه‌السّلام) متولد نشده بود.» کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
اهل قم حجت بر مردم در زمان غیبت و نزدیکی قیام امام زمان به زودی زمانی خواهد رسید که قم و اهل آن، حجت بر مردم خواهند بود و این در زمان غیبت قائم ما و ظهور وی می‌باشد. اگر چنین نباشد، زمین، اهل خودش را فرو می‌برد. وذلك عند قرب ظهور قائمنا، فيجعل الله قم وأهله قائمين مقام الحجة، ولولا ذلك لساخت الأرض بأهلها ولم يبق في الأرض حجة، فيفيض العلم منه إلى سائر البلاد في المشرق والمغرب، فيتم حجة الله على الخلق حتى لا يبقى أحد على الأرض لم يبلغ إليه الدين والعلم، ثم يظهر القائم عليه السلام مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج۵۷، ص۲۱۳، ح ۲۲. کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
مردی از اهل قم ... 🔸علی‌ بن عیسی از ایوب بن یحیی از امام موسی‌بن‌جعفر‌ علیه السلام روایت می‌کند که آن حضرت فرمودند: مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌کند و قومی گرداگرد او جمع می‌شوند به صلابت پاره‌های فولاد، تند بادها آنان را به‌ لرزه درنمی‌آورد و از جنگ خسته نمی‌شوند و ترس به خود راه نمی‌دهند و بر خدا توکل می کنند و سرانجام، پیروزی از آن متقین است 🔹عن علی بن عیسی، عن أیوب بن یحیی الجندل، عن أبی الحسن الأول علیه السلام قال: رجل من أهل قم یدعوا الناس إلی الحق، یجتمع معه قوم كزبر الحدید، لا تزلهم الریاح العواصف، و لا یملون من الحرب، و لا یجبنون، و علی الله یتوكلون، و العاقبة للمتقین کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
اهل قم «انصار خیر الناس أبا و أما» 🔸از امیر مومنان نقل شده است: «اَسلَمُ المواضِعِ یومئذٍ قَصَبَهُ قُمِّ تِلک الّتی یخرج انصار خَیر الناس أبا و أما...» سالم‌ترین مکان‌ها در آن روز شهر بزرگ قم است، آن شهری است که یاران بهترین خلق خدا از آن خروج می کنند. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
قم تربت ولایت و دری از درهای بهشت 🔸بإسناده عن عبد الواحد البصری، عن أبی وائل، عن عبد الله اللیثی، عن ثابت البنانی، عن أنس بن مالك قال: كنت ذات یوم جالساً عند النبی صلی الله علیه و آله إذ دخل علیه علی بن أبی طالب علیه السلام، فقال صلی الله علیه و آله: إلی یا أبا الحسن، ثم اعتنقه و قبل [ما] بین عینیه و قال: یا علی! إن الله عز اسمه عرض ولایتك علی السماوات، فسبقت إلیها السماء السابعة فزینها بالعرش، ثم سبقت إلیها السماء الرابعة فزینها بالبیت المعمور، ثم سبقت إلیها السماء الدنیا فزینها بالكواكب، ثم عرضها علی الأرضین فسبقت إلیها مكة فزینها بالكعبة، ثم سبقت إلیها المدینة فزینها بی، ثم سبقت إلیها الكوفة فزینها بك، ثم سبق إلیها قم فزینها بالعرب و فتح إلیه باباً من أبواب الجنة کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
با عرض تسلیت امام جواد علیه السلام چنان که می دانید احادیثی که از حضرت جواد الائمه علیه السلام به ما رسیده به نسبت برخی امامان ما کمتر است. لذا پیدا کردن روایاتی در باب موعظه از آن حضرت ارزشمند تر است. در کتاب مسند الامام الجواد علیه السلام بابی به عنوان باب مواعظ آورده است که ۷۸ حدیث را جمع آوری کرده است. این باب را در این آدرس ببینید: https://lib.eshia.ir/86864/1/240 کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
عن الامام الجواد علیه السلام، قال عليه السلام: القصد الى اللّه تعالى بالقلوب ابلغ من اتعاب الجوارح بالاعمال امام جواد علیه السلام فرمود: با دل‌ها آهنگ خدا كردن، رساتر از زحمت دادن اعضا با اعمال است. 🔸شبیه این روایت از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلْقَصْدُ إِلَى اَللَّهِ بِالْقُلُوبِ أَبْلَغُ مِنَ اَلْقَصْدِ إِلَيْهِ بِالْبَدَنِ وَ حَرَكَاتُ اَلْقُلُوبِ أَبْلَغُ مِنْ حَرَكَاتِ اَلْأَعْمَالِ. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها 🟢روایاتی درباره ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و سخن گفتن ایشان با حضرت خدیجه در شکم مادر 🟢نور فاطمه در هنگام ولادت خانه های مکه بلکه همه زمین را روشن کرد! 🟢تشهد سه گانه حضرت زهرا در هنگام ولادت 🟢دستور خدای متعال به دوری چهل روزه از خدیجه قبل از ولادت خانم حضرت زهرا سلام الله علیهم اجمعین 🟢متن عربی روایت بالا 🟢خلقت نور فاطمه از نور خداوند متعال خلقت نور حضرت زهرا قبل از خلق آدم حوراء انسیه منصوره در آسمان و فاطمه در زمین 🟢علت بوسه های مکرر پیامبر از فاطمه زهرا : بوی بهشت را از فاطمه استشمام می کنم 🟢علم غیب فاطمه زهرا 🟢المومن ینظر بنور الله 🟢نجات شیعه گناهکار در روز قیامت به شفاعت حضرت زهرا ثواب تسبیح ملائکه تا روز قیامت برای محبین فاطمه زهرا، پدر، همسر و فرزندان ایشان قرار فاطمه زهرا با امیرالمومنین در منزل غلبه نور حضرت زهرا بر نور هلال ماه هر کس امیرالمومنین یا ذریه حضرت زهرا را زیارت کند انگار فاطمه زهرا را زیارت کرده است. از خدای خویش حیا می کنم که بر عهده تو چیزی بگذارم که توان انجام آن را نداشته باشی! ندای الهی خطاب به زهرای مرضیه: «امروز [روز قیامت] آرامش و دلداری تو [در مصائب سیدالشهدا] را این قرار دادم که "قبل از اینکه تو و فرزندان و شیعیان تو و هر کس به شما خوبی کرده از غیر شیعیان تو را داخل بهشت نکرده باشم" به حساب اعمال بندگان رسیدگی نمی کنم.» حدیثی که دوستداران زهرای مرضیه را خوشحال می کند!
به مناسبت روز ازدواج امیر المومنین علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها این فهرست را ببینید
امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیها امیر مومنان در شرح قصه خواستگاری می فرماید: وقتی که من نزد پیامبر خدا رفتم و آن بزرگوار مرا دید، خندید و گفت: «یا اباالحسن! آیا برای حاجتی که داری نزد من آمده ای؟ » من خویشاوندی و پیشقدمی در اسلام و یاری‌های خود به آن حضرت و جهادهایی را که در راه خدا کرده بودم، برای آن حضرت شرح دادم. پیغمبر اکرم فرمود: «یا علی! راست می‌گویی. مقام تو بالاتر از این است که ذکر شود. » گفتم: «یا رسول اللَّه! فاطمه زهرا را به همسری من درآور! » گفت: «یا علی! قبل از تو چند نفر دیگر این درخواست را از من کرده اند، ولی هر بار که به فاطمه می‌گفتم اظهار بی میلی می‌کرد. لختی بمان تا من نزد او بروم و برگردم. » هنگامی که رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله نزد فاطمه اطهر رفت، آن بانو از جای بر خاست، عبای پدر خود را گرفت، نعلین‌های آن حضرت را از پا خارج کرد، آب آورد و پاهای آن حضرت را با دست‌های خود شستشو کرد و آنگاه نشست. پیغمبر خدا فرمود: «ای فاطمه! » گفت: «لبیک یا رسول اللَّه! » گفت: «تو خود از خویشاوندی، فضایل و پیشقدمی علی بن ابی طالب در اسلام آگاهی. من از خدای سبحان خواسته‌ام که ترا به همسری بهترین و محبوب ترین خلق خود درآورد. علی درباره ازدواج با تو با من سخن گفته. تو چه صلاح می‌دانی؟ » فاطمه اطهر ساکت شد و صورت خود را از پیغمبر خدا بر نگردانید. رسول خدا رضایت فاطمه را از صورتش دریافت، از این روی برخاست و فرمود: «اللَّه اکبر! سکوت فاطمه دلیل بر رضایت اوست. » پس از این ماجرا جبرئیل نزد پیامبر اکرم آمد و گفت: «یا محمّد! فاطمه را به نکاح حضرت علی بن ابی طالب درآور، زیرا خدا راضی است که زهرا برای علی و علی برای زهرا باشد. » حضرت امیر می‌فرماید: «رسول خدا فاطمه را به نکاح من درآورد، آنگاه نزد من آمد، دستم را گرفت و فرمود: «بسم اللَّه! برخیز و این دعا را بخوان: «علی برکة اللَّه، و ما شاءَ اللَّهُ، لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، تَوَکَّلْتُ عَلَی اللَّهِ! » سپس مرا آورد و نزد حضرت زهرای اطهر نشانید. آنگاه فرمود: «بار خدایا! اینان نزد من محبوب ترین خلق تویند. تو ایشان را دوست داشته باش و خیر و برکت به فرزندانشان عطا بفرما و ایشان را محفوظ بدار. پروردگارا! من ایشان و ذریه ایشان را از شر شیطان رجیم به تو می‌سپارم. » قَالَ فَأَتَیْتُهُ فَلَمَّا رَآنِی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله ضَحِکَ ثُمَّ قَالَ مَا جَاءَ بِکَ یَا أَبَا الْحَسَنِ حَاجَتُکَ قَالَ فَذَکَرْتُ لَهُ قَرَابَتِی وَ قِدَمِی فِی الْإِسْلَامِ وَ نُصْرَتِی لَهُ وَ جِهَادِی فَقَالَ یَا عَلِیُّ صَدَقْتَ فَأَنْتَ أَفْضَلُ مِمَّا تَذْکُرُ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَاطِمَةُ تُزَوِّجُنِیهَا فَقَالَ یَا عَلِیُّ إِنَّهُ قَدْ ذَکَرَهَا قَبْلَکَ رِجَالٌ فَذَکَرْتُ ذَلِکَ لَهَا فَرَأَیْتُ الْکَرَاهَةَ فِی وَجْهِهَا وَ لَکِنْ عَلَی رِسْلِکَ حَتَّی أَخْرُجَ إِلَیْکَ فَدَخَلَ عَلَیْهَا فَقَامَتْ فَأَخَذَتْ رِدَاءَهُ وَ نَزَعَتْ نَعْلَیْهِ وَ أَتَتْهُ بِالْوَضُوءِ فَوَضَّأَتْهُ بِیَدِهَا وَ غَسَلَتْ رِجْلَیْهِ ثُمَّ قَعَدَتْ فَقَالَ لَهَا یَا فَاطِمَةُ فَقَالَتْ لَبَّیْکَ لَبَّیْکَ حَاجَتُکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ مَنْ قَدْ عَرَفْتِ قَرَابَتَهُ وَ فَضْلَهُ وَ إِسْلَامَهُ وَ إِنِّی قَدْ سَأَلْتُ رَبِّی أَنْ یُزَوِّجَکِ خَیْرَ خَلْقِهِ وَ أَحَبَّهُمْ إِلَیْهِ وَ قَدْ ذَکَرَ مِنْ أَمْرِکِ شَیْئاً فَمَا تَرَیْنَ فَسَکَتَتْ وَ لَمْ تُوَلِّ وَجْهَهَا وَ لَمْ یَرَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله کَرَاهَةً فَقَامَ وَ هُوَ یَقُولُ اللَّهُ أَکْبَرُ سُکُوتُهَا إِقْرَارُهَا فَأَتَاهُ جَبْرَئِیلُ علیه السلام فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ زَوِّجْهَا عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ رَضِیَهَا لَهُ وَ رَضِیَهُ لَهَا قَالَ عَلِیٌّ فَزَوَّجَنِی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله ثُمَّ أَتَانِی فَأَخَذَ بِیَدِی فَقَالَ قُمْ بِسْمِ اللَّهِ وَ قُلْ عَلَی بَرَکَةِ اللَّهِ وَ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تَوَکَّلْتُ عَلَی اللَّهِ ثُمَّ جَاءَنِی حَتَّی أَقْعَدَنِی عِنْدَهَا علیها السلام ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ إِنَّهُمَا أَحَبُّ خَلْقِکَ إِلَیَّ فَأَحِبَّهُمَا وَ بَارِکْ فِی ذُرِّیَّتِهِمَا وَ اجْعَلْ عَلَیْهِمَا مِنْکَ حَافِظاً وَ إِنِّی أُعِیذُهُمَا بِکَ وَ ذُرِّیَّتَهُمَا مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اعمال مشترک ماه ذی الحجه 🔹 پنج دعایى را بخواند که به فرموده امام باقر(علیه السلام) خداوند آن را بوسیله جبرئیل براى حضرت عیسى(علیه السلام) هدیه فرستاد، تا در ایّام این دهه، آنها را بخواند. آن پنج دعا چنین است: 1⃣ اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ. 2⃣ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لاشَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً. 3⃣ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ. 4⃣ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیى وَیُمیتُ، وَهُوَ حَىٌّ لا یَمُوتُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ. 5⃣ حَسْبِىَ اللهُ وَکَفى، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعا، لَیْسَ وَرآءَ اللهِ مُنْتَهى،اَشْهَدُللهِِ بِما دَعا،وَاَنَّهُ بَرىءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلّهِ الاْخِرَةَ وَالاُْولى. 🔹 سپس حضرت عیسى(علیه السلام) پاداش فراوانى را براى صد مرتبه خواندنِ این پنج دعا ذکر فرمود.( اقبال) 🌕 مرحوم «علاّمه مجلسى» گفته است: اگر کسى هر روز هر یک از این پنج دعا را ده مرتبه بخواند (که در مدّت ده روز هر کدام را صد مرتبه خوانده است) به روایت عمل کرده است. البتّه اگر هر روز هر دعایى را صد مرتبه بخواند بهتر است. زادالمعاد کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تهلیل دهه اول ماه ذی الحجه 🔸لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي وَ الدُّهُورِ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُورِ معبودي جز خدا نيست به شمار شبها و روزگاران، معبودي جز خدا نيست به شمار امواج درياها، 🔸لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ وَ رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ معبودي جز خدا نيست، و رحمت او از آنچه گرد مي آورند بهتر است، 🔸لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَ الشَّجَرِ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَ الْوَبَرِ معبودي جز خدا نيست، به شمار خارها و درختان، معبودي جز خدا نيست به شمار موها و كُركها، 🔸لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ معبودي جز خدا نيست به شمار سنگها و كلوخها، معبودي جز خدا نيست به شمار بهم خوردن پلكها، 🔸لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ فِي اللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ وَ الصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ معبودي جز خدا نيست در شب چون سياهي بنمايد و در صبح چون سپيدي سر برآرد، 🔸لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ عَدَدَ الرِّيَاحِ فِي الْبَرَارِي وَ الصُّخُورِ معبودي جز خدا نيست به شمار بادها در صحراها و كوهها، 🔸لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ مِنَ الْيَوْمِ إلَي يَوْمِ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ معبودي جز خدا نيست از امروز تا روز دميده شدن در صور. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
آخرین وصیت امام باقر در لحظه شهادت وصیة اخری لولده الصادق علیه‌السلام وصی الس الصادق علیه‌السلام أبوه، أبوجعفر علیه‌السلام وصیة ظاهرة و نص علیه بالامامة نصا جلیا، فروی محمد بن أبی‌عمیر عن هشام بن سالم عن أبی‌عبدالله جعفر بن محمد علیه‌السلام قال: لما حضرت أبی‌الوفاة قال: یا جعفر أوصیک بأصحابی خیرا، قلت: جعلت فداک، والله لأدعنهم و الرجل منهم یکون فی المصر فلا یسأل أحدا [1] . هنگامی که وفات امام باقر علیه‌السلام فرارسید، به فرزندش امام صادق علیه‌السلام فرمود:ای جعفر! تو را وصیت می‌کنم در مورد یارانم به خیر و خوبی. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: گفتم قربانت گردم، به خدا قسم آن‌ها را به مقامی از علم می‌رسانم که هر مردی از آن‌ها در هر شهری باشد، محتاج به سؤال ازهیچ کس نباشد. در تاریخ زندگانی حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام، این وصیت خیلی چشم گیر و حایز اهمیت می‌باشد، زیرا طی آن فرزندش امام صادق علیه‌السلام را وصیتی آشکار نمود و طی آن وی را به جانشینی پیامبر عظیم‌الشأن علیه‌السلام منصوب کرد، سپس سفارش اصحاب و یاران را به وی فرمود. این مسأله نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که انسان با چه کسی همنشین و همراز و همسفر باشد. وصیت امام باقر علیه‌السلام به امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی اصحاب، نشان می‌دهد که باید این مجموعه از هم پاشیده نشود و قدر همدیگر را بدانند، و برای همدیگر ارزش قایل باشند، و از تفرقه و جدایی بپرهیزند؛ اگر چنین شد هیچ‌گاه شکست نمی‌خورد و دشمن نمی‌تواند در آنان نفوذ پیدا کند، زیرا «یدالله مع الجماعه» ؛ [2] دست خداوند متعال با جماعت است، و به قول معروف، با هم باشیم که همیشه باشیم. درس‌های این وصیت 1. هر کس در هر شرایطی که باشد، باید وصیت کند و شاهدانی هم داشته باشد، و این به معنی مرگ و دست کشیدن از زندگی نیست، بلکه در روایت داریم هر که وصیت کند (و خود را آماده برای آخرت نماید) عمرش طولانی خواهد شد [3] . 2. این وصیت، ولایت و امامت امام صادق علیه‌السلام را آشکارا تأیید می‌نماید. 3. به یاران و دوستان باوفا احترام بگزاریم و برای آن‌ها ارزش قایل شویم. 4. کوشش نماییم همیشه در مسیر علم و عمل گام‌های بلندی برداریم، تا نیاز به اغیار نداشته باشیم، بلکه دیگران به علم و دانش ما محتاج باشند. 5. این وصیت، اصحاب و یاران را دلگرم، و با همدیگر صمیمی‌تر می‌سازد. به نقل از دانشنامه امام باقر علیه السلام کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
اهتمام به حقوق مالی مردم‌ ابوثمامه گوید: حضور امام باقر (ع) رسیدم و عرض کردم: فدایت شوم! من مردی هستم که می‌خواهم در مکه اقامت گزینم، ولی یکی از پیروان مذهب مرجئه [1] از من طلبکار است و من به او مدیون می‌باشم. نظر شما چیست؟ (آیا بهتر است که به وطنم بازگردم و بدهکاریم را به آن مرد بپردازم، یا با توجه به این که مذهب آن مرد مذهب باطلی است، می‌توانم پرداخت بدهی خود را به تأخیر انداخته، همچنان در مکه بمانم؟) امام فرمود: به سوی طلبکار بازگردد و قرضت را ادا کن و مصمم باش به گونه‌ای زندگی کنی که هنگام مرگ و ملاقات خداوند، طلبی از ناحیه‌ی دیگر بر عهده‌ی تو نباشد؛ زیرا مؤمن هرگز خیانت نمی‌کند. [2] . [~hr~]پی نوشت ها: (1) مذهب مرجئه از جمله مذاهب ساختگی و انحرافی است که معتقدان به آن چندان پایبند عمل نیستند و به ادعای ایمان، دلخوش می‌دارند و در روایات معصومین مورد لعن و نفرین قرار گرفته‌اند. رک: الفرق بین الفرق، مترجم 145. [2] دخلت علی ابی‌جعفر (ع) و قلت له: جعلت فداک انی رجل ارید ان الازم مکة و علی دین للمرجئة، فما تقول؟ قال (ع): ارجع الی مؤدی دینک و انظر ان تلقی الله عزوجل و لیس علیک دین، فان المؤمن لا یخون. علل الشرایع 528؛ بحار 103 کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
استفاده از روش‌های قهرآمیز علیه ظلم و فساد در مسیر اصلاحگری، هر چند حرکت فرهنگی و ایجاد تحول فکری مقدم بر اتخاذ روش‌های قهرآمیز است، ولی نباید همواره در مقام موعظه‌گر باقی ماند و دل به امر و نهی کردن خوش داشت، بلکه پند و اندرز تا زمانی ارزش دارد و سبب ایفای مسؤولیت می‌شود که منشأ تأثیر و تحول آفرین و مایه‌ی اصلاح باشد. آن گاه که رهنمودها، پندها و هشدارها، در مفسدان و ستمگران کارساز نیفتاد، باید شیوه‌ی مبارزه را تغییر داد و در صورت ضرورت از روش‌های قهرآمیز نیز استفاده کرد. امام باقر (ع) در ترسیم این بینش می‌فرماید: در برابر عمل ناشایست مفسدان و ظالمان، با قلب و زبان به انکار و مبارزه برخیزید و بر پیشانی ستمکاران بکوبید، و در مسیر خدا از ملامت ملامتگران نهراسید! اگر موعظه‌ی شما اثر بخشید و آنان به سوی حق بازگشتند، دست از ایشان بردارید. همانا اهرم قهر و قدرت را باید نسبت به کسانی روا داشت که به مردم ستم می‌ورزند و در زمین - بی دلیل - سرکشی می‌کنند. آنان مستحق شکنجه‌ای دردناکند. در برابر چنین عناصری باید مصمم به جهاد با جان باشید، همچنان که در دل باید نسبت به آنان، بغض و عداوت ورزید... به جهاد با متجاوزان ادامه دهید، تا به فرمان خدا گردن نهند و دست از ظلم و تجاوز بردارند. [1] . [~hr~]پی نوشت ها: (1) ... فانکروا بقلوبکم والفظوا بالسنتکم و صکوا بها جباههم، و لا تخافوا فی الله لومة لائم، فان اتعظوا و الی الحق رجعوا فلا سبیل علیهم، انما السبیل علی الذین یظلمون الناس و یبغون فی الارض بغیر الحق اولئک لهم عذاب الیم. هنالک فجاهدوهم بابدانکم... حتی یفیئوا الی امر الله و یمضوا علی طاعته... وسائل الشیعة 11 / 403؛ فروع کافی 5 / 56. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
اطلاع داشتن از شوخی فرد با زن نامحرم یکی از اصحاب امام باقر علیه‌السلام می‌گوید: در کوفه به زنی قرائت قرآن را تعلیم می‌دادم. روزی با او مقداری شوخی کردم چون خدمت امام باقر علیه‌السلام مشرف شدم، آن حضرت به من عتاب کرد و فرمود: «هر کس در خلوت مرتکب گناهی بشود حق تعالی به او اعتنائی نخواهد کرد! با آن زن چه گفتی؟!» من صورت خود را از شرم پوشانده و توبه کردم. حضرت باقر علیه‌السلام فرمود: «دیگر به این عمل شنیع، باز نگرد و این کار را انجام نده.» [1] . [~hr~]پی نوشت ها: (1) منتهی الآمال. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
زیارت عاشورا میراث امام باقر علیه السلام طبق جمع آوری کتاب مسند امام باقر علیه السلام ۱۷ روایت از آن حضرت در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام آمده است که یکی از آنان تعلیم زیارت عاشورا به علقمه است. https://lib.eshia.ir/86863/4/436 کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
خصال شیعه: امام باقر علیه السلام فرمود: فقط کسانی شیعه علی علیه السلام شمرده می شوند که: ۱. در راه ولایت اهل بیت هزینه کنند. ۲. با همدیگر در محبت ما دوستی می کنند. ۳. برای زنده نگاه داشتن امر ما با یکدیگر دیدار می کنند‌. ۴. اگر خشم کنند ستم نمی کنند. ۵. اگر خوشنود شوند زیاده روی نمی کنند. ۶. برکت برای همسایگان هستند. ۷. با کسی که همراه هستند میسازند. الصدوق حدّثنا محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى اللّه عنه، قال: حدّثنا محمّد بن الحسن الصفّار، قال: حدّثنا العبّاس بن معروف، عن الحسن بن على ابن فضّال، عن ظريف بن ناصح، عن عمرو بن أبى المقدام، عن محمّد بن على (عليهما السلام)، قال: إنّما كانت شيعة علىّ المتباذلون فى ولايتنا المتحابّون فى مودّتنا، المتزاورون لاحياء أمرنا إن غضبوا لم يظلموا و إن رضوا لم يسرفوا بركة لمن جاوروا سلم لمن خالطوا (2). کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
متن عربی مواعظ امام باقر علیه السلام را در این آدرس ببینید: https://lib.eshia.ir/86863/2/318 همچنین در این جلد از کتاب مسند الامام الباقر علیه السلام احادیث اخلاقی فراوانی خواهید یافت: https://lib.eshia.ir/86863/2/552 کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
ا‌ولیاء خدا و قاریان حقیقی قرآن باعث نجات امت از بلایا و دشمنان: حضرت باقر عليه السّلام فرمود: قرآن‌خوانان سه گروه‌اند: ۱. يكى آنكه قرآن خواند و آن را سرمايۀ كسب خود كند و پادشاهان را با آن بدوشد و بمردم بزرگى بفروشد. ۲. و ديگر مردى است كه قرآن را بخواند و حروف آن را نگهدارى كند ولى حدود آن را ضايع سازد و آن را چون قدح (جام آب) نگهدارى كند (يعنى براى خودنمائى و هنگام سودجوئى از آن منتفع گردد و در ساير اوقات پشت سر اندازد چنان كه شخص سواره جام آبش را پشت سرش مى‌آويزد و مانند اين كلام در كتاب دعاء باب صلوات گذشت مراجعه شود) خداوند امثال اينان را در قرآن‌خوانان زياد نكند. ۳. و ديگر مردى است كه قرآن خواند و داروى قرآن را بر دل دردمندش نهد و براى (خواندن و بكار بستن و دقت و غور در معانيش) شب زنده دارى كند و روزش را به تشنگى به سر برد، و در هنگام نمازهايش و جاهاى آن بدان قيام كند، و از بستر خواب بخاطر آن دورى گزيند، و بخاطر اين دسته از مردمان است كه خداى عزيز جبار بلا را بگرداند، و ببركت ايشان است كه خداى عز و جل شر دشمنان را باز دارد، و بسبب آنان است كه خداى عز و جل از آسمان باران فرستد، پس بخدا سوگند اينها در ميان قرآن‌خوانان از كبريت احمر كمياب‌ترند. عمّن ذكره عن أبى جعفر (عليه السلام)، قال‌ قرّاء القرآن ثلاثة، رجل قرأ القرآن فاتّخذه بضاعة و استدرّ به الملوك، و استطال به على الناس و رجل قرأ القرآن فحفظ حروفه و ضيّع حدوده، و أقامه إقامة القدح فلا كثّر اللّه هؤلاء من حملة القرآن. رجل قرأ القرآن فوضع دواء القرآن على داء قلبه، فأسهر به ليله و أظمأ به نهاره، و قام به فى مساجده، و تجافى به عن فراشه فبأولئك يدفع اللّه العزيز الجبّار، البلاء و بأولئك يديل اللّه عز و جلّ من الأعداء، و بأولئك ينزل اللّه عزّ و جلّ الغيث من السماء فو اللّه لهؤلاء فى قراء القرآن أعزّ من الكبريت الأحمر  کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat