eitaa logo
فرقه های بابیت و بهائیت
17.8هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
34 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
2_1152921504646891316.mp3
127.9K
🕸رابطه بابیان با آمریکا 💀@bahaiyat💀
📗 معرفی کتاب اکتاب بهائیان نظامی در حکومت پهلوی دوم به قلم آقای شاداب عسگری از پژوهشگران حوزه نظامی و دفاع مقدس در ۷۴۰ صفحه روانه بازار نشر شده است. 💀@bahaiyat💀
فرقه های بابیت و بهائیت
📗 معرفی کتاب اکتاب بهائیان نظامی در حکومت پهلوی دوم به قلم آقای شاداب عسگری از پژوهشگران حوزه نظامی
📗معرفی کتاب بهائیان نظامی در حکومت پهلوی دوم کتاب بهائیان نظامی در حکومت پهلوی دوم نوشته شاداب عسگری است.  یکی از مباحث مهم تاریخی حکومت پهلوی دوم، حضور فعال و تأثیرگذار بهائیان در ارتش شاهنشاهی است که از بدو تشکیل این حکومت تا آخرین روزهای حیات آن با قوت ادامه داشت. درباره کتاب بهائیان نظامی در حکومت پهلوی دوم رشد و ارتقاء حداقل ۴۵ نفر از بهائیان نظامی به درجات بالای نظامی و قرار گرفتن در سلک «تیمساران شاهنشاهی» موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور نمود. به خصوص آنکه، حضور این عده در رأس هرم ارتش، با توجه به درجه و شغل آن‌ها و خصوصاً دیدگاه آن‌ها نسبت به کشور، به طور حتم منشأ تأثیرات غیرقابل انکاری در امنیت ملی ایران بود. در این اثر به موضوعاتی همچون اشتغال بهائیان در حکومت پهلوی دوم، عملکرد بهائیان نظامی در حکومت پهلوی، جایگاه «نظامی‌گری» در فرقه‌ی بهائیت، آشنائی با تعدادی از بهائیان نظامی و حضور آن‌ها با هدف نفوذ پرداخته شده است. 🔹بخشی از کتاب بهائیان نظامی در حکومت پهلوی دوم وضعیت اقتصادی کشور بحرانی بود و قحطی و رکود بازار همه جا را فراگرفته بود. از طرفی بیماری‌های واگیردار مانند وبا، طاعون و جنگ‌های داخلی و خارجی، هزاران نفر را از بین برده بود. این آفات، هم از شمار مردم می‌کاست و هم بنیه و روحیهٔ بازماندگان را تضعیف می‌نمود، در نتیجه به اقتصاد کشور لطمه زیادی وارد شده بود. در چنین شرایط اقتصادی و با توجه به آسیب‌های فراوانی که به روحیهٔ مردم به‌دلیل شکست در جنگ‌ها وارد شده بود، احتمال گرایش مردم به روزنهٔ امیدی که منجی عالم بشریت باشد و جهان را پر از عدل و داد کرده و ریشهٔ فقر را بخشکاند، افزایش می‌یافت. سنگینی فشارهای روزافزون و طاقت‌فرسای اقتصادی بر پیکرِ جامعهٔ عصر قجر، تنش‌های شدید و غیرقابل تحملی در مردم پدید آورد. دستگاه حاکمه در قالب فئودالیسم، مردم را به بند کشیده و برده‌گونه تمام حقوقشان را پایمال می‌کرد. در آن زمان آنچه به حساب نمی‌آمد، مردم بودند و آنچه صرفاً مدنظر و هدف نهایی بود، منافع سران و زمامداران بود که مملکت را ملک شخصی خویش برشمرده و دست به تاراج می‌زدند. هرچه از زمان حکمرانی اهل زور و قدرت می‌گذشت، ایران ضعیف‌تر و بیمارتر و مردم بیچاره‌تر و فقیرتر و ناتوان در انتظار راه چاره به هر دری و هر جایی می‌زدند. نابودی و حراج مملکت به بهای فقر و فلاکت ملت تنگناهای شدید اجتماعی را به اوج رسانید. غفلت دولتمردان نسبت به تمام امور و بی‌بند و باری کاخ‌نشینان دیگر جایی برای تحمل و تداوم روند چپاول باقی نگذاشت. مردم ایران از ظلم و بی‌عدالتی‌ها جداً به ستوه آمده بودند. علاوه بر ظلم و بی‌کفایتی پادشاهان قاجار در ادارهٔ امور کشور، نفوذ بی‌چون و چرای بیگانگان در ایران و فرمانبری محض قاجار در برابر سلطهٔ انگلیس و روسیه و بازگذاشتن دست بیگانگان در امور داخلی ایران، روحیهٔ عمومی مردم ایران را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و شکاف عمیقی بین دولت و ملت به وجود آورده بود. نفوذ بهائیت در حوزه نظامی به عنوان یکی از مهمترین ارکان دوره پهلوی آن هم در عین ادعای فرقه مبنی حرام بودن دخالت در سیاست و ممنوعیت حمل سلاح، از برنامه ریزی‌های هدفمند تشکیلات بهایی برای سلطه و پیاده‌سازی برنامه های فرقه بود که در این کتاب با ارائه صدها صفحه مدرک مستند مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است. این اثر بعد از سالها تحقیقات گسترده نویسنده در قالبی موضوع بندی شده و متمرکز از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. این کتاب به قلم آقای شاداب عسگری از پژوهشگران حوزه نظامی و دفاع مقدس در ۷۴۰ صفحه روانه بازار نشر شده است. 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 | متن پیام: باسلام و عرض ارادت در ایتا کانالی زدیم به نام ادیان و مذاهب. ✍سلام استفاده از مطالب کانال بی قید و شرط مجاز است. درباره تبلیغات با کانون تبلیغاتی قاصدک صحبت کنید.
فرقه های بابیت و بهائیت
🔹ارتباط بهائیان و صهیونیسم (۱) پروفسور نرمان‌ تیویج‌ یكی‌ از شخصیت‌های‌ سیاسی‌ اسرائیل‌ به‌ پاس‌ خ
🔹ارتباط بهائیان و صهیونیسم (۳) پروفسور نرمان‌ تیویج‌ یكی‌ از شخصیت‌های‌ سیاسی‌ اسرائیل‌ به‌ پاس‌ خدمات‌ بهائیان‌ به‌ اسرائیل‌ نوشت‌: «امر بهائی‌ كه‌ مركز آن‌ حیفا و عكاست‌ و این‌ دو مدینه‌ زیارتگاه ‌پیروان‌ آن‌ است‌ به‌ درجه‌ای‌ از پیشرفت‌ و تقدم‌ نایل‌ گشته‌ كه‌ مقام‌ دیانت‌ جهانی‌ و بین‌المللی‌ را نموده‌ است به‌ همین‌ جهت‌ بهائیان‌ در بسیاری‌ از كشورها به‌ نفع‌ دولت ‌اسرائیل‌ جاسوسی‌ می‌كنند.» نفوذ عناصر بهائی‌ در سازمان‌ حكومتی‌ ایران‌ از زمان‌ رضاشاه‌ آغاز شد. رضاشاه‌ به‌ دلیل‌ بیگانگی‌ با پیكره‌ و سنن‌ جامعه‌ ایران‌ «كسانی‌ را در مناصب‌ مهم‌ دولتی‌ می‌گماشت‌ كه‌ مانند خود او بیگانه‌ یا معارض‌ با این‌ بافت‌ بودند. بدین‌سان‌ افراد وابسته‌ به‌ گروه‌های‌ دینی‌ خاص‌ به‌ ویژه‌ بابی‌ها و بهائی‌ها» را در اداره‌‌ دیوانسالاری‌ به‌ كار گماشت‌ كه‌ به‌ زودی‌ «به‌ قدرت‌ برتر سیاسی‌ و اقتصادی‌ ایران‌» تبدیل‌ شدند. رضاشاه ‌حتی‌ یك‌ سرگرد بهائی‌ را به‌ نام‌ اسدالله‌ صنیعی‌، آجودان‌ مخصوص‌ ولیعهد قرار داد. صنیعی‌ بعداً به‌ درجه‌‌ سپهبدی‌ رسید و مشاغل‌ حساسی‌ را به‌دست‌ آورد. نفوذ و قدرت‌ بهائیان‌ بعد از سقوط‌ رضاشاه‌ موجب‌ واكنش‌ آیت‌الله‌ بروجردی‌ گردید. آیت‌الله‌ بروجردی‌ با حمایت‌ از سخنرانی‌های‌ كوبنده‌‌ آقای‌ فلسفی‌ كه‌ از رادیو پخش‌ می‌شد، حركت‌هایی‌ علیه‌ بهائیان‌ آغاز كرد كه‌ با حمایت‌ محمدرضاشاه‌ از بهائیان‌ حركت‌ ضدبهائی‌ او عقیم‌ ماند. بهائیان‌ چنان‌ در اركان‌ حكومت‌ نفوذ یافته‌ بودند كه‌ حتی‌ پزشك‌ مخصوص‌ شاه‌ یك ‌افسر بهائی‌ به‌نام‌ سپهبد عبدالكریم‌ ایادی‌ بود. ایادی‌ چنان‌ مورد توجه‌ دربار بود كه‌ هرروز به‌ دربار می‌رفت‌ و از ثریا، ملكه‌‌ ایران‌، دیدن‌ می‌كرد. به‌ گفته‌‌ ملكه‌: «لبخندهایش‌ بیش‌ از همه‌‌ درمان‌ها ارزش‌ داشت‌. هنگامی‌ كه‌ مبارزات‌ روحانیت‌ علیه ‌بهائیت‌ به‌ اوج‌ رسید دیگر به‌ دیدن‌ ثریا نرفت‌. ثریا بسیار «نگران‌» شد و موضوع‌ را از شاه‌ جویا شد، شاه‌ گفت‌: «دكتر ایادی‌ در یك‌ خانواده‌‌ بهائی‌ به‌ دنیا آمده‌ و این‌ روزها بزرگ‌ترین‌ مجتهد تهران‌، مردم‌ را علیه‌ این‌ گروه‌ مذهبی‌ برانگیخته‌ است‌. بهتر است‌ فعلاً در دربار آفتابی‌ نشود». پس‌ از فروكشی‌ شورش‌ علیه‌ بهائیان‌، ایادی‌ از ایتالیا به‌ دربار ایران‌ بازگشت‌ و به‌ عنوان‌ پرقدرت‌ترین‌ عنصر سیاست‌ ایران‌ درآمد تا جایی‌ كه‌ ارتشبد فردوست‌، یار شاه‌، می‌نویسد:«می‌توان‌ كتابی‌ نوشت‌ كه‌ آیا ایادی‌ بهائی‌ بر ایران‌ سلطنت‌ می‌كرد یا محمدرضا پهلوی‌؟» بهائیان‌ در اثر حمایت‌های‌ رژیم‌ در مدت‌ كوتاهی‌ چنان‌ از رشد سریع‌ و نفوذ در اركان‌ حكومت‌ برخوردار شدند كه‌ طبق‌ گزارشی‌ كه‌ ساواك‌ در سال‌ ۵۱ تهیه‌ كرده‌ است‌، اسامی‌ ۱۱۲ نفر از افسران‌ شاغل‌ در مراكز حساس‌ ارتش‌، شهربانی‌ و ژاندارمری‌ و ۵۶ نفر كارمند عالی‌رتبه‌ از وزارت‌ تا مدیریت‌ نام‌ برده‌ شده‌ است‌. این‌ مشاغل ‌حساس‌ترین‌ پست‌ها از وزارت‌ تا ریاست‌ كتابخانه‌‌ ارتش‌ می‌باشد. بدیهی‌ است‌ كه‌ لیستی‌ كه‌ ساواك‌ تهیه‌ كرده‌ لیست‌ كاملی‌ از بهائیان‌ شاغل‌ در نیروهای‌ مسلح‌ و ادارات‌ دولتی‌ نیست‌. بهائیان‌ در مدت‌ كوتاهی‌ بعد از جریان‌ انقلاب‌ سفید پست‌های‌ حساسی‌ را به‌ اشغال ‌خود درآوردند. از جمله‌: سپهبد اسدالله‌ صنیعی‌، وزیر جنگ‌ كابینه‌‌ حسنعلی‌ منصور. امیرعباس‌ هویدا، وزیر دارایی‌ دولت‌ حسنعلی‌ منصور و نخست‌وزیر بعدی‌. منصور روحانی‌، مدیر عامل‌ سازمان‌ آب‌ تهران‌، وزیر آب‌ و برق و وزیر كشاورزی‌ در دولت‌ هویدا. لیلی‌ امیر ارجمند، رئیس‌ كتابخانه‌‌ دانشگاه‌ ملی‌، رئیس‌ كتابخانه‌‌ ملی‌ نفت‌، مشاور مخصوص‌ فرح‌، مدیر برنامه‌های‌ آموزشی‌ ولیعهد. سرلشكر پرویز خسروانی‌، معاون‌ فرماندهی‌ كل‌ ژاندارمری‌ در سال‌ ۱۳۴۳، معاون ‌نخست‌وزیر و سرپرست‌ سازمان‌ تربیت‌بدنی‌ در دوره‌ی‌ هویدا. عطاءالله‌ خسروانی‌، وزیر كار. فرخ‌رو پارسا، وزیر آموزش‌ و پرورش‌. دكتر منوچهر شاهقلی‌ وزیر بهداری‌ و پرویز ثابتی‌ معاون‌ ساواك‌. 📗عبدالله شهبازی، زرسالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران، ج۳، مؤسسه‌ مطالعات و پژوهش سیاسی، ۱۳۷۹، ص ۷۸ 📗خاطرات حسین فردوست، ص ۵۶ 📗روح‌الله حسینیان، بیست سال تكاپوی اسلامی شیعی در ایران، صص۳۹۶ـ ۴۰۵ 📗ثریا اسفندیاری، كاخ تنهایی، ترجمه‌ نادعلی همدانی، ص ۱۴۷ 📗خاطرات حسین فردوست، ص ۳۰۲ 📗آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی، پرونده‌ بهائیان، گزارش شماره۴۳۷۶۴/۲۰/هـ/۲۱ تاریخ ۵۱/۹/۱۴، سند شماره‌ ۱۴در صفحه‌ ۱۹۷ 💀@bahaiyat💀
🕸مقام اعلی؛ مقبره باب در حیفا👆 جسد باب و انیس که با او تیرباران شده‌بود در خندقی انداخته شد. این کار جاستین شیل نماینده وقت انگلیس در ایران را بر این داشت که در نامه‌ای به نخست‌وزیر انگلستان این عمل را وحشیانه بنامد. در عین حال منابع بابی می‌گویند که جسد باب با تلاش سلیمان‌خان میلانی به تهران منتقل شده و در مکانی مخفی در امامزاده حسن دفن شد. ازلیان معتقدند جسدش در همان‌جا مانده‌است. از سوی دیگر منابع بهائی معتقدند باقی‌مانده‌های جسد با دستور بهاءالله از امامزاده حسن خارج شده و برای ۵۰ سال مخفیانه از جایی به جای دیگر برده شده و سرانجام در دامنه کوه کرمل مشرف به شهر حیفا در مقام اعلی دفن شده‌است. معتقدین به کتاب بیان (بیانی‌ها) محل دفن پیکر سید علی‌محمد شیرازی و محمدعلی زنوزی را در امامزاده معصوم تهران می‌دانند و این مکان را یکی از اماکن زیارتی خویش می‌دانند. ادوارد براون معتقد است که سلیمان خان و چند نفر از بابیان اجساد را از بیرون شهر برداشته و به تهران فرستادند. اجساد در تهران به دستور میرزا یحیی، جوانی بیست ساله که جانشین باب بوده، به امامزاده معصوم واقع در سر راه همدان، نزدیک رباط کریم منتقل شدند. بعد از ۱۷ یا ۱۸ سال بهائیان اجساد را به جایی دیگر منتقل کردند. 📗مهدی پرپنچی (۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶). «"دین ایرانی" در کوه کَرمَل». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۵. 📗 یک سال در میان ایرانیان (به پارسی)، ترجمهٔ منصوری، ذبیح‌الله. ایران: کانون معرفت، ص ۷۹. 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️خدا را مانند نیست▪️ ــــــــــــــــــــ 📜قالَ الإِمامُ موسیٰ بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِما اَلسَّلاَمُ: إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لاَ يُشْبِهُهُ شَيْءٌ أَيُّ فُحْشٍ أَوْ خَناً أَعْظَمُ مِنْ قَوْلِ مَنْ يَصِفُ خَالِقَ اَلْأَشْيَاءِ بِجِسْمٍ أَوْ صُورَةٍ أَوْ بِخِلْقَةٍ أَوْ بِتَحْدِيدٍ وَ أَعْضَاءٍ تَعَالَى اَللَّهُ عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيراً. 📄امام کاظم علیه السلام فرمودند: خداى تعالى را چيزى مانند نيست، چه دشنام و ناسزائى بزرگتر است از گفته كسى كه خالق همه چيز را به جسم يا صورت يا مخلوقش يا محدوديت و اعضاء توصيف كند خداى ازين گفتار بسيار برترى دارد. ــــــــــــــــــــ 📚 کافی شریف ج ۱، ص ۱۰۵ 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا