فرهاد؛ فریادگر اعتراض
۵ ترانه سیاسی از فرهاد مهراد
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بهمناسبت سالروز درگذشت فرهاد
شیوه خواندن فرهاد مهراد به نوعی امضای هنری اوست. «محکمخوانی» یا همان شیوه استکاتو نوعی از خواندن است که نتها بسیار سریع و بهصورت منحصر به صدا در میآید. همین شیوهٔ خواندن فرهاد و صدای پرصلابت او باعث شد تا بهنوعی نماد صدایی علیه بیداد، قلمداد شود و وجه پررنگی در کارنامه هنری او باشد.
فرهاد که وابستگی سیاسی هنرمند را ناپسند میشمرد، طی سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، به صورت مستقل مجموعهای از ترانههای اعتراضی را با آهنگسازی اسفندیار منفردزاده و کلامپردازی تعدادی از شاعران خواند. اگرچه فرهاد با منفردزاده بعدها به لحاظ فکری فاصله پیدا کرد، تا مدتها با او کارهای ماندگاری را از خود به یادگار گذاشت.
درونمایۀ این آثار که در سبک پاپ بودند و بهصورت صفحۀ گرامافون یا نوار کاست بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم با مضامین انتقادی پیوند داشت. حتی طرح جلد برخی از آنها («شبانه»های ۱ و ۲) که از سوی خود منفردزاده ترسیم میشد سرشار از کنایههای سیاسی بودند.
همچنین همخوانی گروه همسرایان در تعدادی از این قطعهها همبستگی مردم را تداعی میکرد. ترانههای یادشده با صدای او نیز بازتابی از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران در مدت سالهای دهۀ ۱۳۵۰ بودند که تا پساز کشتار مردم در روز هفدهم شهریور ۱۳۵۷ و روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ادامه یافت.
با نکوداشت یاد و خاطرۀ فرهاد مهراد در بیستودومین سالگرد درگذشت وی، پنج ترانه با آهنگسازی اسفندیار منفردزاده و آوازخوانی فرهاد در این فرسته برگزیده شدهاند که مضمونی اعتراضآمیز دارند. در کنار آنها بخشهایی از متن کتاب «چون بوی تلخ خوش کُندُر» ارائه شده که شرحی کوتاه از ماجرای آفرینش آن ترانههاست. این اثر که زندگینامۀ فرهاد مهراد است به قلم وحید کهندل و ازسوی نشر ماهی، منتشر شده است.
پینوشت: در طرح جلد، عکسی تکچهره از فرهاد در منزل آقای ربوبی (شوهرخواهر همسر وی)، نمایان شده است. همچنین طرح جلد ترانهها از وبگاه رسمی اسفندیار منفردزاده (monfaredzadehmusic.com)، دریافت شده است.
همچنین شما میتوانید تمامی قطعهها را در کانالهای ایتا و تلگرام بافتار و از طریق لینکهای دسترسی به آنها بشنوید.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
جمعه برای جمعه | YouTube Music / نواک
شبانه - ۱| YouTube Music / Spotify / نواک
شبانه - ۲ | YouTube Music / Spotify / نواک
گنجشکک اشیمشی | YouTube Music / Spotify / نواک
وحدت | YouTube Music / نواک
من زندهام هنوز و غزل فکر میکنم
مرگ سرودههایی از محمدعلی بهمنی
دل من یه روز به دریا زد و رفت
پشت پا به رسم دنیا زد و رفت
پاشنهٔ کفش فرارو بر کشید
آستین همّتو بالا زد و رفت...
محمدعلی بهمنی، یکی از قلههای غزل و ترانه عاشقانه، ساعاتی پیش درگذشت. ما او را هم با اشعار کلاسیکش و هم با ترانههایی که از خوانندگانِ بهنام کشور شنیدهایم، میشناسیم. شاعری زلالپرست از خطهٔ خوزستان که هشتاد و دو سال غزل زندگی کرد. به غزلی قانع و دلش زنده به عشق بود. هنوز هم با غزلهایش زنده است. تا شعری از او در میان مردم خوانده میشود، تا نام او هست، او هم زنده است.
«بافتار» که پیش ازین در فرستههای مختلف ازین شاعر عزیز، یاد کرده و به آثارش پرداخته بود، فوت این غزلسرای ارجمند را به تمام شما مخاطبین عزیز تسلیت عرض میکند. حال که به دیدار حق شتافته است، ابیاتی از او را در این فرسته جمع کردهایم که نشان از مرگآگاهی او در سالهای پیشتر دارد.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
May 11
آمدم ای شاه سلامت کنم
۵ قطعه رضوی با صدای محمد اصفهانی
صدای محمد اصفهانی یکی از صداهای به یاد ماندنی موسیقیهای رضوی است. موسیقی تیتراژ «ولایت عشق» یکی از قطعههای خاطرهانگیز اوست. او به درستی از عهدهٔ فرم موسیقی دینی برمیآید. فرمی که برخواسته از یک ادب و عرض ارادت زائر در برابر امام است. در طی سالهای مختلف و همکاری با آهنگسازان معروف کشور از جمله مجید انتظامی، هادی آرزم، آریا عظیمینژاد، در این زمینه خوانندهای با تجربه شده است. او که خودش هم از نوجوانی قاری قرآن بوده است، در قطعههای متعددی به اهل بیت (ع) ادای دین کرده است. کمتر خوانندهای را مثل او سراغ داریم که با همان لحن شیوایی که از امام علی (ع) میخواند، از امام حسن (ع)، امام جواد (ع) و امام رضا (ع) نیز بخواند.
پس از خوانندگی در وصف حضرت علی که خودش به تنهایی یکی از مهمترین آلبومهای محمد اصفهانی در بر میگیرد و ما نیز در بافتار به آن پرداختهایم، آثار رضوی قابل توجهی دارد. در این فرسته به ۵ قطعه از عرض ارادت محمد اصفهانی به امام رضا (ع) پرداختهایم.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35