پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چهل حدیث | جلسه سیوهشتم #چهل_حدیث
♦️ حاجآقا #قاسمیان
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
⁉️ نظام اخلاقی چیست و چگونه ایجاد میشود؟
💡ارتباط علوم انسانی با نظام اخلاقی چیست؟
✒ برگرفته از نشست #حوزه و #علوم_انسانی
🗓️مرداد ۱۴۰۲
❇️ ارائهشده توسط حجةالإسلام زهیر انصایان ❇️
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓ 💠
#اطلاعیه
💠 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی(ره)
♦️ حاجآقا قاسمیان (جلسۀ سیونهم)
📖 جلسۀ اول از حدیث شانزدهم کتاب
📆 چهارشنبه (۱۸بهمن)، بعد از نماز ظهر و عصر (حدود ۱۲:۴۰)
🔰 کلاس بهصورت حضوری در حسینیۀ مدرسۀ علیبنموسیالرضا(ع) برقرار است.
🎥 پخش مستقیم مجازی:
(انشاءالله در صورتی که اتصال اینترنت مشکلی نداشته باشد)
🌐« https://eitaa.com/b_menhaj »
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #برنامه_درسی دورۀ دوم #علوم_انسانی (نیمسال دوم تحصیلی 03-1402) بنیاد منهاج
#دوره_متمرکز
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 به آنکه دنبال ریاست میدود رأی ندهیم 🚨
✅ اینکه کسی مصرانه دنبال این باشد که خود را در معرض ریاست قرار دهد، این اسمش عقل نیست! تدبیر نیست.
🔹 اگر عقل داشته باشیم باید دنبال ریاست ندویم
📚 برشی از درس اخلاق چهل حدیث حاجآقا قاسمیان
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #چهل_حدیث
♦️ حاجآقا قاسمیان
🔸 جلسۀ چهلم | جلسۀ دوم از حدیث شانزدهم 🔸
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
#اطلاعیه
💠 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی(ره)💠
✨ حاجآقا قاسمیان (جلسۀ چهلویکم)
📖 جلسۀ سوم از حدیث شانزدهم: صبر
📆 چهارشنبه (۵ اردیبهشت)، بعد از نماز ظهر و عصر (حدود ۱۲:۴۵)
🔰 کلاس بهصورت حضوری در حسینیۀ مدرسۀ علیبنموسیالرضا(ع) برقرار است.
🎥 پخش مستقیم مجازی🎥
🌐 « https://eitaa.com/b_menhaj »
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#چهل_حدیث | #پخش_زنده
♦️ حاجآقا قاسمیان
🔸 جلسۀ چهلویکم | جلسۀ سوم از حدیث شانزدهم 🔸
☀️ وَ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ اَلْحُرَّ حُرٌّ عَلَى جَمِیعِ أَحْوَالِهِ وَ إِنْ نَابَتْهُ نَائِبَةٌ صَبَرَ لَهَا وَ إِنْ تَدَاکَّتْ عَلَیْهِ اَلْمَصَائِبُ لَمْ تَکْسِرْهُ وَ إِنْ أُسِرَ وَ قُهِرَ وَ اُسْتُبْدِلَ بِالْیُسْرِ عُسْرا کَمَا کَانَ یُوسُفُ اَلصِّدِّیقُ اَلْأَمِینُ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَیْهِ لَمْ یَضْرُرْ حُرِّیَّتَهُ أَنِ اُسْتُعْبِدَ وَ قُهِرَ وَ أُسِرَ وَ لَمْ تَضْرُرْهُ ظُلْمَةُ اَلْجُبِّ وَ وَحْشَتُهُ وَ مَا نَالَهُ أَنْ مَنَّ اَللَّهُ عَلَیْهِ فَجَعَلَ اَلْجَبَّارَ اَلْعَاتِیَ لَهُ عَبْدا بَعْدَ أَنْ کَانَ مَالِکا لَهُ فَأَرْسَلَهُ وَ رَحِمَ بِهِ أُمَّة وَ کَذَلِکَ اَلصَّبْرُ یُعْقِبُ خَیْرا فَاصْبِرُوا تَظْفَرُوا وَ وَاظِبُوا عَلَى اَلصَّبْرِ تُؤْجَرُوا.☀️
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
#عکسنوشت
✨ هم مقام دنیوی هم اخروی، نیاز به ریاضت دارد. ☘
🔸 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی رحمةالله | استاد #قاسمیان
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
#عکسنوشت ✨ هم مقام دنیوی هم اخروی، نیاز به ریاضت دارد. ☘ 🔸 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی رحمةالل
.
#خلاصهنوشت
💠 چکیدهای از مطالب #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی رحمةاللهعلیه
✨ استاد #قاسمیان | جلسۀ ۴۱
.
─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─
.
🔸فصلی دربارۀ عادتدادن نفس و مرتاضنمودن آن (ذیل حدیث شانزدهم در باب _صبر_ )🔸
.
🔺نفس بنا را بر حالت سابقه بد میگذارد🔺
نفس بهلحاظ موقعیت اصلی خودش وحشی است و احتیاج به ریاضت دارد. ریاضت هم احتیاج به _صبر_ دارد.
خواجه طوسی بیان لطیفی دارند: اگر چوبی را کنار آتش بگذاریم و دائما برداریم، فقط گرم و سرد میشود. اما اگر بر مجاورتش کنار آتش صبر کردیم، آتش میگیرد و ذغال میشود. آنوقت خودش منشا گرما میشود.
این حالت در موضوع سلوک و علمآموزیاش هم همینطور است.
کلا نفس خودش را در اضمحلال میبیند و بنا را بر «حالت سابقه بد» میگذارد. اینجاست که ارتیاض احتیاج است.
.
🔺باید نفس را ادب کرد🔺
بهتعبیر امیرالمومنین: أَيُّهَا النَّاسُ! تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا. خودتان باید این نفس را تادیب کنید. وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا. از عادت بد کنار بکشیاش؛ و الّا همهاش امّاره است و سوء.
و این [تندادن به درخواست نفس امّاره] تمام هم نمیشود. در قرآن هم اینچنین سرسرههای [لغزشی] هست. اول یک کار کم بد، بعدش تئوریزهکردنش، بعدش بیشتر... ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ...از اولش أساءوا، بعدش أساءوا السوأئ، بعدش تکذیب، [أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ] بعدش مسخرهبازی [وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ] و همینطور میرود. آنوقت دیگر ممکن است یکوقتی انسان به فکر بیفتد که دیگر واقعا ممکن نیست بتواند کاری کند. توانش را ندارد. واقعا.
.
🔺چه مقام دنیوی چه اخروی نیاز به ریاضت دارد🔺
در روایت هم داریم که میفرماید: عاقل آن است که نگاه میکند اهل دنیا را و میبیند جز با مشقت به چیزی نرسیدند؛ بعد نگاه میکند به اهل آخرت و میبیند آنها هم لا تُنالُ إلاّ بِالمَشَقَّةِ. آنها هم فقط با مشقت رسیدند. بعد میپرسد کدام را انتخاب کنم؟ أبقاهُما! باقیترینشان را (آخرت).
.
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
#اطلاعیه
.
💠 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی(ره)💠
.
✨ حاجآقا قاسمیان (جلسۀ چهلودوم)
.
📖 جلسۀ چهارم از حدیث شانزدهم: صبر
.
📆 چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت)، بعد از نماز ظهر و عصر (حدود ۱۲:۴۵)
.
🔰 کلاس بهصورت حضوری در حسینیۀ مدرسۀ علیبنموسیالرضا(ع) برقرار است.
🎥 پخش زنده ایتا🎥
🌐 « https://eitaa.com/b_menhaj »
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #چهل_حدیث | #پخش_زنده
♦️ حاجآقا #قاسمیان
🔸 جلسۀ چهلودوم | جلسۀ چهارم از حدیث شانزدهم 🔸
.
☀️ وَ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ اَلْحُرَّ حُرٌّ عَلَى جَمِیعِ أَحْوَالِهِ وَ إِنْ نَابَتْهُ نَائِبَةٌ صَبَرَ لَهَا وَ إِنْ تَدَاکَّتْ عَلَیْهِ اَلْمَصَائِبُ لَمْ تَکْسِرْهُ وَ إِنْ أُسِرَ وَ قُهِرَ وَ اُسْتُبْدِلَ بِالْیُسْرِ عُسْرا کَمَا کَانَ یُوسُفُ اَلصِّدِّیقُ اَلْأَمِینُ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَیْهِ لَمْ یَضْرُرْ حُرِّیَّتَهُ أَنِ اُسْتُعْبِدَ وَ قُهِرَ وَ أُسِرَ وَ لَمْ تَضْرُرْهُ ظُلْمَةُ اَلْجُبِّ وَ وَحْشَتُهُ وَ مَا نَالَهُ أَنْ مَنَّ اَللَّهُ عَلَیْهِ فَجَعَلَ اَلْجَبَّارَ اَلْعَاتِیَ لَهُ عَبْدا بَعْدَ أَنْ کَانَ مَالِکا لَهُ فَأَرْسَلَهُ وَ رَحِمَ بِهِ أُمَّة وَ کَذَلِکَ اَلصَّبْرُ یُعْقِبُ خَیْرا فَاصْبِرُوا تَظْفَرُوا وَ وَاظِبُوا عَلَى اَلصَّبْرِ تُؤْجَرُوا.☀️
🌟موضوعهای بیانشده:
🔹 ابتدا الی ۶:۳۰ : توضیح زمان، ماجرا و ضرورت «چلۀ موسوی (کلیمیه)
🔹 ۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ : چند نکته دربارۀ انجام عملی چلّۀ موسوی
🔹 ۱۸:۴۰ الی ۲۵:۰۰ : قرائت متن چهل حدیث. صبر مصیبت را تخفیف میدهد، برعکس بیتابی و شکایت.
🔹 ۲۵ الی ۳۵:۰۰ : انسان ضعیفالصبر ضعیفالایمان است. | شکر انسان بیصبر بیارزش است.
🔹 ۳۸ الی ۴۰:۰۰ : مقام حضرت معصومه سلاماللهعلیها
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
#عکسنوشت 💌
✨ زحمت بکشد؛ زحمت میکشند ☘
.
🔸 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی رحمةالله | استاد #قاسمیان
.
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
#عکسنوشت 💌 ✨ زحمت بکشد؛ زحمت میکشند ☘ . 🔸 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی رحمةالله | استاد #قاسمیا
#خلاصهنوشت
.
💠 چکیدهای از مطالب درس اخلاق #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی رحمةاللهعلیه *-دربارۀ چلّه کلیمیه🌺**
✨ استاد #قاسمیان | جلسۀ ۴۲
.
─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─
.
🔹مهمترین چلهٔ سال چله موسوی یا کلیمیه است.
🔸موسی علیهالسلام نماد انقلابیگری میان پیامبران است و میانه این رهبری و انقلابش در تیه است که دعوت به چله میشود. تا کارش برود جلو و آخرش میشود {إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِي}؛ یعنی بعد از پیامبری مجددا به همکلامی برگزیده میشود.
.
🌱این ایام چلّه کلیمیه مواعده (دعوت دوسویه) است؛ یعنی هم حضرت موسی علیهالسلام و هم حضرت حق به دنبال چنین امری بودند. سی روز اولش که خب مهم است؛ اما ده روز بعدش {وَأَتْمَمْنَاهَا} است؛ یعنی اگر کسی سی روز را زحمت بکشد، ده روز را برایش زحمت میکشند.
.
👈🏼 به فرمودۀ حضرت امام هیچ ریاضتی بهتر از اینکه نفس چهل روز تحت یک برنامۀ مشخص باشد، بر انسان تأثیر نمیگذارد. چند نکته جهت انجام این چله شریف عرض میشود:
☀️ بهمحض شروع قصد این چله حوادثی برای فرد پیش میآید که از قبل نبوده تا زیرآبش بخورد. این خاصیتش است. لذا فرد با یک صبوری و پایداری ادامه بدهد.
☀️ اصل ماجرا در خلوت است.
یعنی انجامندادن یک کارهایی نه انجامدادن یک سری کارها. مهم بستن یکسری ورودیها مثل گوش و چشم است. مدتی در گوش را روی خبر و غیره ببندد؛ مگر به روی حق مثل قرآن. هیچ اتفاقی نمیافتد.
☀️ مراء و جدال نکند.
با هر کس، اعم از همسر و دوست و غیرهم. حتی برای دین. اینها باعث برهمزدن صافی قلب و کثیفکردنش میشود. شراب آنگه شود صاف، که در شیشیه «بماند» اربعینی. جدال این ماندن و تهنشینشدن را به هم میزند.
☀️ چلّهها منهای شب و سحر دیگر اسمش چلّه نیست.
نهایتا مدتی آدمخوبیشدن است. فرمود وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ «لَيْلَةً». لذا فرد کاری کند که مطمئن شود برایش بیدار میشود، حتما.
💡کلا اصل این است که فرد خود را به هم نریزد. اینستاگردی و وبگردی و اینها بدترین کار برای این مدت است و آن استجماع قلب را از شخص میگیرد.
چهارشنبهها؛ بعد نماز عصر
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
💫 ما نمیفهمیم، گندهتر از ما هم بهمان گفتن ما نفهمیدیم 💫
🔺 جنبۀ فاطمی حضرت معصومه سلاماللهعلیها را خدمت دوستان گقتم. آسید محمود آقای مرعشی، پدر آیتالله مرعشی نجفی، آمدنشان به ایران اینطور بوده است که متوسل بودند به امیرالمؤمنین که قبر مادرمان صدیقۀ طاهره را بهشان نشان دهند. بعد در عالم مکاشفه حضرت بهشان میفرمایند که این پنهانبودن وصیت زهرا سلاماللهعلیها است. نمیشود گفت؛ ولی اگر جایی میخواهید که آن ویژگیها و خصوصیات منتقل شده باشد به آنجا، قم حرم حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام است. که ایشان آن موقع میآیند ایران.
💠 اینکه چرا مقام ایشان اینطور است ما نمیفهمیم، گندهتر از ما هم بهمان گفتن ما نفهمیدیم. شما ببینید زیارتنامه حضرت مأثوره است از امام رضاعلیهالسلام، در آنجا امام به خواهرشان میفرمایند که: ☘ یَا فاطِمَهُ اشْفَعِی «لِی» فِی الْجَنَّهِ، فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ. (یا فاطمه «مرا» در بهشت شفاعت نما، که برایت نزد خدا شأنی ز شئون الهی هست.)
🔺 حاجآقای جاودان به ما میفرمودند پایتان را در قم گذاشتید، اول زیارت؛ بعد همهکار دیگر. اول زیارت، بعد هرچیز دیگری که برایش رفتید. لذا بشتابید به زیارت ایشان. بعضی قمیها هستند مثلا یک سال نرفتند زیارت! آدم تعجب میکند!
💠 ببینید حضرت کریمۀ اهل بیت فوق تصور در کاسۀشان هست. فوق انتظار. حالا چه شده؟ صلاح چه بوده؟ شاید قبر مخفی حضرت زهرا سلاماللهعلیها باعث شده است؛ اما «صرف» اینکه خواهری دنبال برادری دویده و اینها نیست؛ نه!
🔺 بنده خودم شاهد بودم حضرت آیتالله بهجت رحمةاللهعلیه به خصوص روزهای اعیاد ضریح حضرت معصومه سلاماللهعلیها را می گرفتند، این لبهایشان را میگذاشتند روی قپههای حرم، قپههای حرم را میمکیدند؛ مثل بچهای که شیر می خورد. اینها سهچهار تا بچههیأتی نیستند (که حالا ممکن است آنها هر کاری بکنند)؛ ولی یک عالمی در این حد که همهجا با کمال متانت و وزانت حرکت می کنند و خودشان هم میدانند که در انظار مردم هستند، وقتی اینجوری برخورد میکنند واقعا معلوم است یک خبری هست.
💠 خیلی از توفیقات و برکات آدم هم همین طوری حاصل میشود. خیلیهایش به همین روضهها، گریهها، سینهزنیها و عرض توسلات است. انصافا مقدار خیلی کمیاش به درسخواندن است. توفیقات آدم به این چیزهاست. خیلی وقتها کسانی که درس میخوانند و اهل زیارت و گریه برای امام حسین علیهالسلام نیستند علمشان نورانی نیست. یک زمینۀ بدی درست میشود و میبینید هر چقدر هم باران میآید [فایده ندارد].
باران که در لطافت طبعش مجال نیست / در باغ، لاله روید و در شورهزار خس.
به قول قرآن: ⚜وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا [۵۸/ الأعراف] (ز زمینی که ناپاک است، جز گیاهی اندک و بیسود بیرون نمیآید)
✨حــاجآقا #قــاسمیـان
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
#اطلاعیه
.
💠 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی(ره)💠
.
✨ حاجآقا قاسمیان (جلسۀ چهلوسوم)
.
📖 جلسۀ اول از حدیث هفدهم
.
📆 چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت)، بعد از نماز ظهر و عصر (حدود ۱۲:۴۵)
.
🔰 کلاس بهصورت حضوری در حسینیۀ مدرسۀ علیبنموسیالرضا(ع) برقرار است.
🎥 پخش زنده ایتا🎥
🌐 « https://eitaa.com/b_menhaj »
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#چهل_حدیث | #پخش_زنده
♦️ حاجآقا قاسمیان
🔸 جلسۀ چهلوسوم | جلسۀ اول از حدیث هفدهم 🔸
☀️ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللّه ِ - عليه السلام - يَقُولُ: «إِذَا تَابَ الْعَبْدُ تَوْبَةً نَصُوحاً، أَحَبَّهُ اللَّهُ، فَسَتَرَ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ». فَقُلْتُ: وَكَيْفَ يَسْتُرُ عَلَيْهِ؟ قَالَ: «يُنْسِي مَلَكَيْهِ مَا كَتَبَا عَلَيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ، ثُمَّ يُوحِي إِلَى جَوَارِحِهِ: اُكْتُمِي عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ. وَيُوحِي إِلَى بِقَاعِ الأَرْضِ ؛ اكْتُمِي عَلَيْهِ مَا كَانَ يَعْمَلُ عَلَيْكِ مِنَ الذُّنُوبِ. فَيَلْقَى اللّه َ حِينَ يَلْقَاهُ وَلَيْسَ شَيْءٌ يَشْهَدُ عَلَيْهِ بِشَيْءٍ مِنَ الذُّنُوبِ» ☀️
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
#عکسنوشت 💌
✨ یکموقع میرود؛ یکموقع میبرند ☘
.
🔸 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی رحمةالله | استاد #قاسمیان
.
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
#عکسنوشت 💌 ✨ یکموقع میرود؛ یکموقع میبرند ☘ . 🔸 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی رحمةالله | استاد
#خلاصهنوشت
💠 چکیدهای از مطالب درس اخلاق #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی رحمةاللهعلیه
✨ استاد #قاسمیان | جلسۀ چهلوسوم | ۲۶اردیبهشت🗓️
─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─
🔺مسئله توبه به معنای برگشت، یکی از پایهایترین مسائل اخلاقی بعد از عنوان یقظه (بیداری اولیه) بیان میشود.
میفرمایند إِذَا تَابَ اَلْعَبْدُ اَلْمُؤْمِنُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اَللَّهُ. این أَحَبَّهُ اَللَّهُ مهم است. برخی اطاعتها از سر حب است؛ نه ریاست و ولایت. لذا درباره مومنین آخرالزمانی میفرماید: مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ. این خیلی مهم است که خدا دوستشان دارد و آنها هم خدا را. برای همین در قرآن «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ»ها هم خیلی مهم است. حکایت دوستداشتن غیر از تحویلگرفتن است. یا میفرماید إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني يُحبِبكُمُ اللَّهُ. اگر واقعا خدا را دوست دارید تبعیتی از سر دوستداشتن کنید؛ آن وقت خدا هم دوستتان دارد.
☀️ اینجاست که بزرگان تفاوت حرکت محبی و محبوبی را میگویند. یکموقع «إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ» است؛ بنده دارد حرکت میکند (حرکت محبی). یکموقع هم «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ» است؛ بنده را میبرند (حرکت محبوبی). یکموقع میرود؛ یکموقع میبرند. خداوند چیزی را که دوست داشته باشد میبرد. دیگر اینکه بخواهد «برود» ندارد. میگیرد بغلش میکند میبرد.
🔺اصلا ممیز بحثهای قرآنی با صحف دیگر همین بحث حب است. نقطۀ اوج روش خاص تبلیغ پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه با دیگر انبیا در همین حب است. اینکه عبودیت عبد به عشق و دوستداشتن خداست؛ نه فقط گوشدادن به حرفهایش. لذا خداوند فرمود «كَذِبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ يُحِبُّني فَإِذا جَنَّهُ اللَّيلُ نامَ عَنّي» دروغ میگوید مرا دوست دارد، شب که میخوابد مرا دوست ندارد. وگرنه بلد میشد چون عاشق بلند میشود. مدل عاشق فرق دارد.
☀️ توبه لفظ نیست؛ برگشت واقعی است. اینکه توبه را آسان نشان دادند و گفتند كَفى بالنّدمِ تَوبَةً (برای توبهکردن پشیمانی کافی است)، این به حساب دونپاشیدن است؛ وگرنه برگشتن کار بسیار سختی است. اصلا داریم شیطان این حس بازگشت را درست میکند، وَ يُمَنِّيهِ التَّوْبَةَ امیدوار میکند به بازگشت؛ لِيُسَوِّفَهَا برای اینکه احساس کند کار سادهای است و بهتاخیر بیندازد. (نهجالبلاغه)
🔺 ندامتها انفعال نفس است. توبه نیست. انفعال نفس بهخاطر پاکی درون انسان پس از هر گناهی هست. مثل ندامت قابیل پس از قتل برادر (فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ). لزوما هر انفعال نفسی توبه نیست! ندامت نهایتا پیشآهنگ خوبی برای توبه است.
☀️ همانطور که امام رحمهالله میفرمایند انسان در پیری حرص و طمع، حب مال و جاه و طول املش بیشتر است قطعا. لذا قبل از محکمشدن ریشه گناهان، فقط در جوانی میشود قیام به توبه کرد نه در پیری. در حدیث نبوی داریم که ابنآدم پیر میشود و دو خصلت حرص و طول أمل در او جوان میشود! (یَشِیْبُ ابْنُ آدَمَ وَیَشبُّ فِیْهِ خَصْلَتَانِ: ألْحِرْصُ وَطُوْلُ الْأمَلِ.)
🔺 توبه برگشت از طبیعت است؛ فاصلهگرفتن از اشتهای طبیعت است. انابه سیر در خود فطرت است. برگشتن عمودی است! یعنی اوجگرفتن هم دارد. بازگشت صرف نیست. فرمود: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ ... َمُنِيبِينَ إِلَيْهِ. در حالت انابه (مُنِيبِينَ) قیام کن (فَأَقِمْ)! فطرت را مرتب با پروازهای فطری شکوفاکردن. لکن گناهان پیدیپی و بدون رجوع به فطرت، باعث میشود ندای فطرت دَسٰاها (پنهانکردن) شود. اما از بین نمیرود چون لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّه است. از بین نمیرود چون اصلا مصحح عذاب کشیدن انسان از خودش، فطرتش است. وگرنه که حیوانی است که از حیوان بودن خود آزرده نمیشود.
☀️توبه کار سختی است؛ لکن پس از توبه و حمله به شیطان (به تعبیر حضرت امیر) او دستش به حمله و پایش به فرار است.
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
#اطلاعیه
.
💠 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امامخمینی(ره)💠
.
✨ حاجآقا قاسمیان (جلسۀ چهلوچهارم)
.
📖 جلسۀ دوم از حدیث هفدهم:
☀️سمعت أبا عبد الله، علیه السلام، یقول: إذا تاب العبد توبة نصوحا، أحبّه الله، فستر علیه فی الدّنیا و الآخرة. فقلت: و کیف یستر علیه؟ قال: ینسی ملکیه ما کتبا علیه من الذّنوب، ثمّ یوحی إلی جوارحه: اکتمی علیه ذنوبه. و یوحی إلی بقاع الأرض، اکتمی علیه ما کان یعمل علیک من الذّنوب. فیلقی الله حین یلقاه و لیس شی ء یشهد علیه بشی ء من الذّنوب.
💫شنیدم از حضرت صادق، علیه السلام، می فرمود:
وقتی که توبه کند بنده ای توبه خالص، دوستدار شود او را خداوند، پس ستر کند بر او در دنیا و آخرت. پس گفتم:» و چگونه بپوشاند بر او؟ گفت: «به فراموشی اندازد دو فرشته او را آنچه را نوشته اند بر او از گناهان. و وحی می فرماید به سوی اعضای او: کتمان کنید بر او گناهان او را. و وحی می فرماید به سوی بقعه های زمین: بپوشانید بر او آنچه را عمل می کرد بر شما از گناهان. پس ملاقات می کند خدا را زمانی که ملاقات می کند او را و حال آنکه نیست چیزی که شهادت بدهد بر او به چیزی از گناهان.»
.
📆 چهارشنبه (۹ خرداد)، بعد از نماز ظهر و عصر (حدود ۱۲:۴۵)
.
🔰 کلاس بهصورت حضوری در حسینیۀ مدرسۀ علیبنموسیالرضا(ع) برقرار است.
🎥 پخش زنده ایتا🎥
🌐 « https://eitaa.com/b_menhaj »
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#چهل_حدیث | #پخش_زنده
♦️ حاجآقا قاسمیان
🔸 جلسۀ چهلوچهارم | جلسۀ دوم از حدیث هفدهم 🔸
☀️ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللّه ِ - عليه السلام - يَقُولُ: «إِذَا تَابَ الْعَبْدُ تَوْبَةً نَصُوحاً، أَحَبَّهُ اللَّهُ، فَسَتَرَ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ». فَقُلْتُ: وَكَيْفَ يَسْتُرُ عَلَيْهِ؟ قَالَ: «يُنْسِي مَلَكَيْهِ مَا كَتَبَا عَلَيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ، ثُمَّ يُوحِي إِلَى جَوَارِحِهِ: اُكْتُمِي عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ. وَيُوحِي إِلَى بِقَاعِ الأَرْضِ ؛ اكْتُمِي عَلَيْهِ مَا كَانَ يَعْمَلُ عَلَيْكِ مِنَ الذُّنُوبِ. فَيَلْقَى اللّه َ حِينَ يَلْقَاهُ وَلَيْسَ شَيْءٌ يَشْهَدُ عَلَيْهِ بِشَيْءٍ مِنَ الذُّنُوبِ» ☀️
📌از اینکه در پخش صوت زنده مشکلی پیش آمد و صدای محیطی وجود دارد، عذرخواهیم.☘
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
💠#چهل_حدیث | #پخش_زنده ♦️ حاجآقا قاسمیان 🔸 جلسۀ چهلوچهارم | جلسۀ دوم از حدیث هفدهم 🔸 ☀️ سَمِعْت
چهل حدیث 44، 9 خرداد 1403 (1).mp3
9.08M
#بشنویم
.
🌱درس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۴
♦️ استاد #قاسمیان
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
#بشنویم . 🌱درس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۴ ♦️ استاد #قاسمیان 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما
🌟موضوعهای بیانشده:
.
🔹 ۰۰:۰۱ ابعاد فردی و اجتماعی توبه در قرآن
✓ در شرایطی که جریان نفاق، مانع از افتادن یک سری از اتفاقات میشود، حواسمان را به خودمان بدهیم.
✓ توبه یا همان لایروبی انسان، باعث آمادهتر شدن شرایط میشود.
.
🔹 ۰۰:۰۳ رویکردهای تازهٔ استغفار و توبه در قرآن
✓دستور استغفار برای پیغمبر و امتش، مربوط به فضاهای کنشگری است.
✓کنشگری بدون لایروبی خویشتن، نمیشود.
🔹 ۰۰:۰۴ استغفار، قوت انسان و اطرافیان او را زیاد می کند
✓ توبه کار سختی است و در سن بالاتر سختتر
🔹 ۰۰:۰۵ مأیوس شدن نسبت به توبه نیز، از مکاید شیطان است
🔹 ۰۰:۰۶ و ۰۰:٠٩ گناه قدیمی از گناه جدید، بدتر است
✓تأثیرش در روح و روان انسان بیشتر و جدیتر است.
🔹 ۰۰:۰۷ متن عمل، چیزی که انجام میدهیم نیست.
🔹 ۰۰:۰۸ مثَل اعلای خداوند، انسان کامل است.
🔹۰۰:۱۰ عمل را تا هفت ساعت نمینویسند و اثر عمل تا هفت ساعت قابلپاکشدن است.
✓ذهنتان را مشغول گذشته نکنید تا از آینده نمانید.
🔹۰۰:۱۲ فرق دو نوع دوستی باصفا و بااخلاص و دوستی علیه ما
🔹۱۴:۰۰ داستان توبۀ نبّاش
✓طردشدن نبّاش توسط پیامبر
🔹۱۶:۰۰، شیطان کاری می کند که انسان داستانها را قاعده بداند.
عمدهٔ منازل الهی این است که از وجود حضرت ولیعصر صلواتاللهعلیه مدد بطلبیم.
🔹۱۷:۰۰ با یک سری تفکرات، خود را هم به توبه وادار؛ هم مانعیت گناه در خودت ایجاد کن.
🔹۱۷:۳۰ تفکرات الهی، فکر لطیف
✓ هر چیزی از انسان صادر می شود به خاطر حب دنیاست.
✓حب دنیا یعنی دنیا برایت بزرگ باشد.
🔹 ۱۹:۰۰ علت حسادت نیز حب الدنیا هست
✓حسادت نسبت به دنیای طرف هست، نسبت به مقامات معنوی کسی نیست.
🔹۲۰:۰۰ چراهای مختلف انسان در مورد وقایعی که برای انسان پیش میآید.
✓با تفکر لطیف، اتفاقات را حل کنید.
.
🔹 ۲۲:۰۰ رزق انسان
✓من کیستم، از کجا آمده ام و...
✓این دنیا چقدر ظرفیت لذت دارد.
🔹 ۲۳:۰۰ شهرت و دیدهشدن، جز گرفتاری و بدبختی چیزی ندارد.
🔹 ۲۴:۰۰ شعر مولوی دربارهٔ داستان جوجه اردک زشت
🔹 ۲۹:۰۰ مناجات و روضه
💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠