🕸واکنش بهائیت به حوادث ایران و غزه
تشکیلات بهائیت درحالی از مبدأ اسرائیل، به اسم دفاع از حقوق ایرانیها، همواره فشارها را بر کشورمان افزایش داده و می دهد که هیچ اقدامی نسبت به نسلکشی صهیونیستها انجام نمیدهد.
به راستی چرا تشکیلات بهائیت فقط در برابر رخدادهای ایران احساس مسئولیت میکند؟ پاسخ اینست که انساندوستی بهائیت تنها، به منافع تشکیلاتی و نه انسانیت گره خورده است.
#بهائیت
#ایران
💀@bahaiyat💀
🕸شباهت بهائیت و صهیونیست(۲)
پیامبرنمای بهائیت مدعی بود، هر آنکس که بهائی نشود، انسان نیست و در پیشگاه پروردگار، به صورت حیوان محشور خواهد شد: «نفوسی که از امر بدیع معرضند، از رداء اسمیه و صفتیه محروم و کل از بهائم بین یدی الله محشور و مذکور». رهبر بهائیان، نه تنها غیربهائیان را انسان نمیدانست، بلکه هشدار داده بود که هر یک از بهائیان، مخالفینش را انسان خطاب کند، از الطاف پروردگار محروم خواهند شد: «الیوم هر نفسی بر احدی از معرضین من اعلاهم او من ادناهم ذکر انسانیت نماید، از جمیع فیوضات رحمانی محروم است تا چه رسد که بخواهد از برای آن نفوس، اثبات رتبه و مقام نماید. (امروزه هرکسی بر یکی از مخالفین من، بزرگ یا کوچکشان را انسان بنامد از عنایات پروردگار محروم میشود، تا چه رسد به اینکه بخواهد برای آنها رتبه و مقامی قائل شود)».
ادامه دارد...
📗حسینعلی نوری، بدیع، نسخه خطی، ص۲۱۳،۱۴۰.
#بابیت_بهائیت
#صهیونیست
💀@bahaiyat💀
2_1152921504646889509.mp3
247.1K
🕸بهائیت و بزرگ نمایی
#بابیت_بهائیت
💀@bahaiyat💀
🕸شباهت بهائیت و صهیونیست(۳)
رهبر بهائیان مدعی بود که شیطان با مادر مخالیفنش زنا کرده است: «قُل مَن کان فِی قَلبه بُغض هذا الغُلام فقد دَخل الشیطان علی فراش اُمّه»؛ «بگو هر کس در قلبش دشمنی این غلام (بهاءالله) را داشته باشد، قطعاً شیطان در بستر و رختخواب مادرش رفته است». اما تفکر خودبرتربینی بهائیت، به سخنان دگرستیزانه محدود نشده و بهائیان مأمورند تا از اسلاف سفاک خود که مأموریت داشتند، تمامی مخالفینشان را نسلکشی کنند، با افتخار یاد کنند.
آری! بر خلاف خودبرتربینی دو شجره خبیثه صهیون و بهائیت، خدای تعالی تمامی انسانها را فارغ از رنگ و نژاد و جنسیت، با یکدیگر برابر میداند و تنها ملاک برتری را میزان ایمان انسانها معرفی میفرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»؛[۱] «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است».
📗اشراق خاوری، گنج شایان، بی جا: مؤسسه ملّی مطبوعات امری، ۱۲۴ بدیع، ص۷۹.
📗عباس افندی، مکاتیب، نسخه الکترونیکی، ج۲، ص۲۶۶.
📗[۱]سوره حجرات، آیه ۱۳.
#بابیت_بهائیت
#اسرائیل
#صهیونیست
💀@bahaiyat💀
🔸تبعید به ماکو
باب پس از مدتی و در ژانویه ۱۸۴۷ به دستور محمّد شاه قاجار به سمت تهران حرکت کرد. اما صدر اعظم او حاجی میرزا آقاسی از حضور سید علیمحمد باب در تهران نگران شد و با شاه تصمیم گرفتند بدون این که باب وارد تهران شود او را به ماکو، واقع در شمال غربی ایران بفرستند. به گفتهٔ محمدعلی ناظمالشریعه، باب در ماکو تعالیم نقطویه را آموخت و آنها را مستقیماً در کتاب بیان وارد کرد. زیرا شباهتهای غیرقابل انکاری بین نقطویه و بابیه وجود دارد: باورهایی در مورد انتقال روح، افراط در تاویل قرآن و احادیث، ادعای نسخ شریعت اسلام، و علاقهٔ شدید به عدد ۱۹. به همین دلیل سید علیمحمد شیرازی بعد از گذراندن مدت زمانی در خارج از شهر تهران و بدون آنکه بتواند با شاه ملاقات داشته باشد، بنا بر نامهای از طرف شاه به تبریز تبعید شد و سپس در قلعهٔ ماکو در منطقهای به همین نام زندانی شد. آن مکان از این جهت مناسب بود که محصور میان دول روس و عثمانی و بعید از همه جا بود و در نتیجه کسی به سوی باب جذب نمیشد؛ ولی حتی در ماکو هم نتوانستند مانع تماس باب با طرفدارانش شوند و در آنجا نیز نامههایی به باب میرسید یا طرفدارانش به ملاقات او میآمدند. علیخان در آن زمان فرماندار ماکو بود و بهزودی بعد از رسیدن او به ماکو، باب به تبریز احضار شد و دوباره در ارتباط با تعالیمش توسط برخی از روحانیون ارشد مورد بازجویی قرار گرفت. باب حدود شش ماه در ماکو ماند و سپس دولت که فهمید پیروانش هنوز در دستیابی به او موفق هستند، او را برای حبسی شدیدتر به قلعه چهریق فرستاد.
📗یکسال در میان ایرانیان، ص۷۸–۷۶
#بابیت
#محمدعلی_باب
💀@bahaiyat💀
🕸حقیقت بهائیت:
سرسپردگی بهائیت به آمریکا
هرچند که بهائیت در تلاش است تا خود را به عنوان دینی الهی معرفی کند، اما شواهد بسیاری از سرسپردگی این فرقهی ساخت استعمار به قدرتهای بزرگ دارد.
از اینرو در گزارش محرمانهی نمایندهی ایران در آمریکا (مورخ ۳۰ رمضان ۱۳۱۸ قمری)، حضور و فعالیت بهائیت در شهر شیکاگوی آمریکا به اطلاع مقامات ایرانی رسید. در گزارش ۱۲ جمادی الأولی سال ۱۳۱۹ نیز نمایندگی ایران خاطرنشان ساخت که بهائیان، اخبار ایران را به دقت پیگیری کرده و از تحت فشار قرار دادن دولت ایران در محافل سیاسی فرهنگی آمریکا، به منظور آزادی بیشتر بهائیان در ایران فروگذار نمیکنند.
اما به راستی چگونه فرقهای که ادعای الهی بودن دارد، برای تحت فشار قرار دادن کشورمان، به دامن آمریکای جنایتکار (به عنوان تنها استفاده کنندهی سلاح مرگبار هستهای، عامل کودتا، قتلعام و جنایت در ایران، ویتنام، عراق، افغانستان و...) چنگ میزند؛ حال آنکه خدای تعالی صراحتاً فرموده است: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ [هود/۱۱۳]؛ و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب میشود آتش شما را فرا گیرد؛ و در آن حال، هیچ ولیّ و سرپرستی جز خدا نخواهید داشت؛ و یاری نمیشوید».
📗مؤسسهی مطالعات تاریخ معاصر ایران، فصلنامه تخصصی تاریخ معاصر ایران، سال ۱۳، بهار ۱۳۸۸، ش: ۵۰، ص ۶۰.
#بهائیت
#محمدعلی_باب
💀@bahaiyat💀
📜قالَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
مَا عَرَفَ اَللَّهَ مَنْ شَبَّهَهُ بِخَلْقِهِ وَ لاَ وَصَفَهُ بِالْعَدْلِ مَنْ نَسَبَ إِلَيْهِ ذُنُوبَ عِبَادِهِ.
📄رسول الله صلّى اللّه عليه و آله فرمودند:
خدا را نشناخته هركه او را به آفريدگانش تشبيه كرده و او را به عدالت وصف نكرده، هركه گناهان بندگانش را به او نسبت داده است.
ــــــــــــــــــــ
📚 توحید صدوق ج ۱، ص ۴۷
#حدیث_روز
💀@bahaiyat💀
❇️محل برگزاری جلسه علما با سید علیمحمد شیرازی در تبریز که اکنون به نام مسجد صاحبالامر شناخته میشود
🍀انتقال به تبریز و عودت به چهریق
باب را مجدّداً به تبریز فرستادند و به علما دستور داده شد تا حکم نهایی را در مورد او صادر نمایند. علما هم مجلسی با حضور ناصرالدین میرزا ولیعهد محمدشاه تشکیل دادند و در آن مجلس از باب سوالاتی در مورد ادعای او پرسیدند. ادوارد براون مینویسد: اقدام قانونی علیه باب تماماً با شرمآورترین بیانصافیها و بیاحترامیها همراه بود. آنها به او گفتند: «اگر تو دروازه دانش هستی البته باید قادر باشی به هر سؤالی که ما انتخاب میکنیم و میپرسیم جواب دهی.» و بیدرنگ شروع به پرسش دربارهٔ اصطلاحات و ریزهکاریهای فنی طب، دستور زبان، فلسفه و منطق و امثال آن کردند. بهگفته عباس امانت، استاد تاریخ دانشگاه ییل، ناصرالدین میرزا، ولیعهد آن زمان پس از محاکمه تبریز حس کرد یا میباید در برابر روحانیون قدرتمند تبریز بایستد یا از آن خطرناکتر منتظر ناآرامی از طرف پیروان باب باشد. در این بین مشاوران وی تدبیری پیشنهاد کردند که پزشکان خود را بفرستد تا باب را معاینه کنند. تشخیص آنها قابل پیشبینی بود و به گفته ویلیام کورمیک، یکی از پزشکان مخصوص وی، تدبیری مصلحتآمیز برای نجات جان باب بود. آنها با نظری دایر بر جنون باب، خواستند جان باب را نجات دهند. کورمیک سالها بعد نوشت: «گزارش ما در آن موقع به شاه به گونهای بود که جان او [یعنی باب] را نجات دهد.»
📗عباس امانت (۱۳۸۳)، «اندرزی برای شاهزادگان»، قبله عالم، نشر کارنامه، ص۱۴۳
#بهائیت
#محمدعلی_باب
💀@bahaiyat💀
📗 معرفی کتاب
🔹کتاب بهائیان ایران، مجموعهای از یازده مقاله است که به نوعی به بررسی بهائیت در ادوار تاریخی قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی پرداخته و طیف وسیعی از موضوعات مانند:
🔻تغییر مذهب سایر اقلیتهای مذهبی در ایران به بهائیت، اندیشههای بهائی و نقش بهائیان در ارتقای جایگاه زنان، ظهور آموزش مدرن، بهداشت و مشروطیت، آزار و اذیت بهائیان در ایران و سکولار و اسلامگرا، گفتمان ضد بهائی در ایران، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
🔸در این کتاب، جامعه بهائی ایران را بزرگترین اقلیت مذهبی غیرمسلمان کشور معرفی شده و تأکید میکند که: این مجموعه مقالات بررسی جامعی از تحولات اجتماعی و تاریخی جامعه بهائی و نقش آن در شکل دادن به ایران مدرن ارائه میدهد.
♦️به گفته کتاب: محور اصلی این مطالعه، شخصیت پیشگام جامعه بهائی در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم است، با فصلهائی که به بررسی نقش زنان در جامعه بهائی، تأثیر مدارس بهائی بر جامعه ایران، مشارکت بهائیان در ابتکارات بهداشت عمومی و تأثیر تفکر بهائی و عملکرد تکتک بهائیان بر انقلاب مشروطه ۱۹۰۶ - ۱۹۱۱ است.
🔹گرویدن به قرقه بهائی در مقیاس وسیع از سوی جوامع یهودی و زرتشتی، موضوع مهم دیگری است که از سوی نویسندگان به آن پرداخته شده است.
🔸در این کتاب تأکید شده که: اگرچه آزار و اذیت بهائیان توجه رسانههای غربی را به خود جلب کرده است، اما تا کنون تعداد کمی از محققانی که در زمینه ایران شناسی فعالیت میکنند، تاریخچه یا جزئیات این آزار و اذیت را نوشتهاند.
🔺در اینجا، پنج شخصیت برجسته در این زمینه و به جنبههای مختلف این آزار از جمله پیشینه تاریخی آن، نگرش ایرانیان سکولار، آزار و اذیت قبل و بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ و دیدگاههای حقوق بشر را مورد بررسی قرار دادهاند.
📌فهرست کتاب:
۱- مقاله اول: انتظارات مسیحائی و هویتهای در حال تحول: گرویدن یهودیان ایرانی به آئین بهائی، نویسنده: مهرداد امانت
۲- مقاله دوم: گرویدن زرتشتیان به آئین بهائی، نویسنده: فریدون وهیمان
۳- مقاله سوم: تشویق آموزنده: الواح بهاءالله و عبدالبهاء به زنان بهائی در ایران و هند، نویسنده: دومینیک پرویز بروکشا
۴- مقاله چهارم: مدرسه بهائی در ایران، نویسنده: موجان مؤمن
۵- مقاله پنجم: ابتکارات بهداشتی بهائیان در ایران: بررسی مقدماتی، نویسنده: سینا فاضل و مینو فؤادی
۶- مقاله ششم: گفتارهای بهائی در باره انقلاب مشروطه، نویسنده: کیوان میلانی
۷- مقاله هفتم: بُعد تطبیقی پرونده بهائی و چشماندازها، برای تغییر در آینده، نویسنده: الیز ساناساریان
۸- مقاله هشتم: ریشههای تاریخی آزار و اذیت بابیان و بهائیان در ایران، نویسنده: عباس امانت
۹- مقاله نهم: آناتومی تعصب: تأملاتی درباره بهائیت ستیزی سکولار در ایران، نویسنده: ایله چهاری
۱۰- مقاله دهم: بهائیت و اسلامستیزی در ایران، نویسنده: محمد توکلی ترقی
۱۱- مقاله یازدهم: گفتمان و عملکرد نقض حقوق بشر بهائیان ایرانی در جمهوری اسلامی ایران نویسنده: رضا افشاری
#بهائیت
#معرفی_کتاب
💀@bahaiyat💀
1_1343388222.mp3
1.45M
⭕️ سوال
❓فرقه ی بهائیت باورشان چی هست و فرقش با وهابیت چیست؟
🎙استاد #محمدی_شاهرودی
#بابیت_بهائیت
💀@bahaiyat💀
📜عَنْ الرِّضا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
إِنَّ اَللَّهَ كَمَا وَصَفَ نَفْسَهُ أَحَدٌ صَمَدٌ نُورٌ، ثُمَّ قَالَ: «بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ» فَقُلْتُ لَهُ: أَ فَلَهُ يَدَانِ هَكَذَا وَ أَشَرْتُ بِيَدِي إِلَى يَدِهِ فَقَالَ: لَوْ كَانَ هَكَذَا كَانَ مَخْلُوقاً.
📄امام رضا علیه السلام می فرمایند:
همانا خداوند متعال همانطور که خود را توصیف کرده یکتای بی نیاز نور است
سپس فرمودند: «بلکه دستان او باز است»
عرض کرد: آیا خداوند دست دارد؟ و راوی به دستانش اشاره کرد
فرمودند: اگر اینگونه دست داشته باشد مخلوق است.
ــــــــــــــــــــ
📚 تفسير عیاشی ج ۱، ص ۳۳۰
#حدیث_روز
💀@bahaiyat💀
💠بازماندههای قلعه چهریق در سال ۲۰۰۸ میلادی که در کنار رودخانه زولا در شهرستان سلماس قرار دارد
بهگفته مک ایون باب بهصورت غیررسمی در مجلس علما از سوی بسیاری از علمای حاضر محکوم به مرگ شد. اما رأی بر جنون در این زمان مطرح شد تا مانع اعدام باب شوند. محمد ترابیان در کتاب حالات و مقالات استاد شهاب فردوسی در این خصوص مینویسد: «اینکه در برخی کتابها نوشتهاند سید باب مخبط و مجنون بودهاست از انصاف و عدالت دور است زیرا همهٔ آثار او حکایت از یک مجذوب فریفته به افکار خود دارد و در همه موارد به مقدسات اسلامی جداٌ احترام میگذارد و به اصول و نوامیس اخلاقی و اجتماعی کاملاً متوجهاست و مطلقاً علایم جنون در آثار وی دیده نمیشود.»
ادوارد براون مینویسد:
به همین دلیل باب به زور از قلعه چهریق به تبریز برده شد و یک بار دیگر در برابر قضاتی که حکمشان نتیجه قطعی بود مورد بازخواست قرار گرفت. محکمهای که او اکنون به آن تن درداده بود چیزی جز یک سری اهانتها و بیاحترامیهای مکرر نبود. به هر حال شکنجهگران او نگران گرفتن یک نتیجه بودند و آن اینکه رسماً باب را وادار کنند از تعالیمی که میآموزد صرف نظر کند. اما آنها قادر به انجام آن نشدند.
📗ترابیان فردوسی، محمد (۱۳۸۳). حالات و مقالات استاد شهاب فردوسی (به پارسی). ایران: صحیفه خرد. ص. ۴۱۳.
📗«هفتم- باب در ماکو، قتل». مذاهب ملل متمدنه - تاریخ -سیدعلی محمد معروف به باب (به پارسی). ترجمهٔ فره وشی، ع. م. ص. ۴۰۳.
#بابیت_بهائیت
#محمدعلی_باب
💀@bahaiyat💀
💠بازماندههای سنگچینهای قلعه چهریق (محل زندان سید علیمحمد شیرازی) در سال ۱۳۹۰
🔹مسیو نیکلا منشی اول
سفارت فرانسه در ایران مینویسد:
بنابراین معلوم میشود که باب بهسختی در محبس میگذراند و شکایت دارد و نسبتاً مدت آنهم طولانی بودهاست زیرا که برحسب مدارکی که ما شرح دادیم در سال ۱۲۶۴ به ماکو رفت و اجرای قتلش در ۲۷ شعبان ۱۲۶۶ واقع شد مطابق با ۸ ژوئیه ۱۸۵۰. ولی قبل از اجرای قتل، محبس او را تغییر دادند و از ماکو به قلعه چهریق بردند.
در صفحه بعد از ۱۳۲ کتاب نقطةالکاف که به همت ادوارد براون منتشر گردیدهاست در ذیل تصویر این قلعه و رودخانه نوشته شدهاست.
قلعه چهریق در نزدیک ارومیه در آذربایجان که میرزا علیمحمد باب قبل از اعدام در آنجا محبوس بوده و به جبل شدید از آن تعبیر میکند.
در اینجا فقط با نامهای مخفی شده در گردو یا نوشتههایی که به صورت ضدآب دوخته شده بودند و در شیر غوطه ور شده بودند و امثال اینها ارتباط بین باب و پیروانش ممکن بود. باب که اکنون محکوم به بیش از سه سال حبس شدید شده بود، عملاً نمیتوانست بهطور مستقیم مسئول گرایش پیروانش به دفاع مسلحانه باشد. با این وجود دولت او را سرچشمه آن تعالیمی میدانست که کل امپراتوری ایران را دچار تشنج کرده بود و تصمیم به مرگ او گرفت. آنان تصور میکردند که با مرگ او کل جنبش باید از هم بپاشد.
📗کاشانی، میرزاجانی (۱۹۱۰). «حرکت دادن آنجنابرا از قلعه ماکو بقلعه چهریق». در پرسان، سوپل. نقطةالکاف. ادوارد براون. لیدن هلند: ص. ۱۳۲.
📗ترابیان فردوسی، محمد، حالات و مقالات استاد شهاب فردوسی (به پارسی). ایران: صحیفه خرد. ص. ۴۱۳.
#بابیت
💀@bahaiyat💀