بافتار
🔷 «بانوی آب»؛ اولین سمفونی فاطمی جهان 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c
🔹پاسداشت یاد حضرت فاطمۀ زهرا (س) در هنرهای آوایی تا پیشاز انقلاب اسلامی ایران، تنها درون هیئتهای بزرگداشت مقام اهل بیت (ع) و با مرثیهخوانیها یا مولودیخوانیها رقم میخورد. پساز پیروزی انقلاب، این مضمون به موسیقی سازوآوازی راه پیدا کرد و پیرامون آن طی این سالها چندین تکآهنگ و تکسرود در سبکهای کلاسیک، پاپ و سنّتی ساخته و منتشر شدهاند. بااینحال، تا مدتها کمتر اثر موسیقاییای در ارتباط با زندگانی صدیقۀ طاهره (س) در قالب يك آلبوم يا مجموعهاي از قطعهها تولید شد تا آنکه سرانجام پوئمسمفونی «بانوی آب» قرعۀ این کار را به نام خود زد.
🔹«بانوی آب» نخستین اثر موسیقایی کلاسیک ایران و جهان، در قالب سمفونی و دربرگیرندۀ بخشهای مختلف است که موضوع سرگذشت فرزند پیامآور خداوند را دربرمیگیرد. صفی صفوی (1346-) آفرینش این اثر را بر عهده داشته که علاوهبر آهنگسازی به سازآرایی (تنظیم)، نوازندگی و تدریس ویولن نیز میپردازد. حسین قنبری تهیهکنندگی آلبوم و خوانش متن برخی از قطعههای آن را بر عهده داشته و به گفتۀ وی، ساخت و ضبط اين پوئمسمفوني كاملاً با هزينۀ شخصي و بدون پشتیبانی نهادهای دولتی تأمين شده است.
🔹موسیقی، شعر و داستان، بنیانهای «بانوی آب» هستند. همانگونه که اشاره شد قالب این اثر، «پوئمسمفونی» (Poem Symphony) است که در سبک کلاسیک و با الهام از یک داستان، شعر، نقاشی، رویداد یا چشماندازی خاص ساخته میشود. پوئمسمفونی دربرگیرندۀ حداقل یک موومان (Movement) یا قطعه است که بخشهایش با یکدیگر پیوند دارند و ازسوی مجموعهسازهای ارکستر سمفونیک نواخته میشوند.
🔹با درود به دختر گرامی پیامبر خداوند در روزهای شهادت آن حضرت، شما را در این فرسته به آشنایی با پوئمسمفونی «بانوی آب» و شنیدن بخشهایی از آن دعوت میکنیم. آلبوم این اثر ازسوی شرکت فرهنگی-هنری آهنگ پارسیان و نشر کتاب نیستان منتشر شده است .شما میتوانید برای تهیۀ آن به صفحۀ @hosseinghanbari1971 در اینستاگرام پیام دهید.
پینوشت:
۱. طرح استفاده شده در جلد توسط حامد مغروری و همسرشان زینب ربانیخواه طراحی شده است.
۲.در پردههای دوم، چهارم، ششم و هشتم، تصاویری از فرآیند ضبط پوئمسمفونی «بانوی آب» قرار گرفته که ازسوی پروین وحید ثبت شدهاند.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔷 مادر حماسهها
۹ مداحی حماسی فاطمی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔷 مادر حماسهها ۹ مداحی حماسی فاطمی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b3
🔹«نوحه» نوع خاصی از شعر است که در دفتر شعر شاعر باقی نمیماند بلکه سرازیر میشود به مجالس و محافل ذکر مصائب و مراثی اهل بیت علیهمالسلام. نوحهها به خاطرات خوش معنوی افراد گره میخورند و توسط عموم مردم حفظ و زمزمه میشوند؛ بنابراین میتوان روی کارکردهای نوحه مبتنی بر ارتباط گسترده و ساده مردمی، حساب ویژهای باز کرد.
🔹نوحه میتواند صرفا یادآور وقایع تاریخی باشد که دل هر انسان پاکسیرتی را به درد آورد اما در همان محفل و هیأت بماند، بدون آنکه تحریض یا برانگیختنی بیش از این، برای مخاطب خود داشته باشد. برخی نوحهها به این میزان قانع نیستند و این سطح را تمام ظرفیت نوحه نمیدانند.
🔹بعد از انقلاب اسلامی، با نوع دیگری از نوحهها مواجه شدیم که کارکردی مترقیتر دارند؛ نوحههایی حماسی که نگاهی نو به سیره معصومین (علیهمالسلام) دارند و نزاع تاریخی حق و باطل را تا به امروز امتداد میدهند.
از «با نوای کاروان» صادق آهنگران و «یاد امام و شهدا»ی سعید حدادیان گرفته تا نوحههایی که سال گذشته در محکومیت بلوای «زن، زندگی، آزادی» به صحن هیئت راه یافتند و از قضای روزگار، آن روزها با فاطمیه مصادف بود و ظرفیت فاطمیه، این امکان را به شعرا و مداحان داد تا از آن واقعه تاریخی، برای امروزمان پلی بزنند.
🔹فاطمیه برگی از تاریخ اسلام است که به خاطر تلفیقش از روضه و حماسه، موعد مناسبی برای حماسهسرایی و حماسه خوانی است. در عموم نوحههای فاطمی، بُعد غریبانگی و مظلومیت اهل بیت برجستهتر بوده و در شخصیتپردازی بر روابط احساسی بین حضرت علی و حضرت زهرا تأکید داشتهاند و کمتر رنگوبوی حماسی دارند. در این بین، شعرا و مداحانی با دغدغه اتصال امر تاریخی به امر امروزی و تبیین رابطه ولایی امام و مأموم و تحریض امت به قیام علیه ظلم و باطل، به صحنه آمده و تلفیقی مبارک از روضه و حماسه پدید آوردهاند. دغدغهای که متأسفانه در حال حاضر در بخش کوچکی از شاعران و مرثیهخوانانِ شناختهشده، وجود دارد و همین هم در غالب موارد، تدافعی، واکنشی و وابسته به بروز فتنه یا حادثهای جدید است و هرگز نتوانسته است خلأ جدی حماسه در نوحهها و هیئات را پر کند.
🔹پیش از این، حماسهخوانی را در مداحیهای حسین طاهری بررسی کرده بودیم و اینبار، به سراغ مداحیهای حماسی فاطمی رفتیم که بیشتر در آثار مهدی رسولی، میثم مطیعی و حسین طاهری یافتیم و جالب است که بخش قابل توجهی، مصادف با بلوای «زن، زندگی، آزادی» خوانده شدهاند.
پینوشت: عکس استفاده شده در جلد، صحنه هیئت «ثارالله زنجان» است که توسط مهدی احمدی طراحی شده است.
🔷 با روضههای فاطمیه قد کشیدهایم
۹ مداحی خاطرهانگیز فاطمی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔷 با روضههای فاطمیه قد کشیدهایم ۹ مداحی خاطرهانگیز فاطمی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinc
🔹نوحههای بسیاری برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) سروده و خوانده شدهاند اما از میان آنها، برخی جایگاه ویژهای در بین مردم پیدا کردهاند. نوحهها یا نغمههایی که به زبان مردم افتادهاند و آنقدر تکرار شدهاند که دیگر جزئی از حافظه عمومی مردم به حساب میآیند. یک نوحه چه ویژگیهایی را باید دارا باشد تا به این قدرت برسد؟
🔹استفاده از ابزارهای رسانهای و انتشار فراگیر هرچند میتواند موثر باشد اما قطعاً کافی نیست؛ زیرا بودند آثاری که از این امکانات بیبهره بودند و فراگیر شدند و بودند آثاری که علیرغم انتشار فراگیر، ماندگار نشدند.
🔹نوحه متشکل از شعر، ملودی (نغمه) و اجراست. اگر این سه عنصر به خوبی، خلق و تلفیق شوند، بخشی از مسیر ساخت نوحه ماندگار طی شده است. بخش دیگر این مسیر به مستمع مربوط میشود. این مستمع است که در حین اجرای یک نوحه، هر چه قدر با آن بجوشد، آن اثر را قدرتمندتر میکند.
به گفته بزرگان و علما هم، اخلاص و نَفَس شاعر یا مداح هم باعث میشود که یک اثر، روحی را در عصر خود بدمد. این ویژگی چندان قابل سنجش توسط ما نیست. توضیح مبسوط عوامل ماندگاری نوحه، خارج از حوصله این فرسته است؛ اما در فرستههای مرتبط با آثار خاطرهانگیز، دستوپایی میزنیم برای طرح بحث و تبیین سوال و عواملی که میتواند در این راستا موثر باشد.
🔹در این فرسته، تلاش کردیم از میان انبوهی از نوحهها و نغمههای فاطمی که برای مردم ایران خاطرهانگیز شدهاند، برخی را فهرست کنیم.
🔷 روایت مادر
«مادر شهید و بسیجی» در «روایت فتح»
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35