eitaa logo
فرقه های بابیت و بهائیت
17.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
35 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
2_1152921504646890032.mp3
980.1K
🕸اعترافات سران بابیه و بهائیه به خاتمیت پیامبر 💀@bahaiyat💀
2_1152921504646890264.mp3
539.5K
🕸ادعای نبوت و الوهیت باب 💀@bahaiyat💀
📗 معرفی کتاب 🔹کتاب بهائیان ایران، مجموعه‌ای از یازده مقاله است که به‌ نوعی به بررسی بهائیت در ادوار تاریخی قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی پرداخته و طیف وسیعی از موضوعات مانند: 🔻تغییر مذهب سایر اقلیت‌های مذهبی در ایران به بهائیت، اندیشه‌های بهائی و نقش بهائیان در ارتقای جایگاه زنان، ظهور آموزش مدرن، بهداشت و مشروطیت، آزار و اذیت بهائیان در ایران و سکولار و اسلام‌گرا، گفتمان ضد بهائی در ایران، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 🔸در این کتاب، جامعه بهائی ایران را بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی غیرمسلمان کشور معرفی شده و تأکید می‌کند که: این مجموعه مقالات بررسی جامعی از تحولات اجتماعی و تاریخی جامعه بهائی و نقش آن در شکل‌ دادن به ایران مدرن ارائه می‌دهد. ♦️به گفته کتاب: محور اصلی این مطالعه، شخصیت پیش‌گام جامعه بهائی در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم است، با فصل‌هائی که به بررسی نقش زنان در جامعه بهائی، تأثیر مدارس بهائی بر جامعه ایران، مشارکت بهائیان در ابتکارات بهداشت عمومی و تأثیر تفکر بهائی و عملکرد تک‌تک بهائیان بر انقلاب مشروطه ۱۹۰۶ - ۱۹۱۱ است. 🔹گرویدن به قرقه بهائی در مقیاس وسیع از سوی جوامع یهودی و زرتشتی، موضوع مهم دیگری است که از سوی نویسندگان به آن پرداخته شده است. 🔸در این کتاب تأکید شده که: اگرچه آزار و اذیت بهائیان توجه رسانه‌های غربی را به خود جلب کرده است، اما تا کنون تعداد کمی از محققانی که در زمینه ایران‌ شناسی فعالیت می‌کنند، تاریخچه یا جزئیات این آزار و اذیت را نوشته‌اند. 🔺در اینجا، پنج شخصیت برجسته در این زمینه و به جنبه‌های مختلف این آزار از جمله پیشینه تاریخی آن، نگرش ایرانیان سکولار، آزار و اذیت قبل و بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ و دیدگاه‌های حقوق بشر را مورد بررسی قرار داده‌اند. 📌فهرست کتاب: ۱- مقاله اول: انتظارات مسیحائی و هویت‌های در حال تحول: گرویدن یهودیان ایرانی به آئین بهائی، نویسنده: مهرداد امانت ۲- مقاله دوم: گرویدن زرتشتیان به آئین بهائی، نویسنده: فریدون وهیمان ۳- مقاله سوم: تشویق آموزنده: الواح بهاءالله و عبدالبهاء به زنان بهائی در ایران و هند، نویسنده: دومینیک پرویز بروکشا ۴- مقاله چهارم: مدرسه بهائی در ایران، نویسنده: موجان مؤمن ۵- مقاله پنجم: ابتکارات بهداشتی بهائیان در ایران: بررسی مقدماتی، نویسنده: سینا فاضل و مینو فؤادی ۶- مقاله ششم: گفتارهای بهائی در باره انقلاب مشروطه، نویسنده: کیوان میلانی ۷- مقاله هفتم: بُعد تطبیقی پرونده بهائی و چشم‌اندازها، برای تغییر در آینده، نویسنده: الیز ساناساریان ۸- مقاله هشتم: ریشه‌های تاریخی آزار و اذیت بابیان و بهائیان در ایران، نویسنده: عباس امانت ۹- مقاله نهم: آناتومی تعصب: تأملاتی درباره بهائیت ستیزی سکولار در ایران، نویسنده: ایله چهاری ۱۰- مقاله دهم: بهائیت و اسلام‌ستیزی در ایران، نویسنده: محمد توکلی ترقی ۱۱- مقاله یازدهم: گفتمان و عملکرد نقض حقوق بشر بهائیان ایرانی در جمهوری اسلامی ایران‌ نویسنده: رضا افشاری 💀@bahaiyat💀
1_1343388222.mp3
1.45M
⭕️ سوال ❓فرقه ی بهائیت باورشان چی هست و فرقش با وهابیت چیست؟ 🎙استاد 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜عَنْ الرِّضا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِنَّ اَللَّهَ كَمَا وَصَفَ نَفْسَهُ أَحَدٌ صَمَدٌ نُورٌ، ثُمَّ قَالَ: «بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ» فَقُلْتُ لَهُ: أَ فَلَهُ يَدَانِ هَكَذَا وَ أَشَرْتُ بِيَدِي إِلَى يَدِهِ فَقَالَ: لَوْ كَانَ هَكَذَا كَانَ مَخْلُوقاً. 📄امام رضا علیه السلام می فرمایند: همانا خداوند متعال همانطور که خود را توصیف کرده یکتای بی نیاز نور است سپس فرمودند: «بلکه دستان او باز است» عرض کرد: آیا خداوند دست دارد؟ و راوی به دستانش اشاره کرد فرمودند: اگر اینگونه دست داشته باشد مخلوق است. ــــــــــــــــــــ 📚 تفسير عیاشی ج ۱، ص ۳۳۰ 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠بازمانده‌های قلعه چهریق در سال ۲۰۰۸ میلادی که در کنار رودخانه زولا در شهرستان سلماس قرار دارد  به‌گفته مک ایون باب به‌صورت غیررسمی در مجلس علما از سوی بسیاری از علمای حاضر محکوم به مرگ شد. اما رأی بر جنون در این زمان مطرح شد تا مانع اعدام باب شوند. محمد ترابیان در کتاب حالات و مقالات استاد شهاب فردوسی در این خصوص می‌نویسد: «اینکه در برخی کتاب‌ها نوشته‌اند سید باب مخبط و مجنون بوده‌است از انصاف و عدالت دور است زیرا همهٔ آثار او حکایت از یک مجذوب فریفته به افکار خود دارد و در همه موارد به مقدسات اسلامی جداٌ احترام می‌گذارد و به اصول و نوامیس اخلاقی و اجتماعی کاملاً متوجه‌است و مطلقاً علایم جنون در آثار وی دیده نمی‌شود.» ادوارد براون می‌نویسد: به همین دلیل باب به زور از قلعه چهریق به تبریز برده شد و یک بار دیگر در برابر قضاتی که حکمشان نتیجه قطعی بود مورد بازخواست قرار گرفت. محکمه‌ای که او اکنون به آن تن درداده بود چیزی جز یک سری اهانت‌ها و بی‌احترامی‌های مکرر نبود. به هر حال شکنجه‌گران او نگران گرفتن یک نتیجه بودند و آن اینکه رسماً باب را وادار کنند از تعالیمی که می‌آموزد صرف نظر کند. اما آن‌ها قادر به انجام آن نشدند. 📗ترابیان فردوسی، محمد (۱۳۸۳). حالات و مقالات استاد شهاب فردوسی (به پارسی). ایران: صحیفه خرد. ص. ۴۱۳. 📗«هفتم- باب در ماکو، قتل». مذاهب ملل متمدنه - تاریخ -سیدعلی محمد معروف به باب (به پارسی). ترجمهٔ فره وشی، ع. م. ص. ۴۰۳. 💀@bahaiyat💀
💠بازمانده‌های سنگچین‌های قلعه چهریق (محل زندان سید علی‌محمد شیرازی) در سال ۱۳۹۰ 🔹مسیو نیکلا منشی اول سفارت فرانسه در ایران می‌نویسد: بنابراین معلوم می‌شود که باب به‌سختی در محبس می‌گذراند و شکایت دارد و نسبتاً مدت آنهم طولانی بوده‌است زیرا که برحسب مدارکی که ما شرح دادیم در سال ۱۲۶۴ به ماکو رفت و اجرای قتلش در ۲۷ شعبان ۱۲۶۶ واقع شد مطابق با ۸ ژوئیه ۱۸۵۰. ولی قبل از اجرای قتل، محبس او را تغییر دادند و از ماکو به قلعه چهریق بردند. در صفحه بعد از ۱۳۲ کتاب نقطةالکاف که به همت ادوارد براون منتشر گردیده‌است در ذیل تصویر این قلعه و رودخانه نوشته شده‌است. قلعه چهریق در نزدیک ارومیه در آذربایجان که میرزا علی‌محمد باب قبل از اعدام در آنجا محبوس بوده و به جبل شدید از آن تعبیر می‌کند. در اینجا فقط با نامه‌ای مخفی شده در گردو یا نوشته‌هایی که به صورت ضدآب دوخته شده بودند و در شیر غوطه ور شده بودند و امثال این‌ها ارتباط بین باب و پیروانش ممکن بود. باب که اکنون محکوم به بیش از سه سال حبس شدید شده بود، عملاً نمی‌توانست به‌طور مستقیم مسئول گرایش پیروانش به دفاع مسلحانه باشد. با این وجود دولت او را سرچشمه آن تعالیمی می‌دانست که کل امپراتوری ایران را دچار تشنج کرده بود و تصمیم به مرگ او گرفت. آنان تصور می‌کردند که با مرگ او کل جنبش باید از هم بپاشد. 📗کاشانی، میرزاجانی (۱۹۱۰). «حرکت دادن آنجنابرا از قلعه ماکو بقلعه چهریق». در پرسان، سوپل. نقطةالکاف. ادوارد براون. لیدن هلند: ص. ۱۳۲. 📗ترابیان فردوسی، محمد، حالات و مقالات استاد شهاب فردوسی (به پارسی). ایران: صحیفه خرد. ص. ۴۱۳. 💀@bahaiyat💀
2_1152921504646891050.mp3
413.7K
💠گرایش عباس افندی به آمریکا 💀@bahaiyat💀