eitaa logo
کلبه عُشاق
4.7هزار دنبال‌کننده
795 عکس
450 ویدیو
1 فایل
با دو قبله در ره توحید نتوان رفت راست یا رضای دوست باید، یا هوای خویشتن (سنایی) 💪...خودمونا بسازیم؛ #بابارکن_الدین شیرازی، بابایی که دستِ فرزندِ ناخَلفش را گرفتو... ادامه 👇 https://eitaa.com/babarokn/2600 💌کانال احراز هویت شد @babaroknodin1400
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر نماز با خباثتِ باطن و اخلاق سیّئه(بد، گناه) مقبولِ خداوند بی نیاز می بود،پس چرا اکثر مردم را میبینی که هر روز نماز پنجگانه بجای می آورند و هر ساعت چندین منکر و معصیت از ایشان صادر میشود؟ و حضرت فرمودند: اَلصَّلوهُ معراجُ المُومِن. یعنی بواسطه نماز ،مومن به قرب پروردگار عروج میکند. اگر آنچه میکنیم نماز باشد پس چرا بجز تنزّل و هُبوط از خود نمی یابیم؟ گرنه موشِ دزد در انبانِ ماست/ گندمِ اعمالِ چل ساله کجاست؟/ اوّل ای جان!دفعِ شرّ موش کن/ بعد از آن در جمعِ گندم جوش کن/ مثال کسانی که مواظبت بر عبادات جسمیّه میکنند و صفای دل و پاکیِ آن و ظلمتِ نفس و ناپاکی اش را فراموش میکنند، مانند قبور مردگان است که ظاهر آن را زینت میکنند و در باطنش مُردار گندیده پنهان است؛ یا مثل خانه ای که... کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
هدایت شده از مروج توحید
4_6003513820448818684.mp3
27.15M
🎙 جلسه بیست و نهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
هدایت شده از مروج توحید
🎙 جلسه بیست و نهم در محضر 🔹 شروع از بیت (دقیقه ۱۳): بی موکل بی کشش از شوق دوست زانک شیرین کردن هر تلخ از اوست  🔹 موضوع داستان: حکایت پادشاه جهود دیگر که در قتل مسیحیان تلاش می کرد  🔹 عناوین: 🔹 دقیقه ۱: تسلیت شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام 🔹 دقیقه ۲: نعمت ولایت در ایران 🔹 دقیقه ۵: دفع بلایا از جامعه به سبب حضور اولیاء 🔹 دقیقه ۱۰: ادامه حکایت پادشاه جهود دیگر که در قتل مسیحیان تلاش می کرد 🔹 دقیقه ۱۰: مصیبت های دنیا، نعلهای واژگون 🔹 دقیقه ۱۴: طعنهٔ پاکان، نشانه هلاکت انسان 🔹 دقیقه ۱۸: نعمت چشم اشکبار 🔹 دقیقه ۱۹: چشم آخر بین 🔹 دقیقه ۲۱: چشم اشکبار ، نشانه جذب رحمت 🔹 دقیقه ۲۵: حکایت ابوطالب ع و ابرهه 🔹 دقیقه ۲۷: غم الهی و غم دنیایی 🔹 دقیقه ۳۰: ناله ما از ناله اوست (ای همه خلق نای تو ، پر شده از هوای تو …) 🔹 دقیقه ۴۳: دلبر هر جایی 🆔 @moravej_tohid
_روش برخورد با دنیا ای مردم! باید در چشمانتان از پَرِ کاهِ خشکیده و تفاله های قیچی شده دامداران، بی ارزش تر باشد. از پیشینیان خود پند گیرید ،پیش از آن که آیندگان از شما پند گیرند. این دنیایِ فاسدِ نکوهش شده را رها کنید. زیرا مشتاقان شیفته تر از شما را رها کرد. ۳۲
. 🍂 برگی از درخت بر زمین می‌افتد در عالم تاثیرگذار است؛ چطور فکر می‌کنید گناه کردن در عالم بی‌اثر باشد! علامه سیّدمحمّدحسین طباطبایی
هدایت شده از مروج توحید
4_6019104852381012750.mp3
2.87M
🎤در محضر ✨«و إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إن یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَیٰ کُلِّ شَيْءٍ قَدیرٌ.» 🔽برگرفته از جلسه 🆔@moravej_tohid 🌐//www.moravejtohid.com  •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان آیت الله حق شناس در خصوص مکاشفه ی آقا شیخ مرتضی آشتیانی رحمت الله علیه
*زیبا و خواندنی* قسمت اول خلاصه داستان ازین قرارست که روزی پادشاهی به عزم شکار بیرون میرود و در بین راه، کنیزکی را دیده و دلش گرفتار او شده و او را خریداری میکند. اما چون او را به قصر میبرد، کنیزک بیمار میشود و.... که به امید خدا بتدریج نقل خواهد شد. .....چون موقعیتِ روح و نفس و جسم را فهمیدی و وظیفه ی هر یک را متوجه شدی و دیدی ما روح و نفس و جسم را بترتیب به ، و مثال زدیم و اینکه ولیّ خدا می آید و نفس را از توجه بدنیا باز می دارد و عشق دنیا را از او می زُداید و او را در خدمتِ روح در میاورد، اما حضرت مولانا در اولین داستانِ مثنویِ شریف از سه شخصیتِ ، ، و طبیب مثال میاورد. پادشاه در جای روح است، کنیز در جای نفس ، مرد زرگر که معشوقِ کنیز است در جای جسم است که معشوقِ نفس(کنیزک) است،و طبیب در جای ولیّ خداست که عشقِ کنیز را از زرگر باز گردانده و متوجه شاه میکند. (توجه اینکه؛ مردِ زرگر معشوقِ کنیز است نه عاشقِ کنیز) ما این داستان را میاوریم و به خواست خدای متعال به تفسیر آن میپردازیم و البته با مطالبِ مفصّلی که تاکنون برایت گفته ام معنای این داستان را بخوبی میفهمی. بشنوید ای دوستان این داستان/ خود حقیقت نقدِ حال ماست آن/ نقدِ حالِ خویش را گر پی بریم/ هم ز دنیا هم ز عُقبی برخوریم/ میگوید این داستان، نقدِ حالِ ماست. یعنی شرح سه مرتبه از مراتبِ وجود آدمی است. مرتبه ی روح ، مرتبه ی نفس و مرتبه ی جسم ویا طبیعت. بود شاهی در زمانی پیش ازین/ مُلکِ دنیا بودش و هم مُلکِ دین/ اتفاقا شاه روزی شد سوار/ با خواصِ خویش از بهرِ شکار/ بهرِ صیدی می شد او بر کوه و دشت/ ناگهان در دامِ عشق او صید گشت/ یک کنیزک دید او در شاهراه/ شد غلامِ آن کنیزک جان شاه/ مرغِ جانش در قفس چون می طپید/ داد مال و آن کنیزک را خرید/ چون خرید اورا و برخوردار شد/ آن کنیزک از قضا بیمار شد/ در اینجا حضرت مولانا حکایت عشقِ..... ادامه دارد انشاللّه... برگرفته از شرح داستان اول مثنوی کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
کلبه عُشاق
#شرح_داستان_پادشاه_و_کنیزک *زیبا و خواندنی* #داستانهای_زیبای_مثنوی قسمت اول خلاصه داستان ازین قرارست
قسمت دوم .....در اینجا روح، عاشق نفس است بدودلیل. قوس نزول و قوس صعود. قوس نزول ، که عبارتست از نزولِ ۱_روح از علمِ(ذات) خدا ۲_نزول نفس از روح و۳_ نزول جسم از نفس. چراکه روح، نیِ بریده شده ای از نیِستان است که میخواهد برای بازگشت به اصل و جایگاه خود که همان ذات خداست ، عمل صالح انجام دهد. بشنو از نی چون شکایت میکند/ از جدایی ها حکایت میکند/ کز نیِستان تا مرا بُبریده اند/ در نَفیرم مرد و زن نالیده اند/ هرکسی کو دور ماند از اصلِ خویش/ باز جوید روزگارِ وصلِ خویش/ عمل با جسم انجام میگیرد. پس روح محتاج جسم است اما روح مستقیما نمیتواندجسم را انشاء(ایجاد) کند زیرا که سنخیت ندارد. لذا روح، نفس را ایجاد میکند و در مرحله بعد استکه نفس،جسم را انشاء میکند. .....روح به نفس نفَقه میدهد یعنی لحظه به لحظه به او وجود می بخشد تا نفس، آنرا خرج جسم کند و جسم را سالم و قوی بدارد و در نتیجه نفس با ابزارِ جسم ،عمل صالح انجام دهد و نتایج این اعمالِ صالح به روح برسد(ازین مطالب که گفتیم سرّ علاقه به زن و به مرد را درک کن) بیمار شد یعنی نفس، بیمار شد. بیماری عبارتست از خروج موجود از مرتبه ی کمال خویش و انحرافش از اعتدالِ مزاج. نفسِ سالم نفسی استکه از مرتبه به روحانیت رسیده و از همنشینی با روح الشّهوه درآمده و همدم روح القدس شده است. و جسم را در جهت کمالِ روح به کار و عمل صالح وادار میکند. و اما نفسِ بیمار، نفسی استکه در جهت کسب منافع و لذات ِجسم عمل میکند. نفسِ مریض، نفسی استکه به جسم،اصالت میدهد و جسم را دوست دارد. و چونکه حوائجِ جسم در دنیا برآورده میشود پس نفس ، دنیا را هم دوست دارد. این نفس به جسم تا جایی استکه بکلّی روح را و عالم ملکوت را فراموش کرده و چه بسا که منکر هم بشود. در بالا چون کنیز(نفس)، عاشقِ مردِ زرگر(جسم) بود بکلی پادشاه(روح) را فراموش کرده بود و به او اعتنایی نمیکرد. چون خرید اورا و برخوردار شد/ آن کنیزک از قضا بیمار شد/ لذا در میان به ادیان الهی چه بسیار افرادی هستند که دنیا را دوست دارند و اگر در دنیایی که جمع کرده اند کوچکترین خِللی بوجود آید به نزاع و جنگ برمیخیزند. چقدر به جسمشان اهمیت می دهندو مراتب دستورات بهداشتی را رعایت میکنند تا جسمشان سالم بماند و دائما ویتامینها و پروتئین های لازم را به بدنشان میرسانند تا بدنی نیرومند و سالم داشته باشندو چقدر در دانشگاههایشان علوم دنیایی رواج دارد و افتخاراتشان به اینستکه علوم دنیاییشان چقدر پیشترفت کرده است. همین متدیّنین را چه مسلمان چه صاحبان ادیانِ دیگر را اگر بگوییم جسم تو برای اینستکه در خدمت روحت باشد چه بسا مسخره کنند. شه، طبیبان جمع کرد از چپّ و راست/ گفت جانِ هر دو در دست شماست/ جان من سهل است جان جانم اوست/ دردمند و خسته ام درمانم اوست/ هرکه درمان کرد مر جانِ مرا/ برد گنج و دُرّ و مرجانِ مرا/ شاه طبیبان را جمع کرد و از آنها خواست که هر طور شده کنیز(نفس) را مداوا کنند و مزاج او را دوباره به حالت اول برگردانند. برگرفته از: ادامه دارد انشالله... کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
هدایت شده از مروج توحید
🎙 جلسه دوازدهم در محضر ✨دقیقه 3 حکایت حال بوتیمار خیلی ها هستند که فقط دوست دارند جمع کنند. دوست دارند که داشته باشند. (همین) خب حالا ازش استفاده کن. نه، می ترسم کم شود. انفاق کن، نه. ✨دقیقه 4 «انمایرید الله ان یعذبهم بها فی الحیاة الدنیا» «55،توبه» خداوند می خواهد با همان مالشان عذاب کند. (یعنی همین عذاب است.) ✨دقیقه 6 سخن امام محمد غزالی در مورد مرگ و سکرات آن ✨دقیقه 9 راهش این است که انسان در این دنیا کاری کند که این تعلقات را در این دنیا از خودش ببرد. (مثلا فرض کند که این فرش نباشد هیچ فرقی برایش نکند، اینها را تمرین کنید.) ✨دقیقه 10 حدیث امام صادق (ع) در مصباح الشریعه : هر وقت که می خواهی از خانه ات بیرون بیایی، چنین فرض کن که دیگر به خانه ات بر نمی گردی. ✨دقیقه 12 صدق با خلق داشته باشید. اخلاص برای خدا، صدق با خلق ✨دقیقه 14 آیا خنده بر هر درد بی درمان دواست؟ چرا وقتی که انسان غم دارد، گریه می کند؟ علتش چیست؟ ✨دقیقه 16 برای ابدیت خودتان کار کنید، نه برای این دنیای چند روزه که بالاخره می گذرد و هیچ کدام از ما یقین نداریم که فردا صبح را بتوانیم ببینیم. ✨دقیقه 19 حضرت علی (ع) فرمودند : تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم بالرحیل خدا رحمت کند شما را، آماده باشید که ندا داده شما را به رحیل (الرحیل، یعنی آماده شوید) ✨دقیقه 21 خدا حضرت آقای حسن زاده آملی را حفظ شون کند، همیشه این را تأکید می کردند و می گفتند : ابد، به ابدیت بیندیشید. ✨دقیقه 22 «ولا تکن من الغافلین» «205،اعراف» شیطان می خواهد از خود حقیقی ات (یعنی خدا) غافلت کند. همین که غافل شدی، دیگر کافی هست. برای خودم، چه خدمتی کردم. برای آن خود ثابتم، ببینید، یک خود داریم که خود گذراست، خود موقتی است. من برایش لباس بدوزم، کفش بخرم. طلا بخرم. خانه خوب بخرم. خب وقتی این خود جسمانی رفت، همه ی اینها هم با او می رود. برای خود ابدیت چه کار کردی؟ برای خود جاودانیت چه کردی؟ ✨دقیقه 24 پاسخ هدهد به بوتیمار ✨دقیقه 27 عذر جغد ✨دقیقه 31 اگر توانستید، یک شب بیدار شدید و به درگاه خدا اشکی ریختید و سوزی داشتید، این معلوم است که نور جذب کردید، چون وقتی که انسان توفیق راز و نیاز از آن طرف پیدا می کند، اول آنها دعوتش کردند، بعد خودش، همچین نیست که آدم خودش برود. ✨دقیقه 35 مالکیت خدا علی الاطلاق است. «لمن الملک الیوم» «16،غافر» مالک کی هست؟ یعنی پس من هم مالک خودم نیستم، او مالک من است. یکی از راه های رسیدن به توحید، توکل و تفویض است. واگذار کردن کار است به مالک، واگذار کردن کار است به رب ✨دقیقه 41 دعا هم بکنید، اما نه به عنوان فضولی، به عنوان اینکه نظر خدا را یک جوری به خودت متوجه کنی. این جوری دعا کنید. اگر می گوییم عبد هستیم، راست بگوییم که عبدیم، لطافت ها و ظرافت های عبودیت را در خودمان پیاده کنیم. https://eitaa.com/moravej_tohid/3522🆔 @moravej_tohid
هدایت شده از مروج توحید
              ┄═•✺🔹﷽🔹✺•═┄ ✍ خطبه امیرالمومنین امام علی (ع) در مورد حوادث هنگام ظهور حضرت مهدی (عج): «وَ مَا أَقْرَبَ الْيَوْمَ مِنْ تَبَاشِيرِ غَدٍ. يَا قَوْمِ هَذَا إِبَّانُ وُرُودِ كُلِّ مَوْعُودٍ وَ دُنُوٍّ مِنْ طَلْعَةِ مَا لَا تَعْرِفُونَ» «و چه نزديک است امروز ما به فردايى كه سپيده آن آشكار شد. اى مردم اينک ما در آستانه تحقّق وعده‌هاى داده شده، و نزديكى طلوع آن چيزهايى كه بر شما پوشيده و ابهام آميز است، قرار داريم.» 📚نهج البلاغه، فرازی از خطبه ۱۵۰ 🆔@moravej_tohid 🌐 www.moravejtohid.com        •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
الهی نامه استاد حسن حسن زاده آملی
کلبه عُشاق
#شرح_داستان_پادشاه_و_کنیزک قسمت دوم #داستانهای_زیبای_مثنوی .....در اینجا روح، عاشق نفس است بدودلیل.
قسمت سوم علت سومی هم در کار است و آن اینکه قرآن، زن را موجب سکون و آرامشِ‌ مَرد معرفی میکند. زیرا غالبا محصول تجلّیاتِ است و لذا خستگیها و شدتهای روحی در مردان زیاد است. اما غالبا مظهر است. جلال با اسماءِ جمال کامل میشود. اما وقتی زن حواسش به فرزندش یا کارِ خودش میرود و توجهی به شوهر نمیکند برای شوهر به غایت سخت است. در واقع زن مکمل مرد است.یا بگو نفس ،مکمل روح است. خداوند در سوره بقره آیه ۱۸۷ میفرماید: شما مردان، لباسِ زنان هستید و زنان، لباس شما مردان هستند. ادامه ی داستان👇 جمله گفتندش که:جانبازی کنیم/ فهم گرد آریم و انبازی کنیم/ هر یکی از ما مسیح عالمیست/ هر اَلَم را در کفِ ما مرهمیست/ 《 گر خدا خواهد》نگفتند از بطر/ پس خدا بنمودشان عجز بشر/ هرچه کردند از علاج و از دوا / گشت رنج افزون و حاجت ناروا/ آن کنیزک از مرض چون موی شد/ چشمِ شه از اشکِ خون چون جوی شد/ از قضا سرکنگبین صفرا فزود/ روغن بادام خشکی می نمود/ سستیِ دل شد فزون و خواب، کم/ سوزش چشم و دل پُر درد و غم/ شربت و ادویّه و اسباب او/ از طبیبان ریخت یکسر آبرو/ پادشاه از اطبّا خواست کنیزک را معالجه کنند. اطبّا وعده ها دادند که ما حتما اورا بهبودی می بخشیم. ما هر کدام برای خودمان هستیم که برای هر دردی دارویی داریم. اما اینان از غروری که داشتند انشالله(اگر خدا بخواهد) نگفتند. 《گر خدا خواهد》 نگفتند از بطر/ پس خدا بنمودشان عجز بشر/ مگر قرآن در سوره کهف آیه ۲۳ و ۲۴ نمیفرماید: هرگز مگو آنکار را فردا انجام خواهم داد، مگر اینکه بگویی 《اگر خدا بخواهد》. چون بنفس خودشان اتکا داشتند و مغرور. خداوند هم مداوای آنها را بی نتیجه ساخت و نتوانستند کاری یا درمانی برای انجام دهند. ادامه دارد انشالله
کلبه عُشاق
#شرح_داستان_پادشاه_و_کنیزک قسمت سوم #داستانهای_زیبای_مثنوی علت سومی هم در کار است و آن اینکه قرآن،
.....این همه مردمی که در حال کار و کسبند، یکی در مغازه،یکی در اداره،یکی در کارخانه،یکی در مزرعه و بسیاری هم بدنبال کار مناسب میگردند براستی این فعالیتها جز برای اینستکه به جسمشان نان و آبی برسانند و برایش خانه ای تهیه کنند. همسری برایش اختیار کنند و مرکبی مهیّا سازند تا اورا به سفر ببرند؟ کدام از آنان میگوید من کار میکنم که درآمدی کسب کنم و با آن مایحتاج جسمم را فراهم کنم تا جسمم قوت بگیرد و بتوانم عبادت و بندگی خدا کنم .....تا با این عبادت ، نفسم را تزکیه کنم تا نفس بتواند بالا رود و به روحم برسد و سپس در معیّت روح بسوی خدا در حرکت آیند؟ آیا گمان کرده ایم که با چند روز روزه داری که در سال میگیریم ، میتوانیم حیوانیّت نفس را سرکوب کنیم؟ و با چند رکعت نمازی که در روز میخوانیم می توانیم نفس را عروج دهیم؟ خرما نتوان خوردن اَزین خار که کِشتیم/ دیبا نتوان کرد ازین پشم که رشتیم/ ما کشتهِ نفسیم و بس آوخ که برآید/ از ما به قیامت که چرا نفس نکُشتیم/ مگر کسی که بتواند نفس را از مرتبه حیوانیّت و اَمّارگی بگذارند و به مرتبهِ مطمئِنَّه برساند.(سیر در باطن) آنگاه سیر در باطنِ میسر نیست جز با نیرویِ . ادامه دارد انشالله
هدایت شده از مروج توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨قال الصّادق علیه السلام: «اَلْعُبُودِیَّةُ جوهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبُوبِیَّةُ» 🎤درمحضر ⬇️برگرفته از جلسهٔ 🆔@moravej_tohid www.moravejtohid.com           •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•