هدایت شده از نکته های منتخب
وحید خیلی در علمیت عجیب بودند، حاج آقا وقتی می خواستند علمیت وحید را توضیح بدهند مکرر هم می گفتند علمیت وحید را این طور می گفتند؛ می گفتند وحید آن قدر در علمیت قوی است که بحث را مرحله به مرحله جلو می برد تا جایی می رساند که می گوید «و هذا مما یحکم به النساء و الصبیان» حاج آقا این را زیاد می گفتند یعنی خود ایشان جلو می برد بعد می گوید حالا ببینید زن و بچه ها هم این بحث را قبول می کنند. یعنی کلمات وحید قابل تأمل است این تعبیری هم که حاج آقا داشتند خیلی
پ.ن:وحید بهبهانی رضوان الله عليه
#روش_شناسی
💠 روش تحصیل اجتهادی از منظر استاد مفیدی یزدی (دام عزه)
✅ وقتی موضوعی را برای تحقیق انتخاب می کنید، باید چند گام برای رسیدن به اتقان اجتهادی طی کنید:
1️⃣ گام اول: درک کامل موضوع
🔹 اول سراغ فکر و حرف های دیگران نروید. اول سعی کنید موضوع را کاملا درک کنید و بدانید بحث بر سر چیست؟ محل نزاع کاملا تحریر شود و محور بحث را خوب تصور کنید.
🔸 دوم ببینید چه درباره این محور و موضوع چه باید بگوییم؟ یعنی به آن اندازه اطلاعاتی که خود من الآن دارم، جواب و حکم این موضوع چیست؟
🔹سوم به احدی کاری نداشته باشید. اینکه میگویند مراجعه به اقوال دیگران ذهن انسان را قوی می کند، #اشتباه است. اول باید موضوع را تصور کنید و سپس با فطرت خدادادی و محدوده اطلاعاتی که دارید، حکم موضوع را حدس بزنید.
2️⃣ گام دوم: بررسی حکم با استاد یا همبحث
قدم بعد این است که حکمی را که برای موضوع مفروض انتخاب کردهاید، با استاد یا هم بحث مورد بحث و بررسی قرار دهید. در حال بحث و بررسی، تمام تلاشتان این باشد که بدون تعصب مطلب خودتان را جا بیندازید و از آن نتیجهگیری اولیه دفاع کنید. در این گیر ودار، نظرات دیگران و استاد و هم بحث شروع می ند خود را نشان دادن . حتی به نظر من در مرحله دوم هم سراغ حرف اقویاء نروید. یعنی مرحله اول، انتخاب یک مختار است. مرحله دوم بر کرسی نشاندن آن و شواهد برای اثباتش آوردن و آن را محکم کردن.
3️⃣ گام سوم: بررسی نظرات علمای بزرگ
🔹 بعد از آنکه حرف را خوب روی کرسی نشاندید مرحله سوم شروع می شود که نگاه کردن به نظرات نوابغ و علمای بزرگ است. ببینید آن ها چه گفته اند؟ چون وقتی ما در ابتدا روی فطرت و اطلاعات خودمان انتخاب نظر کردیم، یک چیزی را میفهمیم. بعد که میرویم به سراغ استاد و هم بحث، باید مواظب باشیم آن چیزی را که به عنوان یک امر فطری فهمیدهایم، از فطرت و از سلامت ذهن فاصله نگیریم. ولی گاهی میبینیم در انتخاب نظرمان واقعا اشتباه کرده بودیم و میفهمیم علت اشتباهمان چه بوده است؟ یعنی میفهمیم که اشتباه ناشی از ضعف من بوده و قبول اشتباه، فاصله گرفتن از فطرت محسوب نمیشود.
🔸 البته گاهی است که انسان چیزی میفهمد و تا آخر هم روی حرفش میماند. یعنی میبیند آن مطلب فطری که همان اول خدا به دلش انداخت، غالب بود حتی بر فکر نوابغ و بزرگان. اما این کم است. در هر ده موردی شاید یک مورد اینگونه باشد. غالبا وقتی وارد بحث و بررسی میشود میبیند مبنایی که اول اتخاذ کرده اشتباه بوده است.
🔹 پس مرحله و قدم دوم این شد که سعی میکند حرفش را مستقر کند و خوب جا بیندازد. وقتی خوب آن را بتن آرمه کرد، به سراغ اقوال بزرگان علما میرود. بعضی وقتهاست که میبیند با اینکه طرف عالم بزرگی است، اما نمیتواند حرف او را از دستش بگیرد. میگوید من طوری حرفم را محکم کردهام که میبینم حرف آن ها درست نیست و از آنها جواب دارم. این ها همه خوب است و تقویت علمی محسوب میشود، اما پَرش نیست.
4️⃣ گام چهارم: پَرِش علمیِ اجتهادزا
🔹 #پرش علمی که اجتهاد از آن درمی آید، این است که: مطلبی را اول انتخاب کردهایم، در مباحثه و با بحث با استاد آن را بتن آرمه و محکمش کردهایم، ولی ناگهان یک عالم بزرگی میآید و مثل این آفتاب، آن را از دست ما میگیرد و میگوید همه اشتباه کرده بودید. این همه بحث و بررسی و بتن آرمه همه خراب شد. اینجاست که انسان در علمیت، یک #جهش پیدا می کند. چون میبیند بعد از این همه زحمت، این عالم این نظر را از دست همه ما گرفت.
🔸 لذا عرض کردم اگر از اول به بهانه ی تقویت ذهن به سراغ نظرات بزرگان برویم، درست نیست. راهش این است که اول خودتان بحث را محکم کنید. بعدا که سراغ کلمات بزرگان می آیید میبینید که اصلا اول درست نفهمیده بودید. اینطوری خیلی انسان #تقویت می شود .
🔹 خوبیِ این روش هم این است که این حالت - که علمای بزرگ مطلبی را که محکم کردهایم، از دستمان بگیرند - تکرار میشود، ولی به یک منوال نیست. بلکه منحنیِ آن به سوی میل به صفر است. یعنی اینگونه نیست که اگر مثلا پنج سال کار میکنیم، هر شش ماهی ده تا خراب شده بتن آرمه داشته باشیم. بلکه روزهای اول، هفتهای دو سه مورد . بعد ماهی دو سه تا. کم کم در شش ماه دو سه مورد اینجوری رخ میدهد تا به جایی میرسیم که به این زودی خراب نمیشود؛ چون هر باری انسان دارد تجربه علمی کسب میکند و از شکستهای سابق بهره میبرد و قوی میشود. بعد از ده سال بحث و مباحثه اگر مطلبی را محکم کرد، حتی بزرگان علماء هم نمیتوانند به این زودی ها از دستش بگیرند. چون از تجربیات علمی بزرگان استفاده کرده است .
📚 برگرفته از فرمایشات استاد شیخ حسین #مفیدی یزدی (13 خرداد 1402)
https://eitaa.com/bahjatolghalb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ_تصویری
✅ تدریس کنید
📌 چیزی که درفضای طلبگی بدل ندارد
آیت الله مفیدی یزدی
🌐 @bahjatolghalb
هدایت شده از استاد یزدی
1.mp3
1.17M
💠 علم باید از اجمال به تفصیل برود و از تفصیل به اجمال برگردد
🎙استاد مفیدی یزدی
✅ نقل جمله ای از آسید ابوالحسن اصفهانی
✅ شیوه تحصیل علوم
✅ تحقیقاتی برای بشر میماند که کل تفصیلات قبلی را بشر خلاصه کند و بگذارد در اجمال بعدی
https://eitaa.com/bahjatolghalb
هدایت شده از بحث تفسیر، فقه و اصول
✅ اطلاعیه
پیرو اطلاعیههای قبلی به اطلاع میرساند که
جلسات بحث امسال تحصیلی در ادامه روال سال قبل از روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۳ (۱۱ ربیعالاول ۱۴۴۶) هر روز از ساعت ۱۱:۱۰ (یازده و ده دقیقه) صبح تا ساعت ۱۲ ظهر به شرح ذیل برگزار خواهد شد.
▪️شنبه تا دوشنبه: بحث فقه
▪️سهشنبه: ادامه بحث قراءات
▪️چهارشنبه: ادامه بحث توحید صدوق
▪️پنجشنبه: ادامه بحث فقه هوش مصنوعی
ان شاء الله جلسات همچنان به صورت مجازی (آنلاین) در نرم افزار قرار ارائه خواهد شد به آدرس
🆔https://room.gharar.ir/c1534e99-7b1e-4ba6-8222-887ea80c284c
ویا آدرس
🆔https://b2n.ir/almabahes
@almabahes
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنده خیال میکنم اهل علم، اگر میخواهند اینجا خدمتی بکنند به اهلبیت علیهمالسلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه ذکر بکنند.
ساده، برهانی، یقینآور، بهطوریکه اگر این دلیل رابه دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست. و من قاطع هستم به اینکه اهل استدلال و ایمان، اگر بخواهند اینطور ادله را پیدا کنند، پیدا میکنند.
نه سبّی، نه طعنی، نه شَتمی، هیچ کدام لازم نیست. بلکه این [استدلال کردن] مهمتر است و ممکن است - خدا میداند - چقدرها را داخل در حق کند.
از این مطلب غافلند که بابا این مقدم است. یکی از این دهتا [استدلالی] که در عمر خودش تهیه کرده است، خدا میداند چقدرها را مستبصر میکند.
چرا از این [استدلال کردن] غافلید، در [مقابل] اینکه مجلس تهیه کنید و از این کارها…؟!
ما باید ملتفت باشیم، از برهان تعدی نکنیم و بدانیم که برهان، چیزهایی را دارد که اصلاً اینطور عملها ندارد. ولو فرض کنید که در همین عملیات هم آدم میتواند کارهایی را بکند که پیش آنها اشکالدار نباشد.
بیانات معظمله در درس خارج فقه، کتاب حج
https://eitaa.com/bahjatolghalb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«العظمی» را حذف کنید!
👌درس اخلاقی آیت الله محفوظی رحمه الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ أهمية التوجه إلى الأمور المعنوية لأهل العلم
✅ کرامة خاصة لسماحة الشيخ البهجة
💠 فی حوار مع السيد حسن نصر الله
https://eitaa.com/bahjatolghalb
استاد یزدی
✅ أهمية التوجه إلى الأمور المعنوية لأهل العلم ✅ کرامة خاصة لسماحة الشيخ البهجة 💠 فی حوار مع السيد
ِ
✅ کمبود معنوی یک نقص خطرناک است. زیرا وقتی انسان علمش (یا قدرت یا توان مالی و ...) افزایش مییابد، اما تقوی و معرفتش افزایش نمییابد، این انسان ممکن است طغیان کند و دچار انحراف شود. هر سستی در این زمینه دین و دنیای ما را در خطر می اندازد. این موضوع باید از فقه و اصول فقه و سایر مسائل دیگر واجبتر باشد.
✅ به نظرم احیای قلبها بزرگترین کرامت آیت الله بهجت ره بود. نفوس انسانی معادلات آن بسیار پیچیده است. در این زمان که شیاطین گوناگون بر انسان سیطره دارند، نفوس گمراه و ضایع شده بسیار زیاد شده است؛ اما هنگامی که انسان در محضر آیتالله بهجت مینشست، متأثر میشد. در یک دیدار یا دو دیدار، فرد حس میکرد زندگیاش متحول شده است. این کرامت بزرگی است. احیای روح انسان ها، از زنده کردن ظاهری مهمتر است.
https://eitaa.com/bahjatolghalb
3.mp3
467.1K
💠 جایگاه کتاب (مختلف الشیعة) علامه حلی
🎙استاد مفیدی یزدی
✅ اختلافات عامه در کتب شیعه
✅ اقوال شیعه در فقه
@bahjatolghalb
May 11