eitaa logo
بافتار
2.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
587 ویدیو
4 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🔹امسال، اولین سالگرد کوچ حبیب‌اللّه صادقی، با روز تاسوعای حسینی هم‌زمان شده است. تقدیر این شده که نامش، همواره زیر سایۀ محبوب والای بسیاری از بوم‌های رنگ‌و‌روغن یا آبرنگش احساس شود: «نازنینِ عالم، آقا امام حسین (ع)» و عاشورا. گواه این موضوع، نقاشی و نگارگری‌های فراوان او و البته آخرین اثر صادقی، یعنی مجموعۀ بیست‌پرده‌ای «در رثای سیمرغ تجلّی» است که گرچه ناتمام باقی ماند؛ امّا نقش‌بندیِ عاشورا، آن را نیز جاودانه کرد. گفته شده است که وی نذر کرده بود در «شام غریبان» هر سال، تابلویی را برای حضرت اباعبداللّه‌الحسین(ع) طراحی کند. 🔹وی در سوگ‌نگاره‌هایش از عاشورا، نقش پیکره و رخسارۀ پیشوایان و خانوادۀ رسالت(علیهم‌السلام) را در هاله‌ای از روشنایی الهی یا از نمای پشت یا با پرده‌ای به روی چهره‌هایشان رقم زده است. همچنین آن‌ بزرگواران را در حالتی پیروزمند و باعزّت قرار می‌دهد و خود را در کلیشۀ مرسوم بازنمایی نبرد و جنگ محدود نمی‌کند. البته گاهی به ترسیم کامل صورت‌های حضرت امام حسین و حضرت ابوالفضل‌العباس(علیهما‌السلام) نیز پرداخته است. در مقابل، دشمنان اهل بیت(ع)، ازسوی او با قامت‌ها و رخ‌هایی بدمنظر و تیره، به تصویر کشیده شده. همچنین وی از توصیف صِرف شخصیت‌ها و رویدادها فراتر رفته و با نماد و تمثیل، به اصل نهادینده‌شده در ذاتشان اشاره می‌کند. در این زمینه، او حتّی از نقش‌مایه‌های سنّت نقاشی ایرانی هم فاصله نگرفته و از درون‌مایه‌های نگارگری نیز بهره جسته است؛ یعنی برخلاف نقّاشیِ واقع‌گرا، بالاتر از عالم ماده و به عمق واقعۀ عاشورا می‌اندیشد. 🔹با گرامیداشت یاد حبیب‌اللّه صادقی، به تماشای نه تابلو از آن مرد زنده‌نام می‌نشینیم که مضمونی عاشورایی دارند یا شمایل حضرت سیدالشهدا(ع)، در آن اثر پدیدار شده است، خداوند، روح آن مرد ارجمند را در رحمت خود، پاینده سازد و هم‌نشین با روان پیشوای آزادگان کند. پی‌نوشت: عکس استفاده شده در جلد توسط حمزه اولیازاده ثبت شده است. . .
🔹۹ لحظه عاشورایی از ادبیات پایداری 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ «هرکس می‌خواهد ما را بشناسد، داستان کربلا را بخواند. اگرچه خواندن داستان را سودی نیست، اگر دل کربلایی نباشد. از باب استعاره نیست اگر عاشورا را قلب تاریخ گفته‌اند. زمان، هر سال در محرم تجدید می‌شود و حیات انسان هر بار در سیدالشهدا(ع). حُب حسین(ع) سرّالاسرار شهداست. فأین تذهبون؟ اگر صراط مستقیم می‌جویی بیا، از این مستقیم‌تر راهی وجود ندارد: حُبّ حسین(ع). آری کربلا از زمان و مکان بیرون است و اگر تو می‌خواهی که به کربلا برسی، باید از خود و بستگی‌هایت، از سنگینی‌ها و ماندن‌ها، گذر کنی. از عاشورای سال 61 هجری قمری، دیگر زمان از عاشورا نگذشته است و همه روزها عاشوراست. زمان بر امتحان من و تو می‌گردد تا ببیند که چون صدای هَل مِن ناصرِ امام عشق برخیزد، چه میی‌کنیم؟ شریان قیام ما نیز به قلب عاشورا می‌رسد و این چنین ما هرگز از جنگ خسته نخواهیم شد. آماده باشید که وقت رفتن است. هر شهید کربلایی دارد و کربلا را تو مپندار که شهری است میان شهرها و نامی است در میان نام‌ها، نه! کربلا حرمِ حق است و هیچ‌کس را جز یاران امام حسین(ع) راهی به سوی حقیقت نیست. هر شهید کربلایی دارد و برای ما کربلا پیش از آن‌که یک شهر باشد یک افق است. یک منظر معنوی است که آن را به تعداد شهدایمان فتح کرده‌ایم، نه یک بار، نه دوبار، به تعداد شهدایمان. هر شهید کربلایی دارد که خاک آن کربلا تشنه خون اوست و زمان، انتظار می‌کشد تا پای آن شهید، بدان کربلا رسد و آنگاه خون شهید، جاذبه خاک را خواهد شکست و ظلمت را خواهد درید و معبری از نور خواهد گشود و روحش را به آن سفری خواهد برد که برای پیمودن آن هیچ راهی جز شهادت وجود ندارد.» شهید سیدمرتضی آوینی
🔹۹ مداحیِ اقتباسی از نغمه‌هایی با مضمون شهادت 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹«کربلا!کربلا! ما داریم می‌آییم» را بارها شنیده‌ایم. اکبر شریعت (مداح و شاعرِ اثر)، با یادِ نام شهدای انقلاب و دفاع مقدس، خود و هم‌رزمانش را به ادامه راه شهدا دعوت می‌کند و این حرکت را در امتداد نهضت عاشورا می‌بیند. فارغ از کلیّتِ اثرِ باکلامش، نغمه (ملودی) این اثر نیز، در ذهن ما، برای شهدا و دفاع مقدس ثبت شده است. میثم مطیعی در اقتباسی از همین اثر، نوحه‌ای خوانده است که با شنیدنش، حال و هوای اثرِ اصلی، بازآفرینی می‌شود. در بین مداحان، میثم مطیعی، بیش از دیگران، از این سنخ اقتباس‌ها دارد که برخی از آن‌ها، توفیق بیشتری یافته‌اند. 🔹برخی نغمه‌ها در حافظه تاریخی مردم با حال و هوای مشخصی تعیّن پیدا کرده‌اند. نمونه بارزش، برخی از نوحه‌ها و ترانه‌های دفاع مقدسی‌اند که فارغ از کلام، در نغمه خود نیز، حامل گنجینه‌ای از معانی نظیر حماسه، رزم و فتحند که الهام گرفتن یا بازآفرینی‌شان، می‌تواند همان معانی را فراخوانی کند. 🔹نوحه‌های اقتباسی از نغمه‌هایی که برای شهادت خوانده شده‌اند، در موضوعِ محوری با هم تناسب و اشتراک دارند و هر دوی آن‌ها درباره شهادت‌طلبی و ایثارند؛یا برای سیدالشهدا و شهدای کربلا یا شهدای دفاع مقدس و انقلاب. اگر این اقتباس‌ها، به برداشت صِرف از نغمه محدود نشوند و تناسب‌های دیگری را فراهم کنند، هنری‌تر و هوشمندانه‌تر خواهند بود. برای مثال، حسین طاهری، مداحی «ای لشکر صاحب زمانِ» صادق آهنگران را به شکل رجز بازآفرینی کرده که گویایِ حضور تاریخیِ‌ امروز ما در امتداد همان آرمانِ دفاع مقدس است و پیغام «آماده باشِ» آخرالزمانی را به مخاطب گوشزد می‌کند. 🔹در این فرسته، ۹ مورد از مداحی‌هایی را می‌شنویم که نغمه آن‌ها از نوحه‌ها یا ترانه‌هایی اقتباس شده‌اند‌ که در دوران دفاع مقدس یا برای شهادت خوانده شده‌اند.
🔹«عاشورا»؛ اپرا به رنگ تعزیه سرگذشت خلق اولین اپرای ملی و عروسکی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35